Jump to content

[FM22] BFC Dynamo | Bournemouth - The Football Multiverse

Willem
 Share

Recommended Posts

image.png.ca02e8c796571ed4fa733584f1618cba.png

- Multiversum 2 | Het IJzeren Gordijn -

image.png.4440a1cd10ba984f5e5bb4047ffcc332.png

image.png.83f2ac6b89fc9efd9630a02ce7e7a02c.png

1690836098_Cheftrainerspricht.png.b142b39073617bbddb50a5517840f471.png

In november wordt elk jaar de Goal 50 gepubliceerd. Een lijst met de 50 beste spelers ter wereld volgens Goal met ook dit jaar weer Moukoko als nummer 1. De Duitser van Dortmund liep 1 op 1 het afgelopen jaar en werd verdiend eerste. Achter hem was eeuwige rivaal Rudinei de nummer 2, hij scoorde 35 keer en leverde ook nog eens 14 assists in 49 duels. Ook op plek drie staat een veelscorende spits. Lothar Riegger scoorde 34 keer in 42 duels en pakt het brons in deze verkiezing. Ook centrale middenvelder Antic is terug te vinden in de top 10 terwijl EloundouLepeshko en Proleta lager in de lijst terug te vinden zijn.

190061139_Goal50.png.928408f7b96976da95c0cbc6704bf7ca.png

Daarnaast was er ontzettend goed nieuws vanuit de jeugdopleiding. Er wordt namelijk een uitstekende intake verwacht in maart. Vooral in de as van het veld zou het goed moeten zitten, met minimaal twee talentvolle centrumverdedigers, twee aanvallende middenvelders én twee spitsen die een mooie toekomst tegemoet gaan. Het is altijd maar de vraag of dit mooie vooruitzicht ook echt wordt omgezet in een Gouden Lichting maar hopen mag altijd. Het is in ieder geval een teken dat onze investeringen in de club en jeugdopleiding steeds beter zichtbaar en tastbaar worden.

1880557749_Excellentintake.thumb.png.e3ba513287e8a1509cbc2a5e0dce5406.png

1310487675_Ergebnissederperiode.png.f5b5842aae214b88b5d769ea24c6f782.png

In de Bundesliga begon november met een uitduel tegen Mainz 05. Met een flink gerouleerd team hield het niet over maar waren we wel de betere. Kébé schoot ons voor rust naar de overwinning. Ook thuis tegen Bayer Leverkusen werd een nipte zege geboekt maar nu was het wél overtuigend. Een xG van 2,21 tegen 0,03 vertelt het verhaal beter dan de 1-0 op het scorebord. Tegen Freiburg werd dit goede spel wel omgezet in een ruimere zege, al voor rust werd de eindstand bereikt. Dit was de 45e Bundesliga-wedstrijd op rij die we ongeslagen bleven trouwens, nog maar 8 minder dan de recordreeks van Bayern München in 2012-14.

image.png.5baf2041491f4d5befdb55bc926309ff.png

Het is geen toeval dat ik die reeks benoemde want thuis tegen Borussia Mönchengladbach verloren we voor het eerst in lange tijd. Het was uitgerekend Tromp, die we deze zomer aan Gladbach verkochten, die in blessuretijd de winnende maakte. In de topper tegen nummer 3 Borussia Dortmund kwam het herstel met een terechte 0-1 overwinning en het voetbaljaar werd afgesloten met een heerlijke 8-0 overwinning. De grote man was Lothar Riegger, die liefst 7 keer wist te scoren en ook nog de assist gaf op de 8e goal.

image.png.7f85da127090df79a26d7df042e976a5.png

Ondanks die nederlaag kan ik alleen maar zeggen dat we qua puntenaantal een sensationele eerste seizoenshelft achter de rug hebben. We leden slechts 5 verliespunten en staan dan ook met een fijne voorsprong op de eerste plaats. De twee andere musketiers zijn al bijna uitgeschakeld voor het kampioenschap. Borussia Dortmund staat op 11 punten van ons en Bayern München alweer op 16 punten. Alleen Borussia Mönchengladbach lijkt ons nog te kunnen volgen, aan de hand van Tromp zijn zij de verrassing in de top 4.

