Jump to content

[FM22] Una nueva era

Messidona
 Share

Recommended Posts

Banner.png

1 juni 2022 - Crunchtime! Nie Pleuje!

Bij de start van de play-offs waren we nog in de running voor drie prijzen. In de laatste anderhalve maand van het seizoen konden we ons seizoen helemaal glans geven... of helemaal om zeep helpen... Maar zoals ons clubmotto zegt: Nie neuten, nie pleuje (niet zagen, niet opgeven). 

De beker van België

image.png.c046dabe451f56373cf4d45915d0ecdb.png

Nog voor de play-offs van start gingen werd de bekerfinale gespeeld in het Koning Boudewijnstadion. Normaal al een hele feestdag met de verplaatsing van 20.000 supporters naar Brussel maar dat de finale nu net tegen aartsrivaal Club Brugge gespeeld werd maakte het hele gebeuren nog specialer! In de competitie konden we nog niet van hen winnen, al speelden we telkens wel goed.

We starten furieus, al na zes minuten is de score geopend. Kums waagt een schot en Velasco ziet de kans om er nog zijn kleine teen tegen te zetten waardoor de bal compleet devieert en de Brugse doelman Mignolet kansloos laat. Een fantastisch begin van de wedstrijd! En weer duurt het amper zes minuten voor het volgende doelpunt valt. Een doorgebroken Arezo schuift de bal lekker hard in het hoekje en verdubbelt zo onze voorsprong.

Het is nog niet gedaan, we zijn amper 20 minuten bezig en Okumu zet de bordjes op 3-0! Hij buffelt er een corner in, al moet gezegd worden dat Mignolet er niet echt goed uitzag op deze fase. Hij leek de bal te gaan pakken maar kon uiteindelijk de bal maar lichtelijk deviëren, niet voldoende om een doelpunt te vermijden. Boeken toe, wedstrijd gespeeld. Brugge kwam er niet meer van te boven en wij konden rustig de wedstrijd feestelijk uitspelen in een bruisend Koning Boudewijnstadion - wel, toch langs één kant. Onze eerste prijs is binnen en onze supporters beleefden de dag van hun leven.

Jupiler Pro League (play-off 1)

image.png.252a8b5596d88ec69d8903ddd62b617d.png

Nog meer een doelstelling dan de beker is de titel binnenhalen. Niet onze ambitie bij de start van dit seizoen maar gezien de positie waarin we nu stonden konden we met niks minder tevreden zijn. Play-off I betekent puntenaantal door twee delen, spanning terug en het beslissen in zes topwedstrijden. Ik hou er wel van, het is toch een speciale sfeer en je moet op je best zijn tegen de beste ploegen om de titel te verdienen.

We beginnen onze opdracht goed door thuis te winnen tegen Anderlecht, een beetje geluk dat Sergio Gomez in de tweede helft een penalty mist en zo de gelijkmaker niet op de bord zet. Daarna volgt er de superbelangrijke verplaatsing naar Club Brugge, toch wel onze voornaamste titeluitdager. Hen hebben we recent in de bekerfinale een morele vuistslag uitgedeeld en die toon zetten we hier verder.

We scoren drie keer in het hol van de leeuw en daardoor zouden we al tegen Anderlecht de titel kunnen verzekeren, drie wedstrijden ver in de play-offs. Maar... net zoals eerder dit seizoen kunnen we de Mauves in het Astridpark niet onze wil opleggen. Anderlecht uit, dan weet je dat het moeilijk zal worden. Ik kan mijn spelers ook niets verwijten, de opeenvolging van wedstrijden op korte periode zorgde echt voor oververmoeidheid bij de meesten en om Anderlecht te kunnen verslaan moet je 100% zijn. 

Maar die ene nederlaag tast ons vertrouwen niet aan! In ons hoofd was het geen kwestie of we kampioen zouden spelen, maar wanneer. Dan doen we het maar een paar dagen later, in het verre Limburg op het veld van Racing Genk. En of er van titelstress geen sprake was, we krijgen via een penalty de mogelijkheid om de spanning te doorbreken en daar maakte Arezo handig gebruik van. Dat zorgde ervoor dat het team compleet ontketend werd. Niet alleen winnen we nu onze kampioenenmatch, we doen het met forfaitcijfers! 

