Jump to content

Adem in , Adem zuid

mattihamstra
 Share

Recommended Posts

banner.png.efa6f3d6a685825b0a80e638646777f1.png

Ooit had ik dezelfde droom als ieder jongetje van een jaar of 10 tot 16. De hoop om profvoetballer te worden leek voor mij zelfs werkelijkheid te worden. Scouts van FC Utrecht , Vitesse , SC Heerenveen en PEC Zwolle stonden regelmatig langs de lijn ik was zelfs heel dicht bij een overgang van de amateurs naar FC Utrecht maar toen begaf mijn voorste kruisband het. Er volgde een lange revalidatie en daarna durfde geen club het meer aan. Als extra klap overleed mijn vader ook nog eens toen ik 17 was en ik ging in een paar jaar tijd van een droom naar de absolute hel. Mijn cijfers op school kelderden omlaag en ik moest bij het voetbal ook nog eens vanaf de zijlijn toekijken. Gelukkig was daar altijd nog Feyenoord. Voor mij is er maar 1 club en dat is die geweldige club uit Rotterdam Zuid. In die tijd nam ik een seizoenskaart en ben ik me echt in de club gaan verdiepen. Ik ben kritisch maar vaak ook met een knipoog. Ik geef mijn ongezouten mening via stories op Instagram tegenwoordig ook en schroom ook niet om spelers daarin te vernoemen. Dat kan positief zijn maar het komt vaak zat voor dat het negatief is.

Waar mijn interesse door mijn blessure ook in lag was het trainen van een team. Ik ben al snel begonnen met het behalen van mijn trainerscursussen maar verder dan een team bij de plaatselijke amateurs is het nog niet gekomen. Tuurlijk wil ik ooit hogerop maar het is lastig om de bepaalde zekerheid die je hebt op te geven voor een onzekere wereld.

Maar daar zit ik dan. Het is eind April als ik bij mijn baas op gesprek moet komen. "Het spijt ons zeer je te moeten mededelen dat we de arbeidsrelatie moeten beëindigen. De corona crisis heeft er voor gezorgd dat er keuzes gemaakt moesten worden en daar is uitgekomen dat wij op dit moment niet met jou verder gaan." Ook dat kan er nog wel bij geen baan en dus geen inkomen. Ook nu is er toch weer voetbal wat mij op de been weet te houden. Bij feyenoord is het een gigantische puinhoop en Advocaat laat het allemaal maar op zijn beloop. De frustratie over het verliezen van mijn baan en het afglijden van Feyenoord op de ranglijst zorgen voor een heel lang bericht aan de club gericht aan de Technisch directeur, Trainer Advocaat en de nieuwe trainer Arne Slot. Ik ben het zat om de club nog verder af te zien glijden. Het zal vast niet door mijn bericht zijn gekomen maar er word gelukkig gewonnen in de play offs en daarmee bestaat er nog de kans dat Feyenoord Europees voetbal haalt. Voor even zijn er geen zorgen meer maar zodra ik van het stadion na de 2-0 overwinning op FC Utrecht thuis kom begint de stress weer. Op Indeed zijn weinig banen te vinden die bij mij passen. Ik solliciteer wel maar hoef niet eens op gesprek te komen. Ik word er moedeloos van en besluit het maar op te geven. 

Nog geen dag na de overwinning word ik gebeld door een onbekend nummer.

----------------------------------------------------------------

Ik ga het dit jaar eens een keer anders doen en ga een verhaal starten nog steeds wel vanuit een bepaald perspectief maar niet vanuit een spelersrol.

Voor iedereen alvast veel spelplezier met FM22 

banner.png.548947b6429591ba158691026496058d.png

'Met Frank Arnesen, We zien dat jij ondanks de coronacrisis toch een nieuwe seizoenkaart hebt aangeschaft. Daarvoor willen wij als club zijnde onze dank uitspreken en hebben we een actie bedacht waarvoor u bent uitgeloot. Je hebt een dag meelopen op ons trainingscomplex gewonnen en ik wou via deze weg vragen wanneer het u het beste schikt.'

