Jump to content

[FM22] Una nueva era

Messidona
 Share

Recommended Posts

Banner.png

22 oktober 2021 - We staan er uitstekend voor

Ik heb al slechtere verjaardagen meegemaakt. Nu de hele technische staf geregeld is en de transfermercato achter ons lag konden we ons volledig focussen op wedstrijden spelen. En dat ging uitstekend!

image.thumb.png.5cc35a959d0f57c0d45fc69eee3416e8.png

Al dreigden we na de interlandbreak meteen weer tegen hetzelfde scenario als tegen Union te lopen. We waren duidelijk de betere ploeg in Stayen maar de bal wou er maar niet in. Sint-Truiden schoot maar twee keer op ons doel, wij dertien keer op dat van hun. Toch werd het maar een simpele 0-1 overwinning en daar hadden we nog een strafschop voor nodig... 

Maar de overwinning was wel verdiend en zorgde toch voor een vertrouwensboost. We hadden in deze periode ook twee opeenvolgende toppers in de competitie. Eerst was er de verplaatsing naar Genk, zij eindigden vorig seizoen nipt tweedes met evenveel punten als landskampioen Club Brugge. Op papier zouden we onze tenen moeten uitkuisen... maar het spelletje wordt natuurlijk niet op papier gespeeld. Wij domineerden het spel in Limburg en nu was de efficiëntie er ook. Na een goed uur stonden we dan ook 0-3 voor! Genk scoorde tien minuten voor tijd nog tegen maar pakte vijf minuten later nog een rode kaart waardoor alle hoop langs hun kant om nog langszij te komen ingeslagen werd. Een prachtige uitzege tegen een ploeg met titel ambities.

Amper drie dagen later stond de volgende topper op het programma, een heel speciale wedstrijd want Club Brugge is niet alleen regerend landskampioen maar het is ook onze aartsrivaal. Onze supporters zouden niks liever willen dan de Bruggelingen tenonder zien gaan. We speelden goed en Brugge was nooit echt gevaarlijk. Onze kansen waren echter ook niet gevaarlijk genoeg om de zege binnen te harken. Achteraf gezien is een 0-0 een beetje teleurstellend, langs de andere kant had ik op voorhand wel getekend voor een vier op zes tegen Brugge en Genk.

Tegen Zulte-Waregem en Beerschot-Wilrijk werd er vlot gewonnen. Daardoor zijn we nu al acht wedstrijden ongeslagen in de Jupiler Pro League, een fantastische reeks die we natuurlijk zo lang mogelijk proberen verder zetten. De media spreekt al voorzichtig van titelkandidaat maar daarvoor vind ik het nog veel te vroeg. We hebben onze start zeker niet gemist maar het kan nog alle kanten op. Laat ons Hein-gewijs maar voor de derde plaats gaan.

Klassement Jupiler Pro League

Spoiler

image.png.626db2ebe677775845e613f90d2785d0.png

Ook in onze poule van de Conference League liep alles gesmeerd, al zou dat ook wel moeten tegen het niveau van onze tegenstanders. Het Ierse Shamrock Rovers liep tegen een schitterende Velasco aan die hen met een hattrick uittelde. Tegen het Moldavische Sheriff Tiraspol laat ik zelfs een gerouleerd elftal aan de aftrap komen die geen enkele moeite hadden om de uitslag tegen Shamrock Rovers te herhalen. 

Anorthosi Famagusta leek me op voorhand de 'moeilijkste' ploeg van de poule te worden maar ook de Cyprioten werden van het veld gespeeld. Dat gezegd zijnde zijn drie van de vier doelpunten wel uit corner tot stand komen... De allereerste keer dat N'Gadeu als 30-jarige verdediger een hattrick scoort in zijn leven. Negen op negen dus voor ons, tien doelpunten gescoord en geen tegendoelpunten. Groepswinst en kwalificatie voor de tweede ronde zou een formaliteit moeten zijn. 

image.png.91ae3c0400d2b358cf2f715a80637614.png

@Fantasy @r4vje @MNie @FC Bruges @Kyrill @Marius @delichris @Rossi @ElMarcos @Daniell @DGremlin @Glenn08 @jefri @KayDeManaager

Citaat

We gaan goed, Anderlecht is ook sterk gestart maar het seizoen is nog lang en in de play-offs worden de punten toch gehalveerd... Het kan dus nog alle kanten op :) Mboyo eruit was een mooi symbool om het oude beleid de deur te wijzen.