Een beetje jammer dat onze kampioenenmatch net op een verplaatsing viel maar zo vierden we de laatste twee wedstrijden van het seizoen gewoon onze titel in eigen huis. Een paar gevestigde namen kregen dik verdiende rust en jeugdtalentjes zoals Wouter George en Cissé kregen een kans in het eerste elftal. Tot mijn verrassing winnen we beide wedstrijden nog vrij vlot. 

Onze tweede titel in de geschiedenis van de club... wat een seizoen... 

Eindklassement play-off 1

Spoiler

image.png.b6827856e2e68dfda6a0c0d81981455e.png

Conference League

image.png.3f390e32c21139eda876755e0291fbdb.png

Beker, check! Landskampioen, check!... Wat kan een Belgische ploeg nog meer winnen?! Wat dacht je bijvoorbeeld van het kersverse nieuw Europees toernooi genaamd de Conference League. Een toernooi waar we eind juli in begonnen en drie voorrondes door moesten vooraleer we nog maar de groepsfase mochten spelen. En nu stonden we na het uitschakelen van Eintracht Frankfurt in de kwartfinale opeens in de halve finale tegen AS Roma, onder de vleugels van de legendarische Jose Mourinho.

In dit stadium mag alles en moet niks... In de Ghelamco Arena verloopt de wedstrijd helaas naar verwachtingen. We spelen niet echt goed en slagen er niet één keer om op het Romeinse doel te schieten. Gelukkig is Rome ook niet echt goed aan het spelen, ze lossen wel een paar schotjes op doel maar echt gevaarlijke kansen voetbalden ze ook niet bijeen. Maar goed, ze scoorden wel. Tammy Abraham brengt Roma op voorsprong in de heenwedstrijd.

Gezien dit resultaat lagen de verwachtingen voor de terugwedstrijd nog lager voor ons. Maar, het kan verkeren. Een snelle cornergoal van Okumu bracht heel wat geloof en kracht in onze ploeg. We spelen echt goed en controleren de wedstrijd, al komt Roma er ook een paar keer snedig uit maar Rönny keept de match van zijn leven. Tien minuten voor tijd krijgt Roma echter een penalty die Veretout foutloos omzet. Zo staat Roma weer op voorsprong op weg naar de finale... Maar soms...

Soms vind er een mirakel plaats. Roma pakt ook nog rood een paar minuten voor tijd. Bij wat gefrommel voor het Romeinse doel beland de bal voor de voeten van invaller Julien De Sart die de bal in een leeg doel heeft binnen te tikken! De bordjes staan net op tijd weer in evenwicht en het zal in verlengingen beslist moeten worden. We trappen de eerste verlenging af en met amper zes passes wordt De Sart één op één gestuurd op het Romeinse doel af. Ook nu mist hij niet! Julien heeft zich deze avond in de Gentse geschiedenisboeken geschreven, in hoofdletters. 

Roma is uitgeteld met z'n tienen en mag de finale dus vergeten. En zeggen dat zij ons in 2009 vernederd hebben door in Gent te komen winnen met 1-7, met een duikende Totti en Duitse scheidsrechter die zijn kop nooit meer zal vertonen in Gent en omstreken... Dit is echt wel mooie wraak voor iedere Buffalo die er toen bij was, ook voor mij dus.

In de finale krijgen we een nog grotere ploeg voor de kiezen, maar echter weer geen onbekende voor ons want we speelden in 2017 al eens tegen Tottenham Hotspur. Toen schakelden we hen uit in de 1/16e finale van de Europa League in een uitverkocht Wembley. Je zou dan denken dat de Engelsen ons deze keer niet zouden onderschatten... maar ik kan verkeerd zijn.

