Spring naar bijdragen

Aanbevolen reacties

Geplaatst

Vervolg van mijn novelle “[FM21/LLM] Van HOBBYCOACH in het amateurvoetbal tot .…”

Banner.jpg

Ik was amper thuis, toen de telefoon rinkelde. Zaakwaarnemer Mino Raiola was aan de lijn.  Hij had mogelijkerwijs een nieuwe klus voor mij. Een Duitse club uit de tweede Bundesliga was in mij geïnteresseerd. Wij spraken af in Restaurant ‘De Wereldkeuken’ in Woensel, stadswijk van Eindhoven. Woensdagmiddag om 14 uur.

Ik mag dan wel van moederskant een halve Surinamer zijn, maar ik ben altijd op tijd, want mijn andere helft is Duits en dus staat Pünktlichkeit voorop.  Toen ik bij de receptie arriveerde kreeg ik een ticket en de mededeling, dat alles al betaald was. Een serveerster bracht mij naar de tafel, waar al 4 heren op mij zaten te wachten. Ik herkende Klaas Jan  Huntelaar en ik moest onmiddellijk aan Ajax denken. Ajax leek mij echter onwaarschijnlijk, want Ten Hag werd na de overwinning op Borussia Dortmund als de koning van de trainersgilde gezien. Toen schoot mij te binnen, dat ex-spits Huntelaar ook een verleden bij Schalke 04 kende. En niet alleen dat, hij had er kort geleden nog gespeeld.

En ook de tweede persoon kende ik van TV en vele praatprogramma’s, namelijk Huub Stevens. Bij mijnheer Stevens moest ik gelijk denken aan Roda JC, PSV en Schalke 04. Roda kon ik vergeten, PSV leek mij onwaarschijnlijk, omdat de eigenwijze tacticus en wisselvirtuoos Schmidt aldaar vast in het zadel zit. Huub Stevens heeft een behoorlijk verleden bij Schalke 04 en is aldaar nog steeds lid van de RVC.En de derde persoon kende ik eveneens van TV, praatprogramma’s  en als voetbalanalist. Het was Youri Mulder en ik had pas nog gelezen dat hij momenteel ook nog directeur van Schalke 04 was. En dan was er natuurlijk ook mijn zaakwaarnemer Mino Raiola, die de afspraak had geregeld. Onze begroeting was kort en het onderwerp was de belangstelling van Schalke 04 in mijn persoon. De heren hadden mijn verleden volledig uit gepluisd en S04 overtuigt, dat ik de juiste manager voor deze club zou zijn, die hun naar de Bundesliga terug kon brengen.

Nadat ik mij ook van heerlijke hapjes had voorzien, kwamen wij onder het eten ter zake. Vooraf had Mino hun al verteld, waarom ik na 9 gewonnen wedstrijden bij VFL Bochum opgestapt was. Enfin, de heren informeerden mij over de club S04, de huidige situatie, de mogelijkheden en de doelstellingen. Hun verhaal was behoorlijk indrukwekkend en ofschoon ik geen fan van S04 was, maar van o.a. FC Köln (omdat mijn pa uit Keulen komt) leek S04 de juiste opstap naar de Bundesliga. Om het verhaal kort te maken, Mino maakte met de heren Mulder en Stevens de afspraak tot een bezoek bij de club in Gelsenkirchen.  Tenslotte ben ik nu werkeloos en er moest weer brood op de plank komen.    

Enkele dagen later arriveerden Mino en ik in Gelsenkirchen. Het clubgebouw van Schalke 04 was indrukwekkend.  De Veltins-Arena (tot 2005 Arena AufSchalke) is een multifunctioneel stadion in Gelsenkirchen. Het stadion wordt grotendeels gebruikt voor thuiswedstrijden van voetbalclub FC Schalke 04.

01.jpg

Spoiler

Het stadion werd oorspronkelijk geopend in 2001 met de naam Arena AufSchalke als thuisstadion voor de voetbalclub Schalke 04. De oorspronkelijke naam betekent "Op (de wijk) Schalke" en is ook een referentie aan de oude mijnwerkerswens "Glück Auf". Voor gewone wedstrijden is de capaciteit 61.673 (waarvan 45.000 zitplaatsen). Voor internationale wedstrijden is de capaciteit 54.142, alles zitplaatsen. Dit vanwege de UEFA voorschriften.

De Veltins-Arena is een van de modernste stadions die de laatste jaren gebouwd zijn. Het dak is te openen, en het veld is in z'n geheel verschuifbaar, onder de tribunes door, zoals eerder in de Arnhemse Gelredome is gebouwd.

Het stadion heeft een kapel, een bierleiding van 5 kilometer, en een centraal opgehangen blok met 4 videoschermen.

De receptioniste bracht ons naar de directie vergaderkamer, waar al 6 personen op ons zaten te wachten.  En wel voorzitter Jens Buchta, alg. directrice Christine Rühl-Hamers,  de directeuren Youri Mulder + Rouven Schröder,  RVC lid Huub Stevens en DVZ Peter Knäbel. Na een korte kennismaking kwamen ze gelijk tot de punt: visie en verwachtingen van de club waaraan ik, mits ik een dienstverband tekende, diende te voldoen.

