Jump to content

[FM22] Van HOBBYCOACH in het amateurvoetbal tot .…

germandutch
 Share

Recommended Posts

Banner.jpg

logo.jpg

Spoiler

146.jpg

147.jpg

148.jpg

Over 3 dagen, dus aanstaande zondag, spelen wij uit en wel in en tegen 1. FC Köln (volledige naam: 1. Football Club Köln 01/07 eV) is een Duitse sportclub uit Keulen, spelend in de Bundesliga.

Spoiler

De club ontstond op 13 februari 1948 door een fusie tussen Kölner BC 01 en SpVgg Sülz 07. Net als vele Duitse clubs is 1. FC Köln onderdeel van een grote sportclub met daarin andere sporten als handbal, tafeltennis en turnen. In de jaren zestig was 1. FC Köln zeer succesvol. Na een landstitel in 1962 was Köln een van de zestien clubs die werden uitgekozen voor de eerste Bundesliga, en tegelijk weer kampioen werd. In het seizoen 1977/78 won de ploeg de dubbel.

In de jaren tachtig ging de club langzaamaan achteruit, al wist de club in 1986 nog wel de finale van de UEFA Cup te bereiken. In seizoen 1997/98 degradeerde FC Köln voor het eerst naar de 2. Bundesliga. De club zou zelfs uitgroeien tot een liftploeg.

FC Köln is een van de degradatiekandidaten van het seizoen 2020-2021 en begon het seizoen bijzonder slecht. Pas op de 9de speeldag behaalde de club zijn eerste overwinning. Tegen Borussia Dortmund werd het 1-2 dankzij 2 doelpunten van Ellyes Skhiri. De eerste thuisoverwinning kwam er op speeldag 19 na een 3-1 overwinning tegen Arminia Bielefeld. In de 8ste finale van de bekercompetitie verloor Keulen van tweedeklasser Regensburg na strafschoppen. FC Keulen heeft vooral een probleem voorin. Door een blessure van Sebastian Andersson en ondermaats presteren van Anthony Modeste speelde Keulen heel wat matchen zonder echte spitsen. Ook nieuwe spits Emmanuel Dennis, die in januari 2021 bij de club kwam, vond het doel niet en kreeg geen basisplaats.

Op 11 april 2021 werd de samenwerking met hoofdtrainer Markus Gisdol en co-trainer Frank Kaspari stopgezet. Dit gebeurde na het 2-3 verlies tegen Mainz op de 28ste speeldag. Keulen stond na deze wedstrijd voorlaatste met 3 punten minder dan de 16de. Friedhelm Funkel, die al sinds begin 2020 met pensioen was, werd een dag later aangesteld als nieuwe hoofdcoach tot het einde van het seizoen. Volgens Duitse media zou hiermee een bedrag van € 200.000 à 250.000 mee gemoeid zijn. Coach Funkel behaalde al op zijn 2de wedstrijd zijn eerste overwinning met Keulen. Op de 30ste speeldag won het thuis met 2-1 van Leipzig. Jonas Hector scoorde de 2 Keulse doelpunten, een "Doppelpack". FC Köln eindigde het seizoen uiteindelijk op de 16de plaats en won de play-offs tegen 2de Bundesligist Holstein Kiel voor een plaats in de 1ste Bundesliga.

Het RheinEnergieStadion is een voetbalstadion gelegen in Keulen. In het stadion is plaats voor 50.000 toeschouwers tijdens competitiewedstrijden, voor internationale wedstrijden mogen er 46.134 mensen naar binnen. De voetbalclub die het stadion als haar thuishaven heeft is 1. FC Köln. Het stadion was tevens de thuishaven van de American football club Cologne Centurions.

145.jpg

149.jpg

Spoiler

150.jpg

Bij lichtbewolkt weer en voor maar liefst 50.000 toeschouwers arriveerden wij in Keulen in een 4-2-2-2 opstelling (maar niet de tactiek van de RB clubs en Roger Schmidt). Waarom deze opstelling? Om eerlijk te zijn, wij zitten in de voortuin van Keulen en Die Geißböcke zijn onze buren en weten hoe wij spelen en kennen onze complete selectie. Vandaar, dat wij ons niet willen verstoppen en met vol gas, hoge druk en puur aanvallend ze willen verslaan. Of het lukt, is een andere zaak.

FC Köln kwam in een 4-1-2-1-2 formatie het droge veld op en scheids was de Duitse Turk Deniz Aytekin. Mijn speler Demirbay, eveneens een Duitse Turk, waarschuwde mij voor deze scheids, want Keulen was in zijn ogen min of meer het kleine Istanboel van Duitsland en dus hoef ik niet te verwachten, dat de scheids ons goed gezind zou zijn. Achteraf mag ik zeggen, Demirbay had volledig gelijk.

Wij begonnen goed en in de 31ste minuut was het Alario, die uit een hoekschop van Diaby de bal feilloos in het doel kopte. 0 : 1 en uiteraard wilde de scheids het doelpunt niet goedkeuren, maar de VAR riep hem tot de orde en het doelpunt telde. Ondanks de tegenwerking van de scheids stond het bij rust nog steeds 0 : 1 en waren wij, eerlijk is eerlijk, de betere ploeg.

In de 53ste minuut nam Schick een pass van Wirtz volley en schoot ons tweede doelpunt binnen. 0 : 2 en ik kon de overwinning al voelen. Alario, Schick, Diaby, Wirtz, Demirbay en Tah speelden heel sterk, maar Hincapie, Frimpong en keeper Hradecky bakten er weinig van. Met behulp van de scheids lukte het Duda in de 76ste minuut de aansluitingstreffer te scoren. 1 : 2 en op de een of andere manier voelde ik mij bestolen. Tah kwam strompelend naar de kant en ik wisselde hem voor Kossounou. 5 minuten later, sorry dat ik het zeg, maar in mijn opinie stelde de scheids Ljubicic in staat, na een overtreding op Hincapie, om de gelijkmaker binnen te schieten. Omdat de scheids het doelpunt onmiddellijk goedkeurde, greep de VAR niet in.

Dus stond het ineens 2 : 2 en voelde het hele team van ons zich genaaid. Protesten bij de 4de man haalden niets uit en dus wisselde ik Hincapie en ook Bakker, Wirtz en Amiri. Voor hun kwamen Retsos, Jakobs, Aranguiz en Bellarabi. Helaas lukte het ons niet meer om te scoren en deze gefixte match eindigde in 2 : 2. Toen ik bij de scheids verhaal wilde halen, was hij verdwenen en later bleek, dat hij zich in zijn kleedkamer had opgesloten. Soms is ‘beter zijn’ niet voldoende en moet je heel duidelijk winnen om überhaupt te winnen of de drie punten mee te mogen nemen.

Mijn vader en zijn hele Duitse familie zijn waarschijnlijk allen tevreden met deze uitslag, alleen ik niet. Later hoorde ik dat de scheids een 6.0 waardering had gekregen, voor zijn manipulatief gedrag, maar wat koop je daarvoor? Ik voelde me in elk geval Scheisse.

Spoiler

151.jpg

152.jpg

--------

@MNie @bobjuh @19CH98 @Venijn McSnekke

@Kyrill @jefri @MisterX

@MNie @joosthaf @Milton @Rossi

@Daniell @kmk @stef1978 @ElMarcos

@timpy00 @Vis

Bedankt voor jullie aandacht en reacties.

Edited by germandutch

Banner.jpg

logo.jpg

Spoiler

154.jpg

155.jpg

156.jpg

158.jpg

Over 3 dagen spelen wij in de 2de Ronde van de DFB Pokal in en tegen VfB Stuttgart.

Spoiler

Een Duitse sportclub uit het Stuttgartse stadsdeel Bad Cannstatt. Met meer dan 44.000 leden is het de op zeven na grootste club van het land en de grootste van Baden-Württemberg. De club is het meest bekend om zijn voetbalafdeling. Sinds de oprichting in 1912 speelde Stuttgart veelal op het hoogste niveau, de Bundesliga met uitzondering van 1923/24, van 1975 tot 1977, van 2016/2017 en ook in 2019 degradeerde Stuttgart weer uit de Bundesliga. Na het seizoen 2019/20 op het tweede niveau wist Stuttgart promotie naar het hoogste niveau veilig te stellen. Stuttgart werd vijf keer landskampioen en drie keer bekerwinnaar. De club speelt zijn thuiswedstrijden in de Mercedes-Benz Arena, gebouwd in 1933.

De Mercedes-Benz Arena is een voetbalstadion, gelegen in Stuttgart. Het stadion werd in 1933 gebouwd naar een idee van Paul Bonatz en kreeg na de Tweede Wereldoorlog de naam Neckarstadion. In 1993 kreeg het de naam Gottlieb-Daimler-Stadion en sinds 30 juli 2008 heeft het stadion zijn huidige naam. In het stadion vonden aanvankelijk ook atletiekwedstrijden plaats, maar na de laatste verbouwing (2009-2011) is het uitsluitend een voetbalstadion. In het stadion is plaats voor 60.441 toeschouwers. De voetbalclub die het stadion als haar thuishaven heeft is VfB Stuttgart.

De allereerste naoorlogse wedstrijd van Duitsland werd in het Gottlieb-Daimler-Stadion gespeeld tegen Zwitserland en zowel tijdens het wereldkampioenschap voetbal 1974 als het EK 1988 was het stadion het toneel voor een aantal wedstrijden. Het stadion was een van de twaalf stadions tijdens het wereldkampioenschap voetbal 2006. Er werden vier groepswedstrijden, een wedstrijd in de tweede ronde, een kwartfinale en de kleine finale gespeeld.

Twee keer werd de finale van het Europacup I-toernooi gespeeld in Stuttgart. In 1959 won Real Madrid met 2-0 van Stade de Reims en in 1988 werd PSV Europacup I-winnaar door Benfica te verslaan.

153.jpg

157.jpg

Bij lichtbewolkt weer en voor 56.894 toeschouwers arriveerden wij in de Mercedes-Benz-Arena in Stuttgart in de  4-1-3-2 opstelling. De VFB kwam het veld op in een 5-2-2-1 formatie en scheids was Felix Brych.

De meeste van mijn helden waren een beetje vermoeid, vandaar dat wij deze match zo snel mogelijk wilden beslissen. En ik kan u verzekeren, het leek er op! Reeds in de eerste minuut was het Wirtz, die de bal vol op zijn wreef kreeg en keihard in het doel schoot. 0 : 1 en een begin, zoals ik het heel graag zie. In de 23ste minuut was het Schick, die ons tweede doelpunt maakte. 0 : 2 en alles liep naar wens.

Volledig onverwacht en uit heldere hemel lukte het in de 36ste minuut ene Massimo de aansluitingstreffer te scoren. 1 : 2 en dat was het dan ook. Tot meer was de VFB niet in staat, want wij controleerden en domineerden de wedstrijd. Het bleef 1 : 2 en wij zijn een ronde verder.

Spoiler

159.jpg

160.jpg

---------------

@Kyrill @jefri @MisterX

@timpy00 @Vis

Edited by germandutch

Banner.jpg

logo.jpg

Spoiler

161.jpg

162.jpg

163.jpg

164.jpg

165.jpg

Spoiler

169.jpg

Over drie dagen spelen wij thuis tegen VfL Wolfsburg, een Duitse voetbalclub, opgericht op 12 september 1945 en uitkomend in de Bundesliga.

Spoiler

166.jpg

167.jpg

Spoiler

168.jpg

Bij motregen en voor 28.667 toeschouwers verschenen wij in de aanvallende 4-1-3-2 opstelling. VFL Wolfsburg of te wel Die Wölfe kwamen in een simpele 4-4-2 formatie het natte veld op en scheids is Benjamin Brand.

Wij begonnen in mijn ogen te gemoedelijk en in het eerste halfuur was het alleen maar aftasten, maar in de 31ste minuut was het de naar binnenstormende AMR Amiri, die de bal in het doel tikte en vriend en vijand verraste. 1 : 0 en de openingstreffer was een feit. In de 46ste en laatste minuut van de eerste helft was het wederom Amiri, die vanuit een corner de bal strak naar binnen gaf en VC Tah, bij de eerste paal staande, de bal in het doel kopte. 2 : 0 en wij waren op de goede weg.  Het hele team speelde uitstekend en ik zag geen mankementen.

Pas in de 69ste minuut begon ik te wisselen, alleen uit voorzorg. Wirtz en Diaby mochten gaan douchen en voor hun kwamen Adli en Paulinho. 7 minuten later greep ik weer in en haalde nu Demirbay + Amiri + Tah van het veld. Hun plaatsen werden ingenomen door Aranguiz, Bellarabi en Kossounou. Het bleef 2 : 0 en achteraf kan en mag ik zeggen, dat Alario, Wirtz, Amiri, Bakker, Hincapie, Tah en Hradecki, zomede de invallers Kossounou en Paulinho uitstekend speelden. Dat het slechts 2 : 0 werd, hadden de Wölfe puur en alleen te danken aan Arnold, Bornauw, Lacroix en keeper Casteels. Als spits Weghorst niet optimaal functioneert, dan zijn de Wölfe tandeloos en maken weinig tot niets klaar.

Spoiler

170.jpg

171.jpg

----------

@Kyrill @jefri @MisterX

@timpy00 @Vis

Edited by germandutch

Banner.jpg

logo.jpg

Spoiler

172.jpg

173.jpg

174.jpg

177.jpg

178.jpg

Mag ik het zeggen?  Ja, ik mag het zeggen: wat een gelul weer. In de eerste plaats zijn wij geen team, die alle anderen weg kan vegen en met het gelijke spel tegen FC Köln was ik zeer tevreden, omdat ik weet, dat deze derby hoofdzakelijk bij Keulen leeft en wij hun grootste vijand zijn. Ooit waren de Geißböcke de betere ploeg, maar dat zijn ze al jaren niet meer, alleen willen mijn  ‘stadgenoten’ jaarlijks twee wedstrijden niet verliezen en dat zijn die tegen ons.

