Jump to content

Great [klein land] challenge

Titan
 Share

Recommended Posts

Uitdaging: Great [klein land] challenge

Punten

FIFA World Ranking 150 t/m 210: 150 punten
FIFA World Ranking 100 t/m 149: 100 punten
FIFA World Ranking 75 t/m 99: 75 punten

Het begon jaren geleden allemaal met San Marino: wie lukte het om met de hekkensluiter van de FIFA World Ranking het onmogelijke mogelijk te maken? Wie kon de dwergstaat aan de wereldtitel helpen? In het verleden is slechts weinigen dit gelukt, dus het moge duidelijk zijn dat dit een zeer pittige uitdaging is. In de loop der jaren kwamen er uitdagingen bij die gebaseerd waren op de Great San Marino Challenge: Liechtenstein, Gibraltar, Andorra, ga zo maar door. Zo zijn we langzaam tot de naam van deze uitdaging gekomen: the Great [insert klein land] challenge

Deze uitdaging kun je zo moeilijk maken als je zelf wil. We beperken ons met de puntentelling - als je het überhaupt daarvoor doet, eigenlijk staat het spelplezier voorop! - tot een bepaald gedeelte van de FIFA World Ranking: de nummers 75 t/m 221. Dat lijkt breed, maar bedenk dan eerst dat je rond plek 80 landen als Haïti, Curaçao, Oezbekistan en China tegenkomt: geen mondiale grootmachten in de voetbalwereld. Om toch een onderscheid te maken, krijg je uiteraard meer punten voor de 'slechtste' landen.

Het doel blijft telkens duidelijk: win met het kleine land het WK voetbal. Als extra dimensie kun je ervoor gaan om ook nog met een club uit het betreffende land de Champions League te gaan winnen, al is dit geen must. 

Regels

• Het gebruik van in-game editors is natuurlijk uit den boze. Bij bepaalde landen heb je uiteraard wel aanvullende editor data uit Steam nodig.
  • Verlies is verlies. Wedstrijden opnieuw spelen doen we niet aan mee.
  • Je kan ervoor kiezen zowel een club als land te managen, maar je kan ook ervoor kiezen om enkel de door jouw gekozen club te managen en pas later ook bondscoach te worden (of andersom).
  • Bij een dubbelfunctie gelden bij je club geen transferrestricties. Het maakt deel uit van de strategie die je ontwikkelt om het land naar de wereldtitel te leiden. Je bent vrij om je eigen aanpak hierin te kiezen. 

FM22: dynamic youth ratings

Het moment waarop velen hebben gewacht, kwam met FM22 eindelijk daar. Als een land beter presteert, stijgt op de ranglijst en/of een betere reputatie krijgt, dan stijgt de youth rating van het land. Met andere woorden: de jaarlijkse instroom van newgens wordt beter en de kans op nieuwelingen met een hoger potentieel niveau stijgt aanzienlijk. Dit zorgt ervoor dat deze challenge plotseling vanuit heel veel landen kan worden geopend!

Voor enkele landen zetten we alvast wat tips en aandachtspunten op een rijtje. Bij veel landen is de aanvullende info nog leeg; dit zal gedurende het seizoen aangevuld worden, zeker wanneer meer bekend is over de mogelijkheden van FM22 i.c.m. bijvoorbeeld Steam. Voel je vrij om zelf informatie op een rijtje te zetten die we in dit startbericht kunnen toevoegen!

San Marino

Spoiler

Wachten op mogelijkheden FM22

Liechtenstein

Spoiler

Hoe ga je te werk?

