Jump to content

[FM22] Engeland - de geboorteplaats van het voetbal

germandutch
 Share

Recommended Posts

Gepost (edited)

BannerE.jpg

logo.jpg

Spoiler

611.jpg

612.jpg

Ook al was en is dat mijn eerste jaar bij Manchester United, maar ik ben al een aantal jaren een succesvolle manager van Engelse clubs. Vanaf de 8ste divisie tot en met de Premier League en inmiddels heb ik al drie clubs in de PL kampioen gemaakt.  Met MU heb ik bovendien de treble gewonnen en ik heb ook nog kans op de CL Cup. Dus beter kan gewoon niet. Vandaar ook de interesse van PSG.

PSG werd, zoals haast elk seizoen, weer kampioen van Frankrijk, maar met dit team is dat logisch en zeer zeker niet moeilijk. Wat wel moeilijk is, is de CL winnen en dat lukt maar niet. En zeer zeker niet met hun huidige coach, vandaar dus de interesse in mijn persoon. Pochettino heeft zich bij de sjeiks/eigenaars onmogelijk gemaakt, omdat hij weigert jonge spelers door te laten stromen.

Volgens zijn opinie heeft hij 30 gevestigde namen en dus weinig plaats voor jonge spelers. Wat dat betreft, zo lijkt hij Dick Advocaat wel, want die 'durfde' ook geen jonge spelers op te stellen en koos altijd voor 'zekerheid'.  

Of Pochettino wel of niet gelijk heeft, moet hij zelf weten. Persoonlijk vind ik dat hij al over een zeer verouderde top beschikt en hoe dan ook moet 'verjongen'.

Voor zover ik het kan beoordelen heeft hij 10 30plussers (van 30 tot en met 36) en maar 7 spelers onder de 23 jaar. Hij zou dus een keer moeten ‘verjongen’, maar blijkbaar is het behoud van zijn baan voor hem belangrijker. Kan ik hem dat verwijten?  Nee, totaal niet en bovendien zijn het mijn zaken niet. 

Ik moet nog twee wedstrijden met MU spelen en dan zit mijn periode hier erop. Dan pas denk ik over mijn toekomst na en ik hoop, dat ik dan weer met de vervanger van wijlen mijn zaakwaarnemer contact op kan nemen.  

Onze laatste competitiewedstrijd spelen wij over 4 dagen en wel uit tegen Norwich City Football Club, een Engelse voetbalclub die werd opgericht in 1902. De thuishaven is Carrow Road in Norwich.

Spoiler

Carrow Road is een voetbalstadion in Norwich. In het stadion speelt de voetbalclub Norwich City, die in de Premier League uitkomt (seizoen 2019/20), zijn thuiswedstrijden. Het stadion beschikt over 27.244 overdekte zitplaatsen.

Carrow Road werd in 1935 gebouwd toen Norwich City uit zijn oude thuisstadion was gegroeid. De bouw duurde slechts 82 dagen. In de jaren tachtig werd het stadion ingrijpend verbouwd. De nieuwste tribune is de Jarrold Stand, die in 2004 werd gebouwd.

613.jpg

614.jpg

Bij lichtbewolkt droog weer en voor 27.329 toeschouwers arriveerden wij in Norwich in de puur aanvallende 4-1-1-2-2 opstelling.  Norwich (een van mijn vorige clubs waar ik werkzaam ben geweest) kwam in een 4-1-2-2-1 formatie het veld op en scheids is Graham Scott.

Omdat wij over 6 dagen de CL Finale tegen Liverpool moeten spelen, heb ik met de jongens afgesproken, dat ze deze match zo snel mogelijk beslissen en vooral voorkomen, dat wij blessures op zullen lopen.

En inderdaad begonnen wij zoals gewenst en al in de eerste minuut was het Sancho, die met een strakke voorzet CR7 in stelling bracht en laatstgenoemde zorgde met een perfect lobje voor het openingsdoelpunt. 0 : 1 en dat vroeg om meer. Maar helaas, mijn voormalige club zijn geen koekenbakkers en ze trokken zich helemaal terug, met 2 bussen voor de 16, waardoor wij er niet meer doorheen kwamen. Bij rust stond het nog steeds maar 0 : 1.

Natuurlijk verhoogden wij het tempo en in de 53ste minuut was het wederom Sancho, die met een voorzet CR7 aanspeelde en deze tikte de bal rustig binnen. 0 : 2 en dat begon op iets te lijken.  Norwich ging harder de duels in en dat was voor mij het teken, om wissels door te voeren. Uit voorzorg haalde ik in de 61ste minuut Sancho naar de kant en bracht Martial. 6 minuten later mocht ook Cavani gaan douchen, voor hem kwam Mariano.

Uit een corner in de 70ste minuut was het Maguire, die de bal in de loop van de naar binnenkomende Rashford kopte en  laatstgenoemde had geen enkele moeite om de bal over de doellijn te tikken. 0 : 3 en ik kon de overwinning al ruiken. Nog in dezelfde minuut haalde ik ook Wan-Bissaka naar de kant en bracht Dalot. De invallers met uitzondering van Martial, die blijkbaar zijn dag niet had, deden hun best en in de 86ste minuut werd Fernandes in de box onderuitgehaald en mede door inmenging van de VAR kregen wij een penalty. Vanzelfsprekend nam CR7 deze taak op zich en schoot de bal feilloos binnen. 0 : 4 en dat was zijn derde doelpunt en dus een hattrick.

In gedachten waren wij al in de kleedkamer, toen in de 92ste minuut Cantwell uit wel of niet buitenspelpositie de bal in ons doel schoot. De VAR greep in en de scheids keurde het doelpunt goed. 1 : 4 en dat was het dan ook.

Spoiler

615.jpg

616.jpg

----------

TheRedOne  @Daniell  @r4vje  @rik1991  @Kavinos  @joosthaf @Vlonkie

@Olivierke  @ErikEagles  @Cicchio  @StanleyW  @True_Legend  @Makalakalane  @neva  @Milton  @Michaelinho*  @spaansetukker  @TeamWesil  @Neel2210  @Badmuts  @MNie

@komodo25 @V-Traxx  @Going up @timpy00 @Kyrill @kmk @Whitewolf345

@MarcFM1

Bedankt voor jullie aandacht en mogelijke reacties.

Edited by germandutch

Gepost (edited)

BannerE.jpg

logo.jpg

Spoiler

619.jpg

620.jpg

621.jpg

622.jpg

623.jpg

624.jpg

625.jpg

Spoiler

626.jpg

629.jpg

630.jpg

Natuurlijk had ik mijn opvolger en landgenoot EtH gaarne het e.e.a. over deze club uitgelegd, waardoor zijn instap makkelijker wordt, maar blijkbaar houd dat iemand tegen of hij is totaal niet geïnteresseerd in mijn mening? Joost mag het weten en wie niet wil, die heeft. Het zal mij een zorg wezen. 

618.jpg

Oorspronkelijk zou de finalewedstrijd in Sint Petersburg, Rusland, plaatsvinden, maar door de oorlogszucht van Poetin werd de finale verplaatst naar Wembley, onder andere omdat het een puur Engelse Finale betreft.

Komende zaterdag spelen wij de ultieme wedstrijd van het jaar en wel de Finale van de Champions Cup op Wembley en tegen Liverpool F.C..

617.jpg

Het Wembley Stadium (vaak kortweg "Wembley") is een stadion in de wijk Wembley in het noordwesten van Londen.

627.jpg

Spoiler

628.jpg

Bij motregen, hoe kan het ook anders, en voor 64.287 toeschouwers arriveerden wij in de puur aanvallende 4-1-1-2-2 opstelling en in bestbezetting. Het team van Jürgen Klopp kwam in een 4-1-2-2-1 formatie het natte veld op en scheids is Juan Martinez Munuera.

Natuurlijk wilden wij weer met vol gas, hoge druk en puur aanvallend de match zo snel mogelijk beslissen, maar dat kwam er gewoon niet van. In de eerste 30 minuten was het alleen maar aftasten en naar openingen zoeken.  En ofschoon wij ijzersterk speelden en de betere ploeg waren, kregen wij in de 30ste minuut een doelpunt om de oren. Een aanval van Liverpool over hun linker flank van Mane werd door onze keeper de Gea met een hand afgeweerd en in de voeten van de aanstormende Mane gebokst, die de bal moeiteloos in ons doel kon schieten. 0 : 1 en al na een half uurtje had ik het gevoel, dat er vandaag voor ons niets te halen valt.  In het vak naast mij ging een dolgelukkige Klopp als een gek te keer en ik ging hoofdschuddend in de dug-out zitten.

Bij rust stond het nog steeds 0 : 1 en in de kleedkamer heb ik ons tactisch plan met de jongens nog eens goed doorgesproken.

Enfin, ook in de tweede helft waren wij gewoon de betere ploeg en aan Liverpool kant kregen Firmino + Salah + Henderson + Thiago + van Dijk + Alexander-Arnold amper een poot aan de grond.  Uit een corner in de 60ste minuut kopte Varane de voorzet van Wan-Bissaka keihard in het doel. 1 : 1 en de langverwachte en hoog verdiende gelijkmaker was een feit.  Nog geen 2 minuten later was het Shaw, die met een lange pass Rashford aanspeelde en laatstgenoemde had geen probleem om de bal in het doel te schieten. 2 : 1 en een zware last viel van mijn schouders.  

Hoe zeer Klopp en Lijnders langs de kant ook probeerden hun manschappen naar voren te schreeuwen, het mocht niet meer baten. Wij controleerden de wedstrijd en dat was het dan ook.  Toen de scheids de match affloot, stond het nog steeds 2 : 1 en waren wij de verdiende winnaar.

Spoiler

631.jpg

632.jpg

----------

@Olivierke  @ErikEagles  @Cicchio  @StanleyW  @True_Legend  @Makalakalane  @neva  @Milton  @Michaelinho*  @spaansetukker  @TeamWesil  @Neel2210  @Badmuts  @MNie

@MarcFM1

Edited by germandutch

Gepost (edited)

BannerE.jpg

logo.jpg

Spoiler

633.jpg

634.jpg

635.jpg

636.jpg

Het was al met al een zwaar seizoen, maar ik ben er in geslaagd om al mijn doelen en de doelstellingen van de club te halen. 4 grote prijzen (kampioenschap, FA Cup, Carabao Cup en Champions Cup) en manager van het jaar. En dat allemaal in een seizoen. Trouwens, al mijn successen heb ik altijd in mijn eerste seizoen behaald.

