Jump to content

[FM22] BFC Dynamo | Bournemouth - The Football Multiverse

Nummerke10
 Share

Recommended Posts

889200638_Banner2.png.9f08779aa3e54a023b4dc8bde778b741.png

Nog één titel heeft Bayern München nodig. Als de Rekordmeister dit jaar de schaal pakt zijn ze voor de tiende keer op rij kampioen van Duitsland. Een ongeëvenaarde prestatie die de hegemonie van Bayern bij onze oosterburen bevestigt zou je zeggen. Maar ongeëvenaard is het niet. Teams als Lincoln, Skonto, BATE en Rosenborg werden liefst 13 of zelfs 14 keer op rij landskampioen. Sterker nog, ook in Duitsland zelf is er een team geweest dat 10 jaar op rij de beste van het land was.

Dat team speelt nu op het vierde niveau van Duitsland en waarschijnlijk heb je er nog nooit van gehoord. Berliner FC Dynamo wist namelijk van 1979 tot en met 1988 kampioen te worden in de DDR-Oberliga, de hoogste divisie van het toenmalige Oost-Duitsland. Met grote concurrenten als Dynamo Dresden, 1. FC Magdeburg en FC Carl Zeiss Jena een knappe prestatie en iets om trots op te zijn.

Ware het niet dat de club de favoriet was van Erich Mielke, de minister van de Staatssicherheit, beter bekend als de Stasi. Dit was de binnenlandse veiligheidsdienst van Oost-Duitsland en waarschijnlijk het meest machtige orgaan van de regering. Het communisme stond op 1, 2 en 3 en iedereen van wie het vermoeden bestond dat ze anders dachten werd uitgeschakeld, linksom of rechtsom. En als hij wilde dat Berliner FC Dynamo kampioen werd, dan gebeurde dat dus ook.

Dat ondervond ook Reinhard Häfner, speler van het Dynamo Dresden dat in 1978 kampioen werd in de Oberliga. Hij vertelde dat Mielke langs kwam op het kampioensfeest van Dresden om hen te feliciteren. Tijdens zijn speech vermeldde hij wel dat hij blijer zou zijn geweest met een kampioenschap van zijn Berlijnse favoriete club en dat hij er alles aan zou doen om BFC Dynamo in het daaropvolgende jaar aan de titel te helpen.

En zo geschiedde. 21 winstpartijen, 4 gelijke spelen en slechts 1 nederlaag later wist de club haar eerste titel te winnen. Er volgden er nog 9, vaak met een geweldig machtsvertoon. De club had de beste faciliteiten en de beste spelers tot haar beschikking maar als dat niet voldoende was kon de club altijd nog op de hulp van scheidsrechters rekenen. Één beslissing kreeg de titel Schand-Elfmeter von Leipzig. Scheidsrechter Stumpf gaf in blessuretijd een controversiële strafschop aan BFC Dynamo, wat daardoor een punt overhield aan haar wedstrijd tegen 1. FC Lokomotiv Leipzig.

1978–79 DDR-Oberliga - Wikipedia

Het eerste kampioenschap van BFC Dynamo in 1979, er zouden er nog 9 op rij volgen

In het seizoen 1988/89, na tien titels op rij, hield het sprookje op. Waar in de beginjaren het communistische gedachtegoed er nog goed in werd gestampt was dit gedurende de jaren ’80 minder geworden. Het bestuur was verzadigd geraakt en de club voelde zich door het succes verheven boven de regels en wetten van het communisme en de Stasi. Een harde ingreep leidde tot hervormingen en beperkte het budget van de club. In 1988/89 werd de club nog tweede achter Dynamo Dresden maar na de Val van de Berlijnse Muur ging ook BFC Dynamo ten onder.

Reacties:

Spoiler

@roeliho @Glenn08 @RubenS2 @JordiW.@MNie @Rob1981

@19CH98 @delichris @ElMarcos @Marius @kmk @Goatruida

@Berjan1986 @Kyrill @komodo25 @glennix @Jotew @Daniell

@YerrollP @Emmerich. @Fantasy @Lupus. @xPeejay

Ik ga lekker asociaal iedereen taggen die op mijn Reims/Hertha BSC verhaal in FM 21 reageerde. Als je niet getagd wilt worden (of juist wel) laat het me gerust weten :classic_smile:

Een nieuw verhaal, hopelijk wordt het net zo lang als met Preston North end en Reims/Hertha BSC maar ik start lager dan ik ooit ben begonnen dus dat wordt een uitdaging. Ik kon het verhaal achter deze club echter niet laten liggen.

Edited by Jotew
[IDS]-tag verwijderd.