De studieronde in de eerste helft duurt lang, we wachten beiden wat af. Het gaat gelijk op met middenveldspel als gevolg. Maar net voor de rust gebeurt het dan toch, onze verdediger Okumu speelt een knappe bal doorheen de verdedigers van Tottenham richting Velasco. Die dribbelt rond de grabbelende Lloris en zet ons zowaar op voorsprong! Ideaal getimed, net voor de rust. Ik verwachtte een stevig antwoord van Tottenham na de rust, maar dat kwam er niet.

Het spelbeeld bleef wel gelijk opgaan met balbezit en kansen langs beide kanten, maar hun kansen waren gewoon amper gevaarlijk. Halverwege de tweede helft kan Hanche-Olsen op corner scoren. We zijn echt goed op corners en in belangrijke wedstrijden als deze is dat een extra wapen dat we niet moeten nalaten te gebruiken. Diezelfde Hanche-Olsen scoort ietsje later weer, deze keer op vrije trap. En in de toegevoegde tijd duwt Hjulsager het mes nog wat dieper in de Engelse wonde door de 4-0 binnen te prikken.

We winnen zowaar de Conference League! En dat in de allereerste editie ervan... Wat een manier om je als club, en voor mij als coach, aan de wereld te tonen! We winnen gewoon elke competitie/toernooi waarin we speelden. Een fenomenale prestatie! Nu mogen we ons succes goed vieren en van een welverdiende vakantie verdienen. 

Spelersstatistieken

Spoiler

image.png.64c740b39dbec4c9057c50b9b60e7a23.png

@Fantasy @r4vje @MNie @FC Bruges @Kyrill @Marius @delichris @Rossi @ElMarcos @Daniell @DGremlin @Glenn08 @jefri @KayDeManaager @Nummerke10 

Citaat

Het is inderdaad nog erg druk geworden door de finale te halen (en te winnen) van de Conference League, maar de ontlading was enorm. Gelukkig heb ik voldoende geroteerd doorheen het seizoen, tegen Anderlecht heeft het ons punten gekost (viel vlak na de terugwedstrijd tegen AS Roma).

Ik had het zelf niet zien gebeuren om de Conference League te pakken, maar @MNie is een visionair!

Edited by Messidona

Heb jij nu net al FM uitgespeeld? :D Dit is in ieder geval toch een prestatie van jewelste. De dubbel (op zo'n overtuigende manier) is al heel mooi maar die Conference League is toch echt wel de kers op een hele lekkere taart, zeker gezien het parcours dat je hebt moeten afleggen. Petje af hoor!

Banner.png

1 september 2022 - Versterking in alle gelederen

Als je drie competities wint, waaronder een Europees toernooi, zou je verwachten dat geld geen probleem is. Maar de realiteit was toch een beetje anders. Vorig seizoen was geen winstgevend jaar. Ik ben natuurlijk geen boekhouder en laat de financiën over aan mensen die er effectief iets van kennen. Ik kreeg mijn transferbudget van drie miljoen euro en werd gezegd het daarmee te doen. Als we dus wouden kopen moeten we eerst verkopen. 

image.png.cda241f47e0360bec49e0ed577cd2f4c.png

Er waren natuurlijk een paar spelers waar we sowieso van af wouden. Yonas Malede bijvoorbeeld, de Isrealische spits werd uitgeleend vorig seizoen aan een Portugese tweedeklasser. Deed het daar OK maar overtuigde ons niet genoeg dat hij bij ons een plaats heeft. Hij keert terug naar zijn geboorteland en gaat bij Maccabi Haifa aan de slag. We verdienen er nog een miljoen aan, dat nog met 400K aangevuld kan worden.

Ook Vakoun Bayo werd vorig seizoen uitgeleend, hij werd topschutter in tweede klasse bij Waasland-Beveren en dat overtuigde Sint-Truiden van de Ivoriaanse spits. De Kanaries hadden 1,3 miljoen euro over voor hem, een bod waar we niet hoefden over te twijfelen. En ook Osman Bukari is een teruggekomen huurling waarvoor we nu een definitieve oplossing vonden. Hij verhuist naar Mainz dat 2 miljoen euro voor hem neer legt, daar kan nog een miljoen euro bijkomen als aan verscheidene clausules voldaan wordt. 

