Jump to content

[FM22] Engeland - de geboorteplaats van het voetbal

germandutch
 Share

Recommended Posts

Vervolg van mijn novelle  FM21 ‘Engeland – de geboorteplaats van het voetbal.

BannerE.jpg

Aan de mogelijke contractbespreking nam eigenaar Farhad Moshiri , directrice Denise Barrett-Baxendale, voorzitter Bill Kenwright, DVZ Marcel Brands, Mino Raiola en ik deel.

Spoiler

Mino had onze gesprekspartners van te voren doorgelicht en gaf mij een profielschets, zodat ik weet, met wie ik te maken krijg.

Farhad Moshiri (geboren 18 mei 1955) is een Brits-Iraanse zakenman gevestigd in Monaco. Hij is voorzitter en aandeelhouder van USM, een gediversifieerde Russische holding met aanzienlijke belangen in de metaal- en mijnbouw, Telecom, technologie- en internetsectoren. Moshiri is ook de grootste eigenaar van voetbalclub Everton in de Premier League.

Denise Barrett-Baxendale MBE, DL is een directeur en chief executive officer van Everton Football Club.

William Kenwright, CBE is een Engelse theaterproducent en filmproducent van West End. Sinds 2004 is hij ook voorzitter van Everton Football Club. Kenwright werd geboren in Liverpool en ging van 1957 tot 1964 naar Booker Avenue County Primary School en daarna naar Liverpool Institute High School.

Martinus Wilhelmus (Marcel) Brands ('s-Hertogenbosch, 16 maart 1962) is een voormalig Nederlands voetballer, die het merendeel van carrière uitkwam voor RKC Waalwijk. Na zijn actieve carrière bekleedde hij technische en bestuurlijk functies bij RKC Waalwijk, AZ en PSV, waar hij in 2010 technisch directeur werd. En vanaf 2018 is hij dat bij Everton.

Marcel Brands had eveneens mijn doopcel gelicht en mijn complete carrière op papier gezet. Onze gesprekspartners waren dus van alle ins and outs van mijn ‘voetballeven’ op de hoogte kwamen direct tot de kern van ons onderhoud. Ze deelden mij hun eisen mee en boden mij een 2-jarig contract aan.  Hun eisen waren redelijk, alleen twijfelde ik bij het lezen van het salaris. €152K  per maand!  Dat was slechts 1/3 van wat ik bij Arsenal had verdiend en nadat Mino hun kort had toegesproken, werden nog wat aanvullende afspraken onder tafel gemaakt. Het genoemde maandbedrag werd een nettobedrag plus een huurhuis in Liverpool (waarin mijn voorganger kort had gewoond) en een leaseauto. Ik was akkoord en wij tekenden de contracten. 

01.jpg

Geld is voor mij niet het belangrijkste, maar ik wil wel genoeg verdienen, zodat ik normaal kan leven. Door mijn contractjaar bij Arsenal ben ik ondertussen miljonair, dus waar hebben wij het over.  Minimaal 1 maximaal 2 jaar Everton zijn te doen, mits niet alles tegenzit.

02.jpg

Zo, dat was rond. Ik kreeg 3 dagen om mij in Liverpool te installeren en maandagochtend, 9 uur, werd ik in het kantoor van TD Marcel verwacht, die mij alles zou laten zien en met mijn collega’s, medewerkers en spelers bekend zou maken.

-------------------

@Chimpa  @TheRedOne  @Daniell  @r4vje  @rik1991  @Kavinos  @joosthaf @Vlonkie

@Olivierke  @ErikEagles  @Cicchio  @StanleyW  @True_Legend  @Makalakalane  @neva  @Milton  @Michaelinho*  @spaansetukker  @TeamWesil  @Neel2210  @Badmuts  @MNie

@komodo25 @V-Traxx  @Going up @timpy00 @Kyrill

Bedankt voor jullie aandacht en reacties.

Edited by germandutch

BannerE.jpg

logo.jpg

Op mijn eerste werkdag bezoek ik zoals altijd eerst de nog lege kleedkamer. Ik weet dat het raar is, maar ik doe het toch. Het ‘verteld’ mij namelijk of deze club bij mij past of niet en het lijkt erop, dat Everton en ik ons gevonden hebben. Hoe dan ook, ik heb er zin in. Kampioen zullen wij niet worden, maar ik wil met hun zo hoog mogelijk eindigen en wel in de buurt van de eerste zes.

Spoiler

kleedkamer.jpg

Nadien zocht ik TD Marcel Brands op en maakte kennis met mijn directe staf.

Spoiler

TD Dan Purdy, 27jr, Engelsman. Al 3 jaar bij Everton, maar niets bijzonders.

03.jpg

AM Paco de Miguel, 48 jr, Spanjaard. Met een grote reputatie als ‘conditietrainer’. Eerlijk gezegd vraag ik mij af, hoezo en op basis waarvan hij AM werd?

04.jpg

HJO/MO23 David Unsworth, 47jr, Engelsman. Hij zit al 5 jaar bij de club en schijnt zijn salaris waard te zijn.

05.jpg

HSC Gretar Rafa Steinsson, 39 jr, IJslander. Was o.a. ooit speler bij AZ en spreekt ook Nederlands.

06.jpg

Wat deze collega’s betreft, voor het eerste seizoen bij deze club valt het mee, maar mocht ik hier 2 jaar werken, dan zullen er toch wijzigingen moeten plaatsvinden. Op zijn minst moeten 2 posities anders bezet worden. 

Na mijn kennismaking met de staf kwamen de selecties aan de beurt. De selectie van het eerste team omvatte 24 spelers, waarvan er nog 5 op vakantie waren, waaronder keeper Jordan Pickford, de vaste keeper van het Engelse team.

Spoiler

07.jpg

07a.jpg

De jongens uit het tweede en derde elftal waren  nog niet zover, om deel uit te maken van het eerste.

08.jpg

Vanaf morgen beginnen wij met oefenwedstrijden (8 in totaal) en op 14 augustus begint de competitie met een wedstrijd tegen Watford en dan moet de te gebruiken tactiek en het vaste basiselftal er staan. Op basis van de adviezen van DVZ Marcel, TD Purdy en AM Paco zal ik van middag tijdens de training het elftal en de tactiek voor morgen samenstellen.

-------------------------

@Olivierke  @ErikEagles  @Cicchio  @StanleyW  @True_Legend  @Makalakalane  @neva  @Milton  @Michaelinho*  @spaansetukker  @TeamWesil  @Neel2210  @Badmuts  @MNie

@komodo25 @V-Traxx  @Going up @timpy00 @Kyrill

Edited by germandutch

BannerE.jpg

logo.jpg

Spoiler

09.jpg

10.jpg

Aangezien er dus nog 4 spelers met vakantie zijn en eentje verhuurd is, heb ik voor onze eerste wedstrijd tegen het tweede team, 4 spelers van O18 erbij moeten halen. De 4 vakantiegangers komen pas terug op 19 juli (1x), op 2 augustus (2x) en op 11 augustus (1x). En ik kan u vertellen, dit zijn niet de minsten, want het zijn keeper Jordan Pickford, VC Yerry Mina, VL Lucas Digne en ML Richarlison. De huurspeler is Moise Kean en die komt volgend seizoen wel of niet terug.  Feitelijk mogen wij blij zijn, dat wij maar 5 spelers missen, want er kunnen te allen tijde nog spelers door coronabesmetting uitvallen.

Hoe dan ook, ik heb € 2,3m transfergeld en kan dus nog 2 ‘goedkope’ spelers halen. Het liefst natuurlijk gasten onder de 21 jr, die goed maar betaalbaar zijn. En morgen zie ik wel wat in het tweede elftal rondloopt en eventueel kan ik met wat spelers de selectie aanvullen.

Aangezien ik maar 2 echte spitsen momenteel ter beschikking heb, heb ik besloten om met een 4-2-3-1 tactiek te spelen (tenminste wat de eerste oefenpot tegen ons tweede team betreft).

Bij echt Engels weer, dus stormachtig en motregen, verschenen wij en ook het tweede team in de 4-2-3-1 opstelling. Scheidsrechter was …. Ik kan het haast niet door mijn strot krijgen…. Kevin Friend, waar ik al heel vaak problemen mee heb gekend.

Het door mij opgestelde ‘voorlopige’ basiselftal voldeed op drie spelers na, die mij een beetje teleurstelden. En wal VM Allan, VL Delph (die liever als VM speelt) en VR Kenny. Desondanks stonden wij na de eerste helft al met 4 : 0 voor en was de match praktisch al gespeeld.  VL Delph en VR Kenny wisselde ik in de rust en stuurde Branthwaite (feitelijk een centrumverdediger) en Coleman het veld in. Ene Jos Anderson kreeg in de 67ste minuut nog een rode kaart, omdat hij telkens met een gestrekt been de slidings/tackles inzette. 

