Jump to content

[FM22] De uitvreter

Titan
 Share

Recommended Posts

1787030577_Titan-Deuitvreter.png.80e546ae3702f57f074892d5690023a2.png

[3]

“Duitsland? Ben je niet goed bij je hoofd? We spreken de taal niet eens en met onze tongval en ons gebrekkige Engels worden we binnen de kortste keren aangezien voor een stel derderangs Oostblokkers.” Ik geef toe, mijn eerste reactie op het voorstel van Miro was niet al te positief. Hoe vaak had ik niet al de verhalen gehoord van leeftijdsgenoten die naar het Westen gingen om daar veel geld te verdienen. Meestal kwamen ze bedrogen uit. Lange dagen achter elkaar aan een lopende band of op een bouwplaats, waar een karig loon tegenover staat, om over de kosten van huisvesting nog maar te zwijgen. Natuurlijk, die jongens komen altijd met een goedgevulde portemonnee terug. Telkens verbaas ik me er weer over hoe snel ze door dat geld heen zijn. Ze kiezen tijdelijk voor iets duurder bier, gaan Marlboro roken in plaats van onze landelijke blafstokjes en doen een domme investering in een onderneming die gedoemd is te mislukken. Kortom, over mijn referentiekader lag een donkere schaduw.

Verbouwereerd keek Miro me aan en voor het eerst in dagen bespeurde ik iets wat op kleur leek in zijn gezicht. “Wat moeten we dan? Zie hoe ik erbij lig; dit is toch niet vol te houden als ze terug blijven komen?” Op dit punt onderbrak ik hem, want in zijn enthousiasme – of wat het angst? – leek hij voorbij te gaan aan het feit dat ik niet bij zijn stinkende zaakje betrokken ben geweest. Nadat ik hem daarop had geattendeerd, ontspon zich een kleine grijns in zijn mondhoeken, waarvan ik niet kon bepalen of hij ergens om moest lachen, of dat hij een pijnlijke herinnering naar boven haalde. Het antwoord op mijn verzwegen vraag volgde snel. “Misschien heb ik, per ongeluk, je naam laten vallen toen ze vroegen hoe ik voor het geld ging zorgen…”

Het lijkt me goed om de woorden die ik na die boodschap uitte niet op papier te zetten. Ik weet het zelf nog amper wat ik naar zijn hoofd heb geslingerd. In razernij had ik bijna het klusje afgemaakt waar ‘die gasten’ enkele dagen geleden aan begonnen waren. Nu, een paar uur later, zat ik bij mijn ouders aan de keukentafel (tevens familie-, overleg-, visite- en gelagtafel, en in sommige gevallen een bekoorlijke slaapplek) en probeerde ik mijn gedachten leeg te maken. Mijn moeder serveerde sarmi, alsof ze met het koken van mijn lievelingsgerecht aan leek te willen geven dat ze mijn zorgelijke gezicht had opgemerkt. “Wat zit je te denken, jongen?” Terwijl ik door de zuurkoolkoolbladeren met rijst prikte liet ik ontvallen dat ik eraan dacht Europa te gaan verlaten. Direct sloeg ze een kruis, prevelde onverstaanbare woorden richting het plafond en vertrok met een fles zelfgestookte rakia naar haar slaapkamer.

@Daniell: uit ervaring kan ik zeggen dat het een prachtige route is om te ondernemen, maar het is niet de weg die onze vrienden af zullen gaan leggen.

@Kyrill: opnieuw bedankt, kerel! :)

@FMNOOB: mijn dank is groot!

@delichris: daar doen we het voor, bedankt.

@Fantasy: moest er even over nadenken, maar ik weet weer wat je bedoelt. Hehe, nee, die schuinsmarcheerder laten we in een ander verhaal achter ;) 

@Marius: het begint er alle schijn van de krijgen dat het beter is het land te verlaten. Duitsland lijkt nog niet de voorkeur te hebben bij één van de twee.

@ElMarcos: elk avontuur kent een bepaalde voorgeschiedenis en nu is het kijken wat het avontuur in gaat houden. Bedankt!

@RubenS2: of toch niet! ;c 

@MNie: het Duitsland-plan kwam van Miro; dat andere figuur kijkt er nog wat anders tegenaan... Thanks!

@kossimos: dank voor de mooie woorden!

@Milton: dank u, hier is het volgende stukje ;)

@kmk: de enige die het op dit moment zeker weet, ben ik zelf, haha. Het zal niet lang meer duren! 

@KayDeManaager @jefri @JordiW. @FlyD @Jotew @Rossi

Geen tag meer ontvangen? Gewoon aangeven!