Van de directie, de complete staf, alle medewerkers en van alle spelers heb ik persoonlijk afscheid genomen en mijn ontslag ingediend. Natuurlijk kwam het niet meer als een verrassing, want de club had al de nieuwe wondercoach binnengehaald.  Mocht de wondercoach er niet in slagen hier successen te boeken, dan hoef de directie niet meer bij mij aan te kloppen, want ik kom hier als coach nooit meer terug.

637.jpg

638.jpg

639.jpg

Erik ten Hag staat al te popelen voor de deur, om de managersfunctie bij MU aan te treden.

En wat ga ik doen?  Momenteel heb ik twee mogelijkheden:  of een sabbatical jaar inlassen en eens lekker thuis te ontspannen… of het contact met PSG te verdiepen en over een mogelijk contract na te denken? Gezien mijn leeftijd zit ik niet op een rustperiode te wachten en de enige club die tot nu toe concrete interesse heeft getoond is PSG. Weliswaar stiekem dus in het geheim, maar toch.

Als ik nu met hun onderhandel, moet het zonder zaakwaarnemer want  de hele familie en alle medewerkers van wijlen Raiola zijn nog in de rouwperiode en daarin wil ik ze niet lastig vallen.

De Franse competitie en de Franse taal spreekt mij niet echt aan, alhoewel PSG wel een geweldige selectie heeft en dus het halen van prijzen tot de mogelijkheden behoort. Chelsea is nu ook beschikbaar, maar ik heb even mijn buik vol van Engeland.  Ik zal toch eens met mijn ouders overleggen, wat hun ervan vinden?

--------------

@MarcFM1

Edited by germandutch

Gepost (edited)

BannerE.jpg

Ik heb een zeer goed gesprek met mijn ouders gehad en mijn moeder was dolenthousiast en begroette mijn mogelijke keuze voor de Franse topclub, want shoppen in en uitstapjes naar Parijs, dat was al lange tijd haar wens. Mijn vader had niets met Frankrijk, maar hij was blij als ik ‘zo ver mogelijk van huis was’, want hij neemt het mij nog steeds bijzonder kwalijk, dat ik niet ook de medische weg heb gekozen.

Tja en ik? Ik houd momenteel alles van en met PSG in de gaten en vanmorgen las ik het volgende artikel in de media:

‘ Pochettino kondigt gesprek met clubleiding PSG in Qatar aan’

Mauricio Pochettino verwacht binnenkort uitsluitsel te krijgen over zijn toekomst bij Paris Saint-Germain. De Argentijnse coach kondigde na het uitduel met Montpellier aan binnenkort om tafel te gaan met voorzitter Nasser Al-Khelaïfi. Franse media verwachten dat Pochettino ondanks een nog een jaar doorlopend contract moet vertrekken bij PSG. De vijftigjarige coach kon dat zaterdagavond niet bevestigen, maar ging wel in op zijn toekomst. 'Ik zal de president ongetwijfeld spreken in Qatar, we zullen elkaar daar zien. Maar de clubleiding gaat daarover, laat dat duidelijk zijn.'

Nou mijnheer Pochettino, het is jammer voor u, maar de club wil u kwijt, want ze hebben mij niet benaderd om fan van PSG te worden. Wat ik wel enigszins verwerpelijk vind is het feit, dat ze (zoals de meeste topclubs) alles stiekem doen.

Ondertussen heb ik ook een telefoongesprek met mijnheer Wijnaldum achter de rug, die mij een hoop over deze club wist te vertellen. Wel had ik in ons gesprek steeds het gevoel, dat er sprake was van enige frustratie jegens zijn huidige coach, die hem onvoldoende speeltijd gunde.

Wijnaldum had het o.a. ook over de klasse en het functioneren van Messi, die hij ondanks zijn wandeltempo nog steeds een fantastische speler vond. Welnu, ik mag van mij zelf beweren, dat ik een ervaringsdeskundige ben, want ik heb een seizoen CR7 (36jaar) en Cavani (34 jaar) als spitsen gehad en ze scoorden in haast elke wedstrijd. In dat jaar heb ik geleerd en ondervonden, dat leeftijd niet belangrijk is, want alles draait om de prestaties. Niet alleen voetballers zorgen tegenwoordig zo goed voor zichzelf, maar ook MMA vechters, die nog als 40plussers actief zijn en waarvan er eentje ondanks zijn leeftijd zelfs nog wereldkampioen is.

Ibrahimovic, Modric, Dani Alves, CR7, Cavani, Lewandowski en Messi presteren allemaal op hoog niveau bij grote clubs. Bij MU heb ik perfect met de oudere cracks samengewerkt en volgens mij ben ik daartoe ook bij andere clubs, zoals PSG, in staat. 

Mijn kracht is dat ik in staat ben om een team te formeren, die ook als team functioneren en niet als los zand of elf individualisten. Tot nu toe is het mij bij elke club gelukt, waar ik gewerkt heb, om een ploeg samen te stellen die voor elkaar wil werken en vooral ook ervan geniet om samen te spelen.

Misschien is het verstandig, om nog wat meer info over de Franse competitie en over PSG binnen te halen, tenslotte voetballen er 10 Nederlandse profvoetballers en 1 hoofdcoach in de hoogste Franse divisie. Dus wat meer info zal nuttig kunnen zijn en de KNVB zal mij van de nodige telefoonnummers kunnen voorzien.  

----------------

@MarcFM1

Edited by germandutch

Gepost (edited)

BannerE.jpg

Voor zover ik weet verblijft EtH al enkele dagen in Engeland, want hij was aanwezig in London (Wembley) toen wij tegen Liverpool de finale speelden. Volgens RR voerde hij toen diverse gesprekken met RR en de directie onder andere over de invulling van de selectie van komend seizoen.  Blijkbaar mogen 9 selectiespelers vertrekken.

De tabloids hebben het bezoek van EtH aangepakt, om weer hun dagelijkse bladen te vullen en The Guardian weet  ook weet te melden dat Ten Hag komende maandag al officieel begint aan zijn functie als manager van United. Ondertussen is het nog altijd wachten op de handtekening van beoogd assistent Mitchell van der Gaag, die nog zou wachten op goedkeuring van de FA. Zijn komst zou spoedig wereldkundig worden gemaakt.

Wat mij wel verbaasd is het feit, dat de tabloids niets over Steve McLaren schrijven? Hij was ooit manager van Twente en EtH was toen diens assistent. In de nieuwsuitzending zat hij op de tribune van Wembley naast EtH en ik heb in de wandelgangen vernomen, dat ook hij tot de staf van EtH zou gaan behoren. Raar, dat ze hier er niets over vermelden?

Trouwens, wat de wel of niet aankopen en verkopen van spelers betreft, ze kunnen schrijven wat ze willen, met hem zal het niet anders aflopen als met mij, want ik had weinig inspraak op het aankoopbeleid. Alle spelers waren er al en daar moest ik mee doorgaan. Waarschijnlijk hebben ze er van geleerd, dat ze destijds Louis van Gaal de vrije hand hebben gegeven, waardoor hij dure spelers kocht, die met hem bij MU zijn mislukt.

EtH verkoos de reis naar Engeland boven een trip met Ajax naar Curaçao. 'Er is veel werk te doen daar. Bij iedere club is dat zo. In de staf moet nog een aantal dingen worden georganiseerd en ook in de selectie', zei de oefenmeester daarover. 

Allicht, als je als manager je eigen staf meebrengt?  Ik heb gewerkt met de gasten die er al waren en wij hebben alle prijzen gepakt, die mogelijk waren. Hoe goed deze wondercoach ook moge zijn, ik betwijfel, dat hij ook alle 4 mogelijke prijzen in een seizoen kan pakken. Maar hoe dan ook, het zal mij een zorg zijn. Wel blijft het mij verbazen, dat hij niet de moeite neemt om met mij te praten?

Ik hoop voor hem alleen, dat hij de lijn van Louis van Gaal en Frank de Boer hier niet probeert door te trekken, want dan is het gauw weer afgelopen. Hoe dan ook, ik wens hem succes. 

Ik heb mijn spullen gepakt en als alles meezit, ben ik over zo’n kleine 4 uur op Schiphol.

-----------

@MarcFM1

Edited by germandutch

Gepost (edited)

BannerE.jpg

Tijdens de vlucht naar Schiphol las ik volgende mededeling:

Het is over en uit voor Leonardo bij Paris Saint-Germain.

De technisch directeur van les Parisiens wordt de dupe van het 'tijdperk-Mbappé', dat is ingeluid met de contractverlenging van de steraanvaller. Leonardo was zaterdag niet in het Parc des Princes, waar het bijtekenen van Mbappé werd gevierd met een afgetekende 5-0 overwinning op Metz. Volgens Franse media kreeg de Braziliaan het slechte nieuws vlak voor de aftrap te horen. Trainer Mauricio Pochettino zou de volgende zijn op het lijstje namen van de 'grote schoonmaak van het organogram'.

Oeps! Dat Pochettino zou worden ontslagen was al tijden duidelijk, maar dat ze eerst Leonardo bij het oud vuil zetten, had ik niet verwacht. Natuurlijk heeft hij destijds Pochettino gehaald en hij is de verantwoordelijke man, maar hij heeft ook mij benaderd en hij was mijn enige contactpersoon.

Trouwens, enkele dagen voor mijn vertrek uit Manchester heb ik een artikel van de eigenaren van PSG of te wel de sjeiks van de zandbak gelezen:

'PSG doet Zinédine Zidane een waanzinnig straf aanbod'

De oud-trainer van Real Madrid kreeg een waanzinnig aanbod van PSG, zo schrijft Telemadrid. Hij zou maar liefst 25 miljoen euro op jaarbasis verdienen in Parijs.

Dat is net iets meer dan Diego Simeone (24 miljoen) en Pep Guardiola (23 miljoen). Bij Madrid verdiende Zidane ‘slechts’ 13 miljoen euro.

Met de komst van Zidane zou de Franse kampioen de wens van Kylian Mbappé inwilligen. Dat zou een onderdeel van zijn contractbesprekingen geweest zijn.

Inmiddels weet ik, dat Mbappe een nieuw contract heeft getekend en maar liefst € 50 miljoen per jaar bij PSG gaat verdienen. Sorry, dat ik het zeg, maar blijkbaar zijn de sjeiks van mening, dat je alles kunt kopen en dus ook de Champions Cup. En dus vraag ik mij af: wil ik voor deze club werken?