In de 77ste minuut haalde ik nog de matig spelende Allan eraf en bracht proefspeler Ben Arfa (transfervrij en al 34 jaar). In VI had ik hele goede berichten over hem gelezen, vandaar dat ik hem uitgenodigd heb. Maar helaas, de positieve berichten leken nu niet meer van toepassing te zijn, want hij voegde niets toe.

Deze oefenpot eindigde uiteindelijk in 5 : 1 en in de 94ste minuut raakte Branthwaite nog behoorlijk geblesseerd.

Trouwens, van de AM John Ebbrell van het tweede elftal, had ik een lijstje met 4 spelernamen ontvangen, waarop ik moest letten, omdat het de beste spelers van het tweede waren. Dat mag dan zo zijn, maar op korte termijn voegen ze niets aan ons team toe. Misschien op lange termijn, nu zijn ze echter nog niet geschikt voor mijn selectie.

Spoiler

11.jpg

12.jpg

------------------

@komodo25 @V-Traxx  @Going up @timpy00 @Kyrill @kmk

Edited by germandutch

BannerE.jpg

logo.jpg

Spoiler

15.jpg

Onze volgende oefenwedstrijd is in Duitsland en wel SV Darmstadt 98, een Duitse voetbalclub uit de stad Darmstadt in de Duitse deelstaat Hessen.

Spoiler

Het Stadion am Böllenfalltor wordt bespeeld door de voetbalclub SV Darmstadt 98 en de American Football club Darmstadt Diamonds. De capaciteit van het stadion ligt rond de 20.000, hiervan beschikt het over 4.000 overdekte zitplaatsen. In vroegere tijden konden er 30.000 toeschouwers naar binnen, maar door renovaties is dit aantal afgeslankt naar het huidige.

14.jpg

Bij regenachtig weer en voor maar 6.204 toeschouwers arriveerden wij in Darmstadt in een 4-3-1-2 opstelling met beide spitsen (Rondon + Tosun), die ik momenteel tot mijn beschikking heb. Om voldoende spelers (basis en reservebank) te hebben, heb ik deze keer 3 spelers uit het tweede team en 3 proefspelers meegenomen. Darmstadt kwam in een 4-4-2 formatie het natte veld op en scheids was ene Florian Badstüber.

ML Gray kopte al in de 4de minuut de bal in het doel.  0 : 1 en dat voldeed aan mijn verwachting, maar helaas in de 13de minuut raakte Gray (in een duel) geblesseerd. Je verstuikt je enkel niet door een sprintje, maar wel door een tackle van achteren, ook al had de scheids niets gezien. Enfin, hij werd vervangen door proefspeler Bahlouli, 21jr, afkomstig van Lyon en via een Italiaanse B club als proefspeler bij ons terecht gekomen. Hij deed zijn best, maar dat was het dan ook. Voor ons helaas te licht.

10 minuten later was het AMC Doucoure die de 0 : 2 binnen tikte. Dat was ook de ruststand. Trouwens, ook VR Coleman was geblesseerd geraakt en werd samen met 8 spelers gewisseld. In de tweede helft controleerden wij alleen nog maar de match, want door de wissels kwamen wij niet meer tot scoren. 2de spits Tosun en 4 wisselspelers speelden een zwakke partij en in de 90ste en laatste minuut, toen wij in gedachten al op weg naar de kleedkamer waren, lukte het ene Gjasula de aansluitingstreffer te scoren. Gelukkig floot de matige scheids af, waardoor het dus 1 : 2 bleef en wij als winnaar naar huis konden.

Spoiler

16.jpg

17.jpg

-------------------

Edited by germandutch

BannerE.jpg

logo.jpg

Spoiler

32.jpg

Tot mijn verbazing speelde Delph als VL een hele goede partij. Door de blessures van Gray en Townsend heb ik, tot Richarlison terug is, geen ML meer. In het tweede elftal loopt er ene Gordon, die o.a. ook ML zou kunnen spelen. Dus zal hij al vast kunnen wennen aan wedstrijden van het Eerste. En wat de spitsen betreft, ik ben niet onder de indruk van Tosun. Misschien is hij als pinchhitter bruikbaar, maar niet in een tweespitsen systeem. 

Komende dinsdag, dus over 3 dagen,  spelen wij thuis tegen FK Lokomotiv Moskou, een Russische voetbalclub die uitkomt in de Premjer-Liga.

Spoiler

Lokomotiv Moskou werd in 1923 opgericht. Aanvankelijk werd de club bestempeld als Club van de Oktoberrevolutie, maar dat werd in 1931 veranderd in Kazanka (Moskovskaja-Kazanskaja Zj. D.) en in 1936 tot de uiteindelijke naam Lokomotiv Moskou.

De ploeg is traditioneel de favoriet van de spoorwegmedewerkers, getuige ook de mascotte van de club, een oude stoomlocomotief, die te bewonderen is langs de ingang van het stadion.

De ploeg is begin 21e eeuw een van de sterkste clubs in de Russische competitie, samen met andere ploegen uit Moskou zoals FK CSKA Moskou (winnaar van de UEFA Cup 2004/05) en Spartak Moskou, en FK Zenit Sint-Petersburg (winnaar van de UEFA Cup 2007/08). Na een periode van dominantie door Spartak Moskou grepen de twee stadsgenoten. Lokomotiv wist in 2002 voor het eerst in de geschiedenis de nationale competitie te winnen. Dat deed de ploeg nog eens in 2004 en 2018.

In het seizoen 2006-2007 nam Lokomotiv deel aan de UEFA Cup, zie ook UEFA Cup 2006/07. Het werd uitgeschakeld door SV Zulte Waregem, waardoor Zulte Waregem doorging naar de groepsfase. Dat was ook de aanleiding tot het ontslag van trainer Slavoljub Muslin.

31.jpg

Bij lichtbewolkt maar droog weer en voor 23.146 toeschouwers verschenen wij in een 4-2-3-1 opstelling. Onze Russische tegenstander kwam eveneens in een 4-2-3-1 formatie het veld op met o.a. Gyrano Kerk (ex-Utrecht) en scheids was Samuel Barrott.

Het werd helaas geen sprankelende wedstrijd, bovendien moest het een testimonialwedstrijd voor Coleman worden en die was helaas geblesseerd en kon niet spelen. De zogenaamd  ‘goed fluitende’ scheids voelde de match allerminst aan en beoordeelde een aantal wedstrijdsituaties volledig verkeerd.

Enfin, feit is, dat wij niet de betere ploeg waren en in de eerste helft geen enkele kans konden creëren. Spijtig genoeg speelden Delph, Iwobi en Rondon een zeer zwakke partij en was het aan VC Godfrey te danken, dat het bij de rust nog steeds 0 : 0 stond.  Bovendien raakte Allan geblesseerd en voor de tweede helft wisselde ik alle 11 spelers.

Ook in de tweede helft stelden weer enkele spelers teleur en wel spits Tosun, zowel uit het tweede Anderson + Campbell en proefspeler Diaz. Wel tevreden was ik over de prestaties van de 37jarige keeper Lonergan, Holgate, Davies en proefspeler Bahlouli.

Feitelijk volledig tegen de verhoudingen in scoorde invaller Davies in de 85ste minuut de winnende treffer en was het publiek en ook Coleman toch nog tevreden.

Spoiler

33.jpg

34.jpg

-----------------

Edited by germandutch

BannerE.jpg

logo.jpg

Spoiler

19.jpg

Onze volgende oefenpot is komende zaterdag en wel in en tegen AFC Fylde, een Engelse semiprofessionele voetbalclub uit Wesham in het district Fylde.

Spoiler

Ik heb nooit voor hun maar wel tegen hun gespeeld.

De club werd opgericht in 1988 als Kirkham & Wesham Football Club en hield deze naam tot aan het einde van het seizoen 2007/08. Ze spelen momenteel in de National League North, het zesde niveau van het Engelse voetbal. Wedstrijden worden afgewerkt op Mill Farm, dat een capaciteit heeft van 6.000 toeschouwers. AFC Fylde is de eerste en tot nu toe enige club die zowel de FA Vase als de FA Trophy wist te winnen.

Hun thuiswedstrijden spelen ze in de Mill-Farm in Medlar-with-Wesham,  een civil parish in het bestuurlijke gebied Fylde, in het Engelse graafschap Lancashire met 3584 inwoners.

