Jump to content

Geef de jeugd een kans

Titan
 Share

Recommended Posts

Uitdaging: geef de jeugd een kans

Punten: 150

Iedere club heeft zo zijn manieren om nieuwe spelers binnen te halen. Sommige teams kopen overal en nergens hun spelers en leggen daar bakken met geld voor neer, andere teams proberen weer op jonge leeftijd de spelers al te halen in de hoop dat ze doorbreken en uiteindelijk veel meer waard zullen worden. Maar er zijn natuurlijk ook teams die putten uit hun eigen jeugdteam. Zij staan dan ook vaak bekend vanwege hun goede jeugdopleiding, of ze doen dit uit pure noodzaak. In dit scenario zullen we te maken hebben met deze laatste manier van zaken doen. Ben jij de geschikte manager om de jeugd een kans te geven?

Het doel
Het doel is heel simpel: win de Champions League met een team dat in eerste instantie niet speelbaar is in Football Manager, omdat het zo laag speelt, zonder een enkele aankoop te doen. Je zult dus moeten roeien met de riemen die je vanuit je eigen jeugdopleiding aangereikt krijgt. Geheel op eigen kracht zul je de weg omhoog moeten vinden. Het huren of op proef nemen van spelers is ook niet toegestaan, je bent echt op je eigen jeugd aangewezen. Dit scenario heeft in het verleden een lichte verandering ondergaan. Waar voor eerst nadrukkelijk genoemd werd dat je met een Engelse club moet spelen, is die eis los gelaten. Die lijn trekken we met nu ook weer door. Je bent vrij om te gaan en staan waar je wilt. Je bepaalt zelf het land waarin je wil spelen: zowel grote als kleine landen hebben hun voor- en nadelen. In grote landen is de weg naar de landelijke top een lange, maar als je eenmaal aan de top bent, maakt je team ook meteen kans om de Champions League te winnen. Kleine landen hebben daarentegen een kortere weg naar de nationale top, maar de stap richting Europese successen is er een stuk lastiger. De keus is aan jou.

De opzet
Nu het doel bekend is, zul je je waarschijnlijk afvragen hoe je aan zo’n team komt dat in eerste instantie zo laag speelt, waardoor het niet speelbaar is in FM22. Dit doe je door een game te starten en een jaar op vakantie te gaan. Na een jaar degraderen er een paar teams uit de laagste divisie van het land dat je gekozen hebt, en daartegenover staan een paar teams die niet speelbaar waren die promoveren, waardoor ze wel speelbaar worden. Deze promovendi zijn je clubkeuzes voor dit scenario. Tip: wij raden je aan om het spel op te slaan net voor de promoties en degradaties in je gekozen land plaatsvinden. Zo kun je het spel een aantal keer laden en voorbij dat punt gaan. Er zullen iedere keer andere teams promoveren, waardoor je meer keuzes hebt! Om een beeld te krijgen van alle mogelijke teams kun je de editor opstarten en de competitie onder de laagste competitie in het spel opzoeken. Hoe hoger de reputatie van een team, hoe hoger de kans dat het team zal promoveren en hoe makkelijker het spel de eerste paar seizoenen zal zijn!

De regels
Er zijn een paar regels die vanzelf spreken. Sommige hiervan zijn al genoemd:

• Ga aan de slag bij een team dat in eerste instantie niet speelbaar is in een door jou gekozen land.
  • Ingaande transfers, op welke manier dan ook, zijn verboden. De enige nieuwe spelers die je aan mag trekken, zijn de jeugdexponenten uit je eigen jeugdopleiding. Het is natuurlijk wel toegestaan om stafleden aan te trekken.
  • Ontslag is ontslag. Je mag niet met een nieuwe manager bij de club aan de slag gaan waar je net ontslagen bent. Indien je ontslagen bent, heb je twee opties: je start een compleet nieuwe game of je gaat vakantie tot het einde van het seizoen en solliciteert bij een van de teams die op dat moment promoveert.
  • Het gebruik van een Real Time Editor (zoals de in-game editor van SI) en andere cheatmethoden zijn natuurlijk uit den boze, maar dat lijkt duidelijk.

mtMUmay.png

Jaar in, jaar uit is dit het beeld bij inkomende transfers.

Tips
Het verleden heeft aangetoond dat dit geen gemakkelijk scenario is. Daarom wil ik je een aantal aanwijzingen geven die dit scenario makkelijker voor je moeten maken. Zeker in de eerste paar seizoenen waarin je misschien nog niet weet wat een goede strategie is.

