Jump to content

[FM22] De uitvreter

Titan
 Share

Recommended Posts

Titan - De uitvreter.png

[38]

Het was een avond waarop ik zat te niksen, gelijk aan alle avonden waarop er geen voetbalwedstrijd afgewerkt hoefde te worden. Ik zat met een biertje in de hand voor de tv toen de intercombel van mijn appartement mij riep. Vast iemand die zijn sleutel is vergeten en ergens anders moet zijn, zoals zo vaak het geval is. Laat ze het maar ergens anders proberen, ik sta niet meer op. Na een korte stilte ging de bel echter nog een keer, nu voor langere tijd. Geërgerd stond ik op uit mijn luie zetel om naar het apparaat naast de voordeur te sjokken. Om me aan te sporen, werd er nog een keer op de bel gedrukt – ik zette er geen stap harder om. “Vanwaar deze haast?” Snauwerig stond ik de onbekende bij de centrale voordeur te woord. “Ivo, laat me binnen. We moeten dringend met elkaar spreken, voordat alles fout gaat lopen.” In de stem herkende ik Dimitar.

Het onaangekondigde bezoek was niet bepaald wat ik nodig had in het volle programma dat augustus ons bood. Niet alleen hadden we de tweestrijd met Midtjylland gespeeld, ook waren er vijf Efbet Leaguewedstrijden gepland én stond ons de dubbele confrontatie met Hibernian te wachten. The Hibs kwamen eerst naar Balchik, waar we een tactisch trucje probeerden uit te halen. Popov werd niet in de spits gezet, maar juist op de plek van Rudi Kusuma, die normaliter als een nummer tien speelt. Het leverde geen spektakel op, maar op bepaalde momenten wel verwarring in de defensie van de Schotten. Toch viel het doelpunt met enig geluk. Popov zag een doelpoging gekraakt worden door een verdediger, in de rebound die ontstond was het voor Assibey-Mensah een koud kunstje om ons op 1-0 te zetten. Die goal betekende direct de einduitslag van het eerste duel.

Spoiler

image.thumb.png.ae1679f1f82b7f7a28c3963440c04bd4.png

In het weekend zetten we promovendus Hebar door een late goal van Popov met 1-0 opzij en konden we ons opmaken voor een reis naar Schotland. In het Easter Road Stadium in Edinburgh startte de thuisploeg furieus. Al binnen vijf minuten stond Campbell oog in oog met Szchur en kwam Hibernian op voorsprong. Tien minuten later had goalie McCarthy een lange bal in huis die precies in de voeten van Scott Wright belandde. Szchur verkeek zich op het zwakke afstandsschot dat volgde en we leken op te kunnen gaan maken voor de EL-loting. We toonden echter karakter en gingen simpelweg voetballen. Na een aanval over rechts kwam de bal voor de voeten van de mee ingeschoven middenvelder Bassim Rashid. De Palestijn vond de verre hoek, waardoor we op doelsaldo weer gelijkstonden met onze opponent. In de tweede helft bleven we goed voetballen en hing de 2-2 lange tijd in de lucht. Na 78 minuten kregen we eindelijk waar we recht op hadden: de doorgebroken Kusuma werd onderuitgehaald door Cadden, die er met een gele kaart heel goed vanaf kwam. De toegekende penalty werd door Kusuma zelf benut.

Spoiler

image.thumb.png.6b2dd3af2741c62a8d0e9be622d2c30f.png

De miljoenen stroomden binnen. Waar we anderhalf jaar lang de balans op ongeveer €50.000,- wisten te houden, stond er nu een bedrag dat bestond uit acht cijfers vóór de komma. Volgens de nationale kranten was dat het enige positieve aan de kwalificatie, want na de loting wist een van de sensatiekranten een grafsteen met Chernomorets Balchik – R.I.P. op de voorpagina van de sportkatern te plaatsen. Het zegt alles over de kansen die ons worden toegedicht tegen de Eredivisie-kampioen, de nummer 2 van de Bundesliga en Franse runner-up.

CL.thumb.PNG.95fb943c390071d39d1d9d365c250176.PNG

Een aantal mensen heeft weer veel geld verdiend :D Op naar het Santiago Bernabéu om deze prijs op te halen (geintje natuurlijk).

