Jump to content

[FM22] Sailing to success

Marius
 Share

Recommended Posts

vasco-da-gama-banner.jpg.819d3bb638ec2740a60a4748aa4a557a.jpg

1. Intro - Voor altijd aan je zijde

Er zijn zo van die clubs die legendarisch zijn. Dat kan omwille van hun historiek of prijzenkast, maar het is natuurlijk ook vaak een subjectief gegeven. Een bepaalde herinnering maakt soms dat een club een bepaalde plek krijgt in het hart van een voetballiefhebber. En is het niet het hart, dan toch in een hoofd. Voor altijd aan je zijde, althans volgens de poët die spontaan in me naar boven komt.

We schrijven het jaar 2000. De FIFA had het lumineuze idee om te starten met een WK voor clubs. Consternatie alom, vooral in de UK waar Manchester United besloot haar deelname aan de FA Cup te laten schieten om toch maar naar Brazilië te kunnen afreizen en daar voor een toch wel discutabele prijs te gaan spelen. Als voetballiefhebbende tiener bekeek ik zowat elke wedstrijd die ik maar kon volgen, en dat sommige van deze wedstrijden van dit allereerste tornooi pas rond het middernachtuur werden afgetrapt kon mij weinig deren. Als tiener leef je immers een ander ritme.

Destijds was het voor mij vooral een gelegenheid om kennis te maken met het voetbal buiten Europa. Internet was immers nog lang niet zo alom tegenwoordig. Zo herinner ik me nog de openingswedstrijd van The Mancunians tegen het Mexicaanse Necaxa, maar wat me ook bijbleef was de volgende wedstrijd tegen Vasco da Gama. Niet alleen omwille van die prachtige zwartwitte shirts, of dat schitterende embleem met dat schip, maar ook omwille van de prestaties van de Brazilianen. Amper zes maanden eerder had Machester United immers nog een beklijvende Champions League finale verloren van het Duitse Bayern met onder meer Oliver Kahn en Sammy Kufour. Dat uitgerekend deze ploeg dan terug komen van een kale reis was eigenlijk ondenkbaar, maar daar in het legendarisch Maracanã stadion werden ze toch maar even weggespeeld door onder meer Romário en Edmundo.

En dat is toch altijd ergens blijven hangen. Samen met die prachtige naam, die shirts en dat heerlijke clublogo. Nu, 21 jaar later, is Vasco da Gama afgezakt naar het tweede niveau. En dan weet ik ook meteen wat met te doen staat in FM22. De club is de afgelopen jaren wel al meer van haar pluimen verloren maar nu maar liefst 3 teams van de "grote 12" in Brazilië aantreden op het tweede niveau is de uitdaging er alleen maar groter op geworden.

EuyFY9JXYAExZWm?format=jpg&name=small

Enorm mooie club en in FM21 heb ik een enorm leuke save gehad met Botafogo. Wel enorm veel wedstrijden die er te spelen zijn, maar ook enorm veel prijzen te winnen. Een kwestie van tijd voor je de allerbeste aller tijden kan zijn met zoveel trofeeën te winnen.  Benieuwd naar je avontuur in Brazilië.

vasco-da-gama-banner.jpg

2. Aangename kennismaking

Club de Regatas Vasco da Gama werd gesticht in 1898 en is één van de meest succesvolle Braziliaanse clubs. De afgelopen jaren is de club echter afgegleden en is succes ver te zoeken. In de prijzenkast prijken nochtans 4 nationale titels, maar de laatste dateert alweer van 2000. In 2011 eindigde de club daarna nog een keer als tweede, en werd eveneens de Braziliaanse beker gewonnen. Sindsdien ging het stilletjes meer en meer bergaf.

In 2008 was de club al voor het eerst gedegradeerd vanaf het hoogste niveau maar sinds 2013 kan je zelfs stellen dat Vasco een zogenaamde liftploeg geworden is. De degradatie in 2020 was immers al de derde in zeven jaar tijd. Voorlopig bleef een verblijf in de Serie B steeds beperkt tot één jaar tijd. 

Binnen het Braziliaanse voetbal is echter niet alleen de nationale competitie, met de Serie A als hoogste niveau, van tel maar ook de staatskampioenschappen zijn belangrijk voor het prestige, voornamelijk omdat streekgenoten hun onderlinge rivaliteit dan in de verf kunnen zetten. Vasco da Gama komt uit in het Campeonato Carioca, ofwel het Staatskampioen-schap van Rio de Janeiro. Het telt daarin 24 titels, een mooi aantal maar toch nog steeds behoorlijk minder dan Flamengo dat koploper is met 37 titels. Met traditieclubs Botafogo (21 titels) en Fluminense (31 titels) is het Staatskampioenschap van Rio trouwens behoorlijk sterk bezet. De laatste titel van Vasco dateert van 2016.

