Jump to content

Journeyman challenge

Titan
 Share

Recommended Posts

Uitdaging: Journeyman challenge

Punten: 100

Eén van de meer bekendere en gespeelde challenges in Football Manager is ongetwijfeld de journeyman. Waarom? Waarschijnlijk omdat dit nog het dichtst bij de realiteit komt voor ons als spelers. Vanuit je eigen, luie zetel weet je het altijd beter hoe een club moet spelen en zelfs in een stadion denkt iedereen dat hij het beter zal doen dan de coach die daadwerkelijk door de club in dienst is genomen. Het is dat hij de papieren heeft en jij niet, want anders...

In de journeyman challenge start je als trainer zonder enige ervaring en zonder diploma's op zak. Je begint de game werkloos en stuurt zo veel mogelijk sollicitatiebrieven rond, in de hoop dat ergens een door iedereen vergeten club toehapt en jou de eerste stap naar wereldroem toespeelt. Het uiteindelijke doel van deze uitdaging is immers duidelijk: word de beste manager aller tijden. Bij aanvang van een game betekent dit dat je in de eregalerij Sir Alex Ferguson voorbij moet streven, maar afhankelijk van de tijdsspanne die deze challenge je kost, zou er zomaar eens een nieuwe nummer 1 kunnen verschijnen in het verloop van de game. Ook hem zal je dan voorbij moeten streven.

Regels

• Start werkloos, zonder ervaring en zonder diploma's
  • Gebruik geen in-game editor en speel geen wedstrijd opnieuw (ofwel: don't cheat)
  • Je bent vrij om op elk gewenst moment te solliciteren bij andere club
  • Ontslag is ontslag; ook dan moet je weer sollicitatiebrieven de digitale deur uit doen.

Tips

• Bedenk bij het aanmaken van een game welke landen je er in het begin bij wil hebben. Op de hoogste niveaus van grote voetballanden ga je niet aan de bak komen. Lagere niveaus in bijvoorbeeld Scandinavië of Brazilië bieden meer kans, evenals de onbekende voetbalcompetities in onder andere Azië.
  • Een nationaal team leiden, zorgt voor een reputatieboost, waardoor grotere clubs je sneller zullen vragen. Vraag jezelf echter eerst af hoe realistisch dit is. 
  • Deze challenge is te koppelen aan de pentagon/hexagon challenge (en misschien nog wel aan meer).
  • In de eregalerij kun je je puntentotaal vinden, zodat je ziet hoeveel managerspunten je elk seizoen scoort.

• 3 weeks later...

Ik ben hiermee begonnen. Ben eerst 3 maanden op vakantie gegaan en toen begonnen met solliciteren.

YOUNG BOYS FD in Denemarken is het geworden. 3. Divisie. 4e niveau. 

Eerst seizoen net erin gebleven via de degradatiegroep. Nu bezig met 2e seizoen en de promotiegroep bereikt. En eindelijk mijn 1e cursus mogen doen.

In oktober ben ik beland bij Varmbols FC 4e niveau van Zweden. Direct brutaal geweest en gevraagd bij mijn sollicitatie als ik een coaching course mocht volgen. En dat kon! Ingestapt toen ze op degradatie plekken staan met nog 8 wedstrijden te gaan. moet 9 punten inhalen.

2 minuten geleden zei mdt:

In oktober ben ik beland bij Varmbols FC 4e niveau van Zweden. Direct brutaal geweest en gevraagd bij mijn sollicitatie als ik een coaching course mocht volgen. En dat kon! Ingestapt toen ze op degradatie plekken staan met nog 8 wedstrijden te gaan. moet 9 punten inhalen.

Welke leagues heb je ingeladen?

Op 11-11-2021 om 07:59 zei stef1978:

Ik ben hiermee begonnen. Ben eerst 3 maanden op vakantie gegaan en toen begonnen met solliciteren.

YOUNG BOYS FD in Denemarken is het geworden. 3. Divisie. 4e niveau. 

