Jump to content

[FM22] De uitvreter

Titan
 Share

Recommended Posts

Jeetje, wat een seizoen. Die Febri Hariyadi is inderdaad best een prima speler, heb hem toentertijd ook gehad. Ik wilde ook Ezra Walian halen, maar die trok naar Sydney (daar zit ik nu ook..). 

Fantastisch seizoen in ieder geval, nu de CL winnen :D 

1787030577_Titan-Deuitvreter.png.80e546ae3702f57f074892d5690023a2.png

[15]

Wat goed om weer eens van je te horen. Ik vroeg me al een tijdje af hoe het met je zou gaan. Zoals altijd was ik perfect in staat te doen alsof ik me bekommerde om anderen, dus het was voor mij een logische stap om op deze manier mijn reactie op Miro te beginnen. Je mailtjes zijn helaas aan mijn aandacht voorbijgeschoten, totdat ik zojuist een mapje met ongewenste mail bekeek. Ik ben blij dat je vertrouwen had in mijn kunnen als coach, al schrok ik wel toen je aangaf een groot bedrag op ons kampioenschap in te hebben gezet. Eind goed, al goed, zeggen ze toch? Ik hoop dat je nu alle problemen achter je kunt laten en je die maffiosi afbetaald hebt. Wanneer kom je eens naar Indonesië? Volgens mij heb je nu geld genoeg voor een ticket en een vijfsterrenverblijf inclusief allerhande massages. Zeg maar gedag namens mij tegen iedereen buiten.

Na het verzenden van mijn mail gingen mijn gedachten terug naar het moment dat ik in Dubai een voetbaltactiekenboekje kocht – de beslissing die me bracht waar ik nu sta. In volle overtuiging van mijn eigen tactische gelijk startte ik bij Semen. De start was zeer sterk, maar na verloop van tijd bleek dat er nog te veel hiaten in de aanpak zaten, die feilloos bloot werden gelegd door onze tegenstand. Het afgelopen jaar hebben we dan ook een tactische transformatie ondergaan. Hoewel ik nooit veel zin heb om terug te kijken of te reflecteren, lijkt het me verstandig om nog eens kritisch naar onze huidige intenties te kijken. Er komt immers een belangrijk seizoen aan met Champions Leaguevoetbal, iets zegt me dat mensen dat nogal belangrijk vinden.

De formatie

Van een experimentele 3-2-2-3 zonder spitsen stapten we over op een 4-1-3-2-formatie, wederom zonder klassieke spitsen. Het voornaamste doel is het creëren van onvoorspelbaarheid in ons aanvallende spel en gedegenheid in onze defensie. Van de tien veldspelers zie ik het liefst vijf man áchter de bal en vijf man vóór de bal. Aangezien we het zonder spitsen stellen, zullen er looplijnen moeten worden gecreëerd met als doel mensen voor het doel te krijgen. Eerst eens een blik op de formatie:

Citaat

image.png.7e86043fd115bab58549d4d62f8a983c.png

De achterste vijf

De achterste vijf spelers vormen gezamenlijk één blok waarin telkens minstens één speler de vrijheid moet voelen én krijgen om de opbouw van achteruit te verzorgen. In de praktijk zien we de twee centrale verdedigers veelvuldig met de bal opkomen, in de hoop een van de voorste spelers te bereiken. Zijn die wegen afgesloten, dan is er nog de zwervende spelmaker die zichzelf vrij dient te bewegen en wanneer hij de bal heeft, dezelfde taak heeft als het centrale duo. De twee naar binnen komende vleugelverdedigers dienen als schakels in het driehoekenspel tussen verdedigers en spelmaker. Ook zij moeten daarentegen, wanneer op de flanken of in de diepte ruimte ontstaat, de mogelijkheid hebben en zien om het spel te verleggen.

De voorste vijf

De vijf spelers die ‘boven de middellijn’ gepositioneerd zijn moeten de verdediging van de tegenstander ontregelen. Over rechts hebben we een speler die diep durft te gaan, met de bal naar de zijlijn trekt en een individuele actie mag maken, terwijl we over links een speler hebben die de balans op het middenveld bewaakt. Immers, is de speler op rechts in aanval, bezorgt de speler op links ons een hernieuwd driemansmiddenveld en spelen we plots in een verkapte 4-3-3. De centrale middenvelder is, in goeden doen, een grote stoorzender voor de verdediging. De vooruitgeschoven spelmaker en de schaduwspits kennen van elkaar verschillende looplijnen, die door de stoppers van de tegenpartij moeten worden opgevangen. Wanneer die stoppers uit positie zijn getrokken, sprint onze centrale middenvelder in het ontstane gat. Op dat moment ontstaan opnieuw een verkapte 4-3-3, want de vooruitgeschoven spelmaker lijkt dan de meest centrale positie op het veld in te hebben genomen.