@Fantasy @r4vje @neva @Kyrill @MNie @Marius @Nummerke10 @FMNOOB @delichris @RubenS2 @ElMarcos @FlyD @KayDeManaager @JordiW. @kossimos @Jotew @stef1978 @Daniell @Milton @timpy00 @x_k03k13_x @komodo25 @Bierhof @Whitewolf345

Prachtig om je te kwalificeren voor het kampioenenbal! Dit lijkt echt te mooi om waar te zijn. En wat de pers en zogenaamde kenners ook mogen denken, volgens mij ga je er geen zes keer met een pandoering af gaan, daarvoor heb je volgens mij de echte kleppers kunnen ontlopen.

Titan - De uitvreter.png

[39]

Ik liet een stilte vallen en leunde met rug tegen de muur aan de andere kant van de intercom. Even had ik een moment voor mezelf nodig, voordat ik overhaast een beslissing zou nemen die mijn leven kon gaan veranderen - of beëindigen. Na nog eens diep adem te hebben gehaald, drukte ik de knop in waardoor beneden de deur uit het slot schoot. Als hij me iets aan wilde doen, dan waren er genoeg andere momenten geweest om dat te doen en waar hij makkelijker ongezien kon blijven. Ik hoorde Dimitars voetstappen door het trappenhuis omhoog galmen. Door het spionnetje in de deur zag ik hem meter voor meter dichterbij komen; iets in zijn gezicht straalde haast uit, alsof juist híj degene was die achterna werd gezeten. Dat gevoel maakte dat ik de deur al voor hem opendeed voordat hij aan kon kloppen. “Kom binnen”, zei ik nog, maar dat bericht leek hem volledig te ontgaan; hij brandde direct los. “Het is Todorov, hij is krankzinnig geworden.” Vertel me iets nieuws, zei ik in mezelf. “Hij vertrouwt niemand meer nu er steeds meer aandacht voor de club is. Sterker nog, hij heeft het idee dat jij over een tijdje hier vertrekt en hem dan zal verraden. We moeten een plan bedenken, Ivo, anders loopt het niet alleen voor jou slecht af.”

Het Miljoenenbal was nu echt gestart; in Varna mochten we Borussia Dortmund verwelkomen. De Duitsers traden aan met een aantal topspelers in een aanvallende rol, waaronder Werner, Bellingham, Reyna en Edouard. Het bleek een prima tactiek te zijn, want we kwamen geen moment aan voetballen toe. De gehele wedstrijd moesten we vertrouwen op de beperkte kwaliteiten van onze verdedigers. Wonderwel hielden zij zich staande, wat ook te maken had met het weinig creatieve aanvalsspel van Dortmund. Er werden weliswaar 33 schoten gelost, maar elf daarvan kwamen van afstand, zes werden geblokt en er werd geen enkele uitgelezen mogelijkheid genoteerd. Twee halve kansjes, dat was alles, als we ons datacenter mogen geloven. Ondanks het beperkte aantal doelpogingen van ons, werd het gelijkspel als een overwinning gevierd.

Spoiler

image.thumb.png.f17e6e1ea74119a89011d40efe401b11.png

Net als Dortmund, had ook Ajax er aanvallend veel zin in tijdens de tweede speelronde. Neres, Anthony en Barkley mochten Tadic van bruikbare ballen voorzien, terwijl achterin een zeer hechte defensie stond met Tagliafico, Martinez, Álvarez en Timber. Niemand keek dan ook verbaasd op dat na 23 minuten de eerste treffer werd genoteerd namens de thuisploeg. Door de hoge druk van Ajax konden wij de bal niet goed wegwerken; een lange bal werd onderschept en in no-time zette Barkley zijn ploegmaat Neres in een uitstekende positie om de 1-0 te maken, iets wat de Braziliaan gretig deed. Zo nu en dan konden we ons toch onder de druk uitvoetballen en werd Ajax gedwongen een overtreding te begaan. Een beuk van Timber werd met geel bestraft en na een korte blessurebehandeling voor Kusuma ging Valeri Antonov achter het kanon staan. Van ruim 25 meter afstand krulde hij de bal langs Timo Horn. Niet veel later begon Timber nog een domme overtreding op de achterlijn, waarna hij pal voor rust met rood mocht inrukken. In de tweede helft nam de druk steeds meer af, maar ontbeerden wij de kwaliteit om het de thuisclub lastig te maken. Opnieuw een punt, opnieuw een feest in onze kleedkamer.