Ik ben een voetbalfanaat, een idealist en heb mij tot een topcoach opgewerkt. Op de een of andere manier heb ik het gevoel, dat ik niet bij een geldclub als PSG pas. Natuurlijk zal het leuk zijn, als je toppers als Mbappe, Neymar, Messi enz. in je team hebt, maar geeft dat voldoening? Nee toch!  Ik wil spelers beter maken, een team opbouwen en daarmee prijzen winnen.  Mijn besluit staat vast:  geen PSG! 

Ik pak eerst een maandje vakantie en dan neem ik contact op met het kantoor van wijlen Raiola, om een nieuwe werkgever te zoeken, want PSG zal het niet worden.  Wel zou het leuk zijn, een club in de Franse 1ste divisie te vinden, waarmee ik het PSG lastig zou kunnen maken. Misschien moet ik een keer met de heer Peter Bosz bellen?

------------

@MarcFM1

Edited by germandutch

Gepost (edited)

BannerE.jpg

Op Schiphol heerste een verschrikkelijke puinhoop. Drukte om u tegen te zeggen. Duizend mensen die blijkbaar daar al uren verbleven om hun vakantievlucht aan te kunnen treden.  

Toen ik eindelijk thuis was, in het ouderlijk huis in Rotterdam West, bleek dat er weinig tot niets was veranderd. Mijn moeder was zoals altijd lief en aardig en mijn pa hing nog steeds of alweer de geweldige chirurg uit en bestookte mij alleen met verwijten, omdat ik een andere carrièrekans had gekozen. Nou leuk is anders, kan ik u vertellen. Zodra hij thuis was, begon die erover te zeuren en dat hield gewoon nooit op.

Eerst stuurde ik een mail aan het kantoor van wijlen mijn zaakwaarnemer en deelde mijn nieuw (thuis)adres mede. Tevens informeerde ik naar enkele telefoonnummers van personen, waarvan ik dacht dat ik er in de huidige situatie iets aan had. Dat ik op zoek was naar een nieuwe club hoefde ik niet te vermelden, want ze waren al op de hoogte en bezig om te kijken, voor welke clubs ik iets kon betekenen.

Nadat kantoor Raiola voor mij een Skype gesprek met de heer Peter Bosz had geregeld, heb ik hem gebeld om wat info over de Franse competitie te krijgen.  Ik was van mening dat hij, net als ik een pure Rotterdammer was, maar dat bleek niet het geval. Weliswaar had hij ooit bij Feyenoord gevoetbald en was hij Technisch manager geweest, maar afkomstig is hij van Apeldoorn. Wel is hij, net als ik, een echte Feyenoord fan.

Van de wel of niet tijdelijke plaatsvervanger van wijlen mijnheer Raiola wist ik, dat AS Monaco al een paar keer naar mij bij hun geïnformeerd had en dus vroeg ik Peter (ja, ik mocht al gelijk ‘Peter’ zeggen) wat hij van AS Monaco vond?  Peter vond het in principe een mooie club, maar hij had ‘morele bezwaren’ tegen een dienstverband bij deze club. En waarom?  Omdat de club in handen is van een Russische oligarch Dimitri Rybolovlev.  Volgens Peter weet het Franse L'Equipe dat Dimitri Rybolovlev (55)  qua sancties Rusland voorlopig buiten schot blijft, maar dat kan veranderen naarmate de oorlog tegen Oekraïne vordert.

Onder deze omstandigheden hoort AS Monaco niet tot de clubs waar ik zou willen werken en om het verhaal kort te maken, Peter adviseerde eens contact op te nemen met Olympique de Marseille, die volgens de Franse pers van hun Argentijnse coach Jorge Sampaoli af willen. Sinds 17 oktober 2016 is Olympique Marseille in handen van de Amerikaanse zakenmagnaat Frank McCourt. 

Volgens Peter is l’OM naast Lyon, Lille en Monaco de enige club, die het PSG in de competitie lastig zou kunnen maken. Dus ergens geknipt voor mij.  

-------------

@MarcFM1

Edited by germandutch

Gepost (edited)

BannerE.jpg

Tja, zou de stad en de club Marseille de juiste carrièrestap voor mij zijn? Telkens als wij (pa, ma en ik) in de jaarlijkse vakanties door Frankrijk reden, weigerde mijn vader Marseille in te rijden, want hij vond dat een uiterst criminele stad. Toevallig moest ik daaraan denken en ik vroeg mij dan ook af: is het nu wel veilig in Marseille?

Volgens insiders is het centrum van Marseille wel veilig om te bezoeken, maar alle Noordelijke wijken in Marseille kun je beter vermijden. Het is ook af te raden om naar voorsteden (zoals Aubagne of Vitrolles) te gaan. Het punt is en blijft, als ik bijvoorbeeld bij l’OM zou werken, dan moet ik ook in Marseille gaan wonen en ben geen toerist, die af en toe een bezoekje aan deze stad brengt.

Maar ook kan ik mij afvragen:  waarom is Marseille gevaarlijk?

In het algemeen wordt beweert dat Marseille bekend staat om zijn allerlei soorten handel (prostitutie, drugs, wapens) en vanwege de hoge criminaliteit, toch moet worden opgemerkt dat de criminaliteit in kwestie voornamelijk betrekking heeft op het verrekenen van scores tussen bendes.  Zegt men.

TV, radio's, kranten en zelfs sociale netwerken praten graag over de gevaarlijkheid van deze stad.  Al in 2018 publiceerde de Numbeo-site een ranglijst waarin Marseille werd gemarkeerd als de " gevaarlijkste stad van Europa »Voor Napels, Catania of Turijn in Italië!

Nu toont deze site een nieuwe ranglijst die Marseille nog steeds positioneert als gevaarlijkste stad van Europa met misdaadindex van 58,02 en veiligheidsindex van 41,98 voor 2020.

Nou, om eerlijk te zijn, ik ben nog jong en ik wil van mijn werk als clubmanager genieten en dat kan m.i. niet in een zo gevaarlijke plaats waar vaak drugsoorlogen plaats vinden. Ik hou van risico’s, maar dan wel op het voetbalveld.

Dus Marseille valt ook af.  Zo blijft niet veel over.

In Nederland interesseert mij in feite alleen maar Feyenoord en die hebben Slot. Als je enkele seizoenen in de Premier League bent werkzaam geweest, waarbij de fanaten Klopp en Tuchel  in je nek hijgen en je naar de ‘adviezen’ van Ralf Rangnick moet luisteren, dan heb je even geen trek om voor een Duitse club te werken. En Engeland ken ik nu door en door en ik heb er even genoeg van. Italië is mij voorlopig nog te luidruchtig en dus rest voorlopig alleen nog Spanje. Dankzij mijn ouders heb ik er vele vakanties door moeten brengen, maar dat is het dan ook. Real Madrid en Barcelona trekken mij niet, omdat ze altijd de boel belazeren en alle regels aan hun laars lappen.

Je zou haast zeggen: wie dan wel?  Ik weet het niet. Misschien moet ik gewoon het einde van de competities afwachten en kijken, welke clubs straks een nieuwe manager zoeken en dan met mijn zaakwaarnemers praten?

Als je als manager geen club hebt, dan kun je praten over een ‘sabbaticale periode’, maar dat is gelul want je bent gewoon werkeloos en zo voel jij je ook.  

Werkeloos.jpg

-----------

@MarcFM1

Edited by germandutch

Gepost (edited)

BannerE.jpg

Tja, nu hoor ik bij deze bevolkingsgroep ‘de werkeloze voetbalmanagers’. 

641.jpg

Misschien moet ik ook een golfcursus volgen en proberen aansluiting te vinden bij het groepje W. van Hanegem  -  F. de Boer  -  P. Cocu en ga zo maar door. Door het overlijden van mijn zaakwaarnemer, durven de clubs voorlopig geen contact op te nemen met het kantoor van wijlen Raiola en dus zal ik zelf tot actie over moeten gaan.

Weliswaar heb ik onlangs nog alle mogelijke prijzen gewonnen, maar blijkbaar zijn de clubs van mening, dat ik nu verzadigd ben en rust nodig heb?  Als ik iets niet nodig heb, dan is het rust. Ik ben verdorie pas 25 jaar en mag mij zelf een succesvolle voetbalmanager noemen.

Terwijl ik nog over mijn toekomst zat te piekeren, begon mijn mobieltje te keer te gaan. Een medewerker van het kantoor van wijlen Mino Raiola was aan de lijn. Tot mijn verbazing deelde hij mij mede, dat een aantal clubs had geïnformeerd, of ik genegen was, met hun contact op te nemen. Dus ‘skypen’. 

Nou en of ik dat wou? Mijnheer Toni, of hij nou de rechter of de linker hand van wijlen Mino was, beloofde mij de lijst van de in mij geïnteresseerde clubs te mailen, zodat ik met hun contact op kon nemen. Eventuele contractonderhandelingen zou Toni voor zijn rekening nemen. 

Mag ik het zeggen?  Ja, ik mag het zeggen: nu hoef ik gelukkig geen golflessen te nemen en evenmin contact met het groepje WM (werkloze managers) te zoeken.

Mijnheer Toni stuurde mij maar liefst 9 adressen + gegevens van clubs toe, die in mij geïnteresseerd waren. En dat waren toch niet de minsten.  3 clubs uit Spanje, 3 clubs uit Italië, 1 club uit België, 1 uit Portugal en 1 uit Nederland.

1. 

642.jpg

Athletic Club Bilbao

Het is een prachtige club zo te zien, maar volgens Wikipedia moet ik rekening houden met het feit: De Baskische trots van Athletic Club komt naar voren uit het feit dat sinds 1912 tot op de dag van vandaag er alleen maar Basken voor de club hebben gespeeld en spelen. Dit is blijkbaar een harde eis van deze club: alleen Baskische spelers.

2. 643.jpg

Real Betis Balompié

Beter bekend als Real Betis maar de club noemt zich ook Real Hispalis,  een Spaanse voetbalclub uit de stad Sevilla, uitkomend in de Primera División. De club speelt zijn thuiswedstrijden in het Estadio Benito Villamarín. De stadsderby tegen Sevilla FC geldt als een van de meest beladen duels van Spanje.

3. 644.jpg

Reial Club Deportiu Espanyol de Barcelona

Een Spaanse voetbalclub uit Cornellà de Llobregat (Barcelona, Catalonië) De club komt uit in de Primera División. Het stadion van Espanyol is het nieuwe Estadi Cornellà-El Prat, in Cornellà de Llobregat. Espanyol speelde van 1997 tot 2009 zijn thuiswedstrijden in het Lluís Companys stadion. Dit stadion staat ook wel bekend als 'Olímpico de Montjuïc'.