Aan het begin van je save game kies je bij voorkeur een dubbelfunctie, zodat je vanaf de start alles naar je eigen hand kan zetten. Als land kies je uiteraard Liechtenstein, als club heb je de mogelijkheid om een makkelijke weg te nemen (FC Vaduz) of te kiezen voor een moeilijkere weg (bijvoorbeeld FC Balzers of andere club die uitkomt in de lagere divisies van Zwitserland). De makkelijke weg is een vrij relatief begrip, want sinds dit jaar speelt Vaduz weer in de Challenge League, het tweede niveau van Zwitserland. In de standaard database is deze competitie echter wel direct beschikbaar. Voor de andere clubs zal je een database moeten downloaden om de lagere divisies speelbaar te krijgen. Het is te adviseren om alle spelers uit Liechtenstein speelbaar te maken tijdens het selecteren van je database. 

Omdat clubs uit Liechtenstein 'te gast' zijn in de Zwitserse piramide kunnen ze zich niet kwalificeren voor Europees voetbal via de competitie. Ieder jaar komen alle teams uit in de Liechtensteiner Cup om één plek te bemachtigen voor Europees voetbal. In seizoen 1 zal FC Vaduz deze plek innemen omdat ze de beker het jaar ervoor gewonnen hebben (zoals bijna ieder jaar omdat zij de enige profclub zijn uit het land). In het eerste jaar zullen zij dus in de Europa League uitkomen, de jaren erna zal je met deze ticket uitkomen in de Conference League. Hoe je dan de Champions League kan winnen? Simpel, je zult achter elkaar de Conference League en Europa League moeten winnen om vervolgens als winnaar uit te komen in de Champions League. Wanneer je faalt zul je weer van vooraf aan moeten beginnen. Een hele lastige opgave natuurlijk, maar dit is dan ook niet de hoofdzaak van deze challenge, dat is het WK winnen met Liechtenstein.

Tips

Spelers krijgen na 5 jaar automatisch een paspoort van Liechtenstein, wat betekent dat ze mogen uitkomen voor het land. Naturaliseren is een makkelijke manier om goede spelers aan het land te binden en sneller sterker te worden. Let wel op, de betreffende speler moet wel 5 jaar aan één gesloten in het land spelen om in aanmerking te komen voor een paspoort. Doe dit voornamelijk met spelers die voor hun eigen land net niet goed genoeg zijn, denk aan landen als Frankrijk, Duitsland, Italië, Argentinië, Brazilië, etc.

Om sneller betere spelers te kunnen halen kan je beginnen met FC Vaduz, omdat zij al op het hoogste niveau van Zwitserland spelen en ook al enkele internationals onder contract hebben staan.

Credits: @Mordurette

Faeröer 

Spoiler

Gibraltar

Spoiler

Moldavië

Spoiler

Malta

Spoiler

Andorra

Spoiler

Indonesië

Spoiler

Suriname

Spoiler

Aruba

Spoiler

Edited by Titan

3 minuten geleden zei Mordurette:

@Titan Leuk dat je mijn stukje gebruikt voor Liechtenstein, enkel is deze niet meer correct voor FM22. Vaduz is namelijk gedegradeerd naar de Challenge League. Dat stukje zou je even moeten aanpassen 😉

Thanks! Ga ik spoedig aanpassen. 

Hoe zit het trouwens met San Marino? Ze hadden zo'n team in de Italiaanse competitie, maar daar was in de laatste jaren toch wat mee aan de hand, waardoor je echt een data update nodig hebt? Of anders moet je de competitie uit San Marino zelf via een data update in de game krijgent, toch? 

Zijn dat nog steeds je enige opties? Of is die Italiaanse club ondertussen weer wel 'normaal'? 

19 minuten geleden zei MisterX:

Hoe zit het trouwens met San Marino? Ze hadden zo'n team in de Italiaanse competitie, maar daar was in de laatste jaren toch wat mee aan de hand, waardoor je echt een data update nodig hebt? Of anders moet je de competitie uit San Marino zelf via een data update in de game krijgent, toch? 

Zijn dat nog steeds je enige opties? Of is die Italiaanse club ondertussen weer wel 'normaal'? 