En wat de opmerkingen van de spelers betreft, dat is nog groter gelul, hoor. Deze gasten willen blijkbaar dat ik net als Peter Bosz  ‘spectaculair’ aan blijf vallen? Nou, in mijn ogen was deze speelstijl totaal niet spectaculair, maar gewoon roekeloos en dom, want het kostte hem hier zijn baan. Onder mij spelen wij aanvallend als het kan en ook ik  wil altijd winnen, maar niet ten koste van alles.

176.jpg

Over 4 dagen moeten wij voor de groepswedstrijd aantreden in Israël en wel tegen Maccabi Haifa.

Spoiler

Haifa is een havenstad en badplaats in Noord Israël, op het noordelijkste gedeelte van het Karmelgebergte en aan de Middellandse Zee. Met 268.200 inwoners (2010) is het de derde stad van Israël, na Jeruzalem en Tel Aviv, en de belangrijkste (haven)stad in het noorden van het land.

Het Sammy Oferstadion ook bekend als het Haifa Municipal Stadium, is een multifunctioneel stadion in de Israëlische badplaats Haifa. Het is de thuishaven van de voetbalclubs Maccabi Haifa en Hapoel Haifa. Naast voetbalwedstrijden vinden er ook geregeld concerten in het stadion plaats. Het stadion werd geopend in 2014 en herbergt 30.820 toeschouwers.

175.jpg

179.jpg

In plaats van continu over flutdingetjes te zeiken, had de DVZ en de TD beter er voor kunnen en moeten zorgen dat de 5 spelers op tijd werden ingeschreven, zodat ze nu niet bij de Europese wedstrijden thuis moeten blijven. Het ‘afschuiven van de schuld op anderen’ is blijkbaar ook een typisch Duitse eigenschap.

Bij mooi zonnig voetbalweer en voor 28.042 toeschouwers arriveerden wij in Haifa in de puur aanvallende 4-1-3-2 opstelling. Waarom deze opstelling bij een uitwedstrijd? Welnu, deze tegenstander is duidelijk een nummertje te klein voor ons en dan durf ik wel, weliswaar gematigd, vol op de aanval spelen. Maccabi Haifa kwam in een 4-1-2-2-1 formatie het kurkdroge veld op en scheids was weer een Spanjaard met een hele lange naam, namelijk Alejandro Jose Hernandez Hernandez (waarom 2x Hernandez snap ik niet?).

Wij begonnen redelijk tot goed en profiteerden van de fouten van onze tegenstanders. In de 7de minuut was het Demirbay, die van een fout profiteerde en de bal onbedreigd in het doel kon schieten. 0 : 1 en een beter begin kun je niet wensen.  En ja hoor, in de 30ste minuut was het Schick, die door een misser van zijn directe tegenstander ons tweede doelpunt simpel kon binnen tikken. 0 : 2 en wij waren op de goede weg. Linker spits Alario kopte in de 45ste en laatste minuut van de eerste helft de bal in het doel. 0 : 3 en dat was de ruststand.

Eerlijkheidshalve moet ik bekennen, dat wij niet de betere ploeg waren, alleen op papier, maar nu niet op het veld. Wij deden alleen het noodzakelijke, maar wij waren wel slimmer en vooral effectiever. Nadat Wirtz in de 64ste minuut voor ons vierde doelpunt had gezorgd, kon ik over de wissels nadenken. Ik was van plan, 5 spelers te wisselen, om 5 anderen spelminuten te gunnen. In de 71ste minuut haalde ik Demirbay + Diaby van het veld en bracht Aranguiz en Jakobs.  5 minuten later haalde ik ook Tah, Bakker en Schick eraf. Hun taken werden overgenomen door Tapsoba, Kossounou en Paulinho. Gescoord werd niet meer en de match eindigde zodoende in   0 : 4. Een uitslag, waar je mee thuis kunt komen.

Spoiler

180.jpg

181.jpg

@Kyrill @jefri @MisterX

@timpy00 @Vis

Edited by germandutch

Banner.jpg

logo.jpg

Spoiler

313.jpg

314.jpg

315.jpg

Over drie dagen, dus komende zondag,  spelen wij wederom uit en nu in en tegen Hertha Berliner Sport Club Berlin, kort Hertha BSC, een Duitse voetbalclub die werd opgericht in 1892.

Spoiler

Van 1926 tot 1931 bereikt Hertha BSC zes keer de finale van de Deutsche Meisterschaft. Vier keer verloor het de finale, twee keer won Hertha. 1930 was de eerste keer in de geschiedenis, een jaar later (1931) voor de tweede keer.

De club speelde zijn thuiswedstrijden oorspronkelijk in de Plumpe, dat in de Tweede Wereldoorlog regelmatig werd gebombardeerd. Geleidelijk aan speelde Hertha steeds meer wedstrijden in het Berlijnse Olympia Stadion. Toen Hertha in 1971 bankroet leek te gaan, was de club genoodzaakt "Die Plumpe" te verkopen.

Het Olympiastadion ligt in het westen van Berlijn, in het stadsdeel Westend. Het stadion is onderdeel van het grote Olympiagelände (voorheen Reichssportfeld), waartoe verder het Sportforum, olympisch hockeystadion, olympisch zwemstadion, Reitstadion, de Waldbühne, het Maifeld (meiveld), de beroemde klokkentoren en de Langemarckhalle behoren.

316.jpg

317.jpg

Bij lichtbewolkt weer en voor 42.345 toeschouwers arriveerden wij in Berlijn in de puur aanvallende 4-2-2-2 opstelling (even ter verduidelijking: dit is niet de tactiek die Roger Schmidt soms bij PSV hanteert, want dat lijkt nergens op).  Waarom ik voor deze opstelling heb gekozen?  Hertha BSC speelt een 4-3-1-2 countertactiek en zullen er alles aan doen, om geen punten te verliezen. Dus heb ik voor deze tactiek gekozen met vol gas, hoge druk en puur aanvallend. Wirtz en Schick zijn weliswaar vermoeid en niet helemaal wedstrijdfit, maar na deze wedstrijd krijgen ze van mij een week rust, dus wil ik wel dat ze vandaag spelen. In deze tactiek hoeven ze beiden niet teveel loopwerk te verrichten, want Wirtz kan achterin blijven en Schick blijft gewoon diep staan. Het loopwerk doen de overige spelers.

Enfin, zoals verwacht kwam Hertha BSC in de 4-3-1-2 formatie het droge veld op en scheids was ene Markus Schmidt (geen familie van Roger Schmidt).

Natuurlijk wilden wij met vol gas en tempovoetbal de match snel beslissen, maar dat lukte in de eerste 20 minuten totaal niet. Bovendien werden wij in de 23ste minuut door een snelle counter verrast en kon spits Jovetic de openingstreffer binnen schieten. 1 : 0 en dat was voor ons een verrassing uit helder hemel.  Tevens werd het de ruststand.

In de tweede helft voerden wij het tempo nog iets op en in de 49ste minuut was het AML Diaby, die voor de gelijkmaker zorgde. 1 : 1 en dat lucht op hoor. Twee minuten later was het spits Alario, die van een fout van Darida profiteerde en de bal volley over de doellijn ramde. 1 : 2  en een last viel van mijn schouders.

Waarschijnlijk had ik Schick eerder moeten wisselen, want in de 61ste minuut kwam hij geblesseerd naar de kant. Adli nam diens taken over. Nog geen drie minuten later kregen wij van de zeer goed fluitende maar toch onze tegenstanders een beetje teveel sparende scheids een terechte penalty. Demirbay schoot hem feilloos binnen. 1 : 3 en ik kon de overwinning al ruiken. 1 minuut later haalde ik Alario van het veld en bracht Paulinho. En ja hoor, 5 minuten later was het ook met Wirtz gedaan. Hij was totaal op en mocht gaan douchen. Tevens haalde ik ook Amiri van het veld. Voor hun kwamen Aranguiz en Bellarabi. Het complete team en alle invallers speelden een sterke partij en het bleef 1 : 3. Sorry voor Hertha BSC, maar wij waren duidelijk de betere ploeg, ofschoon ik in gedachten Bayern München als eerste gegadigde voor het kampioenschap tipte.

Spoiler

318.jpg

319.jpg

------------

@Kyrill @jefri @MisterX

@timpy00 @Vis

Edited by germandutch

Banner.jpg

logo.jpg

Spoiler

184.jpg

185.jpg

186.jpg

187.jpg

SHIT zeg, maar niets aan te doen. Alario is sowieso 1ste spits en Adli nu tijdelijk mijn tweede.

VM Andrich, onze 3de VM (Aranguiz + Palacios zijn beter) is begonnen, in de kleedkamer voor chaos te zorgen. Hij begint zijn medespeler tegen mij op te hitsen, omdat hij onvoldoende speelt volgens hem. Het is een vervelende kwallebak en ik ben niet van plan hem zijn zin te geven. Hij komt pas aan de bak, als een van de andere twee afwezig is (mits wij met 2 VM spelen).

Door de interlandperiode spelen wij pas weer over 14 dagen, op zondag, en wel thuis tegen VfL Bochum , een Duitse sportclub uit de Westfaalse stad Bochum, die vooral bekend is door zijn voetbalafdeling. De club ontstond in 1938 door een fusie van drie clubs.

Spoiler

De club speelde tot dusver 34 seizoenen in de Bundesliga. Van 1971 tot 1993 kwam de club daarin onafgebroken uit, maar sindsdien is het een liftploeg geworden tussen de Bundesliga en de 2. Bundesliga. De laatste degradatie uit de hoogste klasse dateert van 2010, en in 2021 promoveerde de club weer naar de Bundesliga.

Naast voetbal kent de VfL Bochum de volgende afdelingen: badminton, basketbal, schermen, hockey, atletiek, handbal, zwemmen, danssport, tennis, tafeltennis, turnen en volleyball.

182.jpg

188.jpg

Bij lichtbewolkt maar droog weer en voor 30.210 toeschouwers verschenen wij in de aanvallende 4-2-2-2 opstelling. VFL Bochum kwam in een 4-2-3-1 formatie het veld op en scheids was ene Christian Dingert.

Voor de geblesseerde Schick speelt nu dus Adli en hij kan dus laten zien, wat hij werkelijk in huis heeft. Nou en dat was niet weinig, hoor. Want al in de 3de minuut, na onze eerste hoekschop, waarbij de voorzet door AMR Amiri naar binnen werd gegeven, nam Adli de bal vol op zijn slof en knalde hem in het doel. 1 : 0 en onze openingstreffer was een feit. Ofschoon het hele team zeer goed speelde, lukte het ons niet meer, om in de eerste helft nog een doelpunt te scoren. De VFL verdedigde met man en macht en met 2 bussen voor de 16. Bij rust stond het dus nog steeds  maar 1 : 0.

Ook in de tweede helft bleven wij aanvallen, zonder te scoren. Pas in de 69ste minuut was het Adli, die met een slimme breedtepass medespits Alario voor de keeper zette. Alario tikte de bal probleemloos over de doellijn. 2 : 0 en ik kon de overwinning al ruiken.

In de 77ste minuut besloot ik alle 5 wissels door te voeren, niet omdat een van mijn spelers niet functioneerde, maar puur uit voorzorg en om 5 anderen speelminuten te gunnen. Frimpong, Bakker, Wirtz, Amiri en Diaby mochten gaan douchen en voor hun kwamen Tapsopa, Retsos, Aranguiz, Bellarabi en Jakobs.   Het bleef 2 : 0, niet omdat de ingevallen wissels minder speelden, maar gewoon omdat hun keeper Esser geen doelpunt meer toeliet. 

Spoiler

189.jpg

190.jpg

-----------

@Kyrill @jefri @MisterX

@timpy00 @Vis

Edited by germandutch

Banner.jpg

logo.jpg

Spoiler

192.jpg

194.jpg

193.jpg

Deze gast begint mij nu de keel uit te hangen. Hij begint echt vervelend te worden en is totaal niet vatbaar voor het feit, dat er betere spelers op zijn positie zijn. Dus heb ik hem teruggezet naar het tweede en op de transferlijst geplaatst. Pas als hij weer in staat is zich normaal te gedragen, wil ik weer met hem praten. Is er tussendoor een club die onze vraagprijs wil betalen, dan mag die weg.

Misschien moet ik bij dit soort lastige gasten de Gert Jan Verbeek methode invoeren en een bokspartijtje met zulke gasten op de mat leggen. Worstelen of MMA mag ook hoor, jeetje, ik begin kwaad te worden.

Over 4 dagen, dus donderdag, spelen wij thuis tegen FK Lokomotiv Moskou, een Russische voetbalclub die uitkomt in de Premjer-Liga. Het betreft een groepswedstrijd Gr D van de Euro Cup.

Spoiler

191.jpg

Bij motregen en voor 23.201 toeschouwers  verschenen wij in de aanvallende 4-2-2-2 opstelling. De Russen kwamen in een 4-2-3-1 formatie het natte veld op en vleugelflitser Kerk was wisselspeler. Scheids was wederom de Spanjaard Jesus Gil Manzano.