• Aangezien je geen geld uit mag geven aan transfers, kun je al het geld stoppen in het uitbreiden van je jeugd- en trainingscomplex. Hierdoor zul je betere jeugdspelers krijgen die zich beter zullen gaan ontwikkelen.
  • Verkoop niet te snel je spelers. Zeker de eerste paar jaar zul je het moeten hebben van de spelers die nu in het eerste elftal zitten. Verkoop dus alleen spelers als je er zeker van bent dat je de speler echt kunt vervangen, zonder in de problemen te komen.
  • Verleng contracten op tijd. Zelfs een back-up kan nog nuttig zijn, aangezien je geen spelers aan mag trekken. Niets is vervelender dan een speler die transfervrij vertrekt, terwijl je hem later toch nog nodig blijkt te hebben.
  • Voltijdcontracten zijn beter dan deeltijdcontracten. Spelers ontwikkelen zich met een voltijdcontract beter dan met een deeltijdcontract. Geef je grootste talenten daarom zo snel mogelijk een voltijdcontract (let wel op dat het financieel haalbaar is voor je club!), want dan ontwikkelen ze zich het snelste.
  • Geef de jeugd een kans, zelfs als de assistent-manager er niets in ziet. Zeker op laag niveau zit de assistent-manager er geregeld naast. Een speler waarin de assistent-manager niets ziet, zou altijd nog uit kunnen groeien tot een redelijke back-up. En aangezien je geen spelers aan mag trekken, is het toch wel fijn om een redelijke back-up te hebben.
  • Het organiseren van vele toernooien met daarin grote clubs in de voorbereiding is vaak erg lucratief. Het levert je een hoop geld op dat je kunt investeren in je jeugd- en trainingscomplex. Bedenk echter wel dat dit niet echt een realistische manier is om aan veel geld te komen.
  • Niet echt een tip, maar wel iets leuks: Probeer je staf eens te vullen met allemaal oud-spelers van de club!

Het volbrengen van dit scenario zal geen gemakkelijke taak worden. Degene die het lukt om op deze manier de Champions League te winnen, behoort echt tot de crème de la crème van de managers. Zonder uithoudingsvermogen zal het nooit lukken. Laat dus maar eens zien hoe goed je werkelijk bent als manager en neem deze uitdaging aan! 

Credits: @MisterX

Edited by Titan

2 minuten geleden zei JordiW.:

Met 40 topicpagina's en bijna 1000 reacties de meest populaire challenge in de afgelopen FM. Dus het zou ook gek zijn als die er dit jaar niet was. ;c

Het eerste grote topic hier op MU voor deze challenge kwam van mij en het mooi om te zien dat de traditie van dit topic nog steeds doorgezet wordt. Het zou me niets verbazen als we ondertussen een tienjarig jubileum hebben (of al achter de rug hebben). Dat was mijn achterliggende gedachte bij mijn vorige post :)

4 uur geleden zei Elsjorro1990:

Ik ben hem al begonnen en dit keer in Duitsland met Cottbus. De eerste 2 seizoenen zijn al gespeeld. Ik zal waarschijnlijk niet al te veel updaten, omdat ik dat dan dubbel moet doen aangezien ik dat op de officiele SI forums al doe. 

Maar zo af en toe probeer ik hier wat screens te droppen. 

Wat is je nick daar ?

Is toch niet heel veel moeite om dezelfde teksten / afbeeldingen even hier heen te kopieren? Ik denk dat niemand het een probleem vind als dat Engelse teksten zijn.

Altijd leuk om dit soort games te volgen. Ik weet alleen niet of ik hem ooit weer in Engeland wil gaan proberen. Het duurt mij dan echt veel te lang voordat je eindelijk bij de top kan behoren. Een land met 2 of hoogstens 3 divisies vind ik beter passend. Misschien dat ik hem ooit een keer in Nederland ga proberen ofzo. 

Hallo,

Ik ben sinds een jaar geleden begonnen met FM (na een jarenlange pauze). Enige tijd geleden heb ik deze website en dit forum ontdekt en ben ik beginnen lezen over de youth challenge. Leek me iets geweldig om te doen en ben gestart met Kingstonian. Met mijn onervarenheid in het achterhoofd, vrees ik dat het wat te hoog gegrepen is. Ik ben nu al aan mijn 9e seizoen en zit nog steeds in 6e klasse. 2x bijna play-offs, maar de laatste 3 seizoenen zelfs dat niet meer. De tips die ik in de gidsen tegen kom volg ik, tactieken probeer ik uit, jeugd bouw ik uit, trainersstaf idem & toch blijf ik blijkbaar ter plaatse trappelen. Kan ik ergens zeer concrete tips vinden om hierin beter te doen? Of komt het helemaal neer op een perfecte tactiek kunnen ontwikkelen én ideale tactiekwissels uitvoeren in de wedstrijd zelf, nu er geen transfers kunnen worden gedaan om de ploeg te versterken? Want daarin ben ik niet super, denk ik.

Om het wat extra te kaderen: vroeger ben ik niet onsuccesvol geweest in het spel & voor deze save met Kingstonian heb ik het toch niet onaardig gedaan met Waasland-Beveren (enkel met Belgen gespeeld, na 4 jaar kampioen, 3x op rij kwartfinale van eerst Conference League & daarna Europa League gehaald) waarbij ik ook bondscoach van België mocht worden & finale tegen Engeland heb gehaald op het EK2024. Ik ben dus geen expert, maar ook geen volkomen leek. En toch krijg ik Kingstonian niet 1 reeksje hoger...

