Jump to content

[FM22] De uitvreter

Titan
 Share

Recommended Posts

Titan - De uitvreter.png

[35]

De weg terug vanuit het Spa & Golf Resort naar onze trainingsvelden in Balchik duurt normaliter zo’n vijftien minuten; de chauffeur die ons veilig thuis moest brengen, deed een poging het traject in een minuut of acht af te leggen, zoals elke Bulgaar met een iets te snelle auto wordt geacht te doen. In die tijd wachtte ik op een toelichting van Todorov, die ik intussen in mijn hoofd de bijnaam crazy motherf*cker had gegeven; de voorzitter zweeg echter in alle talen en keek slechts strak voor zich uit, alsof hij zich focuste op een gebeurtenis die niemand kon zien. Hoewel ik hem verafschuwde na zijn daden bij het resort, wilde ik graag weten wat zijn plannen met mij waren. Niet dat ik de behoefte voelde om harder te gaan werken trouwens. Nee, het was een vorm van levensangst (of doodsangst?) die mijn nieuwsgierigheid aanwakkerde. Ik durfde het niet te vragen, zeker niet omdat ik de contouren van zijn wapen nog tegen zijn pantalon zag afsteken. Hevig claxonnerend vanwege een paar overstekende toeristen kwam de bestuurder op de bestemming aan; precies op dat moment bedacht ik me dat mijn eigen auto nog altijd bij de slagbomen geparkeerd stond waar we Miro hadden achtergelaten. Todorov leek mijn gedachten te lezen. “Maak je geen zorgen, de schoonmakers zijn al bezig.” Hij diepte een sleutel uit zijn binnenzak en overhandigde die aan mij. “Hier, je nieuwe vervoersmiddel. Als je er maar niet in gaat vluchten.” Ik keek uit raam en zag een BMW 3-serie uit omstreeks 1998. De natte droom van elke jongere die ik hier kende kwam voor mij uit.

Als een kind zo blij met mijn nieuwe wagen reed ik zelf naar ons stadion, alwaar de eerste wedstrijd in de kampioensgroep op het programma stond. Vanaf minuut één werd tegen Botev Plovdiv duidelijk dat het nu om de keiharde centen ging. Direct werden we onder druk gezet en hadden we wederom veel moeite om het spel te maken, iets wat ons al een tijdje bijna dreigt op te breken. De 1-0 van Botev was dan ook verdiend, al kwam het doelpunt knullig tot stand: een slappe voorzet kwam tegen een opspringende speler aan, waarna de bal voor de voeten van Chernev kwam, die vervolgens simpel kon scoren. Botev had recht op meer, maar kreeg dat niet. Na eindelijk een goede aanval werd Rudi Kusuma door Kiril Antonov alleen voor de keeper gezet. Met een leep balletje bezorgde de Indonesiër ons een onverdiend punt.

Spoiler

image.thumb.png.71580372cb7d91ebae233b11d26ba643.png

Levski Sofia had ons al twee keer volledig zoek gespeeld in de reguliere competitie en ik hield mijn hart al vast voor het derde treffen van dit seizoen. Tot mijn grote verbazing lukte er voetballend vrijwel niets bij de bezoekers. Het was nou niet direct dat wij beter waren, daar niet van, maar we hadden vandaag wel recht op drie punten. De goals van Antonov (slimme steekpass van Kusuma) en Cyzas (een droge knal) waren mooi. Helaas kwamen de doelpunten van Levski volledig uit de lucht vallen. Eerst knalde Tsonev uit stilstand en van minstens dertig meter afstand de bal in de kruising; iets van Konstadinov dunnetjes overdeed op zo’n twintig meter van het doel.