Als ik eerlijk ben, in het eerste half uur was er sprake van een gelijkwaardige wedstrijd. Lokomotiv verdedigde zeer behoorlijk en wij bleven aanvallen, zonder potten te breken. Blijkbaar had onze keeper er genoeg van, want in de 32ste minuut schoot hij een lange bal naar voren (ik dacht nog: ‘wat gaat  ‘ ie doen? Schiet onze keeper op het doel?’) en of u het geloofd of niet, spits Adli nam de bal volley en schoot hem in het doel.  1 : 0 en de totaal onverwachte openingstreffer was een feit. Ik wist niet wat ik zag? En ik was niet de enige, ineens barstte een staande ovatie voor de keeper los. Hij had een assist gegeven, waardoor wij nu wel of niet verdiend voor stonden. En dat was het dan ook, wat de eerste helft betreft.

Lokomotiv maakte er in de tweede helft een fysiek gevecht van en begon er keihard tegen aan te gaan. In de 67ste minuut kregen wij terecht een penalty, die Demirbay feilloos binnen schoot. 2 : 0 en het begon erop te lijken. Bij deze stand kon ik uit voorzorg beginnen te wisselen en in de 74ste minuut haalde ik Frimpong + Wirtz van het veld en bracht Tapsoba en Aranguiz. 5 minuten later mochten ook Bakker + Demirbay en de helaas zeer zwak spelende Diaby gaan douchen. Voor hun kwamen Hincapie, Paulinho en Jakobs.

Het slotakkoord zette weer spits Adli, die in de 85ste minuut een perfecte voorzet van invaller Paulinho controleerde en middels een prachtig lobje de doelman van Lokomotiv passeerde. 3 : 0 en de match was definitief gespeeld.

Spoiler

196.jpg

197.jpg

--------

@Kyrill @jefri @MisterX

@timpy00 @Vis

Edited by germandutch

Banner.jpg

logo.jpg

Spoiler

198.jpg

199.jpg

200.jpg

201.jpg

204.jpg

Van mijn Duitse neef heb ik gisteravond vernomen, dat Hannes het uitstekend doet bij York en dat het onderhoud met Vos + Rangnick zeer vruchtbaar is verlopen en dat Hannes er iets mee kan. Ook heb ik gelezen, dat de Deen Christian Eriksen bij Jong Ajax meetraint en het liefst in de PL wil spelen.

Voorts heeft Heerenveen hun coach Johnny Hansen ontslagen en spits Henk Veerman aan Utrecht heeft verkocht of bezig is te verkopen. En Feyenoord wil de ex-speler van PSV, Jorrit Hendrix huren. Maar de schokkendste mededeling was, dat gisteren het grote icoon van Feyenoord, Wim Jansen, is overleden.

Over 3 dagen spelen wij uit in het Ossiland en wel in en tegen RB Leipzig, een Duitse voetbalclub uit Leipzig, Saksen.

Spoiler

De club werd opgericht in 2009. De onstuimige groei van de club is te danken aan monetaire injecties van hoofdsponsor Red Bull. De inwoners van Leipzig waren eerst ook gekant tegen de ploeg, maar zijn dan toch voor de ploeg gaan supporteren omdat de economische kloof tussen Oost- en West-Duitsland nog steeds niet gedicht is en de clubs met een oude voetbaltraditie niet het geld hebben om zelf terug naar de top te klimmen.

De Red Bull Arena (tot 30 juni 2010 Zentralstadion) is een voetbalstadion gelegen in Leipzig, Duitsland. Het stadion was een van de twaalf stadions tijdens het Wereldkampioenschap voetbal 2006. Er werden vier groepswedstrijden en één wedstrijd in de tweede ronde gespeeld. Het stadion biedt plaats aan 42.959 toeschouwers en is thuisbasis van de voetbalclub RB Leipzig. Het stadion was het enige stadion uit het voormalige Oost-Duitsland op het WK.

202.jpg

203.jpg

Bij lichtbewolkt weer en voor 36.479 toeschouwers arriveerden wij in de Red Bull Arena te Leipzig in een, let wel, 4-1-3-1-1 opstelling. Peter Bosz had in zijn periode bij Bayer hier natuurlijk roekeloos aangevallen, maar ik kijk wel uit. Die Roten Bullen zijn ontzettend geniepig en alleen  voorzichtig te genieten. Het is een razendsnelle counterploeg, die hun voordelen uit de omschakelingen haalt. Vandaar, dat ik achterin behoorlijk compact wil spelen en niet in hun mes wil lopen. RBL kwam in een 5-2-2-1 formatie het droge veld op en scheids was ene Robert Schröder.

Hun coach had zijn huiswerk gedaan en zijn team speelde niet met het domme 4-2-2-2, wat Roger Schmidt steeds weer bij PSV probeert, maar vanuit een compacte defensie met snelle counters. Bovendien paste hij de RB methode toe en elimineerde onze sterke punten. Met andere woorden:  Alario + Wirtz + Bakker + Diaby en ook keeper Hradecky werden vanaf het begin gelijk keihard aangepakt en kregen amper nog een poot aan de grond.  

Pas na 42 lange minuten greep de scheids in. De harde tackles van de Rote Bullen liet hij ongestraft doorgaan en pas nadat Alario in de 16 grof onderuit werd gehaald, kende hij ons een terechte penalty toe. Demirbay legde de bal op de stip en schoot hem feilloos binnen. 0 : 1 en dat luchtte op, kan ik u vertellen.  

Bij rust stond het dus 0 : 1 voor ons en in de 61ste minuut werd Diaby brutaal uit de wedstrijd geschopt, zonder dat de scheids een kaart trok. Bellarabi nam de positie van Diaby over en 3 minuten later was het Szoboszlai die de gelijkmaker binnen tikte.  1 : 1 en dat was balen, maar helaas wel terecht.

Nog geen 4 minuten later was het VVR Frimpong, die met een voorzet Demirbay probeerde aan te spelen. Back Angelino maaide over de bal en Demirbay kon de hoek uitkiezen. 1 : 2 en het begon er weer op te lijken. In de 74ste minuut haalde ik Amiri en Wirtz eraf en bracht Paulinho en Adli. 5 minuten later mochten ook Tah en Bakker gaan douchen. Voor hun kwamen Tapsoba en Jakobs.

Uit een corner in de 81ste minuut, wipte Demirbay de bal op, waardoor Hincapie hem in het doel kon koppen. 1 : 3 en de overwinning kwam eraan.

In de 92ste en min of meer laatste minuut kregen de Bullen nog een hoekschop en Silva kopte de voorzet in ons doel. Hradecky had de bal moeten hebben, maar reageerde gewoon niet. 2 : 3 en dat was dan ook de einduitslag.  Al met al was het een zeer moeilijke wedstrijd voor ons. Waarom ik ineens aan racer Hamilton moest denken, mag Joost weten, maar plots snapte ik, hoe moeilijk het voor hem altijd is, om de bijzonder lastige concurrent en huidige wereldkampioen Max Verstappen te verslaan. Soms lukt het, maar vaak ook niet.

Spoiler

205.jpg

206.jpg

----------

@Kyrill @jefri @MisterX

@timpy00 @Vis

Edited by germandutch

Banner.jpg

logo.jpg

Spoiler

208.jpg

209.jpg

210.jpg

211.jpg

Wij hebben net RBL verslagen en nu kreeg ik een artikel in VI onder ogen, waar het over die gasten van RB gaat. Mijnheer Ralf Rangnick (die ik via via in contact heb gebracht met mijn Duitse neef) roept dat Julian Nagelsmann veel meer waard is dan de € 25miljoen, die Bayern München voor hem heeft betaald. Een in mijn ogen totaal belachelijke uitspraak. Nagelsmann en heel die RB clique worden volgens mij totaal overschat. Ook Rangnicks denkwijze is niet juist. Al deze over het paard getilde gasten zijn van mening, dat zij de clubprestaties maken, maar daar ben ik het niet mee eens. De spelers of te wel het spelersmateriaal maakt de trainer en niet andersom. Ik ben zeker als je de dure Nagelsmann en of supercoach Pep Guardiola bij RKC neerzet, dan maken ze geen kloten klaar.

Want laten wij wel wezen, de 4-2-2-2 RB (Salzburg) tactiek, waarmee Roger Schmidt bij PSV begon, slaat nergens op. Deze man gebruikt uitsluitend tactieken, die hij van RB heeft meegekregen ipv tactieken te hanteren, die als een maatpak op zijn spelers passen. Per definitie houd ik sowieso niet van trainers/managers, die een tactiek in hun hoofd hebben en daar de spelers bij zoeken/kopen. Een tactiek baseer je op het aanwezig spelersmateriaal en niet andersom. Enfin, om het verhaal kort te maken, het enige van RB wat echt top is, is Max Verstappen.

De RB fans zullen mij dat niet in dank afnemen, maar troost je, dat is mijn persoonlijke mening.

Oh, oh!  Nadat ik mijn gal heb zitten spugen over RBL + RBS en de volgens mij overschatte gasten, verscheen deze mededeling:

213.jpg

Tja, ook al wordt je coach bij RB, dat geeft je echter niet de garantie dat je een topper bent. Jammer voor deze Amerikaan, maar het was net niet voldoende.

PSV moet nou niet overdrijven, want met Schmidt worden ze beslist geen kampioen. Ajax is gewoon beter.

Ik lees hier ook de naam Löw. Jeetje, deze man is m.i. totaal niet geschikt om clubcoach te worden. Hij kan niet tegen druk en als bondscoach heeft hij altijd maar de tactieken van Bayern München gekopieerd. Na de WK winst draaide die helemaal door. Gedroeg zich als een viezerik in de dug-out  en nam alleen nog maar foutieve beslissingen. Bovendien gaf die iedereen de schuld voor zijn mislukken. Ooit was ik gecharmeerd van hem en de van Bayern gekopieerde speelstijl, maar daar is niets meer van overgebleven.   

Spoiler

214.jpg

Daar gaan wij weer. Van Völler had ik toch meer verwacht, alhoewel, als bondscoach/clubmanager heeft die het ook niet kunnen maken. Maak ik mij hier druk om? Nee, totaal niet. Weliswaar heb ik geen  ‘oprotpremie’ in mijn contract staan, maar wel bij ontslag salarisbetaling tot seizoenseinde.

215.jpg

Wat verwachten deze spelers van mij? Ik ben Peter Bosz niet en gedraag mij ook niet als Louis van Gaal?  Wij staan na 15 wedstrijden bovenaan! Met 14 overwinningen en 1 gelijk spel (tegen Keulen).

Wij spelen aanvallend voetbal en doen geen circusacts. Dus waar lullen wij over?  Sorry, maar van dat gelul wordt ik niet goed hoor. 

Nu ik de hele week mijn gal heb zitten spuwen, voel ik me toch ietwat opgelucht en nu kan de volgende tegenstander komen.

212.jpg

Onze volgende thuiswedstrijd is komende zaterdag en wel tegen SpVgg Greuther Fürth, een voetbalclub in de Beierse stad Fürth.

Spoiler

Met uitzondering van het seizoen 1948-49 speelde de club van 1906 tot 1963 telkens in de hoogste klasse. Tot 1983 was de club nog actief in de tweede klasse, zakte vervolgens weg om midden jaren negentig terug te keren naar de tweede klasse. In 2012 promoveerde de club voor het eerst naar de Bundesliga, maar kon hier maar één seizoen standhouden. Vanaf het seizoen 2021/2022 speelt SpVgg Greuther Fürth weer in de Bundesliga.

207.jpg

216.jpg

Bij lekker voetbalweer en voor 27.620 toeschouwers verschenen wij in de 4-1-3-2 opstelling met uiteraard 2 spitsen. Fürth kwam het droge veld op in een 4-2-3-1 formatie en scheids was ene Matthias Jöllenbeck.

Joost mag weten wat deze scheids bezielde, maar hij begon de wedstrijd al gelijk met gele kaarten te trekken. En al na 5 minuten was het iedereen duidelijk, deze scheids voelde de wedstrijd totaal niet aan en maakte allerminst een zekere indruk.

In de 17de minuut tikte spits Alario een voorzet van Diaby over de doellijn en onze openingstreffer was een feit. 1 : 0  en ondanks de capriolen van de scheids een goed begin. 5 minuten later kregen wij, na tussenkomst van de VAR, een penalty. Demirbay schoot de bal feilloos binnen. 2 : 0 en wij waren op de goede weg.

Wederom 4 minuten later was het Alario, die een simpele breedtepass van medespits Adli in het doel schoot. 3 : 0 en binnen een klein halfuur was de match al gespeeld. Bij rust stond het nog steeds 3 : 0 en hadden beide teams elk 3 gele kaarten op zak en werd de scheids met een daverend antiapplaus door het publiek vaarwel gezegd.

Omdat het hele team in de eerste helft heel sterk heeft gespeeld, wordt het moeilijk, om mogelijke wissels te bepalen. Wij hebben 3 wisselmomenten en mogen 5 spelers wisselen en hoe dan ook, wilde ik daar gebruik van maken. Niet op de Roger Schmidt wijze, maar puur uit voorzorg en om 5 spelers ook was spelminuten te gunnen. In de 72ste minuut haalde ik Demirbay + Diaby van het veld, die hun werk hadden gedaan en bracht Aranguiz en Bellarabi. Beide spelers stonden nog ijskoud op het veld, toen invaller Aranguiz door ene Griesbeek in de  ‘Wörnsgreep’ werd genomen. Amiri nam de vrije trap, van een meter of 24  van het doel, en schoot de bal feilloos in het doel. 4 : 0 en dat was het dan ook.

1 minuut later haalde ik Frimpong en Amiri naar de kant en bracht Kossounou en Paulinho. In de 80ste minuut wisselde ik nog Bakker en stuurde Jakobs het veld in. Het bleef bij 4 : 0 en na afloop hadden wij 4 gele kaarten en Fürth 5 op zak en ik kan u vertellen, dat voor deze ‘fysieke aanrakingen’ Bas Nijhuis en co nimmer een kaart hadden getrokken laat staan voor een overtreding gefloten. De scheids kreeg dan ook een waarderingscijfer 5.3.

