Jump to content

[FM22] L'Union fait la force

Marius
 Share

Recommended Posts

default-blog-1.jpg

1. Unionist pour la vie

De Nieuwe Gazet - Vorst, 22 juni 2021

Bij aanvang van de eerste training, waarop het eerste en het twee elftal het in een onderlinge partijtje tegen mekaar opnamen onder nauwlettend oog van de nieuwe trainer, spraken we met Raymond, een rasechte Brusselaar en al jarenlang kind aan het huis in het Dudenpark. Royale Union Saint-Giloise is immers terug in de hoogste klasse. En dat voor het eerst sinds 1972. Veel huidige supporters waren er bijna dertig jaar geleden dan ook nog niet bij, maar dat geldt niet voor de man die ons gezelschap houdt.

Vanonder een donkere zonnebril, af en toe lurkend aan een sigaret, kijkt Raymond toe terwijl de jongens gezapig onder een zacht zomerzonnetje hun wedstrijd afwerken. En ondertussen hangen wij zwijgzaam aan zijn lippen, luisterend naar zijn sappig accent. 

Ja, ik zen nen echten Brusseleir. Ik kom al vanaf 'k zo groot was (maakt beweging met zijn hand tot aan zijn knieën) naar den Union. Unionist pour la vie hein (lacht). Ik had niet gepeist dat 'k het nog ne kier ging miemake da welle in ierste klasse zoude spiele maar je ne me plains pas hein. Par contraire hein (lacht uitbundig).

Ietwat aarzelend durven we dan toch te vragen of Union wel iets te zoeken heeft in de hoogste afdeling.

(Resoluut) Quelle équipe kan da zegge da het elf landstitels op ze palmares hie staan? Elf eh menier! 

Dat al die titels behaald werden voor de tweede wereldoorlog durven we er niet aan toevoegen.

Regarde. Leuven en Beirschot dede het l'année passée ook nie slecht hein. Ik peis ni da welle moete onderdoen zelle. Vanzeir, deije nieve vanveu (Undav nvdr.) en deije van Standard (Avenatti nvdr.). Regarde, quelle attaque hein. Der gen hie nog viel ploege verschiete als ze naar La Butte (bijnaam voor het Dudenpark) kome.

Naar het bezoek van welke ploeg wordt er dan het meest uitgekeken? Grote buur Anderlecht?

Les mauves ne sont pas vraiment un voisin hein. Nen echten Brusseleir ga na den Union, of den Deiring (Daring Brussels, nu RWDM nvdr.) ma ni na den Anderlecht hein. Ce qui ne veut pas dire da welle der ni geire tege wille spiele hein. Ca je n'ai pas dit hein. Ma welle zien ive geire Standard en Brugge kome hein.

We hadden Raymond gerust nog uren kunnen laten doorgaan. Het is duidelijk dat hij, en ongetwijfeld vele andere supporters niet kunnen wachten op de start van het nieuwe seizoen. Nu de spelers nog. En de nieuwe trainer. Want werk is er ongetwijfeld nog aan de winkel. Dat toonde ook de uitslag van het oefenpartijtje aan. Het eerste elftal won immers slechts nipt van het tweede met 1-0. Doelpunt van nieuwkomer Undav.

Toelichting

Spoiler

Een tweede verhaal van mijn kant. Gewoon, omdat het kan :) 

Geen idee of deze intro kan gesmaakt worden. Dat hoor ik graag. Het Brussels dialect, met het Frans er te pas en te onpas tussenin, is wellicht niet voor iedereen even begrijpbaar, maar moet wel perfect de cultuur rond de club meegeven.

Voor het eerst trouwens ook dat ik in België eens een andere ploeg onder mijn vleugels neem dan mijn favoriete club. Hopelijk beklaag ik me dat niet.

Union: de club die velen charmeert en doet denken aan het Leicester-verhaal. Leuke poging om er Brussels van te maken, maar op sommige punten is het meer Gents dan Brussels en er staan wat Franse taalfouten in :classic_ninja: (bijvoorbeeld: Quel équipe i.p.v. quelle équipe, omdat équipe met een klinker begint. Maar nu ben ik aan het kommaneuken ;c )

default-blog-1.jpg

2. Le retour

Royale Union Saint-Giloise is op papier nog steeds één van de grootste clubs in België. Met 11 landstitels dient het enkel Club Brugge en Anderlecht voor zich te dulden qua kampioenstitels. Toch wordt er niet naar Union gekeken wanneer men het heeft over de traditionele top drie in de Belgische Pro League. Daarin wordt Union vervangen door Standard. De reden daarvoor is heel eenvoudig. La Vieille Dame, zoals de club ook wel eens genoemd wordt, heeft geen platte prijs meer gewonnen na WO II. Meer zelfs, sinds 1972 speelde de club niet meer op het hoogste niveau.

783184488_Bodo1.thumb.jpg.5a683dc0cedf82a6ea0d6e2238d49bbc.jpg

Sinds 2017 is echter ene Tony Bloom eigenaar van de dlub. De Brit is eveneens eigenaar van het Engelse Brighton & Hove Albion maar pompt niet onuitputtelijk geld in de Brusselse club. Integendeel, ondanks een torenhoge ambitie, valt de club voornamelijk terug op een excellent data- en scoutingsnetwerk waardoor er de laatste jaren al meer dan eens een wit konijn tevoorschijn getoverd werd zonder al te veel geld uit te geven en Union er ook in slaagde om vorig seizoen naar het hoogste niveau te promoveren. Bij haar terugkeer - oftewel le retour - wordt algemeen aangenomen dat Union niet al te veel aanpassingsproblemen zal kennen en behoorlijk moeiteloos moet kunnen meedraaien in de hoogste afdeling. Bookmakers en kenners voorspellen dan ook een 11e plaats.

Om dit te bewerkstelligen wordt er gerekend op een opvallende naam. Niemand minder dan Frank Vercauteren, voormalig Prins van het Astridpark, werd immers aangesteld als nieuwe trainer na zijn vertrek bij Antwerp eind vorig seizoen. Niet alleen opvallend omdat Vercauteren een groot deel van zijn carrière als speler en trainer bij Anderlecht doorbracht maar ook als speler nog aan het werk was bij RWDM, de aartsrivaal van Union. Daarentegen staat wel dat Vercauteren aanzien wordt als een echte ket (bijnaam voor een typische straatjongere in Brussel) en dus ook past bij de cultuur van de club.

FV.jpg.72dd11014a931ab77502fcb0b467ebb6.jpg

Reacties

Spoiler

@FlyD @RubenS2 @MNie @DavyPeeters @glennix @Netzwerk @DGremlin @Nummerke10 @Titan @ElMarcos @Jotew @Copywriter @Glenn08 @Mordurette

Bedankt voor alle reacties!

Leuk om te zien dat de verwijzing naar wijlen Raymond Goethals niet onopgemerkt voorbij ging maar het Brussels dialect zal ik verder maar achterwege laten :) Franse schrijffouten had ik er trouwens ook bewust ingelaten aangezien ik het vooral fonetisch wou neer zetten, maar dat was geen eenvoudige klus want dat Gentse dialect zag ik er ook wel in :D 

Met Union wil ik mezelf nu de uitdaging geven om zowel qua speelstijl als manier van werken aan te sluiten bij de clubcultuur, en toch sterke prestaties neer te zetten. Maar daarover later meer. Bovenstaande update was vooral bedoeld voor diegene die de club nog niet zo goed kenden.