U kent het wel, het doel is promotie naar de Bundesliga, 3de Ronde DFB beker, spelers kopen onder 23, spelers opleiden, binnen het salarisbudget blijven en voor positieve cijfers zorgen (door corona en degradatie hebben ze veel geld verloren) en de contracten van spelers ouder dan 32 max. 1 jaar verlengen of verkopen.

Ik was overal mee akkoord, maar Mino zou eerst alles op zijn gemak bekijken, alvorens ik een contract wel of niet zou tekenen. Mino sprak af, dat wij over 3 dagen terug zouden komen om het contract te tekenen en anders zou hij telefonisch afbellen.

----------------

@Copywriter @Vis @MNie @bobjuh @19CH98 @Venijn McSnekke

Bedankt voor jullie aandacht en eventuele reacties.

bewerkt door germandutch

• Antwoorden 306
  • Weergaven 5,6k
  • Aangemaakt
  • Laatste antwoord

Bijdrages in dit topic

Meest populaire berichten

• germandutch
    germandutch

Natuurlijk was ik het met Mino eens, dat Schalke 04 een schitterende club is, die feitelijk in de Bundesliga thuis hoort. Maar iets zat mij tegen en wel het salaris. Ze wilden maar €22,5K per maand be

• germandutch
    germandutch

Komende vrijdag spelen wij thuis tegen 1. FC Nürnberg, een voetbalclub uit de Duitse stad Neurenberg, die in de 2.Bundesliga speelt.     Bij zwaar bewolkt weer en voor 58.199 toe

• germandutch
    germandutch

Onze volgende oefenpot is een uitwedstrijd tegen Legia Warschau, volledige naam Legia Warszawa Spółka Akcyjna, is een voetbalclub uit de Poolse hoofdstad Warschau. De club speelt in de Ekstraklasa, de

Geplaatst

Kijk, daar is het eerste gezelschap, mijn topic stond hier zo alleen.

Leuke opening, ben benieuwd of het inderdaad Schalke wordt of dat Raiola het er niet mee eens gaat zijn! Flinke lap tekst wel, kan potentiële lezers wat afschrikken.

Geplaatst

S04 die een hobby coach in het amateurvoetbal Aanstelt? Niet echt een logische combinatie :mrgy:

Sowieso Raioli die de zaakwaarnemer is van een hobby coach in het amateurvoetbal klinkt niet heel logisch in mijn oren...

Ik had verwacht dat je ergens op amateurniveau zou starten. Ik hoop dus dat het geen S04 wordt, maar dat je toch nog lager gaat beginnen. 

Of start je gewoon al hoger als vervolg op je vorige novelle? 

Geplaatst
  • Auteur

@MisterX

Op de een of andere manier heb ik het gevoel, dat je mij met je kritiek belachelijk wilt maken. Ik zal dan ook op alle punten reageren:

S04 die een hobby coach in het amateurvoetbal Aanstelt? Niet echt een logische combinatie 

Blijkbaar heb je het begin van mijn ‘hobbycoach’ novelle in FM21 nooit gelezen, want anders zou je moeten weten, dat ik principieel en altijd in de laagste divisie begin. En bij elke club de KNVB trainerscursussen volg. Inmiddels heb ik het hoogste diploma. Voorts solliciteer ik altijd bij clubs en stap er nooit zo in. Dat geldt voor al mijn novelles.

Toen S04 mij benaderde, had ik vanaf het begin als Hobbycoach via AV Eindhoven (1ste klasse zondag C)  mij opgewerkt (als clubhopper) via diverse kampioenschappen tot RKC in de ED. met RKC ben ik kampioen  geworden en de beker gewonnen. Toen ben ik opgestapt en bij VFL Bochum terechtgekomen. Na 9 gewonnen wedstrijden ben ik opgestapt en nu in FM22 probeer ik een nieuwe club te vinden.

Sowieso Raioli die de zaakwaarnemer is van een hobby coach in het amateurvoetbal klinkt niet heel logisch in mijn oren...

In de amateurklassen had ik geen manager. Pas in de KKD ben ik via via bij Mino Raiola terechtgekomen en toen was ik professionele voetbalcoach met het hoogste diploma.  

Ik had verwacht dat je ergens op amateurniveau zou starten. Ik hoop dus dat het geen S04 wordt, maar dat je toch nog lager gaat beginnen. 

Als je een keer mijn novellen van FM21 leest, bijvoorbeeld de nog lopende novelle [FM21] Engeland - de geboorteplaats van het voetbal en daar ben ik in divisie 10 begonnen en ook als amateur. Inmiddels zit ik bij Arsenal en  sta kort voor het kampioenschap. 

Of start je gewoon al hoger als vervolg op je vorige novelle? 

Kijk naar mijn novellen in FM21. 

Onthoud een ding:  ik begin altijd conform de LLM regels en ik probeer in alles de realiteit te benaderen.

bewerkt door germandutch

Geplaatst

Laat ik zeggen: Ik had andere verwachtingen t.o.v. de titel, al wist ik wel dat je vorig jaar ook een novelle had met deze titel, waardoor het een vervolg kan zijn (en dan heb ik deel 1 inderdaad niet gelezen). Ik zie trouwens dat ik de aller eerste regel, boven de banner ook over het hoofd heb gezien.