Spoiler

217.jpg

218.jpg

----------

@Kyrill @jefri @MisterX

@timpy00 @Vis

Edited by germandutch

Banner.jpg

logo.jpg

Spoiler

220.jpg

221.jpg

222.jpg

223.jpg

224.jpg

Over 5 dagen, dus komende donderdag, spelen wij onze volgende wedstrijd en dat is weer een uitwedstrijd en wel tegen West Ham United F.C., een Engelse voetbalclub uit het oosten van Londen. Het is weer een groepswedstrijd voor de Euro Cup.

Spoiler

Het Olympisch Stadion (Engels: officieel London Stadium, maar vaak Olympic Stadium genoemd) is een stadion in de Britse hoofdstad Londen. Het deed dienst als de hoofdlocatie van de Olympische Zomerspelen 2012. De openings- en afsluitingsceremonie werden in het stadion gehouden, evenals de atletiekonderdelen (baan/veld).

219.jpg

225.jpg

Trouwens, wij missen geen 6 spelers, maar 10! 3 geblesseerden (want Amiri raakte nog geblesseerd) en 7 spelers, die door onze TD (net als Haller bij Ajax) niet werden ingeschreven. Om met 23 spelers naar Londen te kunnen afreizen, heb ik dus 5 tweede elftalspelers toe moeten voegen.

Spoiler

226.jpg

Bij motregen, zoals gebruikelijk in Engeland, en voor 57.917 toeschouwers arriveerden wij in het Olympisch Stadion in Londen in de ietwat behoedzame 4-1-3-1-1 opstelling. West Ham United of te wel The Hammers kwamen in een 4-2-3-1 formatie het natte veld op en scheids was een Italiaan en wel Daniele Orsato, dus niet de van ontucht beschuldigde Borsato. Volgens baas Völler was deze Spaghettiman een thuisfluiter bij uitstek.

En wat dacht u van de onvriendelijke manager van WHU, mister Moyes?  Deze gast kon mijn bloed wel drinken, want hij had vanuit het verleden al een gegronde bloedhekel aan Nederlanders. Waarom? Omdat hij destijds zijn geweldig (super hoog betaalde) baan bij Manchester United is kwijtgeraakt, omdat hun directie meer vertrouwen had in de grootmeester Louis van Gaal. Tja, maar jammer genoeg bakte onze grootmeester er helemaal niets van en zijn peperdure aankopen (o.a. Depay)  mislukten eveneens. Om eerlijk te zijn, ik mag Moyes ook niet, waarom weet ik niet, maar ik vind hem een zuurpruim. Hoe dan ook, hij had weer zijn huiswerk gedaan en zijn spelers pakten enkele van mijn belangrijke jongens onmiddellijk keihard aan.  En wel Alario, Wirtz, Jakobs, Diaby en Tapsoba. Dit zijn juist de spelers, die in de persconferentie vooraf aan de wedstrijd geprezen werden.

Nou, ze kregen in deze match geen poot aan de grond. Mede door het feit, dat de scheids het bijzonder onsportieve gedrag van onze tegenstander goedkeurde. Ofschoon wij ondanks alles de betere ploeg waren, stond het bij rust nog steeds 0 : 0 en dat hadden wij min of meer te danken aan het zeer goede spel van Demirbay, Frimpong, Tah en keeper Hradecky.

Ook in de tweede helft veranderde het speelbeeld niet. Wij probeerden aan te vallen en als de scheids ons niet met vage redenen terugfloot, dan deed het de schopploeg van WHU. In de 72ste minuut werd ons wonderkind Wirtz brutaal uit de wedstrijd geschopt en de scheids floot niet eens. Ik greep de situatie aan om onmiddellijk te wisselen en haalde de geblesseerde Wirtz en Jakobs van het veld. Voor hun kwamen Paulinho + Knauff. 6 minuten later haalde ik ook Tapsoba + Aranguiz naar de kant en bracht Onana + Andrich. Mijn derde en laatste wisselmoment pakte ik in de 84ste minuut door Bakker te laten douchen. Voor hem kwam Hincapie.

Wat wij ook probeerden, het lukte ons niet het defensieve bolwerk van WHU te slechten, want de schoppers en de scheids werkten ons ook tegen. Het bleef 0 : 0 en het publiek vond het prachtig, maar wij waren teleurgesteld en ik voelde ons genaaid. Wij hadden 16 hoekschoppen (hun 8), maar kregen geen bal tussen de palen, omdat de scheids ons steeds terugfloot. Voorts hadden wij over de hele slachtpartij 59% balbezit en uiteindelijk kregen wij ook nog 4 gele kaarten en de schopploeg slechts 1. Na afloop heb ik de scheids niet meer gezien, want hij had zich blijkbaar in zijn kleedkamer opgesloten.

Spoiler

227.jpg

228.jpg

-----------

@Kyrill @jefri @MisterX

@timpy00 @Vis

Edited by germandutch

Banner.jpg

logo.jpg

Spoiler

229.jpg

230.jpg

231.jpg

232.jpg

234.jpg

235.jpg

Ik lees net, dat Ajax Mohamed Ihattaren voor 1,5 jaar van Juventus heeft gehuurd met een optie tot koop. Die jongen komt bij Jong Ajax onder de hoede van Johnny Heitinga, persoonlijk ken ik hem niet, maar misschien kan hij ervoor zorgen, dat Ihattaren weer tot voetballen komt. Met 17 jaar was hij al de beste speler van PSV, nu is hij 19, heeft zijn vader verloren en 2 jaar net als wij de pandemie meegemaakt. Dus geen wonder, dat hij van zijn padje is afgekomen. Ik hoop dat het lukt en hij het t.z.t. weer kan laten zien, want ook in Oranje zou een echte creatieve middenvelder niet misstaan. In elk geval heeft Mark van Bommel er veel vertrouwen in. Trouwens, wat van Bommel betreft, ik had hem graag als assistent gehad, maar jammer genoeg is hij net als ik te eigenwijs en wil hoe dan ook op eigen benen staan.

Onze volgende wedstrijd is thuis en wel tegen TSG 1899 Hoffenheim, een Duitse sportvereniging uit Hoffenheim (stadion in Sinsheim), in de deelstaat Baden-Württemberg.

Spoiler

Het voetbalelftal speelde in het seizoen 2001/2002 voor het eerst in de Regionalliga Süd, toen het derde niveau in Duitsland. In 2007 werd promotie naar de 2. Bundesliga behaald. In het seizoen 2007-2008 werd op de laatste speeldag, na een 5-0 tegen SpVgg Fürth, wederom promotie veilig gesteld, ditmaal naar de 1. Bundesliga. Naast voetbal is er een turn- en atletiekafdeling. De clubkleuren van TSG Hoffenheim zijn blauw-wit.

233.jpg

236.jpg

Bij lichtbewolkt weer en voor 28.660 toeschouwers verschenen wij in de aanvallende 4-1-3-2 opstelling met 2 spitsen, want de weer enigszins genezen Schick, wilde hoe dan ook spelen. TSG kwam in een 4-4-1-1 formatie het droge veld op en scheids is ene Frank Willenborg.  

Om eerlijk te zijn, al binnen 10 minuten stond het voltallige publiek op de banken, want ze beleefden een waar voetbalschouwspel. Reeds in de 5de minuut kopte reus Tah de bal in het doel.  1 : 0 een opening zoals ik het wens. 3 minuten later was het Schick, die de bal volley nam en in het doel knalde. Tot onzer aller verbazing, keurde de scheids het zuivere doelpunt in eerste instantie af, maar door de VAR moest hij het herzien. Het doelpunt telde. 2 : 0 en mijn jongens waren op dreef.

In de 19de minuut was het wederom Tah, die de bal in het doel kopte. 3 : 0 en ik had het gevoel, dat er nog meer stond te gebeuren.

En ja hoor, in de 30ste minuut nam de aanstormende Diaby de bal vol op zijn wreef en ramde hem het doel in. Joost mag weten, wat die scheids bezielde, want hij wou ook dit zuivere doelpunt afkeuren. Gelukkig greep de VAR in en keurde hij het alsnog goed.  4 : 0 en dat in maar een half uur. 3 minuten later was het Demirbay, die van een kleine 27m de bal vol op zijn slof nam. De bal sloeg als een raket in het doel in. 5 : 0 en het gejuich van het publiek wilde geen einde meer nemen. Maar ja, terwijl nog iedereen stond te juichen, was het Kramaric, die voor ons eerste tegendoelpunt zorgde. In de 34ste minuut stond het plots 5 : 1 en iedereen ging weer zitten.

In de 74ste minuut haalde ik uit voorzorg Demirbay en Wirtz van het veld en bracht Aranguiz en Adli. Misschien was dat een foutieve ingreep, want 2 minuten later tikte ene Baumgartner de bal in ons doel. 5 : 2 weliswaar tegen alle verhoudingen in, maar het doelpunt telde. Dus greep ik weer in en haalde er drie spelers af en wel Frimpong + Tah + Bakker. Ze hadden hun werk als het ware gedaan en nu namen het wat verse krachten over. Esteves + Kossounou + Hincapie kwamen erin en gelijk werden de aanvalspogingen van TSG geëlimineerd.  In de 82ste minuut was het invaller Kossounou die van een misrekening van Skov profiteerde en het slotakkoord zette. Hij kopte de bal in het doel.  6 : 2 en dat werd ook de eindstand.  Het hele team inclusief de wisselspelers had zeer sterk gespeeld en ze kregen van het publiek een staande ovatie. Heerlijk toch!

Spoiler

237.jpg

238.jpg

-----------

@Kyrill @jefri @MisterX

@timpy00 @Vis

Edited by germandutch

Banner.jpg

logo.jpg

Spoiler

239.jpg

240.jpg

241.jpg

Roger Schmidt stapt aan het einde van het seizoen op bij PSV. Ik sta nu niet gelijk te juichen, maar ik vind het wel heerlijk. Of ik straks wel of niet in aanmerking kom om manager van mijn droomclub te worden, mag Joost weten. Wat ik wel weet, is dat Cocu al in de media geroepen heeft, dat PSV hem mag bellen. Nou, ik hoop niet, dat ze dat doen. Want mijnheer Cocu is weliswaar een echte heer, maar wel een lousy coach en voor zover ik weet, speelde PSV onder hem haast altijd schijthuizenvoetbal. Bij Derby County is hij bovendien afgegaan. Om het tegen Ajax op te kunnen nemen, hoor je ander voetbal te spelen en tactisch sterker te zijn. Helaas naast Cocu heeft ook een van de huidige assistent-bondscoaches al laten weten, dat hij heel graag naar deze club wil.

Weliswaar noemde hij PSV niet bij naam, maar iedereen met een beetje voetbalverstand weet, wie hij bedoelt. Niet voor niets stapt hij bij seizoenseinde bij Sparta op. Hun hebben wel veel meer ervaring, maar ik heb daarentegen  wel meer prijzen gewonnen en ook met Bayer Leverkusen gaat het de goede kant op. Dus ik ben benieuwd en ik vertrouw op mijn zaakwaarnemer.

Trouwens, waar kan Schmidt terechtkomen? Bij welke Bundesligaclub? Hij weet natuurlijk, dat ik fan van PSV ben en daar gaarne zou willen werken, maar niemand weet, dat ik hier bij seizoenseinde op zal stappen? Dus Bayer Leverkusen heeft in elk geval niet met hem gesproken. Bayern München zeer zeker ook niet, want die hebben €25 miljoen voor Nagelsmann betaald. Borussia Dortmund en Borussia Mönchengladbach hebben ook voor hun huidige trainers moeten dokken, dus die sluit ik ook uit. Freiburg zit vast aan Streich en wie blijft dan nog over?  Welke club kan die overgewaardeerde Schmidt betalen?  Wolfsburg, Hertha BSC, VFB Stuttgart, RB Leipzig en of  Eintracht Frankfurt. Waarschijnlijk zal het een van deze clubs worden, maar interesseert mij dat? Nee, feitelijk niet, want ik ben geen vriend van Schmidt.  

Aanstaande zaterdag spelen wij uit tegen SC Freiburg, een Duitse voetbalclub uit Freiburg, liggend in de deelstaat Baden-Württemberg.

Spoiler

De club speelde lange tijd in de schaduw van stadsrivaal Freiburger FC, dat zelfs de landstitel veroverde. Na het verval van deze club begin jaren tachtig nam SC definitief de scepter over in de stad.

Het SC-Stadion, om sponsorredenen bekend als het Europa-Park Stadion, is een voetbalstadion in Freiburg. Het dient voornamelijk als het thuisstadion van SC Freiburg en vervangt het voormalige huis van de club, het Schwarzwald-Stadion.

242.jpg

243.jpg

Bij lichtbewolkt weer en voor 32.485 toeschouwers arriveerden wij in Freiburg in de puur aanvallende 4-1-3-2 opstelling met 2 spitsen. Waarom deze Kamikaze opstelling? Omdat Christian Streich, de Duitse Ferguson, die al sedert 1995 in Freiburg werkt, eerst als speler, toen jeugdtrainer, assistent-trainer en vanaf 2011 als manager, is een uitermate geslepen manager. Van Freiburg heeft hij de perfecte counterploeg gemaakt en alle clubs hebben dit jaar moeite met hun. Getuige de 6de plek op de ranglijst. Om het team van Streich niet in hun counterspel te laten komen, moet je ze aanvallend gelijk vastzetten en dat proberen wij dan ook te doen. Freiburg kwam in een simpele 4-4-2 formatie het droge veld op en scheids is ene Guido Winkmann.