4. 645.jpg

Udinese

Voluit Udinese Calcio S.p.A geheten, is een Italiaanse voetbalclub, opgericht in 1896 en uitkomend in de Serie A. De club speelt zijn thuiswedstrijden in het Stadio Friuli.

5. 646.jpg

Hellas Verona FC

Een Italiaanse voetbalclub uit de stad Verona in Noord-Italië.

6. 647.jpg

Spezia Calcio 1906

Een Italiaanse voetbalclub uit La Spezia, Liguria.

7. 648.jpg

Sporting Clube de Braga

Een sport- en voetbalclub uit de Portugese stad Braga. De club speelt sinds het seizoen 1975/76 in de Primeira Liga, de hoogste afdeling van Portugal.

8. 649z1k4g.jpg

Club Brugge KV

Een Belgische voetbalclub, uitkomend in eerste klasse. Het is de populairste van de twee profclubs uit Brugge – de andere is Cercle Brugge. De club, die sinds 1959 onafgebroken in de hoogste afdeling speelt, is bij de Voetbalbond aangesloten met stamnummer 3, heeft blauw-zwart als kleuren en speelt in het stedelijk Jan Breydelstadion.

9.650egkoy.jpg

Heracles Almelo

Een Nederlandse betaald-voetbalclub uitkomend in de Keuken Kampioen Divisie uit Almelo. Heracles Almelo is een van de oudere voetbalclubs in Nederland en is opgericht op 3 mei 1903. Heracles Almelo speelde laatstelijk van 2005 tot 2022 in de Eredivisie en is in het verleden twee keer landskampioen geworden: in 1927 en 1941. In het seizoen 2012 wist de club voor het eerst in haar geschiedenis de bekerfinale te bereiken. De club speelt in stadion Erve Asito (voorheen Polman Stadion) dat sinds de verbouwing in 2015 een capaciteit heeft van 12.080 toeschouwers.

Stuk voor stuk zijn het allen prachtige clubs, maar bij sommigen zou ik voorlopig even nog niet willen werken. Bilbao valt af, omdat ze alleen Baskische spelers willen en deze eis is aan mij niet besteed. Braga zegt mij niets en spreekt mij niet aan. Heracles is net gedegradeerd, bestuurlijk een puinhoop en niet mijn club.

Club Brugge zegt mij ook heel weinig, want ik heb niets met het Belgische voetbal. Ze hebben hele goede spelers, maar die spelen haast allen bij topclubs. Een tegenvaller is dat het te dicht bij huis is en ik wil zo ver mogelijk weg van dat dagelijkse gezeur van mijn dictatoriale vader. Dus geen Brugge.

En verder weet ik het niet? Het zal dus of een Spaanse of een Italiaanse club worden, mits überhaupt. Wel spreek ik geen Spaans en evenmin Italiaans. Dus hoe dan ook zal het 2 a 3 weken taalles worden bij de nonnen van Vught. Alhoewel ‘nonnen’?  Het is gewoon een heel modern taleninstituut in Vught.

Maar nu heb ik uw hulp of beter gezegd advies nodig.  Welke club kunt u mij aanbevelen en waar  moet ik voor gaan?

Real Betis Balompié

Reial Club Deportiu Espanyol de Barcelona

Udinese

Hellas Verona FC

Spezia Calcio 1906

Alvast bedankt voor uw advies.

-----------

@MarcFM1

Edited by germandutch

Gepost (edited)

BannerE.jpg

Ik heb u om uw hulp respectievelijk advies verzocht, omdat ik onvoldoende kennis van het Spaanse en of Italiaanse voetbal heb, maar helaas, u laat mij zitten.

Hoeveel prijzen en kampioenschappen je ook wint, per definitie kun je alleen bij een club terecht, die je vraagt of zoekende naar een manager is en positief op mijn sollicitatie reageert.  Van het kantoor van wijlen mijn zaakwaarnemer kan ik momenteel niet al te veel hulp verwachten, dus kom ik zelf in actie.

O.a. hebben 5 clubs navraag naar mij gedaan en wel 2 Spaanse en 3 Italiaanse clubs. Uiteraard heb ik inmiddels deze clubs wat nader onderzocht en ik moet bekennen, dat de twee Spaanse clubs indruk op mij maken.

Neem nu Real Betis Balompié of te wel Real Hispalis een club uit Sevilla. De stadsderby tegen Sevilla FC geldt als een van de meest beladen duels van Spanje.

Spoiler

Real Betis werd in 1907 opgericht door afvallige leden van Sevilla FC. De naam werd afgeleid van de Romeinse naam voor de rivier de Guadalquivir die door Sevilla stroomt. Real Betis maakte in het seizoen 1932-1933 zijn debuut in de Primera División. Real Betis won driemaal in de geschiedenis een grote prijs: de Spaanse landstitel in 1935 en de Copa del Rey in 1977 en 2005. In 2005 nam Real Betis als eerste Andalusische club deel aan de UEFA Champions League, al had stadsgenoot Sevilla FC in de jaren vijftig al wel gespeeld in het toernooi om de Europacup I. In 2009 degradeerde Real Betis naar de Segunda División A. Begin september 2010 waren er zodanige problemen dat de club een faillissement aanvroeg. In 2011 kon de club opnieuw promoveren naar de Primera División. Na een zevende plaats in 2012/13 mocht de club opnieuw Europa in en bereikte daar de kwartfinale, die het uitgerekend verloor van aartsrivaal Sevilla FC. Aan het einde van het seizoen werd de club afgetekend laatste en degradeerde na drie jaar topvoetbal opnieuw uit de hoogste klasse. Na 1 jaar weer in de Segunda División A gespeeld te hebben, promoveerden ze door het kampioenschap direct weer naar de Primera División.

Deze club werd 1 keer landskampioen en wel in 1935.  Rafael van der Vaart, Gerrie Muhren en Ricky van Wolfswinkel hebben ooit voor deze club gespeeld en hun huidige coach is Manuel Pellegrini, die de club wil verlaten.

Wat is zo bijzonder aan deze club? Hun rivaliteit met stadsgenoot Sevilla FC en het feit, dat ze 87 jaar geleden 1x kampioen werden.

En dan de andere club en wel Reial Club Deportiu Espanyol de Barcelona.  Espanyol is een van de Spaanse voetbalclubs die door de Spaanse kroon het privilege is verleend om de titel "Re(i)al" in de naam te gebruiken. Dit privilege werd toegekend aan Espanyol in 1912 door Koning Alfonso XIII. Ten tijde van de dictator Francisco Franco, die de Catalaanse taal verbood, luidde de clubnaam Real Club Deportivo Español. Pas in 1995, lang na Franco's dood, veranderde de club de naam opnieuw in Espanyol. Opmerkelijk is dat de clubnaam 'Spaans' betekent, maar geschreven wordt in het Catalaans: de Spaanse 'ñ' is in het Catalaans 'ny'; ook is merkwaardig dat het woord 'Deportiu' in de clubnaam niet volledig is vercatalaniseerd, anders zou het Esportiu zijn.

Spoiler

RCD Espanyol werd opgericht op 20 oktober 1900 door studenten van de Universiteit van Barcelona, als reactie op de oprichting van FC Barcelona door buitenlanders een jaar eerder. Het was de eerste club die werd opgericht door Spanjaarden, want naast FC Barcelona werden ook clubs als Recreativo Huelva in 1889 en Athletic Bilbao in 1898 door buitenlanders gesticht. Espanyol was een van de oprichters van de Primera División in 1928, maar de landstitel wist de club nooit te winnen. Wel werd vier keer de Spaanse beker gewonnen, de laatste maal in 2006. Tweemaal bereikte de club de finale van de UEFA Cup, waarbij zij telkens door penalty’s misgreep. In 1988 bestond de finale van de UEFA Cup nog uit een thuis- en uitwedstrijd. In Barcelona won Espanyol met 3-0 van Bayer 04 Leverkusen, de return in Duitsland werd echter met dezelfde cijfers verloren. In de verlenging werd niet gescoord waarna Espanyol in de strafschoppenreeks aan het kortste eind trok. In 2007 speelde de club weer in de finale van de UEFA Cup. Tegen landgenoot Sevilla FC werd het in de reguliere speeltijd 1-1, na verlenging 2-2. Uiteindelijk werd de ploeg opnieuw door strafschoppen verslagen.

Seizoen 2019-2020 zou een dramatisch jaar worden waarin Espanyol eindigde op de 20e plaats en dus degradeerde naar de Segunda División A. Na één jaar in tweede klasse te spelen wist Espanyol zich voor de vijfde keer in de geschiedenis terug te knokken naar de Primera División.

Espanyol is een echte Spaanse (Catalaanse) club en in tegenstelling tot hun stadgenoot geen fraudeurs, evenmin hebben ze miljarden schulden, waar hun stadsgenoot steeds mee doorkomt, ofschoon ze de FFP regels continu aan hun laars lappen. De rivaliteit met het grote Barca is behoorlijk en hun prijzenkast is op 4 bekertjes leeg.

O.a. hebben bij deze club Kevin Bobson, Jordi Cruijff, Marvin Zeegelaar en Tonny Vilhena gespeeld en was ooit Mauricio Pochettino hier hoofdcoach.  Bobson en Zeegelaar ken ik niet, Vilhena uiteraard wel van Feyenoord en Jordi Cruijff is de zoon van onzer aller idool Johan en tegenwoordig werkzaam bij de droomclub van Ronald Koeman dus Barca.   Vroeger was ook ik een fan van Barca, maar sedert 3 jaar niet meer. Want ik heb een pesthekel aan het gedrag van hun voorzitters en de manier, waarop met spelers, trainers en vooral de FFP wordt omgegaan.

Enfin, wat moet ik doen?  Met welke club moet ik het gesprek aangaan?  Wat adviseert u?

------------

@MarcFM1

Edited by germandutch

Gepost (edited)

BannerE.jpg

Vanmorgen werd ik gebeld door een medewerker van het kantoor van wijlen mijn zaakwaarnemer, die blijkbaar weer contact heeft gehad met PSG.  Blijkbaar is de club Paris Saint-Germain of te wel hun Arabische eigenaar behoorlijk in paniek, want volgens Toni (contactpersoon van mijn zaakwaarnemer) willen ze hoe dan ook mij contracteren. Inmiddels hadden ze Jose Mourinho, de prijzenpakker bij uitstek, al benaderd, maar de Portugees is volgens Sky Sport Italia niet van plan, om AS Roma te verlaten, omdat zijn contract aldaar nog twee jaar doorloopt.   