image.png.80a2858cda870a4ef6b671a4a1e5d1e7.png

Buffer.thumb.png.5e2ee055723da59b20d530f52807b757.png

File:UEFA Champions League logo.svg - Wikimedia Commons

Na drie wedstrijden werd al duidelijk dat onze Champions League-groep een pittige zou worden met één zwakke broeder. Austria Klagenfurt werd ook in het tweede duel verslagen waarna we richting Manchester United mochten. Een nederlaag zou extra druk op ons plaatsen maar dankzij Krohn werd er gelijkgespeeld. Hierdoor konden we thuis tegen Juventus strijden om de eerste plek in de groep. Die strijd begon ontzettend slecht door twee goals van Matysiak, die ooit nog voor ons speelde. Riegger scoorde de aansluitingstreffer waarna Zeman in de absolute slotfase de winst nog binnen wist te slepen.

image.png.1e6848de76dca39d43b379fec605af9a.png

Groepshoofd dus in een lastige groep. Voor Juventus waren de druiven zuur, want door onze overwinning tegen de Italianen sprong Manchester United nog over ze heen. Hierdoor gaan de Engelsen samen met ons door in de Champions League. In die volgende ronde hebben we geluk met onze loting, we treffen namelijk SC Braga. De nummer 2 van Portugal is samen met Olympiakos de zwakke broer in deze fase van het toernooi en zal waarschijnlijk niet al te lang nog in het toernooi zitten.

image.png.d65351701716cd9d4cee16ffa2db4a66.png

image.png.2707efc1d832ff45c8bb468b6d3ab0cc.png

590141600_KommentareundTags.png.fbf4882d6bc0c86854c5e0122ab1daeb.png

Spoiler

@delichris Tsja Ghanese Duitsers en Ghanese Duitsers zijn ook gewoon Duitsers natuurlijk.

@Kyrill Dank je!

@MNie Het gaat erg goed in Duitsland!

@Marius Het blijft ontzettend goed gaan, ook de loting in de CL is gunstig. 

@RubenS2 Er zit soms een uitschieter bij, voor de rest is het vooral degelijk.

@ElMarcos De volgende ronde is gelukt, als groepswinnaar.

@DGremlin Het gaat erg goed. De tactiek wordt nog steeds wat getweaked. 

@r4vje @KayDeManaager @x_k03k13_x @DGremlin @Mordurette @FC Bruges @Jotew  @Rossi @YerrollP @roeliho@Fantasy@Joe Jeroclo @germandutch @FlyD @John Terry 2.0@Glenn08   @MarcFM1993@John Terry 2.0 @ElMarcos @timpy00 @Titan @glennix @Kyrill @rich ruzzian @delichris @RubenS2 @Marius @Fantasy @MNie @Whitewolf345 @Michiel RAFC @Mathijs92 @SawtoothGleek @Krabby @DavyPeeters @JordiW.

- Multiversum 1 | Together, Anything is Possible -

371855983_Bournemouthbanner.png.b429cbc1aadaed34117d0b0600ba887c.png

Met flink wat wijzigingen in de selectie en de technische staf kan de focus nu écht op de resultaten van het eerste team. Waar we in augustus uitstekend startten met 4 op 6 werd het wat minder in september met slechts 2 punten in vier duels. Toch is dat geen reden om te somberen. We staan boven de streep en het spel is goed. We blijven aanvallend spelen omdat ik denk dat dat de sleutel is tot succes. Er zal hier en daar een dikke nederlaag tussen zitten maar hierin kunnen we het verschil maken tegen teams die van een vergelijkbaar niveau zijn.

image.png.a23012ca291596f576eb73862f10c392.png

Met wedstrijden tegen drie topteams op het programma was het belangrijk om een goed resultaat neer te zetten tegen West Bromwich Albion. Lange tijd leek het een gelijkspel te worden maar Walace schoot ons, volledig terecht, in blessuretijd naar de overwinning. Thuis tegen Manchester City kwamen we tekort, mede door twee goals van Haaland. Ook uit tegen Everton zat het er niet in voor ons. Een teleurstellende wedstrijd resulteerde in een 2-0 nederlaag tegen The Toffees.