Opbouwen en aanvallen

Met een positieve mentaliteit betreden we elke wedstrijd: niet als een groep blinde paarden vooruit, maar wel het initiatief durven te nemen om de verdediging onder druk te zetten. We proberen zeer compact te voetballen, zodat spelers vanuit het midden ruimte hebben om bewegingen naar buiten te maken. Dit zorgt namelijk weer voor nieuwe ruimtes door het centrum, bijvoorbeeld voor de zojuist aangehaalde centrale middenvelder. Dribbelen doen we liefst niet aan, tenzij het een specifieke spelersinstructie is, zoals voor onze rechtshalf. Door middel van korte passes in een hoog tempo hopen we ruimtes vrij te spelen tussen en achter de verdediging van de tegenpartij. De bal moet nadrukkelijk niet té snel naar voren worden gejaagd, want als je zonder spitsen speelt, moeten de aanvallende spelers wel de tijd krijgen om naar voren te bewegen. Lange ballen of direct spel staat gelijk aan het inleveren van de bal bij de tegenstander. Over tegenstanders gesproken: afhankelijk van hun defensieve lijn en hun teamkwaliteiten kiezen we er zo nu en dan voor om meer diepteballen te geven. Vanwege het hoge tempo dat we hanteren, is het echter geen directe instructie bij de start van een wedstrijd, want opnieuw geldt: de aanvallende spelers moeten eerst op de positie staan om achter een steekbal aan te gaan.

Citaat

image.png.b8dc772ee3dc18655208ede7cbb1e193.png

Omschakelen

Het liefst hebben we de tegenstander niet te lang aan de bal. Het is prima als hun defensie het balletje rond tikt, maar de middenvelders en aanvallers moeten aangepakt worden. Counterpressie met een hoge defensieve en aanvallend lijn, met stevige mandekking en extreem veel druk zetten. Dat is waar we voor gaan om de vijand dwars te zitten. Als de bal is veroverd, begint het spel weer opnieuw. De spelers lopen naar voren als ware het een counter is en schuiven zo weer in hun vertrouwde aanvalsspel. De voorwaartse bewegingen blijven belangrijk bij een systeem zonder spitsen. Oeverloos rondtikken op en net over het middenveld is geen doel an sich, al gebeurt dat dankzij de gekozen spelersrollen vaak genoeg.

Citaat

image.png.ea74bce6139beafbdd11ce6d8b4abbc5.png

image.png.f7c8a5c8a9a443ca2daa5a73ed46e4d7.png

Er valt nog genoeg te verbeteren binnen mijn tactische keuzes, maar vooralsnog ben ik tevreden met de effecten die het op het team heeft. Zo lang we niet kansloos ten onder gaan en we geen abominabel spel op de mat leggen, ben ik een tevreden uitvreter. Komt het wel zover, dan moet ik maar weer eens aan het werk.

@Kyrill: ik ben meer dan tevreden met hoe het tweede seizoen verlopen is!

@Fantasy: dat was in de periode dat we die reeks zonder tegengoals opbouwden ook mijn reactie :D U vraagt, wij draaien!

@MNie: de zakken met geld zijn binnengeharkt in de geboortestad, maar daar heeft onze nietsnut in Indonesië (nog) niet bijzonder veel aan.

@Marius: palmbladeren en lauwerkransen omringen de ambitieloze Ivolin; het kan verkeren! Het zijn inderdaad bizarre cijfers, al liet de andere clubs wel heel veel punten liggen.

@neva: toffe overstap naar Sydney! :D Walian vindt/vond mijn club te klein om naartoe te gaan; hij blijft liever middenmoot spelen. Mij best, voor hem tien anderen, hehe.

@RubenS2: waar wij stonden te dansen om het puntenaantal stond Miro te dansen om het geld op zijn bankrekening!

@delichris: het zijn bijna Manchester United-achtige cijfers (onder jouw bewind uiteraard)

@ElMarcos: zo'n enorme overmacht had ik niet verwacht, maar dat maakt me er niet minder blij om. Nu gaan we volgend jaar wel de te kloppen ploeg zijn.