PSG is tevens bezig met de opvolging van TD Leonardo (die inmiddels is ontslagen) en binnen enkele dagen zal ongetwijfeld Luis Campos de nieuwe TD worden. Campos werkte ooit als scout bij Real Madrid toen Mourinho daar coach was. De mogelijkerwijs nieuwe TD heeft volgens insiders al een lijstje met 4 namen gepresenteerd en wel Jose Mourinho, Bennie Vos, Zinedine Zidane en Christophe Galtier, nu coach van OGC Nice, die verleden seizoen verrassend kampioen met Lille werd, toen Campos daar nog de technisch directeur was.

Welnu, Zidane heeft al geweigerd, want hij wil na het WK bondscoach van Frankrijk worden. Mourinho zal het ook niet worden, want hij wil zijn contract bij AS Roma uitdienen. Ik ben in feite beschikbaar, maar niet willens, om voor deze club te werken. Dus waarschijnlijk zal het Galtier worden, maar dat zal mij een zorg wezen. Wel heb ik Toni uitdrukkelijk erop gewezen, dat ik in PSG niet geïnteresseerd ben.

Voorts heb ik Toni duidelijk gemaakt, dat ik voorlopig ook niet naar een Italiaanse club wil. Want Italië is volgens mij het land van de oude mannen, tenminste wat coaches betreft en ik voel mij nog te jong om aldaar in de zon te liggen en mij met pasta en rode wijn te verwennen.

Toni wees mij erop, dat de coach van Real Betis, Manuel Pellegrini,  mogelijkerwijs toch voorlopig niet gaat vertrekken. En wat Espanyol betreft, ze hebben wel belangstelling, maar het is nog niet concreet. Dus nog even afwachten. Omdat Galtier waarschijnlijk overstapt van OGC Nice naar PSG zijn er straks misschien wel mogelijkheden bij Nice.

Als ik eerlijk ben, Nice zegt mij helemaal niets. Volgens Wikipedia heet de club OGC Nice (Olympique Gymnaste Club Nice-Côte d'Azur) een Franse voetbalclub uit de Zuid-Franse badplaats Nice. De club werd in de jaren 50 vier keer landskampioen en dat is het dan ook.

Momenteel ben en blijf ik dus werkeloos, verblijf voorlopig nog bij mijn ouders en hoop, dat er spoedig een goede club komt, die mij in dienst wil nemen, want de voortdurende kritiek van mijn pa begint mij de keel uit te hangen.

-----------

@MarcFM1

Edited by germandutch

Gepost (edited)

BannerE.jpg

Vanmiddag ben ik voor de lunch vertrokken naar De Ballentent op de Parkkade in Rotterdam. Hoe dan ook wilde ik de befaamde gehaktballen aldaar een keer proeven en nuttigen, want nu had ik centjes en kon ik het mij wel permitteren. Terwijl ik mijn eerste ballen naar binnen werkte ging mijn telefoon. Het was Toni, de tijdelijke of vaste interim zaakwaarnemer en hij had een voor mij goede mededeling.

Sir James "Jim" Arthur Ratcliffe, volgens insiders de rijkste Britse ondernemer en o.a. eigenaar van OGC Nice had het bureau van wijlen mijn zaakwaarnemer benaderd en geïnformeerd, of ik geïnteresseerd was om manager van hun club te worden? Want hun manager, ene Christophe Galtier, wil de overstap naar PSG maken, om prijzen te winnen en vooral ook om veel meer te verdienen. Ik ben nu werkeloos, dus interesse is er altijd en dus zorgde Toni voor een Skype gesprek.  

Alvorens het gesprek plaatsvond, informeerde ik mij eerst over deze Engels mijnheer.

Spoiler

Volgens Wikipedia studeerde Ratcliffe in 1974 af als scheikundig ingenieur aan de Universiteit van Birmingham. Hierna begon hij te werken bij Esso. Daarna behaalde hij een Master of Business Administration aan de London Business School.

Hij kocht in 1998 van Inspec een fabriek van ethyleenoxide te Antwerpen op, waarvoor hij al zijn geld aansprak en junk bonds uitschreef. Zo werd INEOS gesticht, een afkorting voor International Ethylene Oxyde Specialties. Daarna volgden nog andere gesloten scheikundige bedrijven van BP, Imperial Chemical Industries, Tessenderlo Chemie, Union Carbide, Solvay en vele andere. INEOS bezat in 2007 68 scheikundige fabrieken in 17 landen. Ratcliffe zocht daarbij niet naar synergie, maar alleen naar potentieel om de omzet in vijf jaar te verdubbelen. In april 2010 verlegde hij het hoofdkwartier van INEOS om fiscale redenen naar Lausanne in Zwitserland, een keuze die in de pers werd bekritiseerd. Maar toen zes jaar later de bedrijfsvoorheffingen in het Verenigd Koninkrijk waren gezakt van 28% naar 20% en mogelijk 17%, kondigde het bedrijf de terugkeer aan.

Op 13 november 2017 werd Ratcliffe eigenaar van de Zwitserse voetbalclub FC Lausanne-Sport. Sinds april 2018 is hij ook eigenaar en medeoprichter van het zeilteam Ineos Team UK. In augustus 2019 kwam ook voetbalclub OGC Nice in zijn bezit. INEOS is hoofdsponsor van wielerploeg Team Ineos en Formule 1-team Mercedes.

Op 9 juni 2018 werd Ratcliffe door koningin Elizabeth tot ridder geslagen, een eerbetoon dat op kritiek stuitte van de voorzitter van de Liberal Democrats, Vince Cable.

Ratcliffe bezat in 2018 21,05 miljard pond en was daarmee de rijkste Brit. Daarnaast bezit hij een jacht, de Hampshire II, een privéjet en vastgoed.

Ook zette hij zich aan een nieuw project genaamd "Ineos Grenadier". Hij wil een auto op de markt brengen die een opvolger voor de Landrover Defender zou moeten worden.

Dus met andere woorden: een Britse ondernemer die weet wat die wil en ervoor gaat en gelukkig geen Russische oligarch en of Arabieren die eigenaar zijn van deze club.

En wat de club betreft, die heb ik natuurlijk ook compleet doorgelicht.

Spoiler

Volgens Wikipedia was het een middenmootclub die degradatie in 1963/64 samen met Stade de Reims en Racing Club de Paris. Deze drie clubs maakten het mooie weer in de jaren vijftig en werden nu naar het vagevuur verwezen. De afwezigheid bij de elite kon tot één seizoen beperkt worden. Van 1967 tot 1969 mocht de club aan de Jaarbeursstedenbeker deelnemen, maar werd steevast in de eerste ronde uitgeschakeld. Na een veelbelovende tweede plaats in 1967/68, weliswaar met 11 punten achterstand op kampioen Saint-Étienne, degradeerde de club het volgende seizoen. Ook deze keer werd OGC meteen kampioen in de Division 2 en werd de volgende jaren opnieuw een vaste waarde in de hoogste klasse. Na een nieuwe tweede plaats in 1972/73 bereikte de club de derde ronde in de UEFA Cup. Nice won telkens de heenwedstrijd en verloor de terugwedstrijd. Twee keer volstond de eerste overwinning, maar tegen 1. FC Köln ging de club de boot in na een 4-0 nederlaag. Drie jaar later werd de club weer tweede en kon hierna nog twee seizoenen in de top 10 eindigen, maar begon dan te slabakken tot een nieuwe degradatie volgde in 1981/82.

Deze keer kon de club niet meteen terugkeren en deed er drie jaar over om terug te keren. De volgende zes jaar speelde de club met wisselend succes in de hoogste afdeling. In 1991 kreeg OGC te kampen met financiële problemen en het zag er beroerd uit voor de club, maar ze werd in extremis gered door de nieuwe voorzitter, André Bois. De club nam nu ook de nieuwe naam Olympique Gymnaste Club de Nice-Côte d'Azur aan, maar moest wel een stapje terugzetten ondanks een veertiende plaats in de competitie. Na drie seizoenen voegde de club zich opnieuw bij de elite, maar kon geen potten breken en werd in 1996/97 weer naar de tweede klasse verwezen. Daar speelde de club vijf jaar, de langste opeenvolgende periode in de clubgeschiedenis en na vier jaar van plaatsen in de middenmoot wist de club na de derde plaats in 2002 opnieuw te promoveren. Daar ging een juridisch getouwtrek aan vooraf met de Franse voetbalbond. Vanwege financiële perikelen verkreeg de club pas in derde instantie alsnog een licentie voor het seizoen 2002/03. Sindsdien speelt de club in de Ligue 1.

Nou ik was hoe dan ook geïnteresseerd in een Skype gesprek met deze Engelse heer en ik verzocht Toni het gesprek te regelen.

-------

@MarcFM1

Edited by germandutch

Gepost (edited)

bannere1ajcg.jpg

Tijdens ons Skype gesprek, aan Franse kant voerde Sir Ratcliffe het woord (gelukkig wel, want hij was de enige die Engels sprak) en de overige heren, DVZ Julien Fournier  en TD Eric Deletang spraken alleen maar Frans. Maar gelukkig  hadden ze een tolk die alles voor deze heren vertaalde.

Enfin, het gesprek met Sir Ratcliffe verliep min of meer naar wens, alleen het bod was toch wel behoorlijk aan de lage kant t.o.v. het salaris wat ik bij MU heb gekregen, maar je kunt niet alles willen. Uiteraard vroeg ik nog een paar dagen bedenktijd. Toni maakte een nieuwe afspraak met Sir Ratcliffe en dat was het dan ook voorlopig.

Nou om eerlijk te zijn, de selectie van OGC is niets bijzonders (op papier dan). Ze hebben Calvin Stengs (ex AZ) en Paplo Rosario (ex PSV), maar daar win je geen prijzen mee. Qua salaris zitten ze aan de lage kant (€67,5 K p/mnd). De Arabierenclub PSG betaald maar liefst €937K p/mnd (Pochettino), maar daar wil ik niet naartoe, Marseille €300K, Lyon €200K (Bosz), Monaco €195K en Lille en Rennes €150K. 

Dus een vetpot zal het niet worden, wel kom ik daar in een schitterende omgeving te zitten.  