245530083_Banner2.png.8e3e3c0752091a9278b51a299dd46811.png

Tijd om mezelf voor te stellen. Ik ben Bernd Friedrich en vanaf het komende seizoen de manager van BFC Dynamo. Dat ik deze kans heb gekregen komt door mijn werk bij de jeugdteams. In Duitsland is het heel gebruikelijk dat als jonge, ambitieuze managers als ik het daar laten zien, we vanzelf eens een kans krijgen op een hoger niveau. Dat hogere niveau is voor mij de Regionalliga Nordost, het vierde niveau van Duitsland dat is opgedeeld in vijf verschillende regio's. Wij zijn dus logischerwijs actief in het Noordoosten met onder andere Hertha BSC II en Lokomotive Leipzig, maar daar komen jullie vanzelf wel achter.

Maar ja, even terug naar mij. De datum 9/11/1989 is in Duitsland bij iedereen bekend maar ook daarbuiten zal het bij velen een belletje doen rinkelen. Ik ben geboren op de dag dat de Berlijnse Muur viel. Ik vraag me nog steeds af waar mijn ouders vrolijker van werden. Ze hebben me in ieder geval wel verzekerd dat ze blij waren om het optreden van David Hasselhoff te missen vanwege mijn geboorte. De meest bekende voetballer uit de stad waar ik geboren ben, Rüdersdorf bei Berlin, is trouwens Andreas Thom. Hij begon zijn carrière bij BFC Dynamo en speelde ook nog voor Bayer Leverkusen, Celtic en Hertha BSC en is een echte legende. Dat ik mijn trainerscarrière mag beginnen bij de club waar hij als voetballer begon maakt me dan ook ontzettend trots.

image.png.38b277f7cb84ff7f7101e52f64e6db6a.png

Teamnieuws.thumb.png.28c3836b4d30b25374f199ab2e140180.png

698676912_BFCDynamoteamintroductieenverwachting.thumb.png.ad27146b1386ee537024e1a8d20f216d.png

In het bovenstaande overzicht vallen twee dingen op. Het eerste is dat we volgens de media alleen Energie Cottbus voor ons zouden moeten laten. Volgens de lokale pers is een tweede plaats de te verwachten eindpositie. Een positie die recht geeft op helemaal niks trouwens want alleen de nummer 1 maakt zich op voor promotie of een strijd om promotie, om heel eerlijk te zijn weet ik nog niet precies hoe dit zit.

Het tweede ding dat opvalt is dat al onze prijzen in de tijd van Oost-Duitsland verwijderd zijn uit de clubhistorie. Dus geen tien titels op rij, drie Oberliga Nordost-bokalen en 7 keer de Verbandspokal Berlin, dat is waar we het mee moeten doen. Of ja, we mogen dankzij onze 10 titels wel met een ster, met daarin het nummer 10 verwerkt, op ons shirt spelen. Een tegemoetkoming waar we niet echt blij mee zijn want volgens de Duitse regels zouden 10 landstitels gelijk moeten staan met 3 sterren in plaats van die ene die wij kregen vanwege een grens die in 1945 getrokken werd. 

643602931_verwachtingengetemperd.thumb.png.1b31a74e4e36520e1108f4692cfebf76.png

De verwachtingen van President van de club Norbert Uhlig liggen wat lager dan die van de pers. We moeten meedoen om een finish in de bovenste helft van de competitie en in de jaren die nog komen deze positie vasthouden. Het is fijn om te weten dat er geen grote druk komt vanuit het bestuur maar stiekem wil ik zelf wel binnen een paar jaar deze competitie ontstijgen. Dit ga ik nog niet te luid van de daken schreeuwen want stel de resultaten vallen voor mij enigszins tegen dan voldoe ik alsnog aan de verwachtingen van de president van de club. Wel zo lekker.

reacties.png.10c0bf26989b6468ec70693ae9c07cf9.png

Spoiler

@Kyrill @glennix @Titan @MNie @delichris @Daniell @Marius @Fantasy @ElMarcos @RubenS2 @Mordurette @Joe Jeroclo @r4vje @germandutch @FlyD Allemaal bedankt voor de reacties en likes :D Ik zag bij de Steam prestaties dat ik in FM21 geen enkele keer ben gepromoveerd, dat zal nu in ieder geval wel moeten lukken wil ik een beetje een fatsoenlijk verhaal neer kunnen zetten. De clubgeschiedenis pakte me toen ik erover las, ik zal in de toekomst nog wel wat meer vertellen over de niet zo heel fijne fans en iets wat nog wel heftiger is dan wat er in de openingspost beschreven stond. In de tussentijd ga ik me wagen aan de LLM in de hoop dat we richting de Bundesliga en stadsgenoten Union en Hertha BSC toe kunnen werken.

• Jotew changed the title to [FM22] BFC Dynamo | Bournemouth - The Football Multiverse
  • Marius unpinned this topic