Niangbo, hetzelfde verhaal. Ook hij zoekt Duitse oorden op. Freiburg betaalde stevig met een transfersom van 6,25 miljoen euro. Een teken dat ik hem onderschat?! Wie weet moet ik later vaststellen dat dit een fout was, maar op dit moment de juiste keuze. Voor Alexandre De Bruyn vonden we geen oplossing, hij blijft minstens tot 1 januari bij onze beloften spelen. 

Davy Roef hoefde niet weg van ons, maar gaf zelf aan graag met Angers te willen praten toen de Fransen kwamen aankloppen voor hem. Aangezien Roef slechts tweede doelman is die amper speelde vorig seizoen konden we hem dat moeilijk weigeren. Roef zet zijn carriere verder bij Angers, we verdienen nog een miljoen aan hem. Mogelijks anderhalf miljoen.

Over de toekomst van Vadis Odjidja waren we vorige winter al aan het twijfelen. We hielden hem toen en beklaagden ons dat niet. Maar hij speelde afgelopen seizoen te weinig naar zijn eigen zin, daarbij heeft hij een aflopend contract volgende zomer en is hij topverdiener met 121K per maand. We besloten dus dat het voor beide partijen beter was uiteen te gaan. Vadis maakte met FC Groningen een verrassende keuze. De Nederlanders betaalden anderhalf miljoen euro voor onze vice-kapitein. Wij betalen Vadis nog 68K per maand door het komende jaar, omdat Groningen hem anders niet kon overnemen. Netto zullen wij dus de helft van dat anderhalf miljoen euro overhouden, maar we hebben dus onze loonlast serieus verminderd en Vadis kan spelen. Win-win voor iedereen.

Nog iemand met een aflopend contract volgende zomer was Michael Ngadeu. Een sterke verdediger die zonder problemen de plaats van Hanche-Olsen of Okumu in nam als het nodig was. Maar hij is al 31 jaar en verdiende ook niet weinig. We besloten nog te proberen hem ten gelde te maken. Shaktar Donetsk kwam met een bod van 6 miljoen euro wat ik vrij royaal vond voor een dertigplusser met aflopend contract. 

Maar de grootste transfersom haalden we binnen met Tarik Tissoudali. Van Tarik had ik afgelopen seizoen meer verwacht, hij presteerde maar zo-zo en had eerder een grijs seizoen in wat voor de club een fantastisch seizoen was. Ik wou versterking op zijn positie en dus mocht de Nederlandse Marrokaan beschikken. Vrij verrassend kwam Anderlecht aankloppen voor hem. Voor zo'n 7,25 miljoen euro mochten de Mauves Tarik op hun loonlijst bijschrijven. 

We hebben nog een paar jeugdspelers transfervrij laten gaan. In hen zagen we geen toekomst bij de club. Verder zijn enkele talentvolle jeugdspelers verhuurd aan onze sattelietploeg Moeskroen, dat afgelopen seizoen degradeerde uit de Proximus League. Wouter George, Ibrahim Cissé, Carlos Zogbo en Matheo Parmentier mogen komend seizoen speeltijd vergaren in Henegouwen en hen helpen terug te klimmen naar tweede klasse. 

Een nieuw, swingend Zuid-Europees middenveld

Met de uitgaande transfers hadden we dus zo'n 26 miljoen euro opgehaald. Een stevig bedrag dat we zeker konden gebruiken op de transfermarkt. Want ondanks de uitstekende prestaties van vorig seizoen wou ik versterking halen, stilstaan is achteruit gaan. 