Spoiler

image.thumb.png.41cc155ef89e1752c3ac056496ebb562.png

Uiteraard werd er ook in Bulgarije volop gevoetbald. Na ons fenomenale eerste seizoen op het hoogste niveau waren we nu de te kloppen ploeg. De grote vraag was of we ook dit seizoen mee konden doen met de toppers. Het antwoord was duidelijk: ja, dat konden we. Van de negen competitieduels werden er zeven in een zege omgezet. Alleen Arda en Levski wisten ons tot dusver te verslaan; de nederlaag tegen laatstgenoemde frustreerde mij nog het meest, want tot op heden lukt het ons niet om de topclub uit de hoofdstad het moeilijk te maken. Overigens hebben onze nieuwelingen zich onmiddellijk laten gelden; spits Popov legde er reeds zeven in en op de linkerflank ontpopt Assibey-Mensah zich regelmatig tot en plaag voor de tegenpartij.

image.thumb.png.53053fa07ceda6e2cfb746c671370fb4.png

Bedankt voor al jullie aanmoedigende reacties én voor het volgen van dit verhaal! Vorig seizoen heb ik elke competitiewedstrijd afzonderlijk behandeld om jullie af en toe iets mee te geven over de clubs; dit seizoen deel ik de competitieresultaten in een compactere vorm.

@Fantasy @r4vje @neva @Kyrill @MNie @Marius @Nummerke10 @FMNOOB @delichris @RubenS2 @ElMarcos @FlyD @KayDeManaager @JordiW. @kossimos @Jotew @stef1978 @Daniell @Milton @timpy00 @x_k03k13_x @komodo25 @Bierhof @Whitewolf345

Je overtreft toch alweer de verwachtingen, met name in de CL vooral. Twee keer een impressionant gelijkspel! Ook in de competitie laat je zien dat vorig seizoen geen toevalstreffer was. Het is dan ook geen verrassing dat de trainer binnenkort misschien wel eens andere oorden zou kunnen opzoeken.

Titan - De uitvreter.png

[40]

Een tijdlang zaten Dimitar en ik elkaar zwijgend tegenover elkaar. Ik las van zijn gezicht dat hij twijfelde of ik zijn verhaal vertrouwde; een terechte twijfel als je het mij vraagt. Wat dit niet dezelfde persoon die me met enkele verkapte en minder verkapte bedreigingen vanuit Indonesië naar Balchik had geloodst? Was hij niet maandenlang de spreekpop van Todorov? Toch zei er in mij een stemmetje dat ik van Dimitar niets meer te vrezen had en dat hij momenteel waarschijnlijk banger was dat ik. Ik wilde niet weten wat er met hem kon gebeuren wanneer ontdekt werd dat hij mij ’s avonds een bezoek aan huis bracht, iets wat nog nooit eerder voorgekomen was. Het stilzwijgen werd door mij doorbroken. “Hoe weet ik dat ik je kan vertrouwen?” Na een tijdje na te hebben gedacht antwoordde Dimitar dat hij daar geen antwoord op had, maar dat hij hoopte dat ik het goede in hem zou zien. “Voor mij was dit alles een snelle weg naar geld. Ik rolde er in en kon er al snel niet meer uit.” Daar had hij een punt – als geen ander had ik ontdekt hoe moeilijk het is om je te onttrekken aan een organisatie als deze, terwijl ik er zelf niet eens voor had gekozen om erin te belanden en ik zelfs grotendeels aan de zijlijn stond. “Ik denk dat ik iemand ken die ons kan helpen, Ivo, maar er kleven risico’s aan.”

Na twee gelijke spelen in de Champions League zat bij ons de moed er goed in. Olympique Lyon was de derde tegenstander en zoals gebruikelijk in de groepsronde tref je die twee keer achter elkaar. Thuis kenden we een absolute droomstart. Na exact tien minuten kwamen verdiend op voorsprong: de bal ging van voet naar voet en door het centrum werd Tsachev bereikt. De rechtsvoor ging niet voor eigen succes en legde de bal af op de mee opgekomen Kalaydhiyski. Diens schot belandde voorbij de gestrekte Lopes laag in de linkerhoek. Lyon werd niet wakker van de achterstand; enkele minuten later kwamen we zelfs op 2-0. Opnieuw stond Tsachev aan de basis van de treffer. Antonov schatte de dieptepass van zijn ploeggenoot op waarde, schoot de bal in één keer uit de lucht en gaf de keeper het nakijken. Nog altijd leek Lyon het deze avond wel te geloven, tot in de 22e minuut een wel heel goedkope strafschop werd toegekend. Na een hoekschop bleef de bal hangen in het strafschopgebied. Van dichtbij werd het rondding tegen de hand van Tsarkovski aangeschoten, die zich er amper van bewust was wat er gebeurde. Dembélé wist vervolgens wel raad met het buitenkansje. In de tweede helft bleef een offensief uit, maar gingen de Fransen er toch met een punt vandoor. Aouar draaide een vrije trap richting de rand van de zestien, alwaar Bruno Méndez kwam inlopen. De Uruguayaans international kopte kiezelhard raak.