Banner.png

10 december 2021 - Herfstkampioen onder de kerstboom

image.png.a2a236dbd7a5450153c4ffd18a8c7dd6.png

In de competitie hebben we onze uitstekende vorm gewoon verder gezet en vertaald in het herfstkampioenschap. Dat is natuurlijk geen prijs maar we mogen er toch trots op zijn. Anderlecht begon na een sterke start toch wat te haperen en daar hebben wij van geprofiteerd. We kwamen de manschappen van Vincent Kompany ook nog tegen in de Ghelamco Arena in wat natuurlijk een erg belangrijke wedstrijd was. Deze winnen en je mag het woord titelkandidaat in de mond gaan nemen.

Dankzij een sterke Arezo mogen we dat ook doen. Hij besliste de topper tegen Paarswit met twee doelpunten. Langs Brusselse kant was het uitgerekend Benito Raman die scoorde, ons jeugd product is nog steeds erg geliefd bij onze supporters. Er zijn er nog veel die hopen hem ooit terug in een blauwwit shirt te zien spelen, en dan voor ons te scoren in plaats van tegen ons natuurlijk.

Ook de verplaatsing naar de kust, bij KV Oostende, was een belangrijke match. De Kustboys doen het uitstekend en konden eerder dit seizoen al Anderlecht, Club Brugge en Antwerp over de knieën leggen. Opletten geblazen dus want anders zou het zo maar eens verkeerd kunnen aflopen. KVO moet al na vier minuten met een man minder spelen wegens een rode kaart maar met z'n tienen houden ze ons nog steeds goed af.

Al de kansen in deze wedstrijd zijn Gents maar onvoldoende om Hubert te verslaan. KVO-coach Blessin heeft defensief zijn zaakjes goed geregeld. Maar een uiteenspattend flesje water tegen de muur van de kleedkamer en wat tactische aanpassingen tijdens de rust doen het Oostendse blok toch breken. Uiteindelijk winnen we de wedstrijd nog met ruime cijfers.

Spoiler

image.png.1ed11c01053fed25c4a5ef5b1aec2ca3.png

Ook de beker is een doel voor ons

Eind oktober stond de start van de Croky Cup - de nogal armtierige sponsornaam van de beker van België - gepland voor de eersteklassers. Geen 'geluk' voor ons want geen lagereklasser als makkelijke tegenstander maar meteen een mede-eersteklasser voor de kiezen: OH Leuven. De beker is een aparte competitie waar alles in kan, en in deze zesde ronde kunnen we daar meteen van meespreken...

De Leuvense defensie is onwrikbaar. Nog een geluk voor ons dat Leuven aanvallend zelf niet veel voor elkaar krijgt maar het is toch billen knijpen want slechts één counter hoeft juist te gaan... Uiteindelijk dwingen we kwalificatie voor de zevende ronde toch af met velddoelpunten. De ontlading was enorm toen Depoitre een bal erin kon buffelen. Maar iets later maakt jong talent Oladoye misschien wel het doelpunt van het toernooi met een absolute loeier! Het kostte ons bloed, zweet en tranen maar we bekeren door. 

Door speling van het lot moesten we vlak erna weer tegen OHL spelen, voor de competitie, en dan verslaan we ze easy-peasy... In ronde zeven is Charleroi onze tegenstander. We spelen goed en komen nu een pak vroeger op voorsprong. Maar omdat het verschil maar één doelpunt is blijft het toch een beetje bang afwachten op het laatste fluitsignaal. Kwartfinale is binnen.