Voor de duidelijkheid: vorige post was niet bedoeld om je belachelijk te maken. Als die toch zo over is gekomen, mijn excuses. 

Geplaatst

@germandutch ik wl jou vooral complimenteren voor jouw inzet, passie en doorzettingsvermogen. Ik heb jouw vorige novelle ''pas'' meegemaakt sinds je bij Arsenal zat of later maar je updates/posts zijn gaaf, geweldig en tof. Ik kan echt genieten hoe jij los gaat op de scheidsrechter en Thomas Tuchel!! Blijf vooral zo doorgaan ook al krijg je niet altijd even veel reacties!(y):classic_love:

Geplaatst
  • Auteur

Banner.jpg

Natuurlijk was ik het met Mino eens, dat Schalke 04 een schitterende club is, die feitelijk in de Bundesliga thuis hoort. Maar iets zat mij tegen en wel het salaris. Ze wilden maar €22,5K per maand betalen, dat was verdorie slechts 1/3 wat ik bij VFL Bochum had verdiend. Zelfs RKC wou meer betalen. Mijn bezwaar zorgde ervoor, dat Mino een telefoontje pleegde met Huub Stevens en kenbaar maakte, dat ik geen trek heb in hun managersfunctie. Huub beloofde, deze zaak met de directie te bespreken en terug te bellen.

Inderdaad belde hij een uur later terug. Om verschillende redenen kon de club niets aan de hoogte van het salaris veranderen, maar was wel genegen, op kosten van de club in een Hotel op loopafstand van het stadion een kameretage + volpension te huren en een auto beschikbaar te stellen. Mino regelde nog dat de €22,5k netto zou worden uitbetaald en hier gingen wij akkoord mee. Want meer mogelijkheden hadden wij even niet.

Op mijn leeftijd wil je gewoon blijven werken en niet thuis zitten en van je WW genieten. Bovendien ben ik te ongeduldig en ik heb geen zin om maanden te wachten, voordat ik weer bij een club kan werken. En aangezien ik voorlopig alleen in Nederland en of Duitsland aan de slag wil, is de keuze zeer matig. Voor het echte werk, dus een club in de Bundesliga, voel ik mij nog niet rijp en ervaren genoeg. Eredivisie en 2de Bundesliga daarin ben ik geïnteresseerd.

De volgende dag vertrokken wij wederom naar Gelsenkirchen om de contracten te tekenen. Onderweg naar Gelsenkirchen dacht ik nog na over het feit, dat ik steeds bij clubs terechtkwam, waar ik feitelijk niet voor wilde werken. En dat, ofschoon ik nu een hele dure zaakwaarnemer had. RKC, VFL Bochum en nu mogelijkerwijs Schalke 04 …. Ik heb daar helemaal niets mee. Ik ben niet clubgebonden en geen fanatieke fan van welke club dan ook. Van mijn pa kreeg ik altijd een seizoenskaart van PSV, om hem te mogen vergezellen. Het moest gewoon en omdat wij dicht bij het stadion wonen.

Dat is wel de club waar ik zou willen werken. Enerzijds omdat het de club van mijn stad is en anderzijds, omdat ik mij nu zelfs een gediplomeerd professioneel trainer/coach mag noemen (en de hoogste diploma’s heb) en mij gigantisch erger aan de huidige manager van PSV. Waarom? Omdat ik vind dat hij PSV niet naar hun mogelijkheden laat spelen, tactisch zwak is en zijn wissels nergens op lijken. In mijn ogen is hij een zichzelf overschattende eigenwijze persoon, die het voetbal steeds weer uit wil vinden. Hij heeft duidelijke ‘van Gaal trekken’ en  is puur vergif voor mijn stadsclub. Maar goed, dat is mijn persoonlijk mening.

De afstand tussen Eindhoven en Gelsenkirchen is een kleine 130Km en Mino deed er een klein uur over.  Op de club was alles zo geregeld. Ik hoefde alleen maar te luisteren en mijn handtekeningen te zetten.  

02.jpg

Spoiler

03.jpg

04.jpg

------------------

@Copywriter @Vis @MNie @bobjuh @19CH98 @Venijn McSnekke @Daniell @jefri

@Kyrill = Bedankt voor je compliment.  Ik blijf mijn best doen. Alleen vind ik het jammer, dat ik de tactieken niet meer voor definitief gebruik uit kan testen in FM Touch.  

@MisterX = Jij ook sorry. Ik heb wat emotioneel gereageerd, want ik ben en blijf een fanatieke gamer. Dus zoals de Duitsers zeggen: ‘Schwamm drüber.’  laten we er niet meer over praten.  

bewerkt door germandutch

Geplaatst

Toch Schalke geworden, ben benieuwd wat je met hen kan bereiken!

Als je het niet erg vindt, wil ik je wat opbouwende kritiek geven. Deze update was precies lang genoeg, dat is al een hele vooruitgang! Wel hier en daar wat vreemd lopende zinnen en/of comma's op de verkeerde plek. Lees even je update hardop voordat je hem op het forum plaatst, daarmee haal je zelf al heel veel vreemd lopende zinnen eruit. 