image.png.61bdeb54f32c5d0c35d81626f77f5169.png

Het derde team in deze zware reeks was Leicester City. Zij waren minder dan ons maar de individuele kwaliteiten van Destefano waren voldoende voor Leicester om alsnog te winnen. Thuis tegen Southampton mochten we voor het eerst in drie wedstrijden weer het zoet van een overwinning proeven. Twee weken later werd ook Newcastle United verslagen maar de grootste stunt was de thuisoverwinning tegen Manchester United. Jonge spits Cleiton Camargos pakte de hoofdrol met twee treffers, waardoor we onze derde wedstrijd op rij wisten te winnen.

image.png.a9325c37616380cef364d87018050251.png

En zo staan we ineens dichterbij de Europese plekken dan de degradatiestreep en dat terwijl we november ingingen als nummer 15 op de ranglijst, vlak boven de streep. Een mooie uitgangspositie om december in te gaan, van oudsher de drukste maand van het voetbalseizoen. 

image.png.940a5a103d5fb5c75c5ea1e115166e50.png

image.png.3763e48c457d8c56dc1b46268374397a.png

Als Bournemouth zijnde ligt de focus vrijwel volledig op de Premier League. Degraderen is namelijk rampzalig terwijl een kort bekeravontuur niet heel veel verschil maakt. Dit jaar zou de focus zomaar eens wat meer op de League Cup kunnen komen te liggen. Southampton werd ruim verslagen in de Vierde Ronde en bij het zien van de loting voor de kwartfinale zag ik ineens dat er heel veel grote teams al uit het toernooi liggen. Met een overwinning thuis tegen Newcastle zitten we ineens wel héél dicht bij bekersucces.

image.png.bacb7934c5233cb43cc9e38b5c6e0ee6.png

image.png.307417cc7db5dac10685893111c94e00.png

image.png.2a56038c097ac0b962fcf9ae40f055c5.png

Met twee treffers tegen Manchester United zorgde hij voor de grootste stunt van het seizoen tot nu toe. Een prestatie die hem ook meteen de Young Player of the Month November op. Cleiton Camargos kwam deze zomer over van Internacional waar hij in 2034 tot 15 goals in 26 competitieduels kwam. Bij ons gaat hij de concurrentie aan met Jamie Donley en Antero. Een pittige strijd maar twee goals tegen United en een uitverkiezing als Young Player of the Month zijn wel dé manier om pluspunten te scoren in de concurrentiestrijd.

image.thumb.png.56cc3998b9155a58660ed8af77017bbb.png

image.png.16584914825590d377a66ec5039c9b97.png

Ik heb al een paar keer gezegd dat de onderliggende cijfers al goed waren maar dat de prestaties wat achterbleven. Dat blijkt ook als we kijken naar de xG-table, waar we ook tot mijn verrassing op een 4e plaats staan. Hierbij zie je ook meteen wat het grote verschil is tussen ons en de teams die wel bovenaan staan. Liverpool, Tottenham en Chelsea hebben allemaal een stuk meer goals voor en minder tegen dan op basis van het xG-model zou moeten. Manchester City heeft zelfs het model gebroken met een belachelijke overprestatie van 17 goals en alleen Arsenal presteert min of meer gelijk met het model.

image.png.a35749ecb23b37857b09c9c6ba642547.png

Vooral onze aanvallende statistieken zijn beter dan gemiddeld in de Premier League. We blinken uit in het aantal dribbels dat wordt ingezet per wedstrijd en dat resulteert ook in de andere grote piek in het onderstaande web. Er worden veel overtredingen gemaakt om ons in bedwang te houden. Met nog maar twee goals uit directe of indirecte vrije trappen dit seizoen is dit wel nog een onderdeel waar we meer uit kunnen halen. Voor nu ben ik echter heel tevreden met de resultaten én de onderliggende cijfers.

image.png.4007a57553619e85ea8e864277828e0a.png

image.png.70ad9199ae2e5b0587af35f8897f9a6f.png

Spoiler

@Kyrill Er zijn meer punten gepakt! Vasthouden aan je tactiek en geen concessies doen werkt vaak best goed.

