Jump to content

[FM22] Magnús' Dream

Fantasy
 Share

Recommended Posts

banner.png.bb1c9745ce3139c02ea4a0b3095bf9c5.png

03. Keppnin útskýrði

De IJslandse voetbalpiramide voor dummies. Zo kunnen we deze update het beste omschrijven. We bespreken de hoogst speelbare divisie van het land - de Pepsi Max deild karla - en alle andere competities en toernooien die in IJsland worden gespeeld. Op het hoogste niveau van het land is KR Reykjavík de recordkampioen. Maar liefst 27 keer eindigden zij bovenaan de ranglijst in de competitie die gespeeld wordt sinds 1912. De regerend kampioen is Víkingur Reykjavík, die in 'het echie' in 2021 één punt meer verzamelden dan Breiðablik deed. KR eindigde als nummer drie en KA Akureyri en Valur werden vierde en vijfde. Voor Valur - en toch zeker ook voor FH (6), Stjarnan (7) en HK (11, degradatie) - was het een ontzettend tegenvallende jaargang. Eens zien hoe dat in FM gaat gaan, want daarin is o.a. HK nog actief op het hoogste niveau. Alle ploegen spelen twee keer tegen elkaar, uit en thuis. Daardoor worden er slechts 22 wedstrijden gespeeld in de competitie; een lekker kort seizoen. Elk voorjaar begint het nieuwe seizoen, dat duurt tot en met het begin van het najaar. De twee laagst geklasseerde ploegen degraderen, de kampioen mag aantreden in de voorronde van de Champions League en de nummers twee en drie mogen het proberen in de voorrondes van de Europa League. 

In 2020 werd overigens een werkgroep opgericht voor de competitiestructuur. Dit alles na een voorstel van ÍA, die het aantal teams in de hoogste klasse op wilden schroeven naar veertien en uiteindelijk naar zestien ploegen. De werkgroep kwam met een definitief voorstel om twaalf ploegen in de hoogste klasse te behouden, maar wel play-offs in te voeren aan het einde van de competitie, zodat de bovenste zes nog eens vijf speelrondes zouden afwerken om het landskampioenschap, terwijl de onderste zes in vijf speelrondes de degradanten zouden uitmaken. Dit voorstel haalde op 27 februari 2021 de tweederdemeerderheid niet (55% stemde voor). Een tweede voorstel vanuit Fram Reykjavík om het aantal ploegen te verhogen naar veertien, haalde het eveneens niet (58% stemde voor). De Pepsi Max deild karla zou blijven bestaan in zijn huidige vorm. (© Wikipedia)

Locaties van de deelnemende ploegen in de Pepsi Max deild karla

Spoiler

image.png.f83b2e1fa0b1e3b0c22f41a8e3826f89.png

Alle clubs in de Pepsi Max deild karla

1509422984_1ere.png.b8fd74769d5251c9c6b7a7c4926ca1c9.png

Ook op het tweede niveau zijn twaalf ploegen actief, die allemaal ook één thuiswedstrijd en één uitwedstrijd tegen elkaar afwerken. Daarmee worden er ook in de Lengjudeild karla 22 wedstrijden per competitie afgewerkt, waarbij de bovenste twee ploegen direct promoveren en de onderste twee ploegen direct degraderen. Op het tweede niveau is Breiðablik de recordkampioen, zij wonnen deze competitie maar liefst zes keer. De grote favoriet voor de titel van komend seizoen is ongetwijfeld Fjölnir, dat samen met Grótta degradeerde vanuit de hoogste voetbalklasse. Zij zijn een vaak geziene gast op het hoogste niveau en zullen dus waarschijnlijk met gemak hoog eindigen. Al weet je dat in IJsland nooit zeker, is mijn ervaring. De verschillen zijn érg klein en elke club kan zomaar stunten en hoog eindigen. Selfoss en Kórdrengir zijn de twee promovendi vanuit de 2. deild karla (het derde niveau van IJsland), zij zullen waarschijnlijk moeten gaan strijden voor lijfsbehoud. 

