Jump to content

FM Café

Fantasy

Recommended Posts

Typisch FM na een goede reeks na de winterstop in 3 wedstrijden alles weer verkloot. Terug gezakt naar de 2e plaats en uit de beker. Opvallend is dat ik 3 keer gelijk speel maar veel steker ben dan de tegenstander. XG score is altijd ruim hoger dan die van de tegenstander en de tegenstander komt bijna nooit boven de 1 XG zelfs Ajax niet. 

image.png.e1ae0a12ec4aba6ecf004e30e61184e8.png

3 uur geleden zei Arezo:

Spelmaker voor defensie (d/v) of CM (v). Dan krijg je wel balans (ik haak in omdat dit ook is wat ik eerder bedoelde). op 10 zou ik dan geen spelmaker meer doen. Kanté is denk ik een prima CM (v)

Deze bedoelde @Nummerke10, ik vind het hele interessante theorie.

Gekeken vriendje. Ga niet doen dit. Ten eerste selectie niet heb om met 3 centre backs te spelen en ook nog 1-2 op de bank te zetten. Daarnaast heb echt behoorlijk veel wingers zkr 2-4 van erg goede kwaliteit. En hij werd goed kampioen dat zkr maar CL en Fa Cup niet bijzonder. Maar heeft wel Tuchel zijn taktiek goed nagebootst iig :)

4 uur geleden zei Urbeto:

Wat bij mij soms werkt is bewust meerdere malen weinig redelijke boden doen op een speler, waardoor de club ze steeds afwijst. Mocht een speler echt naar jou toe willen, zullen ze op termijn wel een keer gaan klagen over het herhaaldelijke afwijzen van de boden. Transferverzoek --> Nummerke10 kan toeslaan ;) 

ih80MER.png

7cVEKym.png

Er gaat haast niets boven het transfervrij binnenhalen van dit soort talenten:P

dat weinig bieden doe ik ook. Speler wordt ook vaak ontevreden dan. Echter blijven clubs in tegenstelling tot vorige fm's gewoon vasthouden aan een hoge transfersom.

41 minuten geleden zei Michiel RAFC:

Die andere moet je ook nog wel kunnen wegkapen toch? Allemaal kleinere clubjes. Meestal hebben ze bij River ook vrij lage ontsnappingsclausules. 

Die anderen zijn al weggekaapt en door mij verhuurd, hele lijst die ik deelde is van mij haha :D 9 van de top 25 zijn verbonden aan Tottenham, een paar anderen zijn ook nog interessant...

Edit: de nummers 1, 2, 4 en 6

Spoiler

image.thumb.png.4956e58abcf503aa67edfe2966789e2e.png

image.thumb.png.17d13f4ff6d47a3037f7dede709cf7dd.png

image.thumb.png.30bcfcd45f4d1903a84c9ce31070a4eb.png

image.thumb.png.1c2bf1c480a5a990908a08383956e42c.png

Edited by Nummerke10

4 uur geleden zei Kyrill:

Gekeken vriendje. Ga niet doen dit. Ten eerste selectie niet heb om met 3 centre backs te spelen en ook nog 1-2 op de bank te zetten. Daarnaast heb echt behoorlijk veel wingers zkr 2-4 van erg goede kwaliteit. En hij werd goed kampioen dat zkr maar CL en Fa Cup niet bijzonder. Maar heeft wel Tuchel zijn taktiek goed nagebootst iig :)

Was ook niet bedoeld dat je het 1 op 1 moet overnemen natuurlijk, jij bent een betere manager dan Tüchel. Meer ter inspiratie.

Ik ga een beetje sjoemelen. Ik ga de financiële slagkracht van Dynamo gebruiken om jonge Indonesische talenten te kopen, zodat ze zich beter en sneller kunnen ontwikkelen. Een extra boost geven, if you will. Bovendien komt er zo wat geld binnen in de competitie, zodat de clubs (hopelijk) hun faciliteiten kunnen moderniseren.