@delichris De goede periode in november was wel echt nodig. In de League Cup liggen mogelijkheden voor succes!

@MNie De start was redelijk maar het is nu echt wat beter gaan draaien. 

@RubenS2 Degelijk, daar gaan we niet voor! Sprankelend is waar ik meer van hou met betrekking tot FM.

@Titan Atléti had me beter een dubbelrol kunnen laten doen denk ik.

@Marius Het team wint meer maar de onderliggende cijfers waren al best goed.

@ElMarcos 6 uit 6 was een prima begin maar 9 uit de laatste 3 stemt me pas echt blij!

@DGremlin Kom er meer en meer achter hoeveel topteams er zijn in Engeland haha. Niveau ligt echt hoger dan in competities om ons heen.

@Glenn08 Er is hier genoeg om te bouwen! Voor de rest ga ik niet op je reactie in omdat ik dan teveel moet blozen :classic_blush:

@r4vje @KayDeManaager @x_k03k13_x @DGremlin @Mordurette @FC Bruges @Jotew  @Rossi @YerrollP @roeliho@Fantasy@Joe Jeroclo @germandutch @FlyD @John Terry 2.0@Glenn08   @MarcFM1993@John Terry 2.0 @ElMarcos @timpy00 @Titan @glennix @Kyrill @rich ruzzian @delichris @RubenS2 @Marius @Fantasy @MNie @Whitewolf345 @Michiel RAFC @Mathijs92 @SawtoothGleek @Krabby @DavyPeeters @JordiW.

• Jotew changed the title to [FM22] BFC Dynamo | Bournemouth - The Football Multiverse

- Multiversum 1 | Together, Anything is Possible -

371855983_Bournemouthbanner.png.b429cbc1aadaed34117d0b0600ba887c.png

De resultaten in november stemden me ontzettend blij. Liefst 9 punten uit 4 competitieduels en we hebben de kwartfinale van de League Cup bereikt. Met veel grote teams al uitgeschakeld ligt hier een kans op Europees voetbal! In de competitie zijn we dankzij de goede periode ineens dichter bij de top 6 dan bij de degradatiestreep. Toch is het eerste doel om een degradatiestrijd te ontlopen. Daarnaast zullen we in januari de selectie nog wat verder vormgeven.

image.png.a23012ca291596f576eb73862f10c392.png

December is, nog meer dan alle andere maanden, dé maand waarop de hele wereld naar de Premier League kijkt. Er wordt veel gespeeld en ook tussen de feestdagen staan er geregeld veel wedstrijden op het programma. Ik denk dat wij van alle teams misschien wel het lichtste speelschema hebben. Uit tegen Leeds United bleven we na drie overwinningen op rij onterecht hangen op een 0-0 en ook thuis tegen Crystal Palace weten we niet te winnen. Drie dagen later tegen Fulham is het wel raak, twee goals vlak voor rust zorgen voor de drie punten.

Net op tijd een overwinning gepakt dus voor de zware duels tegen Tottenham Hotspur en Liverpool. Tegen the Spurs durf ik te zeggen dat we meer verdienden maar een gelijkspel op New White Hart Lane is natuurlijk gewoon top. The Reds waren op papier nog wat zwaarder maar ook tegen hen wisten we te stunten. We waren gewoon de betere en Malik Cain wist het stadion stil te krijgen met zijn winnende treffer. Thuis tegen Aston Villa verloren we onze ongeslagen status, die intussen 8 duels lang was geworden. Onze laatste competitiewedstrijd van het jaar resulteerde in een minimale nederlaag. 

image.png.3f0c281ed1ae4c20b622b5bdeabc70e0.png

Het nieuwe jaar begon voor ons uitstekend met een mooie overwinning op West Ham United en ook uit tegen Brentford wisten we te winnen. Jamie Donley was met goals in beide duels beslissend. Uit tegen Blackburn Rovers wisten we ons niveau niet te halen maar tegen Brighton haalden we in een knotsgek duel wel weer de drie punten. In de 93e minuut moesten we de gelijkmaker nog slikken maar Nauzet scoorde in de 96e minuut alsnog de winnende. Thuis tegen Arsenal werd duidelijk waarom ik The Gunners als sterkste team van Engeland beschouw. We kwamen er niet aan te pas.

