Jump to content

[IDS] [FM22] Magnús' Dream

Fantasy
 Share

Recommended Posts

banner.png.ca674e669b33934257baa4055717e940.png

01. Að dreyma

Slechts 15 lentes jong was hij, Magnús. De woorden van de dokter waren een hard gelag, want zijn jongensdroom viel in duigen. Doordat hij al op jonge leeftijd snel groeide, waren zijn botten en gewrichten zwak. Dat was al een jaar of vier problematisch voor de flegmatieke linksbuiten uit de jeugdopleiding van Reynir Sandgerði. Aan de westkust van IJsland, op steenworpafstand van luchthaven Kaflavíkurflugvöllur, eindigde de nog prille carrière van Magnús Karlsson al veel te vroeg. Niemand die ooit nog van hem zal horen. Althans, niet als voetballer. 

Ware het niet dat hij een doel voor ogen had. Magnús moet en zal in het profvoetbal terecht gaan komen. Links- of rechtsom, goed- of kwaadschiks. Als zijn talent zich volledig had kunnen ontpoppen, was hij ongetwijfeld doorgebroken en geëindigd bij Breiðablik, Valur, FH Hafnarfjörður of een andere topclub in eigen land. Misschien dat hij zelfs de oversteek naar het vaste land van Europa had kunnen maken, maar dat zullen we nooit weten. Wat wel als een paal boven water staat, is dat niets hem nu nog kan stoppen. Direct zette hij de knop om. Cursussen werden gevolgd, studies werden afgerond, stages werden met vlag en wimpel afgerond en vele certificaten werden gehaald. Trainerscertificaten wel te verstaan. 

Binnen no-time was Magnús binnen de KSÍ - de nationale voetbalbond van IJsland - een graag geziene collega die op het punt stond om een van de jongste trainers van het land ooit te worden. Waarschijnlijk niet direct in de Pepsi Max deild karla (het hoogste niveau van het land), maar bij een van de laag geprognosticeerde ploegen van de Lengjudeild karla (het tweede niveau) moet er toch wel het een en ander mogelijk zijn. Wellicht dat er bij ploegen als Vestri, Kórdrengir of Selfoss een voorzitter van plan is een gokje te wagen door een jong talent een kans te gunnen. In de Lengjudeild karla spelen alle ploegen tweemaal tegen elkaar en dus worden er 22 duels afgewerkt per seizoen. Daarnaast is er nog de Lengjubikarinn (een toernooi in aanloop naar het reguliere seizoen) en de Mjólkurbikarinn (bekercompetitie), dus over het aantal wedstrijden hoeven we niet te klagen in IJsland.

- - - - -

Mijn naam is Magnús en ik heb een droom. 

Edited by Marius

Aha, het welbekende verhaal van de jonge voetballer wiens carrière veel te vroeg en abrupt tot een ongelukkig einde kwam. Het opent in ieder geval wel perspectieven voor een lange carrière. Leuk ook weer die link met IJsland. Benieuwd of je een bepaald doel voor ogen hebt, of gewoon alles op je laat afkomen.

banner.png.bb1c9745ce3139c02ea4a0b3095bf9c5.png

02. Klúbbaval

Zoals in de openingspost omschreven, zijn er enkele clubs waar ik mijn ogen op richt. Dan hebben we het niet over Breiðablik, FH of Valur. Die clubs zijn voor een beginnende manager als ik echt nog te hoog gegrepen. Ik besloot wat clubs in de Lengjudeild karla aan te schrijven. Brieven werden verstuurd naar o.a. Vestri en Kórdrengir, maar hieronder zal ik uiteen zetten waar de aangeschreven clubs precies gevestigd zijn, met wat voor spelersmateriaal zij werken en hoe de faciliteiten zijn. Hopelijk reageert een van de aangeschreven voorzitters dan snel met een uitnodiging voor een kennismakingsgesprek. Het uiteindelijke doel? Met die club de allerbeste van de wereld worden en de IJslandse Pepsi Max deild karla tot een van de beste competities van Europa te laten groeien. 

7840110.png.63a29ec7651e1af229cfb531412409db.png Afturelding

De club uit Mosfellsbær speelt zijn wedstrijden in het Varmárvöllur, een stadion dat plaats biedt aan 3.500 fans. Daarvan kunnen er 300 zitten en de rest moet een staanplek bemachtigen aan de rand van het veld. In de selectie zien we drie verdwaalde Spanjaarden, waarvan doelman Tanis Marcellán de beste is. Een van de grote sterren in de ploeg is Ísak Atli Kristjánsson, die centraal achterin de lijnen uitzet. Met zijn natuurlijke fitheid en uithoudingsvermogen kan hij elke wedstrijd tot het gaatje gaan, maar écht voetballen kan 'ie eigenlijk niet. Dat zegt meer dan genoeg over het algehele niveau van de selectie. De bookmakers voorspellen een zevende plek op de ranglijst, wat ik vrij ambitieus vind als ik eerlijk ben. Leuk feitje over deze club; bij de vrouwentak spelen Indy Spaan en Rachel van Netten, twee Nederlandse dames. 

39052280.png.0d4c21bea09aa13f9acc76e497f9b7b6.png Kórdrengir

Een van de twee promovendi is Kórdrengir. Een club met een ongekende historie, want de ploeg bestaat pas sinds 2017 en stroomde in op het vierde niveau van het land. In 2018 promoveerden ze naar de 2. deild karla, in 2019 stoomden ze door naar de Lengjudeild karla en afgelopen jaar promoveerden ze opnieuw. Na drie kampioenschappen op rij zijn ze dus aanbeland op het tweede niveau van IJsland en met twee sterke Engelse spelers, een Noor, een Franse Gabonees, een Nigeriaan, een Zweed en een Noord-Macedoniër hebben ze een behoorlijk internationaal gezelschap in de selectie. Echte sterren zijn er niet in de selectie, al kennen ze in Connor Simpson een meer dan uitstekend aanspeelpunt in de aanval en de Zweed Andrit Ibishi is een van de beteren achterin. 