Tevens je in-game leeftijd. 21 jaar is een beetje vreemd voor iemand die al bij o.a. RKC en Bochum heeft gewerkt ;) 

Ik kan me overigens de eerste updates van vorig jaar nog herinneren, je hebt jouw presentatie al enorm verbeterd en daarvoor wil ik je de verdiende probs geven! Net als @Kyrill vind ik jouw doorzettingsvermogen bewonderenswaardig en hoop ik dat je lekker blijft doen wat je leuk vindt. 

Ik zal je dit jaar van wat dichterbij blijven volgen! 

Geplaatst
  • Auteur

Banner.jpg

logoS04.jpg

Als je voor een club gaat werken, dan is het verstandig, zoveel mogelijk over de club te weten. Vandaar dus, dat ik zoals altijd Wikipedia heb geraadpleegd en het volgende in ervaring heb gebracht:

Spoiler

FC Schalke 04 (kort S04) is een professionele Duitse voetbalclub uit de wijk Schalke in Gelsenkirchen. Het is een van de topclubs in Duitsland, hoewel de club zijn succesvolste periode kende tijdens de jaren dertig. Naast voetbal is Schalke 04 ook een vereniging voor basketbal, handbal, tafeltennis, atletiek en e-sport. Deze sportverenigingen zijn in de wijk Schalke gevestigd. Met circa 158.000 leden (per 1 juli 2019) is de club achter Bayern München de op één na grootste sportvereniging in Duitsland. Sommige supporters van S04 onderhouden sinds de jaren negentig vriendschapsbanden met supporters van het Nederlandse FC Twente. De aartsrivaal van Schalke 04 is Borussia Dortmund. Deze Kohlenpottderby is de grootste en meest beladen derby in Duitsland. De Kohlenpottderby wordt echter sinds seizoen 2021/22 niet meer gespeeld nadat Schalke 04 in seizoen 2020/21 degradeerde naar de 2. Bundesliga.

En voor de liefhebbers van de clubgeschiedenis:

Schalke speelde jarenlang goed  en eindigde een aantal maal in de top vier. Door deze resultaten verdiende de club toegang tot de Bundesliga, de nieuwe Duitse profliga die in 1963 werd gecreëerd.

De eerste jaren in de Bundesliga verliepen moeilijk. In 1965 kon Schalke slechts aan de degradatie ontsnappen doordat de competitie net toen uitgebreid werd naar achttien teams en een overwinning in een play-off ronde tegen Karlsruher SC en Hertha BSC. Er volgde nog enkele lage noteringen tot het weer beter ging en men in 1972 uiteindelijk tweede eindigde na Bayern München, nadat men een groot deel van het seizoen op kop had gestaan. Datzelfde jaar won Schalke zijn tweede Duitse Beker.

Ondanks de betere resultaten, kreeg de club ook met minder aangename zaken te maken die periode. Een aantal van de spelers en officials van de club werden beschuldigd van het aanvaarden van smeergeld in het grote schandaal in de Bundesliga in 1971. Uit onderzoek bleek dat Schalke opzettelijk de wedstrijd van de 28ste speeldag op 17 mei tegen Arminia Bielefeld met 0-1 verloor. Verschillende spelers van Schalke werden levenslang geschorst, waaronder drie Duitse internationals uit die tijd - Klaus Fischer, "Stan Libuda" en Klaus Fichtel. Hoewel de straffen later omgezet werden tot schorsingen van zes maanden tot twee jaar, had het schandaal zijn sporen nagelaten op wat een van de dominante Duitse clubs uit de jaren 70 kon geworden zijn.

In 1973 verhuisde de club naar het Parkstadion, dat was gebouwd voor het Wereldkampioenschap van 1974 en een capaciteit van 70.000 toeschouwers had. In de nasleep van het schandaal presteerde de club erg onregelmatig. Men behaalde toch een nieuwe tweede plaats in 1977, slechts één puntje na kampioen Borussia Mönchengladbach.

In het begin van de jaren tachtig ging het bergaf en Schalke degradeerde naar de 2. Bundesliga voor het seizoen 1981/82 en opnieuw voor 1983/84. Schalke nam zijn plaats in de hoogste afdeling terug in 1984, en na nog een degradatie in 1988 speelt de club sinds 1991/92 weer in de Bundesliga. De club pakte zijn eerste prijs sinds jaren in de UEFA Cup van 1997 na een overwinning tegen Internazionale na penalty's.

Tegen de millenniumwisseling zette Schalke weer sterke resultaten neer. De club veranderde succesvol in een moderne commerciële sportorganisatie en vestigde zich als een van de dominante Bundesliga clubs. Schalke won de Duitse Beker in 2001, 2002 en 2011 en eindigde tweede in de Bundesliga in 2001, 2005, 2007, 2010 en 2018. Vooral de tweede plaats in 2001 kwam hard aan, aangezien Bayern München pas dankzij een goal in de blessuretijd op de laatste speeldag tegen Hamburger SV de titel veroverde ten koste van Schalke. Daarnaast bereikte Schalke in het seizoen 2010/2011 de halve finale van de Champions League.