Gentse arrogantie in de Europese tweede helft?!

We leken op één teen door onze poule te huppelen in de Conference League in de eerste helft. Maar dat was een beetje anders in de 'terugwedstrijden'... Dat we niet wonnen van Anorthosi Famagusta is enkel teleurstellend te noemen. En het gelijkspel is nog terecht ook, de Cyprioten scoorden exact evenveel keer op doel als ons... Tevens ook het eerste tegendoelpunt dat we binnen krijgen in onze groepswedstrijden.

Het lijkt me dat mijn spelers te gemakzuchtig zijn geworden, ook al speelt de tegenstander in Cyprus of Moldavië, ze kunnen zo maar van je winnen als je denkt dat het vanzelf gaat. Tegen het Ierse Shamrock Rovers gaat dan gelukkig wel een pak beter en scoren we er weer drie, ook nu kan de nul niet gehouden worden. 

Maar bij de laatste groepswedstrijd hebben m'n spelers me pas echt razend gekregen! Vooral omdat wij duidelijk de betere ploeg waren tegen het Moldavische Sheriff Tiraspol maar door nonchalance het gewoon weg gaven. Twee keer zijn we op achterstand gekomen in de eerste helft om erna weer te moeten gelijkmaken... In de tweede helft lijken we met twee doelpunten toch orde op zaken gesteld te hebben maar weer laten we de Moldaviërs scoren en is het nog vechten om een voorsprong van één doelpunt vast te houden... 

image.png.5079222d88790e72a485c8ae165c3e85.png

We zijn dus wel groepswinnaar en mogen zo direct naar de tweede ronde van de Conference League na de winter. Op zich is dat het belangrijkste maar ik had toch gewoon gehoopt dat in stijl te doen. Door gewoon de volle 18 op 18 te pakken en die nul te houden... Een goede manager is er één die nooit tevreden is. Opmerkelijk is dat we de enige Belgische ploeg zijn die na de winter nog actief zullen zijn in Europa.

Antwerp werd derdes in hun Europa League poule achter Bayer Leverkusen en Slavia Praag die verrassend genoeg de groepswinst pakte met maar liefst 16 punten. Ook Racing Genk moest zich tevreden stellen met de derde plaats, zij eindigden met een pak punten verschil achter Lazio en West Ham. Club Brugge was de enige Belgische ploeg in de Champions League en kon 'maar' drie punten bijeen sprokkelen, niet voldoende voor Europese overwintering. FC Barcelona, Sporting CP en Dynamo Kiev eindigde boven hun. Jammer maar toch beter dan Anderlecht die uitgeschakeld werden in de laatste kwalificatieronde van de Conference League tegen het Noorse Molde en dus niet eens de poules van de Conference League gehaald hebben dit seizoen...

@Fantasy @r4vje @MNie @FC Bruges @Kyrill @Marius @delichris @Rossi @ElMarcos @Daniell @DGremlin @Glenn08 @jefri @KayDeManaager @Nummerke10

Citaat

Anderlecht heeft inderdaad wat steekjes laten vallen laatst en wij niet :)  Inderdaad een bijna nieuwe kern bijeen gekocht afgelopen zomer maaaaaar... dat steek ik dan toch op Louwagie & Witte :LO: Ik heb maar vier spelers gehaald en dat had minder kunnen zijn als ik niet een paar nieuwe spelers meteen heb moeten afserveren. 

Edited by Messidona

Van succes gesproken. Zowel in eigen land als in Europa een zeer sterke eerste competitiehelft. Een screentje van de tussenstand had misschien wel leuk geweest. Volgens mij gaat Antwerp wel nog gewoon door naar de Conference League wanneer ze derde werden in de EL.