6 uur geleden zei Michalinho:

Hallo,

Ik ben sinds een jaar geleden begonnen met FM (na een jarenlange pauze). Enige tijd geleden heb ik deze website en dit forum ontdekt en ben ik beginnen lezen over de youth challenge. Leek me iets geweldig om te doen en ben gestart met Kingstonian. Met mijn onervarenheid in het achterhoofd, vrees ik dat het wat te hoog gegrepen is. Ik ben nu al aan mijn 9e seizoen en zit nog steeds in 6e klasse. 2x bijna play-offs, maar de laatste 3 seizoenen zelfs dat niet meer. De tips die ik in de gidsen tegen kom volg ik, tactieken probeer ik uit, jeugd bouw ik uit, trainersstaf idem & toch blijf ik blijkbaar ter plaatse trappelen. Kan ik ergens zeer concrete tips vinden om hierin beter te doen? Of komt het helemaal neer op een perfecte tactiek kunnen ontwikkelen én ideale tactiekwissels uitvoeren in de wedstrijd zelf, nu er geen transfers kunnen worden gedaan om de ploeg te versterken? Want daarin ben ik niet super, denk ik.

Om het wat extra te kaderen: vroeger ben ik niet onsuccesvol geweest in het spel & voor deze save met Kingstonian heb ik het toch niet onaardig gedaan met Waasland-Beveren (enkel met Belgen gespeeld, na 4 jaar kampioen, 3x op rij kwartfinale van eerst Conference League & daarna Europa League gehaald) waarbij ik ook bondscoach van België mocht worden & finale tegen Engeland heb gehaald op het EK2024. Ik ben dus geen expert, maar ook geen volkomen leek. En toch krijg ik Kingstonian niet 1 reeksje hoger...

Hey Michalinho, welkom op het forum! De Youth Challenge is best een lastige challenge, dus dat je na 9 seizoenen nog trainer bent is al een aardige prestatie. Om te promoveren heb je inderdaad een goede tactiek nodig die past bij de spelers die je hebt. Op dat niveau moet je het verder niet te moeilijk maken voor je spelers. Je mag altijd wat screens hier of in het tactiekendeel van het forum plaatsen zodat we je daarmee kunnen helpen en concretere tips geven.

Verder is het inderdaad belangrijk om je faciliteiten en staff te verbeteren. Heb je al een goede 'hoofd jeugdopleidingen'? Ten slotte heb je ook wat geluk nodig. Zeker op de lagere niveau's kan 1 goede speler uit de intake een enorm verschil maken.

9 uur geleden zei Michalinho:

Hallo,

Alleereerst welkom op dit prachtige forum.

Qua tactiek: Mijn ervaring is dat je, zeker tot aan de 4e/3e divisie, gewoon een zo simpel mogelijke tactiek moet gebruiken. Je spelers zijn doorgaans niet goed genoeg om een goed doordachte tactiek uit te voeren. Begin eens met een standaard 4-4-2 tactiek en ga vanuit daaruit verder kijken. Het probleem van deze challenge is natuurlijk vooral dat je geen spelers kunt kopen die bij je tactiek passen, maar dat je een tactiek moet ontwikkelen die bij je spelers passen. Als je alleen maar 2 logge grote spitsen hebt, kun je niet spelen met een tactiek die er op toeziet dat je spitsen worden weggestoken. Idem voor vleugelspelers, heb jij NBV zonder een voorzet, dan heb je niks aan een tactiek die ballen bij de spits op de kop moet leggen.

Dat is fase 1. Voor de rest is het gewoon erg veel geluk hebben met je intakes. Soms krijg je 3/4 goede intakes achter elkaar en soms krijg je 5 jaar lang niks. In mijn huidige Cottbus game ( Inmiddels halverwege seizoen 4) kreeg ik direct in de 1e intake, zonder dat ik uberhaupt een nieuwe HOYD of upgrades had aangevraagd, direct 3 spelers die nu basis staan en bij de beste spelers van de club horen. De 3 intakes daarna waren complete garbage, terwijl ik een veel betere HOYD en wat upgrades heb kunnen doen. 

Een welgemeende dank je wel voor de reacties.

Mijn huidige seizoen is het eerste waarin ik een start had om “u” tegen te zeggen: aan de leiding met 23 op 30, maar vooral: voor het eerst beter dan de tegenstander in elke wedstrijd (en er zaten enkele titelkandidaten bij). Zo veegde ik de vloer aan met de toenmalige leider Dulwich Hamlet met 5-1. En plots was het gedaan: een 13 op 33, gevolgd door een 7 op 33. Met zo goed als dezelfde ploeg.

Als jongeren uit de jeugd beter zijn dan mijn oorspronkelijke selectie of ze zijn even goed, maar hebben een hogere potentie, dan drop ik ze (bij gebrek aan beter) meteen in de basis. Kan het zijn dat dit de oorzaak is van het spectaculaire verval? Dat ze geen heel seizoen dat niveau aankunnen? Ik vermoed het. Maar zich herpakken tijdens het seizoen lukt dan blijkbaar ook niet. Ik moet wel toegeven dat ik elk seizoen al met een (te?) heel jonge ploeg heb gespeeld.

Een seizoen met 46 wedstrijden + 2 bekers is uiteraard zwaar, dus tracht ik te roteren. Ik doe dit op volgende manier: vinden er 3 wedstrijden plaats op 8 dagen, zet ik 1 van de wedstrijden een B-ploeg (behalve de doelman) op het veld. Die B-ploeg speelt ofwel tegen de zwakste ploeg (bv. in de beker) of tegen de sterkste (om de punten met mijn eerste elftal in de andere wedstrijden te proberen halen) van de 3 tegenstanders. Zo denk ik te voorkomen dat de betere spelers helemaal uitgeperst worden & minder presteren (zoals in mijn eerste seizoen).