6 uur geleden zei Titan:

zuurkoolkoolbladeren

Als dit zijn favoriete gerecht is, is het duidelijk hoe laag zijn inkomen is. Trouwens, één keer kool is genoeg vermoed ik :classic_ninja:

Buiten Europa, ik ben benieuwd. Tenzij het alweer een gedachtespinsel is om ons op het verkeerde been te zetten.

Van je 'vrienden' moet je het hebben trouwens...

1787030577_Titan-Deuitvreter.png.80e546ae3702f57f074892d5690023a2.png

[4]

Twee dagen later was mijn moeder van de schrik bekomen. Volgens mij had ze mijn vader nog niet eens ingelicht – kon ook niet, want hij was weer eens een paar weken aan de Zwarte Zee om daar zijn steentje bij te dragen aan het toeristenseizoen en zo ons gezin van een financiële impuls te voorzien. Ook zelf had ik verzuimd iets tegen mijn vader te vertellen, wat misschien wel beter was. Vroeger heb ik vaak genoeg een ‘tik in de goede richting’ gekregen, zoals hij het zelf noemde. “Ivolin”, begon mijn moeder bijna plechtig, “we hebben elk jaar iets voor je opzij gezet, zodat je ooit op eigen benen verder zou kunnen gaan. We weten dat je geen advocaat wordt. Dokter evenmin. Toen je geboren werd, hebben we één ding tegen elkaar gezegd: die jongen moet zichzelf op den duur gaan redden en zo zullen we hem opvoeden.”

Regelmatig dacht ik de afgelopen week aan haar woorden. Hebben ze me opgevoed om mezelf te gaan redden? Ik, die nog niet eens een ei kan bakken zonder het brandalarm af te laten gaan en die de wasmachine alleen kent van die ene keer dat ik er dronken tegenaan stond te pissen? Misschien moeten zaken op een later moment nog op hun plaats vallen… Hoe dan ook, ik kreeg de formulieren voor een bankrekening toegestopt die op 9 mei 1994 geopend was, precies een maand na mijn geboorte. Na de papieren twee etmalen in mijn bezit te hebben gehad, was ik naar de bank getrokken om te ontdekken welk bedrag tot mijn beschikking was gekomen. 5.000 leva en een beetje, stond op een afdruk die de beambte mij gaf. Ik nam alles direct op. Voor veel mensen is het geen groot bedrag, maar vanuit de ogen van mijn ouders was dit een fortuin.

De dagen waren voorbij gevlogen. Veel langer kon ik niet meer blijven, temeer Miro zich sinds kort weer buiten liet zien en zich weinig van het incident eerder deze maand leek aan te trekken. Geregeld hing er een penetrante wietlucht om hem heen en op gezette tijden verdween hij een paar minuten om ‘zaken te doen.’ Dit kon alleen maar de verkeerde kant opgaan, dat was duidelijk. Het leek me een kwestie van tijd tot hij mijn naam nogmaals zou noemen. Zonder hem was ik vertrokken, iets wat aan me knaagt, maar waarvan ik weet dat het nu het beste is – ik kan niet voor twee mensen zorgen. Bovendien was ik bang dat mijn geld niet meer veilig zou zijn zodra hij er lucht van kreeg. Zo kreeg bijna niemand mee dat ik ’s ochtend om 4:00 uur op de bus naar Sofia stapte – slechts 40 leva voor zo’n afstand – en ergens halverwege de middag van een allervriendelijkst meisje hoorde dat een ticket naar Jakarta me 931 leva ging kosten.

@delichris: merci! Het gaat nu al een stukje verder weg.

@kmk: dat beschreven eten van de vorige update smaakt ook zeker naar meer, mocht je het ooit proeven!

@ElMarcos: ik wilde de spanning er nog even in houden, maar nu lijkt er wat meer duidelijk te worden.

@MNie: Azië, zo lijkt het toch! Bedankt voor je complimenten.

@Daniell: dat is de enige juiste conclusie. Ach, wie weet komt hij ooit nog in Duitsland uit ;) 

@Marius: dat voorgevoel is op basis van eerdere verhalen best goed te verklaren, ha! 

@Nummerke10: ik houd het tempo laag, dus het is nog te bolwerken! :D Bedankt!

@Milton: thanks! Het werelddeel lijkt nu wel wat duidelijker te zijn.

@Kyrill: in de bèta is het nog even spelen in Europa, maar ik vind andere continenten in FM ook altijd ontzettend interessant. Wil altijd iets nieuws proberen.

@RubenS2: kun je nagaan hoe veel kool in dat gerecht gaat! ;c Het is inderdaad een goedkoop gerecht, zoals veel specialiteiten daar, maar wel akelig lekker. 

@FMNOOB @Fantasy @kossimos @KayDeManaager @jefri @JordiW. @FlyD @Jotew @Rossi

Geen tag meer ontvangen? Gewoon aangeven!

• Jotew changed the title to [FM22] De uitvreter
  • Marius unpinned this topic