Jump to content

[FM22] De uitvreter

Titan
 Share

Recommended Posts

Titan - De uitvreter.png

[43]

“Heren, welkom!” Een opvallend net geklede man van een jaar of vijftig zat al op ons te wachten in de vergaderruimte van het stadion van Ludogorets. Toen hij ons binnen zag komen, stond hij direct op en gaf hij ons een ferme handdruk – eentje die alleen wordt gegeven door mannen vol zelfvertrouwen. Hij gebood ons aan tafel plaats te nemen en gebood een assistente drie espresso’s te brengen. “Laat ik direct ter zake komen, want we gaan elkaars tijd niet verspillen. Net als jullie wil ik van die pederast af, die Todorov. Eén ding moet ik hem wel nageven: zijn plan was slim. Jou aanstellen als coach van Balchik was een meesterzet; alle aandacht gaat tegenwoordig naar de club en op wedstrijddagen is er geen autoriteit meer te bekennen in de haven. Helaas is hij gek geworden, we moeten rust krijgen in de handel. Daarom heb ik een voorstel voor jullie, aangezien jullie ook rust en veiligheid zoeken.” Hij liet een stilte vallen en kuchte om zijn stem te schrapen. “Ik zorg ervoor dat Todorov voorgoed verdwijnt en jij, Ivolin, gaat vanaf volgend seizoen hier werken, in alle rust en zonder bijbedoelingen. Een club trainen, meer niet.”

De aanbieding van om coach van Ludogorets te worden had ik dus op zak, maar tot het seizoen voorbij was, moest ik dit volstrekt geheim houden. Niets mocht erop wijzen dat ik in verband stond met een mogelijke aanval op Todorov en de zijnen. Vanuit dat perspectief was het prettig dat we in een overval voetbalprogramma hadden, met onder meer de tweede ronde van de Europa League tegen Villarreal. De eerste werd in Bulgarije afgewerkt. Uiteraard hoopten we opnieuw op een stunt, net als tegen Nice. De Spanjaarden waren echter gewaarschuwd door onze recente uitslagen en liepen niet in dezelfde val als hun voorgangers. Vakkundig werd de controle over de wedstrijd gepakt en in alle rust zochten de bezoekers naar een opening. Die werd in de 53e minuut gevonden toen een inworp kort werd genomen en er direct een voorzet naar de tweede paal volgende, alwaar Calegari in kwam lopen om raak te koppen. Villarreal vond het direct prima en gaf ons geen kans meer om te counteren.

Spoiler

image.thumb.png.796ae1f80d48b86398d689723df89c23.png

In Spanje moesten we wel komen, wilden we een plek in de volgende ronde bereiken. Al snel kwamen we tot de pijnlijke conclusie dat ons team vele malen zwakker is dan onze opponent en dat we van geluk mochten spreken dat we zo ver in het toernooi geraakt waren. Binnen tien minuten stond het al 2-0 door goals van Baena en Chukwueze en leek een monsterscore in de maak. Gelukkig kwamen we iets beter in het duel en volgden er zelfs kleine kansen, maar spannend kon het nooit meer worden. De 3-0 van oudgediende Gerard Moreno betekende het sluitstuk van de avond.

Spoiler

image.thumb.png.2585aec3422395b6a0cb94071391b9c7.png

Door de Europese uitschakeling kon de focus volledig op de competitie en het bekertoernooi. We waren als koploper de winterstop ingegaan. In het land werden we ondertussen gezien als favoriet voor de titel, ook al was de weg daarnaartoe nog lang. In de reguliere Efbet League bleven we het ook in 2026 goed doen. De meeste wedstrijden werden gewonnen, behalve die tegen de twee grootste teams uit Sofia. Levski maakte het ons opnieuw moeilijk (1-2) en tegen CSKA leverden twee ploegen een waar spektakelstuk af (4-4). Aan het eind van deze rit zien we onszelf terug op de eerste plek en gaan we samen met Levski, Ludogorets, Beroe Stara Zagora, CSKA-Sofia en CSKA 1948 richting de kampioensronde.