Dat is nog eens een leuke prijs om te winnen. En dit is zeker ook een opsteker in een toch ietwat mindere periode voor mij persoonlijk. Er word afgesproken dat ik in de 1e trainingsweek een dag langskom en dan een kijkje in de keuken van de club krijg. Ik ben vaak zat op of rond trainingscomplex 1908 geweest al was dat vaak alleen maar om de spelers een steuntje in de rug te geven voor de klassieker. Dit keer mag ik dus echt van binnenuit meemaken hoe de voorbereiding op een training is en wat de spelers buiten de trainingen om allemaal doen voor zichzelf.

Van zenuwen heb ik totaal geen last als ik op een mooie zomerse ochtend richting Rotterdam Zuid vertrek. Na een autorit van een minuut of 80 word ik staande gehouden voor de slagboom en is er bij een beveiliger zelfs een moment van herkenning. 'Jij bent toch die gozer die zich behoorlijk kritisch uit laat over de club?' Ja dat ben ik en gelijk hoop ik eigenlijk dat de spelers en mensen die op het trainingscomplex verder aanwezig zijn mijn filmpjes niet hebben gezien. Dat blijkt hopen tegen beter weten in want op het moment dat ik mijn auto parkeer komen Bryan Linssen en Jens Toornstra ook aan. 'Matti Hamstra is het toch? Leuk je eindelijk eens in het echt te ontmoeten.' Hier slaat de schrik toch wel toe want ik kan me heel goed voorstellen dat spelers niet op mijn ongezouten mening zitten te wachten en al zeker niet als dat voor hun ook nog eens negatief is. 'Sorry als ik jullie ooit een keer beledigd heb maar jullie begrijpen vast wel dat er soms dingen worden gezegd vanuit emotie. Dat zal jullie richting scheidsrechters niet vreemd zijn.' Ik verwacht een heel ander antwoord dan dat ik krijg. 'Wij vinden het ergens wel grappig en vaak heb je nog een goed punt ook. Tuurlijk is het niet leuk als je negatief bent maar je hebt een redelijk tot goede onderbouwing en misschien nog wel belangrijker. Je doet het niet anoniem. Daar scoor je toch wel punten mee.'

Het ijs is gebroken en de spanning die ik voor mijn herkenning had is weg. Ook Arne Slot en de rest van de technische staf ontvangen mij open en heel vriendelijk. Ook hier is er die herkenning en ook hier zijn ze daar vrij positief over. 'De meeste supporters reageren inderdaad vanuit emotie maar vaak kan je niks met die opmerkingen. Bij jou is dat echter anders en ik ben ook heel benieuwd hoe je tegen komend seizoen en bepaalde zaken aankijkt.' Langzaam maar zeker krijg ik niet het gevoel dat ik hier zomaar een dagje mee loop maar dat ik eigenlijk een verkapte sollicitatie dag heb. Na de training waarbij ik vooral observeer en natuurlijk mijn ongezouten mening geef als Linssen een bal huizenhoog over schiet komt Arne Slot weer bij mij. 'Ik zie dat jij het spelletje goed snapt en dingen ziet als trainer. Daar moet je een achtergrond in hebben. Je bent een jongen onder de supporters en gezien het aantal mensen dat naar die filmpjes van jou kijkt kan ik toch wel zeggen dat jij een jongen van de tribunes bent.' Arne heeft gelijk ik ben inderdaad een jongen van de tribunes maar uiteindelijk sta ik net zo graag met een groep op het veld. 'Hoe zou jij het vinden als ik jou kan toevoegen aan de technische staf. Met Justin hebben we al een kind van de club die ook van de tribunes komt en het lijkt mij geweldig om ook binnen onze staf naast John iemand te hebben waarmee de supporters zich kunnen identificeren. Daarbij is het misschien ook handig dat jij door gaat met het maken van je filmpjes na wedstrijden en daarin blijft zeggen wat je vind alleen moet dat wel wat doordachter.'

Ik had dus al snel het gevoel dat het meer een sollicitatie dag was en mijn gevoel heeft dus uiteindelijk gelijk. Ik zeg dat ik er even over na wil denken en dat ik zo spoedig mogelijk reageer op dit voorstel maar als ik het hoofdgebouw verlaat op weg naar de parkeerplaats kijk ik omhoog en weet ik voldoende. Ik geloof niet maar het kan toch niet anders dat mijn vader hier aan de touwtjes trekt van bovenaf. Van werkloos wakker worden naar een kans die veel te mooi is om te laten liggen. 