image.png.fc38a198417b4575df108886974c3164.png

Als je maar genoeg punten haalt, dan hoef je je nooit zorgen te maken om degradatie. Klinkt heel simpel en zo voelt het ook dit seizoen. In 11 wedstrijden in het drukste gedeelte van het seizoen behalen we 18 punten waardoor we steeds verder omhoog kruipen. Het linkerrijtje is intussen gehaald en het verschil tussen ons en koploper Chelsea is net zo groot als tussen ons en de degradatiestreep. Ik denk dat we ons over geen van beiden druk hoeven te maken dit seizoen.

image.png.1bc3df634580c06fd3f8379e2421cb21.png

image.png.3763e48c457d8c56dc1b46268374397a.png

Met alleen Chelsea als echt groot team actief in de League Cup zag ik hier voor ons een klein kansje op succes. In de kwartfinale moesten we daarvoor Newcastle United verslaan. Nadat The Magpies in de 95e minuut gelijkmaakten wisten we dankzij strafschoppen toch een ronde verder te komen. Daarin was Everton de tegenstander. Thuis bleven we jammer genoeg steken op een gelijkspel waarna in het uitduel een doelpunt van international Oliver genoeg was voor The Toffees om ons uit te schakelen. Zij nemen het in de finale op tegen het eerder benoemde Chelsea.

image.png.b64c9004ae98a7ac4eb72db3ca7f1f41.png

image.png.8fbd7715dfecdf6de213932972dba91f.png

De FA Cup is qua naam toch net wat meer ronkend dan de League Cup en waar het tweede bekertoernooi van Engeland voor ons eindigde begon het eerste juist. We troffen in de derde ronde Championship-middenmoter Millwall. Niet de meest eenvoudige loting maar ook geen team waar we bang van worden. We wisten met enkele spelers uit de tweede lijn eenvoudig te winnen. In een 0-4 overwinning vielen de goals van Oliver en Price het meest op. In de vierde ronde treffen we Charlton Athletic, wederom een haalbare kaart.

Buffer.thumb.png.94327164fd9cfd97dd282e3a2956242e.png

image.png.2a56038c097ac0b962fcf9ae40f055c5.png

Als je de winnende maakt tegen Liverpool ben je wat mij betreft de speler van de periode. Malik Cain zelf zal bitterzoete gevoelens hebben bij zijn goal. De Engelse rechtsback, die net zo goed centraal op het middenveld uit de voeten kan, speelde namelijk in de jeugd bij Liverpool maar vertrok daar in de winter van 2031. Wij legden €9,25M neer voor de sterke back en na anderhalf seizoen in de Championship promoveerde hij mee naar het hoogste niveau. Daar is hij nu al 2,5 seizoenen onbetwist basisspeler. Dan wel rechtsback dan wel centraal op het middenveld. 

image.thumb.png.c11d0687201c03b53433fca841db68a2.png

Buffer.thumb.png.94327164fd9cfd97dd282e3a2956242e.png

image.png.4fa780d856a9ff6601a6c0a1fa8c2614.png

Ik had toen ik half juli arriveerde in Bournemouth slechts anderhalve maand om de selectie door te lichten en te bepalen welke kant ik op wilde. Er werd nog best veel gedaan in die korte periode maar gaandeweg het seizoen kreeg ik een beter en beter beeld van het team. Een flink gedeelte van het team mocht wat mij betreft vertrekken en in plaats van hen moeten er multi-inzetbare, talentvolle spelers voor terugkomen. Voor mij is het essentieel dat de waarde van de club terug te vinden is op het veld en dat kan alleen met talentvolle, gemotiveerde jonge spelers.