Want Nice is een stad in het zuiden van Frankrijk aan de Middellandse Zee, gelegen tussen Marseille en Genua, met 342.669 inwoners op 1 januari 2019 (groot metropolitaans gebied). De stad is een grote toeristische trekpleister en marktleider aan de Franse Rivièra (Côte d'Azur). Sinds 2021 staat de stad, en met name het overwintergebied van de buitenlanders, zoals de Promenade des Anglais, op de Unesco-Werelderfgoedlijst.

nicezzj7q.jpg

De ietwat matige club iets minder, maar de eigenaar en vooral de plaats spreken mij aan. Ook al spreekt in de staf niemand Engels en uitsluitend Frans, hetgeen wel een groot nadeel is. Want ik mag dan wel een slimme jongen zijn, maar ik leer niet in 10 dagen perfect Frans.  Maar ja, nu ben ik werkeloos en dus mogen ‘de nonnen van Vught’ mij binnenkort voor hun dure Franse taallessen verwelkomen, mits wij tot overeenstemming kunnen komen.

Voorlopig kan ik dus alleen maar hopen dat het dit wordt:

1fzkvh.jpg

------------

@MarcFM1

Edited by germandutch

Gepost (edited)

BannerE.jpg

Ik ben behoorlijk teleurgesteld, want het is niet gelukt om tot overeenstemming te komen. De Engelse eigenaar van de club, Sir Ratcliffe, is allerminst een weldoener of filantroop, maar een pure zakenman die met deze club geld wil verdienen. Omdat een passabel onderkomen in Nice peperduur is, wilde Toni een extra woontoelage voor mij regelen. Maar niets ervan. Volgens de Engelse ‘Sir’ hoort een werknemer te werken en niet op extra's te rekenen, dus van een contract is geen sprake en ik ben nog steeds werkeloos.

Jammer, maar niets aan te doen. Alhoewel, Toni blijft met verhoogde inzet naar een voor mij geschikte club zoeken en zal mij van alle activiteiten op de hoogte houden. En wat kan ik doen? Welnu, ik ben begonnen alle clubbestuurders, van clubs uit de hoogste divisies, telefonisch te benaderen. Succesvol is het voorlopig niet, want dit is het terrein van de zaakwaarnemers en niet mijn metier. Op verzoek van Toni ben ik hiermee gestopt, want ik wil hem niet voor de voeten lopen.  

Wat mij bijzonder verbaasd is het feit, dat ik pas de 4 hoogst mogelijke prijzen voor profvoetbalclubs  heb gewonnen en toch schijnen ze mij in het voetbalwereldje al vergeten te zijn.  Als je niet met alle mogelijke shit de publiciteit haalt en blijft halen, ben je blijkbaar niet meer interessant.

Misschien moet ik dan toch wel golflessen nemen, want er zijn genoeg werkeloze voetbalmanagers die een golfclubje vormen en nog een lid zoeken.

-----------

@MarcFM1

Edited by germandutch

Gepost (edited)

BannerE.jpg

Toni heeft zijn best gedaan, maar voorlopig is het niet gelukt, om bij een Franse club terecht te komen. Enerzijds door het zeer beperkte aanbod en anderzijds omdat ik niet bij clubs wil werken met een Russische oligarch als eigenaar of het speelgoed van een stel sjeiks. Vind ik het erg? Nee, totaal niet. 

Het zoekcriteria van Toni en zijn medewerkers richt zich nu voorlopig op de Spaanse LaLiga, want volgens hun zijn er een aantal clubs, die een nieuwe manager zoeken.

Natuurlijk houd ik het zelf ook in de gaten, zonder er iets aan te doen, maar puur uit nieuwsgierigheid.

Volgens de wel geïnformeerde sportkranten waren het er maar twee Spaanse clubs en wel Espanyol + A. Bilbao. En mogelijkerwijs nog een derde club uit LaLiga en wel Real Sociedad, die echter nog een manager in dienst hebben en twijfelen, doorgaan met hem of niet. Zoals ik al eerder zei, Bilbao valt af, want die willen alleen Baskische spelers en ook trainers.

Dan zijn er nog drie Italiaanse clubs op zoek en wel Spezia, Udinese en Verona. In het praatzieke Italië heb ik momenteel geen zin, dus die vallen ook af.

BRG ? Ik neem aan dat dit Braga uit Portugal is, zoekt ook, maar daar wil ik nu helemaal niet heen.

Verder zoekt ook nog Heracles en Sparta (ofschoon die toch al Steijn hebben?) en Club Brugge + Union. Om eerlijk te zijn, met al deze clubs heb ik totaal niets en Toni is bezig Espanyol te overtuigen, dat ik de juiste manager voor hun ben.

Om het verhaal kort te maken, Espanyol was totaal niet geïnteresseerd in mij, want ze willen hoe dan ook een ervaren Spaanse manager en geen beginnend jongeling, die weliswaar met mazzel enkele prijzen heeft gewonnen, maar geen Spaan spreekt en of verstaat. Toen ik dat hoorde, dacht ik maar een ding: ‘laat ze de schijt krijgen’. Het is graag of niet.    

Ik mag dan weliswaar werkeloos zijn, maar ik heb in Engeland genoeg verdiend, om het nog een hele tijd vol te kunnen houden. Bovendien woon ik gratis bij mijn ouders en ik hoef niet te solliciteren, want dat doet Toni voor mij.

We zien wel hoe het verder gaat.

---------

@MarcFM1

Edited by germandutch

Gepost (edited)

bannerev7k6t.jpg

Plots gebeurde er het een en ander en kwam volledig onverwacht een club vrij, die wel in mij geïnteresseerd was. Manager Manuel Pellegrini was wel of niet verwacht opgestapt, omdat hij een nieuw avontuur zocht. De desbetreffende club uit de Spaanse La Liga en wel Real Hispalis of te wel Real Betis Balompié, ook bekend als Real Betis uit de stad Sevilla vroeg bij Toni een gesprek aan.

Om eerlijk te zijn, het was de enige club die serieuze belangstelling had en dus accepteerden wij het Skypegesprek.

De volgende dag hadden wij, interim zaakwaarnemer Toni en ik, een Skypegesprek met DVZ Antonio Cordon en TD Alexis Trujillo.

Spoiler

dvzp8km4.jpg

28tkw6.jpg

tdhwj24.jpg

3e9j0z.jpg

Gelukkig kon het gesprek zonder tolk plaatsvinden, want de heren leken beiden perfect Engels te kunnen communiceren. De mogelijke contractvoorwaarden stelden weinig voor

4fbk24.jpg

Titelambities waren er niet, want dat zou onrealistisch zijn gezien de mogelijkheden van Real Madrid, Barcelona en Atletico Madrid. Wel eisten zij altijd de kwalificatie Euro Cup en minimaal de 2de Ronde. Plus minimaal de 5de Ronde in de Spaanse Beker. En een persoonlijke eis van beide heren: laat je nooit wegspelen door concurrent en stadsgenoot Sevilla FC.

Nadat Toni en ook ik bevestigd hadden, dat ik overtuigd ben aan hun voorwaarden te kunnen voldoen, kreeg ik te horen dat er nog een kort gesprek zou moeten plaatsvinden met voorzitter Angel Haro. Als ook hij akkoord is, dan krijgen wij zo snel mogelijk een contractvoorstel.

Nou de volgende dag mocht ik mij voor de voorzitter van Real Betis, señor Angel Haro, min of meer presenteren.

5u8kd0.jpg

Het gesprek verliep goed en blijkbaar viel ik in de smaak, want 2 dagen later kregen wij van hun het contractvoorstel en toen liep alles op rolletjes.

6scjno.jpg

7ysk5i.jpg

--------------

@MarcFM1

Edited by germandutch

Gepost (edited)

BannerE.jpg

viva-Spain.jpg

Als kind heb ik met mijn ouders regelmatig onze vakantie in diverse plaatsen in Spanje doorgebracht, maar in Sevilla ben ik nog nooit geweest en binnenkort ga ik daar een tijdje wonen en werken.

Spoiler

Sevilla is een gemeente en de hoofdstad van de Spaanse autonome regio Andalusië, en van de provincie Sevilla. Het is de belangrijkste stad van Zuid-Spanje op het gebied van cultuur, politiek, economie en kunst. In 2013 had de stad 700.169 inwoners, en in de agglomeratie Sevilla wonen 1.519.639 mensen.

Sevilla ligt aan de rivier de Guadalquivir, die voor niet al te grote zeeschepen bevaarbaar is tot in de stad. Sevilla heeft het grootste historische centrum van Spanje en een van de grootste van Europa, waarin de belangrijkste bezienswaardigheden van de stad, de kathedraal van Sevilla met de toren Giralda, het Alcázar en de Torre del Oro zich bevinden. De Sevillaanse wijk Triana wordt beschouwd als de geboorteplaats van de Spaanse dans- en muziekstijl flamenco. De stad staat in Spanje ook bekend om het niet-officiële, maar zeer afwijkende dialect dat er gesproken wordt.

8.jpg

Mijn toekomstig onderkomen was ook snel geregeld en wel in hotel Silken Al-Andalus Palace. Een plaatselijk 4 sterren hotel en van alle gemakken voorzien.

9.jpg

Wat weer ik van de La Liga Santander? Ik ken de namen van de topclubs, maar dat is het dan ook. Vandaar dat ik Wikipedia raadpleegde om wat meer kennis op te doen van deze competitie en mijn nieuwe werkgever.

Spoiler

laliga.jpg

De Primera División (vanwege sponsorrechten ook wel La Liga Santander genoemd) is de hoogste Spaanse voetbalcompetitie. De twintig clubs spelen een complete competitie om te bepalen wie zich landskampioen van Spanje mag noemen. De onderste drie degraderen aan het eind van het seizoen, en worden vervangen door de nummers 1, 2 en een door play-offs te bepalen team van de Segunda División A. In totaal hebben 62 teams ooit deelgenomen aan de Primera División, waarvan 9 de landstitel hebben behaald. Sinds de jaren 50 zijn het voornamelijk Real Madrid (35 titels) en Barcelona (26 titels) die de Primera División domineren. Daarnaast heeft de Primera División ook de volgende kampioenen gekend: Atlético Madrid, Athletic Bilbao, Valencia, Real Sociedad, Deportivo La Coruña, Real Betis en Sevilla. Tot op heden wist 25 keer een club uit de Primera División de finale van de UEFA Champions League, de hoogste trofee binnen het Europese internationale clubvoetbal, te bereiken. Daarin werd er een recordaantal van 15 keer gewonnen. De Primera División wordt volgens het IFFHS als tweede beste Europese voetbalcompetitie gezien en het is de tweede sterkste competitie in Europa volgens de UEFA-coëfficiënten. Op basis van deze coëfficiënten kwalificeren de nummers 1 tot en met 4 zich rechtstreeks voor de UEFA Champions League en de nummers 5 en 6 kwalificeren zich voor de UEFA Europa League. In 2021 werd de competitie door de IFFHS uitgeroepen tot nummer vier van sterkste nationale competities ter wereld en de derde sterkste van Europa.