---------

@Vlonkie thanks

@Daniell Ik vind een spelersnovelle nog steeds tof om te maken hoor maar ik wil voor mezelf nu gewoon even kijken of dit mij bevalt. ben zeker wel van plan om dit verhaal heel lang vol te houden anders begin ik er natuurlijk niet aan;)

@delichris thanks top dat je er wederom bij bent

@Marius misschien doe ik het wel dubbel, supporter en technische staf gerelateerd

@Rossi thanks en nogmaals thanks

@Kyrill Thanks en bij deze ( ik mention sowieso iedereen die reageert overigens)

@MNie thanks! voor mij is het de mooiste club maar tegelijk ook de lastigste club

@jefri Laten we hopen de absolute top maar dat is natuurlijk even afwachten

@ElMarcos thanks voor je like

banner.png.6a842e7317f4d762c3ca1e3b37ce3304.png

Hoewel het gevoel bij mij eigenlijk gelijk was van ik moet deze kans pakken is het als ik er steeds langer over nadenk toch een lastige situatie. Wat word mijn rol want gelijk instappen als trainer dat lijkt me net te snel te zijn. Ik besluit Arne op te bellen en vraag me hoe ze vanuit de club naar zijn voorstel kijken. ´Zoals gezegd ik wil dat we ons kunnen identificeren met onze supporters en hoe kan dat beter dan met mensen die de taal van de supporters spreken en ook nog eens goed bij de supporters vallen. Over de precieze invulling ben ik nog niet helemaal uit. Misschien si het wel mooi als jij er op de trainingen bij bent en je daarnaast bezig gaat houden met tactiek en de tegenstander. Daar kan ik je hulp goed bij gebruiken. Op wedstrijddagen ben je er wat mij betreft ook bij en is het de bedoeling dat je nog steeds je mening verkondigd voor de supporters met je filmpjes.´

Dan wil ik graag het aanbod accepteren en het toch als een soort stage zien om in het trainersvak te rollen. slechts een paar dagen later maak ik weer de gang naar 1908 en kan ik een contract tekenen. Het stelt niet veel voor ik ga 3500 Euro per maand verdienen, krijg een auto van de club en een tankpas. Vrij geruisloos kom ik dus binnen bij de club er word geen aandacht op de clubsite aan besteed en ook de voetbalnieuws pagina´s hebben het er niet over. Dat is eigenlijk ook helemaal prima. Al snel staat de eerste oefenwedstrijd op het programma en die is tegen FC Dordrecht. Na afloop ben ik in mijn samenvatting duidelijk. ' We hebben vandaag wel weer gezien dat het veel beter moet. Ja we missen nog een aantal basisspelers die terug moeten komen van hun vakantie maar met alle respect FC Dordrecht! Daar sturen we onze C keuze naartoe en daar speel je dan 0-0 tegen. Om je kapot te schamen.'

slechts een paar dagen later ziet het er allemaal toch iets beter uit. Beerschot word met 0-2 verslagen en de doelpuntenmakers zijn Sinisterra en Til. Over deze wedstrijd kan ik het kort houden. Zakelijk weinig weggegeven en zelf 2 kansen gemaakt. Nu op naar de voorronde van de Conference league.

Ondertussen is het nieuws toch naar buiten gekomen dat ik iets voor de club ga doen. Er zijn een aantal supporters niet heel blij met mijn keuzen. 'Bij ons op het vak hoef je niet meer te komen want je gaat ons er zeker bij naaien als het op stadion verboden aankomt.' Gelukkig is het overgrote deel positief. 'Eindelijk eens iemand binnen de club die ons kan vertegenwoordigen en die durft te zeggen waar het op staat in plaats van al die ja knikkers in het maasgebouw.'