Voor de komst van die spelers moest wel eerst ruimte gecreëerd worden. Dat deden we door afscheid te nemen van spelers die onze selectie breedte gaven of te oud waren in mijn ogen. Sandry en Todibo vallen in die laatste categorie, net als centrale middenvelder Ruszel. Van de drie was alleen Sandry een regelmatige basisspeler maar het bedrag van €21,5M was te goed om te weigeren. Ook voor Ruszel ontvingen we nog een mooi bedrag terwijl Todibo vooral vertrok om te besparen op salarissen, de 35-jarige Fransman kon ook niet meer brengen wat er van hem verwacht werd.

Todibo does not want to know anything about Barça and has already turned  page

Veteraan Jean-Clair Todibo keert op 35-jarige leeftijd terug bij OGC Nice

Voor de rest verloren we met André Simão en Nauzet nog twee spelers die regelmatig op een basisplaats konden rekenen. Het geld dat tegenover dit vertrek stond maakt dit echter meer dan goed. Simaõ speelt op een positie waar we na de komst van Madrid in de zomer uitstekend bezet waren en het aanbod op Nauzet was te hoog om te weigeren. Met de inkomsten van HamanKirk, Grayson en Kasereka erbij leverden de uitgaande transfers bijna €130M op. Een mooi bedrag om wat mee te doen.

image.png.8ef281ca1b57cd7d0a3e69cf4a977d4d.png

Liefst twaalf spelers vertrokken dus en we haalden er slechts vier voor terug. Met Víctor Gutiérrez haal ik een oude bekende richting Engeland, de centrale verdediger mocht vertrekken bij Atlético Madrid en is met zijn mentale klasse een directe aanwinst voor ons. Als vervanger van Sandry keken we naar buurland Schotland, waar Jim Kindlan een clausule in zijn contract had die betekende dat we hem voor €19M konden ophalen. Een bedrag dat ik graag neerleg voor een talentvolle centrale middenvelder die ook nog eens op de flanken uit de voeten kan.

Vanuit Roemenië kwam de Bargain Buy van de transferperiode. Voor slechts €4,3M komt Alexandru Botezatu over van topclub CFR Cluj. De 22-jarige Roemeens international maakt indruk met zijn fysiek. Hij is ontzettend snel en wendbaar, kan goed dribbelen en heeft ook nog eens een mooie voorzet. Als laatste wisten we nog een wonderkid uit Argentinië te strikken. Paulo is onze spelmaker, uitblinker en topscorer ineen en ik ben bang dat zijn goede spel uiteindelijk interesse elders gaat opleveren. In dat geval zijn we met Barbera verzekerd van een goede opvolger. De Argentijn is al international, heeft een verfijnde techniek en kan als spelmaker voor de defensie of als aanvallende middenvelder uit de voeten.

image.png.f6eae6606610efa88dd2ec01e6e711c5.png

Als we zien dat er in totaal €61,5M is uitgegeven aan nieuwe spelers en dat de waarde van deze spelers op het moment wordt ingeschat op minimaal 136M en maximaal 158M betekent dit in mijn ogen dat we goede zaken hebben gedaan. De selectie heeft een kwaliteitsinjectie gekregen die ook nog eens wat jaren vooruit kan. Zeker als je hier de zomertransfers en al aanwezige talenten bij optelt. Nu is het een kwestie van elk seizoen evalueren, doorselecteren en hopen dat grote teams van onze spelers afblijven.

Screens nieuwe aanwinsten

Citaat

image.thumb.png.e109359b0a7f6e08037a9b7295a86c2b.png

image.thumb.png.eea79ca2c1dc98db082cd61093c00a61.png

image.thumb.png.55ad065fa20cab5751be24b3c5073cde.png

image.thumb.png.1438da4dbd3bf0f4e083fba417b75f4e.png

image.png.70ad9199ae2e5b0587af35f8897f9a6f.png

Spoiler

Wederom twee updates van Bournemouth op rij zodat we weer een beetje kunnen afwisselen tussen de Engelse kust en de Duitse hoofdstad. Een mooie transferperiode al zeg ik het zelf terwijl de resultaten ook nog steeds prima zijn :D

image.png

Prima transfers, sportief gaat het eigenlijk best lekker. Alleen jammer van die Carabao Cup waarin je uiteindelijk in halve finale strand. Al vermoed ik toch dat je vooral zeer content zal zijn met de periode als geheel. Helemaal zo kort op de plaatsen die recht geven op deelname aan de Europese toernooien!

