Jump to content

FM Café

Fantasy

Recommended Posts

6 van de laatste 8 duels mijn team Chelsea hogere xG halen 1 zege  1 gelijkspel en 6 nederlagen...

Ik word genaaid waar ik bij sta deze FM is niet normal meer dit...

Begint pijn te doen. Mijn taktiek bijgevoegd.....

Ik voel me echt vies man. Ik ben echt 100% vervloekt deze versie...

Jullie kijk hierop? @Nom de Guerre @Karlo @MNie @FlyD @neva @Nummerke10 @RubenS2 op Leeds uit na heb ik ook elke keer zelfde formatie gedaan....

Ergste was net Westham United uit.. Bij 3 schoten op doel hadden ze 3 goals al bij 4 schoten al 4 goals en bij 5 schoten op doel 5 en ze hadden xG van onder de 1.5 maar gaat echt NERGENS meer over...:5:5 Gelukkig is dit een ''test'' save maar ik ga serieus overwegen nu al terug naar FM 21 of 20 te gaanl...

20211201224256_1.jpg

20211201225616_1.jpg

20211201225656_1.jpg

20211201225710_1.jpg

20211201225725_1.jpg

20211201225739_1.jpg

20211201225753_1.jpg

20211201225813_1.jpg

20211201225825_1.jpg

20211201230029_1.jpg

20211201230033_1.jpg

Edited by Kyrill

Als ik persoonlijk naar je tactieken kijk, maak je het volgens mij zelf heel erg ingewikkeld met van alles wat tegen elkaar inwerkt. Als ik zelf tactiek maak begin ik bij  2/3 opties per vak ( IP, transitie en OOP ) en vandaar kijk ik waar het mis gaat of wat voor doelpunten ik tegen krijg. Die xG zitten in verhouding zo dicht bij elkaar dat het inderdaad allemaal wel eens de verkeerde kant kan opvallen.

1 uur geleden zei RubenS2:

Iemand enig idee of er al een database bestaat die gaat tot de lagere Belgische afdelingen? Vierde provinciale zou fijn zijn :classic_ninja:

Paar FM's was er eens een vrij accurate die tot vierde provinciale ging, voorlopig op Steam eentje tot tweede provinciale maar de teams in de provinciale reeksen kloppen niet, verder is er ook een fantasy tot twintigste klasse en een paar tot derde nationale.

Edited by Netzwerk

7 uur geleden zei Netzwerk:

Paar FM's was er eens een vrij accurate die tot vierde provinciale ging, voorlopig op Steam eentje tot tweede provinciale maar de teams in de provinciale reeksen kloppen niet, verder is er ook een fantasy tot twintigste klasse en een paar tot derde nationale.

Thanks voor de info! Hopelijk komt er nog een accurate tot vierde provinciale.

9 uur geleden zei Kyrill:

6 van de laatste 8 duels mijn team Chelsea hogere xG halen 1 zege  1 gelijkspel en 6 nederlagen...

Ik word genaaid waar ik bij sta deze FM is niet normal meer dit...

Begint pijn te doen. Mijn taktiek bijgevoegd.....

Ik voel me echt vies man. Ik ben echt 100% vervloekt deze versie...

Jullie kijk hierop? @Nom de Guerre @Karlo @MNie @FlyD @neva @Nummerke10 @RubenS2 op Leeds uit na heb ik ook elke keer zelfde formatie gedaan....

Ergste was net Westham United uit.. Bij 3 schoten op doel hadden ze 3 goals al bij 4 schoten al 4 goals en bij 5 schoten op doel 5 en ze hadden xG van onder de 1.5 maar gaat echt NERGENS meer over...:5:5 Gelukkig is dit een ''test'' save maar ik ga serieus overwegen nu al terug naar FM 21 of 20 te gaanl...