LogoRSS.jpg

Real Betis Balompié, beter bekend als Real Betis, is een Spaanse voetbalclub uit de stad Sevilla, uitkomend in de Primera División. De club speelt zijn thuiswedstrijden in het Estadio Benito Villamarín. De stadsderby tegen Sevilla FC geldt als een van de meest beladen duels van Spanje.

Real Betis werd in 1907 opgericht door afvallige leden van Sevilla FC. De naam werd afgeleid van de Romeinse naam voor de rivier de Guadalquivir die door Sevilla stroomt. Real Betis maakte in het seizoen 1932-1933 zijn debuut in de Primera División. Real Betis won driemaal in de geschiedenis een grote prijs: de Spaanse landstitel in 1935 en de Copa del Rey in 1977 en 2005. In 2005 nam Real Betis als eerste Andalusische club deel aan de UEFA Champions League, al had stadsgenoot Sevilla FC in de jaren vijftig al wel gespeeld in het toernooi om de Europacup I. In 2009 degradeerde Real Betis naar de Segunda División A. Begin september 2010 waren er zodanige problemen dat de club een faillissement aanvroeg. In 2011 kon de club opnieuw promoveren naar de Primera División. Na een zevende plaats in 2012/13 mocht de club opnieuw Europa in en bereikte daar de kwartfinale, die het uitgerekend verloor van aartsrivaal Sevilla FC. Aan het einde van het seizoen werd de club afgetekend laatste en degradeerde na drie jaar topvoetbal opnieuw uit de hoogste klasse. Na 1 jaar weer in de Segunda División A gespeeld te hebben, promoveerden ze door het kampioenschap direct weer naar de Primera División.

---------------

@MarcFM1

Edited by germandutch

Gepost (edited)

BannerE.jpg

LogoRSS.jpg

10.jpg

Volgens mij kan ik aan hun eisen en voorwaarden voldoen en de rest is volledig afhankelijk van het spelersmateriaal, want hoe dan ook, wil ik het een viertal clubs bijzonder moeilijk maken en ze dwarszitten waar ik maar kan.

Selectie 1ste team

11.jpg

11a.jpg

Spoiler

12.jpg

13.jpg

De spelers zijn vanmorgen allen verschenen, met uitzondering van de 5 ‘nog vakantiegangers’. Vanmiddag hebben wij een lichte training met het doel elkaar wat beter te leren kennen en morgen spelen wij een oefenpotje tegen ons tweede elftal. Nadien vertrekken wij 10 dagen op trainingskamp in Jerez de la Frontera. Tijdens het trainingskamp spelen wij 3 oefenwedstrijden als  wij terug zijn spelen wij nogmaals 3 oefenpotjes. Dan volgen nog 10 intensieve trainingsdagen en op 15 augustus begint de competitie met een thuiswedstrijd tegen Vigo.

Vervolg: oefenwedstrijden.

---------

@MarcFM1

Edited by germandutch

Gepost (edited)

BannerE.jpg

LogoRSS.jpg

Onze eerste oefenpot tegen ons tweede team werd een zeer matige vertoning, weliswaar deed iedereen zijn best, maar in de eerste helft had ik maar 4 uitblinkers en eentje (AMC Canales) leek amper vooruit te branden. In de tweede helft heb ik invaller Willian Jose na 24 minuten weer gewisseld, want ondanks het mooie weer speelde die als een natte krant. Het was in mijn ogen allemaal veel te matig.

14.jpg

15.jpg

Over 3 dagen spelen wij tegen A. Madrid en dan hoop ik een betere vertoning te zien. Nou dat is nogal de vraag, of er überhaupt een betere vertoning mogelijk zal zijn. Want het brandt hier in de kleedkamer en spits Loren heeft samen met zijn zaakwaarnemer de boel als het ware gesaboteerd. Leeds Utd heeft hem blijkbaar een giga aanbod qua salaris gedaan en wilde hem bij ons voor een prikkie weghalen. Daar ben ik natuurlijk niet mee akkoord gegaan en dus hebben wij nu de poppen aan het dansen. Verkocht wordt hij sowieso, maar wel tegen onze prijs.

Wel heb ik zo tussen neus en lippen door drie proefspelers binnengehaald en wel Jesse Lingard (op veel posities bruikbaar en van Man.Utd), zomede ene Lys Moussett van Sheff. Utd. en good old Cavani, die echter nog op vakantie is. Lingard en Cavani, mits ze voor ons betaalbaar zijn, zou ik graag een seizoen willen houden.

Voor 12.450 toeschouwers verwelkomden wij het team van Diego Simeone en eerlijk gezegd verwachte ik veel vuurwerk, maar kwam uiteindelijk er bescheten uit.

Ik had gekozen voor een puur aanvallende 4-1-3-2 opstelling en A. Madrid kwam in een 5-1-2-1-1 formatie het droge veld op. Ok, ik weet dat de ploeg van Simeone een pure counterploeg is en vaak schijthuizenvoetbal speelt, maar dat ze dat ook nog met ‘poep in de broek’ doen, had ik nooit verwacht.

Ik vind dat ik op dit moment nog een zeer wankel en matig elftal heb. Technisch is het allerminst al goed te noemen, wel werken ze zich het snot voor de ogen.  Enfin, tot mijn verbazing wonnen wij deze wedstrijd, ofschoon wij vanaf de 63ste minuut met 10 man moesten spelen, omdat de scheids een van mijn spelers van het veld moest sturen.

16.jpg

17.jpg

---------

@MarcFM1

Edited by germandutch

Gepost (edited)

BannerE.jpg

Engeland is voorlopig passé,  Spanje is nu een pre

LogoRSS.jpg

Natuurlijk heb ik getracht Jesse Lingard aan te trekken, maar hij komt van Manchester United en wilde een salaris, waaraan wij niet kunnen (en willen) voldoen.  Dus jammer. Wel lukte het spits Lys Moussett een contract aan te bieden, want als Loren vertrekt, hebben wij alvast de vervanger binnen. 

Onze volgende oefenpot is uit tegen Real Sociedad B, een Baskische voetbalclub uit San Sebastian, uitkomend sinds seizoen 2021/22 in de Segunda División A. De club speelt zijn wedstrijden in het Z-7, het sportcomplex van Real Sociedad, waar het ‘t  tweede team van is.  

Bij winderig weer en voor slechts 2500 toeschouwers arriveerden wij in San Sebastian (van het diepe zuiden naar het hoge noorden) in de puur aanvallende 4-1-3-2 opstelling. Ik kan u vertellen, dat wij ijzersterk speelden (dat wil zeggen: 87 minuten lang) en ons al als ruime winnaar zagen (want het stond 0 : 4) toen wij plots in slechts 4 minuten twee totaal onverwachte tegendoelpunten moesten incasseren. Dat het uiteindelijk maar 2 : 4 voor ons werd, had de RS ‘B’ club volledig te danken aan zijn keeper Ayesa, die maar 4 ballen toeliet.

Spoiler

18.jpg

19.jpg

Ik wil niet overdrijven, maar wat is dat voor een onzin om voor een oefenpotje tegen een laagvlieger helemaal naar Portugal te moeten? Hoe dan ook, komende dinsdag spelen wij uit in en tegen Casa Pia Atlético Clube, een professionele voetbalclub opgericht in 1920 en gevestigd in Lissabon, Portugal, die concurreert in de Liga Portugal 2. De club is vernoemd naar Casa Pia, een Portugese liefdadigheidsinstelling voor kinderen, en veel van zijn atleten komen van die instelling.

Spoiler

20.jpg

Excuus en correctie: wij spelen deze oefenpot voor het goede doel en ten bate van deze instelling.

21.jpg

Ik heb lastpost Loren aan Leeds verkocht, om weer rust in de kleedkamer en in het team te krijgen. Als plaatsvervanger heb ik al Lys Moussett binnengehaald.

Bij zonnig weer en voor 2574 toeschouwers arriveerden wij in Lissabon in een puur aanvallende 4-1-3-2 opstelling met good old Cavani als rechterspits. CPA kwam in een 5-2-2-1 formatie het droge veld op en of u het geloofd of niet, wij hadden hoog bezoek. Op de tribune had het echtpaar van Gaal plaatsgenomen en ook hier was onze bondscoach blijkbaar ontzettend populair, want de meeste toeschouwers hadden meer oog voor hem dan voor de wedstrijd.

Persoonlijk had ik meer vuurwerk verwacht, maar dat kwam er gewoon niet. Het werd uiteindelijk 0 : 3 en ik heb in de tweede helft maar liefst 9 wissels doorgevoerd. Willian Jose raakte nog geblesseerd en goalgetter Cavani maakte nog een doelpunt ook.  Na afloop feliciteerde de bondscoach mij nog met o.a. de opmerking: ‘Dat was wel een zeer mager optreden.’ Hij had nog gelijk ook.

Spoiler

22.jpg

23.jpg

-----------

@MarcFM1

Edited by germandutch

Gepost (edited)

BannerE.jpg

LogoRSS.jpg

Spoiler

24.jpg

Ook Cavani kon ik geen contract aanbieden, omdat zijn vervelende en arrogante Engelse zaakwaarnemer het niet eens zo ver liet komen. Vandaar dat ik Lingard en Cavani niet meer in de selectie voor de laatste vier oefenpotjes heb opgenomen. Ik heb al heel veel moeite met de Spaanse spelers, omdat ik met hun niet kan communiceren (ze kunnen geen woord Engels en ik geen Spaans) en moet ik dan nu ook nog met zaakwaarnemers ruziën? 

Over 3 dagen spelen wij onze volgende oefenpot in en tegen Sevilla Fútbol Club "C", het derde team van Sevilla FC, een Spaans voetbalteam gevestigd in Sevilla, in de autonome gemeenschap van Andalusië.

Spoiler

De Ciudad Deportiva José Ramón Cisneros Palacios, is het oefenterrein van de Primera Division-club Sevilla FC. Gelegen in Sevilla, werd het geopend in 1974.

25.jpg

Wat ik niet snap is, hoe kun je een oefenwedstrijd plannen tegen het derde elftal van je grootste en directe concurrent?