Eerst seizoen net erin gebleven via de degradatiegroep. Nu bezig met 2e seizoen en de promotiegroep bereikt. En eindelijk mijn 1e cursus mogen doen.

Ik ben via Tsjechië nu in Nederland beland. ADO naar de titel in de KKD gebracht. 

Ik combineer dit (hopelijk) met de Pentagon Challenge. Eerst de Aziatische landen geladen, aanbeland op het tweede niveau in Indonesië. Reeds de AFC Cup gewonnen en ook bondschoach van Indonesië geworden om mijn reputatie wat proberen te boosten. De teller staat op 76 hall of fame punten:

image.thumb.png.b6dead45e3e977fb33a64ec3fd9b4164.png

Na Ado overgestapt naar Heracles. Helaas zijn we drie jaar bezig met het bouwen van een stadion. 
Nadeel hiervan is dat ik elke maand een flinke aflossing moet betalen. 

Nu in het 3e seizoen bij de mooiste club. Feyenoord bood mij een sollicitatie maar niet gedaan. 
Nu net een baan aangeboden gekregen Door VFL Wolfsburg. Wat een budget!!!!!

Maar ik wil eerst een prijs winnen met Heracles, dus ik blijf nog even.

1049837147_FMun.thumb.PNG.fa2da276598e1e0be9b2abb835f4b36e.PNG

Paar fraaie seizoenen gehad in Indonesië. Alles er uit gehaald wat er in zit, dus ondanks dat ik de halve finale van de CL haalde ben ik daar vertrokken. Spelers waren oud aan het worden en ik raakte de grip op de spelersgroep een beetje kwijt en daarmee ook het plezier om daar te werken. Halve finales CL dus gehaald. Dit was echter met zoveel mazzelwedstrijdjes, dat ik denk dit niet te kunnen herhalen.

Ik heb netjes het seizoen 2025 afgemaakt voor wat hall of fame puntjes, ontslag genomen (evenals bij Indonesië na mislopen WK) en ik ben sinds begin januari 2026 aan de slag gegaan bij Sydney FC.

Het eerste seizoen kwam ik er na 11 wedstrijden bij, ploeg stond roemloos laatste en op de laatste speeldag zijn we nog 1 plek gestegen. Echter ging dit voor geen meter en tegen het einde van het 26-wedstrijden tellende seizoen stond ik al onder druk. Gelukkig mocht ik blijven en met een paar gerichte aanwinsten strijden we dit seizoen met Central Coast Mariners om de titel in het reguliere seizoen. We moeten nog een eind, we hebben er 16 duels opzitten nu, maar het ziet er goed uit.

Helaas wel de nationale bekerfinale verloren, maar de sfeer rondom de ploeg, de hele flow, alles is nu veel beter. Behalve de financiën, die waren ruk en zijn dat nog steeds.

Hopelijk kunnen we dit seizoen goed afsluiten en dan denk ik volgend jaar zeker kans te maken op de CL. Ik heb in ieder geval al wat Noord-Amerikaanse en de Zuid-Afrikaanse competities ingeladen. 

image.thumb.png.e09c90412234b53d0818ca0857d41ec6.png

De teller staat op 0 Champions Leagues en 126 hall of fame punten.

4Q3jQjJ.png

D7YgdR1.png

Het gaat heerlijk in de zweedse competities. Heb een nieuw contract gekregen voor het volgende seizoen naar het tweede niveau. Maar ik ga liever ergens anders de uitdaging aan. Aan het eind van dit seizoen loopt mijn contract af en wacht ik af welke teams op mijn pad komen. Halverwege het laatste seizoen werd ik benaderd door een ploeg die in de hoogste zweedse divisie speelde afgeslagen omdat ik zeer waarschijnlijk kampioen werd in mijn klasse.