De weg naar boven lijkt ondertussen helemaal ingezet met prima resultaten. De wintermercato had nu natuurlijk opvallend veel transferactiviteit. Benieuwd welke gevolgen dat zal hebben.

- Multiversum 2 | Het IJzeren Gordijn -

Het gaat goed. Zo kunnen we het wel zeggen. In de Champions League zijn we als groepswinnaar door en treffen we met SC Braga een team waar we ons niet al te druk om hoeven maken. In de Bundesliga hebben we met 1 nederlaag en 1 gelijkspel ook een geweldige reeks neergezet. Het grootste gevaar komt van nummer twee Borussia Mönchengladbach

image.png.83f2ac6b89fc9efd9630a02ce7e7a02c.png

1690836098_Cheftrainerspricht.png.b142b39073617bbddb50a5517840f471.png

Onze topspits Lother Riegger was in de laatste wedstrijd voor de winterstop goed voor een zevenknaller tegen Hamburger SV waardoor hij het jaar afsloot met meer goals dan wedstrijden. Een geweldige prestatie die werd beloond met de Ballon d'Or. Samen met twee andere topspitsen, Moukoko en Rudinei, bevindt hij zich op de top van de voetbalpiramide. De FIFA Ballon d'Or en FIFPro Player of the Year award werden gewonnen door die andere Duitse spits, Riegger eindigde in beide gevallen op de tweede plek. De Braziliaan Rudinei werd drie keer tweede.

1175936905_RieggerBallondor.thumb.png.3591bd96ac83aa2e234b9916c3669b49.png

Riegger ging dus met een geweldig seizoen het nieuwe jaar in en hetzelfde geldt voor Remigius Fölster. De talentvolle linksbuiten mocht in januari als invaller zijn debuut maken in de Bundesliga en vierde dat met een doelpunt. Met zijn 16 jaar en 44 dagen was hij slechts 16 dagen ouder dan Moukoko toen hij zijn eerste goal in de Bundesliga wist te maken. De komende maanden zal Fölster volop de mogelijkheid krijgen om minuten te maken. In de Champions League mag het Duitse wonderkind jacht maken op het record van Ansu Fati, die 17 jaar en 40 dagen was toen hij zijn eerste goal maakte.

928539641_Jongstedoelpuntenmaker.thumb.png.84dfd2597c4b09e1255664371289f913.png

Transfernachrichten.png.d37a936214d2935c766979af7157d31e.png

Met de komst van Ioan Anton zorgden we er weer voor dat een groot talent uit Oost-Europa zich bij ons aansluit. De lange spits is een groot talent, al international van Roemenië O21 en kan ook centraal op het middenveld uit de voeten. Met Orlik en Basta helpen we onze satellietclubs een beetje. Beide spelers zijn talenten die in de toekomst ook zeker toe kunnen groeien naar de transfersom die ik voor ze heb betaald maar ik hoop vooral dat deze transfers de clubs een beetje helpen en misschien stuwen om de jeugdopleiding en -scouting te verbeteren.

Met Franco Schulz-Eggersglüß halen we een Duits international weg bij onze stadsgenoot Hertha BSC. We betalen een flinke smak geld maar daarvoor krijgen we wel een getalenteerde centrale verdediger terug. Franco is niet al te groot voor een centrale verdediger maar met zijn uitstekende mentale en fysieke attributen kan hij dat compenseren. Bij ons moet hij samen met Kalamvokis de strijd aan wie er naast Eloundou mag aantreden in de grootste wedstrijden. Met de komst van Schulz-Eggersglüß spelen we ook in op een verhuurperiode van Binting.