Ik speel momenteel in een 4-2-3-1, waarbij vooral de backs & de aanvallende middenvelder lage ratings halen. En bij mijn spits is het alles of niets: scoren & hoge rating of niet scoren & lage rating. Het straffe is dat ik dit seizoen in bekerwedstrijden 3x heb gewonnen tegen een ploeg uit een klasse hoger (die daar in de subtop of zelfs hoger stond) & ik ook telkens evenwaardig of zelfs iets beter was. Maar in mijn eigen reeks loopt het mis. Hier zie je onze opstelling:

image.png.98dcab58f219c156201acc91208fb63b.png

Ik heb de voorbije jaren wel al enkele mooie talentjes zien passeren. 2 zijn er echter al vertrokken: 1 naar Melbourne City & een andere via Wigan naar PAOK Saloniki. Ze wilden niet meer bijtekenen en het bestuur accepteert – in mijn ogen – belachelijk lage bedragen voor hen. Een 3e wilt nu ook al niet bijtekenen . Het lukt me voorlopig dus niet om via die witte merels een promotie af te dwingen. Hopelijk blijven de huidige talentjes lang genoeg om ons wel aan een promotie te helpen.

De eerstvolgende 2 screenshots zijn de sterspelers die al vertrokken zijn. De 3e is de volgende die niet wilt bijtekenen.

image.png.11b12372605270303fd5c3fc7c5477db.png

image.png.add634ef11cc9e79603b830e84154e58.png

image.png.dcd76a330d282ab90bd0fc60b09725bf.png

Ik tracht inderdaad een zo goed als mogelijke HOYD te vinden (via tips die ik op het forum / in de gidsen / via de podcast verneem). Ik verander momenteel eigenlijk elk jaar omdat ik ze telkens niet goed genoeg vind. Misschien leg ik de lat wel te hoog (en krijg ik bovendien mijn bestuur niet zo ver dat ze meer salaris voor trainers toelaten om betere HOYD’s aan te nemen). We zitten trouwens momenteel (al) aan een uitstekende jeugdopleiding en een uitzonderlijke werving van jeugdspelers (naast een nog te upgraden eenvoudige jeugdaccomodatie.

Dit is mijn huidige HOYD:

image.png.58c3f0a0f9596da6700e84282dfd7a3c.png

De tip om een gewone 4-4-2 te spelen wil ik wel uitproberen. Misschien dat mijn backs dan beter uit de verf komen. En dan valt de aanvallende middenvelder sowieso weg. Sleutelen aan tactiek is een enorme uitdaging, lukt me niet erg goed, vind ik: ingrepen die ik al gedaan heb, hebben eerder niet dan wel een (positief) effect (het grootste – tijdelijk – effect had ik toen ik in grote frustratie bij een 4-1 achterstand 3-2-5 ben beginnen spelen, nog 4-5 won en daarna 13 op 15 haalde met die opstelling; daarna was het effect ook wel weg). Ook al ben ik in het echte leven voetbalcoach bij de jeugd & vind ik dat ik wel iets van voetbal ken (eigen mening hé 😉), in FM is het toch nog anders.

Als afsluiter nog enkele screenshots van de betere talenten van de ploeg (naast die van Beasant hierboven al getoond):

image.png.9caa8616b6b1818832a10d16936e3328.png

image.png.360e27c218996fca8bb8ef04c66478dc.png

image.png.8c32a952c921088bfa9d396af52a512b.png

image.png.03ddd298a1a3535c50dc4e3064606d4a.png

image.png.0dfe76d22269c0a98de8df3864e0a41e.png

Als jullie nog wat extra tips hebben of gewoon laten weten wat jullie van deze spelers vinden (“dit zijn toppers, hier moet je in Vanarama South veel meer mee doen” vs. “maar man toch, niet te hoge verwachtingen want met deze spelers haal je nooit promotie”), alles is welkom.

Als jullie al deze beginnersvragen hier liever niet willen, laat het ook weten.

Tot slot wil ik nog vertellen dat ik het wel fijn vind om jullie uiteenzettingen / dialogen in dit topic te volgen. Doe vooral zo verder, zou ik zeggen…

• 2 weeks later...

Ik zal in de aankomende dagen mijn game updaten hier. Ik ben al een 20-tal seizoenen onderweg, maar er schijnt een bug te zitten in het spel die er voor zorgt dat spelers niet ontwikkelen zolang ze in je jeugd spelen. Ik heb een voorbeeld van een speler, die erg talentvol was, die in 5 jaar tijd niet 1 skillpoint omhoog gaat. Ik heb hem vervolgens een jaar verhuurd aan een of ander nietszeggend clubje in Portugal en hij komt direct terug met sommige stats +3/+4. Dat neemt de fun wel uit deze game weg zeg.

Probleem is natuurlijk dat je niet constant al je talentvolle 15-16jarigen in je first squad kunt droppen. 

5 minuten geleden zei Elsjorro1990:

maar er schijnt een bug te zitten in het spel die er voor zorgt dat spelers niet ontwikkelen zolang ze in je jeugd spelen.