@Nummerke10: geen communistische leider en zelfs geen Satudara ingeroepen om het een en ander aan warming-up te verzorgen :D 

@FMNOOB: zeker weten dat zijn bankrekening beter gevuld is dan die van Ivo, hehe.

@KayDeManaager: om de rijkste man van Bulgarije te worden moet je daar echt de politiek in het criminele pad op, maar hij hoeft zich volgens mij geen zorgen meer te maken als hij verstandig met de centen omgaat. 

@r4vje @FlyD @kmk @kossimos @JordiW. @Jotew @stef1978 @Daniell @Milton

Heldere uitleg omtrent de tactiek en wat je ermee probeert te bereiken. Zo vind ik het vooral mooi hoe je aandacht besteed aan de looplijnen en hiermee rekening houdt terwijl je de tactische instructies onder de loep neemt. Het lijkt bijna evident maar daar ligt één van de grootst mogelijke kansen op het vlak van tactische winst in mijn ogen.

Mooi om je tactiek zo uitgelegd te zien worden. Niet de meest gebruikte formatie denk ik. Benieuwd hoe het uit gaat pakken. Ook leuk dat je je vriend uitnodigt om naar Indonesië te komen. Dat kan alleen maar de verkeerde kant op gaan natuurlijk. Tenzij hij zich inmengt bij de club en er op die manier veel geld voor jou vrij komt.

1787030577_Titan-Deuitvreter.png.80e546ae3702f57f074892d5690023a2.png

[15]

Het is al geruime tijd bijzonder stil vanuit de kant van Miro; een reactie op mijn verkapte uitnodiging is er niet gekomen. Ook mijn ouders hebben hem al een tijdje niet meer gezien, gaf mijn moeder aan toen ik onlangs contact met haar had via Skype – uiteraard miste ze me, maar ik kon me niet aan de illusie onttrekken dat enige opluchting in haar stem bespeurde vanwege het feit dat ik me eindelijk zelf weet te redden. “Waarom komen jullie niet gewoon deze kant uit, ik betaal de vliegtickets en het verblijf wel!” De vrouw die mij baarde, gaf me te kennen dat ze dit eerst met mijn verwekker moest bespreken. Ik wist al direct hoe laat het was: mijn vader was een stoere prater, zeker met wat borrels op, maar het idee van een lange vliegreis naar een land waar geen Bulgaars werd gesproken, zou hem de stuipen op het lijf jagen.

Een van de dingen die ik tot dusver nooit had geleerd, was omgaan met geld. Had ik salaris ontvangen via mijn suffe baantje, dan gaf ik het zomaar uit aan onzinnige producten, zoals een glimmende aansteker of een step – ja, van lopen word je zo moe… Bij Semen had ik misschien ook zo’n fout gemaakt, bedacht ik achteraf. Rudi Kusuma, de tienersensatie in de voorste linie, trok ik voor €110.000,- aan. Een immens bedrag voor onze club en aangezien de kapsoneslijder het na een jaar nog steeds niet kon verkroppen dat ik hem zijn geliefde rugnummer 10 niet had gegeven, liep hij eind 2022 transfervrij de deur uit. Een nieuwe club heeft hij overigens nog altijd niet. VVV-Venlo was lang geïnteresseerd, maar daar was de 10 vast al vergeven. Terugkeren bij ons wil hij helaas niet – de pijn is nog te vers. Klaploper.

Tijd om te huilen is er niet – dat laten we aan Kusuma over – dus richtten we onze focus op het versterken van de selectie. Ik wilde meer voetballend vermogen op de centrale posities van ons middenveld, het gebied waar het belangrijkste gedeelte van onze tactiek zich afspeelt. We vonden direct twee internationals wier contract afgelopen was. Aanvallende middenvelder Andri Syahputra speelde sinds zijn jeugd bij Al-Gharafa uit Qatar en was afgelopen seizoen een vaste waarde in het elftal dat actief was in de Stars League. Bij ons wordt hij een broodnodige versterking in de breedte. Een directe basisplek daarentegen gaat wel uit naar Marc Klok, de defensieve middenvelder die vanuit de jeugd van FC Utrecht vertrok naar Ross County en via meerdere tussenstations terugkeerde naar zijn roots. Met zijn ervaring moet hij voor de rust in ons spel gaan zorgen.