0GBkLmS.png

Halverwege het seizoen overgestapt naar SC Cambuur. We stonden 13 punten achter op PEC Zwolle en doel was om via playoffs te promoveren. Op de laatste dag is het Kampioenschap gehaald doormiddel van het verliezen van PEC en genoeg kunnen scoren tegen Helmond.

Weinig financiele middelen en een matig team, weinig behoefte om met Cambuur te gaan spelen in de Eredivisie. Geen tijd om een curcus te doen dus doormiddel van ontslag te nemen hoop ik weer ergens anders een mooie uitdaging te gemoed te gaan. 

Ycritsm.png

14 uur geleden zei mdt:

Geen tijd om een curcus te doen dus doormiddel van ontslag te nemen

Als je de cursus bij Cambuur nog aanvraagt en het wordt goedgekeurd, dan blijf die cursus gewoon doorgaan in je periode van werkloosheid of bij een andere club.

Op 27-11-2021 om 08:57 zei neva:

Paar fraaie seizoenen gehad in Indonesië. Alles er uit gehaald wat er in zit, dus ondanks dat ik de halve finale van de CL haalde ben ik daar vertrokken. Spelers waren oud aan het worden en ik raakte de grip op de spelersgroep een beetje kwijt en daarmee ook het plezier om daar te werken. Halve finales CL dus gehaald. Dit was echter met zoveel mazzelwedstrijdjes, dat ik denk dit niet te kunnen herhalen.

Ik heb netjes het seizoen 2025 afgemaakt voor wat hall of fame puntjes, ontslag genomen (evenals bij Indonesië na mislopen WK) en ik ben sinds begin januari 2026 aan de slag gegaan bij Sydney FC.

Het eerste seizoen kwam ik er na 11 wedstrijden bij, ploeg stond roemloos laatste en op de laatste speeldag zijn we nog 1 plek gestegen. Echter ging dit voor geen meter en tegen het einde van het 26-wedstrijden tellende seizoen stond ik al onder druk. Gelukkig mocht ik blijven en met een paar gerichte aanwinsten strijden we dit seizoen met Central Coast Mariners om de titel in het reguliere seizoen. We moeten nog een eind, we hebben er 16 duels opzitten nu, maar het ziet er goed uit.

Helaas wel de nationale bekerfinale verloren, maar de sfeer rondom de ploeg, de hele flow, alles is nu veel beter. Behalve de financiën, die waren ruk en zijn dat nog steeds.

Hopelijk kunnen we dit seizoen goed afsluiten en dan denk ik volgend jaar zeker kans te maken op de CL. Ik heb in ieder geval al wat Noord-Amerikaanse en de Zuid-Afrikaanse competities ingeladen. 

image.thumb.png.e09c90412234b53d0818ca0857d41ec6.png

De teller staat op 0 Champions Leagues en 126 hall of fame punten.

Toevallig ook in Indonesië begonnen bij Semen. Moet zeggen dat ik die lange winterstop/zomerstop wel pittig vond. 

Rare kalenderindelingen. Ben 6 competitieduels onderweg, heb al twee prijzen, de CL (mijn grote doel) en de nationale beker. Ben nog een paar weken aan het studeren voor mijn nationale A licentie, maar ik denk dat ik dan mijn ontslag indien.

Zou nog wel een paar hall of fame punten kunnen pakken, maar ik denk dat ik dat laat schieten en lekker naar Noord- of Zuid-Amerika trek.

image.thumb.png.cd60fdfe5308dc5693f1ee7539b661d6.png

Uiteindelijk heb ik toch het seizoen afgemaakt bij Sydney, resulterend in een nieuwe titel (reguliere competitie + playoff win). Toch weer wat puntjes gesprokkeld, maar de achterstand op Pep Guardiola (de huidige nummer 1) is nog steeds gigantisch: 4918 punten.

Vervolgens een tijd in dubio gezeten. Ik wilde best naar de MLS, maar had liever naar Mexico getrokken of Brazilië. Echter is het me op een of andere manier niet gelukt deze competities erbij te laden. Dan maar Argentinië, maar daar kwam maar niks vrij op het hoogste niveau. 