Spoiler

image.thumb.png.48dc26beaf1c55d63546805a991866fc.png

Wilden we nog kampioen worden, dan werd het stilaan tijd voor een overwinning, te beginnen bij Cherno More Varna, de laagst geklasseerde van het stel. We lieten weer eens fatsoenlijk voetbal zien en kwamen op 0-2 dankzij Tsachev en Yosifov. Niet voor het eerst dit seizoen lieten we een tegenstander weer volledig terugkomen in de wedstrijd. Na de 2-2 leken we opnieuw punten te gaan verspelen en de eerste plaats weldra af te moeten gaan staan. Een snoeiharde streep van Bassim Rashid – zijn eerste treffer in ons shirt – leverde ons uiteindelijk toch de verdiende driepunter op.

Spoiler

image.thumb.png.327aab5f8abc014c5ee76c559f28993a.png

Een overwinning bij Ludogorets Razgrad zou ons zomaar kampioen kunnen maken. Tot ieders verbazing gebeurde dat! Toch leek het daar lange tijd niet op, want de groenhemden startten furieus en gaven ons met twee goals al snel het nakijken. Waar we dit seizoen al vaker een 2-0 voorsprong verspeelde, kwamen we nu eens een keer terug uit deze geslagen positie. Kusuma zag zichzelf na een handige loopactie oog in oog staan met de doelman en scoorde, en nog voor rust mislukte een Razgradse buitenspelval, waardoor we met drie man op het doel afstormden. Tsachev was egoïstisch en eerzuchtig, maar scoorde gelukkig wel. Zo niet, dan had hij tien seconden voor rust mogen wisselen. De wedstrijd kabbelde in de tweede helft voort en beide ploegen leken genoegen te nemen met een gelijkspel. Tot die ene minuut, de 85e om precies te zijn. Tsachev stuurt Yosifov de diepte in. De spits, vorig jaar nog actief op amateurniveau, twijfelde geen moment en joeg de bal via de onderkant van de lat in de kruising. 2-3. Iedereen dronken. Dat we de laatste thuiswedstrijd tegen CSKA-Sofia nog verloren, interesseerde werkelijk niemand.

Spoiler

image.thumb.png.74381842df79923b8af67b8882ca9824.png

image.thumb.png.ceda3b6db79ab3c8828be14109ba35bf.png

Moeders, houd jullie dochters binnen, want ons jonge elftal gaan Europa in! 

image.thumb.png.c99a3e4a19ea0df42f5b7769047a53c9.png

Dat was het eerste volledige seizoen in Bulgarije, en wat voor één! Dank allen weer voor de toffe reacties :) 

@Fantasy @r4vje @neva @Kyrill @MNie @Marius @Nummerke10 @FMNOOB @delichris @RubenS2 @ElMarcos @FlyD @KayDeManaager @JordiW. @kossimos @Jotew @stef1978 @Daniell @Milton @timpy00 @x_k03k13_x @komodo25 @Bierhof @Whitewolf345

Een auto van 22 jaar oud als cadeautje voor de goede prestaties, of was het zwijggeld? Wie weet welk cadeautje er nog volgt voor de gewonnen titel :D Ik ben in ieder geval klaar om de winst mijn bet in ontvangst te nemen. Ondanks het misschien wat moeizamere spel leek dat kampioenschap immers nooit of te nimmer in gevaar komen. Geweldige prestatie!

Een geweldig cadeau natuurlijk voor een jonge beginnende coach. Ook precies het soort auto wat ik hier zou verwachten. Ondertussen is de titel binnen en mag je Europa onveilig gaan maken. Als je maar mee mag van de voorzitter ;)

Titan - De uitvreter.png

[36]