Was mij ook al opgevallen inderdaad! Ontwikkeling in het eerste gaat ook een stuk langzamer of dat ligt aan de kwaliteit van mijn trainers want die zijn nog niet al te best. Voor nu focus ik me steeds op een stuk of 3 talenten en hevel die over naar het eerste. Ik maak ze beschikbaar voor het jeugd elftal en laat ze hier en daar wat minuutjes maken in het eerste. Beste strategie momenteel, totdat ze die bug fixen. 

Zojuist zei Daniell:

Was mij ook al opgevallen inderdaad! Ontwikkeling in het eerste gaat ook een stuk langzamer of dat ligt aan de kwaliteit van mijn trainers want die zijn nog niet al te best. Voor nu focus ik me steeds op een stuk of 3 talenten en hevel die over naar het eerste. Ik maak ze beschikbaar voor het jeugd elftal en laat ze hier en daar wat minuutjes maken in het eerste. Beste strategie momenteel, totdat ze die bug fixen. 

Ja de ontwikkeling in het eerste bleef ook wel erg achter, maar nu ik wat verder ben en dus meer en betere trainers heb en alle faciliteiten maxed out, lijkt dat wel redelijk opgelost te zijn. Maar ik heb daadwerkelijk gewoon spelers die met 2,5 ster CA binnen komen in de Bundesliga, en gewoon 4 jaar lang op die 2,5 ster blijven staan.

Ik had nog een voorbeeld die zal ik hier straks eens droppen. Een redelijk getalenteerde middenvelder die 2 jaar lang echt geen centimeter op schoot. Wordt een jaartje verhuurd aan Vizela (2e niveau Portugal) en die man staat ineens op het punt om international te worden. 

Mwah, ik ben niet zo'n fan van die sterren op zich @Elsjorro1990. Als zo'n speler op 2,5 ster binnenkomt en hij zich rustig ontwikkeld, terwijl de rest van jouw team dat ook doet, is het niet zo gek dat hij op die 2,5 ster blijft staan. Dat wil niet zeggen dat hij geen betere speler is geworden. Dat zegt alleen dat hij in de pikorde niet opgeschoven is. Ik snap het punt dat je probeert te maken hoor, heb het zelf ook al gezien ;) 

Wat mij dan meer steekt is dat die progressie bar wel groeit maar de attributen niet mee groeien. Dus FM vindt dat zijn CA wel gegroeid is maar laat dit in de attributen niet zien. Ik zit wel nog in het eerste seizoen dus wellicht komen er nog spikes...

3 minuten geleden zei Daniell:

Mwah, ik ben niet zo'n fan van die sterren op zich @Elsjorro1990. Als zo'n speler op 2,5 ster binnenkomt en hij zich rustig ontwikkeld, terwijl de rest van jouw team dat ook doet, is het niet zo gek dat hij op die 2,5 ster blijft staan. Dat wil niet zeggen dat hij geen betere speler is geworden. Dat zegt alleen dat hij in de pikorde niet opgeschoven is. Ik snap het punt dat je probeert te maken hoor, heb het zelf ook al gezien ;) 

Wat mij dan meer steekt is dat die progressie bar wel groeit maar de attributen niet mee groeien. Dus FM vindt dat zijn CA wel gegroeid is maar laat dit in de attributen niet zien. Ik zit wel nog in het eerste seizoen dus wellicht komen er nog spikes...

Ja ik snap wat je bedoeld.

Ik heb hieronder even een voorbeeld:

20211111092855_1.thumb.jpg.51acd6cc28633a40fa5ff2dcba4da496.jpg

Bartosz Urbanski. Op zich niks geks te zien, een hele talentvolle voetballer. Maar nu komt het: Zijn ontwikkelingsgrafiek. Bare in mind dat hij van maart 2037 t/m juli 2039 in mijn jeugd gezeten heeft, zowel in de o19 als in Cottbus 2. Het jaar 39-40 werd hij verhuurd aan Vizela, een nietszeggend clubje op het 2e niveau van Portugal:

20211111093033_1.thumb.jpg.8bc83676827c6e8880ea74348ed85cd9.jpg

En dan zie je in de lijngrafiek alleen de attributen die met zijn positie te maken hebben. Compleet ziek hoe hij in die uitleenbeurt op sommige plekken +3/+4 krijgt.

Nog een voorbeeld: Justin Buchler. Was volgens mijn assisten/HOYD een van de absolute toptalenten van de opleiding:

20211111093318_1.thumb.jpg.30990aa44c9f9b93f66ad0547c389141.jpg

Krijgt nog steeds een 4,5 ster potentieel tov van mijn andere middenvelders, waarvan er eentje al Duits international is. Kijk even mee naar zijn grafiek:

20211111093507_1.thumb.jpg.49b1508a5681400f3b7783fa8f0bdc5c.jpg

Moet je zien hoe hij in de jaren 36 t/m eind 39 vrijwel niet beter wordt. Vervolgens wordt die 2 jaar verhuurd aan wederom Vizela, en boem: sommige attributen schieten met +3 omhoog. Daar gaat echt serieus iets niet goed. Wat natuurlijk voor een Youth only challenge wel vrij killing is. 