18.jpg

Bij zeer zonnig weer en voor 4833 toeschouwers arriveerden wij in Wesham in een 4-2-3-1 opstelling met o.a. proefspeler ML Bahlouli in de basis.  Fylde of te wel The Coasters, een laagvlieger uit de 6de divisie, kwam in een  5-3-2 formatie op en scheids was de mij wel bekende Keith Stroud, met wie ik in het verleden vele onvriendelijke discussies heb uitgevochten.  

In de 6ste minuut schoot MC Doucoure onze openingstreffer binnen en in de 29ste minuut was het proefspeler Bahlouli die uit een corner ons tweede doelpunt binnen kopte. 0 : 2 werd ook de ruststand en in de tweede helft wisselde ik het hele basisteam.  Het werd een bont mengsel aan onze kant en wel de pas 16jarige Campbell uit het O19 elftal, de weliswaar nog lichtgeblesseerde VM Allen, die een kwartier mee mocht doen. En 6 proefspelers, waarvan u waarschijnlijk nooit meer iets zult horen, behalve dan van VL Coulibaly en de 34jarige Ben Arfa.

Enfin, in de tweede helft scoorden wij nog 3 keer en alle 3 doelpunten per kop en uit een corner. De verdedigers Keane, Holgate en jonkie Campbell zorgden voor deze doelpunten.  Het werd dus 0 : 5 en iedereen was tevreden.

Spoiler

20.jpg

21.jpg

---------------

Edited by germandutch

BannerE.jpg

logo.jpg

Vanaf vandaag beschik ik ook over VL Lucas Digne. Bovendien kan ik mogelijkerwijs vanaf volgende maand beschikken over Gibson + Nkounkou, twee 20 jarige VL uit ons tweede elftal, die momenteel verhuurd zijn. Het aantrekken van een VL is volgens mij dus niet noodzakelijk, wel missen wij een goede en jonge VR, want Coleman is al 32.  Voorts lopen er nog wat jongens in het tweede rond, deels verhuurd, zoals keeper Virginia, VC Astley, VM Jagne, ML Gordon en spits Simms, die ik t.z.t. bij de trainingen van het Eerste wil betrekken. Dus feitelijk hebben wij maar 1 speler nodig, als iedereen van vakantie terug is.

Komende dinsdag spelen wij thuis tegen Celta de Vigo, een Spaanse voetbalclub uit Vigo in de regio Galicië. Sinds 2012 speelt Celta de Vigo opnieuw in de Primera División.

Spoiler

22.jpg

Geteisterd door regenbuien en voor maar 23.424 toeschouwers verschenen wij in de 4-2-3-1 opstelling, wederom met proefspeler Bahlouli in de basis en voor het eerst met VL Digne. Vigo of te wel Los Celestes kwam op in een simpele 4-4-2 formatie en scheids was ene Tom Reeves.

Pas in de 19de minuut lukte het MC Doucoure n.a.v. een fout van ene Murillo ons openingsdoelpunt binnen te schieten. Het duurde tot de 38ste minuut, totdat spits Rondon ons tweede doelpunt binnen knalde. Met 2 : 0 gingen wij de rust in en in de kleedkamer wisselde ik maar liefst 10 spelers. Alleen proefspeler ML Bahlouli mocht blijven staan, die  in de eerste 45 minuten zeer goed speelde. Jammer genoeg, was hij in de tweede helft een van de zwakste spelers.  

In de 53ste minuut kopte VC Keane uit een hoekschop ons derde doelpunt binnen en in de 87ste minuut maakte ene Veiga hun eretreffer. De match eindigde dus in 3 : 1 en in de tweede helft speelde alleen VC Holgate sterk. De overige 5 ingevallen proefspelers toonden allen aan, dat zij voor ons team veel te kort kwamen en geen van hun zal een contract krijgen.  Wat Bahlouli betreft, hij is 21 jr en misschien geschikt voor het tweede team, afhankelijk van zijn salariseisen.

Dat het slechts 3 : 1 werd, hadden hun aan hun keeper te danken, die 7 goede kansen van ons om zeep hielp.

Spoiler

23.jpg

24.jpg

----------

Edited by germandutch

BannerE.jpg

logo.jpg

Spoiler

26.jpg

Onze volgende oefenwedstrijd is een Boedapest en wel tegen MTK Boedapest FC, een Hongaarse voetbalclub uit de hoofdstad Boedapest, die sinds 2017 in de Hongaarse eerste klasse speelt.

Spoiler

De club werd in 1888 opgericht en is na Ferencváros de meest succesvolle club van het land met 23 titels. Zoals wel meer verenigingen beleefde de club vele naamswijzigingen. MTK was vooral succesvol voor de Tweede Wereldoorlog, al werden daarna ook nog acht titels binnengehaald.

In Europa werd de club finalist in de Beker der Bekerwinnaars in 1964, de club verloor van Sporting Clube de Portugal.

25.jpg

Bij mooi zonnig voetbalweer en voor maar 3057 toeschouwers arriveerden wij in Boedapest in de 4-2-3-1 opstelling, wederom met proefspeler Bahlouli. Onze tegenstander MTK kwam in dezelfde belachelijke tactiek als PSV het veld op en wel 4-2-2-2.  Scheids was ene Zeteny Körösi.

Net als PSV onder Schmidt speelde MTK als los zand en chaotisch. Met andere woorden: het leek op niets.  In plaats van voor een duidelijke strijdplan te kiezen, probeerde MTK ons met felle tackles af te troeven.  Iwobi scoorde in de 16de minuut per kop en MC Doucoure met een simpel intikkertje in de 36ste minuut. De ruststand was dus 0 : 2 en in de tweede helft mochten alleen proefspeler ML Bahlouli en VC Keane blijven staan. Ik wisselde 9 spelers, waaronder 5 proefspelers, waarvan slechts 2 en Bahlouli voldeden.

In de 62ste minuut scoorde Doucoure zijn tweede doelpunt en net voor einde van de match raakte ook nog invaller Francis geblesseerd. Het bleef 0 : 3 en ondanks de toch wel matige samenstelling van het team wonnen wij verdiend.

Spoiler

27.jpg

28.jpg

------------

Edited by germandutch

BannerE.jpg

logo.jpg

Spoiler

29.jpg

Het is jammer voor deze speler, maar ik stuur hem weg. Aan de oefenwedstrijden zal hij niet meer deel kunnen nemen en bovendien is hij veel te licht voor ons team.

31.jpg

Ik wilde deze Andres Solano huren, een uitstekende VR van A. Madrid B, maar helaas het lukt niet. Dus moeten wij blijven zoeken, omdat wij in het tweede geen passend alternatief hebben.

32.jpg

33.jpg

Onze spits Calvert-Levin, ik heb hem nog nooit zien spelen, wil al weg, voordat wij überhaupt kennis hebben gemaakt?  Van DVZ Marcel heb ik vernomen, dat Arsenal hem wil hebben en dat ze hem voor €95milj. op mogen halen. Hij is nog jong, 24jr, razend snel en ik wil hem eerst zien spelen. Verkopen kan altijd nog, want wij hebben geen echt goede spits.

Komende zaterdag moeten wij naar Antalya,Turkije, het land van Erdogan. Wij spelen aldaar tegen Alanyspor, de nieuwe club van Leroy Fer.

Spoiler

Alanyaspor is een voetbalclub opgericht in 1948 te Alanya, een district van de provincie Antalya (Turkije). De clubkleuren zijn groen en oranje, en de thuisbasis is het Bahçeşehir Okullarıstadion dat een totale capaciteit heeft van 10.128 zitplaatsen. De club speelt sinds 2016 voor het eerst in de Süper Lig.

30.jpg

Bij zonnig voetbalweer en voor slechts 3065 toeschouwers arriveerden wij in Alanya in een volledig aanvallende 4-2-4 opstelling. Alanyspor kwam op in een 4-1-4-1 formatie met Leroy Fer als VM. Omdat ze de toch wel zeer trage Fer als VM opstelden, dacht ik dat ik met vol gas aanvalsvoetbal een goed resultaat kon halen, maar ik had geen rekening gehouden met scheids Alper Köse.

Deze chauvinistische Turk  bepaalde volledig de oefenwedstrijd en elke doelgevaarlijke situatie onzerzijds floot hij gewoon af. In de eerste helft kwamen wij zodoende niet tot scoren, ofschoon wij de veel betere ploeg waren. VC Keane en de zwak spelende Rondon liet ik staan en wisselde in de tweede helft 9 spelers.