image.png.87d80379678ea90208d2fe619fddd751.png

Onze eerste nieuwe speler is echter een Bosmantransfer, het favoriete soort transfer van onze algemeen directeur Louwagie. Antonio Blanco zag als jeugdspeler van Real Madrid weinig vooruitzicht om te kunnen doorbreken in het Bernabeu en liet zijn contract aflopen. Wij zien echt heel wat talent in de jonge Spanjaard en besloten onze kans te wagen hem te tekenen. Er waren nog wat clubs geïnteresseerd maar na een tweede onderhandelingsronde besloot Antonio voor ons te tekenen. Hij moet Elisha Owusu scherpe concurrentie bezorgen, iets wat we vorig seizoen zeker gemist hebben in mijn ogen. 

image.png.9a93fa0a8a671f708beea4a1ace58a10.png

Omdat Ngadeu vertrok hadden we een nieuwe centrale verdediger nodig. Dat plekje zal Allan Delferriere mogen opvullen. Allan speelde tot 2020 bij onze jeugd vooraleer hij terug naar Standard Luik vertrok, dat hem vorig seizoen uitleende aan MVV waar hij zich verder kon ontwikkelen. Dat eigen jeugd-etiket is enorm belangrijk voor ons aangezien we zulke spelers te kort hebben, en daarbij is Allan ook gewoon een jonge talentvolle verdediger. We betaalden 700K voor zijn terugkomst.

image.png.47d85b977c34ce3b4dc13085b3a7cb4a.png

De teleurstellende Tissoudali mocht vertrekken. Ik wou scherpere concurrentie voor Chakvetadze op de linkerflank. Daarvoor hebben we ons oog laten vallen op Luca Oyen van Racing Genk, een jong talent dat daar aan het doorbreken is. De jonge Oyen is polyvalent, hij kan op beide flanken spelen en kan ook centraal als spits of aanvallende middenvelder uitgespeeld worden. Genk was niet zo happig hem te laten gaan, ze gingen pas voor zo'n 6,25 miljoen euro overstag. Dat bedrag kan nog verder oplopen tot 7 miljoen euro.

image.png.47b265b118e5aadedba5dd0c64c20a49.png

Kums beleefde een super seizoen op de 6 vorig seizoen maar is ondertussen al 34 jaar en heeft een aflopend contract volgende zomer. Ik kan - en wil - hem niet zomaar naast de ploeg zetten maar toch is het tijd om aan opvolging te denken. Dat zien we in de persoon van Dario Essugo, een piepjonge middenvelder (17 jaar) van Sporting CP. Een club die heel wat talent heeft afgeleverd in het verleden en onze scouts waren lovend over hem. Bovendien bleek hij ook nog financieel haalbaar te zijn. We betaalden maar liefst 10 miljoen euro aan Sporting CP wat van Essugo de duurste inkomende transfer ooit maakt van Gent. Het klinkt bizar zoveel te betalen want Essugo zal komend seizoen de tijd krijgen om te rijpen achter Kums om erna de scepter volledig over te nemen. Ik heb echter 100% vertrouwen in hem en dat hij zijn transfersom zal terug verdienen.

image.png.571d649f691089e4f0b9103e54b42388.png

Een jonge Spaanse middenvelder van Las Palmas? Het zou om Pedri kunnen gaan maar zoveel geld hebben we niet. De vergelijking is niet ver weg met Alberto Moleiro. Dat Vadis ging weg gaan stond al vast, of we hem gingen vervangen wisten we nog niet zeker. Uiteindelijk bleek een nieuwe aanvallende middenvelder halen wel nodig, een speler als Vadis laten gaan is toch ook een stukje kwaliteit dat moet opgevangen worden. Bovendien heeft Wouter George ons nog niet volledig kunnen overtuigen dat hij echt klaar is voor de volgende stap. 

