Jump to content

[FM22] I Rosanero, un nuovo inizio!

Jotew
 Share

Recommended Posts

46ihm9T.png

1. I Rosanero, un nuovo inizio!

Welkom allen, bij een nieuwe novelle namens mij. Zoals sommigen wellicht gezien hebben was ik een novelle met FC Sochaux-Montbéliard. Echter kreeg ik, hoe mooi ik het clubje ook vind, niet echt bepaald een binding met de Franse competities. Wellicht dat ik het later in FM22 nog eens probeer maar vooralsnog speelde ik de game enigszins met tegenzin, en dat lijkt me niet helemaal de bedoeling! Palermo is een pracht club waarvoor grote spelers als Paulo Dybala, Edison Cavani, Javier Pastore en Luca Toni hebben gespeeld. Een club dat thuis hoort in de Serie A door goed beleid te voeren, en zich meer te richten op de jeugd zoals ze die gekend hebben!

Zoals de titel al aangeeft: un nuovo inizio, oftewel; een nieuw begin! Ditmaal vertrekken we richting het onderste gedeelte van Italië. Onderaan 'de laars' vinden we een aangrenzend eiland. In het noordwesten hiervan vinden we de provincie Palermo, met uiteraard ook de hoofdstad van deze provincie: Palermo. Met 673.735 (laatste meting 2017) inwoners is deze prachtige stad op vier na de grootste stad van Italië. 

3rTJd4J.jpg
Het Italiaanse eiland Sicilië waar de stad Palermo zich bevind..

Wat zou zich nou bevinden in de stad Palermo? Je raad het nooit! Uiteraard; het prachtige Palermo FC. Een club dat vroeger voornamelijk uitkwam in de hogere regionen van de Italiaanse voetbalpiramide, waarna het later mindere tijden beleefde. Hierover verderop in deze update meer. Naast het voetbal is de stad Palermo ook meermaals etappeplaats geweest gedurende de Ronde van Italië. Dit gebeurde voor het laatst op 3 oktober 2020. Het betrof hier de eerste etappe die van Monreale naar Palermo trok. De Italiaan Filippo Ganna won deze tijdrit uiteindelijk.

Dan is het nu tijd voor een stukje geschiedenis. Zoals gezegd gaan we dus een avontuur aan met Palermo FC. Deze voetbalclub werd opgericht in 1989 onder de naam Anglo Panormitan Athletic and Football Club. Vanaf 1907 werd deze naam veranderd in Palermo FBC. Tot op de dag van vandaag speelt de club in de kleuren roze en zwart. I Rosanero werd in 1929 toegelaten tot de Serie C, waarna het al binnen drie seizoenen deelnaam aan de hoogste divisie van Italië; de Serie A. Dat Palermo een roerig bestaan kent was al in 1939 duidelijk, toen werd de club namelijk opgeheven vanwege financiële problemen. Pas negen jaar later, in 1948, werd de club een nieuw leven in geblazen. Na voornamelijk jaren in de Serie A te hebben gespeeld, speelde het vanaf 1973 in de Serie B.

Een leuk weetje over het jaar 1974; in dat jaar wist Palermo voor de eerste keer in de clubgeschiedenis de finale te bereiken van de Coppa Italia, ondanks dat het in de Serie B actief was. Deze wedstrijd ging uiteindelijk verloren door met 4-3 ten onder te gaan in de shootout. Vijf jaar later kwamen ze wederom in de finale van dit bekertoernooi terecht, met dit keer Juventus als tegenstander. Ook deze finale werd uiteindelijk in blessuretijd verloren: 2-1.