Spoiler

1911755707_MarcKlok.thumb.PNG.7a20862bd5c4c6f4f37b159cd0556f9e.PNG794693143_AndriSyahputra.thumb.PNG.f247314cb123fae8b2f1a59e4cddb9ba.PNG

We mogen in totaal vier buitenlanders inschrijven voor de competitie, waarvan er slechts drie een paspoort mogen hebben van een niet-Aziatisch land. We trokken een Braziliaan en een Chinees aan, beiden opnieuw transfervrij. Sinval Victor speelde zestien wedstrijden in de Série D en mag het nu op het hoogste niveau gaan proberen. Hij zal met zijn landgenoot Ruan Oliviera het aanvallende middenveld gaan vormen. Een zeer luxe aanvulling vonden we in Chen Yi. De rechtermiddenvelder genoot zijn opleiding in Portugal, maar wist daar nooit het hoogste niveau te halen. Dat lukte wel toen hij in 2021 de overstap maakte naar Heilongjiang Ice City, waarmee hij direct promoveerde naar de Chinese Super League, alwaar hij een jaar lang basisspeler was. Dat hij niet direct verzekerd is van een basisplek, heeft ermee te maken dat hij pas in maart kon worden aangetrokken.

Spoiler

1267554501_SinvalVictor.thumb.PNG.499eb504cb7d4e4007bb924d06b5d67d.PNG683363565_ChenYi.thumb.PNG.769b6ef087a8058d8f5eb9cbb06d6e32.PNG

De eerste wedstrijden van het seizoen zullen plaatsvinden in de AFC Champions League. We hoeven als kampioen van Indonesië geen voorrondes te spelen en zullen het in groep I opnemen tegen de Newcastle Jets, tegen het Filipijnse Kaya FC en tegen Amrokgang. Die laatste club levert ons een prachtreis naar het pittoreske Noord-Korea op. De groepswinnaar is direct door naar de volgende ronde. Deze tien teams worden in de achtste finales vergezeld door de zes beste nummers twee uit de groepsfase.  

@Nummerke10: vorig seizoen leek de tactiek te werken. Maar ja, dat was in een Mickey Mouse-competitie. Het is kijken hoe het ons vergaat in de Champions League met deze tactiek.

@Fantasy: in mijn gedachten klopt het meestal wel, maar de spelers denken daar soms anders over :D Tot dusver lijkt dit goed aan te slaan.

@Marius: zeker met een zeer compact middenveld en het ontbreken van spitsen moet er veel aandacht uitgaan naar de richting waarin spelers moeten bewegen en ruimtes moeten creëren voor anderen. Niet altijd makkelijk, maar wel heel interessant!

@ElMarcos: in de eigen competitie ging dit vorig jaar prima, maar de echte uitdaging volgt nu met de Champions League. Hoe zullen clubs van een hoger niveau erop reageren...?

@MNie: het is een tactiek die ik het afgelopen seizoen al gebruikte. Daar werkte het wel, maar uiteindelijk wil je er ook buiten de eigen competitie succesvol mee zijn. Miro mag met veel zakken geld komen, maar daar ga ik in-game niks aan hebben (editor doen we niet aan, hehe)

@r4vje: dank!

@delichris: dank, dat denkt elke spits die onder contract staat/stond ook...

@RubenS2: Miro hult zich in stilzwijgen... Dit jaar wilde ik eens meer vanuit een visie gaan werken in plaats van een zo effectief mogelijke tactiek bedenken zonder al te veel visie.

@FMNOOB: van mij mag die de zooi (en de schuld van ondertussen een miljoen euro) overnemen, maar ik gebruik een editors, dus in-game kan ik er sowieso niets mee :D 

@Kyrill: thanks man, blij dat het bevalt!

@neva @KayDeManaager @FlyD @JordiW. @kossimos @Jotew @stef1978 @Daniell @Milton

Met die Kusuma heb je wel een frustrerend verhaal, maar met die nieuwkomers is hij ook misschien wel weer snel vergeten. Benieuwd wat je kan uitvreten in de CL. Newcastle lijkt me outstanding in deze groep, maar verder is het natuurlijk vooral genieten, zeker met dat tripje naar Amrokgang. Daar had je vooraf ongetijfeld op gehoopt :D 

• Jotew changed the title to [FM22] De uitvreter
  • Marius unpinned this topic