Banner.png

1 januari 2022 - Swingend het nieuwe jaar in

Een handvol wedstrijden lagen er nog in 2021 vooraleer we van een welverdiende winterstop kunnen genieten. Na de erg nipte overwinning tegen een Moldavische ploeg in de Conference League liep ik met lange tenen rond, het was absoluut een prestatie onze club onwaardig. Mijn vrees is dat dit misschien wel eens het begin kan zijn van een vorm dip die elke ploeg wel tegenkomt na een goede periode.

image.png.eefd590a8290d627a898bdd3079508f0.png

Vrees die werkelijkheid lijkt te worden in het Jan Breydelstadion... En dat dan tegen Cercle Brugge! Je kan verliezen en goed gespeeld hebben waardoor het nog enigszins te verteren valt maar tegen Cercle verliezen we met slecht voetbal. Er valt niks op hun overwinning af te doen. De vereniging haalde een hoger xG en meer schoten op doel. Van de elf schoten in totaal trapte Cercle er zeven op ons doel, wij haalden maar zeven schoten in totaal en daarvan gingen er maar twee op doel... Tja, zo kun je geen wedstrijden winnen.

Eén nederlaag maakt de crisis natuurlijk niet, kwestie van er vroeg genoeg iets aan te doen. Tegen KV Mechelen laat ik dus enkele spelers op de bank en kies ik voor een paar nieuwe namen, aangevuld met wat strenge persoonlijke gesprekken en een evenzeer strenge teamtoespraak vlak voor de match. Qua spelbeeld hielp het zeker want statistisch blaasden we Malinois omver. Maar de enige statistiek die er toe doet: doelpunten. En op dat vlak liep het toch wel mank want ondanks een uitstekende xG en enorm hoog schoten aantal aan onze kant hadden we wel twee penalty's nodig om de drie punten thuis te houden.

Dan was er het tweeluik tegen Antwerp, eerst in de Ghelamco Arena voor de competitie en erna in Antwerpen voor de beker. Dit keer combineren we het spelbeeld van KV Mechelen wel met goede efficiëntie. We winnen verdiend met ruime cijfers. Ik verwachtte een reactie van Antwerp op de Bosuil maar die kwam er niet... Integendeel, ze kwamen nog zwakker voor de dag dan in Gent. We smeerden hen in eigen huis forfaitcijfers aan! Hjuslager is man van de wedstrijd met een hattrick dankzij een penalty in de laatste minuut.

De laatste wedstrijd van het jaar is er ook ééntje om voor op onze hoede te zijn. Standard Luik was tot Cercle Brugge ons verraste, de enige ploeg die ons kon verslaan. We spelen goed maar springen te slordig om met onze kansen. Het is bijna een wonder dat we niet gescoord hebben. Deze keer verliezen we gelukkig wel niet maar blijft het bij een scoreloos gelijkspel. Op zich geen slecht resultaat in Sclessin maar we hadden recht op meer.

We blijven onze eerste plek vasthouden. Anderlecht lijkt wel volledig ingestort, ze konden in de hele maand december géén enkele wedstrijd winnen. Genk en Club Brugge profiteren. Union staat ook nog verrassend hoog in het klassement maar de vraag is hoelang de Brusselaars dat gaan volhouden nu hun coach Mazzu is opgestapt om bondscoach van de Rode Duivels te worden. Hij volgt Roberto Martinez op die van nationaal team is veranderd en nu Engeland onder zijn vleugels heeft. Ik werd even dol enthousiast toen ik meende te horen dat Di Baggio de opvolger van Mazzu bij Union werd maar het bleek om Luigi Di Biagio te gaan... 

Spoiler

image.png.318c944c96d19a008e713bd887e86a9a.png

Net geen Gentse gouden schoen...

Het einde van het jaar betekent traditiegetrouw award tijd waarbij de Gouden Schoen het meeste aandacht krijgt. Dankzij onze erg goede prestaties in het tweede gedeelte van het kalenderjaar hadden we toch een beetje hoop dat deze naar een Gentse speler zou gaan maar uiteindelijk greep Sven Kums er net naast. Hij kan hetzelf wel relativeren want Sven won hem al eens eerder. Het is Christian Kouame van Anderlecht die de gouden schoen op zijn schouw mag bijzetten.