Geheel naar verwachting heb ik de olie al drie keer bij moeten vullen gedurende de zomer en heb ik reeds de achterbanden moeten vervangen, omdat die vanwege de achterwielaandrijving net iets harder sleten. Geen probleem, het rookte fijn. Aangezien mijn salaris na het kampioenschap werd verdubbeld, kan een setje banden er wel vanaf. Feestelijk was mijn contractverlenging trouwens niet; een dag na het incident met Miro trof ik in mijn appartement een set papieren aan, keurig gebonden en achtergelaten op de keukentafel. In grove lijnen kwam het op het volgende neer: een contract t/m juni 2027 à 4.800 leva per maand, zo’n €2.400,-. Natuurlijk was ik blij met dit bedrag, maar ik vroeg me al gelijk af of ik eigenlijk niet meer zou moeten verdienen. De club zou immers Europa ingaan en zo een flinke vooruitgang in inkomsten meemaken. Kans om over mijn honorarium te onderhandelen was er echter niet; op de laatste pagina van het contract waren met een paperclip twee foto’s bevestigd: eentje met een foto waarop Miro en ik breed lachend te zien waren en eentje waar het levenloze lichaam van eerstgenoemde ongenuanceerd in beeld was gebracht. Ik begreep de boodschap en zette vlug mijn hakige handtekening.  

Geld lijkt geen probleem te zijn in Balchik, zeker niet bij Todorov, Dimitar en de anderen. Voor Chernomorets waren er daarentegen weinig middelen. Met een nagenoeg gelijk salarisbudget en een transferpot van zo’n €250.000,- moest ik me zien te versterken voor het komende seizoen. Mijn doel hierin was duidelijk: de selectie moest in de breedte sterker worden om de loodzware eerste maanden van het jaar door te gaan komen. Het leverde negen nieuwe spelers op, waarvan vier op huurbasis en twee op transfervrije gronden.

Laat ik beginnen met de achterste linie. Szchur zal nog altijd onze eerste doelman blijven, maar achter hem was er geen fatsoenlijke back-up. Die vonden we in de vorm van Vladimir Rusanov. De jonge doelman is afkomstig uit de jeugdopleiding van Ludogorets Razgrad en speelde in zijn carrière 81 wedstrijden voor die club, waarvan zes voor de hoofdmacht en de rest in het tweede elftal. Toch werd zijn contract aldaar niet verlengd; een prima zaak voor ons. Centraal achterin vonden we met Danila Kozlov de gewenste ervaring en kwaliteit. Afgelopen seizoen speelde de Rus zeven duels in de Premjer Liga namens Torpedo Moskou, de club waar hij sinds 2020 onder contract stond. Voor €17.500,- begint hij aan zijn eerste buitenlandse avontuur. Als back-up centraal achterin kwam tevens Martin Stanchev, het 18-jarige talent op huurbasis over van eerstedivisionist Litex Lovech. Tot slot konden we de verdediging versterken met een nieuwe linksback. Bij Levski Sofia wist Nikola Tsarkovski niet door te breken en mocht hij voor €15.500,- vertrekken; een acceptabele transfersom voor een beoogde basisklant.

Citaat

895500787_VladimirRusanov.thumb.PNG.cb0289c187d0ebb1034f87d0bdf2d89f.PNG

724362710_DanilaKozlov.thumb.PNG.30e507e3b95845878bcd6d9ed0d3aa9e.PNG

1733926697_MartinStanchev.thumb.PNG.3d0d5754eeb14485aea5c02b285b59ec.PNG

1034206042_NikolaTsarkovski.thumb.PNG.af49dbf425387d2ffd4187ee74a7b150.PNG

Door met het middenveld, waar we drie nieuwe spelers voor konden werven. Via onze moederclub AS Monaco komt Lewis Aguilar een jaartje meetrainen en af en toe een wedstrijd spelen. Ook van Arda Kardzhali wisten we een speler te huren. Vladimir Penev is in mijn ogen een prima stand-in dankzij zijn goede spelinzicht. Dat hij fysiek niet veel heeft in te brengen is typisch voor een spelmaker in ons land, dus daar maak ik me niet zo druk om. Het meest content ben ik echter met het aantrekken van Raphael Assibey-Mensah, wiens contract bij het Braziliaanse Bragantino afgelopen was. Voorheen was de Duitse Ghanees actief voor Mainz 05, Brentford , Schott Mainz, Freiburg II en Jahn Regensburg. We kunnen hem op beide flanken opstellen, alsmede in de spits.