20211201224256_1.jpg

20211201225616_1.jpg

20211201225656_1.jpg

20211201225710_1.jpg

20211201225725_1.jpg

20211201225739_1.jpg

20211201225753_1.jpg

20211201225813_1.jpg

20211201225825_1.jpg

20211201230029_1.jpg

20211201230033_1.jpg

Ik denk persoonlijk dat je eigenwijsheid je nekt (is een compliment, je bent behoorlijk authentiek). Ik ben ook geen kampioenentactiekenmaker. Speel sowieso met 1 BPD. Maak van Mendy een Sweeper Keeper (want dat issie toch?!). Ik zou zelf nooit een BWM middenvelder omdat hij dan alle kanten oprent (en Kanté is veel meer dan dat). Ik zou misschien met deze spelers 4231 spelen. Havertz op 10, Fati is links, Mount op rechts. OPP Is echt teveel instructies. Verder ben je als Chelsea zijnde tegen zeker 17 teams het betere team. Lekker aanvallen man. 

(Wat ik zei, ik ben niet zo goed. Feedback hierop is ook zeker welkom) 

Tot zover het tactische gedeelte. Hoe is de dynamiek (minstens net zo belangrijk als tactiek) binnen je selectie? Trainingen? Ben je net zo lief voor je spelers als voor je medeforumleden? Geef ze complimentjes als ze iets goed doen (trainen) en wees streng als dit niet gebeurd. 
Mocht je echt het gevoel kwijt zijn zou ik lekker een game met PSG starten. Dat kan niet misgaan namelijk. 

Als aller aller laatste tip: leg de lat niet te hoog. Er zijn hier best veel gasten heeeul goed in FM (echt heeeul goed), maar ga je zelf niet vergelijken. En ontspan, het is tenslotte een spelletje :) 

4 minuten geleden zei Arezo:

En ontspan, het is tenslotte een spelletje :)

@KyrillDit blijft het belangrijkste. Ik denk dat het qua aantal instructies ook nogal veel is. Als je bij jezelf nagaat wat bepaalde instructies doen dan zie je ook dat sommige tegenstrijdig zijn. Een complete wingback zal ook naar binnen snijden dus als je dan zegt overlap left terwijl je linksback een CWB is dan werkt dat tegen elkaar in.

Daarnaast snap ik dat je met Lukaku een kopsterke spits hebt maar hij is ook snel en kan goed positie kiezen, dus waarom dan hoge voorzetten? Doe ze gevarieerd, dan kunnen je vleugelspelers ook extra gevaar opleveren. Als je naast Lukaku ook Havertz in de 16 erbij zou hebben dan zou ik het misschien wat meer snappen.

Pak er zoals @mdt zegt een paar uit die je hoe dan ook wil zien en ga vanuit daar verder. Zelf leer ik ook veel van RDF tactics op youtube, die maakt echte tactieken na in FM waardoor je meteen ziet welke instructie leidt tot welk gedrag op het veld. Soms heb je iets in je hoofd zitten maar blijkt uiteindelijk dat dat helemaal niet zo in elkaar steekt.

@Kyrill Kerel, naast het feit dat je best wel pech lijkt te hebben, is je tactiek redelijk unbalanced, op een aantal punten. Ter illustratie.

Je hebt erg aanvallende backs en verdedigers die inschuiven. Dat betekent dat je achterin best wel risico neemt. Dan heb je ergens in de opstelling tegenwicht nodig, iemand die de balans bewaakt. Normaliter zou dat je DMC kunnen zijn. Echter, die heeft een superagressieve rol die niet draait om balans bewaken, maar om druk zetten op de speler in balbezit, waardoor hij frequent uit positie zal spelen. Omdat je backs en verdedigers ook risico nemen, ben je met name in de omschakeling erg kwetsbaar. Als een tegenstander er op de counter uitkomt en een kans krijgt, is het waarschijnlijk ook gelijk een goede kans. Dat lijkt redelijk te matchen met de xG-verhalen en je eigen gevoel.

@Nummerke10 

https://strikerless.com/2020/03/01/understanding-roles-in-fm-the-defenders/

https://strikerless.com/2018/05/23/understanding-roles-in-football-manager-and-real-life-part-2/

https://strikerless.com/2018/05/16/understanding-roles-in-football-manager-and-real-life-part-1/

Misschien heb je daar ook iets aan.