O.a. mochten 4 proefspelers invallen, die echter niets toevoegden. De pas weer herstelde Demarai Gray mocht in de 72ste minuut minuten maken en speelde hele goede 20 minuten. Tosun maakte de winnende treffer en dat was het dan ook. Een scheids die een aanfluiting was en een match die wij beter snel konden vergeten.

Spoiler

34.jpg

35.jpg

-------------

Edited by germandutch

BannerE.jpg

logo.jpg

Spoiler

37.jpg

38.jpg

39.jpg

40.jpg

Individueel hebben wij weinig in te brengen. Wij kopen geen dure spelers, daar hebben wij het geld ook niet voor. Maar uitsluitend spelers, die in ons team passen en als team hopen wij sterk te zijn.

Komende woensdag spelen wij onze laatste oefenwedstrijd en wel in en tegen TSG 1899 Hoffenheim, een Duitse sportvereniging uit Hoffenheim (stadion in Sinsheim), in de deelstaat Baden-Württemberg.

Spoiler

Het voetbalelftal speelde in het seizoen 2001/2002 voor het eerst in de Regionalliga Süd, toen het derde niveau in Duitsland. In 2007 werd promotie naar de 2. Bundesliga behaald. In het seizoen 2007-2008 werd op de laatste speeldag, na een 5-0 tegen SpVgg Fürth, wederom promotie veilig gesteld, ditmaal naar de 1. Bundesliga. Naast voetbal is er een turn- en atletiekafdeling. De clubkleuren van TSG Hoffenheim zijn blauw-wit.

En voor de liefhebbers:

De vereniging werd op 1 juli 1899 als Turnverein Hoffenheim opgericht. Na het samensmelten van de turnvereniging en de voetbalvereniging in het jaar 1945 ontstond TSG Hoffenheim. De volledige naam luidt Turn- und Sportgemeinschaft 1899 Hoffenheim e.V. De sportieve opmars van de club begon in 1990, toen men nog in de A-Klasse uitkwam (een lagere amateurdivisie), en is nauw verbonden met Dietmar Hopp, een van de grondleggers van het softwarebedrijf SAP, die in zijn jeugd voor TSG speelde en de vereniging financieel ondersteunt. Na meerdere promoties in de Bezirks, Landes en Verbandsliga werd de club in het seizoen 2000/2001 als debutant kampioen in de Oberliga Baden-Württemberg. Vanaf dat moment speelde de vereniging in de Regionalliga Süd.

In het seizoen 2003/2004 bereikte de club de kwartfinale van de DFB-Pokal, waarin men het onderspit delfde tegen VfB Lübeck. Daarvoor had men het sterke Bayer 04 Leverkusen uit de Bundesliga uitgeschakeld.

Voor het seizoen 2006/2007 werd Ralf Rangnick als trainer van TSG met een 5-jarig contract vastgelegd. Hij moest de verdere ontwikkeling van de club en de gewenste promotie naar de 2. Bundesliga forceren. Op 5 mei 2007 promoveerde TSG Hoffenheim naar de 2. Bundesliga. De club won die dag voor ruim 3.000 toeschouwers met 4-0 van Sportfreunde Siegen en werd na SV Wehen Wiesbaden de tweede promovendus.

In het seizoen 2007-2008 speelde de club al gelijk mee in de top van de 2. Bundesliga en promoveerde op 18 mei 2008 naar de Bundesliga.

De club begon het debuut in de 1. Bundesliga 2008-2009 uitstekend: na 17 duels stond de club gedeeld eerste met 35 punten. De tweede helft van het seizoen verliep echter minder, zeker na het verlies van clubtopscorer Ibisevic, die ernstig geblesseerd raakte. Na een kleine inhaalslag in de laatste wedstrijden eindigde de club nog knap op de 7e positie in de eindranglijst.

36.jpg

Bij regenachtig weer en voor 16.388 toeschouwers arriveerden wij in Hoffenheim in de 4-1-3-2 opstelling met spits Calvert-Lewin en keeper Pickford. Beide spelers hebben nog niet getraind en zijn pas van hun vakantie terug. Bovendien heb ik Gray als MR opgesteld, die net hersteld is en maar 45 minuten mag spelen. Hoffenheim kwam in een 4-4-2 formatie het natte veld op en scheids was ene Sascha Stegemann.

Natuurlijk wilden wij met vol gas, hoge druk en puur aanvallend spelen, maar Hoffenheim leek ons fysiek de baas te zijn en probeerde ons met tempovoetbal te kloppen. De ongetrainde keeper Pickford stelde teleur en in de 28ste minuut stompte hij naast de bal, waardoor ene Bebou de bal in ons doel kon schieten. 1 : 0 en dat was niet het begin, waarop ik gehoopt had. 6 minuten later was ML Iwobi ter plekke om de gelijkmaker binnen te schieten.  1 : 1 werd de ruststand.  MC Allan en keeper Pickford speelden heel erg slecht. In de 56ste minuut was het MC Doucoure die voor de 1 : 2 zorgde en in de 69ste minuut was Calvert-Lewin ter plekke om de 1 : 3 binnen te schieten.  MR Gray en VR Coleman haalde ik in de 74ste minuut eraf en bracht Holgate en Townsend, die maximaal een half uur mocht spelen van onze dokter.  4 minuten later kopte ene Adams de 2 : 3 in ons doel en weer blunderde keeper Pickford.

Een minuut later wisselde ik Godfrey + Allan + Rondon en bracht Mina, Gbamin en Tosun.  De wisselspelers waren nog bezig om hun posities te bemannen, toen Tosun in balbezit kwam en de bal simpel in het doel tikte. 2 : 4 en dat leek weer op iets. Maar in de 90ste minuut lukte het Adams wederom de bal in ons doel te koppen, nadat Pickford voor de derde keer had geblunderd. Feitelijk had ik Pickford niet op mogen stellen, want hij was totaal ongetraind verschenen en Begovic was een goede vervanger gebleken. Toch is in deze match gebleken, dat wij ook met 2 spitsen kunnen spelen. In elk geval is Calvert-Lewin een zeer goede spits.  

Spoiler

41.jpg

42.jpg

----------------

Edited by germandutch

BannerE.jpg

logo.jpg

Spoiler

44.jpg

Nu begint dat gezeik met Newcastle United.  Mijn spits Calvert-Lewin hebben ze helemaal gek gemaakt en hij wil nu weg. Maar deze bloedzuigers bieden slechts de helft van de transferwaarde van de spits en dat heb ik hem en zijn zaakwaarnemer nu nogmaals duidelijk gemaakt. Hij mag vertrekken, maar alleen als ze onze vraagprijs betalen.

45.jpg

46.jpg

49.jpg

Komende zaterdag spelen wij uit tegen Watford Football Club, een Engelse voetbalclub, opgericht in 1881. De club speelt zijn thuiswedstrijden op Vicarage Road.

Spoiler

Watford promoveerde onder trainer Graham Taylor van de vierde divisie naar de Football League First Division (de latere Premier League). In 1984 beleefde de club zijn beste seizoen. De finale van de FA Cup werd gehaald, maar verloren van Everton FC. Ook werd de club tweede in de competitie, de hoogste klassering ooit.

Daarna ging het langzaam steeds slechter. In 1987 verliet Taylor de club en aan het eind van het seizoen 1987/88 volgde degradatie naar de tweede divisie. In 1996 volgde nog een degradatie, maar toen Taylor in 1997 terugkeerde promoveerde de club weer. In het seizoen daarna promoveerde Watford via play-offs tegen Bolton Wanderers naar de Premier League. Hiermee werd Watford de eerste club die in twee seizoenen van de derde naar de hoogste divisie promoveerde.

De club degradeerde echter meteen weer en speelde sindsdien in de tweede divisie. In het seizoen 2005/06 werd de finale van de play-offs van de Football League Championship gewonnen door Leeds United met 3-0 te verslaan en zo promoveerde de club opnieuw.

Watford werd echter nog steeds te licht bevonden voor de Premier League en eindigde op de laatste plaats. In 2008 werd de eindronde gehaald, maar daarin verloor de club van Hull City.

In de seizoenen erna speelde Watford geen rol van betekenis in de Championship tot aan het seizoen 2012/13. De ploeg van de nieuwe trainer Gianfranco Zola stond lange tijd op de tweede plek totdat het in rond de dertigste speelronde punten verloor en uiteindelijk ook de tweede plek. Hull City nam deze plek over en hoewel Watford in de laatste drie wedstrijden zeven punten goedmaakte wist de ploeg Hull niet meer van de tweede plek af te houden. De manier waarop is nog het pijnlijkst voor Watford: Hull City stond 2-1 voor tegen het al gepromoveerde Cardiff City en leek op weg om te promoveren. In de extra tijd kreeg Hull nog een strafschop om de 3-1 te maken maar deze werd gemist. Een paar minuten later kreeg Cardiff een strafschop en benutte het buitenkansje wel. De uitslag was 2-2 waarna Watford alleen maar hoefde te winnen van Leeds United. Watford wist wat er gaande was op het voetbalveld in Hull aangezien ze een kwartier langer door speelden door een zware blessure van een speler in de eerste helft. Watford wist niet te scoren en door een blunder van de doelman verloor Watford zelfs met 2-1.

