Spring naar bijdragen

Aanbevolen reacties

Geplaatst

Weet je nog? Vroeger, toen je je verveelde op school. Toen je de noodzaak van daadwerkelijk studeren tijdens die studie-uren nog niet zo zag. Of toen je weer eens verplicht moest nablijven. Of misschien deed jij het wel gewoon thuis. Waar is ook eigenlijk niet zo relevant. Want ik weet het zeker; iedereen heeft het gedaan! Eindeloos, en op elk mogelijk moment wanneer ik kon, toverde ik een schrift en schrijfwaar tevoorschijn, en dwaalde ik af naar een ander universum. Een waarvan de astrofysici nog geen informatie over hebben weten te vergaren. Maar ik ben er geweest. Ontelbaar keer zelfs! En nu, lichtjaren verder, kan ik eindelijk al die ervaring gaan gebruiken in de echte wereld. De wereld waarin droom werkelijkheid is geworden. De wereld waarin jij en ik leven. Niet in 'a galaxy far far away', maar gewoon hier. Op Aarde. Oh ja, waar ik het over heb? Opstellingen maken!

Geplaatst

Een intro met een vleugje mysterie er omheen! Succes met het vervolg!

Geplaatst
  • Auteur

Kijk. Vroeger deed ik het dus altijd met anderen. Had ik toevallig net een wedstrijd op het toenmalige Canal+ gezien waarbij Aad de Mos en El Sierd verslag uitbrachten van Deportivo La Coruna, dan stonden er ineens alles spelers uit La Liga op mijn papiertje. Of als ik tijdens de zondagavond7uurmethetbordopschootmaaltijd de samenvattingen bekeek van de PTT-Telecompetitie, dan zocht ik vooral naar inheemse glorie. Maar het meeste werd ik getriggerd tijdens mondiale toernooien. Internet was nog niet echt een dingetje, laat staan social media dus. En voetbal zat gewoon nog op de openbare zender. Ja, je had Canal+. Maar dat was de uitzondering op de regel. Achter de decoder. Enkel voor lui uit het Gooi en die drie rijke kinderen uit het dorp. En overigens ook niet in de hoedanigheid zoals het aanbod van bijvoorbeeld ESPN en Ziggo tegenwoordig is. Nee, losse wedstrijden. Soms Serie A, soms La Liga, zelfs heel soms een wedstrijd uit Frankrijk. De Bundesliga was niet echt interessant, en de Premier League heette toen ter tijd gewoon nog First Division. Dus dat was nou niet echt wat je noemt commercieel interessant. Geen enkele competitie eigenlijk. Geld had zijn intrede nog niet gemaakt, en van (moderne) mensenhandel was ook nog geen sprake. Clubs werden 'groot' genoemd door behaalde successen. Winnen van landelijke glorie, maar met name Europees. Nu ratelt iedere gemiddelde kelderklasser de basisopstelling van Gibraltar op, terwijl het toen enkel bekendheid genoot door de vertelde verhalen van Harrie Jekkers. En dan moest je al iets van interesse hebben in cabaret. Enfin, kennis van de spelers die op de B-acteurslijst van spelers zouden staan? Nee, die was enkel weggelegd voor de echte die-hards. Die wat op regenachtige (zon)dagen zichzelf door de lijst met clubs uit competities van verre oorden wurmden, en zo per ongeluk opeens een FIFA wedstrijdje speelden waarbij "die blauwe tegen die rooie" sneller begrepen werd dan de namen van de clubs te benoemen. Om maar over het herkennen van gezichten te zwijgen, want we weten allemaal dat David Beckham zelfs in FIFA99 eerder op Arnold Schwarzenegger leek dan op zichzelf. Anyway, EK's en WK's waren een hosanna. Ontelbaar veel nieuwe inspiratie om op maandag weer een nieuw droomelftal op papier te zetten tijdens biologie. Veel interessanter dan de anatomie van ons lichaam, en of het nou de ellepijp of het spaakbeen is wat pijn doet als je een zere onderarm hebt. Alhoewel, waar het hart van vol zit...

Spoiler

Ter informatie; op deze wijze zal ik deze novelle gaan aanbieden. Tekst. Woorden verwerkt in losse stukken die elkaar verbinden aan de hand van mijn save. Een blog. Dat is misschien nog wel het beste woord. Al moge duidelijk zijn dat ook die betekenis verre van in de buurt komt. Anyway. Leesvoer. Fictieve nonsens om hopelijk te kunnen blijven animeren, of je op te beuren wanneer je juffrouw je flirt niet goed opnam. ;) Dank voor de vele reacties!