11 uur geleden zei mdt:

Als ik persoonlijk naar je tactieken kijk, maak je het volgens mij zelf heel erg ingewikkeld met van alles wat tegen elkaar inwerkt. Als ik zelf tactiek maak begin ik bij  2/3 opties per vak ( IP, transitie en OOP ) en vandaar kijk ik waar het mis gaat of wat voor doelpunten ik tegen krijg. Die xG zitten in verhouding zo dicht bij elkaar dat het inderdaad allemaal wel eens de verkeerde kant kan opvallen.

2 uur geleden zei Arezo:

Ik denk persoonlijk dat je eigenwijsheid je nekt (is een compliment, je bent behoorlijk authentiek). Ik ben ook geen kampioenentactiekenmaker. Speel sowieso met 1 BPD. Maak van Mendy een Sweeper Keeper (want dat issie toch?!). Ik zou zelf nooit een BWM middenvelder omdat hij dan alle kanten oprent (en Kanté is veel meer dan dat). Ik zou misschien met deze spelers 4231 spelen. Havertz op 10, Fati is links, Mount op rechts. OPP Is echt teveel instructies. Verder ben je als Chelsea zijnde tegen zeker 17 teams het betere team. Lekker aanvallen man. 

(Wat ik zei, ik ben niet zo goed. Feedback hierop is ook zeker welkom) 

Tot zover het tactische gedeelte. Hoe is de dynamiek (minstens net zo belangrijk als tactiek) binnen je selectie? Trainingen? Ben je net zo lief voor je spelers als voor je medeforumleden? Geef ze complimentjes als ze iets goed doen (trainen) en wees streng als dit niet gebeurd. 
Mocht je echt het gevoel kwijt zijn zou ik lekker een game met PSG starten. Dat kan niet misgaan namelijk. 

Als aller aller laatste tip: leg de lat niet te hoog. Er zijn hier best veel gasten heeeul goed in FM (echt heeeul goed), maar ga je zelf niet vergelijken. En ontspan, het is tenslotte een spelletje :) 

1 uur geleden zei Nummerke10:

@KyrillDit blijft het belangrijkste. Ik denk dat het qua aantal instructies ook nogal veel is. Als je bij jezelf nagaat wat bepaalde instructies doen dan zie je ook dat sommige tegenstrijdig zijn. Een complete wingback zal ook naar binnen snijden dus als je dan zegt overlap left terwijl je linksback een CWB is dan werkt dat tegen elkaar in.

Daarnaast snap ik dat je met Lukaku een kopsterke spits hebt maar hij is ook snel en kan goed positie kiezen, dus waarom dan hoge voorzetten? Doe ze gevarieerd, dan kunnen je vleugelspelers ook extra gevaar opleveren. Als je naast Lukaku ook Havertz in de 16 erbij zou hebben dan zou ik het misschien wat meer snappen.

Pak er zoals @mdt zegt een paar uit die je hoe dan ook wil zien en ga vanuit daar verder. Zelf leer ik ook veel van RDF tactics op youtube, die maakt echte tactieken na in FM waardoor je meteen ziet welke instructie leidt tot welk gedrag op het veld. Soms heb je iets in je hoofd zitten maar blijkt uiteindelijk dat dat helemaal niet zo in elkaar steekt.

54 minuten geleden zei Nom de Guerre:

@Kyrill Kerel, naast het feit dat je best wel pech lijkt te hebben, is je tactiek redelijk unbalanced, op een aantal punten. Ter illustratie.

Je hebt erg aanvallende backs en verdedigers die inschuiven. Dat betekent dat je achterin best wel risico neemt. Dan heb je ergens in de opstelling tegenwicht nodig, iemand die de balans bewaakt. Normaliter zou dat je DMC kunnen zijn. Echter, die heeft een superagressieve rol die niet draait om balans bewaken, maar om druk zetten op de speler in balbezit, waardoor hij frequent uit positie zal spelen. Omdat je backs en verdedigers ook risico nemen, ben je met name in de omschakeling erg kwetsbaar. Als een tegenstander er op de counter uitkomt en een kans krijgt, is het waarschijnlijk ook gelijk een goede kans. Dat lijkt redelijk te matchen met de xG-verhalen en je eigen gevoel.