Uiteindelijk zou het bijna een hele zwangerschap duren, maar nadat ik op 1 juni 2029 uit contract liep bij Sydney tekende ik op 14 februari 2030 een contract bij het Argentijnse Newell's Old Boys, een ploeg dat 17e stond van de 20 en daarmee op rechtstreekse degradatie. Met 32 van de maximaal haalbare 42 punten wist ik de ploeg echter te leiden naar continentaal voetbal, met een tiende plek kwalificeren we ons voor de Copa Sudamericana, die ergens op het eind van dit seizoen begint. 

Die vervelende speelkalenders buiten Europa ook altijd...

Het nieuwe seizoen zijn we redelijk begonnen, maar door financiële problemen (en mijn belofte daar wat aan te doen) is de selectie aardig kwaliteit kwijtgeraakt. Met veel jeugd (goede opleiding!) en nog een beetje ervaring zijn we erg grillig. Zo winnen we de eerste 7(!) competitiewedstrijden, om er daarna 4 op rij te verliezen. Na 13 wedstrijden staan we echter netjes 4e en doen we voorlopig dus mee om de titelstrijd. Al is het belangrijkste voor nu een top-6 klassering, om daarmee een plek te bemachtigen in de Copa Libertadores.

image.thumb.png.4f9d6fa4c9f31ccba28b87cc0a691c14.png

Voor het eerst in mijn FM-carrière begonnen met deze challenge en die ga ik ook combineren met de Pentagon Challenge. Om het nog leuker te maken wil ik ook alle kleinere continentale clubprijzen prijzen winnen. 

Nieuw-Zeeland en Mongolië ingeladen en uiteraard is het weer Mongolië geworden. Het eerste seizoen meteen wezen vlammen op het hoogste niveau.  

1508678681_MongolianPremierLeague_Profile.png.9334868de37400b3dcca2456a0b0175f.png

trainer.thumb.png.c5e27c48fb9c19104d20cf86fd16bfe3.png

Mijn tussenstand tot nu toe. Dit is wat ik heb bereikt in Mongolië. In eigen land ging het na het eerste seizoen eigenlijk al veel te makkelijk. Continentaal heb ik enorm lopen stunten door twee keer bij de beste vier van de Conference te komen en daardoor mogen er volgend seizoen zelfs twee ploegen in de voorronde van de Cl uitkomen. 

Voor de rest is de rek er wel uit. We zijn semi-profs die op dit moment een half miljoen op de bank hebben. Professioneel voetbal is praktisch gezien onmogelijk en de faciliteiten van de club zullen nooit echt beter worden. Al een paar seizoenen aan het solliciteren en heb eindelijk een club op het hoogste niveau in  Indonesië gevonden (SPM) die mij wil hebben. 

Hadden jullie trouwens ook een zeer lage score voor aanpassingsvermogen aan het start van het spel?  Ik heb letterlijk 1 en ondanks mijn diploma's stijgt dat niet ;c

8 uur geleden zei FMNOOB:

trainer.thumb.png.c5e27c48fb9c19104d20cf86fd16bfe3.png

Mijn tussenstand tot nu toe. Dit is wat ik heb bereikt in Mongolië. In eigen land ging het na het eerste seizoen eigenlijk al veel te makkelijk. Continentaal heb ik enorm lopen stunten door twee keer bij de beste vier van de Conference te komen en daardoor mogen er volgend seizoen zelfs twee ploegen in de voorronde van de Cl uitkomen. 

Voor de rest is de rek er wel uit. We zijn semi-profs die op dit moment een half miljoen op de bank hebben. Professioneel voetbal is praktisch gezien onmogelijk en de faciliteiten van de club zullen nooit echt beter worden. Al een paar seizoenen aan het solliciteren en heb eindelijk een club op het hoogste niveau in  Indonesië gevonden (SPM) die mij wil hebben. 