Tags bij een update? Of juist liever geen mention meer? Let me know! @MNie @Copywriter

Geplaatst

Al je volgers taggen bij een update is ook nooit een slecht idee :)

Geplaatst
  • Auteur

Mijn hart zit dus vol met voetbal. Ik sta er mee op, en ga er mee naar bed. Niet letterlijk, obviously, maar figuurlijk. Naar bed ga ik alleen met mijn dromen. Of, nee. Eigenlijk helemaal niet. Want dat zou betekenen dat het niet waar is allemaal. Dat ik mij alsnog in dat parallel universum zou bevinden. Neen, ik leef mijn droom. Okay, nog niet helemaal. Want ik ben nu nog in Nederland. Voorlopig. Maar ben continu in contact met Zoran overigens. Over alles eigenlijk. Dus het is ook weer niet zo dat ik een 'gewoon' leven leef momenteel. Truth be told, eigenlijk is dat ook weer een vreemde gewaarwording. Want eigenlijk is alles tegenwoordig niet meer 'gewoon'. Alsof we speelbal zijn van een lugubere gamer worden we al tientallen maanden in de greep gehouden van gezeik. Maar goed. Daar gaan we niet heen. Dat pad bewandelen we niet op de nuchtere maag. Het is dan wel laat op de middag, maar tegelijkertijd ook weer vroeg in de morgen. Okay, voordat ik complete nonsens ga verkopen; back to reality. Terug naar mijn recentelijk begonnen droomleven.

Opstellingen maken doet iedereen natuurlijk het liefste zonder restricties. Alles is mogelijk, een beetje dat principe. Geen issues over nationaliteit, financiën of zelfs of de speler überhaupt nog in leven is. Dat laatste laten we even buiten kijf, want Heilig ben ik nog niet verklaard. En dat over waar de speler ter wereld is gekomen is ook best een dingetje, maar ook weer niet helemaal zonder opties. Ook moneywise valt er voldoende te besteden. Weliswaar voornamelijk creatief, maar dat ben ik wel. Al zeg ik het zelf. Het is een beetje als Chinees. Zonder kennis zijn het maar wat tongklanken, maar met kennis van zaken is het een geweldig fenomeen. Wat ik wil zeggen; normaliter is een manager gedwongen te werken met de overblijfselen en restanten van de voorganger. Dus moet je eten wat de pot schaft, al kan je zelf een twist geven door misschien een vleugje mayo/ketchup toe te voegen. Maar ik, ik mag helemaal van niets starten. Okay, ook niet helemaal waar. Een handvol spelers zijn reeds vastgelegd. Maar ik hoef dus niet te dealen met de erfenis van mijn voorganger. Hoe dat zit? Ik ga aan de slag bij de nieuwste franchise van de MLS, Charlotte FC. En 'wij' zullen in 2022 ons debuut maken. "O'er the land of the free, and the hope of the braaaaaaave"...

Spoiler

@Marius @ElMarcos @Copywriter @DGremlin @Rossi  @Daniell @delichris @r4vje @MNie

Thanks (again) voor jullie reacties!!!

Geplaatst

Voor iemand die vol is van het spelletje is starten in de US best nog wel een pittge uitdaging!

Geplaatst
  • Auteur

..."nee pa, dat is al lang niet meer het geval. Das war einmal. Zo einmal dat toen de kleuren van de velden bijna kunst waren. Dat je die Yard-lijnen nog kon zien, omdat 'soccer' zo ondergeschikt was aan andere sporten dat clubs geen eigen stadion hadden. En dat ze dus als het ware trainingsdoelen op de achterlijn plaatsten zodat ze die na de wedstrijd weer zo snel als mogelijk konden laten doen verdwijnen. Nu is het gewoon een normale competitie. Een gesloten (en besloten) competitie weliswaar. Maar gewoon een competitie zoals wij die ook kennen hier, in Nederland. Die shoot-outs zijn ook al tijden passé. Tegenwoordig nemen ze daar zelfs ook gewoon strafschoppen als beslissende factor! En dat ook nog in een voetbal specifiek stadion!"