@Elsjorro1990

Als ik eerlijk ben, zie ik daar niet eens zo heel veel geks... In de beginjaren gaat het inderdaad wel langzamer maar als ik de attributen van die spelers bekijk en daar de groei van aftrek, dan heb je wel twee hele goede jeugdspelers doorgekregen. Was op dat moment het niveau van de jeugdcompetities niet gewoon te laag voor hen, waarna ze op een gewenst niveau gaan spelen en het opeens lijkt alsof ze veel harder groeien? 

Eén van de belangrijkste zaken in het ontwikkelen van spelers is dat je ervoor zorgt dat ze genoeg weerstand krijgen (maar ook niet teveel). Ze hebben in jouw jeugdelftallen ook echt wel wat groei laten zien, het is niet zo dat die grafieken vooraan helemaal vlak zijn. Ik doelde zelf meer op het volgende:

image.png.a9872c8e7da69e1d5b1f8f861fb75e8f.png

Als je naar deze grafiek kijkt, zou je denken dat deze speler een veel betere voetballer is geworden in de afgelopen maanden. Als we kijken naar de wijzigingen in zijn attributen, is dat absoluut niet het geval (hij is hier en daar zelfs achteruit gegaan):

image.png.0124bf95c00f961a7867186818505d26.png

3 minuten geleden zei Daniell:

@Elsjorro1990

Als ik eerlijk ben, zie ik daar niet eens zo heel veel geks... In de beginjaren gaat het inderdaad wel langzamer maar als ik de attributen van die spelers bekijk en daar de groei van aftrek, dan heb je wel twee hele goede jeugdspelers doorgekregen. Was op dat moment het niveau van de jeugdcompetities niet gewoon te laag voor hen, waarna ze op een gewenst niveau gaan spelen en het opeens lijkt alsof ze veel harder groeien? 

Eén van de belangrijkste zaken in het ontwikkelen van spelers is dat je ervoor zorgt dat ze genoeg weerstand krijgen (maar ook niet teveel). Ze hebben in jouw jeugdelftallen ook echt wel wat groei laten zien, het is niet zo dat die grafieken vooraan helemaal vlak zijn. Ik doelde zelf meer op het volgende:

image.png.a9872c8e7da69e1d5b1f8f861fb75e8f.png

Als je naar deze grafiek kijkt, zou je denken dat deze speler een veel betere voetballer is geworden in de afgelopen maanden. Als we kijken naar de wijzigingen in zijn attributen, is dat absoluut niet het geval (hij is hier en daar zelfs achteruit gegaan):

Ik zou een legio van dit soort voorbeelden kunnen maken, ook van spelers die vanaf dag 1 in mijn basisteam komen en vrijwel niet groeien. De groei van die speler in een jaar tijd t.o.v. 3 jaar jeugd is wel erg gek hoor.

Ze onderkennen dit overigens ook op de SI forums en spreken al van een game-breaking bug. Heel veel mensen hebben hier last van. 

5 minuten geleden zei Elsjorro1990:

Ik zou een legio van dit soort voorbeelden kunnen maken, ook van spelers die vanaf dag 1 in mijn basisteam komen en vrijwel niet groeien. De groei van die speler in een jaar tijd t.o.v. 3 jaar jeugd is wel erg gek hoor.

Ze onderkennen dit overigens ook op de SI forums en spreken al van een game-breaking bug. Heel veel mensen hebben hier last van. 

Ik ontken ook niet dat het een probleem is maar het is in mijn ogen vrij logisch dat een speler piekt wanneer hij ineens de gewenste weerstand krijgt. De ontwikkeling in de jeugd gaat wel echt te langzaam, dat ben ik met je eens. Ik probeer alleen te zeggen dat het niet vreemd is dat een speler ineens beter wordt als hij op een hoger niveau gaat spelen. 

Dat van mij lijkt overigens vooral een UI probleem te zijn, een maand later ziet het er ineens zo uit (de ontwikkeling van de attributen loopt dus achter op de progressie grafiek):

image.png.a9fd987168b87d41e42e5e43a74406cf.png

Ook vreemd dat bepaalde attributen opeens een punt hoger zijn en er geen pijltje bij staat. Ik meen me te herinneren dat er vorig jaar ook een probleem was met die pijltjes? (kijk eens naar hoekschoppen, voorzetten, vrije trappen, afstandschoten, verre inworpen, concentratie, teamgeest, sprongkracht en snelheid) Allemaal een punt omhoog maar geen pijltjes :sorry:

2 minuten geleden zei Daniell:

Ik ontken ook niet dat het een probleem is maar het is in mijn ogen vrij logisch dat een speler piekt wanneer hij ineens de gewenste weerstand krijgt. De ontwikkeling in de jeugd gaat wel echt te langzaam, dat ben ik met je eens. Ik probeer alleen te zeggen dat het niet vreemd is dat een speler ineens beter wordt als hij op een hoger niveau gaat spelen. 