Watford kreeg een herkansing in de play-offs maar leek deze in de eerste ronde al te verspelen tegen Leicester City. In Leicester verloor Watford met 1-0 en moest het thuis dus veel goedmaken. Watford kwam dan ook op een 1-0-voorsprong maar moest in de tweede helft verder met tien man en kreeg een tegendoelpunt. Deze 2-1 zou betekenen dat Watford uitgeschakeld zou zijn. In de extra tijd kreeg Leicester zelfs nog een kans, uit een penalty, op de 2-2. Doelman Almunia keerde de inzet en de rebound die daarop volgde. Uit een counter scoorde Watford een doelpunt waardoor het, met een 3-1 thuisoverwinning, alsnog naar Wembley mocht. In de finale nam Watford het als favoriet op tegen nummer vijf Crystal Palace. Crystal was de betere ploeg en scoorde in de verlenging uit een strafschop van oud Watford-speler Kevin Phillips. Hier bleef het bij waardoor Palace promoveerde.

In het seizoen 2014/15 promoveerde Watford na acht jaar weer naar de Premier League. Halverwege het seizoen 2017/18 nam Watford afscheid van coach Marco Silva. Volgens een verklaring van de club had de interesse van een Premier League-concurrent (lees: Everton) een grote rol gespeeld bij dat besluit. Everton koos eind november uiteindelijk voor Sam Allardyce als opvolger van de weggestuurde Ronald Koeman. Toch leidde volgens Watford "het ongewenst benaderen van Silva tot een significante verslechtering van de focus en de resultaten".

Silva werd opgevolgd door de Spanjaard Javi Gracia. Zijn aanstelling werd bekendgemaakt op zondag 21 januari 2018. Watford stond op dat moment op een tiende plaats in de Premier League. Gracia was eerder werkzaam bij onder andere Cádiz, Almería, Osasuna, Málaga en Rubin Kazan. Hij was de negende trainer in vijf jaar tijd bij Watford. Sinds de zomer van 2013 waren achtereenvolgens Gianfranco Zola, Giuseppe Sannino, Óscar García, Billy McKinlay, Slaviša Jokanović, Quique Sánchez Flores, Walter Mazzarri en Silva de trainers op Vicarage Road in het noorden van Londen.

En nu hebben ze dus Claudio Ranieri (Rome, 20 oktober 1951), een Italiaanse voetbaltrainer en oud-voetballer. Hij werd in 2016 uitgeroepen tot Wereldtrainer van het Jaar.

Als voetballer speelde Ranieri als verdediger voor AS Roma (1972-1974), FC Catanzaro (1974-1982), Catania (1982-1984) en Palermo (1984-1986). In totaal speelde Ranieri 363 wedstrijden waarin hij 9 keer scoorde.

Net als Gio van Bronckhorst die Feyenoord na 18 jaar landskampioen maakte, deed Ranieri dit in 2016 met Leicester City. Ik ben als Rotterdammer uiteraard een fan van Feyenoord en eerlijk gezegd, Gio had in het kampioensjaar alle mazzel van de wereld en de hulp van Dick Advocaat nodig, om dit meesterstuk te volbrengen. Ik kan van Ranieri als coach/manager geen hoogte krijgen, in mijn ogen is en was hij altijd een soort clown, die in persconferenties steeds de gekke jongen uithing. Maar ook hij had gigantische mazzel in 2016, waardoor Leicester kampioen werd. Waartoe hij in staat is, zal ik spoedig zien.

Vicarage Road is een stadion in de Engelse plaats Watford. Sinds de voltooiing van de nieuwe Sir Elton John Stand in 2014 biedt het stadion plaats aan 20.877 toeschouwers. De vaste bespeler van het stadion is de voetbalclub Watford FC, dat sinds het seizoen 2021-2022 weer uitkomt in de Premier League. 

43.jpg

47.jpg

Spoiler

48.jpg

Bij stormachtig weer en voor 22.200 toeschouwers arriveerden wij in Watford in de 4-2-3-1 opstelling, wederom met spits Calvert-Lewin en ook met ML Richarlison, die terug is van vakantie. Watford of te wel The Hornets kwam op in een simpele 4-4-2 formatie en de scheids was David Coote, waarvan je op voorhand nooit weet hoe hij spelsituaties beoordeelt.  

Welnu, de scheids kwam behoorlijk gestrest over en hij floot zeer matig. Desondanks kende hij ons in de 25ste minuut een wel of niet terechte penalty toe, volgens mij een beetje overdreven beslissing. Maar goed, de voor het eerst onder mij als ML spelende Richarlison schoot de bal onhoudbaar binnen. 0 : 1 en wij waren op de goede weg. In de 45ste en laatste minuut van de eerste helft mocht VL Digne randje 16 een vrije trap nemen…. en die schoot hij perfect binnen. 0 : 2 en de scheids floot voor rust. Toen waren beide teams al in het bezit van elk 2 gele kaarten.

Als je 0 : 2 voorstaat, dan kun je de voorsprong uitbouwen of de match controlerend uitspelen. En ja hoor, het pakte toch allemaal anders uit en op de een of andere manier leken wij plots last van de Oranjeziekte te hebben. In de 61ste en 69ste minuut kregen wij plots twee tegendoelpunten om de oren en ineens was de stand 2 : 2. Maar gelukkig zijn wij Oranje niet en hadden nog minimaal 20 minuten om wat aan de stand te doen.

MR Gray speelde een zeer zwakke partij en Allan en Coleman waren matig. Maar wij hebben spits Calvert-Lewin en in de 75ste minuut maakte hij de 2 : 3 en zag de wereld voor ons weer anders uit. 1 minuut later haalde ik Coleman en Delph van het veld en bracht Kenny en Iwobi. Wij kregen weer wat meer greep op de match en in de 86ste minuut haalde ik uit voorzorg Keane van het veld en bracht Holgate. 5 minuten later volleerde spits Calvert-Lewin de bal weer over de doellijn en was de match definitief gespeeld. 2 : 4 en de punten zitten in de knip. Onze eerste competitieoverwinning is een feit.

Spoiler

50.jpg

51.jpg

-------------

Edited by germandutch

BannerE.jpg

logo.jpg

Spoiler

52.jpg

53.jpg

54.jpg

55.jpg

57.jpg

Onze volgende twee thuiswedstrijden gaan tegen ‘het kapitaal’. Komende woensdag spelen wij eerst thuis tegen Chelsea FC, een professionele voetbalclub uit Londen.

Spoiler

De club werd opgericht in 1905 en speelt in de Premier League. Tot dusver werd Chelsea zesmaal landskampioen, achtmaal wonnen ze de FA Cup, vijfmaal de League Cup, tweemaal de Europacup II, tweemaal de UEFA Europa League en tweemaal de UEFA Champions League. Chelsea slaagde er als een van de weinige Europese topclubs in om samen met Manchester United, Ajax, Juventus en Bayern München, alle drie de UEFA hoofdcompetities (Europacup I / UEFA Champions League, Europacup II, en UEFA Cup / UEFA Europa League) te winnen. Tevens is Chelsea de enige Europese club die titeldrager was van zowel de UEFA Champions League (seizoen 2011/12) als de UEFA Europa League (seizoen 2012/13) op hetzelfde moment.

Op 1 juli 2003 werd Chelsea door Ken Bates voor ongeveer 200 miljoen euro verkocht aan de Russische oligarch Roman Abramovitsj. Sinds deze overname hebben sommigen Chelsea de bijnaam "Chelski" gegeven. Abramovitsj zou tot nu toe ongeveer 1,5 miljard euro aan salarissen en transfersommen hebben uitgegeven.

Chelseas traditionele uitrusting bestaat uit een volledig blauw shirt en short, wat de club de bijnaam The Blues opleverde.

56.jpg

58.jpg

Bij bewolkt weer en voor maar 39.572 toeschouwers verschenen wij in een 5-2-2-1 opstelling met Richarlison + Iwobi op de vleugels. Waarom? Omdat Chelsea een veel beter elftal heeft met o.a. Lukaku, Havertz, Mount, Kante, Rüdiger en Thiago Silva. Bovendien speelt het team van Tuchel altijd 5-2-2-1 en alles door het midden. Scheids was de alom gevreesde Simon Hooper, die zijn oren graag naar de bezoekende ‘grote clubs’ laat hangen.