Vlak voor de reis richting Wales mag ik op gesprek komen bij Mark Koevermans. Die man heb ik voor van alles en nog wat uitgemaakt dus ik verwacht geen warm welkom van hem. 'Dus jij komt hier zomaar even binnen rollen zonder dat er duidelijke afspraken zijn gemaakt over wat wel en niet kan? Als je maar positief bent over de plannen voor het nieuwe stadion.' Waarom verbaasd het me niet dat nou net dat onderwerp ter sprake komt. 'Dat heeft nog lang geduurd Mark voordat je de moed had om hierover te beginnen. Maar als je mijn mening over het nieuwe stadion wilt dat kan ik je hier ook wel vertellen.' Het nieuwe stadion met per direct goed zijn voor de club. Niet Investeren en 10 jaar later pas de vruchten ergens van plukken want dan blijf je achter de feiten aanlopen. Er is in het verleden geroepen dat de club Arsenal als voorbeeld heeft. Arsenal is er sindsdien behoorlijk op achteruit gegaan en als je de biografie van Wenger eens leest moest hij ook voor een club van die reputatie 3e rang spelers halen. Daarnaast wil de gemeente heel graag dat dit een project word dat goed moet zijn voor de stad en met name de wijk rondom het nieuwe stadion. Waarom moet Feyenoord als club dan het risico nemen om zo verschrikkelijk veel te investeren? Wij hebben toch niks te maken met de werkloosheid die de gemeente aan wilt pakken. Wij hebben toch niks te maken met alles wat er in en om het stadion word gebouwd? Het enige wat voor ons telt is hoe komen wij als club verder? Dat is mijn ogen niet perse met een nieuw stadion. Sterker nog ik denk dat de club er op achteruit gaat. De Kuip renoveren of verbouwen is veel goedkoper en ik durf zelfs te stellen dat we met de huidige capaciteit mee kunnen doen om de titel. Als we maar slim investeren en daar hebben we met Frank iemand voor in huis die wel weet wat die doet.'

Zo dat is er uit

--------

@Daniell In de toekomst is die rol misschien wel weggelegd maar eerst maar eens aarden binnen de club

@jefri een wat anders om binnen te komen

@ElMarcosom slot nog gelijk weer te ontslaan is ook weer zowat natuurlijk

@Kyrill thanks. De rol blijft nog even een beetje onduidelijk. Ja deels als trainer maar ik ben ook zeker van plan om het supporters oog op de wedstrijden te laten vallen

@delichris ik zal natuurlijk hier en daar het reilen en zeilen van de club  belichten en de wedstrijden meer samenvatten zoals ik dat als supporters zou doen. dat is tenminste in het begin een beetje de insteek

@Vlonkie Of het realistisch is? zeker niet. maar ach daarvoor spelen we toch ook allemaal wel een beetje FM

@MNie Over sommige onderwerpen ga ik zeker mijn mening als supporter geven maar uiteindelijk draait het allemaal om de wedstrijdje die we gaan spelen

@Marius @Rossi

banner.png.f7545db0c24cf9e9a4cdb5c6e9d3e80f.png

Bij Feyenoord is er altijd de hoop. De hoop van de supporters die ondanks de achterstand op de rivalen Ajax en PSV toch altijd zorgt voor hoge verwachtingen. Kampioen worden dat is wat elke supporter wil horen aan het begin van het seizoen. Als supporters heb ik zelf ook weer die hoop aan het begin van het seizoen maar ik weet ook verdomd goed hoe moeilijk dat gaat worden. Met een kleine selectie en weinig financiële middelen moeten we slim zijn als het om aankopen gaat en is het wel een handig als de groepsfase van een Europees toernooi word bereikt. Door de slechte prestaties van vorig seizoen moeten wij als club uitkomen in het 3e toernooi van de UEFA genaamd de Conference League. Met matig voetbal wist de club de play offs vorig seizoen nog te winnen en staat de eerste serieuze wedstrijd van het seizoen dus al vroeg op het programma. Bala Town uit Wales is de tegenstander en iedereen verwacht een ruime overwinning dus ik eigenlijk ook. Voor Arne telt alleen de overwinning en hij heeft al aangegeven wat te willen experimenteren. Ik heb vooral de opdracht om de komende wedstrijden een beeld te krijgen van wat ik als meest ideale opstelling zie. Daarbij moet ik vooral mijn supporters hart laten spreken van Arne.