Dat van mij lijkt overigens vooral een UI probleem te zijn, een maand later ziet het er ineens zo uit (de ontwikkeling van de attributen loopt dus achter op de progressie grafiek):

image.png.a9fd987168b87d41e42e5e43a74406cf.png

Ook vreemd dat bepaalde attributen opeens een punt hoger zijn en er geen pijltje bij staat. Ik meen me te herinneren dat er vorig jaar ook een probleem was met die pijltjes? (kijk eens naar hoekschoppen, voorzetten, vrije trappen, afstandschoten, verre inworpen, concentratie, teamgeest, sprongkracht en snelheid) Allemaal een punt omhoog maar geen pijltjes :sorry:

Ik snap je punt. Laat ik dan stellen dat het wel degelijk anders is als in FM21. Ik heb daar 2 youth only challenges gedaan en kan me dit niet herinneren. Jeugdspelers werden daar de eerste 2 jaar wel degelijk beter, als ze een hoog PA hadden. 

Afijn, ik zal beginnen met hier wat screens te droppen. Er zijn 20 seizoenen die ik jullie moet laten zien. Aangezien de animo hier qua screens laag is, ga ik maar wat leven in de brouwerij brengen in de volgende post. Dus al vast sorry voor de dubbel 

Youth only Challenge Cottbus:

Ik was er al een tijdje over uit dat ik dit jaar de challenge zou beginnen in Duitsland. Ik heb hem vorig jaar gecomplete in Engeland en in Nederland. Die in Nederland was niet helemaal volgens de regels, daar ik begon met mijn eigen clubje uit het dorp waar ik weg kwam uit de 3e klasse, maar daarom niet minder moeilijk.

We skippen een jaar en zien o.a. Preussen Munster en Energie Cottbus promoveren naar de 3. Bundesliga. Cottbus doet bij mij direct een belletje rinkelen. Als club heeft het natuurlijk best wel wat historie in het duitse voetbal en ik meen me te herinneren dat er hier iemand vorig jaar ook succes had.

We gaan dus voor Cottbus:

Start.thumb.png.1f78c349aeb74b3152f51f0d74e4ac27.png

First things first: De transfers

Transfers.thumb.png.faab2b55702635991c35d601051bf90f.png

We verliezen hier direct even by far de allerbeste speler van de selectie. Hij had een release fee in zijn contract, dus er was niks wat we konden doen. Omdat ik inmiddels al zo ver ben dat hij met pensioen is kan ik jullie wel verklappen dat hij behoudens een 10-tal wedstrijden Bundesliga 1/2 niks van zijn carriere gemaakt heeft.

De eindstand: Ik vermoedde al dat we niet heel veel problemen zouden krijgen met niet degraderen. Het is best een prima selectie met jongens als Pronichev en Hauptstein. We eindigen dus op een hele nette 6e plek, met toch wel degelijk wat afstand tot de promotieplekken.

Eindstand.thumb.png.6dd4a5d15f4468359b8b947ecf07bc4e.png

De preview. deze ziet er niet meer uit zoals we hem kennen vanuit FM21. I.p.v. regeltjes, zien we nu cijfers. En die cijfers vertellen een boel ellende. We doen het niet meer met gele regeltjes, maar met rode cijfers. Nu weten we vanuit FM21 dat die previews niet altijd zijn wat ze lijken. Ook deze preview wordt namelijk als een uitstekende intake weggezet. We gaan het zien, het 1e seizoen kunnen we niet teveel verwachten:

Aankondiging.thumb.png.7ace8e2ecb3d829cbbbad86f3a363346.png

Vervolgens komt natuurlijk het moment van de intake zelf. Dit is lang niet gek. Ook dit is namelijk een beetje op de schop gegooid. Onze HOYD ranked de spelers al op elite, top,goede en degelijke talenten. Zodat je in elk geval een beetje weet wat je kunt verwachten. Nu is onze HOYD natuurlijk wel dikke poep. Ik kan jullie dan ook verklappen dat beide elite talenten vrijwel geen wedstrijd voor ons gespeeld hebben, maar dat er tussen de toptalenten wel wat zat.

Exponenten.thumb.png.714ed6ff090c4bbebd42b3f5142b88a8.png

Na tekenen van zijn contract lijkt Gega ineens een toptalent te zijn. Hij zal dan ook vrij snel aanhaken bij onze basis:

Gega.thumb.png.6d8fc2a4bff695fcd42fc2d7235f1f55.png

Ook Eroglu, die niet eens op deze intakescreen staat zo slecht werd hij ingeschat, word in de toekomst een zeer belangrijke speler voor ons team:

Eroglu.thumb.png.2d8c627828d9082c3e3acfd6dc4560cb.png

En dan is er ook nog Joseph Osei. Ik heb geen screen van hem gemaakt, maar ik kan jullie wel verklappen dat hij 20 seizoenen later nog steeds basisspeler is in de Bundesliga. Geinig wel dat ik al weet wat er gaat gebeuren.

Afijn, omdat ik jullie 20 seizoenen moet laten zien en niet de boel compleet vol wil spammen met dubbelposts ga ik per 2 seizoenen updaten.