Op 1-12-2021 om 23:02 zei Kyrill:

6 van de laatste 8 duels mijn team Chelsea hogere xG halen 1 zege  1 gelijkspel en 6 nederlagen...

Ik word genaaid waar ik bij sta deze FM is niet normal meer dit...

Begint pijn te doen. Mijn taktiek bijgevoegd.....

Ik voel me echt vies man. Ik ben echt 100% vervloekt deze versie...

Jullie kijk hierop? @Nom de Guerre @Karlo @MNie @FlyD @neva @Nummerke10 @RubenS2 op Leeds uit na heb ik ook elke keer zelfde formatie gedaan....

Ergste was net Westham United uit.. Bij 3 schoten op doel hadden ze 3 goals al bij 4 schoten al 4 goals en bij 5 schoten op doel 5 en ze hadden xG van onder de 1.5 maar gaat echt NERGENS meer over...:5:5 Gelukkig is dit een ''test'' save maar ik ga serieus overwegen nu al terug naar FM 21 of 20 te gaanl...

20211201224256_1.jpg

20211201225616_1.jpg

20211201225656_1.jpg

20211201225710_1.jpg

20211201225725_1.jpg

20211201225739_1.jpg

20211201225753_1.jpg

20211201225813_1.jpg

20211201225825_1.jpg

20211201230029_1.jpg

20211201230033_1.jpg

Ik zie deze mention nu pas, sorry.

Vasthouden aan één formatie is een goed ding. Je kunt prima uit en thuis uit gaan van dezelfde tactiek en dan in de wat lastigere uitwedstrijden wellicht iets behoudender spelen en wat meer op de counter.

Maar als ik dan doorscroll naar je tactiek... Wat dacht je?! Ik ga elke mogelijke instructie aanvinken? ;c

Zie ook al dat meerdere mensen prima tips hebben gegeven, dus dat ga ik niet meer doen. Voornaamste problemen dus een BWM op DM, een veel te aanvallende rechterkant met een WBat en MEZat en dus onnodig veel instructies.

4 minuten geleden zei Karlo:

Ik zie deze mention nu pas, sorry.

Vasthouden aan één formatie is een goed ding. Je kunt prima uit en thuis uit gaan van dezelfde tactiek en dan in de wat lastigere uitwedstrijden wellicht iets behoudender spelen en wat meer op de counter.

Maar als ik dan doorscroll naar je tactiek... Wat dacht je?! Ik ga elke mogelijke instructie aanvinken? ;c

Zie ook al dat meerdere mensen prima tips hebben gegeven, dus dat ga ik niet meer doen. Voornaamste problemen dus een BWM op DM, een veel te aanvallende rechterkant met een WBat en MEZat en dus onnodig veel instructies.

Maakt niks uit en dat is te merken ja want ik heb ook al nieuwe screens gepost dat ik al die instructies NIET heb en ook niet dat van die middenvelders. De RB staat op aanval ja maar de LB staat al heellang op defensief. Bedankt voor meedenken, waardeer het :)

2 minuten geleden zei Kyrill:

Maakt niks uit en dat is te merken ja want ik heb ook al nieuwe screens gepost dat ik al die instructies NIET heb en ook niet dat van die middenvelders. De RB staat op aanval ja maar de LB staat al heellang op defensief. Bedankt voor meedenken, waardeer het :)

Deze?

Op 2-12-2021 om 10:53 zei Kyrill:

20211202104121_1.jpg

24 minuten geleden zei Nom de Guerre:

Ik ga een beetje sjoemelen. Ik ga de financiële slagkracht van Dynamo gebruiken om jonge Indonesische talenten te kopen, zodat ze zich beter en sneller kunnen ontwikkelen. Een extra boost geven, if you will. Bovendien komt er zo wat geld binnen in de competitie, zodat de clubs (hopelijk) hun faciliteiten kunnen moderniseren.

Kunnen die wel mee in het niveau? In ieder geval kan het geen kwaad om ze te trainen en vervolgens verder in Europa te verspreiden. 

1 minuut geleden zei Karlo:

Deze?

Ik heb nu dit:

Bij In Possesion en Out of Possesion heb ik nog geen 5-10% van de totale instrucite aanstaan....