Locaties van de deelnemende ploegen in de Lengjudeild karla

Spoiler

image.png.ebe587998a367767e68220b758b1e898.png

Alle clubs in de Lengjudeild karla

1387132429_2tweede.png.655335af80027e02eaf8625d72196dcb.png

In de voorbereiding op elk seizoen vindt de Lengjubikarinn plaats. Een soort League Cup voor alle IJslandse ploegen acterend op de twee hoogst speelbare niveaus uit de voetbalpiramide. De snelle rekenaar heeft dan al door dat er 24 ploegen aan meedoen, die worden verdeeld over vier groepen van zes teams. In de groepsfase treffen alle teams elkaar één keer en alle wedstrijden worden op neutraal terrein afgewerkt. Zo kan het dus zomaar zijn dat een topper tussen twee clubs uit de Pepsi Max deild karla wordt afgewerkt op het veld van een promovendus van de Lengjudeild karla. Nog even over het woord 'karla' trouwens, dat betekent niets meer dan 'voor mannen'. De vrouwencompetitie heet dan ook geen karla, maar heeft 'kvenna' als toevoeging aan de competities. 

Maar terug naar die Lengjubikarinn dus. Die voor mannen welteverstaan. Na vijf wedstrijden is duidelijk wie er verder mogen naar de K.O.-fase van dit oefentoernooi, waarbij alleen de groepswinnaars doorstoten naar de halve finale. Er wordt één wedstrijd per ronde gespeeld, dus binnen negentig minuten moet de klus worden geklaard. Bij een gelijke stand komen er verlengingen en eventueel strafschoppen aan te pas om een winnaar aan te wijzen. Bij een eventuele uitschakeling in de Lengjubikarinn zullen er door de niet langer actieve ploegen wat oefenduels worden ingepland, want daarna duurt het nog ruim een maand tot de start van de reguliere competities. Naast dit toernooi in aanloop van het seizoen is er ook nog de 'gewone' bekercompetitie. Hierin doen alle ploegen van het land mee en valt een ticket voor Europees voetbal te winnen. Deze zogenaamde Borgunarbikar wordt gedurende het reguliere seizoen afgewerkt en kent in Víkingur Reykjavík de regerend kampioen, daar er in 2020 geen winnaar werd aangewezen omdat dit toernooi nooit een finale kende vanwege COVID-19.

Alle deelnemende ploegen in de Lengjubikarinn

196555840_3leaguecup.thumb.png.246ba331d3ddbb8340495d1e4abd8cdb.png

Spoiler

@FlyD @kossimos @Daniell @KayDeManaager @Kyrill @DGremlin @delichris @JordiW. @RubenS2 @Nummerke10 @Marius @ElMarcos @roeliho @jefri @MNie  @Rossi @Titan

Ontzettend bedankt allemaal voor jullie mooie en enthousiaste reacties opnieuw. Of het Vestri gaat worden, dat laten we nog even in het ongewisse. Eerst een update over de competitieopzet in IJsland. Vanaf de volgende update zien we waar en bij welke club het avontuur van start gaat!

Mocht je niet elke update een mention willen, geef het dan vooral bij mij aan en dan haal ik je uit het lijstje.

Bewonderenswaardig is het hoe serieus het voetbal wordt aangepakt op een dunvbevolkt eiland waar meer dan de helft van de clubs ook nog eens uit de regio Reykjavik afkomstig is. Samen met de onverzettelijkheid waarschijnlijk een van de redenen dat het nationale team onlangs een sterke periode kende. 

banner.png.cfe4e49e25d809c2a05cd6ac183a42c7.png

04. Valið hefur verið tekið

De kogel is door de kerk, de keuze is gemaakt. Lange tijd leek het Kórdrengir te worden waar ik zou gaan tekenen, maar op het laatste moment haakte oprichter, voorzitter, directeur en manager van de ploeg Davíð Smári Lamude af. Hij hield toch liever zelf alle touwtjes in handen. Die viel al snel af dus en ook bij Vestri ging het niet door, omdat ik daar zelf de stekker uit de onderhandelingen trok. Grotendeels kwam dat - ondanks dat jullie het een geweldig mooie plek vonden - door de locatie. Ja, het is daar schitterend. Maar toch blijf ik liever dicht bij de hoofdstedelijke regio's wonen en werken. Daarmee bleven er dus nog maar enkele gegadigden af, waarbij de keuze uiteindelijk viel op Afturelding. Ungmennafélagið Afturelding om precies te zijn. Vrij vertaald betekent Ungmennafélagið 'jeugdclub', wat dus niet helemaal de lading dekt. Althans, vele clubs zijn afhankelijk van jeugd en niet zozeer van transfers. Dus op dat vlak klopt het weer volledig. Een betere vertaling zou 'omnisportvereniging' zijn, daar vele clubs verschillende sporten aanbieden. Hierbij kan worden gedacht aan atletiek, handbal en/of basketbal. 