Cottbus 2023-2024:

Transfers.thumb.png.2978c460d150a64964b8a71d9238aebd.png

Volgens mij verloren we dit jaar niemand die opviel. Dat is soms wat lastig te beoordelen, omdat spelers die uit hun contract lopen hier niet opstaan. Ik heb namelijk de regel dat ik spelers niet verkoop, tenzij ze echt heeeeeeeeel erg lastig gaan doen, of als de release clause geactiveerd wordt. In tegenstelling tot voorgaande jaren willen spelers nu wel heeeel vaak een clausule, maar goed. Ik heb liever dat ik zo lang mogelijk de kans heb het contract te verlengen. Zeker als we ooit in de Bundesliga geraken, is de financiele kant geen probleem meer. Dan heb ik liever da tik iemand in zijn laatste half jaar nog overtuig, dan dat ik hem te vroeg verkoop. Spoiler alert wel alvast dan maar: Wanneer ze eenmaal hun gedachten op een vertrek gezet hebben lijkt het bijna ondenkbaar dat ze dit nog omdraaien. 

Afijn, we draaien een soortgelijk seizoen als vorig jaar. Als ik het me goed herinner heb ik dit seizoen Osei en Eroglu aan het eerste laten ruiken. Gega zou na dit seizoen volgen omdat hij zich ineeens heeeeeel hard ontwikkelde.

Season.thumb.png.636b340285a415ac9565058494ecd6d2.png

De preview leek erg op die van vorig jaar, ware het niet dat die nog 4,5 ster kreeg. Deze krijgt er 3, wat officieel inhoud dat ik er niks van verwacht. 

Preview.thumb.png.cd0e207ba421e0639fa501e057d11d5e.png

Klopt wel dus. Barry is de enige die gesigned wordt en de intake is zelfs nog maar 2 sterren waard. Ik kan verklappen dat Barry zijn wedstrijden uiteindelijk wel gepakt heeft, maar dat was meer uit noodzaak.

Intake.thumb.png.037a4c23cc5bd205b9d775fd5e420494.png

Berry:

Berry.thumb.png.07176da1fe4ea1a715b61031ccb4c05b.png

Stats van het seizoen:

584836928_Teamstats.thumb.png.1c21f89f15296fa76fcc8ccf11ac5035.png

Nog maar een update dan? Het worden wel wat dubbelposts zo, maar ik moet bijtrekken anders loop ik steeds verder weg van de laatste update.

Cottbus 2024-2025:

Transfers.thumb.png.c2085719774ff1090526a9200740cdb1.png

De preview dit jaar was nog erger dan die van het jaar ervoor. Allemaal rood, maar toch een 5 sterren intake? Ik snap het niet helemaal. 

Voorbeschouwing.thumb.png.83113941cca077149eda1a153034aee4.png

Intake zelf is weer 2 steren. we mogen natuurlijk ook niet teveel verwachten zo in de eerste jaren. Kitenge en Weber zullen uiteindelijk een rol van betekenis gaan spelen voor ons, al is het een kleine.

Intake.thumb.png.99818143e888dd74035e7ba93fd803f7.png

Kitenge.thumb.png.bc5b97baaaf22b2998391550d6205493.png

Weber.thumb.png.b28c36d8742c5e81c39e3f8b85abe025.png

We doen het dit jaar in de competitie wat minder. Pronichev, toch een meer dan goede spits voor dit niveau, krijg ik maar moeilijk aan het scoren. Het was een seizoen om snel te vergeten.

757010877_Leaguetable.thumb.png.e3ff48716258a48aef8b094d4ed3a621.png

Cottbus 2025-2026:

20211029084715_1.thumb.jpg.7726c01bc291957444109a78698ee87e.jpg

Deze intake lijkt al weer wat beter te worden. We zouden een talentvolle vleugelspeler ontvangen. Daarmee is direct ook alles gezegd. Volgens mij heb ik na deze intake voor het eerst een nieuwe HOYD aangenomen, maar ik kan er een seizoentje naast zitten.

Voorbeschouwing.thumb.jpg.be1f4f6d07754d655756bd91767ab20a.jpg

In elk geval 1 groen lijntje. En ook hier kan ik je vertellen dat Peter Menke in 2041 nog steeds onderdeel is van de selectie, hetzij wel op zeer onregelmatige basis. Verder was de intake bagger slecht.

Intake.thumb.jpg.59ef70eecc33c89c8492a1f401ff4c0e.jpg

Menke.thumb.jpg.c945ee4f7ae302300d4047be322afc8f.jpg

Zo slecht als de intake was, zo goed going het in de competitie. We worden vrij makkelijk kampioen en mogen ons daarom gaan opmaken voor de 2. Bundesliga. Pronichev had het dit jaar wel op zijn heupen en met Osei en Hauptstein achterin, zat alles potdicht. 

Eindstand.thumb.png.9f0b42b37d0ea6d8f6f5cf25aad4ab7e.png

Beste regens tot nu toe:

Eroglu, die niet eens naar voren kwam de vorige intake, heeft ook een prima seizoen gedraaid. Ik ben er best content mee.

Eroglu.thumb.png.b5eef42373830dcae73fc545d5a58c7d.png

Hetzelfde geld eigenlijk voor Gega. Het is geen absolute goalgetter, maar hij legt ze er zeer regelmatig in. 2 van dit soort spelers uit je eerste intake is vrij netjes dunkt me. 

Gega.thumb.png.e3742d1f9eaac744fba3a3934ee619db.png

Ook krijgen we te maken met onze eerste poach:

Poach.thumb.png.d5a788b773bb64431e5aae8feae36552.png

En zijn dit onze season stats:

Stats.thumb.png.c2d7d734cdab3411dcbb762a5ec5c3de.png