Daarbij kwamen we dus uit bij Alberto Moleiro. De jonge Spanjaard kan op heel wat posities spelen, wij gaan hem echter centraal op het middenveld als mezzala laten spelen. Hij is technisch begaafd met een erg goed eerst balcontact, is een dribbelkont en heeft daarboven op geen slechte pass in de voeten. Ondanks zijn jeugdigheid kan hij volgens mij meteen meedraaien in onze basis. Met Las Palmas kwamen we een transfersom van 4 miljoen euro met nog een mogelijke 500K aan mogelijke extra clausules overeen. Een buitenkansje als je het mij vraagt!

image.png.8433cf3ff2f06e6fa89362424e32694b.png

En als laatste inkomende transfer kwam ook nog Ortwin De Wolf over van Antwerp. Hij zal de rol van tweede doelman vervullen, dezelfde rol die hij ook bij Antwerp had. Hij kostte ons niet veel, zo'n 350K dat kan groeien tot 600K. Al bij al hebben we dus winst gemaakt op het veranderen van onze tweede doelman. En dat het terug een goede degelijke Belg is, is ook erg mooi meegenomen.

Selectie KAA Gent seizoen 2022/2023

Spoiler

image.png.f254dc2b7f8ead425c03de89737416fa.png

@Fantasy @r4vje @MNie @FC Bruges @Kyrill @Marius @delichris @Rossi @ElMarcos @Daniell @DGremlin @Glenn08 @jefri @KayDeManaager @Nummerke10 

Citaat

Hoe we dit nog gaan overtreffen?! Wel, nu kunnen we ons richten op de Europa League als we dat dan winnen gaan we voor de Champions League :D  Serieus, ik denk dat er echt nog wel wat meer uit te halen is. Bij elke FM is mijn save met Gent de enige die ik lang blijf doorspelen, met wat korte saves tussendoor.

Edited by Messidona

Banner.png

1 september 2022 - Weinig tijd om op te warmen

Het WK in de winter organiseren, middenin tussen de clubcompetities, was zoals iedereen weet een "fantastisch" idee. Ook wij ontsnappen niet aan de gevolgen, doordat er vroeger gestart moet worden was er amper tijd om een deftige voorbereiding te organiseren. Bovendien was er ook nog de Belgische supercup, een prijs maar ook ééntje waar het bestaan ervan in vraag gesteld mag worden.

image.thumb.png.267e8cab473a0b3728490f6b207843c8.png

We hadden maar vier oefenwedstrijden achter de rug vooraleer ons seizoen startte met de supercup half juli. Aangezien wij zelf de dubbel wonnen is de nummer twee van de competitie vorig jaar onze tegenstander: Club Brugge. Een heruitgave ook van afgelopen bekerfinale. Het was geen mooie topper met vooral middenveldspel en weinig kansen. Het was zo'n wedstrijd waar degene die als eerste zou scoren, de winst zou pakken. En op dat vlak hebben wij geluk met een spits als Arezo. Onze eerste prijs is al binnen.

Ook de Jupiler Pro League trappen we af met een topper. We hebben goede herinneringen aan Racing Genk, we speelden kampioen op hun veld en deden het telkens goed tegen hen vorig seizoen. Ook nu zijn we de betere ploeg maar net als tegen Brugge was het geen gedenkwaardige wedstrijd. Het is duidelijk dat er gewoon te weinig tijd was om de ploeg klaar te stomen en automatismen te kweken in de veel te korte voorbereiding. We winnen dankzij een knaller van Nurio, onze linksback.

Daarna krijgen we toch een resem makkelijkere tegenstanders, zover die nog bestaan. Tegen promovendus Waasland-Beveren scoren we toch eens meer dan één doelpunt en ik was blij om Moleiro zijn eerste doelpunt voor ons te zien maken. Tegen de Kerels van KV Kortrijk leggen we zelfs vijf doelpunten in het mandje! Tegen OH Leuven hadden we iets meer moeite om te winnen, al is dat geen verrassing. Ze maakten het ons vorig seizoen ook lastig in de beker.

Ook Union en Eupen gingen voor de bijl waardoor we met een perfect rapport van start gaan. Als manager kan je daarmee niets anders dan tevreden mee zijn. We staan toch al mooi vier puntjes voor op kop. Het is nog vroeg maar het zal door dat winters WK een zwaar seizoen worden voor de spelers, ik zal er als manager op moeten anticiperen door voldoende te rouleren maar dat ons dat punten zal kosten is heel goed mogelijk. Maar het belangrijkste is op een goede plaats staan als play-off I begint en een fitte spelerkern hebben. Dan gaan we kunnen toeslaan.