Het eerste kwartier was het aftasten en proberen, de tegenstander achterin vast te zetten. In de 16de minuut maaide ene Lienhart over de bal, waardoor Alario onbedreigd in schietpositie kwam en de bal feilloos binnen schoot.  0 : 1 en ik was tevreden. Maar 5 minuten later was het wederom Lienhart, die nu een hoofdrol vertolkte en de bal in ons doel kopte. Hradecky had de bal kunnen en moeten hebben, maar hij reageerde veel te laat. 1 : 1 en de gelijkmaker was een feit.

Nog geen twee minuten later was het VC Tah, die de bal eveneens in het doel kopte. 1 : 2 en dat gaf ons lucht en weer meer zelfvertrouwen.

Pas in de 65ste minuut was het Wirtz, die 1 : 3 binnen schoot en de overwinning als het ware veilig stelde. Voor mij was dat het teken, om Tah er af te halen en Kossounou te brengen. Als je geen gezeik met de spelers wilt krijgen, moet je zorgen dat ze allen speeltijd krijgen. In de 78ste minuut haalde ik daarom Bakker + Demirbay + Wirtz + Diaby van het veld en bracht Hincapie + Aranguiz + Adli + Paulinho. Door de inbreng van de frisse gasten konden wij de voorsprong over de streep trekken.

Spoiler

246.jpg

245.jpg

-------------

@Kyrill @jefri @MisterX

@timpy00 @Vis

Edited by germandutch

Banner.jpg

logo.jpg

Spoiler

247.jpg

249.jpg

Tot mijn spijt moest ik Bellarabi, die zowel rechts als links op het middenveld kan spelen, op de transferlijst zetten. Hij wil weg, omdat hij te weinig speelt en de in topvorm verkerende Amiri voor zich heeft. Persoonlijk vind ik het jammer, maar Bellarabi is al 31 jr en wil niet alleen regelmatig spelen maar ook nog een financiële klapper maken.  

Trouwens, voordat ik het vergeet, wij zijn

251.jpg

Je koopt er niets voor, maar het is wel leuk, want nu is Bayern slechts tweede. En onze positie geeft hoop, want in 9 van de 10 gevallen wordt de Herbstmeister  uiteindelijk ook kampioen.

Wat mij wel opvalt, is dat VI zijn op Barcelona gericht blad nu ineens op PSV heeft afgestemd en mijn droomclub probeert duidelijk te maken, wie ze als vervanger van Roger Schmidt moeten binnenhalen.  Ineens barst het van interviews met Cocu, want ze zien in de combi Cocu & van Nistelrooy het ideale plaatje. Dat Cocu een geweldige voetballer was, staat buiten kijf, maar als trainer heb ik hem niet hoog zitten. Ook Ronald Koeman wordt weer veelvuldig genoemd, ofschoon deze treinopspringer ze al een keer heeft laten zitten.  Maar ik denk, dat Koeman het bondscoachschap t.z.t. van Louis van Gaal zal overnemen, als het WK niets wordt. En Fraser wil stiekem ook aanspraak maken op het managen van PSV. Zijn nadeel is alleen, dat hij slechts een prijs heeft gewonnen en wel de KNVB Beker met Vitesse en het huidige PSV snakt naar een coach, die het Ajax moeilijk gaat maken en elk jaar om het kampioenschap meespeelt. Behalve Koeman zijn het allemaal leuke schoonzonen, maar geen echte prijzenpakkers.  Dus ik hou mij aanbevolen en mocht het niet lukken, dan doe ik mijn best voor 1.FC Köln of Borussia Dortmund. Dromen mag, maar waar ik ooit terecht kom, mag Joost weten.  Voorlopig doe ik mijn best bij Bayer 04 Leverkusen.  

250.jpg

---------------

@Kyrill @jefri @MisterX

@timpy00 @Vis

Edited by germandutch

Banner.jpg

logo.jpg

Spoiler

252.jpg

De eerste helft van de competitie zit erop. Wij hebben 17 wedstrijden gespeeld, 16 gewonnen en 1 gelijkspel. Eerlijk gezegd, had ik dat nooit verwacht en duidelijk is, dat alleen het grote Bayern München ons nog kan volgen. Borussia Dortmund met superspits Erling Braut Håland en hun toptalenten zijn min of meer al afgehaakt. Blij ben ik voor mijn pa en de hele Duitse familie omdat 1.FC Köln op de 5de plaats staat. Wat ik niet snap is dat Borussia Dortmund feitelijk zo matig presteert. Deze club hoort samen met Bayern München ruim boven aan te staan. Mogelijkerwijs hebben ze de verkeerde trainer gekozen, want hun manier van spelen staat mij niet aan. Maar ja, dat is mijn persoonlijke mening en niet de openlijke opinie.

Hoe dan ook, net als Cocu zou ik kunnen zeggen, dat ze mij altijd kunnen bellen, want komend seizoen ben ik hoogstwaarschijnlijk weer beschikbaar. Bovendien zou ik ook als assistent van Nistelrooy willen hebben en hem opleiden tot een volwaardige coach, zodat hij het ooit over kan nemen. Het is maar een suggestie PSV .

Spoiler

253.jpg

254.jpg

Zoals gebruikelijk proberen Bayern München, Borussia Dortmund, RB Leipzig en nog een paar financieel krachtige clubs onze topspelers het hoofd op hel te brengen, door ze aanbiedingen te doen. Uiteraard ver onder de prijs (gemiddeld 1/3 van hun transferwaarde en dus niet met echte koopbedoelingen). Op die manier kun je ook voor onrust in onze kleedkamer zorgen.

248.jpg

Pas over 21 dagen op zaterdag spelen wij thuis tegen 1. FC Union Berlin, een Duitse profvoetbalclub uit Berlijn. De club speelt zijn thuiswedstrijden op Stadion An der alten Försterei. Union is de opvolger van SC Union 06 Oberschöneweide.

Spoiler

Ik heb nog wat geschiedenis van deze Ossiclub opgedoken en dat wil ik u niet onthouden:

Na een succesrijke periode volgde een diep dal. De club werd laatste in de Regionalliga en zakte verder naar de Oberliga. Vier verschillende trainers konden de degradatie niet afwenden. Ook doken opnieuw financiële problemen op. In de Oberliga trof de club oude aartsrivaal BFC Dynamo, dat al enkele jaren aan lager wal geraakt was. Bij de heenwedstrijd won Union voor 14.000 toeschouwers met 8:0. De terugwedstrijd werd geboycot door de fans waardoor de wedstrijd bij 1:1 gestopt werd omdat supporters van Dynamo de versperringen in het stadion afbraken om zo door te dringen tot in het toeschouwersvak van Union. Union kreeg hiervoor later een 2:0 overwinning toegekend. Aan het einde van het seizoen werd de club kampioen en keerde terug naar de Regionalliga. De club begon goed aan het seizoen en stond zelfs aan de leiding maar dan ging het bergaf waardoor de club slechts twaalfde werd.

In 2008 werd de club vierde, wat volstond voor kwalificatie voor de 3. Liga, een nieuwe profliga die nu als derde klasse fungeerde. Wegens renovatiewerken aan het stadion speelde de club thuiswedstrijden in het Jahnsportpark. Door vertragingen met de bouw moest de club uiteindelijk het volledige seizoen ergens anders afwerken. Ondanks dit kon de club op de 21ste speeldag de leiding in de competitie overnemen van SC Paderborn 07 en gaf deze daarna niet meer af.

Na dertien maanden bouwarbeid werd het gerenoveerde stadion ingewijd met een wedstrijd tegen Hertha BSC (3:5). De promovendus mocht aan de DFB-Pokal deelnemen en verloor in de eerste ronde van titelverdediger Werder Bremen met 0:5. Tot de veertiende speeldag stond de club in de top vijf, maar zakte daarna wat weg naar de middenmoot. Op de voorlaatste speeldag kon de club pas echt het behoud verzekeren en werd uiteindelijk twaalfde.

Op 24 augustus 2009 ontbond Union het contract met hoofdsponsor ISP. De reden voor deze breuk is dat de manager van ISP een Stasi-verleden heeft. Het tweede seizoen in de 2. Bundesliga begon slecht met twee punten uit vier wedstrijden en een vroege uitschakeling in de DFB-Pokal door het twee klassen lager spelende Hallescher FC. Aan het einde van het seizoen eindigde de club elfde. In 2012 werd de club zevende. Ook de volgende jaren eindigde de club steevast in de top tien. In seizoen 2016/17 nam de club na een zegereeks van zes wedstrijden de leiding over van VfB Stuttgart op de 25ste speeldag. Door een 1 op 9 hierna moest de club wel de leidersplaats afstaan. Ook daarna bleef de club wisselvallig waardoor ze uiteindelijk als vierde eindigden.

Na een achtste plaats in 2018 streed Union in het seizoen 2018/19 het gehele seizoen mee om de eerste twee plaatsen, die recht geven op directe promotie. Nadat het in de laatste speelronden vaak stuivertje wisselen was met Hamburger SV en SC Paderborn 07 eindigde Union op de derde plaats, waardoor het in een promotie/degradatieduel kwam te spelen met VfB Stuttgart uit de Bundesliga. In Stuttgart werd er met 2-2 gelijkgespeeld, na twee keer op achterstand te zijn gekomen. In de terugwedstrijd, thuis aan het Stadion An der alten Försterei, werd er niet gescoord en promoveerde Union Berlin, op basis van uitgoals, voor het eerst in haar geschiedenis naar de Bundesliga. Het was voor het eerst sinds 2012 dat een ploeg uit de 2. Bundesliga een Bundesliga club in de nacompetitie wist te verslaan.

130.jpg

255.jpg

Na 3 weken rust te hebben gehad mogen wij vanmiddag eindelijk weer voetballen. Bij bewolkt weer en voor 28080 toeschouwers verschenen wij in de 4-1-3-2 opstelling. Union Berlin kwam in een simpele 4-4-2 formatie het veld op en scheids is Deniz Aytekin.

Welnu, mijn jongens begonnen zo, als ik het graag zie. Met vol gas, hoge druk en puur op de aanval. Vandaar dat spits Schick al in de 2de minuut de bal in het doel van Union kopte. Waarom de Turks-Duitse scheids het zuivere doelpunt in eerste instantie afkeurde, mag Joost weten, maar het sloeg nergens op. Mede door de inmenging van de VAR moest hij het alsnog goedkeuren. 1 : 0 en een verdiende voorsprong.

Wij bleven aanvallen en in de 18de minuut was het spits Alario, die met een magnifiek lobje de keeper van Union verraste. 2 : 0 en het begon op iets te lijken. 20 minuten later, na een grove overtreding in de 16 door een Union-speler kregen wij, pas wederom na inmenging van de VAR, een penalty, die Demirbay feilloos in het doel schoot. 3 : 0 en dat was uiteindelijk ook de ruststand. Het hele team, met uitzondering van AML Diaby, speelde ijzersterk en wij waren gewoon een nummer te groot voor Union.

Pas in de 68ste minuut was het Schick, die per kop zijn tweede doelpunt en ons vierde binnen kopte.   4 : 0 en daarmee kun je thuiskomen. In de 74ste minuut begon ik te wisselen en haalde eerst Bakker en Demirbay eraf, die hun werk hadden gedaan. Voor hun kwamen Retsos + Aranguiz tussen de lijnen. Weer 6 minuten later mochten Frimpong + Wirtz + de zwak spelende Diaby aan de thee en kwamen Esteves + Adli + Jakobs. Volgens mij uit pure frustratie tackelden de spelers van Union steeds harder en werd de sfeer op het veld steeds grimmiger.  Het bleef 4 : 0 en wij hadden laten zien, dat wij de winterstop goed waren doorgekomen.

Spoiler

256.jpg

257.jpg

------

@Kyrill @jefri @MisterX

@timpy00 @Vis

Edited by germandutch

Banner.jpg

logo.jpg

Spoiler

259.jpg

260.jpg

261.jpg

Mocht ik ooit bij PSV aan de bak komen, dan zal ik proberen van Nistelrooy als assistent te krijgen.

Komende vrijdag spelen wij uit en wel in en tegen Borussia Mönchengladbach, een Duitse voetbalclub, opgericht in 1900 en uitkomend in de Bundesliga. De club speelt zijn thuiswedstrijden in het Borussia-Park.

Spoiler

Hier nog wat geschiedenis voor de liefhebbers:

In de jaren 70 van de 20e eeuw kwam Borussia elk seizoen uit in een van de Europese bekertoernooien en bereikte daarin vijf maal de finale. In 1973 verloor Borussia nog de UEFA-cup- finale van Liverpool FC (uit 0-3 verloren en thuis 2-0 winst) nadat het in de halve finale FC Twente had uitgeschakeld. In 1975 pakten de Borussen de UEFA-cup wel door in de finale FC Twente te verslaan.

In de thuiswedstrijd kwam Borussia niet verder dan 0-0 maar sloeg in Enschede genadeloos toe met 5-1 winst. In 1977 reikte Borussia tot de finale van de Europacup I maar moest in Rome met 1-3 buigen voor Liverpool FC. Omdat Liverpool weigerde voor de wereldbeker uit te komen speelde Borussia in februari 1978 voor de wereldbeker tegen het Argentijnse Boca Juniors. De 2-2 in La Bombonera gaf hoop op de zege maar thuis (in Karlsruhe) moest Borussia door een 0-3 nederlaag de Wereldbeker toch aan de Argentijnen laten. In 1979 won Borussia opnieuw de UEFA-cup door Rode Ster Belgrado over twee wedstrijden (1-1 uit en 1-0 thuis) te verslaan. Een jaar later moest Borussia deze cup aan Eintracht Frankfurt laten. Tegenover de 3-2 winst in eigen huis stond een 0-1 nederlaag in Frankfurt waardoor Frankfurt op basis van het principe van meer in de uitwedstrijd gescoorde doelpunten de UEFA-cup pakte. Ook in de jaren erna kwam Borussia veelvuldig uit in de Europese toernooien maar reikte nooit meer verder dan een halve finale in 1986/87. 