Citaat

Eindstand.thumb.PNG.4746a6f4763d9b1a82f799eee459de2d.PNG

@Fantasy @r4vje @neva @Kyrill @MNie @Marius @Nummerke10 @FMNOOB @delichris @RubenS2 @ElMarcos @FlyD @KayDeManaager @JordiW. @kossimos @Jotew @stef1978 @Daniell @Milton @timpy00 @x_k03k13_x @komodo25 @Bierhof @Whitewolf345

De Europese uitschakeling is op zich geen verrassing, maar dat avontuur was sowieso al meer dan geslaagd. In eigen land ga je met een lichte voorsprong de beslissende fase in. Het zou mooi zijn dat je met een prijs afscheid kan nemen, want het ziet er toch naar uit dat Violin aan zijn laatste weken bij de club bezig is. Of zijn volgende bestemming al helemaal vast ligt weet ik niet helemaal zeker :) 

Titan - De uitvreter.png

[44]

De keuze was verrassend eenvoudig: natuurlijk ging ik een contract tekenen bij Ludogorets! Ik zou gek zijn als ik er vanaf zou zien – dicht bij mijn ouders en jeugdvrienden wonen, leven in een stad waar ik me volledig thuis voel en niet op de minste plek weg uit Balchik. Was er ook mag gebeuren in dit mooie havenstadje, mij zien ze niet meer terug na de gebeurtenissen van de afgelopen tweeëneenhalf jaar. Als Todorov van het toneel is verdwenen – om een eufemisme erin te gooien – hoop ik het allemaal achter me te kunnen laten. Ik heb mijn passie gevonden in het managen van een club, dat is waar ik mee verder wil. Onder toeziend oog van Dimitar tekende ik op de stippellijn; voorzitter Aleksandrov keek tevreden over mijn schouder mee. Op diezelfde schouder legde hij even later zijn hand. “Iedereen kijkt uit naar je komst. Vanaf nu ben je veilig, houd het nieuws maar in de gaten de komende tijd.”

Citaat

image.thumb.png.979eb99173998c38860c8985c60d0008.png

Sportief gezien zijn er nog twee gebeurtenissen die het vermelden waar zijn: de kampioensgroep en de nationale beker. Eerst maar eens de afronding van de Efbet League. Verspreid over twee maanden moesten er nog vijf wedstrijden gespeeld worden, dus de selectie kon telkens in alle rust bijkomen van en toewerken naar elke speelronde. De eerste twee tegenstanders troffen we op verplaatsing, beide keren in Sofia. Twee snelle goals van Popov waren tegen CSKA-Sofia niet voldoende om drie punten te pakken, want in de tweede helft kwam de thuisploeg terug dankzij onder andere een benutte strafschop van Thomas Lam. Bij CSKA 1948 was Popov opnieuw snel trefzeker; nu was het wel genoeg voor de driepunter. De 486 aanwezige fans hadden het maar zwaar voor de rest van de wedstrijd…

Levski Sofia kwam bij ons op de koffie en liet dat goed smaken Zo goed zelfs, dat ze zomaar vergaten ons punten af te snoepen, iets wat in de reguliere competitie nog wel was gelukt. Wederom was Popov de vroege doelpuntenmaker. Levski kwam nog terug tot 1-1, maar dankzij een pegel van Phaeton bleven de punten in Balchik. Misschien nog wel belangrijker: dankzij Pheaton konden we de kampioensschaal in ontvangst nemen, want Levski was op een onoverbrugbare afstand gezet – titelprolongatie was een feit!