De wedstrijd was net een kwartier oud, toen hadden mijn jongens (Allan + Richarlison) al een gele kaart voor niets ontvangen en begon ik mij vreselijk kwaad te maken op de partijdige scheids. Hij floot steeds meer tegen ons en lette met argusogen op mijn spelers, om elk fysiek contact met de tegenstanders te voorkomen. En ja hoor, in de 32ste minuut floot die weer en nu voor een schouderduwtje van Richarlison, die al een gele kaart had. Ik vond het geen vrije trap, maar de scheids had al weer een gele kaart in de hand en nadien met een giga theatraal gebaar trok die ook nog rood. 

rode-Kaart-2.jpg

Richarlison wist niet wat hem overkwam en scheldend verliet hij het veld. En ik werd woest. Heel erg woest en voordat ik het kon voorkomen, stond ik langs de lijn een luidruchtige ‘Huub Stevens’ imitatie met stemverheffing weg te geven.  ‘Vuile klootzak’ schreeuwde ik naar de scheids, gelukkig in het Nederlands. DVZ Marcel duwde mij de dug-out in, voordat ik helemaal ontplofte. In het vak naast ons stond Tuchel met een grote smile op zijn bakkes en ik meende dat bankzitter Ziyech mij stiekem een duim toonde.

Enfin, vanaf de 32ste minuut speelden wij met 10 man en VL Digne nam de hele linker kant voor zijn rekening.  Door het fluitgedrag van de scheids kwamen Iwobi, Allan, Coleman en Holgate niet in hun spel, maar ik wilde hoe dan ook nog niet wisselen. Bij rust stond het nog steeds 0 : 0 en ik kan u verzekeren, dat wij ook met 10 man niet de mindere waren.

Ook in de tweede helft bleef de scheids zijn lijn trouw en met gele kaarten zwaaien. De verdedigers Keane + Godfrey en keeper Pickford zorgden ervoor, dat de matig spelende Lukaku niet kon scoren en in de 78ste minuut haalde ik de zwak spelende Holgate en Doucoure van het veld en bracht Mina en Davies. 5 minuten later mocht ook Coleman gaan douchen en nam Kenny diens taken over. Het bleef 0 : 0 en onder toezicht van DVZ Marcel zocht ik de kleedkamer op. En eerlijk gezegd, ik was nog steeds witheet op de scheids, die ons maar liefst met 6 gele en 1 rode kaart had opgezadeld. Terwijl Marcel mij tot de orde riep, hoorde ik op de gang de stemmen van AM Paco + TD Purdy, die de scheids voor rotte vis uitmaakten. 

Spoiler

59.jpg

60.jpg

-----------------

Edited by germandutch

BannerE.jpg

logo.jpg

Spoiler

61.jpg

62.jpg

Ze moeten de slechte scheidsrechters eens tot de orde roepen, maar dat gebeurt nooit. Klachten mag je niet hebben, want die gasten zijn 'heilig' in dit land.

Komende zaterdag spelen wij thuis tegen het nieuwe grote kapitaal of te wel Newcastle United Football Club, een Engelse voetbalclub uit Newcastle upon Tyne die is opgericht in 1881 als Stanley, in 1882 werd deze naam veranderd in Newcastle East End en in 1892 nam het de huidige naam aan.

Spoiler

In 2021 werd de club overgenomen door het Saoedische Public Investment Fund en werd daardoor de rijkste voetbalclub ter wereld. Hoe Johan Derksen over de nieuwe eigenaar denkt, heeft u al herhaaldelijk in Veronica Inside kunnen horen.

63.jpg

64.jpg

Bij stormachtig weer en motregen verschenen wij voor 39.572 toeschouwers in de 4-2-3-1 opstelling. Newcastle kwam eveneens in een 4-2-3-1 formatie het natte veld op en scheids was tot mijn teleurstelling onze vijand Kevin Friend, die ons telkens bewust wil benadelen. Sorry, ik kan er niets aan doen, maar ik mag deze man totaal niet.

De rijkste club van de wereld had nog steeds een modaal elftal en een gewone manager, want ze hadden nog niet de gelegenheid, om topspelers aan te trekken en een echte topcoach binnen te halen. Dus ik gaf ons een behoorlijke kans op een goed resultaat. Maar ja, helaas is de scheids Friend geen vriend van ons en objectiviteit is blijkbaar een vreemd woord voor hem.

Enfin, reeds in de 4de minuut keken wij tegen een achterstand aan, nadat ene Fraser uit een zeer verdachte buitenspelsituatie de bal in ons doel tikte. Mijnheer Friend kende het ‘doelpunt’ keihard toe en wij mochten achter de feiten aanhollen. Het duurde tot de 32ste minuut, totdat MC Doucoure een misser van Fernandez benutte en voor de gelijkmaker zorgde .  Bij rust stond het toen 1 : 1 en hadden wij al 3 gele kaarten voor hele lichte overtredingen, die niet de moeite waard waren.  Onze linkerkant functioneerde in de eerste helft amper, door de ingrepen van de scheids. ML Townsend + Digne kregen geen poot aan de grond. Daarentegen speelden Coleman, Allan en Iwobi een hele sterke wedstrijd.

En ja hoor, als de scheids de gelegenheid krijgt of kan nemen, dan zal die het niet laten. Voor een simpel schouderduwtje van VC Godfrey trok hij onmiddellijk de gele kaart en omdat het de tweede was, volgde onmiddellijk een rode kaart.

rode-Kaart-2.jpg

Dus vanaf de 68ste minuut mochten wij ook deze match met 10 man verder spelen. Hoofdschuddend, met een zeer attente DVZ Marcel naast me, die mij blijkbaar in de gaten hield, wisselde ik MC Doucoure en bracht VC Mina, om de opengevallen VC positie in te nemen. 5 minuten later haalde ik de zwak spelende Townsend en spits Calvert-Lewin  eraf en bracht Gray en Rondon. Wij probeerden de counters van Newcastle te elimineren en vooral uit de duels te blijven, om de scheids geen kans meer te geven iets tegen ons te ondernemen.

Het inbrengen van Rondon ontpopte zich als een gouden wissel, want in de 80ste minuut zorgde hij voor de winnende treffer. 2 : 1 en uiteraard wilde scheids Friend met een vaag argument ons doelpunt afkeuren, maar de VAR riep hem tot de orde en hij moest met tegenzin ons correct doelpunt goedkeuren. Het bleef bij 2 : 1 en ons publiek was enerzijds tevreden met de overwinning en anderzijds kreeg de scheids van hun de volle laag. Onder hels  boegeroep vertrok hij als een speer richting kleedkamer.

Weliswaar hadden wij de match gewonnen, maar ook 6 gele en 1 rode kaart gekregen, hetgeen weer schorsingen en boetes betekende. DVZ Marcel bevestigde, dat hij een klacht over deze scheids zou indienen.

Spoiler

65.jpg

66.jpg

--------------

Edited by germandutch

BannerE.jpg

logo.jpg

Spoiler

114.jpg

115.jpg

116.jpg

Komende woensdag spelen wij uit in de 2de Ronde van de Carabao Cup in en tegen Oldham Athletic, een Engelse voetbalclub, die momenteel in League 2 speelt.

Spoiler

Na de stichting in 1895 werd de eerste jaren in competities in Manchester gespeeld tot ze in 1907 in de liga stapten. In hun eerste seizoen behaalde de club een derde plaats. De club kon al snel doorstijgen naar de eerste klasse en tijdens het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog behaalden ze hun beste resultaat, 2de na Everton. Door de oorlog werd het voetbal enkele jaren stilgelegd, toen de competitie hervatte in 1919 waren de meeste spelers met voetbalpensioen of gesneuveld in de oorlog. Ze konden nog enkele jaren de degradatie afwenden maar gingen dan onverbiddelijk naar 2de klasse in 1923, het zou 68 jaar duren vooraleer ze zouden terugkeren.

Tot 1935 konden ze stand houden in 2de klasse maar degradeerden dan naar 3de. Ook de Tweede Wereldoorlog had een slecht effect op de club die slechte resultaten boekte. In de jaren 60 had de club even een opflakkering en keerde terug naar 3de maar in 1970 speelde de club weer in 4de en stond voor een slechte financiële situatie.