Het Borussia-Park in Mönchengladbach is het thuisstadion van de Duitse voetbalclub Borussia Mönchengladbach. Het verving het kleinere Bökelbergstadion, dat niet meer aan de moderne veiligheidsnormen en internationale voorwaarden voldeed. Het Borussia-Park heeft een capaciteit van 54.067 toeschouwers.

Het nieuwe stadion, geopend op 30 juli 2004, wordt gekenmerkt door VIP-lounges, een fanshop, bar en museum. Het stadion heeft ongeveer 85 miljoen euro gekost.

258.jpg

Wist u, dat ik als jongen haast elk jaar met mijn pa en diens broer de uitwedstrijd van Keulen tegen Borussia in dit stadion moest of mocht bekijken?  Borussia of te wel De Fohlenelf is van oudsher de grootste concurrent van de 1.FC. Bovendien de Schaschlik en de Bratwursten smaakten hier altijd verrukkelijk.  

262.jpg

Geteisterd door regenbuien en voor maar liefst 54.041 toeschouwers arriveerden wij in het Borussia-Park in een voorzichtige 4-4-2 opstelling. Waarom deze opstelling?  Omdat Borussia net met 5 : 2 van Bayern had verloren en dure coach Adi Hütter zijn hachje wil redden en weer in de gunst van de fans te komen. Hoe dan ook moeten zij winnen en dus ben ik ietwat voorzichtig, temeer omdat onze beste centrumverdediger niet van de partij kan zijn. Borussia kwam in een 5-2-3 formatie het natte veld op en scheids is Daniel Schlager.

Onze tegenstander liet gelijk zien, wat hun bedoelingen waren, want ze gingen er gelijk keihard in de duels en in de 5de minuut werd MR Amiri al uit de wedstrijd geschopt. Scheids Schlager, die blijkbaar vandaag een Bas Nijhuis imitatie weg zat te geven, floot niet eens en trok geen kaart, ofschoon dieprood op zijn plaats was geweest. Hoe dan ook, Amiri werd van het veld gedragen en voor hem kwam Wirtz, die op alle posities voorin kan spelen.

Ondanks het feit, dat wij pas in de 44ste minuut eindelijk in staat waren om door Schick de openingstreffer aan te tekenen, waren wij de veel betere ploeg. Wij speelden ijzersterk, met uitzondering van VC Onana (die Tah moest laten vergeten, maar blijkbaar zijn dag niet had). Enfin, de ruststand was een magere 0 : 1, maar ik was tevreden.

Pas in de 62ste minuut konden wij weer toeslaan, door een foutje van ene Friedrich kwam Alario volledig vrijstaand in koppositie en hij kopte de bal onhoudbaar binnen. 0 : 2 en dat was het dan ook. In de 74ste minuut haalde ik Aranguiz en Diaby naar de kant en bracht Palacio en Jakobs, die beiden gelijk zeer goed speelden.

5 minuten later haalde ik de zwak spelende Onana en uit voorzorg Demirbay van het veld. Voor hun kwamen Retsos en voor het eerst de weer herstelde Baumgartlinger. Er veranderde niets meer. Het bleef 0 : 2 en Borussia was niet in staat om nog aanspraak op de zege te maken.

Spoiler

263.jpg

264.jpg

----------

@Kyrill @jefri @MisterX

@timpy00 @Vis

Edited by germandutch

Banner.jpg

logo.jpg

Spoiler

266.jpg

267.jpg

Ergens begrijp ik het, dat van Nistelrooy eerst zijn ‘project’ volledig af wil werken, alvorens hij aan een hoofdcoachschap bij PSV wil beginnen. Ik heb een soortgelijk project doorlopen, ofschoon ik vanaf het begin al wist en of voelde, dat ik het in mijn vingers had, om een groep van een man of 40 spelers en staf te kunnen besturen. Veel voormalige (top)voetballers denken, dat ze het ook aankunnen, maar dan blijkt dat ze het niet in hun vingers hebben en gaan op hun bek. Ze komen in een neerwaartse spiraal terecht, waar velen nooit meer uitkomen. Als jeugdcoach leer je slechts enkele facetten van het vak, vandaar dat ik het volgen van een intensief project,  zoals van Nistelrooy het noemt, begroet.

Komende zondag spelen wij thuis tegen FC Augsburg, een Duitse voetbalclub uit Augsburg, Beieren.

Spoiler

De club ontstond in 1969 door een fusie tussen BC Augsburg (1907) en TSV Schwaben Augsburg (1907). Sinds 2011 speelt Augsburg op het hoogste niveau in Duitsland, de Bundesliga. In het seizoen 2015/16 speelde de club voor het eerst Europees voetbal, in de Europa League 2015/16.

265.jpg

268.jpg

Geteisterd door hagelbuien en voor 27.973 toeschouwers verschenen wij in de 4-1-3-2 opstelling, zonder onze vast keeper Hradecky, die met zijn nationale team onderweg is. Augsburg  of te wel FCA kwam in een 5-3-2 formatie het natte veld op en scheids is Marco Fritz.

26 minuten lang was het een gelijkwaardige strijd, tot in de 27ste minuut Gouweleeuw over de schreef ging. Bij het duel om de bal kwam hij veel te laat met zijn sliding en een gestrekt been in, en de scheids trok onmiddellijk rood. Vanaf dat moment was de match feitelijk al gespeeld. In de 35ste minuut scoorde Bellarabi per kop de openingstreffer en 3 minuten later was het Demirbay die per perfect genomen vrije trap ons tweede doelpunt binnen schoot. Bij rust stond het 2 : 0 en toen in de 51ste minuut Schick ons derde doelpunt binnen schoot, was het over en sluiten voor FCA. Waarom de scheids in eerste instantie ons derde doelpunt eerst afkeurde, mag Joost weten. In elk geval zorgde de VAR ervoor, dat het doelpunt alsnog goedgekeurd werd.  3 : 0 en dat was het dan ook.

In de 77ste minuut voerde ik alle 5 mogelijke wissels door en haalde uit voorzorg Frimpong, Bakker, Bellarabi, Wirtz en Diaby van het veld. Voor hun kwamen Estevas, Fosu-Mensah, Paulinho, Aranguiz en Jakobs binnen de lijnen.  Het bleef 3 : 0 en zonder de rode kaart voor Gouweleeuw, weet ik niet of wij gewonnen hadden.

Spoiler

269.jpg

270.jpg

--------

@Kyrill @jefri @MisterX

@timpy00 @Vis

Edited by germandutch

Banner.jpg

logo.jpg

Spoiler

272.jpg

273.jpg

274.jpg

276.jpg

Gelukkig zijn wij niet de enige Bundesligaclub die met enkele spelers problemen hebben. Spelers, die ineens een boven normale salarisverhoging eisen, het contract niet willen verlengen om hun eigen en de zakken van hun zaakwaarnemer te spekken. Bayern München zit o.a. met Süle, die net als Alaba transfervrij wil vertrekken en wel naar concurrent Borussia Dortmund. En deze club werd door een huurspeler (Pongracic) voor de rechter gedaagd, , waarbij hij een bedrag van 250.000 euro claimt als onbetaalde premie voor het bereiken van de Champions League. Ook wij hebben problemen met een drietal spelers, die mede door de inbreng van hun zaakwaarnemers niet meer tot rede vatbaar zijn.

Het voetbalwereldje blijft in beweging, vaak meestal negatief. In Nederland was het eerst mijn droomclub PSV, waar o.a. coach Roger Schmidt probs had met jonkie Ihattaran, die inmiddels bij Ajax zit. Dan Ajax met het geval Onana en nu helaas wederom Ajax met de kwestie Overmars enz.  Echter een ding kan en wil ik niet geloven. Ofschoon de kwestie Overmars al jaren schijnt te spelen, roept zijn baas (van der Sar), dat hij er niets van afwist. Feit is, als ik hier een scheet laat, dan weet dat binnen een uur iedereen op de club en ik geloof niet, dat deze kleurloze saaie piet er niets van afwist. Deze zaak krijgt dus nog een staartje.

275.jpg

Komende dinsdag spelen wij thuis in de 3de Ronde van de DFB Pokal tegen mijn voorgaande club FC Schalke 04 (kort S04), een professionele Duitse voetbalclub uit de wijk Schalke in Gelsenkirchen. De club kende zijn succesvolste periode tijdens de jaren 1930.

Spoiler

271.jpg

277.jpg

Bij zwaar bewolkt weer en voor 30.210 toeschouwers verschenen wij in de 4-1-3-2 opstelling.  Mijn vroegere werkgever Schalke 04 kwam in een 5-1-2-2 formatie het veld op en scheids is Daniel Siebert, waar ik allerminst een hoge pet van opheb.

Het was onze bedoeling, zo snel mogelijk te scoren en de match te controleren. Mijn jongens voerden mijn opdracht perfect uit, want al in de 5de minuut was het spits Schick, die de bal in het doel volleerde. Maar ja, dan heb je nog de scheids en hij wilde het zuivere doelpunt om vage redenen afkeuren. Gelukkig hadden wij een VAR en die greep in. Het doelpunt werd alsnog gegeven en het stond 1 : 0 voor ons. Nadien begon S04 er een fysieke slachtpartij ervan te maken en probeerde, met schoppen de match tot zich toe te trekken. Jammer genoeg, kneep de scheids beide ogen dicht en liet ze hun gang gaan.  Bellarabi werd uit de wedstrijd geschopt en vervangen door Paulinho. Bij rust stond het nog steeds 1 : 0 en wij beperkten ons tot het controleren van de match en het ontvluchten van tackles en heftige duels.

Pas in de 77ste minuut was het Wirtz, die voor ons tweede doelpunt zorgde en de match besliste. Weliswaar een matig resultaat (2 : 0) maar wij zijn een ronde verder.

Spoiler

278.jpg

279.jpg

---------

@Kyrill @jefri @MisterX

@timpy00 @Vis

Edited by germandutch

Banner.jpg

logo.jpg

Spoiler

280.jpg

281.jpg

282.jpg

283.jpg

286.jpg

285.jpg

Na 20 competitiewedstrijden staan wij 7 punten voor op de tweede en dat is natuurlijk Bayern München. De derde is uiteraard Borussia Dortmund en zij staan maar liefst 15 punten achter. Voor zover ik het nu kan beoordelen, wordt het kampioenschap tussen ons beslist. 

Over 4 dagen spelen wij uit in en tegen Ballspielverein Borussia 09 e. V. Dortmund (kortweg Borussia Dortmund of BVB), een Duitse voetbalclub uit Dortmund, Noordrijn-Westfalen.

Spoiler

De club heeft ook een handbal- en tafeltennisafdeling. De club speelt in het grootste stadion van de Bundesliga, het Signal Iduna Park. De clubkleuren zijn zwart-geel. De aartsrivaal van Dortmund is Schalke 04, uit het nabijgelegen Gelsenkirchen. Onderlinge wedstrijden staan bekend als de Kohlenpottderby. Tegenwoordig is Bayern München ook een rivaal van Dortmund. De wedstrijden tussen deze beide rivalen staan bekend als Der Klassiker. De club won acht landstitels en was in 1966 de eerste Duitse club die een Europese beker wist te winnen. In 1997 won de club ook de UEFA Champions League en de wereldbeker voor clubteams. Ze hebben jaarlijks het grootste supportersaantal van de wereld.  

Het Signal Iduna Park is een voetbalstadion in Dortmund, dat plaats biedt aan 81.360 toeschouwers. Het stadion bevindt zich 4 kilometer ten zuiden van het centrum van Dortmund. De huidige bespeler van het stadion is Borussia Dortmund. De fans noemen het stadion nog steeds het Westfalenstadion.

284.jpg

Onlangs heb ik een artikel ‘uit de oude doos’ gelezen en wel over een speler van Bayern München.

Toen Bastian Schweinsteiger van Bayern München eens de vraag kreeg of hij banger was voor de spelers of de trainer van Borussia Dortmund, antwoordde hij zonder te twijfelen: "Ik ben het bangst voor de Gele Muur."

Persoonlijk heb ik, voor zover ik weet, nog nooit een wedstrijd in het Westfalenstadion of te wel Signal Iduna Park met mijn club gespeeld, maar voor het coronatijdperk met meer dan 80.000 fans scheen het een gigantische belevenis te zijn.

Van mijn MC  Kerim Demirbay, die enkele jaren geleden o.a. bij Borussia Dortmund heeft gespeeld, heb ik geweldige verhalen over Die Gelbe Wand gehoord. De groep fans, die voor dit fenomeen verantwoordelijk zijn.  Hondstrouwe en bloedfanatieke ‘Schwarzgelbe’.

De ongekende sfeer in het Borussia Dortmund stadion wordt aangezet vanuit het hart van de Südtribune. Hier bevindt zich de bloedfanatieke aanhang die zijn liederen extra bijval geeft met de enorme stroom van gigantische vlaggen. Het oorverdovende geluid verspreidt zich over de gehele zijde van deze befaamde tribune en binnen de kortste keren laten meer dan 26.000 uitzinnige supporters het immense stadion trillen op zijn grondvesten. Het Westfalenstadion is geen normaal stadion en Die Gelbe Wand is geen normale achterban. De thuishaven van Borussia Dortmund is een voetbaltempel waar elke thuiswedstrijd een magische en haast onwerkelijke sfeer hangt.