Na 2014 ging het echter langzaam bergaf. De resultaten werden minder, de club eindigde steeds lager op de ranglijst, liep Europees voetbal mis en in het seizoen 2020/21 af naar de degradatiezone. In januari 2021 probeerde de club met enkele versterkingen het tij nog te keren, zo keerde Klaas-Jan Huntelaar terug bij de club. Maar met onder andere Huntelaar, Sead Kolašinac en Shkodran Mustafi in de ploeg kon degradatie niet meer voorkomen worden. Op 20 april 2021 degradeerde de club officieel naar de 2. Bundesliga.

06.jpg

Zoals altijd bezocht ik ook op mijn eerste werkdag de kleedkamer. Ik heb dus duidelijk geen S04 DNA, want ik voelde helemaal niets, alleen heerste er in soort schoonmaakgeur, want alles was netjes.

Spoiler

kleedkamer.jpg

Om 9 uur zocht ik het kantoor van mijn directe baas op, DVZ Peter Knäbel, en aldaar zat ook al mijn assistent-manager Norbert Elgert. Een ervaren voetbaldier, waarvan ik hopelijk nog veel kon leren.  Beide heren waren afkomstig uit het Ruhrgebiet, mogelijkerwijs kinderen van de echte Kumpels. Knäbel, 54 jr, ex-speler van o.a. VFL Bochum en later TD van HSV, leek een uiterst correcte Duitser, die je voor een boodschap kon sturen.

Spoiler

07.jpg

Assistent-manager Norbert Elgert is 64 en bezig aan zijn laatste jaar als actieve AM, want volgend jaar gaat hij met pension. Tussen ons klikte het gelijk en hij nam de rol als mijn mentor met verve op zich. Dat ik van hem veel zou kunnen leren, spreekt uit zijn CV.

Spoiler

Norbert Elgert (geboren 13 januari 1957) is een Duitse voetbalmanager en oud-speler. Hij is de manager van het U19-team van Schalke 04 sinds 1996 (met een korte onderbreking).  Elgert won met het team het Duitse U19-kampioenschap in 2006, 2012 en 2015.

Hij coachte de latere Duitse wereldkampioenen Mesut Özil, Manuel Neuer, Benedikt Höwedes en Julian Draxler,  evenals Leroy Sané, Joël Matip en Sead Kolašinac.

In 2013 werd hij door de Duitse voetbalbond uitgeroepen tot Duitse coach van het jaar.

Hij is lid van de Schalke Hall of Fame ("Ehrenkabine").

08.jpg

--------------

Vervolg:  kennismaking met selectie en resterende oefenwedstrijden

@Kyrill @jefri @MisterX

@Daniell = bedankt voor je advies. Wat de leeftijd betreft, ik stap altijd bijv. van FM21 over op FM22 en ben vergeten het geb.datum op het profiel aan te passen. Foutje, sorry.

bewerkt door germandutch

Geplaatst
  • Auteur

Banner.jpg

logoS04.jpg

DVZ Knäbel stelde mij aan de overige stafleden en aan de complete selectie voor en na enkele korte gesprekken begon het feitelijke werk. Ik heb een selectie van 24 spelers.  10 spelers tussen 18 – 24 jaar, 8 tussen 27 – 30 jaar en 6 tussen 31 – 36 jaar. Dus een nogal ‘oude’ selectie, vandaar dat ik alleen maar spelers tot onder de 24 jaar mag kopen. Nou ja, kopen?  Ik heb geen cent te matsen, dus er valt niets te kopen. Ik zal het moeten doen met deze selectie.

Spoiler

10.jpg

Joost mag weten wat ze de spelers over mij verteld hebben, juist is het allerminst. Maar ik heb geen zin, om de opmerkingen over mij te rectificeren. T.z.t. zullen de spelers erachter komen, dat ik niet alleen over coachingservaring beschik, maar ook al meer prijzen heb gewonnen dan hun allen samen.

11.jpg

Deze gast schijnt mijn beste speler te zijn, alleen jammer dat ik er nu niet over kan beschikken.

De club had al 3 oefenwedstrijden erop zitten en ik mag nog 3 oefenpotjes spelen, alvorens de competitie begint.

09.jpg

Aan de hand van de gegevens die Ik van de DVZ en AM heb gekregen, had ik 4 tactieken in mijn hoofd en ik heb er een op het whiteboard getekend (4-1-3-1-1)  en de spelers verzocht, hun naam bij de positie te vermelden, waar ze het best kunnen spelen. Zoals altijd is dit weer mijn uitgangspositie en hierop zal ik verder borduren.

Wat ik onder anderen zag was dat vooral de middenvelders van mening waren, op meerdere posities goed uit de voeten te kunnen. Over drie dagen spelen wij thuis tegen Getafe en dan zie ik wel, welk vlees ik in de kuip heb.

Na drie intensieve trainingsdagen waarin ik in vogelvlucht de sterke en zwakke punten van de meeste spelers ter kennis kon nemen en mijn nieuwe mentor Norbert beter leerde kennen, kwam voor mij de eerste oefenwedstrijd.

Voor maar liefst 38.520 toeschouwers verschenen wij in een 4-1-3-1-1 opstelling met Terodde (33jr) in de spits.  Als SS had ik huurspeler Zalazar (uit Uruguay van Frankfurt) opgesteld en als MC de IJslander Palsson.  Getafe (een Spaanse club)  kwam op in een 5-3-2 formatie en scheids was ene Riem Hussein.

