Jump to content

[FM22] De uitvreter

Titan
 Share

Recommended Posts

1787030577_Titan-Deuitvreter.png.80e546ae3702f57f074892d5690023a2.png

[5]

Dubai kende ik alleen van de video’s en foto’s op Instagram, Snapchat, TikTok en allerlei andere platformen voor aandachtstekortkomende tieners en volwassenen. Nu kon ik er ook zelf over meepraten, al bleef mijn bezoek beperkt tot de vluchthaven, alwaar ik bijna vier uur moest wachten op mijn overstap richting Indonesië. Om de tijd te doden sjokte ik wat door de vele winkels die hier gevestigd zijn en ik vergaapte me aan alles was lag te blinken in de etalages. Als ik ooit geld ga verdienen, dacht ik bij mezelf, dan kom ik hier terug en koopt ik het mooiste sieraad dat ze hebben voor mijn moeder. Voor m’n vader zou ik tegen dan wel een fles wodka halen in Sofia; iedereen blij.

Nog twee uur voordat ik bij de volgende gate moest zijn. Op de hoek van een glimmende hal was een boekwinkel gevestigd. Baat het niet, dan schaadt het niet. Ik stapte naar binnen en struikelde bijna over een lading Korans die in alle talen van de wereld verkrijgbaar leken te zijn. Op andere tafels lagen de wereldwijde bestsellers, vaak gebonden in een prachtige kaft; alles om zelfs via de saaiste boeken aanzien te kunnen creëren. De winkeleigenaar hield me nauwlettend in de gaten; waarschijnlijk zag ik er niet uit als het type dat hier vaak kwam en met mijn stoppelbaard, gemillimeterde haar en Adidas-trainingspak maakte ik geen al te belezen indruk. Dat laatste klopte overigens wel; in mijn leven heb ik nog maar weinig boeken gelezen.

Achterin de winkel was een hoekje besteed aan sportboeken, iets wat direct mijn aandacht trok. Als fervent tv-kijker wist ik natuurlijk alles van boksen, worstelen en voornamelijk voetbal. Overigens weet elke Bulgaar hier alles van en kan hij het altijd beter dan de sporter zelf of de dienstdoende bondscoach. Mijn ogen gleden langs de verschillende boeken en ik merkte op dat vooral biografieën het hier goed doen. Toen, net op het moment dat ik rechtsomkeert wilde maken, bleven ze hangen bij een opvallende titel: Inverting the Pyramid: The History of Football Tactics. Direct begon ik er doorheen te bladeren en liet ik de afbeeldingen van allerlei formaties op me inwerken. Als een magisch realistische tentoonstelling verschenen boven mijn hoofd elf bolletjes die ieder een plek op het veld innamen. Zou dit het zijn? Dit boek, deze gedachte? Opeens wist ik wat ik moest doen: hopen op het onmogelijke!

Zes.thumb.png.a947dcf374d99e667e302675fd48ba1d.png

@Fantasy: hoe het verder gaat, is nog even ongewist als het op voetbal aankomt, maar ik vermoed dat er wel een club toe gaat happen!

@MNie: het is een land waar ik wel vaker het idee bij had om er een game te starten. Het was er helaas nog nooit van gekomen.

@Marius: het is geen potje met geld waar oneindig van geleefd kan worden, dus een extra inkomstenbron zou op dit moment uitermate prettig zijn. Laten we kijken of er opties komen.

@ElMarcos: laten we het een voorlopige eindbestemming noemen; je weet nooit waar je in een game uiteindelijk eindigt ;) 

@Nummerke10: al het goede komt van ver, zeggen ze!

@RubenS2: ongewone bestemming liggen me ergens wel in FM :D De intentie is om er een (eind)bestemming van te maken, mits er een club toehapt.

@Milton: bedankt! Ik ben ook benieuwd wat er mogelijk gaat zijn.

@delichris: nu hopelijk al wel een beetje.

@kmk: dank je, het vervolg is opnieuw daar!

@Daniell: thanks voor de mooie woorden, opnieuw. In FM spreek ik niet snel van een eindbestemming, maar ik hoop wel dat het een bestemming is waar we even kunnen blijven.

@jefri: de competitie is voor mij ook helemaal nieuw, dus ik ben eveneens benieuwd!

@FMNOOB: ik wilde het al langer, had ik ooit wel laten ontvallen, en nu gaat het hopelijk ook gebeuren.

@Kyrill: bedankt, kerel!!

@kossimos @KayDeManaager @JordiW. @FlyD @Jotew @Rossi

Geen tag meer ontvangen? Gewoon aangeven!