We konden de competitie rustig gaan uitbollen. Ook tegen Beroe Stara Zagora hadden we onze wekkers weer gezet om vroeg te kunnen scoren: na zestien minuten stond het 0-2. Alleen tegen Ludogorets – mijn aankomende werkgever en tegelijkertijd laatste tegenstander binnen mijn dienstverband bij Balchik – waren we de partij die op achterstand kwam. Opnieuw trof onze opponent een spits in bloedvorm, want Ventislav Popov tilde zijn totaal in de kampioensgroep naar zes treffers. Met 27 goals werd hij bovendien topschutter van de Efbet League en werd hij gezien als de beste aankoop van het seizoen. Niet gek, die investering van €150.000,-

image.thumb.png.d48b1131cb70cdb504448e235098c28f.png

Spoiler

image.thumb.png.44f47575946a7eb95438ce1be10203d3.png

Tot slot de Kupa na Bulgaria; een prijs waar Chernomorets Balchik nog nooit aan had mogen ruiken. Kon het dit jaar dan eindelijk lukken? Absoluut! Nadat we in de eerste en tweede ronde afrekenden met respectievelijk Yantra Gabrovo (2-0) en Beroe Stara Zagora (1-0), mochten het in de kwartfinale in eigen stadion opnemen tegen Montana. De bergbewoners bleken geen partij te zijn voor ons gezien de overtuigende 3-1 zege, waarop in de halve finale een tweeluik met Arda op het program stond. In de uitwedstrijd knalden we al over ze heen, dus de return had net zo goed op papier afgedaan kunnen worden. De finale leverde een saillant treffen op, want ik mocht mijn aankomende werkgever opnieuw een prijs ontnemen. Ludogorets kwam een vroeg benutte strafschop van Kusuma nooit goed te boven en liet ons met 3-1 zegevieren. De laatste treffer was voor Popov, die ook in deze competitie tot topscoorder werd gekroond.

Citaat

image.png.3d539e3f0f5cbea5fca2098bd07b92be.png

@Fantasy @r4vje @neva @Kyrill @MNie @Marius @Nummerke10 @FMNOOB @delichris @RubenS2 @ElMarcos @FlyD @KayDeManaager @JordiW. @kossimos @Jotew @stef1978 @Daniell @Milton @timpy00 @x_k03k13_x @komodo25 @Bierhof @Whitewolf345

Edited by Titan

Prachtig om je oude club te kunnen verlaten met twee hoofdprijzen. Of je nieuwe werkgever er zo blij mee was dat je de beker nog wist af te snoepen is een andere zaak. Maar dan weten ze meten ook weer dat Violin een integer man is, trouw aan zijn werkgever :) 

Heerlijk afgesloten. Ik neem aan dat alles groter en beter is bij Ludogorets ten opzichte van Balchik, ondanks wat je daar hebt klaargespeeld. Ben benieuwd wat je bij dit team kan bewerkstelligen (en of je eindelijk wat rust krijgt in de privésferen). 

Met een paar prachtige prijzen via de voordeur opweg naar de volgende uitdaging! Voor de fans van Balchik een moment om maar eens goed bij stil te staan, want waarschijnlijk gaan de prijzen de komende tijd richting Razgrad. 

Titan - De uitvreter.png

[45]

Voorzitter onder vuur genomen. De krantenkop was zakelijk, de toegevoegde foto verhelderend. Toen ik op een ochtend bij de kiosk de grootste krant van het land kocht, wist ik het gelijk: iemand uit deze stad had zich aan zijn woord gehouden; van Todorov zou ik nooit meer iets horen. Tevreden, maar tegelijkertijd met een raar gevoel, stak ik de krant onder mijn arm en liep richting het appartement van mijn ouders. Ze leefden op zo’n tweehonderd meter afstand van het stadion waar ik minstens één keer per week kom – de trainingen en besprekingen vinden verder plaats op het trainingscomplex aan de rand van de stad, op de weg richting Shumen. Wanneer ik hier over straat liep, keken vooral de jongetjes me na, staand op een van de vele kunstgrasveldjes die de stad rijk is. Vriendelijk groet ik ze door mijn hand op te steken. Het leven lacht me weer toe.