Citaat

1197276534_LewisAguilar.thumb.PNG.5aa224be2c8d2dfaa7a6cc735aedc04e.PNG

810421675_VladimirPenev.thumb.PNG.3803cef949b98f709adaaaf4ef7cc8b7.PNG

345054038_RaphaelAssibey-Mensah.thumb.PNG.98f321b742a8c8ddb59e06d90c64fdd0.PNG

Dan nog de spitspositie. Afgelopen seizoen deed Yosifov het alleraardigst, maar het is geen speler waar ik nog meer wonderen van mag verwachten. Twee nieuwe spelers mogen de concurrentie met hem aangaan, te beginnen met Valeri Antonov. De jeugdinternational wordt gehuurd van Botev Plovdiv en zal het naar verwachtingen met invalbeurten moeten gaan doen. Hij kan bovendien ingezet worden als linkshalf. Ik sluit het transfernieuws af met de klapper van de zomer: de komst van eenmalig jeugdinternational Ventsislav Popov, volgens onze scouts in potentie een topspits op het hoogste niveau. €145.000,- maakten we over naar Litex Lovech, waar hij in 113 competitiewedstrijden tot 27 treffers is gekomen.

Citaat

649996847_ValeriAntonov.thumb.PNG.aeebb56a6e6eaa1b1f420f76e25ce8f5.PNG

1096650691_VentislavPopov.thumb.PNG.4ca124ecc292a4770320bd5f703fd592.PNG

Iedereen klaar voor de kwalificatierondes van de Champions League? :D We starten tegen Midtjylland, dat Malmö een ronde eerder uitschakelde. 

@Fantasy @r4vje @neva @Kyrill @MNie @Marius @Nummerke10 @FMNOOB @delichris @RubenS2 @ElMarcos @FlyD @KayDeManaager @JordiW. @kossimos @Jotew @stef1978 @Daniell @Milton @timpy00 @x_k03k13_x @komodo25 @Bierhof @Whitewolf345

Het geld lijkt daar eerder in zakken te verdwijnen dan in de club geïnvesteerd te worden, maar hadden we soms iets anders verwacht? :D Met negen nieuwe spelers krijg je ongetwijfeld een gewenste kwaliteitsinjectie. Wie wil er immers niet een Ghanese Duitser uit Brazilië bij? :D 

Titan - De uitvreter.png

[37]

Op een nacht droomde ik over Miro en Rosen, de twee personages uit mijn leven die niet meer onder ons zijn – Rosen had de strijd in het ziekenhuis uiteindelijk op moet geven, waarmee het aantal geslaagde moordaanslagen van het Balchiksyndicaat in een halfjaar tijd op twee was komen te liggen. Althans, dat is het aantal waar ik vanaf wist. Badend in het zweet werd ik wakker uit die droom en zoals bij mij gewoonlijk is, was ik direct de verhaallijn vergeten. Het naarstige zoeken naar verbanden tussen de twee jongemannen leverde me geen aanknopingspunten op. Legden ze iedereen om die zijn neus in de verkeerde zaken stopte, waren het signalen naar anderen, naar mij misschien? Uit het niets kwam de tekst uit een bekend liedje in me op: You can check out any time you like, but you can never leave. Het gevoel dat ik de rest van mijn leven verbonden zou blijven aan deze criminele organisatie bekroop me. Op een gegeven moment zouden ze ook klaar zijn met mij. En dan? Ik moest een plan bedenken om hier weg te komen.

In de tussentijd moest er gewoon weer gevoetbald worden. Zo lang ik daar geen gekke dingen deed, leek mijn leven nog niet in gevaar te zijn. Al op 19 juli stond de Superkupa na Bylgarija gepland, de traditionele opening van het seizoen waarin de landskampioen het tegen de bekerwinnaar op mocht nemen. De grootste ellende van dit alles, was dat de supercup in Sofia wordt gespeeld, terwijl we moesten spelen tegen Cherno More Varna, een competitiegenoot uit een stad niet ver van ons verwijderd. In het troosteloze Vasil Levski (ongeveer 3.000 van de 43.000 zitjes waren bezet) deden beide ploegen niet eens hun best om te verbloemen dat ze er geen zin in hadden. Ik begon zelfs een strafschoppenreeks te voorzien waarin elke bal recht op de keeper werd geschoten. Zover kwam niet, want een opleving in de allerlaatste minuut was voldoende. Invaller Penev omspeelde zijn tegenstander en zette de bal voor naar de tweede paal. Daar luisterde Assibey-Mensah zijn debuut op met een mooie, tegendraadse kopbal.