7840005.png.7a67f79a0b9ed76dcf370227c9431ef4.png Selfoss

De andere promovendus heeft al ervaring op het allerhoogste niveau, maar was de afgelopen twee jaar actief in de 2. deild karla. In Árborg staat het Selfossvöllur, waarin 2.950 toeschouwers kunnen kijken naar de wedstrijden van hun favoriete ploeg. Daarvan kunnen er slechts 750 zitten en de resterende fans mogen op de hekken leunen en langs het veld plaatsnemen. In de selectie zit onder andere Jón Vignir Pétursson, een pas 17-jarige centrale middenvelder. Hij is een van de beste spelers van de selectie, maar ook de ervaren Gary Martin is een belangrijke spil in de selectie. De Engelsman vertrok in 2009 bij Middlesbrough om naar Újpest te gaan, maar daarna ging hij twee duels later naar IJsland om zich daar te vestigen. Behoudens wat uitstapjes bij Lillestrøm, Lokeren en York heeft hij zich inmiddels gevestigd in IJsland. Ondanks zijn aanwezigheid voorspellen de bookmakers een elfde plek op de ranglijst, wat zou betekenen dat ze weer gaan degraderen. 

39048732.png.82219ad0590d14d5cb6fd2a970f90ee9.png Vestri

Een jaar voordat Kórdrengir werd opgericht, zag ook de club Vestri het levenslicht. De bijnaam van de ploeg is Djúpmenn, wat zo goed als 'Diepe mannen' betekent. Net hadden we het over internationale gezelschappen trouwens, daar weten ze bij Vestri ook wel raad mee. Slechts zeven IJslanders zitten er in de selectie en daarnaast zien we o.a. één Nederlander. Doelman Steven van Dijk staat daar onder contract, op amateurbasis. Doorbreken bij Go Ahead Eagles, N.E.C. of FC Den Bosch lukte niet, maar na periodes bij Lienden en HSC '21 is hij nu een buitenlands avontuur aangegaan. Verder zien we o.a. een Zimbabwaanse Engelsman, twee Denen, een Serviër en een Fransman terug in de selectie. Echt veel goede voetballers zijn er niet te bespeuren, maar wekelijks mogen er elf aantreden in het Torfnesvöllur in Ísafjörður, dat in 1980 al werd gebouwd en waarin 1.596 toeschouwers kunnen. 

Spoiler

@FlyD @kossimos @Daniell @KayDeManaager @Kyrill @DGremlin @delichris @JordiW. @RubenS2 @Nummerke10 @Marius @ElMarcos @roeliho @jefri @MNie 

Ontzettend bedankt allemaal voor jullie warme en enthousiaste woorden naar aanleiding van mijn openingspost. Het doet mij deugd om te zien dat jullie direct weer in grote getalen reageren en dit verhaal gaan volgen. In de volgende update zal ik jullie meenemen door het voetbal in IJsland en hoe de (beker)competities eruitzien. Mocht je niet elke update een mention willen, geef het dan vooral bij mij aan en dan haal ik je uit het lijstje.

Oh ja; en als je zoals @Nummerke10 een grammaticale fout ziet of als er qua spelling iets onjuist is, trek gerust aan de bel :D 

Interessant om lezen dat je wil gaan focussen op de IJslandse competitie en ook een club wil gaan uitbouwen tot een toonaangevende macht. De kanshebbende clubs lijken in ieder geval prima qua uitdaging om mee van start te gaan, al denk ik ook dat Kórdrengir geen reden heeft om afscheid te nemen van hun succescoach die hen naar drie opeenvolgende promoties wist te leiden.

28 minuten geleden zei Fantasy:

Het doet mij deugt om te zien dat jullie direct weer in grote getalen reageren en dit verhaal gaan volgen.

Deugd is toch echt met een 'd' hoor :classic_ninja:

Leuk stukje. Oprechte vraag die ik me stel, vanuit maatschappelijk oogpunt, is hoe je als amateurvoetballer besluit om in IJsland te gaan voetballen. Neem je dan je hele gezin mee en organiseer je na je uren toeristische uitjes met sledehonden? Vragen, vragen, vragen...

Edited by RubenS2

Zojuist zei RubenS2:

Deugd is toch echt met een 'd' hoor :classic_ninja:

Leuk stukje. Oprechte vraag die ik me stel, vanuit maatschappelijk oogpunt, is hoe je als amateurvoetbeller besluit om in IJsland te gaan voetballen. Neem je dan je hele gezin mee en organiseer je na je uren toeristische uitjes met sledehonden? Vragen, vragen, vragen...

Jij deugt. Dank voor de oplettendheid weer :D 

En voor wat betreft je vraag; ik heb geen idee ;c Sowieso weet ik niet wat een voetbeller is. Bel je dan met je voeten? Vragen, vragen, vragen...

Het IJslandse voetbal is mij totaal onbekend dus alleen dat maakt dit voor mij al een interessante novelle. Tweede is de ambitie die je uitspreekt. Als je het voetbal in IJsland naar het hoogste niveau wil tillen, ben je wel even bezig denk ik.

Ben ook heel benieuwd of de dynamische youth rating je op termijn  enigszins op weg gaat helpen! 

• Marius changed the title to [IDS] [FM22] Magnús' Dream
  • Marius pinned this topic
  • Marius unpinned this topic