Spoiler

image.thumb.png.b33982d57211801aab6be8797e0211bc.png

In Lyon werd het een heel ander verhaal, ook al leek het er in de eerste minuten niet op toen Assibey-Mensah de aangever was bij de 0-1 van Tsachev. Vervolgens was het de thuisclub die het spel bepaalde. Eerst positioneerde Dembélé zich perfect tussen drie verdedigers in: 1-1. In het tweede bedrijf verkeek Papazov zich op een lange bal van doelman Lopes en kon Lucas Paquetá eenvoudig op Szchur afstormen: 2-1. Uit een sporadische aanval kwamen we plotseling weer gelijk te staan, maar elke voebalkenner wist dat dit van korte duur zou zijn. De Franse druk bleef onverminderd voortduren en de treffers bleven logischerwijs niet uit. Tweemaal scoorde Barrow; de eerste keer na een dekkingsfout van Kalaydhiyski en de tweede keer nadat Szchur zich verkeek op een betrekkelijk eenvoudig te stoppen afstandsschot. De eerste nederlaag in de groepsfase was een feit.

Spoiler

image.thumb.png.fe8194f136cd4745ef2ca95ff487749d.png

Wat konden we thuis nog tegen Ajax, het team waar we in Amsterdam knap gelijk tegen speelden? Het klinkt gek om te zeggen, maar dit keer waren wij de bovenliggende partij. Bijna waren we vroeg in de wedstrijd op voorsprong gekomen, ware het niet dat Horn een puike redding in huis had op de strafschop van Kusuma. Na 78 minuten speeltijd viel eindelijk de verdiende 1-0, toen Penev het eindstation was van een zorgvuldig opgebouwde aanval. Onze eerste zege in de groepsronde kwam nu wel heel dicht bij, evenals de miljoenenbonus! Helaas kwam het zover niet, want anderhalve minuut later ging Dusan Tadic achter de bal staan bij een vrije trap pal op de zestienmeterlijn, exact centraal voor het doel. Met een bekeken schot in de rechterhoek liet hij onze keeper kansloos. Het was de eerste keer dat het geluk niet aan onze kant stond, dus ergens kon ik wel leven met opnieuw een gelijkspel.

Spoiler

image.thumb.png.32546e52277a5f407f9155caf7c9881a.png

Er is nog één speelronde te gaan. De situatie waarin die zich zal afspelen, is op z’n zachtst gezegd bijzonder. Met dertien punten uit vijf duels in Dortmund al zeker van de volgende ronde. Daaronder volgt Lyon met slechts vijf punten; één punt meer dan de vier van ons. Tot ieders verbazing heeft Ajax nog maar drie punten verzameld. Dit betekent dat nog drie ploegen kans maken op het tweede ticket voor de volgende ronde. Winnen wij in Dortmund en speelt Lyon hoogstens gelijk bij Ajax, dan zijn wij door. Spelen wij gelijk en verliest Lyon, zijn we uitgeschakeld. Verliezen wij én wint Lyon, dan gaan we naar de Europa League. Verliezen wij en speelt Ajax minstens gelijk, dan zijn we volledig uitgeschakeld. Kortom, een laatste speeldag om je nagels bij af te bijten!

Iemand nog weer een gokje wagen voor de eindstand in de groepsfase? ;c 

Wat een stunts in de Champions League! Elk gelijkspel daar is een wonder dus er zijn deze groepsfase al vier wonderen genoteerd. Ik verwacht er een vijfde bij tegen Dortmund. Ik ga voor scenario jij gelijk, Lyon gelijk. Zet er maar 10.000 Lev op in, ik kon wat lenen bij meneer Todorov.

Wat blijft het heerlijk lopen in de CL. Een eerste overwinning had zeker al gekund zo te lezen, en alsof dat nog niet gek genoeg is staat er zowaar nog een knotsgekke slotspeeldag op het programma. En wat de uitkomst ook moge zijn, dit is sowieso een campagne om trots op te zijn.

Ik ben benieuwd waar je heen gaat vluchten :D Succes met de laatste wedstrijd in de CL. Alles behalve rechtstreekse uitschakeling zou een stunt van formaat zijn! Al zijn de behaalde punten al stuk voor stuk stunts op zichzelf.