Jump to content

Pentagon / Hexagon challenge

Titan
 Share

Recommended Posts

Uitdaging: Pentagon / Hexagon challenge

Punten: 100 (+25)

Een geometrisch figuur met vijf hoeken: het pentagon. In Football Manager is het al jaren een equivalent voor een beroemde, pittige challenge waarbij je als manager de vijf grootste continenten bezoekt. In één game word je manager van een club in Afrika, Azië, Europa, Noord-Amerika en Zuid-Amerika. De uitdaging is om op elk continent het grootste clubtoernooi te winnen. In Europa is dit dus de Champions League. Dit is uiteraard goed te doen als je direct als manager van wereldklasse begint mij pakweg Real Madrid of PSG, maar juist dat is niet de bedoeling in deze challenge. Je start als een onbekende, onervaren manager die aan het begin van de game nog op zoek is naar een club. Vanuit dat perspectief kun je het ook zien als een uitbreiding op de bekendere Journeyman Challenge.

Er zijn verschillende manieren om deze uitdaging te voltooien. Werk je in Europa op tot een van de beste manager ter wereld, win er de Champions League en je kunt vervolgens op elk continent wel bij een grote club aan de slag. Start je Afrika of Azië, dan heb je wellicht een lange weg te gaan tot een absolute Europese topclub je een contract wil aanbieden. Hoe je het ook speelt, uiteindelijk is het een carrière voor managers met een lange adem.

Wat het daarnaast lastig kan maken om de challenge te voltooien, is het competitieaanbod in de reguliere database van FM22. Extra spelplezier kun je creëren door via Steam meer competities aan je game toe te voegen. Standaard zou je in Afrika enkel manager in Zuid-Afrika kunnen zijn, maar met een uitbreiding kun je ook aan de slag in de Zimbabwaanse competitie, om maar eens iets te noemen. Uiteraard is het handig, gezien de spelsnelheid, om gedurende je game competities toe te voegen of te verwijderen. Als je denkt dat het nog twintig seizoenen duurt voordat je in Europa aan de slag gaat, is het misschien  onnodig om vanaf het begin al de grote competities mee te laten draaien.

Kortom, een reis om de wereld met heel wat uitdagingen. Een talenknobbel zal de manager er in ieder geval aan overhouden, naast de vijf grootste continentale prijzen.

Regels

• Start als een werkloze manager met de ervaring ‘zondagamateur’.
  • Verander pas van continent wanneer je er de grootste continentale clubcompetitie gewonnen hebt.
  • Je mag binnen het continent van club wisselen.
  • Win de volgende competities: UEFA Champions League, AFC Champions League, CONCACAF Champions League, Copa Libertadores, CAF Champions League.
  • Niet cheaten: geen in-game editors, verlies is verlies, etc.

Bonusopties

Voor wie zichzelf nog meer uitdagingen wil stellen tijdens de Pentagon Challenge, een gevarieerd lijstje om uit te kiezen:

• Win ook OFC Nations Cup (Oceanië). Je hebt dan de Hexacon Challenge voltooid (=25 bonuspunten)
  • Coach maximaal één team per continent.
  • Koop alleen maar spelers uit het land waar je op dat moment werkzaam bent.
  • Win op elk continent ook de hoofdprijs met een landenteam.
  • Ga een stapje verder en win met een club van elk continent de Wereldbeker voor Clubteams.
  • Voeg zelf een optie toe.
Edited by Titan

• Titan changed the title to Pentagon / Hexagon challenge
  • Titan changed the title to Pentagon / Hexagon challenge
  • 1 month later...

Ik ben inmiddels al een tijdje bezig, combineer hem met de Journeyman Challenge. 

In het seizoen 2028/2029 heb ik met het Australische Sydney FC (na Badak Lampung uit Indonesië mijn tweede club en na het nationale elftal van Indonesië mijn derde job) de Champions League gewonnen van Azië. Overigens wel leuk dat ik in de groepsfase mijn oude club tegenkwam.

image.thumb.png.e1d343e123de066193bcccd51e0e8ec5.png

image.thumb.png.2aa725171c3dda899e397b52288b9c73.png

In het seizoen 2025 was ik er al dichtbij, toen kwam ik tot de halve finale met Badak Lampung. Meer zat er toen écht niet in, dus ben ik maar vertrokken naar Australië. Geen spijt van.

Nu twijfel ik waar ik heen wil, ik heb wat Europese en Noord- en Zuid-Amerikaanse competities bijgeladen alsmede de Zuid-Afrikaanse competitie. Kan alle kanten op, maar ik denk richting de Amerika's te gaan.