Vroeger. Daar spreekt mijn oude man zo graag over. En ook zo kleurrijk, dat de beeldbuis haast vergeet dat die enkel tinten tussen zwart en wit kon laten zien. Het eerste charmeoffensief van overzees stamt haast ook uit die tijd. Gek van die Braziliaan was 'ie. Die idioot goede en hardwerkende aanvaller. Geen Hollander, niet die kleine Argentijn - welke van de twee je ook denkt - en ook niet die Portugees. Nee. Pelé. Dat is de allerbeste ooit volgens pa. "Vroeger moest je zo creatief zijn om al dat houthakkende volk dat zich verdediger noemde te snel af te zijn, en daarbij ook nog eens hard werken. Nu is het spel veel sneller, veel atletischer, veel dynamischer. Nu mag je naar achteren niks doen, zolang je maar die bal tegen het netje schopt. Mooi of niet mooi. En dan durven ze je de beste allertijden te noemen. Belachelijk." Daar stamt dus mijn interesse in de MLS uit. Die heb ik met de paplepel naar binnen gewerkt gekregen. En dat is eigenlijk sinds ik me kan herinneren zo gebleven. Eerst was het via internet, meestal zo'n vage streamingsdienst overigens, of als je geluk had via Eurosport. Denk dat ik ook een van de weinige Nederlanders was die de Eurosport Player vaak gebruikte. Tegenwoordig is het allemaal wat toegankelijker, dankzij ons chauvinisme. Enkele Hollandse trainers zijn me voorgegaan. Zonder al te veel succes overigens. Maar goed. Misschien legt dat ook net wat minder druk bij mij. Sowieso heeft de club op dit moment nog niet al te hoge verwachtingen uitgesproken. Vooral niet het lelijke eendje zijn. Dat is het een beetje. Lekker genieten. En dat ga ik doen. Genieten van de uitdaging. Genieten van het Amerikaanse leven. Het Amerikaanse leven van North Carolina, het leven in Charlotte. En wie weet eindig ik ooit wel als (voetbal)koning in The Queen City!

Geplaatst
  • Auteur

Charlotte, NC. Zeggen schrijven 7 november 2021. Om precies te zijn 8:08 volgens mijn iPhone. Today is the day. Althans, dat weten die Amerikanen altijd zo mooi en lekker over the top te brengen. Decision Day! De laatste speeldag op de kalender van de MLS voor wat betreft jaargang 2021. Een reis die, na alle rompslomp en COVID-perikelen, zijn start zag op 17 april jl. En na 33 speelrondes volgt vandaag dus de laatste. Voor het zogenaamde Regular Season dan wel te verstaan. Want de MLS deelt zijn deelnemers op in twee groepen, geografisch in de Eastern- en Western Conference. Evenredig, daar waar mogelijk. Dit seizoen waren het er 27, aangezien wij als Charlotte FC een jaar later dan origineel de intentie was pas onze intrede maken.

Je speelt een volledige competitie tegen ploegen uit je eigen Conference. Thuis en uit dus. Daarbovenop speel je een aantal wedstrijden tegen ploegen van de andere kant. Niet tegen iedereen, en ook maar eenmalig. Of thuis, of uit. Maar. Alle wedstrijden tellen uiteindelijk wel mee voor het klassement. En om het dan nog lekker overzichtelijker te maken is er ook nog een gezamenlijke stand, die men de Supporters Shield noemt. Sta je na alle wedstrijddagen bovenaan op die ranglijst? Dan ben je winnaar, kampioen dus. Het grappige alleen is dat die niet echt als main target wordt beschouwd. Ja, je krijgt een beker. En je mag je op dat moment als enige verzekerd noemen van deelname aan de Noord-Amerikaanse versie van de Champions League. Maar eeuwige roem verkrijg je pas als je als winnaar uit de bus komt van het Post-Season Tournament, oftewel de MLS Cup Playoffs. De top-7 van elke Conference verkrijgen deelname aan dit eliminatietraject, op weg naar het grote einddoel van alles. Vroeger was het groepje dat mocht deelnemen kleiner, maar toen waren er uiteraard ook minder ploegen per Conference. Dus om het competitieverband nog groter te maken, hebben ze het aantal deelnemers voor deze Playoffs verhoogd. De MLS voorziet de winnaars van elke Conference van een bye in de eerste ronde. Nummer twee speelt thuis tegen nummer zeven, drie thuis tegen zes en vier thuis tegen vijf. Per Conference uiteraard. In de tweede ronde sluit die Conference-winnaar aan bij de drie winnaars uit de eerste ronde, om uiteindelijk twee ploegen in ronde drie tegen elkaar te kunnen laten strijden voor de Conference Finals. Tenslotte spelen beide winnaars van die confrontaties dan de wedstrijd waar het allemaal om draait; de MLS Cup.

Aldus. Tot zover de opzet van de competitie. Maar wat er nou zo speciaal is aan deze dag? Daar kom ik zo op. Eerst even kijken of ik deze verrekte koffieautomaat aan de praat krijg. Want koffie in de morgen, is een dag zonder zorgen...

bewerkt door mi3sj