Hadden jullie trouwens ook een zeer lage score voor aanpassingsvermogen aan het start van het spel?  Ik heb letterlijk 1 en ondanks mijn diploma's stijgt dat niet ;c

Volgens mij stijgt je aanpassingsvermogen ook niet.

• 2 weeks later...

Naamloos1234.thumb.png.824eff7625f37236d2ba6b2ead8c5b7a.png

Mijn volledige avontuur tot nu toe met het winnen van de Aziatische Cl als slotstuk.

Clubs:

Ulaanbaatar: Hier mijn carriere begonnen en deze club opgewerkt tot de absolute top semi-profclub van het land. Zelfs een zeer goede indruk gemaakt op internationaal niveau, waardoor er op het hoogte punt zelfs twee Mongoolse ploegen mochten deelnemen aan de CL.

PSM: Laat in het seizoen begonnen, maar toch zeer goed geëindigd. In het tweede seizoen kampioen geworden, maar ik had geen plezier met dit elftal. Teveel gedoe en conflicten en daarom ging ik weg. 

Niigata Unicorns: Een klein uitstapje naar Singapore. Een ploeg met de naam Unicorns moet ik gewoon bezoeken ;c.

Persib: Amper een jaar na mijn vertrek bij PSM zat ik weer in Indonesië. Bewust de bekerfinale verloren, zodat ik aan de Conference League kon deelnemen (en winnen!). Daarna oppermachtig in eigen land en in de CL maken wij een goede indruk. 

Jeju United: Al een zeer lange tijd was ik aan het solliciteren in Zuid-Korea en Australië, maar uiteindelijk besloot een ploeg die tegen degradatie streed op het hoogste niveau om mij een kans te geven. Alleen in 1989 werd men een keer kampioen, maar deze Unicorn maakte van deze club een topploeg die zelfs de CL won in haar internationale debuutseizoen!

Landen:  

Maleisië U-23: Mijn eerste klus als bondscoach. Ze hadden iemand nodig voor de Asian Games en dat ging zeer goed.

India: In seizoen zeven had ik eindelijk een echte klus als bondscoach. We werden op lokaal niveau kampioen en werden deden het verdienstelijk bij de WK-kwalificaties. 

Marokko:  Een zeer bijzondere stap die mijn reputatie een enorme boost gaf. Ik werd door vele laagvliegers afgewezen, maar  de nummer 12 van de wereld had blijkbaar wel interesse in mij.  Op het WK maakten wij een zeer goede indruk en werden we zelfs vierde!  Op dit moment staat Marokko op plek vijf van de FIFA Ranking, maar ik wil graag weg, omdat ik alle prijzen in Afrika heb gewonnen. 

Edited by FMNOOB

• 2 weeks later...

Ik ben toch maar begonnen, heb een costum database met Engeland tot level 8 en Schotland tot level 7. Daarnaast heb ik Nederland (beide niveaus) en Zweden (alleen de Allsvenskan) geladen, om over een tijdje wat meer spelers te kunnen scouten. Ik ben het spel begonnen in januari 2022.

Mijn eerste baan was bij Brightlingsea Regent, die spelen in de Isthmian League Premier Division, niveau 7. De club stond 20e, met 6 punten achterstand op de veilige 19e plek. Er waren nog 11 duels te gaan, dus dat werd nog lastig. Uiteindelijk werd ik 19e, door een bizarre slotdag, waar ik verloor, maar de concurrent zo dik verloor, dat ik ze op doelsaldo passeerde. Na afloop was er het gebruikelijke overleg over de toekomst en ergens liep dat fout, want ik werd per direct ontslagen.

Een maand later werd ik aangenomen bij Worthing FC, dat in dezelfde divisie uitkomt als Brightlingsea. Daar mocht ik ook mijn eerste stap zetten met het behalen van diploma's, de eerste is in aantocht.

Overzicht komt na seizoen twee.