Jimmy Frizzell werd speler-trainer en zorgde voor een ommekeer. In 1974 speelden ze voor het eerst in 20 jaar weer in 2de. Frizzell bleef trainer tot 1982.

In het seizoen 1989-1990 wist Oldham door te dringen tot de finale van de strijd om de Football League Cup. In de eindstrijd ging de ploeg met 1-0 onderuit tegen titelhouder Nottingham Forest.

In 1991 promoveerde de club naar de eerste klasse en speelde zo in het eerste seizoen van de Premier League. In het seizoen 1993/94 wist Oldham Athletic onder leiding van trainer-coach Joe Royle de halve finales te bereiken van de strijd om de FA Cup. In 1994 degradeerde de club opnieuw, drie jaar later belandde ze voor het eerst sinds 23 jaar weer in de derde klasse.

Hun thuiswedstrijden spelen ze in het Boundary Park, een sportstadion in de Engelse stad Oldham. Bovendien speelt de Rugby League-club Oldham Roughyeds er sinds 1997. De naam van het stadion komt van het feit dat het op de grens met de plaatsen Royton en Chadderton staat. Het stadion biedt plaats aan 10.638 toeschouwers.  Inmiddels heeft Oldham Athletic plannen om naar een nieuw stadion te verhuizen.

113.jpg

67.jpg

Bij stormachtig maar droog weer arriveerden wij in het Boundary Park in de 4-2-3-1 opstelling en omdat het een bekerwedstrijd tegen een 2de League club is, heb ik, zoals in Engeland gebruikelijk, alle bankzitters opgesteld. Oldham of te wel The Latics kwamen in een 5-3-2 formatie het veld op en scheids was wederom een oude bekende, waarmee ik altijd problemen heb gehad en wel de heer Andre Marriner.

Wij begonnen zoals altijd met vol gas, hoge druk en puur aanvallend en binnen 41 minuten stond het al 0 : 5 voor ons en was de match praktisch al gespeeld.  Het hele team speelde zeer goed, behalve VL Delph, die er blijkbaar geen zin in had. Delph is een uitstekende voetballer, die als VL en VM/MC kan spelen, maar vandaag was het shit. In de tweede helft haalde ik hem eruit en bracht Branthwaite, feitelijk een centrumverdediger, die moeite had om als VL goed te functioneren. Tevens haalde ik MR Iwobi eraf en bracht Townsend, maar die had ook zijn dag niet. In de tweede helft controleerden wij alleen nog en speelden de match rustig uit.

Spoiler

68.jpg

69.jpg

------------

Edited by germandutch

BannerE.jpg

logo.jpg

Spoiler

70.jpg

71.jpg

73.jpg

Komende zaterdag spelen wij wederom uit en nu in en tegen Brentford Football Club, een Engelse professionele voetbalclub uit Londen, in de wijk Brentford.

Spoiler

In het seizoen 2020/21 promoveerde Brentford voor het eerst in de clubhistorie naar de Premier League na het winnen van de play-offs tegen Swansea City (2-0).

De club, met als bijnaam The Bees, werd in 1889 opgericht en speelde sinds 1904 haar wedstrijden op Griffin Park. Dit stadion werd in 2020 ingeruild voor het Brentford Community Stadium. De grootste rivalen zijn eveneens clubs uit West-London, Fulham, Chelsea en Queens Park Rangers.

Brentford Community Stadium is een stadion in Brentford, in het westen van Londen. Het is sinds 2020 de thuishaven van voetbalclub Brentford FC, dat voorheen speelde op Griffin Park, en rugbyclub London Irish.

72.jpg

74.jpg

Bij zeer zonnig weer en voor 17.250 toeschouwers arriveerden wij in Brentford in een 4-2-4 opstelling. Brentford of te wel The Bees kwamen in een 5-3-2 formatie het droge veld op en scheids was ene Andrew Madley, waaraan ik hele slechte herinneringen heb.

Spoiler

75.jpg

En ja hoor, tijdens de warming up raakten wij nog twee spelers kwijt. De heel belangrijke VL Digne en Townsend. Gelukkig had ik nog een jongen uit het tweede team meegenomen, om in elk geval 9 bankzitters te hebben, hetgeen er nu nog 7 zijn. Jammer, maar niets aan te doen.

Brentford staat momenteel op de 5de plek en net als wij moeten zij het van teamwork en hard werken hebben. Omdat ze puur op de counter spelen, heb ik voor een kamikaze aanvalstactiek gekozen, dus voor vol gas, hoge druk en puur op de aanval.

Reeds in de derde minuut leek mijn plan op te gaan, want MC Doucoure zorgde voor ons eerste doelpunt. Maar ja, helaas hadden wij ook nog scheids Madley, die ons op alle mogelijke manieren dwars ging zitten. In de 17de minuut, na een duidelijke overtreding van Roersley op onze keeper, kwam Roerslev in balbezit en zorgde voor de gelijkmaker.  De scheids wilde niets van een overtreding weten en wuifde alle protesten weg. 1 : 1 en vanaf dat moment voelden wij ons genaaid en Pickford was terecht boos. Nog geen 4 minuten later zorgde ene Onyeka met een verwoestend afstandsschot voor 2 : 1.  Onder normale omstandigheden zou deze bal een prooi voor onze keeper zijn geweest, maar hij was door dat gedoe met de scheids niet meer in zijn normale doen. Bij rust stonden wij met 2 : 1 achter en heb ik in de kleedkamer getracht, mijn jongens weer opnieuw te motiveren.

Het werkte, want in de 50ste minuut was het spits Calvert-Lewin die de gelijkmaker binnen schoot. 2 : 2 en ik kreeg weer hoop op een goede afloop, ofschoon de scheids onze acties zoveel mogelijk af blijf fluiten. Nog geen 11 minuten later was het plots ene Janelt die middels een overtreding op Delph in balbezit kwam en de bal in ons doel schoof. Uiteraard wilde de scheids niets weten van een overtreding en keurde het doelpunt goed.  3 : 2 en ik voelde nattigheid. 

7 Minuten later gaf VL Delph een magnifieke crosspass richting 2de doelpaal en MR Iwobi kopte de bal binnen. 3 : 3 en de gelijkmaker was een feit. Tevens werd Delph bij zijn actie uit de wedstrijd geschopt en vervangen door Coleman, feitelijk een VR, maar nood breekt wetten. In de 74ste minuut haalde ik Kenny van het veld en bracht Gbamin en 6 minuten later mocht ook Rondon vertrekken en kwam 2de elftalspeler Gordon.  Wij voerden de druk steeds meer op en in de 84ste minuut trapte ene Jansson de bal in het eigen doe. 3 : 4 en ik kon onze overwinning als het ware al ruiken. 11 minuten later zorgde VC Keane voor ons slotakkoord door de 3 : 5 binnen te knallen. Met de 3 punten op zak en 3 gele kaarten mochten wij weer vertrekken.

Spoiler

76.jpg

77.jpg

------------

Edited by germandutch

BannerE.jpg

logo.jpg

Spoiler

117.jpg

79.jpg

81.jpg

82.jpg

De nieuwe Arabierenclub Newcastle gedraagt zich als een aasgier en probeert onze spelers voor een prikkie weg te halen. Gelukkig kon ik Calvert-Lewin overtuigen, dat ze minder dan de helft voor hem wilden betalen, waardoor hij toch gebleven is.

80.jpg

Dit wordt een moeilijke maand maar ook een maand om te smullen, met wedstrijden tegen Spurs, Liverpool en Man. City. Ik ben benieuwd, hoeveel punten wij in deze maand binnenslepen, mits überhaupt.

Pas over 14 dagen, op zaterdag, spelen wij thuis tegen Tottenham Hotspur Football Club, 'Spurs' of 'Tottenham' in de volksmond, een voetbalclub in de wijk Tottenham, Londen en werd opgericht in 1882 als Hotspur FC door jongens van de Hotspur cricketclub en de lokale basisschool. In 1884 werd de naam veranderd naar Tottenham Hotspur Football and Athletic Club.

Spoiler

Tottenham Hotspur speelde 118 jaar zijn wedstrijden op White Hart Lane in de wijk Tottenham in Londen, maar speelt sinds april 2019 in het Tottenham Hotspur Stadium.

De Spurs worden traditioneel als een grote club in Engeland gezien; in het seizoen 1960/61 lukte het de Spurs om als eerste team in de 20e eeuw, de dubbel te halen. Ze werden zowel winnaar van de competitie als de beker.

78.jpg

83.jpg

Uiteraard zijn wij de underdog, want de Spurs hebben op papier een veel beter elftal. Maar gewonnen hebben ze nog niet, want wij zijn een heel hecht team. Alleen jammer dat die vervelende Kevin Friend de scheids is. Hem kennende zal hij alles doen om ons te benadelen.