In alles merk je dat Ludogorets een veel grotere club is dan Balchik: een modern stadion, perfecte accommodaties, veel financiële middelen en vooral veel kwaliteit op het veld. Dat de club vijf jaar geleden de eerste winnaar van de Conference League werd, verbaasde me niet, al was er op sommige momenten natuurlijk wel sprake van geluk. Ik hoefde niet hard te werken – en daar houd ik van – om de selectie op gewenst niveau te brengen. Een verdediger en twee vleugelspelers annex aanvallers zouden in mijn ogen al voldoende moeten zijn. Met de eerste transfer was ik razendsnel, omdat ik wist dat ik anders te laat zou zijn. De dag waarop ik vertrok naar Razgrad, kwam bij Balchik namelijk een bod van 2,1 miljoen euro binnen van Cardiff voor Rudi Kusuma; het bedrag dat contractueel was vastgesteld als afkoopsom. Snel deed ik een gelijk bod en de Indonesiër besloot mij te willen volgen. Zo heb ik hem ondertussen naar elke club gehaald waar ik zelf actief was.

Spoiler

Kusuma.thumb.PNG.28d8d67d941523e42a75c1019a431077.PNG

De andere twee aanwinsten zijn geboren en getogen in Bulgarije. Mariyan Georgiev brak door bij Septemvri Sofia, werd overgenomen door Levski en maakte een toptransfer naar Porto. In Portugal belandde hij op de verhuurlijst. Het kost wat (in totaal 5,5 miljoen euro plus salariskosten), maar dan heb je wel een zeer talentvolle international binnen. De laatste nieuwe binnenkomer is een enkelvoudig Bulgaars international die in 2025 de overstap maakte van CSKA naar Olympique Marseille: Martin Smolenski. In Frankrijk moest hij het vooral stellen met invalbeurten, iets waar hij geen genoegen meer mee nam. Een bod van 3,9 miljoen euro werd geaccepteerd.

Spoiler

Smolenski.thumb.PNG.08c93a73b9570f5b06a92be97a2acaa9.PNGGeorgiev.thumb.PNG.9c9903356f61b8a71427397e87e89946.PNG

Met een zeer ervaren selectie plus een paar jonge spelers begonnen we aan het seizoen. De openingswedstrijd was traditiegetrouw de Superkupa na Bylgarija. Aangezien Ludogorets vorig jaar tweede werd in de beker en daarin verloor van de landskampioen, mochten we hier aan deelnemen. Je raadt het dus al: mijn eerste wedstrijd zou tegen Balchik gespeeld gaan worden, net als dat mijn laatste wedstrijd met Balchik tegen Ludogorets werd gespeeld. Och, machtig universum! Over de supercup kan ik vrij kort zijn: mijn oude werkgever had geen schijn van kans en werd met 4-0 door ons afgedroogd. Rudi Kusuma hield het netjes door zich van scoren te onthouden, iets wat hij best had kunnen doen gezien de gecreëerde kansen.

image.png.b3810cc797f680a75177d7eb5ab637fa.png

Met een goed gevoel gaat de competitie binnenkort van start. Niet alleen moeten we ons best doen in de Efbet League, want tussendoor gaan we ons ook proberen te kwalificeren voor de Europa League. Daarvoor zullen we in de play-offs af moeten gaan rekenen met Zenit Sint-Petersburg.

Iedereen bedankt voor de reacties, likes en het volgen van dit verhaal - het blijft me motiveren!

De lucht is blauw, en meer van dat soort zinnetjes zijn momenteel wel van toepassing voor Violin. Maar de vraag lijkt me inderdaad terecht: voor hoelang? Bij zijn nieuwe club lacht het leven hem inderdaad ook toe momenteel. Leuk om steeds zo'n speler mee in je achterzak te hebben. Je oude werkgever weet meteen ook weer hoe laat het is. Nationaal verwacht ik dan ook nu al een walk over. Europees ligt de uitdaging, maar met de eerstvolgende tegenstander kan je zo maar eens al je handen vol hebben.