674519742_1magnus.png.336fee0a164b9ad7ce8c0ab81178637d.png

Direct bij aankomst kreeg ik een selectieoverzicht onder mijn neus geschoven. Daar ik met een formatie met vijf verdedigers wil spelen, zijn er nog behoorlijk wat uitdagingen te overwinnen. Niet alleen is de selectie compleet uit balans, ook zijn er geen geschikte vleugelverdedigers die de flanken kunnen bestrijken en zitten we voorin niet bijzonder ruim in de spelers. Uiteindelijk win je alleen als je doelpunten maakt, dus daar hebben we nog een behoorlijke kluif aan om de selectie wat meer in balans te krijgen. Daarbij verdienen de Spanjaarden in de selectie exorbitant veel, maar zijn ze ook met afstand de beste spelers van de ploeg. Ik zal hen waarschijnlijk hun contract laten uitdienen omdat ze wel van toegevoegde waarde kunnen zijn als we op den duur willen gaan strijden om de bovenste plekken. Hoe dan ook kunnen ze ons helpen de club te laten groeien tot een hoger niveau. 

1119860545_2selectie.thumb.png.5a67a8ee2afca2d2261c3dd7a54766f3.png

Even een noot op voorhand; de competitienamen kloppen (nog) niet. Via de ingame editor pas ik dit t.z.t. nog aan, maar die komt pas beschikbaar bij de officiële release over iets meer dan een week. De Inkasso-deild karla is de Lengjudeild karla, de reguliere competitie waarin we actief zijn. De Mjólkurbikarinn is de Borgunarbikar, waarin alle clubs IJslandse clubs het tegen elkaar opnemen en dan hebben we ook nog de Deildabikar, die we kennen als Lengjubikarinn tijdens de voorbereiding op het nieuwe seizoen. Bij mijn aanstelling kreeg ik onderstaande verwachtingen mee. Voor het komende seizoen dienen we niet te degraderen en moeten we binnen het salarisbudget blijven werkten. Met name dat laatste is een behoorlijke uitdaging, want we zitten al redelijk op de limiet van wat we kunnen uitgeven aan salarissen. Heel veel ruimte om de selectie te versterken is er dus niet, hetgeen ik wel graag zou willen. Wel heeft het bestuur behoorlijk wat ambitie, want binnen drie seizoenen willen we meestrijden om de bovenste twee plekken in de competitie en daarmee promotie te bewerkstelligen. Daar kan ik me érg goed in vinden!

1503541775_3verwachtingen.png.0f10c70225f77914f004a7dc881ba793.png

@Titan Dat ik toen IJsland in Frankrijk met eigen ogen heb mogen zien op het EK van 2016 zal ik nooit vergeten. Echt ongekend hoe zo'n klein (ei)land zulke sterke en goede voetballers kan voortbrengen. 

@ElMarcos Goed dat de geheugens weer zijn opgefrist. Het was voor mij ook weer even zoeken naar al die officiële competitienamen allemaal haha. Er is zo goed als niets veranderd ten opzichte van twee jaar geleden, behalve dat toen de Lengjubikarinn nog een kwartfinale had na de groepsfase. Toen waren er - als ik het mij goed herinner - drie groepen waarvan de nummers één en twee sowieso doorgingen en de beste nummers drie ook een plek in de K.O.-fase bemachtigden. 

@RubenS2 Dank, dank, dank. Hopelijk kunnen we er snel nog meer duiding aan geven tijdens de officiële wedstrijden!

@Kyrill Met wie speelde je toen? :D Er zal altijd een ploeg Europa in gaan, maar dan speel je wel die ellendige voorrondes altijd. Dat zal ook nog wel even duren voordat ik daar met Afturelding bij ben aanbeland hehe.