Borussia had voor het coronatijdperk het hoogste toeschouwersaantal van Europa en het is een must-see voor elke voetballiefhebber. Een bezoek aan een wedstrijd van Borussia Dortmund is een belevenis die elke voetbalfan dient te hebben meegemaakt. Nuttig voor de wedstrijd een drankje bij één van de vele Biergartens rondom het stadion en neem daarna plaats in één van de mooiste voetbalstadions ter wereld. De Gele Muur is een nieuw fenomeen en is in staat om de Kop van Anfield Road af te lossen als de meest trouwe supporters van Europa.

Om eerlijk te zijn, ik hoop niet dat ze tijdens onze confrontatie een vol huis mogen hebben en Die Gelbe Wand ter ondersteuning krijgen. Volgens de DFB mochten ze tot nu toe slechts 750 toeschouwers per thuiswedstrijd ontvangen, maar ondertussen zijn ze naar de rechter gestapt en hebben bezwaar ingediend. Ik ben benieuwd, hoeveel toeschouwers ze nu mogen hebben?

287.jpg

Bij lichtbewolkt weer en voor 77.834 toeschouwers, dus een haast vol huis en met Die Gelbe Wand in hun rug, arriveerden wij in het Westfalenstadion in de ietwat behouden 4-1-3-1-1 opstelling. Uiteraard gaan wij niet roekeloos aanvallen, maar vanuit een solide defensie met vol gas en hoge druk, willen wij slimmer zijn dan de Zwartgelen. Of het lukt, zullen wij zien. Borussia Dortmund kwam in een 4-2-3-1 formatie op met superspits Haaland en scheids is ene Robert Schröder.

Voor de Borussia fans was de sfeer in het stadion fantastisch, voor ons toch wel ietwat beangstigend. Niet dat zich hun fans misdroegen, maar het bloedfanatieke zwart-gele leger zorgde voor een ongekend hard geluid, dat helemaal wordt versterkt als ‘Die Gelbe Wand’ zijn keel opentrekt.

De eerste 30 minuten was het even wennen voor mijn spelers en de enige van ons die blijkbaar geen last van de Gele Muur had, was MC Demirbay, maar ja, die had ooit bij hun gevoetbald. Toch lukte het ons, uit een corner in de 36ste minuut bijzonder gevaarlijk te worden. MR Bellarabi gaf de bal strak naar binnen en bij de eerste paal dook VC Tapsoba op en kopte de bal feilloos binnen. 0 : 1 en eventjes werd het muisstil. Het publiek had veel verwacht, maar dit niet. Ineens stonden wij voor, weliswaar ietwat onverdiend, want wij waren beslist niet beter, misschien ietwat slimmer.

Borussia maakte steeds meer druk en in de eerste helft speelden Haaland, Reyna, Dahoud, Hummels en Passlack zeer sterk. Alleen lukte het hun niet, onze defensie (Aranguiz, Tapsoba, Tah  en keeper Hradecky) te verslaan.

Bij rust stond het nog steeds 0 : 1, wij waren weliswaar niet beter, maar wij stonden voor.

Drie minuten na herbegin was het onze vandaag beste speler, MC Demirbay, die met een perfecte pass spits Schick aanspeelde en Schick nam de bal vol op zijn slof en knalde hem het doel in. 0 : 2 en wederom werd het ontzettend stil en je kon een speld horen vallen. Alles hadden de Borussen verwacht, maar niet dat een 21jarige Nederlandse coach, die net kwam kijken, met zijn mannen het grote Dortmund te slim af was?

Hoe dan ook, ik voelde mij heerlijk en mijn jongens ook.  Dik 20 minuten later lukte het ene Reinir een tegendoelpunt te scoren.  1 : 2  -  raakten wij in paniek? Nee, totaal niet. Pas in de 81ste minuut begon ik te wisselen.  De tot nu toe zeer zwak spelende Frimpong + Wirtz haalde ik naar de kant en bracht Kossounou + Adli.  Maar dat was het nog niet, want ik haalde ook nog Aranguiz + Sinkgraven + Diaby naar de kant. Voor hun kwamen Palacios + Hincapie + Jakobs.  Dus 5 verse krachten, want ik wilde hoe dan ook de voorsprong vasthouden.

En ja hoor, het lukte nog ook. Het bleef 1 : 2 en wel of niet verdiend hadden wij deze 3 punten in de knip.

Spoiler

288.jpg

289.jpg

-----------

@Kyrill @jefri @MisterX

@timpy00 @Vis

Edited by germandutch

Banner.jpg

logo.jpg

Spoiler

291.jpg

292.jpg

293.jpg

294.jpg

295.jpg

Oeps!   Bij mijn droomclub ontstaat beweging, die niemand had verwacht. Algemeen directeur Toon Gerbrands stapt (straks samen met Roger Schmidt) op en PSV haalt dan Marcel Brands binnen. Ik snap het wel een beetje. PSV wil Ajax voor zijn, want Ajax zal ongetwijfeld geïnteresseerd zijn om Brands als DVZ binnen te halen, nu nadat Overmars is opgestapt. Want vd Sar als TD? Vergeet het maar, die is er niet geschikt voor, bovendien blijft het de vraag, of ze hem zullen handhaven of niet. Persoonlijk geloof ik niet, dat hij er niets van afwist. Hij was ooit een goede keeper, maar meer ook niet en nooit.

Maar hoezo vervanger van Gerbrands?  Heeft Gerbrands niet een tijdje geleden zijn contract verlengt tot en met 2025? En hoezo noemt Gerbrands geen enkele redenen, waarom hij plaats wil maken voor Brands? Heeft het soms te maken met het feit, dat hij 2 coaches heeft aangenomen, waarvan er een (van Bommel) moest opstappen en de ander (Roger Schmidt) niet volledig heeft voldaan?

Speelt de kwestie Ihattaren ook mee? Want dat was kapitaalvernietiging First class.

Nou, het ooit zo ‘transparante’ PSV is plots zo ondoorzichtig als de pest. En mijn kansen om ooit bij hun terecht te komen, worden nu ook steeds minder. Brands heeft bij Everton die Rotterdammer Bennie Vos als hoofdcoach binnengehaald, voordat hij zelfs werd ontslagen. En hij moet straks een nieuwe coach voor PSV aanstellen? Bovendien had en heb ik kritiek gehad op TD de Jong en dat zullen ze mij bij PSV ook niet in dank afnemen. Temeer omdat de Jong en Brands 4 handen op een buik waren en misschien nog zijn ook.

Ik denk dat Brands straks met de combi Cocu + van Nistelrooy op de proppen zal komen.

Het wordt er voor mij niet rooskleuriger op en zoals Mino al aangaf, kan ik mij beter op clubs uit de Bundesliga concentreren, want PSV zal het voorlopig niet worden, vrees ik. Of straks bij Bayer Leverkusen blijven, alhoewel, dat is niet mijn plan.

Als ik eerlijk ben, dan zou ik heel graag bij Borussia Dortmund willen werken, alleen al om van de steun van de Gelbe Wand te kunnen genieten en de talenten, die er bij Dortmund rondlopen.

Maar nu eerst met Bayer Leverkusen het Bayern München en Borussia Dortmund moeilijk maken.

Komende zondag spelen wij thuis tegen VfB Stuttgart, een Duitse sportclub uit het Stuttgartse stadsdeel Bad Cannstatt. Met meer dan 44.000 leden is het de op zeven na grootste club van het land en de grootste van Baden-Württemberg.

Spoiler

290.jpg

296.jpg

Bij giga shitweer, dus natte sneeuw en vies koud, verschenen wij voor 30.210 toeschouwers in de ietwat voorzichtige 4-1-2-2-1 opstelling.  VFB kwam in een simpele 4-4-2 formatie het natte veld op en scheids is Robert Hartmann.

Gezien de weersomstandigheden, het kon alleen nog maar slimmer worden, had ik met mijn jongens afgesproken, dat ze zo snel mogelijk de match moesten beslissen en dan achterover konden leunen. Welnu, ze deden precies wat ik van hun verwachtte en begonnen met vol gas, hoge druk en puur aanvallend. In de 17de minuut kregen wij, mede door de VAR, en penalty, die Demirbay feilloos binnen schoot. 1 : 0 en de openingstreffer was een feit.

Nog geen 4 minuten later was het CV Tah, die uit een hoekschop de bal in het doel kopte. 2 : 0 en de match was als het ware al gespeeld.  Mijn jongens speelden ijzersterk en de VFB kon alleen maar verdedigen en proberen onze aanvallen, die helaas steeds schaarser werden, op te vangen. De scheids had meer moeite met de weersomstandigheden dan met de match en toonde aan, dat hij nooit een hoogvlieger zal worden.

In de 74ste minuut greep ik in en haalde uit voorzorg VR Fosu-Mensah (die op was) en Aranguiz van het veld en bracht Kossounou en Palacios. 6 minuten later mochten ook Tah + Bellarabi + Diaby gaan douchen en kwamen Hincapie + Paulinho + Alario. Het bleef 2 : 0 en, sorry dat ik het zeg, de VFB heeft geen ene keer op ons doel geschoten. Wij hadden 65% balbezit en dat was het dan ook.

Spoiler

297.jpg

298.jpg

---------

@Kyrill @jefri @MisterX

@timpy00 @Vis

Edited by germandutch

Banner.jpg

logo.jpg

Spoiler

300.jpg

301.jpg

302.jpg

Ze blijven het maar ‘griep’ noemen alhoewel het gewoon een coronabesmetting is. Frimpong is in thuisquarantaine en ik hoop hem binnen 10 dagen weer te zien. Gelukkig is hij de enige voorlopig dan.

Over 6 dagen spelen wij uit en wel in en tegen 1. FSV Mainz 05, een Duitse voetbalclub uit Mainz, Rijnland-Palts. De club promoveerde in 2009 naar de Bundesliga.

Spoiler

De Mewa Arena is een voetbalstadion in het Duitse Mainz. Het stadion is de plaats waar de thuiswedstrijden van de Duitse voetbalclub 1. FSV Mainz 05 plaatsvinden. Het stadion heette eerder Coface Arena (tot medio 2016) en Opel Arena (tot medio 2021).

Het stadion heeft een capaciteit van 34.034 plaatsen, waarvan 7.000 staanplaatsen. Deze staanplaatsen mogen tijdens Europese wedstrijden niet gebruikt worden, waardoor de capaciteit van het stadion dan 26.600 plaatsen zal bedragen.

Op vrijdag 6 juni 2014 speelde het Duits voetbalelftal een officiële interland in de toenmalige Coface Arena. Tegenstander in het oefenduel was Armenië, dat met 6-1 werd verslagen in de aanloop naar het WK voetbal 2014, door treffers van André Schürrle, Lukas Podolski, Benedikt Höwedes, Miroslav Klose en Mario Götze (2).

299.jpg

1. FSV Mainz 05 is net als wij en de 1.FC Köln een voetbalclub, die actief aan het carnaval deelneemt. Alle drie clubs hebben in hun optochten hun eigen wagen en een meelopende voetgroep, die in de optochten heel populair zijn. Ook ik ben met carnaval opgevoed en deze maand is feitelijk de maand waar het gaat en moet gebeuren, alhoewel ik op dit moment niet weet, of de optochten überhaupt wel doorgaan. In Limburg en Brabant gooien ze nu alles open en wordt de straatcarnaval gevierd, maar of dat ook hier gebeurd, is nog maar de vraag. Duitsland is en blijft het land van de ‘regeltjes’ en je weet her hier nooit. Als er niets gebeurd zal ik het jammer vinden, want het zit in mijn bloed.

Trouwens, gisteren heb ik mij ontzettend zitten ergeren, want ik heb een CL wedstrijd van Bayern München gekeken. Pfff wat was die slecht. Joost mag weten wat die (volgens mij) totaal overschatte €25miljoenen coach Nagelsmann met Bayern uitspookt. Eerlijk gezegd, het slaat nergens meer op. Sorry dat ik het zeg, maar deze prutser is niet in staat om Bayern van een solide verdediging te voorzien. Gisteren zag ik achterin, behalve de zeer matig keepende Ulreich een driemanachterhoede met 2 backs en de continu prutsende Süle als centrumverdediger. Deze achterhoede werkt totaal niet en is net gatenkaas. Ik ben het met de pers eens, de achterhoede was gewoon een gênante vertoning.  Geen opkomende vleugelbacks, maar wel een RB tactiek 3-2-2-2-1 waarmee je sowieso nooit een wedstrijd kunt winnen. Bovendien, het enige geweldige van RedBull is altijd nog Max Verstappen en niet de coaches, voetballers en of tactieken.

Waar is de 4-2-3-1 tactiek met opkomende vleugelbacks en razendsnel combinatievoetbal gebleven?  Al tijden erger ik mij aan de RB tactieken van de drie RB klonen, Nagelsmann + Roger Schmidt en nu ook nog de weer uit de winterslaap ontwaakte voetbalprofessor Ralf Rangnick. Deze drie totaal overschatte coaches doen hun best, om grootmeester Louis van Gaal te imiteren en zijn van mening dat zij het voetbal opnieuw uit moeten vinden. Ons aller idool Johan Cruijff heeft herhaaldelijk duidelijk gemaakt, dat voetbal maar een simpel spelletje is, dus hou het dan ook simpel.

Excuseer mij, ik zit even door te drammen, maar ik zit mij over deze 3 heren altijd gigantisch te ergeren, want ze doen het steeds voorkomen, dat je hogere wiskunde moet studeren, als jij je ploeg fatsoenlijk wil laten voetballen.  

Als coach ontwikkel je een tactiek, die als een maatpak op je beschikbare spelers past en niet andersom. Deze gasten hebben hun eigen RB tactieken in hun kop, en kopen er de spelers bij. Waar zijn we toch mee bezig?

Zo, dat ben ik weer kwijt. Nu kan ik mij weer op mijn werk concentreren.