1787030577_Titan-Deuitvreter.png.80e546ae3702f57f074892d5690023a2.png

[6]

Wie denkt dat de doordeweekse markt in Razgrad een drukte van belang is, moet eens tien minuten door Jakarta lopen. In vergelijking met de nauwe straatjes in mijn geboortestad en de vele auto’s die daar op zoek zijn naar een parkeerplek zo dicht mogelijk bij de plaats van bestemming, is het hier een op hol geslagen dierentuin. Auto’s lijken kriskras door elkaar heen te rijden en het aanhoudende getoeter werkt als een bijensteek op mijn slaperige humeur. Waar ben ik aan begonnen? Hoewel ik de vliegreis in sluimerstand heb meegemaakt, verlang ik nu al naar een echt bed. Dat laat helaas nog een tijd op zich wachten, want over iets meer dan drie kwartier vertrekt alweer mijn volgende vlucht. Het enige voordeel hier is dat je niet twee uur van tevoren al moet inchecken als het een binnenlandse lijnvlucht betreft, dus tussen het drukke verkeer door baan ik me een weg naar een eettentje in de buurt van Soekarno Hatta Airport.

Met een schaaltje manggut voor mijn neus blader ik nogmaals door het boek dat ik in Dubai aanschafte. Op een notitieblokje – ik noem het zo, maar eigenlijk is het gewoon de achterkant van mijn reserveringsbevestiging voor de reis vanuit Sofia – vergelijk ik met wat ik in de theorieën over oude voetbaltactieken lees. Met veel man naar voren en driehoeken blijven creëren; dat is wat ik opmaak uit de ontwikkelingen van de afgelopen eeuw. Valt dat nog te combineren met het hedendaagse, afwachtende voetbal waarbij vooral brute, fysieke kracht de boventoon lijkt te voeren? ‘Aanvallen in golven’, zie ik mezelf noteren, en terwijl ik me bijna verslik in de boven verwachting pittige vissoep denk ik een tactiek klaar te hebben om straks te overleggen bij mijn nieuwe werkgever.

Citaat

Tactiek.PNG.cc5b2d7ecd4aabbaf2bf328bd13b6fc9.PNG

Een uur en drie kwartier duurt de vliegreis naar Padang. Ik verlaat Java dus na enkele uren alweer en vind mezelf terug op Sumatra, zo’n 1.100 kilometer naar het noordwesten. Als overtuigd ongelovige had ik in het vliegtuig voor de zekerheid toch een aantal schietgebedjes gedaan en verbaasd had ik om me heen gekeken hoe de binnenlanders doorgingen met hun gesprekken, zonder ook maar enige blijk te geven van angst over een aankomende Apocalyps. Nog nabevend van de landing heb ik niet in de gaten dat een handjevol journalisten en voetbalfans me op staat te wachten in de ontvangsthal. Voor ik het weet word ik voor een scherm geplaatst en verblinden cameraflitsen mijn ogen.

Citaat

Baan.thumb.PNG.8f5718da290eb5a813cbe9b64ee99ef4.PNG

@Kyrill: dank, ik hoop zeker dat het een plezierig avontuur wordt!

@Fantasy: het schijnt dat iedereen daar ook een Rolex krijgt bij het tekenen van een contract ;c 

@FMNOOB: het zou me niet verbazen als ik straks nog een speler tegenkom die zichzelf die bijnaam aangemeten heeft. Ik heb nu al een speler op het oog met een op z'n minst bijzondere naam!

@ElMarcos: daar heb ik vaker over gelezen, dat het bij sommige clubs echt een gekkenhuis is. Bijzonder, voor zo'n klein voetballand. Ik ben benieuwd of het terug te zien in het de stadions.

@delichris: wat dat betreft kunnen we elkaar de hand schudden; ik ga de competitie nu ook ontdekken.

@Marius: daar heb je een punt :D De namen hier zijn soms ware tongbrekers, vooral als je dan de volledige clubnaam ziet staan...

@MNie: op één club na wilden ze me zelfs allemaal hebben, dus ik mocht kiezen. Waarom deze club, zal ik later toelichten!

@RubenS2: als je het in roepia uitdrukt en dat tegenover de euro's van PSG zet, denk ik wel dat de Indonesische variant veel en veel rijker is :D Alhoewel... Het boek is overigens online als pdf in te zien, mocht je interesse hebben.

@Daniell: die dynamische ratings ben ik ook erg benieuwd naar. Ik weet nog niet of ik zo lang in Indonesië ga zijn. Als het niet in deze game is, dan misschien wel ooit een andere game waar ik het wil ontdekken. 

@Nummerke10 @Milton @kmk @jefri @kossimos @KayDeManaager @JordiW. @FlyD @Jotew @Rossi

Geen tag meer ontvangen? Gewoon aangeven!

Edited by Titan
Verkeerde screen van tactiek = aangepast

• Jotew changed the title to [FM22] De uitvreter
  • Marius unpinned this topic