image.png.05a695ed346e1141d8f7689631366c66.png

Slecht voetbal, maar wel een goed gevoel. Dat was de grootste beloning van de wedstrijd tegen Varna. Konden we hier iets mee in de kwalificaties voor de Champions League? Het lot had ons gekoppeld aan FC Midtjylland uit Denemarken. De eerste wedstrijd werd aldaar gespeeld, wat de eerste verre reis in de geschiedenis van de club betekende. Dan moesten we er maar van genieten ook, zeker aangezien iedereen ons kansloos achtte. Genieten deden we, en hoe! Binnen twintig minuten stond het 2-0 voor ons. Eerst torende Kozlov boven alles en iedereen uit tijdens een hoekschop en niet veel later krulde Kusuma een vrije trap in de kruising als ware hij David Beckham was. Misschien heeft zijn samenspel met Beckham Putra in Indonesië toch iets goeds opgeleverd. Een overwinning leverde deze bliksemstart ons niet op. Midtjulland werd steeds beter en creëerde goede mogelijkheden. Een knappe voorzet van Baptiste werd binnengeknikt door Marrony en in de extra tijd kreeg de thuisclub loon naar werken toen Lind na een allerlaatste krachtinspanning voor de 2-2 tekende.

Spoiler

image.thumb.png.7f01d682eb0145b5145b7526b909654b.png

De return mochten we in Kavarna gaan spelen, aangezien de UEFA onze eigen bouwval net niet aan de minimale voorschriften vond voldoen. Onder luid gezang van 5.000 voetbalfans betraden we het Gradski Stadion, de thuishaven van amateurclub Kaliakra. Het werd een meer dan gedenkwaardige wedstrijd. Opnieuw startten we sterk. Na een geduldige periode had Matheus Neris een lange bal in huis waarmee hij Aguilar alleen voor de keeper zette. De Amerikaanse huurling van Monaco schoot diagonaal raak. Binnen het eerste bedrijf kwamen we zelfs op 2-0. Assibey-Mensah gooide en vrije trap voor het doel en vanuit een onmogelijke positie klopte Bassim Rashid én zijn directe tegenstander Marrony én kopte hij de bal hard in de korte hoek. Opnieuw was het aan Midtjylland om terug te komen in de wedstrijd. De kracht die in Denemarken werd getoond, was nu veel minder aanwezig en lange tijd bleven we vrij eenvoudig op de been. Pas richting de slotfase werd het spannend toen Shandon Baptiste in twee instanties scoorde na een hoekschop van Bundgaard.

Spoiler

image.thumb.png.cada4324f051b7669b9da4ae9f019aac.png

We staan zowaar in de play-off voor de Champions League! De zeven potentiële tegenstanders waren St. Gallen, Rosenborg, Dynamo Kyiv, Dundalk, Hibernian, Olympiakos en KRC Genk. Wij werden gekoppeld aan de kampioen van Schotland: Hibernian was de eerste ploeg die hegemonie van Celtic en de Rangers doorbrak sinds 1985. Destijds was het Aberdeen van Alex Ferguson de troste titelhouder.

image.thumb.png.6d38ffeab672119b246bf901374851f8.png

Ruiken jullie de miljoenen al? Place your bets, please!

Die Denen uitschakelen is al geen sinecure maar met Hibernian uit dat rijtje tegenstanders kon je het slechter treffen. Hier moet toch écht wel iets mogelijk zijn. Ik zou ook wel weer eens een gokje durven plaatsen :D