303.jpg

Bij gigantisch k*t weer, dus geteisterd door hagelbuien en voor 29.105 toeschouwers arriveerden wij in  Mainz in de 4-2-3-1 opstelling. Ook in deze wedstrijd was het onze bedoeling, met vol gas, hoge druk en puur aanvallend zo snel mogelijk de match naar ons toe te trekken.  Mainz kwam in een  5-3-2 formatie het natte veld op en scheids is topper Felix Brych.

Wij wilden inderdaad zo snel mogelijk deze wedstrijd naar ons toetrekken, maar dat lukte niet. Het lag niet aan de scheids en ook niet aan ons of aan het weer, maar puur aan het feit, dat Mainz er snoeihard de duels inging en min of meer schopte naar alles wat bewoog.  Diaby + Bellarabi en in iets mindere mate Schick + Demirbay + Bakker kregen het zwaar te verduren. Van een beetje 'te harde tackles'  kon je al niet meer praten, soms waren het gewoon aanslagen op de ledematen van mijn spelers. Scheids Brych probeerde de ‘jagers’ van Mainz te kalmeren, maar in de 23ste minuut was het ene Luqoqui die finaal over de scheef ging en een directe kaart kreeg en wel ….

rode-Kaart-2.jpg

Jammer voor Mainz, maar nu moesten ze met 10 man ons van het scoren afhouden. Ze hadden mazzel, want wij schoten wel heel veel, maar helaas amper een bal tussen de palen. Bij rust stond het nog steeds 0 : 0 en dat hadden wij te danken aan het sterke spel van Wirtz  + Tah + Kossounou en keeper Hradecky.

Natuurlijk waren wij ook in de tweede helft de betere ploeg, alleen lukte het ons niet, om dit in doelpunten uit te drukken. Uiteindelijk creëerden wij 2 kansen, waarvan wij in de 89ste minuut er een verzilverden. Want toen kregen wij eindelijk een terechte penalty, die Schick feilloos binnen schoot.

0 : 1 en dat was het dan ook. Een zeer magere overwinning tegen 10 super  gemotiveerde en keiharde Mainzer, maar winst is winst en daar gaat het alleen maar om.

Spoiler

304.jpg

305.jpg

------------

@Kyrill @jefri @MisterX

@timpy00 @Vis

Edited by germandutch

Banner.jpg

logo.jpg

Spoiler

306.jpg

307.jpg

Dat is ook zo iets. Ik heb hem weliswaar niet gezien, maar totaal overschatte €25miljoenen Nagelsmann schijnt gisteren ook aanwezig te zijn geweest om naar Tah en Demirbay te kijken. Toen deze gasten van ons te koop waren, wilde hij ze niet maar kocht spelers van RBL, waarmee hij had gewerkt. Nou zijn aankopen Upamecano + Sabitzer passen niet bij Bayern en al helemaal niet in zijn tactische opstellingen. De eerstgenoemde staat bekend als fouten makende blunderaar en de andere als overbodige bankzitter. Zogenaamd kende hij beide spelers zeer goed, maar hij kan ze niet inpassen. Sorry, maar ik mag die gast gewoon niet en ben uiteraard niet objectief. Vroeger kon ik mijn agressie in de ring of octagon tijdens de UFC gevechten kwijt, nu moet ik mij blijkbaar tot zeuren over anderen beperken. Misschien heeft mijn neef toch wel gelijk en ik ben en blijf een rancuneuze Nederlander.

309.jpg

312.jpg

Mag ik het zeggen? Ja, ik mag het zeggen.  Tactisch heb ik mij behoorlijk vergist tegen Mainz. Eerlijk gezegd, had ik een ietwat behoudender speelstijl moeten kiezen, dat had makkelijker geweest. Want tegen 10 man moet je veel slimmer zijn en niet proberen, je kapot te lopen en alleen maar op de aanval te spelen. Nou ja, volgende keer beter. De drie punten maken alsnog veel goed.

Ok, ik weet dat ik er niet over mag praten, maar ik ben gisteravond benaderd, weliswaar alleen telefonisch, maar toch. Ik werd gevraagd, of ik genegen was om zo snel mogelijk over te stappen naar een andere club? Nee, dat doe ik niet en dat wil ik niet. Wel na afloop van dit seizoen, eerder niet. De naam van de desbetreffende club werd niet genoemd en de beller noemde zijn naam niet. Voor mij was duidelijk, dat deze gast een beetje behoorlijk in paniek was, met alle geweld naar een oplossing zocht, maar blijkbaar wist hun coach nog niet, dat hij op de wip zat. Joost mag weten met wie ik gepraat heb, wel was het iemand uit de regio NRW, maar niet uit Keulen. Ik verwees hem naar mijn zaakwaarnemer en voor mij was deze kwestie even afgedaan.

Vanmorgen in VI las ik, dat Borussia Dortmund in paniek is en dat ze aan hun duurbetaalde en totaal overschatte coach Marco Rose beginnen te twijfelen. Wij hebben Dortmund dit seizoen 2x geklopt en voor mij is duidelijk, dat hun coach de druk niet aan kan, want met hun spelersmateriaal hoor je veel betere resultaten (vooral internationaal) neer te zetten. Ik zal Mino inseinen, want Borussia Dortmund staat wel op mijn bucketlist en volgend seizoen, mits PSV niets wordt, ben ik beschikbaar.

Bovendien is mij inmiddels duidelijk, dat deze club mij ongetwijfeld gisteren telefonisch benaderd zal hebben, want het is zowat de enige club in de Bundesliga, die in geen enkel opzicht aan hun verwachtingen voldoet en inderdaad in paniek is. Wat ik nog niet snap is, waarom ze bij  benaderden?  Ik heb geen enkele link naar hun en dit is pas mijn eerste Bundesliga seizoen. Maar waar maak ik mij druk om?  Nu telt eerst de komende wedstrijd en dat is er eentje thuis.

Komende zaterdag spelen wij weer thuis en nu tegen DSC Arminia Bielefeld, een Duitse voetbalclub uit Bielefeld, Noordrijn-Westfalen. Feitelijk een soort buurtclub, net als S04, Dortmund, Keulen en Bochum.

Spoiler

De club werd opgericht in 1905 en speelt zijn thuiswedstrijden in de SchücoArena.

De club is recordhouder voor wat betreft het aantal keer promoveren naar het hoogste niveau. Zevenmaal lukte het de club, waarvan 2020 het recentst is. De club degradeerde ook zeven keer, wat ook een record is. Het langste verblijf in de hoogste afdeling is vijf jaar: van 1980-81 tot 1984-85, en van 2004-05 tot 2008-09. Vele malen werd de club geplaagd door financiële problemen.

Het grootste succes van de club tot dusverre is het behalen van de halve finale van de DFB-Pokal in de seizoenen 2004/05, 2005/06 en 2014/15.

308.jpg

310.jpg

Geteisterd door hagelbuien, dus behoorlijk koud k*t weer, en voor 28.998 toeschouwers verschenen wij in de puur aanvallende 4-1-3-2 opstelling met 2 spitsen, want wij wilden hoe dan ook deze match van onze buurtclub winnen. Arminia Bielefeld of te wel die Arminen  kwamen het natte veld op in een 4-1-4-1 formatie en scheids is ene Markus Schmidt (hopelijk geen familie van Roger).

Mijn opdracht aan mijn jongens was zo simpel mogelijk: vol gas, hoge druk en puur op de aanval. Vandaar dat al in de 3de minuut spits Schick de bal over de doellijn kopte en voor ons openingsdoelpunt zorgde. 1 : 0 en dus een goed begin.  Wij bleven naar voren drukken en de in paniek rakende Arminen achterin vastzetten, waardoor ze hun ware gezicht lieten zien. Ze pakten het botte bijl uit en maakten er een fysieke veldslag van. Maar ja, wij hebben het ‘Kölsche wonderkind’ Wirtz en die nam in de 22ste minuut de bal volley en knalde hem in het doelnet. 2 : 0 en wij waren op de juiste weg. 

Onze tegenstander bleef met hand en tand (en helaas ook vaak met gestrekt been en gebruik van de ellebogen) verdedigen. De scheids kon hun fysieke verdedigingsgeweld amper aan en gaf hun nog in de eerste helft 4 gele kaarten, ofschoon er ook een paar rode kaarten noodzakelijk waren geweest.

Bij rust stond het nog steeds 2 : 0 en volgens mij was de match feitelijk al gespeeld. Vandaar dat mijn jongens het in de tweede helft ietwat rustiger aandeden en vooral de keiharde tackles van hun tegenstanders ontweken.

In de 54ste minuut was het linkerspits Alario die de bal houdbaar binnen schoot.  3 : 0 en ondanks het k*t weer was het publiek tevreden.  In de 76ste minuut voerde ik alle 5 wissels uit voorzorg in een keer door en haalde Fosu-Mensah + Tah + Demirbay + Bellarabi + Diaby van het veld. Voor hun kwamen Esteves + Kossounou + Aranguiz + Amiri (die een half uur mocht spelen van onze doctor) en Jakobs. Alle invallers speelden redelijk, behalve Jakobs, want die kreeg het op zijn heupen. 4 minuten nadat hij in het veld was gekomen zorgde hij voor ons 4de doelpunt.  De match eindigde dan ook in     4 : 0. 

Scheids Schmidt deed in mijn ogen zijn best, maar hij kon het fysieke geweld van de Arminen niet echt aan en ik vond de kritiek op hem niet terecht. Want laten wij wel wezen, de Arminen maakten zich schuldig aan maar liefst 28 deels verschrikkelijke en op de grens zijnde overtredingen, waarvoor de scheids maar 6 gele kaarten uitdeelde en ze behoede voor zeker 4 rode kaarten. Vandaar dat de waardering 4.8 in mijn ogen veel te laag en niet juist was. De tegenstander mocht blij zijn, dat hij ze de match met 11 spelers konden uitspelen. Ik hou niet van schopploegen en dat is er een.

Spoiler

313.jpg

314.jpg

---------

@Kyrill @jefri @MisterX

@timpy00 @Vis

Edited by germandutch

Banner.jpg

logo.jpg

Spoiler

315.jpg

319.jpg

321.jpg

322.jpg

Ik was net klaar met mijn avondeten, uiteraard op mijn hotelkamer, toen de telefoon ging. Het was zaakwaarnemer Mino en hij had nieuws. Inderdaad was ik gisteren en nu ook hij benaderd door iemand van Borussia Dortmund. Wie het was werd niet duidelijk, maar het doet ook niets ter zake. Nu had ene Michael Zorc contact opgenomen. Enfin, ik deelde Mino mede, dat ik nu niet en pas na de laatste wedstrijd van dit seizoen beschikbaar ben, tenzij PSV mij wil hebben. Volgens Mino kon ik PSV voorlopig vergeten, want die waren met Cocu + van Nistelrooy in gesprek.

Dortmund was en bleef een mogelijkheid en ze waren gewild tot seizoenseinde af te wachten. Mino had met Zorc afgesproken, dat ze een uiterst discreet en geheim gesprek wilden voeren, waarbij ze achter mijn visie en zienswijze wilden komen. Uiteraard wilden ze niet, dat hiervan iets in het openbaar kwam en ze vroegen om ‘uiterste geheimhouding’, temeer omdat de huidige coach tot seizoenseinde in dienst zal blijven. 

Nou, dat was duidelijk en ik zie wel wat er uit voortkomt. Persoonlijk lijkt het mij geen slechte club voor me, vooral omdat ik toch de Gelbe Wand aan den lijve wilde ondervinden. Want als PSV voorlopig sowieso niets wordt, dan is Dortmund een mooi alternatief. Waarbij ik echter wel rekening mee moet houden, dat ik dan een totaal andere en afgeslankte selectie tegenkom, want Haaland, Bellingham en co zullen er dan niet meer zijn. Een sanering en nieuwbouw van de selectie zal dan noodzakelijk zijn.  Wil ik dat?  Ja, dat lijkt me boeiend, temeer om Nagelsmann dwars te zitten en goed ook. Maar niet alleen Nagelsmann hoor, want als die Roger Schmidt ook in de Bundesliga gaat werken, dan wordt het pas gezellig. De vraag zal dan alleen zijn: voor hun of voor mij? Ik verheug mij er al op.

318.jpg

Komende dinsdag spelen wij thuis wederom tegen 1. FSV Mainz 05 en deze keer in de kwartfinale van de DFB Pokal.

Spoiler

316.jpg

320.jpg

Bij motregen en voor 30.210 toeschouwers verschenen wij in de puur aanvallende 4-1-3-2 opstelling. Onze voorgaande 2 wedstrijden hebben wij van  Mainz gewonnen en ook wat deze match betreft, zie ik geen probleem. Mainz kwam in de 5-3-2 formatie het veld op.

Welnu, wij waren weliswaar behoorlijk wat beter dan Mainz, die hun toevlucht zochten in een versterkte defensie (2 bussen voor de 16 en ons met fysiek geweld probeerden op te vangen), maar het lukte ons niet, hun defensief bolwerk te doorbreken. Om eerlijk te zijn, het werd een fysieke veldslag en normaal voetballen werd ons onmogelijk gemaakt. Ik zal de naam van de scheids niet noemen, maar hij heeft met zijn slap en zeer partijdig optreden de hele match gewoon verpest.

Ons wonderkind Wirtz werd uit de wedstrijd geschopt en pas in de 95ste en laatste minuut lukte het linkerspits Alario ons verlossende doelpunt te maken. Na afloop ‘bedankte’ ons teleurgesteld publiek de waardeloze scheids met een daverend ‘boegeroep’ en dat was het dan ook. Het enige voordeel is, dat wij een ronde verder zijn.

Spoiler

317.jpg

323.jpg

-------

@Kyrill @jefri @MisterX

@timpy00 @Vis

Edited by germandutch