De Spanjaarden begonnen heel goed, maar uit onze eerste aanval in de 7de minuut scoorde Terodde onze openingstreffer tegen alle verwachtingen in. Na dat doelpunt kregen wij wat meer grip op de wedstrijd, maar echt beter waren wij niet. Het was min of meer een gelijkwaardige strijd en onze keeper Fährmann stopte alle ballen die op ons doel kwamen. SS Zalazar liet zien, dat hij geen SS was, dus in de komende match zet ik hem op een andere positie (VM of MC).  En MC Palsson speelde eveneens heel zwak, dus zette ik hem een lijn terug als VM en VM Latza werd MC, want hij toonde aan een echte spelverdeler te zijn.

In de rust wisselde ik Zalazar en bracht Drexler.  Invaller Drexler scoorde in de 77ste minuut ons tweede doelpunt. Palsson functioneerde ook als VM niet en dus mocht hij in de 77ste minuut gaan douchen en voor hem kwam Wouters.

Het bleef 2 : 0 en alle spelers, behalve de 2 gewisselde hebben voldaan.

Spoiler

12.jpg

13.jpg

--------------

@Kyrill @jefri @MisterX

@Daniell @MNie @joosthaf @Milton

bewerkt door germandutch

Geplaatst

Had hier toch wel een analyse van de selectiesamenstelling verwacht. Bijzondere formatie wel maar klaarblijkelijk doet die zijn werk, anders win je niet met 2-0 van Getafe! (y)

Geplaatst
  • Auteur

Banner.jpg

logoS04.jpg

Onze volgende oefenpot is een uitwedstrijd tegen Legia Warschau, volledige naam Legia Warszawa Spółka Akcyjna, is een voetbalclub uit de Poolse hoofdstad Warschau. De club speelt in de Ekstraklasa, de hoogste voetbaldivisie in Polen.

Spoiler

De club is opgericht in 1916 als voetbalclub van de Poolse legioenen. De clubkleuren zijn rood, wit, groen en zwart.

Sinds 1930 speelt Legia in het Stadion Wojska Polskiego (Poolse Legerstadion). Het stadion bevat 31.800 zitplaatsen.

Het Stadion Wojska Polskiego is ontworpen door Aleksander Kodelski en Maksymilian Dudryk-Darlewski, is de thuisbasis van de Poolse voetbalclub Legia Warschau.

14.jpg

Ik weet niets van het Poolse voetbal, wel ben ik een keer met mijn pa in Polen geweest om een freesmachine te bezichtigen en te kopen. En natuurlijk ken ik de spits van Bayern, Lewandowski (maar alleen van TV) en uiteraard Prins Poldi.

Bij bewolkt weer en voor 6116 toeschouwers arriveerden wij in Warschau, wederom in de 4-1-3-1-1 opstelling. Legia kwam in een 4-2-2-2 formatie het veld op (dezelfde tactiek, die Schmidt bij PSV af en toe tot ergernis van iedereen laat spelen en waarmee hij steeds op zijn bek gaat. Scheids was ene Mateusz Polak.

Ondanks de belachelijke tactiek, kregen wij in de eerste 40 minuten geen greep op de match en ik moest helaas toezien, dat Legia in de 17de en 38ste minuut scoorde en met 2 : 0, op dat moment nog onaangevochten, de leiding nam. In de 41ste minuut kregen wij ook een penalty, die spits Terodde verzilverde.  De eerste penalty was gewoon een lachertje, want er was geen sprake van een overtreding en de tweede was een simpel goedmakertje. Bij rust stond het 2 : 1 en de achterstand was verdiend.

Tijdens de rust haalde ik de zwak spelende Itakura en Drexler eraf en bracht Wouters en Rzatkowski Tijdens een duel om de bal tussen Ouwejan en ene Johannson in de 59ste minuut, raakte laatstgenoemde geblesseerd en werd gewisseld. Een minuut later werd Ouwejan ook uit de wedstrijd geschopt en vervangen door Churlinov. In de 65ste minuut maakte onze beste speler Latza de gelijkmaker. Verder gebeurde niets meer. Wel wisselde ik in de 87ste minuut nog VC Thiaw en in de tweede helft waren wij duidelijk de betere ploeg, maar konden het niet uitdrukken in doelpunten.  De juiste positie voor Drexler heb ik nog steeds niet gevonden en VR Ranftl kan mij niet bekoren.

Spoiler

15.jpg

16.jpg

--------------

Copywriter @Vis @MNie @bobjuh @19CH98 @Venijn McSnekke

@Kyrill @jefri @MisterX

@MNie @joosthaf @Milton @Daniell =

Omdat ik pas na 3 oefenpotjes bij S04 binnenkwam, geen enkele speler kende, heb ik een selectieanalyse uitgesteld. Deze doe ik pas na de laatste oefenpot. Dus die komt eraan.

bewerkt door germandutch

Geplaatst
  • Auteur

Banner.jpg

logoS04.jpg

Spoiler

17.jpg

18.jpg

Komende maandag, dus over 2 dagen, spelen wij de laatste oefenpot tegen ons tweede team.  Als ik eerlijk ben, ik ben totaal niet onder de indruk van mijn selectie. Blijkbaar zijn alle topspelers na de degradatie gelijk vertrokken of werden verhuurd.