Volgens mij zijn daar weer updates voor nodig, op dit moment is het dus even wachten tot de officiële release en vervolgens op wat er in de Steam Workshop verschijnt :) 

• 3 weeks later...
3 uur geleden zei Thomassje123:

Kan iemand mij taggen als bekend is hoe ik de San Marinese competitie in het spel krijg?

Op het SI forum staan er al databases waarmee het kan volgens mij (in het topic over de challenge). Je kunt blijkbaar ook starten met een team in de 5de divisie van Italie (daarvoor is ook een extra db nodig) uit San Marino

6 uur geleden zei Elsjorro1990:

@Thomassje123 Ik moet zeggen dat he voor mezelf vrij snel verveelde. Ik heb volgens mij een seizoen of 6/7 gedraaid in FM21. Op dat moment werd ik al met een doelsaldo van +160 kampioen. 

Zal bij mij waarschijnlijk wat minder snel gaan. Focus blijft vooral het land, club is bijzaak. En ik heb altijd al lange games willen spelen. Hopelijk kom ik mooi ver met deze

19 uur geleden zei Rob1981:

Kon je toen Europees al wat voor elkaar krijgen of was dat erg moeilijk?

Ik heb hem 14 seizoenen gespeeld, Europees kwartfinales gehaald (CL en EL). 180 miljoen op de bank. Met het land 1 EK gespeeld en nog eens bijna geplaatst voor het WK. Met de club sinds seizoen 4 ofzo ongeslagen in alle nationale competities, met doelsaldo van bijvoorbeeld 193-6, in 28 duels. Toch vond ik het persoonlijk wel leuk :D 

Had nog flink willen investeren, maar het was lastig om echte toppers te halen omdat ze geen interesse hadden. Daarnaast zit je met de regel dat je minimaal 3 of 4 San Marinezen in de basis moet hebben. Ach ja, het was wel m'n leukste game in jaren.

5 minuten geleden zei Thomassje123:

@neva @elsjorro11 maar met de dynamic youth rating is het wel interessanter en zouden alle San Marinese clubs betere regens moeten krijgen

Dat klopt inderdaad, al heb ik nog geen data gezien over hoe dat gaat met landen die heel laag staan en wat er nou precies invloed op heeft. Ik heb ergens een Gesimde game van 10 jaar voorbij zien komen waarin Engeland 10 punten verloor, terwijl ze 2 eindtoernooien wonnen in die periode en er vrijwel elk jaar een engelse club de CL won. 

@neva @elsjorro11 @Thomassje123 Denken jullie dat het naief is om in San Marino zelf te starten (dus de eigen competitie) en dan ook nog de Jeugd Challenge er aan te koppelen? Dat lijkt me eigenlijk ook wel mooi. Het zal wel wat langer duren, maar dan groeit je instroom goed mee met je teamsterkte en na verloop van tijd wordt je als het goed is verreweg de sterkste in de competitie waardoor je wel eenvoudig door een seizoen heen kunt komen. Wat is jullie idee?

11 minutes ago, neva said:

Ik dénk dat het teveel gevraagd is. Hoewel je er nationaal niet zoveel last van zal hebben, er worden nauwelijks transfers gedaan en al helemaal niet uit het buitenland.

Ik kan het natuurlijk proberen. Mocht ik onverhoopt na een paar jaar merken dat het niet werkt kan ik alsnog in die visie wat wijzigen.

typvhjl.png

UEFA European Championship Qualifying - Group F (5th)

Met het land moesten we gaan strijden om een plek op het EK 2024. In groep F werden we gekoppeld aan Engeland, Polen, Servië en Kazachstan. Geen loting waar we enig perspectief hebben en dat leek ook zo te zijn. We begonnen onze campagne uit tegen Kazachstan, het land waar ik hoopte dat we konden stunten. Helaas konden we niet stunten en werd de wedstrijd verloren (1-0). Een paar dagen later stond de thuiswedstrijd tegen grootmacht Engeland op het programma en voor de meeste van onze spelers natuurlijk een droom die uitkomt. Kans op een stuntje had ik ook helemaal niet, het enige dat telde was zoveel mogelijk tegenhouden en niet compleet afgaan. Met een 4-0 verlies hebben we het niet slecht gedaan, vind ik.