Bij bewolkt weer en voor 39.572 toeschouwers verschenen wij in de kamikazetactiek 4-2-4, want alle geblesseerde spelers zijn weer beschikbaar en wij kunnen in bestbezetting optreden. Waarom deze kamikazeopstelling?  Welnu, omdat de Spurs een van de beste spitsen hebben, dus Harry Kane en sowieso de scheids mee zullen hebben. Vandaar dat wij op de ouderwetse Peter Bosz manier willen aanvallen. Of het lukt, ik weet het niet.  In elk geval weet ik wel, dat de Spurs in een 5-2-2-1 formatie het veld opkomen en met mij vragen zich onze fans af, hoe de scheids ons zal naaien?

Wij hadden nog niet afgetrapt, toen kreeg Iwobi al een gele kaart en volgens mij is dat de snelste gele kaart die ooit in een PL match is gegeven. Feitelijk al te zot voor worden en onze vriendelijke scheids bleef maar loeren op ‘foutjes’ van onze spelers.  Door zijn irritant gefluit kwamen spits Rondon en MC Doucoure niet in hun spel, maar gelukkig was onze complete achterhoede zo scherp als een scheermes en gaf geen kansen weg.

Omdat haast al onze aanvallende acties werden afgefloten, kregen wij ook geen enkele doelkans en bij rust stond het nog steeds 0 : 0 en onze fans begonnen de scheids uit te schelden, waardoor ze het alleen nog erger maakten.

De gevaarlijkste speler van de Spurs, Harry Kane dus, kreeg hamstringproblemen (niets gekneusde enkel) en werd in de 51ste minuut gewisseld. Dat was een zorg minder voor ons. In de 74ste minuut haalde ik Allan + Rondon van het veld en bracht  Davies en Gray. 5 minuten later mocht ook Kenny vertrekken en kwam Coleman.

Toen iedereen dacht dat het bij 0 : 0 zal blijven, trok Hojbjerg in de 95ste minuut aan de noodrem en haalde Calvert-Lewin in de 16 brutaal onderuit. Uiteraard was de scheids niet gewild hier een penalty voor te geven, maar de VAR greep in en hij gaf met een woest blik in de ogen toch de terechte penalty.  ML Richarlison legde de bal op de stip en schoot hem ijskoud binnen. 1 : 0 en dat was het dan ook. Kort erna floot de scheids af en waren wij, terecht of niet, de winnaar. De 3 punten bleven hier.

Spoiler

84.jpg

85.jpg

-------------

Edited by germandutch

BannerE.jpg

logo.jpg

Spoiler

87.jpg

88.jpg

Komende zaterdag spelen wij thuis tegen onze ‘buurman’  Liverpool F.C., een Engelse voetbalclub, die werd opgericht op 15 maart 1892 door John Houlding, de eigenaar van Anfield, omdat hij door Everton werd verbannen om een geschil over de huur.

Spoiler

De club speelt zijn thuiswedstrijden in Anfield. Het stadion ligt in de gelijknamige wijk. Het stadion gaat in de komende jaren flink gerenoveerd worden nadat plannen voor een nieuw stadion, Stanley Park Stadium, niet haalbaar bleken. Het vernieuwde stadion moet plaats gaan bieden aan 60.000 toeschouwers. Gezien prestaties en gewonnen prijzen behoort Liverpool tot de Europese en wereldtop van het voetbal.

86.jpg

89.jpg

Natuurlijk zijn wij de underdog. Liverpool heeft een veel beter elftal en een echte ervaren topcoach en ik kom in de top pas kijken. Maar je moet mij ook niet onderschatten, weliswaar was ik een hele slechte jeugdspeler, maar ik ben wel tactisch sterk en ondanks mijn jeugdige uitstraling weet ik toch van wanten. Tenslotte ben ik een Rotterdammer.

Er zit nog een hoop  ‘oud zeer’ tussen Liverpool en Everton. Niet alleen dat gedoe van de 19de eeuw, maar ook tussen Klopp/Peppijn Lijnders en mij. Want verleden seizoen heb ik ze met Arsenal op alle fronten afgebluft en verslagen en ofschoon de heren heel sympathiek en net overkomen, zijn ze zo rancuneus als de pest. En ze zullen er alles aan doen om mijn huidige club van het veld te vegen. Nou, wij mogen ons dus warm aankleden, als wij een ramp willen voorkomen. 

Voor de match heb ik in de kleedkamer niet alleen een motivatiespeech opgehangen, maar de jongens ook over kunnen halen, om een ‘toneelstukje’ op te voeren. Op het wedstrijdformulier heb ik aangegeven, dat wij 4-2-3-1 zouden spelen, hetgeen wij dus niet zullen doen.

Enfin, bij zeer zonnig weer en voor 39.572 toeschouwers verschenen wij niet in de 4-2-3-1 opstelling maar in 4-2-4, tenminste deze posities namen wij voor de match op het veld in. Liverpool of te wel The Reds kwamen in een 4-1-2-2-1  formatie het droge veld op, met Mane en Salah als vleugelspitsen. Scheids was ene Peter Bankes en, sorry dat ik het zeg, aan deze vent heb ik een gloeiende hekel. Hij mag mij waarschijnlijk ook niet, want hij fluit altijd tegen ons.  Net nadat de scheids de wedstrijd had vrijgegeven, veranderde onze opstelling. Richarlison nam de linkerspitspositie naast Calvert-Lewin in,  Iwobi veranderde van MR naar AMC, Allan + Douroure werden MC, Gbamin dook als VM op, Digne + Kenny werden aanvallende vleugelverdedigers en Keane + Godfrey bemanden het verdedigingscentrum. Pickford was uiteraard de keeper.  Om het verhaal kort te maken, wij zullen 4-1-2-1-2 spelen, zonder vleugelspitsen en alles door het midden. Uit mijn ooghoek zag ik, dat Klopp en Lijnders verbaasd langs de zijlijn opdoken. Ze wisten even niet, hoe ze mijn jongens aan moesten pakken?

De verrassing bij de tegenstander was behoorlijk en in de 8ste minuut was het de razendsnelle Richarlison die onze openingstreffer binnen schoot. De scheids keurde het doelpunt ten onrechte af, maar de VAR greep in en dwong hem, zijn mening te herzien.  1 : 0 en mijn jongens en het publiek waren tevreden.  Een dik halfuur had Klopp nodig, om zijn mannen anders op te stellen. Zijn vleugelspitsen Mane en Salah, MCR Oxlade-Chamberlain, VR Alexander-Arnold en keeper Alisson kwamen niet tot hun recht. In de 44ste minuut was het wederom Richarlison, die voor ons tweede doelpunt zorgde. Bij rust stond het 2 : 0 en domineerden wij deze wedstrijd.

In de 52ste minuut moest zwak spelende Salah geblesseerd afhaken en werd vervangen door Milner. 4 minuten later lukte het VC Pavard de aansluitingstreffer te scoren. 2 : 1 maar niemand van ons raakte in paniek. In tegendeel, in de 73ste minuut was het MC Allan, die voor de 3 : 1 zorgde en naast mij in het vak raakte coach Klopp over zijn toeren. Alles had hij verwacht, maar dit niet. Verliezen van Everton was blijkbaar een doodzonde.

In de 79ste minuut haalde ik VVR Kenny van het veld, die o.a. Mane uit de wedstrijd had gespeeld. Hij werd vervangen door Coleman, die ijzersterk inviel.  2 minuten later kopte rechterspits Calvert-Lewin de 4 : 1 binnen en was de match min of meer gespeeld. Weer een minuut later haalde ik VM Gbamin eraf en bracht de fitte Delph. In de 92ste minuut raakte MC Doucoure geblesseerd en werd vervangen door Davies.

De scheids had alles gedaan om Liverpool over de streep te trekken en hij mocht zich dan ook verheugen in een geweldig boegeroep van dik 39.000 woeste fans. Hij had ons maar liefst met 6 gele kaarten opgezadeld en onze tegenstander behoorlijk voorgetrokken. Ons stond dus weer een boete en schorsingen te wachten en de scheids mag straks weer een andere wedstrijd fluiten. Protesten hebben weinig zin, want de Engelse bond houd alles tegen.

Twee super teleurgestelde heren feliciteerden mij en ik zag, dat Klopps  bril gesneuveld was. Hij had zich dus bijzonder opgewonden langs de lijn. Maar dat is niet verwonderlijk, want zo ken ik hem.

Spoiler

90.jpg

91.jpg

-------------------

Edited by germandutch