De club heeft o.a. maar liefst 6 spelers verhuurd (waarvan ze zelf het salaris betalen!!! Dan ben je toch niet goed bij je hoofd? )  En het zijn niet de minste, maar de beste spelers van S04. Met deze 6 spelers erbij, zou ik zonder meer kampioen worden en promoveren. Maar nu moet ik het doen met een matige selectie en kan geen speler aantrekken, omdat wij in het salarisbudget in de rode cijfers staan. Wel heb ik aan de directie gevraagd, om het budget te verhogen, want anders loop ik de kans ontslagen te worden.

Beide teams kwamen in een 4-1-3-1-1 opstelling het veld op en scheids was ene Michael Bacher.

Uiteraard waren mijn jongens het betere team, maar ze konden het niet in doelpunten uitdrukken. VM Müller speelde als een volleerde stofzuiger en ruimde alles op. En keeper Wienand speelde de wedstrijd van zijn leven, hij stopte alles. Het tweede team deed zijn best en met veel geluk konden ze hun doel schoon houden. VC Hanraths blesseerde zich in de 42ste minuut bij het willen verstrekken van een doodschop aan spits Terodde.  En mijn spits strompelde vanaf deze actie alleen nog maar over het veld.

In de 48ste minuut wisselde ik Zalazar, die wederom te weinig liet zien en bracht ene Flick, die verdienstelijk inviel.

Spits Terodde wilde hoe dan ook scoren en niet gewisseld worden. Maar het scoren lukte hem niet en in de 89ste minuut haalde ik hem van het veld en bracht Dadasov, die helaas niets toevoegde. Hij was feitelijk te licht.

Het bleef 0 : 0 en een match om heel snel te vergeten. Het enige lichtpuntje was, dat Drexler als ML goed voor de dag kwam.

Spoiler

19.jpg

20.jpg

-----------------

Vervolg:  teamanalyse en begin competitie

@Kyrill @jefri @MisterX

@MNie @joosthaf @Milton @Daniell @Rossi

bewerkt door germandutch

Geplaatst
  • Auteur

Banner.jpg

logoS04.jpg

Spoiler

21.jpg

25.jpg

Mag ik het zeggen? Ja, ik mag het zeggen. De voorzitter is volgens mij verkeerd bezig. Wij staan qua salarisbudget in het rood en volgens hun eisen mag dat niet. Vandaar dat ik om een budgetverhoging heb gevraagd, niet om te kopen, maar om uit de rode cijfers te komen, want ik heb geen salarisverhoging toegekend en geen spelers gekocht. De club heeft 6 hele dure spelers verhuurd en betaalt ook nog hun salaris? Het zijn geen talenten, maar waren basisspelers. Waar ben je dan mee bezig?  Geen wonder dus, dat deze mooie club (van buiten af gezien en op hun naam en reputatie afgaande) naar de kloten gaat.

Ik heb nu al spijt, dat ik hier begonnen ben en u weet wat gebeurt, als ik het niet naar mijn zin heb?  Dus oud zal ik hier niet worden.

Om eerlijk te zijn, de selectie is in mijn ogen matig en werd aangevuld met 4 spelers uit het tweede elftal.

Spoiler

23.jpg

23s.jpg

23b.jpg

Drie belangrijke spelers, waaronder onze spits, zijn momenteel geblesseerd  en niet inzetbaar. Indien de directie het salarisbudget aanpast, zal ik proberen nog wat goedkope huurspelers binnen te halen. Zo niet, doen wij het hiermee.

Tot spits Terodde weer beschikbaar is, spelen wij gewoon 4-1-3-2-0 (dus zonder spitsen).

Spoiler

28.jpg

Er valt niets aan te vullen, want wij hebben geen transferbudget.  Alleen zag ik vanmorgen een nieuwe jeugdspeler op het trainingsveld en die heeft DVZ Knäbel binnen gehaald. Wij staan in het rood en hij blijft maar salaris verprutsen, waarvoor ik garant moet staan?  Ik zal hem hierop aanspreken.

Aanstaande vrijdag spelen wij onze eerste competitiewedstrijd thuis en wel tegen Hamburger SV (HSV), een Duitse omnisportclub uit Hamburg.

Spoiler

HSV werd al in 1887 opgericht en was tot 2018 de enige club die sinds de oprichting in 1963 onafgebroken in de Bundesliga speelde. Sterker nog, de club was nog niet eerder gedegradeerd sinds de fusie in 1919 die tot HSV leidde en speelde 99 jaar op rij op het hoogste nationale niveau.

22.jpg

27.jpg

Bij vies regenweer en voor 61.226 toeschouwers verschenen wij in de spitsenloze 4-1-3-2-0 opstelling. Onze tegenstander HSV kwam in een 5-3-2 formatie het natte veld op en scheids was ene Florian Heft. Op papier heeft de HSV kwalitatief een beter elftal en de eerste 3 gasten die het veld opkwamen, Glatzel + Jatta + Kittel zouden ook bij ons niet misstaan.