Dit is voor mij alles bij elkaar nog geen 15% instrucities aan van wat ik gewend ben...

Maar als je feedback hebt prima, hoor het graag :)

20211203121337_1.jpg

20211203121342_1.jpg

20211203121347_1.jpg

8 minuten geleden zei Kyrill:

Ik heb nu dit:

Bij In Possesion en Out of Possesion heb ik nog geen 5-10% van de totale instrucite aanstaan....

Dit is voor mij alles bij elkaar nog geen 15% instrucities aan van wat ik gewend ben...

Maar als je feedback hebt prima, hoor het graag :)

20211203121337_1.jpg

20211203121342_1.jpg

20211203121347_1.jpg

Wel nog dezelfde rollen?

Ik probeer te achterhalen wat de manier van spelen is die je zou willen zien, op basis van je instructies. Als ik kijk naar je mentaliteit (balanced), de aanwezigheid van hit early crosses, counter en lower LOE zou je kunnen zeggen dat je wilt inzakken en een vorm van countervoetbal wilt spelen (wat denk ik prima kan met dit Chelsea), alleen de aanwezigheid van run at defence, lower tempo en higher LOE spreekt dit dan weer tegen. 

Het lijkt me dus verstandig is dat je daar eerst een keuze in gaat maken. Het gaat er om dat het in zijn geheel een logisch pakket is van formatie, rollen en instructies. 

1 uur geleden zei Karlo:

Wel nog dezelfde rollen?

Ik probeer te achterhalen wat de manier van spelen is die je zou willen zien, op basis van je instructies. Als ik kijk naar je mentaliteit (balanced), de aanwezigheid van hit early crosses, counter en lower LOE zou je kunnen zeggen dat je wilt inzakken en een vorm van countervoetbal wilt spelen (wat denk ik prima kan met dit Chelsea), alleen de aanwezigheid van run at defence, lower tempo en higher LOE spreekt dit dan weer tegen. 

Het lijkt me dus verstandig is dat je daar eerst een keuze in gaat maken. Het gaat er om dat het in zijn geheel een logisch pakket is van formatie, rollen en instructies. 

Kante staat als Ball Winning Midfielder en Jorginho, Kovacic of Saul daarnaast als Mezalla attack. Thnx voor je tips geweldig zeg :)  Ik wil/ga eigenlijk vooral spelen vanuit positief alleen uit bij de meeste tegenstanders merk ik dat positief en aanvallend spel echt helemaal niks oplevert qua kansen, goals etc. Dus dan speel ik wel cautious of defensief maar thuis zet ik hem op positief. Ik zal wat hogere lijn van instructie doen dan idd, thnx.  En dan counter press en hold shape? Of kan ik die twee beter omdraaien? Want ik zag je reacties in Algemene taktieken discussie topic dat jij vindt dat counter en counter press allebei aanstaan weinig tot geen effect heeft als ik het me goed herinner? Naar aanleiding van wat je nu zegt heb ik het aangepast en kom ik tot dit:

20211203143022_1.jpg

20211203143026_1.jpg

20211203143034_1.jpg

3 minuten geleden zei Kyrill:

Kante staat als Ball Winning Midfielder en Jorginho, Kovacic of Saul daarnaast als Mezalla attack. Thnx voor je tips geweldig zeg :)  Ik wil/ga eigenlijk vooral spelen vanuit positief alleen uit bij de meeste tegenstanders merk ik dat positief en aanvallend spel echt helemaal niks oplevert qua kansen, goals etc. Dus dan speel ik wel cautious of defensief maar thuis zet ik hem op positief. Ik zal wat hogere lijn van instructie doen dan idd, thnx.  En dan counter press en hold shape? Of kan ik die twee beter omdraaien? Want ik zag je reacties in Algemene taktieken discussie topic dat jij vindt dat counter en counter press allebei aanstaan weinig tot geen effect heeft als ik het me goed herinner? Naar aanleiding van wat je nu zegt heb ik het aangepast en kom ik tot dit:

