Jump to content

[IDS] [FM22] Magnús' Dream

Fantasy
 Share

Recommended Posts

Prima seizoen gedraaid zo! Bekerwinst en promotie naar het hoogste niveau. Hopen dat je wat geld kan opstrijken tijdens de Europese wedstrijden zodat je lekker verder kunt bouwen. Ik denk dat je de rest in IJsland al snel op een afstand gaat zetten!

Edited by Daniell

Die promotie is wel meer dan een kers op de taart natuurlijk. Doe er maar meteen ook wat slagroom bij :D Volgend seizoen wordt een nieuwe ontdekkingstocht, op verschillende fronten. Tactisch wordt er al gesleuteld, en ik veronderstel dat er in functie daarvan ook wel wat verandering in de spelerskern zullen plaats vinden.

Geweldig seizoen. Promotie, bekerwinst en dus Europees voetbal. Wat wil je nog meer? Voor een club als de jouwe zullen de Europese inkomsten denk wel een lekker extraatje zijn? Ben benieuwd hoe je het in de Conference gaat doen, maar ook hoe je je stand houdt in de hoogste divisie.

Allereerst nog gefeliciteerd met het aantrekken van Tiago Fernandes (wat geen miskoop bleek te zijn ;) ) en het winnen van de beker :D Daarnaast ook alweer snel gepromoveerd in seizoen 2?! naar de Eredivisie in IJsland. Dat gaat lekker daar! Nu maar meteen gaan meedoen in die Eredivisie en in de Conference League, maar dat zal nog een heuse uitdaging gaan worden voor je.

banner5.png.05a28f65c1f36238f002c9fd09a0f3b5.png

15. Kerfið útskýrt

Nu het seizoen ten einde is, kunnen we een blik werpen op de tactiek, onze speelwijze en de daarbij behorende statistieken. Afgelopen jaargang speelden we - net als in het eerste seizoen - met vijf spelers achterin. Een in de as van het veld die de rugdekking verzorgde en achterin bleef, twee die als Wijde centrale verdediger geposteerd werden en de ruimtes opvulden die de Naar binnenkomende verdedigers op de backpositie achterlieten. Zij stoomden veelvuldig mee op om voorin voor gevaar te zorgen. Afgelopen seizoen was dit vooral succesvol voor Birgir Baldvinsson, die als linker vleugelverdediger tot vijf goals en twee assists kwam. Op rechts liep het iets minder, maar hun aanvoer naar het middenveld en invulling van de veldposities geeft mij weinig redenen om daar vanaf te gaan stappen. Op het middenveld zocht onze linker centrale middenvelder veelvuldig de diepte en de vrije ruimte, terwijl zijn kompaan rechts in de as voor evenwicht zorgde. Hij zorgde ervoor dat de spelers voorin lekker hun ding konden doen en een snelle tegenaanval snel onschadelijk gemaakt kon gaan worden. Voorin stond Sander Forø als diepe spits opgesteld in de rol van Target Forward. Een rol die hem op het lijf geschreven was, getuige zijn veertien treffers afgelopen jaar. Achter hem stonden afwisselend Tiago Fernandes, Valgeir Árni Svansson en Daníel Gylfason als Schaduwspits opgesteld en ook zij zorgen voor vele doelpunten en assists. 

Voor volgend seizoen zal ik gaan proberen om van de Target Forward in de spits een Vooruitgeschoven spelmaker te maken op 'tien' en zullen de bijkomende teaminstructies daarop aangepast gaan worden. Hoe hier precies invulling aan gegeven gaat worden, dat zal nog moeten blijken. De komende maanden kunnen we ons daarop gaan oriënteren. 

1896025321_1tactiek1.png.fc0ba31acb9fd5e361d555c92133e736.png

De resultaten die we hebben behaald spreken natuurlijk redelijk voor zich en gezien de promotie hebben we het meer dan goed gedaan, maar ik besloot eens in de datahub van FM te duiken om te achterhalen of mijn ideeën ook overeenkomen met de realiteit. Het balbezit herwinnen we vaak vlak over de middenlijn, op onze eigen helft. Toch is ook een kwart van het balverlies pas hersteld vlak voor de goal, wat toch een hoop gevaar oplevert voor onze eigen goal. Daar moeten we misschien wat aan doen door defensief wat lager te staan, maar ook door minder vaak de bal te verliezen. Op dat vlak komt die Vooruitgeschoven spelmaker - hallo @Nom de Guerre - goed van pas. Hij moet zorgen voor meer balans op het middenveld en een extra aanspeelpunt voor de overige spelers, waardoor we minder vaak de bal gaan verliezen. De bal verliezen we het meest rondom de middenlijn, wat an sich niet heel gek is. Net als dat de meeste geslaagde defensieve acties vlak voor de goal plaatsvinden. Daar is weinig spannends te noteren. 