Drie maanden later stonden de volgende wedstrijden op het programma en dat bleek een tweeluik tegen Polen. De eerste wedstrijd speelden we thuis en nu was het wel raak. Onze eerste stunt was een feit. Met een 1-1 eindstand hadden we Lewandowski en co. flink pijn gedaan in de strijd voor een ticket voor het komende EK. In de return wisten we het hen nogmaals heel moeilijk te maken, maar ditmaal was een rode kaart fataal en werd er met 2-1 verloren.

Wederom drie maanden later stond er een wedstrijd in de kwalificatie gepland en ditmaal was het Servië dat onze tegenstander was. We hadden weinig in te brengen, wisten ook niet tot scoren te komen en verloren de wedstrijd met 3-1. Servië scoorde in de 90e minuut nog in eigen doel. Paar dagen later was Ierland onze tegenstander tijdens een vriendschappelijk duel. Ik gunde wat jonge talenten speeltijd om te kijken wat zij in hun mars hadden. Ze deden het niet onverdienstelijk want met een 0-0 werd er in ieder geval niet verloren.

In oktober stonden wederom de wedstrijden tegen Kazachstan en Engeland op het programma en nu konden we de wel een punt pakken tegen Kazachstan. We hielden weer de nul, maar onze spitsen konden helaas ook niet tot scoren komen. Tegen Engeland werd dezelfde score genoteerd als in de heenwedstrijd (4-0).

De laatste wedstrijd in deze groep was tegen Servië in ons eigen stadion. Nadat we al vroeg op achterstand kwamen was het talent Ortmann (16 jaar) dat de stand weer gelijk trok. Helaas was dit niet genoeg voor een volgende stunt en werd de wedstrijd verloren met 2-1. Stevanovic maakte zijn tweede van de avond en werd hiermee matchwinner. Het bleek uiteindelijk voor Engeland een hele makkelijke groep en zij wisten al hun wedstrijden winnend af te sluiten. Polen wist zich op het nippertje ook te plaatsen voor het komende Europees Kampioenschap.

Als laatste stonden er nog een paar vriendschappelijke wedstrijden dit jaar op het programma. Tegen IJsland werd er verloren (4-2) en tegen Moldavië gingen we ook vrij kansloos ten onder (3-1). Er is nog een hoop werk aan de winkel willen wij kans maken om te spelen op een eindtoernooi, daarvoor zullen er echt wat betere newgens moeten doorstromen en/of spelers op korte termijn moeten naturaliseren. In juni hebben we nog twee vriendschappelijke wedstrijden op het programma staan voordat het EK van start gaan. Armenië en San Marino zijn onze tegenstanders en ik hoop minimaal één overwinning te kunnen boeken tegen deze landen. In het nieuwe voetbaljaar zal ook de Nations League weer van start gaan. Hierin komen we wederom uit in divisie C waar we gekoppeld zijn aan Finland, Estland en Hongarije in groep 4. Niet degraderen is onze doelstelling en met wat geluk is dit ook haalbaar.

Hieronder nog enkele talenten die de komende jaren moeten zorgen voor de opmars van Liechtenstein:

Spoiler

20db4016c7a99e48fa4c1d2212822c13.png

b6e94b62a3c7166493ac9d36ed24f833.png

074fade4fb8897f52ac9c80555e84f17.png

12aac6f24d4fdcb6463629ea3c9571fa.png

d37779286e3ab586aa641c70458736eb.png

9ccd831b5d3330e882984e9bb2f9cffc.png

406c7ac420fdbdf2fe2d086e827d8015.png

9aa7f63fc8d7672eeff6a49b59c54c63.png

4da600761ca59faf2574868bebd3ed0d.png

432534f51a5a5f130c61893bcc95c091.png

Dit betreft nog FM21.