• 3 weeks later...

Ik heb het geprobeerd met twee clubs uit Indonesië en zelfs met één club uit Mongolië, maar toen ik eenmaal in Zuid-Korea kwam is het mij wel gelukt. In 2031 is de eerste CL binnen! Na ga ik na Zuid-Amerika en de mijn volledige avontuur tot nu toe post ik in de journeyman challenge. 

1887853622_JejuUnited_SeniorSquad.thumb.png.982e7ba32e4633e54a52efa8ae51c39f.png

In Azië mocht ik pas na 11 seizoenen verlaten, maar na amper één seizoen is Zuid-Amerika al geslaagd. Nu even kijken wat ik ga doen. De Recopa wil ik sowieso nog winnen en in de zomer is het WK voor clubs, maar daar zal deze ploeg amper een kans hebben. Nederland en Mexico zijn nu ingeladen en ik wacht netjes mijn kans af of ik ga nog een club coachen in Brazilië die strijdt om die andere Copa. 

751906615_ATM_Fixtures.thumb.png.326b09680f3ef1f2f0cf6f16d8674d0f.png

Op 28-12-2021 om 21:09 zei FMNOOB:

De Recopa wil ik sowieso nog winnen en in de zomer is het WK voor clubs, maar daar zal deze ploeg amper een kans hebben. 

Wat had ik onze kansen toch verkeerd ingeschat ;c. Ik dacht dat deze prijs ook moest, maar die telt dan mooi mee voor mijn persoonlijke uitdaging (alle internationale clubprijzen). 

1820559451_ATM_Fixtures-3.thumb.png.9bb300605b68525d9b2effe78f4075d2.png

Gisteravond was ik voor de jaarwisseling nog erg op dreef. Kom halverwege het seizoen terecht bij Monterrey (Mexico) en kwam erachter dat ze nog in de CL speelden. Binnen een half seizoen kan ik dit continent ook afstrepen.  Het wordt tijd om naar Europa te gaan. 

1701822003_CFMonterrey_Fixtures.thumb.png.2d53659ff43ab65bd58449345c9a630f.png

2 uur geleden zei neva:

Fuck, jij gaat een stuk harder. Ik zit in 2033 bij Portland, ben nu in april en mag in augustus een gooi doen naar m'n tweede CL. Lekker bezig man.

Het gaat inderdaad de laatste jaren hard. Eind 2031 pakte ik mijn eerste CL en 2,5 jaar later kan ik al mijn derde continent afstrepen.  Mijn bondscoachschap bij Marokko had mijn reputatie z'n enorme boost gegeven dat ik daardoor ook makkelijk aan de slag kon bij een topclub in Brazilië. Dat scheelt enorm en nu kan ik , buiten de Europese top,  gewoon makkelijk clubhoppen. 

Edited by FMNOOB

• 2 months later...

1319178971_Vitesse_Fixtures.thumb.png.51ef40e74a2b8172b0e40d1c3d473d57.png

Weer even een update. In 2039 eindelijk mijn vierde CL.  Nu nog even de Europese Supercup winnen en dan heb ik binnen vier seizoenen alle Europese prijzen gewonnen met Vitesse.  Scheelt wel dat ik de topcompetities niet heb ingeladen en dat toppers, zoals Haaland,  nu met pensioen zijn of het niet meer kunnen waarmaken. 

Netjes hoor! Hier zit ik in '46 en ik ben nu eindelijk trainer in Zuid-Afrika. Eerste seizoen daar 2e geworden met een degradatiekandidaat, daarna overgestapt naar de nummer 6 (wat eigenlijk veruit de grootste club van het continent is). Dit jaar de titel pakken, kan ik volgend jaar de CL pakken. Dat zou dan m'n vijfde (en laatste) zijn.

• 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Heb deze challenge met FM21 voltooid (wel een paar weken geleden pas). Nu FM22 gekocht en gisteravond weer begonnen. Shitload extra competities gedownload en inmiddels bijn Al-Bidda op het tweede niveau in Qatar gestart. Tijdens mijn sollicitatie stonden ze nog 3e (van de 8), maar bij aanstelling 1e. Die eerste plek vast kunnen houden, dus in het eerste seizoen gelijk kampioen geworden en gepromoveerd. Nu met zware financiële problemen in de hoogste divisie. Ben benieuwd wat dit jaar gaat worden. Ga dit jaar Oceanië wel overslaan, dat vond ik echt te saai (en ben de Nieuw-Zeelandse competitie vergeten in te laden)