In 1986 was het weer hommeles voor Palermo. Wederom vanwege financiële wanorde werd de club opgeheven. Echter werd de club al een jaar later een nieuw leven ingeblazen onder de naam US Città di Palermo. De club werd toegelaten in de Serie C2. Wat nu de Lega Pro Seconda Divisione genoemd word. Dit is nog altijd het vierde niveau van Italië. Ze speelden vanaf 1991 in de Serie B, waarna het het seizoen daarop weer afzakte naar de Serie C1, nu de Lega Pro Prima Divisione, het derde niveau. Na enkele jaren in de middenmoot eindigde Palermo in 1997 als 19e waardoor het wederom afzakte naar het 3e niveau. Door in 2001 kampioen te worden stegen ze weer op richting de Serie B. in het seizoen 2002/2003 werd geen promotie afgedwongen naar de Serie A door de laatste wedstrijd om promotie te verliezen. Echter werden ze in het seizoen 2003/2004 kampioen van de Serie B waardoor ze eindelijk weer sinds 1975 deelnemen op het hoogste niveau van Italië. Door in het eerste jaar verassend zesde te worden mocht Palermo voor de eerste keer in haar bestaan deelnemen aan de UEFA Cup.

QvVkemC.png

Het verleden van Palermo FC weergegeven in een staaftabel.

elnemen aan Enkele roerige jaren volgden. Na degradatie in het seizoen 2012/2013 wist Palermo een jaar later weer terug te komen op het hoogste niveau. Het seizoen 2015/2016 was een beschamend jaar voor de club. Destijds groeide de club uit tot "Het kerkhof onder de trainers". Het seizoen werd gestart door Giuseppe Iachini, waarna vervolgens Davide Ballardini, Guillermo Barros Schelotto, Fabio Viviani, Giovanni Bosi en Giovanni Tedesco de leiding namen. Uiteindelijk kwam wederom Giuseppe Iachini aan het roer, die vervolgens in maart ontslag nam waarna Walter Novellino de zevende naam in het trainingsgilde werd.

Op 13 juli 2019 was het wederom raak. De Italiaanse bond FIGC oordeelde dat de noodzakelijke financiele documenten te lang uitbleven, waardoor de club niet meer in aanmerking kwam voor een proflicentie. US Palermo werd teruggezet naar de amateurs, de Serie D. Onder de naam Società Sportiva Dilettantistica Palermo werd een doorstart gemaakt in het seizoen 2019/2020. In datzelfde seizoen werd de naam wederom veranderd, ditmaal werd het: Palermo FC, dat vanaf het seizoen 2021/2022 weer uitkomt op het derde niveau van de piramide. Aan mij en mijn staf de taak de weg omhoog weer in te zetten!

6jACss0.jpg

Het stadion van Palermo FC: Stadio Renzo Barbera.

Palermo FC speelt dus zoals gezegd haar wedstrijden in het Stadio Renzo Barbera. Het stadion is eigendom van de gemeente Palermo en bied plaats aan 37.619 toeschouwers. Het werd geopend op 24 januari 1932 onder de naam Stadio Littorio. Al in 1936 werd deze naam alweer verandert in Stadio Michele Marrone, ter nagedachtenis aan een overleden soldaat in de Spaanse Burgeroorlog. Inmiddels aan het eind van de Tweede wereldoorlog werd de naam wederom verandert. Ditmaal kreeg het stadion de naam Stadio La Favorita, een naam die tot 2002 ongewijzigd bleef. Vanaf het seizoen 2002/2003 heet het stadion dus Stadio Renzo Barbera, en is het inmiddels meerdere keren gerenoveerd.

--------

Ik heb een ieder van mijn vorige novelle maar even getagd! Wil je uit de lijst, of er juist bij in? Laat het me even weten.
Ik hoop jullie allen bij de volgende update weer te zien, dank voor het lezen! 

@jefri @DGremlin @Rossi @Marius @ElMarcos @xJordinosaur @FeyenoordMillwall @Mordurette @MNie @Daniell @delichris @Netzwerk @Milton @kossimos @Kyrill @JordiW. @chrisje1993 @kmk

Edited by Jotew
Even leesbaar gemaakt voor beide MU Themes! Foutje met het kopieren.