Bij zeer zonnig en droog weer en voor 5000 toeschouwers arriveerden wij op het oefenterrein van onze concurrent in e puur aanvallende 4-1-3-2 opstelling, met Nabil Fekir als linkerspits. De tegenstander stelde niets voor en dus kan ik er kort over zijn. Fekir verdiende een 10, want hij was de beste speler op het veld en maakte nog een hattrick ook. In de tweede helft wisselde ik 10 spelers en alle invallers voldeden.

26.jpg

28.jpg

Morgen vliegen wij naar Engeland want over twee dagen spelen wij tegen de rijkste club van de wereld en wel Newcastle United.

Spoiler

27.jpg

Bij lichtbewolkt weer en voor 31.099 toeschouwers arriveerden wij in het St. James Park in Newcastle in de 4-1-3-1-1 opstelling en in bestbezetting. Newcastle kwam in een 4-2-3-1 formatie het droge veld op.

Om eerlijk te zijn, ik kan wel met de DVZ en de TD communiceren, zomede ook met enkele spelers en hun duidelijk maken hoe ze hun positie in moeten vullen en hun taken moeten uitvoeren, maar niet met alle spelers. Sommige begrijpen mij gewoon niet en moet ik met behulp van anderen het steeds maar weer uitleggen. Ideaal is deze situatie allerminst, waardoor ik feitelijk niet het beste uit alle spelers haal en sommigen niet tot topprestaties kan brengen.

Enfin, het werd een matige wedstrijd zonder sprankelend voetbal met een kleine overwinning voor ons, maar wel met hangen en wurgen.

Spoiler

29.jpg

30.jpg

-----------

@MarcFM1

Edited by germandutch

Gepost (edited)

BannerE.jpg

LogoRSS.jpg

Spoiler

32.jpg

33.jpg

34.jpg

Over 2 dagen spelen wij wederom uit en nu in en tegen Coria Club de Fútbol, een Spaanse voetbalclub uit Coria del Río. De club werd in 1923 opgericht en speelt haar wedstrijden in het Estadio Guadalquivir, met plek voor 6.000 toeschouwers. In het seizoen 2017/18 promoveerde Coria naar de Tercera División, waar het een jaar eerder uit was gedegradeerd.

Spoiler

31.jpg

Bij zeer zonnig weer en voor 6000 toeschouwers arriveerden wij in Coria del Rio, waar ons oefenpotje door de plaatselijke bevolking als een soort kermis werd opgevat. Tegen deze amateurploeg had het geen zin, om onze uit tactiek te hanteren en dus speelden wij in de puur aanvallende 4-1-1-3-1, waarbij ik zoveel mogelijk reservespelers aan bod wilde laten komen.

Nou het werd een echt volksfeest en ook een schuttersfeest en niet alleen het voltallige publiek was achteraf tevreden, maar ik ook.

35.jpg

36.jpg

37.jpg

-------------

@MarcFM1

Edited by germandutch

Gepost (edited)

BannerE.jpg

LogoRSS.jpg

Komende zaterdag, dus over 4 dagen, spelen wij onze laatste oefenwedstrijd en wel thuis tegen Chelsea en dan weet ik waar wij staan en wat wij waard zijn. De oefenpotjes gingen tot nu toe van een leien dakje, maar er is niet alles koek en ei hier. Afgezien van de communicatieproblemen met de spelers en staf hebben wij, wel of niet tijdelijk, herrie in de kleedkamer.

Wij hebben 30 selectiespelers en wel 10 in de categorie 20 t/m 24 jr, 12 in de leeftijdsgroep 25 t/m 29 en 8 van 30 t/m 40. Dus een beetje aan de oude kant en aangezien wij maar 25 spelers mogen nomineren voor de competitie, hebben wij nu een probleem. 5 spelers mocht ik niet nomineren en wel Joaquin (hij is weliswaar al 40, maar een powerhouse), Guardado (omdat wij een concrete aanbieding op hem hebben ontvangen), Carvalho (aanbieding van Newcastle), Juanmi (aanbieding van Spurs) en Yassin Fekir (staat op de transferlijst). Om eerlijk te zijn, dit zijn niet onze minste spelers en alleen als de verkoop snel plaatsvindt, komt er weer rust in de tent. Hoe dan ook blijf ik het belachelijk vinden, dat de bond ons met de 25spelers regeling opzadelt. Want wij hebben geen spelers ‘onder 19’ die wij bij het eerste kunnen betrekken, omdat onze jeugd van een zeer matig niveau is. En als er eenmaal chaos in de kleedkamer is ontstaan, duurt het lang voordat de rust terugkomt, mits überhaupt.

Erbij komt nog , dat ik de Spaanse taal gewoon niet onder de knie krijg. Ik versta wel een paar woorden maar dat is het dan ook. Helaas ben ik niet in staat, mijn spelers precies duidelijk te maken, wat ik van hun verwacht en hoe ze het horen en moeten doen. Al met al komt het er op neer, dat ik momenteel helemaal niet tevreden ben met mijn eigen functioneren. Want laten wij wel wezen, als actieve voetballer kwam ik nooit verder dan een team uit de kelderklasse. Ik was een loper en verder kon ik niets.

Toen ik mijn befaamde voetbalclubtrip door Engeland maakte, bleek dat ik wedstrijden kon lezen en steeds meer belangstelling in deze materie kreeg. Inmiddels ligt mijn kracht in het individueel werken en communiceren met spelers. Ik ben in staat om een team te smeden, met jongens die met elkaar willen werken en elkaar ondersteunen. Ook ben ik in staat om naar tactische oplossingen te zoeken, waarin de spelers zich kunnen vinden en die het beste uit hun halen. Tja en als je dat niet naar behoren en eigen goedvinden kunt realiseren, dan moet je toch een besluit nemen: blijven aanmodderen of naar een andere club zoeken, waar alle randverschijnselen kloppen?

Ik twijfel, want ik weet het gewoon nog niet. Na mijn laatste oefenwedstrijd zal ik een beslissing nemen.

Over 4 dagen spelen wij thuis tegen Chelsea FC, een Engelse professionele voetbalclub uit Londen.  

Spoiler

Door de Russische invasie van Oekraïne in 2022 besloot Abramovitsj Chelsea te verkopen. De Russische eigenaar hoopte zo dat de club kan ontsnappen aan eventuele sancties die hem ten laste zouden worden gelegd door de Britse regering. Begin mei werd een akkoord tot overname bereikt met het Amerikaanse consortium rond Todd Boehly voor een prijs van 4,97 miljard euro.  

38.jpg

Bij mooi zonnig voetbalweer en voor 33.040 toeschouwers verschenen wij in de puur aanvallende 4-1-3-2 opstelling, want ook tegen Chelsea wilden wij met vol gas, hoge druk en aanvallend spelen. Met mijn Engelse clubs heb ik ook die manier steeds succesvol tegen Chelsea gespeeld en Tuchel alle hoeken van het veld laten zien.  Het team van Tuchel kwam in een 5-2-2-1 formatie het veld op. 

Volgens mij een tactiek, die uit de koker van RB Salzburg komt en waarmee Roger Schmidt bij PSV en Ralf Rangnick bij MU op zijn bek ging.  Als je twee sterke snelle centrumverdedigers en een goede VM hebt, dan loopt de tegenstander zich vast, want je kunt in deze tijd niet meer alleen door het midden iets klaarmaken.

Enfin, binnen 11 minuten stonden wij al met 3 : 0 voor en binnen een klein halfuur stond het 4 : 1 en was de match als het ware al gespeeld. Blijkbaar dacht Chelsea dat ze aan een uitstapje bezig waren, want 6 spelers speelden als een natte krant.

In de tweede helft wisselde ik maar liefst 10 spelers, alleen Juanmi mocht blijven staan. 4 van de wissels speelden matig en invaller keeper Bravo had duidelijk zijn dag niet. Om eerlijk te zijn, de 5 : 2 en de 5 : 3 had hij kunnen en moeten hebben. Wat hem betreft, hoop ik dat die spoedig verkocht wordt.

Wel heb ik moeten constateren, dat Nabil Fekir blijkbaar mijn opdrachten niet goed had begrepen, want hij speelde zeer matig. En wat Juanmi en Joaquin betreft, die ik helaas niet voor de competitie heb ingeschreven, dat is een grove fout mijnerzijds. Juanmi scoorde tegen Chelsea 2 keer en good old Joaquin 1 keer en gaf een perfecte assist. Ik vrees dat ik nu echt een probleem heb en morgen zal ik met de desbetreffende spelers en de staf deze kwestie bespreken en tot een oplossing komen.

Spoiler

39.jpg

40.jpg

------------

@MarcFM1

Edited by germandutch

Gepost (edited)

BannerE.jpg

LogoRSS.jpg

De voorbereiding zat erop en was niet slecht gelopen. Wij hadden alle oefenpotjes gewonnen, maar wel in de 8 wedstrijden in totaal maar liefst 8 tegendoelpunten gekregen. Bovendien had ik persoonlijk het gevoel, dat ik te vroeg bij een Spaanse ploeg binnen ben gestapt. Spanje is Engeland niet en de meeste Spaanse spelers spreken geen of zeer slecht Engels en ik helaas totaal geen Spaans. Met andere woorden: dit huwelijk kan en zal nooit lukken.

Tevens heb ik in mijn ogen gigantisch geblunderd door 5 goede spelers niet in te schrijven. Ik ben Ajax niet, die zich zulke fouten kan permitteren. De staf en de betroffen spelers zijn van mening, dat ik deze kwestie zo snel mogelijk recht moet zetten of …..

Welnu, ik heb een besluit genomen. Ofschoon het een fatsoenlijke club is met redelijke tot zeer goede spelers, heb ik toch besloten afscheid te nemen. Ik heb deze kwestie en mijn blunder met de directie en de staf besproken en hoewel ze het allerminst prettig vonden, hebben ze toch mijn contract nietig verklaart en dat was het dan ook.

41.jpg

42.jpg

Nadat ik van iedereen afscheid had genomen, heb ik mijn spulletjes weer gepakt en de eerstvolgende vlucht naar Rotterdam The Hague Airport geboekt. Zoals zo vak heb ik misschien een ietwat overhaaste emotionele beslissing genomen, maar ik voel mij wel opgelucht. Misschien is het verstandiger, in de toekomst de competitiereglementen eerst goed door te lezen, alvorens ik bij een club teken? Bovendien teken ik nooit meer bij een club, als ik in de desbetreffende landstaal niet kan communiceren.   

Adiós España
si alguna vez aprendo el idioma volveré.

----------

@MarcFM1

Edited by germandutch