Klassement Jupiler Pro League

Spoiler

image.png.0ff5515cad19cac9ce28bbab84b8118d.png

Binnenkort mogen we ook terug in de groepsfase van de Champions League aantreden. Iedereen kijkt er enorm naar uit om die legendarische hymne weer door de boxen van de Ghelamco Arena te horen palmen. Wij zijn in groep B uitgeloot samen met Manchester United, PSV Eindhoven en Shaktar Donetsk. Een lastige loting maar ik wil positief denken. Realistisch gezien zal het tussen ons en Shaktar gaan voor de derde plek, al denk ik dat we PSV op een goede dag ook wel zouden aankunnen. We hebben geluk dat we eerst tegen Shaktar en PSV spelen, die twee wedstrijden zullen al veel duidelijk maken waar we staan.

De Ghelamco Arena wordt ietsje groter

Na het succes van vorig seizoen heb ik het bestuur toch aangemaand om eens over een stadionuitbreiding na te denken. De Ghelamco Arena zat al eigenlijk van de start meteen vol, uitbreiding is gewoon nodig. Zeker na het succes van vorig seizoen zou een uitbreiding welkom zijn. Het bestuur ging akkoord en kwam met een plan om het stadion uit te breiden van 20.000 zitjes naar 24.086 plaatsen. De plannen zitten nog in een vroege fase, er moeten nog vergunningen uitgereikt worden etc. De uitbreiding zou tegen oktober 2023 klaar moeten zijn.

Contractverlenging voor de coach en andere staf transfers

Ikzelf werd ook beloond voor vorig seizoen. Mijn contract dat normaal eind komende zomer afliep werd met een jaartje verlengd. Het bestuur wou me langer laten tekenen, ik hou het liever op een jaartje erbij om mijn opties open te houden. 

Ook in de technische staf zijn er wat wijzigingen aangebracht. Na vorig seizoen verwachtte ik een storm van interesse op onze spelers maar het was eigenlijk ons scoutingsdepartement dat de aandacht van andere teams lokte. Heel wat van onze scouts zijn benaderd geweest maar uiteindelijk zijn er maar slechts twee van vertrokken, de rest besloot te blijven. Een van de vertrekkende scouts is clubicoon Gunther Schepens die de kans kreeg om manager van Eupen te worden.

Ook keeperstrainer Franky Vandendriessche vertrok, we konden niet ingaan op zijn vraag om meer salaris om zijn aflopend contract te verlengen. Verder is ook Ricky Sbragia met pensioen gegaan. Om die plekken in te vullen zijn er een paar nieuwe namen aangetrokken. Mikael Hjelmberg en Kevin Cruickshank zijn twee nieuwe scouts die overkomen van respectievelijk Hammarby en FC Nurnberg. 

Hugo Oliveira laat Fulham achter zich om onze nieuwe keeperstrainer te worden en met Sami Hyypia trokken we een fantastische ex-speler aan om onze verdedigers te trainen. Met Henry Dyson trokken we ook nog een extra sportwetenschapper aan om ons medisch compartiment nog verder te versterken. 

Citaat

Belgische en Nederlandse clubs zijn inderdaad wat gedwongen opleidingsclubs. Jong talent halen, die speeltijd geven en dan op het juiste moment doorverkopen is de enige manier om vooruit te komen. Ajax deed dat al prima in het echt en in België is ook Club Brugge goed bezig op dat vlak. Gent had altijd wel één gouden vogel maar het is kwestie van er meerdere te hebben zodat je sportief niet altijd opnieuw moet beginnen als die éne goede weg is.

Goede jonge Belgen halen is lastig maar we kunnen al beginnen met zoveel mogelijk doublurespelers te vervangen door de iets minder Belgische goden. Ik ben in ieder geval wel vrij tevreden met het aantal Belgen in de kern nu.

Edited by Messidona