2143273373_3balbezit.png.e115c7ac9730d4d091343294aff000de.png

Kijken we verder naar het balbezit, dan zien we dat we vooral heel betrouwbaar waren in balbezit en niet tot nauwelijks de bal verloren. We wonnen 'm ook bijzonder weinig ten opzichte van de rest, maar als je de bal niet hebt, kun je 'm ook niet verliezen zou zomaar een uitspraak van Johan Cruyff geweest kunnen zijn. 

1887720404_4balbezit.png.9c86ea75c10b5221077447d730282088.png

Achterin zien we een herkenbaar beeld; onze ondoordringbare verdediging. In het eerste seizoen hadden we al de minste tegendoelpunten en ook afgelopen jaar ging het ons aardig af in de achterhoede. We kregen minder dan een tegendoelpunt per wedstrijd als we naar het gemiddelde kijken en hoeven ook relatief weinig schoten te incasseren. Al met al een prima ratio als je het mij vraagt, maar nu is het zaak om dat ook een niveautje hoger te blijven realiseren. 

1266267044_5verdedigen.png.ba030ee490b9cca2c866585db18ae881.png

Passing is - naast de bewegende spelers - een van de belangrijkste aspecten in onze speelwijze. We moeten veel lopen en dus ook veel passen. En dan als het even kan ook nog veel passen naar spelers met een shirtje in dezelfde kleur. Samen met kampioen Fylkir vallen we bijna buiten het raster, dus dat zit wel goed. We passen veel, maar nog wel iets minder dan de kampioen. Wel passen we beter, wat ik misschien nog wel belangrijker vind. Meer dan negen van de tien passes eindigen bij een ploeggenoot, wat natuurlijk een meer dan degelijk gemiddelde is. 

1533103631_6passing.png.719b4c383ba473f1eb4a94974f6e7c93.png

Als we kijken naar waar we het meest actief zijn met passes, dan is dat toch vooral rondom het middenveld. Daar vindt 33% van alle passes plaats op onze eigen helft tegen de middenlijn aan en 21% net daarover. Het liefst zou ik voorin wat meer - succesvol - de bal overgespeeld zien, maar dat is wellicht een puntje waar we volgend jaar aan kunnen werken wanneer we gaan werken met een extra speler daar die met name de aanvoer richting de aanvallende middenvelders moet gaan laten toenemen. Als we in de spoiler hieronder kijken naar de nadere specificatie van het aantal passes, dan zien we bij de doelmannen dat die van ons op eenzame hoogte staat ten opzichte van de rest. Het moge geen verrassing zijn dat onze meest aanvallende spelers ook degene zijn die het minst succesvol zijn, want zij nemen ook het meeste risico in de uitvoering daarvan. Daarover maak ik me dus alles behalve zorgen. 

1693689228_7passing.png.0546e5f783652ff90ed669b54adcec17.png

Nadere specificaties van de passing

Spoiler

693819416_8passingdoelmannen.png.585490b05a7c529f3f0ce1946eaee131.png

60345159_9passingverdedigers.png.94fb490ac3a613bfac3828bba8b894f5.png

326417288_10passingmiddenveld.png.1c5af2f19d82325158e45ef3dc8dbd20.png

Ontzettend bedankt weer voor alle reacties. Het was een paar dagen stil, maar we gaan rustig verder!

@chrisje1993 Ik ben vooral benieuwd hoe het Europees gaat, daar de verschillen in IJsland niet heel groot zijn en ik verwacht dan ook eigenlijk wel moeiteloos degradatie te ontlopen. 

@delichris Die versterkingen hoop ik ook vurig op, maar voorlopig kan ik nog maar weinig goede spelers interesseren voor een avontuurtje in IJsland. Toegegeven; het is ook geen zonnig Italië of warm Spanje, maar toch.