@Nummerke10 Wacht maar tot je de volgende update(s) ziet waarin vele clubnamen voluit zijn geschreven. De eerdere screens had ik al genomen voordat ik een name-fix had toegepast :shine: 

@MNie Zo leer je nog eens wat, is het niet? Ik hoop er snel meer duiding en invulling aan te kunnen geven wanneer we officiële wedstrijden gaan spelen. 

@delichris In totaal herbergt IJsland maar liefst 84 (!) ploegen, waarvan er 36 niet in een geklasseerde divisie actief zijn. En dat voor een land met ongeveer 360.000 inwoners. 

@Marius Het was geen eens een slecht idee geweest, zoals ook @Rossi al aangeeft. Maar dan komen we bij mijn favoriete gedeelte van de Belgische competitie ook; een kampioensgroep. Daar heb ik zelf dan weer bijzonder weinig mee. Ik zou dan eerder een model zoals inderdaad in Schotland of Hongarije prefereren; drie keer tegen elkaar spelen. Of de competitie verder verkleinen naar tien clubs en zelfs vier keer per jaargang elkaar tegenkomen. Twee keer thuis én twee keer uit. Maar dan kom je wel in de knel met de kalender, want de speelvelden in IJsland zijn in de winter écht niet begaanbaar. 

@DGremlin Bedankt. Als er nog meer vragen zijn of je er meer over wil weten, laat gerust van je horen :) 

@Daniell Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik mijn inspiratie uit jouw novelle haalde hehe. Maar goed om te lezen dat je er iets van hebt opgestoken!

Spoiler

@FlyD @kossimos @Daniell @KayDeManaager @Kyrill @DGremlin @delichris @JordiW. @RubenS2 @Nummerke10 @Marius @ElMarcos @roeliho @jefri @MNie  @Rossi @Titan

Mocht je niet elke update een mention willen, geef het dan vooral bij mij aan en dan haal ik je uit het lijstje.

7 minuten geleden zei Titan:

Dat wordt even stevig oefenen op die naam, want ook na een paar goede, IJslandse borrels moet die nog vloeiend over de tong rollen natuurlijk! Werk aan de winkel, maar dat was ook wat je graag wilde met deze game. 

Ung-menna-fe-laigzj komt aardig in de buurt ;c Begin daar maar eens mee om dat fonetisch te oefenen, dan ben je al op de helft van alle IJslandse ploegen :D 

Laat ons het gewoon op Afturelding houden :D Binnen een paar updates kunnen we die naam zelfs met wat geluk al onthouden. Bijzonder trouwens om een aantal Spanjaarden in de kern te zitten. Zit daar iets achter? Heeft de club een bepaalde Spaanse link of is het allemaal gewoon louter toeval?

41 minuten geleden zei Fantasy:

@Daniell Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik mijn inspiratie uit jouw novelle haalde hehe. Maar goed om te lezen dat je er iets van hebt opgestoken!

Alsof ik dat niet in de gaten had, haha! Is niet erg hoor, ik heb bij jouw die kleine logo's afgekeken ;) en ik probeer bij alle novellemakers wat mee te pikken! Zo inspireren we elkaar om de verhalen telkens naar een hoger niveau te tillen.

Ben zeer benieuwd of je de gaten in de selectie op creatieve wijze kunt dichten, want creativiteit zal daarbij nodig zijn! Vraag me af of je inderdaad 3 seizoenen nodig hebt om te promoveren, ik denk dat je dit sneller voor elkaar zal krijgen.

4 uur geleden zei Fantasy:

Even een noot op voorhand; de competitienamen kloppen (nog) niet. Via de ingame editor pas ik dit t.z.t. nog aan, maar die komt pas beschikbaar bij de officiële release over iets meer dan een week. De Inkasso-deild karla is de Lengjudeild karla, de reguliere competitie waarin we actief zijn. De Mjólkurbikarinn is de Borgunarbikar, waarin alle clubs IJslandse clubs het tegen elkaar opnemen en dan hebben we ook nog de Deildabikar, die we kennen als Lengjubikarinn tijdens de voorbereiding op het nieuwe seizoen.

Ah, ik wou het net zeggen!!! Blij dat je het rechttrekt, want doet anders echt afbreuk aan het verhaal ;c