Kouame is gehuurd van Fiorentina en heeft er een indrukwekkend half jaar opzitten bij paarswit. De spits scoorde maar liefst 17 doelpunten in 19 wedstrijden en gaf daarin ook nog zes assists. Geen verrassing dat Kouame het wint op slechts één stemronde. Ik had hem op mijn nummer twee gezet, na Sven Kums natuurlijk. Ook derde plek was voor een Anderlecht speler weggelegd, Sergio Gomez.

image.png.84753592ac892385ce4f7e27622ac565.png

Anderlecht heeft tijdelijk goud in handen gekregen op het veld met Christian Kouame.

Onze eigenste Tim Rönning werd verkozen tot keeper van het jaar. Ngadeu werd tot beste Afrikaanse verdediger verkozen, boven ondermeer Hakimi. 

De kwestie Depoitre, Quo Vadis?

Op 1 januari opent ook de transfermarkt en dat betekent weer knopen doorhakken. Je zou denken dat we rustig verder kunnen doen zonder veranderingen maar zo werkt het natuurlijk niet. Het grootste vraagstuk draait rondom Laurent Depoitre, onze grote spits die een belangrijke pion was in de Gentse kampioenenploeg van 2015. Geliefd dus bij supporters en bestuur maar in deze periode is het wel duidelijk dat het vet er wel af is bij Laurent. 

Zijn contract loopt in de zomer af, dus willen we hem houden moeten we zo snel mogelijk een overeenkomst zien te sluiten want vanaf 1 januari mag hij vrij met iedereen praten. We moeten dus snel een definitieve beslissing maken en de eindkeuze ligt bij mij. Ik voel wel de druk om hem te laten bijteken maar mijn beslissing neigt eerder naar een njet. Hij is al 33 jaar en heeft het op één na hoogste salaris van de spelerskern. Een status die hij eigenlijk niet meer verdient, zeker dit seizoen raakt hij amper van de bank af. 

image.png.e067e458b12ea0261f0da92338410fa7.png

Als we Depoitre dus niet houden is er dan ook weer de vraag of we hem deze winter nog proberen te verkopen om toch iets aan hem te verdienen en ons eventueel al van zijn hoog salaris verlossen. Dit idee is me ook niet echt gelegen want we hebben wel een dubbele bezetting nodig en halverwege het seizoen een nieuwe spits zoeken kan erg lastig zijn.... Een erg lastig vraagstuk dit!

Tevens moeten we onze ogen ook op Vadis Odjidja houden. Onze kapitein is op dit moment geen titularis en dat is altijd en overal een vrij benarde situatie. Hij raakte eind september geblesseerd en Hjulsager deed het in Vadis' afwezigheid zo sterk dat ik de Deen er echt niet meer uit kan zetten. Vadis pakt het voorlopig nog goed op maar hem kennend zal hij niet tevreden blijven met een plek op de bank. Ik heb de scouts toch opdracht gegeven op zoek te gaan naar een nieuwe middenvelder. 

@Fantasy @r4vje @MNie @FC Bruges @Kyrill @Marius @delichris @Rossi @ElMarcos @Daniell @DGremlin @Glenn08 @jefri @KayDeManaager @Nummerke10 

Citaat

De nummers drie van de Europa League gaan dus inderdaad nog door naar de Conference League, dat had ik over het hoofd gezien. Mijn excuses, het is een nieuwe competitie :) Maar sowieso is het vrij verrassend dat Gent en Antwerp de enige Belgische ploegen zijn die Europees overwinteren. Hopelijk kunnen we allebei het coefficiënt helpen!

Edited by Messidona

Dit loopt nog steeds erg goed natuurlijk. Ik vind het eerder verrassend dat er nog twee ploegen enigszinds in je buurt staan. Depoitre en Vadis zorgen inderdaad voor het nodige tandengeknars. Zeker Depoitre is een clublegende maar soms is er geen plaats voor sentiment.