Maar goed, wat je niet hebt, heb je niet. Jammer, maar niets aan te doen.  Ik moest het voorin doen met Drexler en Zalazar en ze hadden hun dag niet. Het leek nergens op.  Uit een van onze hoekschoppen kopte VC Thiaw in de 17de minuut de bal in het doel. Ons openingsdoelpunt was een feit. In een oefenpot had Drexler als ML wel goed gespeeld, dus stuurde ik hem naar de ML positie en de goed spelende ML Churlinov naar de SS positie. Joost mag weten, wat met Drexler aan de hand is, want hij voldeed totaal niet. Wel Churlinov en in de 48ste en laatste minuut van de eerste helft schoot hij de bal in het doel. 2 : 0 en wij waren op de goede weg.

SS Zalazar helaas niet, want net als Drexler voegde hij niets toe en mocht in de rust gaan douchen. Voor hem kwam Rzatkowski. Bovendien speelde ook VM Palsson zeer matig en aangezien hij ook VC kan spelen, stuurde ik hem naar de defensie en VC Itakura werd VM.

De rest van het team speelde tevredenstellend en in de 65ste minuut was het wederom Churlinov, die de bal in het doel volleerde. 3 : 0 en dat had ik toch niet verwacht. HSV was niet veel slechter, maar wij waren gewoon slimmer. Zij speelden de bal achterin tot vervelens toe rond en hadden maar liefst 68% balbezit. Mijn jongens speelden puur naar voren en zochten op de snelste weg het doel van de tegenstander. Al met al kregen ze door deze speelwijze maar een enkel kansje, helaas ging die erin ook. In de 88ste minuut verschalkte Glatzel keeper Fährmann met een simpel lobje en maakte de 3 : 1. 

In de 95ste minuut haalde ik nog Drexler eraf en bracht de jonge Aydin (feitelijk een MR).  Het bleef    3 : 1 en onze eerste overwinning is binnen.

Spoiler

29.jpg

30.jpg

------------

@Kyrill @jefri @MisterX

bewerkt door germandutch

Geplaatst
  • Auteur

Banner.jpg

logoS04.jpg

Spoiler

32.jpg

34.jpg

35.jpg

38.jpg

40.jpg

36.jpg

37.jpg

Aanstaande zondag spelen wij uit en wel in en tegen Holstein Kiel, een Duitse voetbalclub uit Kiel.

Spoiler

De club werd landskampioen in 1912 nadat ze in de halve finale van de verdedigende kampioen Viktoria 89 Berlin wonnen en in de finale van Karlsruher FV die 2 jaar eerder kampioen waren. Sinds 1911 speelt de club in het Holstein-stadion. Van 1903 tot 1963 was de club actief in de hoogst mogelijke speelklasse.

Het Holstein-Stadion is een stadion in de Duitse stad Kiel. De voetbalafdeling van sportclub Holstein Kiel (in het seizoen 2009/2010 spelend in de 3. Liga) en de American footballclub Kiel Baltic Hurricanes spelen in het stadion hun thuiswedstrijden. Het stadion biedt plaats aan 11.386 personen.

Het Holstein-Stadion werd geopend in 1911. In de Tweede Wereldoorlog raakte het stadion zwaar beschadigd, maar in 1950 was het weer in het geheel opgebouwd, inclusief hoofdtribune. In 2005 bestond de mogelijkheid dat Holstein Kiel naar de 2. Bundesliga zou promoveren, maar het stadion voldeed niet aan de eisen die daarvoor gesteld werden. Om de eventuele promotie niet in gevaar te brengen, werd in 2006 besloten het stadion ingrijpend te verbouwen, waarbij twee nieuwe overdekte tribunes werden gebouwd. Uiteindelijk ging de promotie niet door maar de verbouwing van het stadion wel.

31.jpg

39.jpg

Bij zwaar bewolkt weer en voor 15.034 toeschouwers arriveerden wij in Kiel in de 4-1-3-1-1 opstelling met de weer genezen spits Terodde.  Onze tegenstander kwam in een 5-3-2 formatie het veld op en scheids was ene Patrick Alt.

Het hele team, met uitzondering van VR Ranftl die maar niet in zijn spel kon komen, speelde redelijk tot goed en in de 16de minuut scoorde MC Latza ons openingsdoelpunt. Het ging allemaal niet van een leien dakje, maar wij waren gewoon iets beter en dat lieten wij zien ook. Spits Terodde, net hersteld, mocht maar 45 minuten spelen van de medische staf en dus haalde ik hem in de rust eruit en bracht Churlinov.  Deze wissel had wel tot gevolg, dat wij van tactiek moesten veranderen. Churlinov is geen spits maar een aanvallende middenvelder en dus koos ik voor de tweede helft voor de spitsenloze 4-1-3-2-0 tactiek.

Wij bleven de match controleren, alleen zakte VR Ranftl steeds meer af en omdat ik geen extra VR beschikbaar heb, vroeg ik Flick of hij als VR wilde invallen. Hij wilde en dus wisselde ik in de 69ste minuut Ranftl en bracht Flick. 6 minuten later was het Churlinov die de bevrijdende 0 : 2  scoorde en toen ging de match op slot.

Het bleef 0 : 2 en de drie punten gaan mee naar huis.

Spoiler

41.jpg

42.jpg

----------------

@Kyrill @jefri @MisterX

bewerkt door germandutch