@Daniell Ik ben benieuwd hoe de inkomsten zijn voor een eerste voorronde van het derde toernooi van Europa. Dat zal geen vetpot zijn dunkt me. En of we alle andere clubs in IJsland snel op afstand gaan zetten, dat moet ik nog maar zien. De verschillen zijn niet zo groot, maar bovenin kan ook zomaar iedereen van iedereen winnen.

@MNie Dat is ook iets waar ik - met de nieuwe formatie - verandering in wil gaan brengen. Nu waren we érg afhankelijk van Forø in de spits, dus dat is een risico. Bedankt weer voor je reactie!

@Marius Met hagelslag nog ook als je het mij vraagt :D Vanzelfsprekend zal er in de spelerskern het e.e.a. veranderen, maar ik ga geen schokkende bezem door de selectie halen om een hele nieuwe kern samen te stellen. De speelwijze die we hanteren kan dat ook niet aan, want dan weet niemand wat 'ie doen moet denk ik haha.

@Nummerke10 Hierbij de eerste virtuele gele kaart ;c Ik ben - net als jij - benieuwd wat we op het gebied van transfers kunnen gaan realiseren. We zullen sowieso nog wat slagen moeten gaan slaan om direct door te kunnen pakken op een niveautje hoger én Europees succesvol te worden.

@DGremlin Dat hoop ik ook! Bedankt weer voor je reactie :) 

@germandutch IJslandse krimi's zijn top, net als de boeken van bijvoorbeeld Arnaldur Indriðason. Een aanrader! Thanks voor je reactie en tof dat je dit verhaal wil gaan volgen (om zo ook wat meer over IJsland en het voetbal daar te leren)!

@Titan En de tweede virtuele gele kaart is daar. Och och och... :-D 

@ElMarcos Daar ben ik ook érg benieuwd naar, maar stiekem heb ik daar ook wel erg hoge verwachtingen van. Het competitiegedeelte dan toch althans, want Europees maak ik me (nog) geen illusies. 

@JordiW. Die beker was ook wel enigszins een verrassing voor mijzelf, maar niet minder welkom natuurlijk! Europees hoop ik dat we niet direct een (te) grote naam treffen en misschien zelf één of meerdere rondes door kunnen bekeren. 

@Kyrill Dank, dank en dank. Die uitdaging zal er altijd nog wel blijven hoor, want voordat we het einddoel hebben bereikt - de CL winnen én de allerbeste club ter wereld zijn - zijn we nog wel een tijdje bezig gok ik zomaar :D 

@RubenS2 Er moet nog genoeg doorgebouwd worden inderdaad, dat staat als een paal boven water en is meer dan hard nodig. Bedankt weer voor je reactie!

@Thymen That makes two of us :shine: Ik ben net zo benieuwd, haha!

@Rossi Een titel op het hoogste niveau, Europese successen, miljonair worden, ik kan nog wel even doorgaan zo haha! Ik hoop vooral dat we de financiële vruchten kunnen gaan plukken van onze Europese duels, want ik heb geen idee wat die voorrondes op kunnen gaan opleveren.

@KayDeManaager Tiago Fernandes was alles behalve een miskoop, dat is nogal een understatement haha! Dit was inderdaad seizoen 2 wat we net achter de rug hebben, dus na twee a drie jaar promoveren was een realistische gedachte die ik op voorhand had bij het starten van dit avontuur. Komend seizoen zal blijken uit welk hout we gesneden zijn!

@boydjoman Ik ben ook benieuwd hoe we ons staande gaan weten te houden; dat zal snel blijken! Bedankt weer voor je reactie :) 

@kossimos & @jefri Ontzettend bedankt! 

Spoiler

@FlyD @kossimos @Daniell @KayDeManaager @Kyrill @DGremlin @delichris @JordiW. @RubenS2 @Nummerke10 @Marius @ElMarcos @roeliho @jefri @MNie  @Rossi @Titan @boydjoman @xJordinosaur @Glenn08  @neva @chrisje1993 @Thymen @kmk @Handzeep @Nibbors @germandutch

Mocht je niet elke update een mention willen, geef het dan vooral bij mij aan en dan haal ik je uit het lijstje.

• Marius changed the title to [IDS] [FM22] Magnús' Dream
  • Marius pinned this topic
  • Marius unpinned this topic