Continentaal werd het grootste succes geschreven in 1998. Uitgerekend wanneer de club 100 kaarsjes mocht uitblazen werd de Copa Libertadores gewonnen. In 2018 werd voor het laatst deelgenomen. Een nieuwe deelname lijkt momenteel veraf, al worden er in de Serie A wel heel wat continentale tickets verdeeld. Maar eerst is het zaak voor Vasco om opnieuw op het hoogste nationale niveau actief te zijn.

53189d7650dfe6b280b03822935f63ec.jpg

Reacties

Spoiler

@ElMarcos @Fantasy @Daniell @MNie @kmk @jefri @FeyenoordMillwall @Mordurette @RubenS2 @Vlonkie @Glenn08 @delichris

Dank voor de talrijke en mooie reacties! Het doet me deugd te zien dat jullie weer klaar staan om een verhaal van mij te volgen en zich kunnen vinden in mijn clubkeuze. Met deze tweede update vlieg ik even kort door de geschiedenis en de hoogtepunten van de club. Volgende keer wordt aangekondigd wie de nieuwe trainer wordt.

Een legendarische naam als je het mij vraagt: Vasco da Gama. In het CM-tijdperk liepen daar al prachtige spelers rond en wat het samen met Boca Juniors mijn favoriete speelbestemming. Veel succes! Het is weer heel wat anders dan je vorige, koude avontuur in Scandinavië. 

vasco-da-gama-banner.jpg

3. De verlosser

In het verleden kende Vasco da Gama hoofdzakelijk Braziliaanse hoofdtrainers. Maar de tijd was rijp om daar verandering in te brengen. Met maar liefst elf trainers de afgelopen vijf jaar was er immers sprake van een waar trainerskerkhof. Het bestuur wilde het dan ook graag over een andere boeg gooien en koos voor een buitenstaander die zijn sporen nog niet verdiend heeft in het Braziliaanse voetbal.

Toch wordt er met Thierry Henry allerminst voor een onbekende naam gekozen. De voormalige spits is natuurlijk bekend over de hele wereld dankzij een glansrijke carrière bij Arsenal en Les Blues. In 123 interlands scoorde hij maar liefst 51 keer en op clubniveau deed hij bij de Londenaars het net ook 175 keer trillen. Ook bij Barcelona en de New York Red Bulls was hij nadien nog erg trefzeker.

1214932935.jpg.0.jpg

Amper twee jaar na het beëindigen van zijn spelerscarrière begon de Fransman aan het uitbouwen van zijn trainerscarrière. Al verliep dat een stuk minder over rozenblaadjes. Na twee jaar als assistent van Roberto Martinez bij de Rode Duivels greep Henry immers de kans bij zijn ex-club AS Monaco. Een succes mocht dat niet genoemd worden aangezien de voormalige spits al na een paar maanden én tegenvallende resultaten mocht opkrassen. Vervolgens waagde Thierry Henry nog zijn kans bij Montreal Impact maar ook dat werd geen overdeeld succes vanwege de COVID-crisis.

Het aanstellen van de ondertussen 44-jarige Henry lijkt dus toch een bepaald risico in te houden en zeker geen garantie op succes. Toch moet hij het voordeel van de twijfel gegund worden. Henry is voor een stuk verbrand na het debacle bij Monaco en ziet daardoor een pak mogelijkheden in eigen land in rook opgaan om een trainerscarrière succesvol te starten. Ex-clubs Arsenal en Barcelona zijn nog veel te hoog gegrepen maar met uitstapjes richting New York (als speler) en Montreal heeft Henry al bewezen niet bang te zijn voor een stap in het (verre) onbekende. Met Vasco da Gama krijgt hij nu een kans om zijn trainerscarrière opnieuw leven in te blazen.

Het doel voor Henry bij Vasco is in ieder geval duidelijk: zo snel mogelijk terug naar de Serie A promoveren en op langere termijn de club weer naar ongekende hoogten brengen. Al moet hij dan wel natuurlijk er voor zorgen zelf niet op het trainerskerkhof van de club te belanden.

thierry-henry-keert-in-aanloop-naar-ek-t

Met de persoon van Thierry Henry hoop ik een gepaste figuur gevonden te hebben om ook een interessant verhaal neer te kunnen zetten en carrière te kunnen uitbouwen. Bij topclubs kan het soms snel gaan (ongeacht het succes) maar er zijn natuurlijk ook genoeg voorbeelden van cycli waarbij een trainer de successen aan mekaar rijgt (à la Simeone bij Atlético of Ferguson bij United). Afhankelijk van de vorderingen kan het dus best dat ik een ganse carrière bij Vasco uitbouw, of toch nog voor een andere richting kies en pakweg de wereld rondreis met Henry. Met andere woorden, we zien wel hoe het loopt!

Reacties

Spoiler

@ElMarcos @Fantasy @Daniell @MNie @kmk @jefri @FeyenoordMillwall @Mordurette @RubenS2 @Vlonkie @Glenn08 @delichris @Titan

Bedankt voor alle reacties! Na een stukje geschiedenis was het tijd om meteen over te schakelen naar het heden. Hopelijk bevalt na de keuze van de club ook de keuze van de trainer jullie.