image.png.b388457e8274f51059a4ccbb272e6173.png

Screens nieuwe aanwinsten

Citaat

image.thumb.png.bcfbceffc1d2eb9309442a1422b7c230.png

image.thumb.png.c6b16ad92e76e4309dad5e15005225c4.png

image.thumb.png.12fc8a3071aa216913cff5461b7b1166.png

image.thumb.png.9b0c9f9ffd6137170d98e388ca5b4708.png

Dat Schulz werd gehaald had ook te maken met de uitgaande transfer van Simon Degenhardt. De centrale verdediger die een tijdje jammerde omdat hij niet in de juiste rol werd gebruikt was nooit écht van het niveau dat ik hoopte dat hij zou kunnen halen. Als dan PSG langskomt met zo'n bedrag zeg je volmondig ja. Voor de rest werden er vooral tijdelijke deals gesloten. Szedlacsek en Stanojevic mogen minuten maken op het tweede niveau, Binting gaat dit doen in de Bundesliga en de rest is eigenlijk niet echt het vernoemen waard.

image.png.6da8881c7bbf071f32c7d343923d1889.png

1310487675_Ergebnissederperiode.png.f5b5842aae214b88b5d769ea24c6f782.png

Ik vond die ene oefenwedstrijd tegen Anderlecht voldoende om klaar te zijn voor de competitiestart. Het niveauverschil met teams als Fortuna Düsseldorf is zo groot dat we dit soort wedstrijden ook als voorbereiding kunnen zien. In dit duel scoorde Fölster in blessuretijd zijn eerste Dynamo-goal. Ook tegen RB Leipzig en VFL Wolfsburg stond de jongeling in de basis maar hierin kon hij het verschil niet maken. Tegen Leipzig scoorde Seegert in de blessuretijd en tegen Die Wölfe was een goal van Antic genoeg voor de overwinning.

image.png.3aab53cbe1c8c354aaa407e91bb882ed.png

Uit tegen Hertha BSC kwamen we voor het eerst sinds de nederlaag tegen BMG weer op achterstand maar nog in de eerste helft was dit rechtgezet. Uit tegen Augsburg werd er mede door twee goals van Krohn overtuigender gewonnen en ook tegen Eintracht Frankfurt werd er uitgehaald. De hattrick van Zeman was wat hier het meeste opviel. In de topper tegen Bayern München, als je dat seizoen nog wel zo mag bestempelen, was het weer Antic die met zijn goal een wedstrijd besliste.

image.png.cdfc255235f1b035e33e5aa8e0a28dfb.png

Met zeven overwinningen en slechts 1 tegengoal kwamen we uitstekend uit de winterstop. Beter ook dan onze enige overgebleven achtervolger Borussia Mönchengladbach, dat liefst 10 punten moet toegeven. Hun marge met nummer drie Dortmund is echter ook rustgevend, net als het gat tussen Dortmund en de nummer 4. Bij FC Bayern München is het crisis, Roberto Martínez werd ontslagen en Alfred Schreuder is als interim-manager zijn vervanger. Met drie nederlagen en drie overwinningen is dat niet echt een oplossing voor de lange termijn.

image.png.1078ab175b43170e645928bc64bcfdaf.png

In de DFB-Pokal troffen we met SC Freiburg een op het oog gemakkelijke tegenstander. Toch werden we vlak voor rust verrast toen Araújo, die nog een verleden heeft bij ons, de bezoekers op voorsprong zette. Vlak voor rust werden de bordjes gelukkig weer gelijk gezet waarna Antic in de slotfase de wedstrijd besliste. In de kwartfinale mogen we onze borst natmaken want FC Bayern München is dan onze tegenstander.

image.png.edca07c3dd595d7a1930031c833b1920.png

590141600_KommentareundTags.png.fbf4882d6bc0c86854c5e0122ab1daeb.png

Spoiler

@ElMarcos Het gaat erg goed in Oost-Duitsland!

@delichris Een heel fijne assistent en een jeugdheld van mij vroeger, dat maakt het extra leuk.

@Kyrill Het gaat idd heel lekker hier!

@RubenS2 We moeten niet overdrijven, als de baard voor 50% bijdraagt is het al veel.

@Marius We leiden nu ontzettend comfortabel! Ben benieuwd hoe sterk Braga is maar verwacht er niet al te veel van.