20211203143022_1.jpg

20211203143026_1.jpg

20211203143034_1.jpg

Karel, rustig aan :) ik heb je helemaal nog geen adviezen gegeven, ik heb een aantal observaties gedaan en je vervolgens een vraag gesteld; Hoe wil je spelen? Gaan we daarna stap voor stap kijken wat daar bij past. (y)

1 minuut geleden zei Karlo:

Karel, rustig aan :) ik heb je helemaal nog geen adviezen gegeven, ik heb een aantal observaties gedaan en je vervolgens een vraag gesteld; Hoe wil je spelen? Gaan we daarna stap voor stap kijken wat daar bij past. (y)

Oh geen zorgen vriend, ik ben rustig hoor. Ik download ook nooit taktieken dus een keer wat aanpassingen nav jouw advies of die  van Guido etc is prima.

Hoe ik wil spelen:

Thuis positief voetbal op basis van balbezit en veel  en hoge druk/hoge lijn

Uit: Defensief en voorzichtig voetbal omdat aanvallend voetbal voor geen meter werkt.

7 minuten geleden zei Kyrill:

Oh geen zorgen vriend, ik ben rustig hoor. Ik download ook nooit taktieken dus een keer wat aanpassingen nav jouw advies of die  van Guido etc is prima.

Hoe ik wil spelen:

Thuis positief voetbal op basis van balbezit en veel  en hoge druk/hoge lijn

Uit: Defensief en voorzichtig voetbal omdat aanvallend voetbal voor geen meter werkt.

Waarom zo'n groot verschil in uit en thuis? Chelsea moet toch goed genoeg zijn om (buiten City, Liverpool, United en wellicht Spurs en Arsenal) ook in uitwedstrijden het spel te kunnen maken?

Maar goed, wat jij wil. Ik heb trouwens even gekeken naar Chelsea in FM21 + de laatste update.

THUIS

PFat

Lukaku

IWsu            AMat            APsu

Pulisic         Havertz         Ziyech

VOLsu     DLPsu

Kanté    Jorginho

WBsu        CDde        CDde       WBat
Chilwell     T.Silva     Rudiger     James

SKsu

Mendy

mentality - positive
in possession - shorter passing, higher tempo, work ball in box, be more expressive
in transition - counter-press, distribute to CB's and FB's en soms counter

out of posession - higher D-line, standard LOE, offside trap, more urgent pressing, tight marking

UIT

TMat

Lukaku

IWsu            AMat            APsu

Pulisic         Havertz         Ziyech

BWMsu     DLPsu

Kanté    Jorginho

WBsu        CDde        CDde       WBat
Chilwell     T.Silva     Rudiger     James

SKde

Mendy

mentality - balanced
in possession - standard passing, higher tempo, narrow width, hit early crosses en soms pass into space
in transition - counter

out of possession - standard D-line, lower LOE, tight marking, get stuck in (maar uitzetten bij teveel kaarten)

Hiermee zou ik beginnen en dan goed kijken tijdens wedstrijden wat er gebeurt, bij voorkeur in extended highlights. Na de wedstrijd kun je eventueel ook kijken onder Team Report > Match analysis > Match om te kijken voor dingen die goed of minder goed gaan. 

Ik laat nu even voor wat ik al heb, anders krijg dalijk weer "verwijt" van je te snel aanpas. Thnx voor tijd en moeite! Ik zie net btw ik Jorginho als Advanced playmaker heb en hij scoorde net hattrick en 9.1 in 3-4 winst uit bij Newcastle United uit. Positief speelde ik en soms cautious gedurende wedstrijd. Maar tegen geen enkel team uit heb ik goede ervaringen met aanvallende mentaliteit... Thiago Silva en Rüdiger heb ik niet meer. Speel nu met Fati op rechts en Luis Díaz op links. Centraal achterin staan Pavard en Sule en als backups Chalobah en Malang Sarr. Maar Pulisic speelt ook regelmatig op AML of AMR. Alleen Dybala moet zijn vorm nog herpakken en Havertz heeft ook niet echt goed seizoen.