Bala Town parkeert de bus en dat is voor mij totaal geen verassing. Als team moet je dan het tempo hoog houden om de tegenstander kapot te spelen maar het is eigenlijk een lange bal waardoor we al vroeg in de wedstrijd op voorsprong komen. Linssen die bij gebrek aan een betere spits in de punt staat word bij een vroege voorzet over het hoofd gezien en kopt knap tegendraads binnen 0-1. De vroege voorsprong is lekker maar het veranderd niet veel aan het wedstrijdbeeld. Bala Town blijft gewoon de bus parkeren en wij moeten voetballend een oplossing zoeken. Vlak voor rust is het een flits van Sinisterra die op links zijn directe tegenstander te slim af is , naar binnen komt en in de verre hoek het doel weet te vinden 0-2. Met 0-2 de rust in in een uitwedstrijd is zeker niet gek. Voetballend vind ik het persoonlijk nog niet heel goed maar Europees telt eigenlijk alleen de winst. Arne geeft aan tevreden te zijn met de tussenstand maar scherpte is nog wel nodig. Die scherpte is 5 minuten na de rust ver te zoeken als Marcos de bal simpel verliest en Edwards de enige fout die wij deze wedstrijd maken weet af te straffen 1-2. De tegenstander geloofd weer in een resultaat en gaat opportunistisch spelen en wij krijgen het lastig. Uiteindelijk word de 1-2 over de streep getrokken maar we kunnen moeilijk tevreden zijn over de 2e helft.

Tussen het tweeluik met Bala Town spelen we in De Kuip een vriendschappelijke wedstrijd tegen het Turkse Fenerbahce. Het is druk in het stadion. Natuurlijk zijn er ook de nodige Turkse fans aanwezig en dat zorgt voor een sfeertje die alles behalve vriendschappelijk is. Ik vind het heerlijk en dit is toch wat de club heeft gemist. Supporters in het stadion die de ploeg net dat zetje in de rug kunnen geven. Er word voor spelers gekozen die een paar dagen eerder nog op de bank zaten met hier en daar wel een basisspeler. 1 van de spelers die zich mag laten zien is Reiss Nelson en die grijpt zijn kans met beide handen aan. Reiss weet de score te openen in de 38e minuut en geeft vlak na rust de assist op de goal van Orkun die de bal van net buiten het strafschop gebied langs de doelman weet te krullen. Er word vrijwel niks weggegeven en dat stemt het publiek tevreden.

Met een voorsprong op zak moet het in de eigen Kuip afgemaakt worden tegen Bala Town. Ondanks de vakantie periode en tegenstander die niet echt aanspreekt zit het stadion weer vol zoals de regels dat van het RIVM dat voorschrijven. Het goede spel van Reiss word beloond met een plekje in de basis en dat gaat ten koste van Alireza. Reiss laat zich opnieuw gelden en weet al snel de harten van de supporters te veroveren. In de 14e minuut zorgt hij er met een individuele actie en een droge schuiver voor dat de 1-0 al snel op het bord staat. Dit keer moet Bala Town wel verder van hun eigen doel af gaan spelen willen ze nog iets bereiken en dat is gunstig voor ons. Toch is er een standaard situatie nodig om de score te verdubbelen. Senesi kopt uit een hoekschop van Kökcü raak. Vlak voor rust krijgt een speler van Bala Town nog een rode kaart en dan is het wel gespeeld. In de 2e helft word er duidelijk gas terug genomen. Er staat ons nog een lang seizoen te wachten dus rust pakken in de wedstrijd zelf is mooi meegenomen. Reiss laat nog maar eens van zich gelden door de bal met zijn linker in de bovenhoek te jagen. 3-0 winst is prima maar daarmee zijn we er nog niet. Met sivasspor in de volgende voorronde kunnen we ons in ieder geval opmaken voor een  heet Europees avondje.

1166246231_resultatenjuli2021.PNG.6971a1da0837c2822bfabefc813468cc.PNG

@Kyrill thanks weer

@delichris Er moet in ieder geval voetbal op de mat gelegd worden die de supporters aanspreekt

@MNie thanks

@Daniell Dat is ongezouten mening die menig supporter heeft ;)

@ElMarcos die rol zal zich steeds iets meer gaan ontwikkelen naar een iets prominentere rol

@jefri @Vlonkie @Marius @Rossi