@Nummerke10 

https://strikerless.com/2020/03/01/understanding-roles-in-fm-the-defenders/

https://strikerless.com/2018/05/23/understanding-roles-in-football-manager-and-real-life-part-2/

https://strikerless.com/2018/05/16/understanding-roles-in-football-manager-and-real-life-part-1/

Misschien heb je daar ook iets aan.

Wow ik heb deja-vu maar heb ik wel vaker. Anyway ten eerste bedankt voor de liefde, fijne en behulpzame reacties! Het wordt wat veel om iedereen 1op1 alles letterlijk te beantwoorden dus ik pak even de hoofdlijnen eruit.

Even samenvatten om te zien of ik jullie goed begrepen heb:

*De taktiek is /was uit balans

* De backs te aanvallend

*De CV's lopen tevel mee naar voren

*Kan beter 4231 gaan spelen

*Teveel instructies

Ik heb er nu idd 4231 van gemaakt maar nog geen duel gespeeld:

*Je kan zien ik heb vele malen minder tot geen instructies dan ik al had

*Ik heb Mendy nu op Sweeper Keeper support staan

* James op rechts staat nog op attack maar de LB staat op defensief

*1 CV Pavard staat nog op Ball Playing Defender de ander Silva die bijna weg is(1 januari naar Real voor 0 euro) staat op No-Nonsense Center Back

*Kante staat op defensief op ball winning midfielder en Jorginho op Box to Box Midfielder Support

*De wingers zoals ze waren support

*De CAM Havertz niet op de screen maar zojuist hier in game op Advance Playmaker Support gezet

*Heb  Lukaku op attack complete spits gezet

Ten eerste MDT thnx voor je feedback hebt helemaal gelijk hopelijk heb ik het nu minder ingewikkeld gemaakt

Arezo: Thnx maat voor je feedback en tips. Ik spreek idd spelers wekelijks aan of vaker op goede trainingen! Na de wedstrijd en heel af en toe in de rust complimenteer ik ALIJTD spelers die 7 of hoger scoren zeker vanaf 7.5-9.0 dan krijgen ze complimenten. Maar ik ben ook streng ongeacht uit of thuis en zeker tegen kleine teams... Spelers die een 6.4 of lager scoren spreek ik allemaal individueel aan dat ik boos op ze ben of als je zo slecht speelt wordt je altijd gewisseld.  En bij 6.0-6.1 of 5.8.6-2 beoordelingen ben ik wel eens geneigd om officiele waarschuwing te geven of boete van 1 salaris dag. Als spelers zoals Fati of Werner langdurig slecht spelen of niet scoren blijf ik kalm maar zeg ik wel dingen als ''je moet ook assists geven net zo belangrijk '' of ''Als je zo blijft spelen moet ik je een keer gaan banken''

Thnx maatje voor compliment dat ik authentiek ben en lief voor mijn forum leden, vind ik ook! En ben ik ook!

Nummerke 10 en Nom de Guerre: Bedankt voor jullie tips en hulp! Zie de screens voor de aanpassingen ik houd julllie op de hoogte van de komende resultaten! En vanaf januari dat is over paar dagen in game hier komen Dybala, Sule en Retsos erbij! Alleen die laatste heeft geen work permit maar hij is iig flink goedkoper dan in FM21! 

EDIT: Luis Diaz van Porto is er ook per 1 januari hehe op aanraden van @Urbeto ben reuze benieuwd! 2e Edit: hahaha en ook Belotti komt

20211202104121_1.jpg

20211202104151_1.jpg

20211202104155_1.jpg

20211202104201_1.jpg

20211202104206_1.jpg

Edited by Kyrill

Persoonlijk ben ik geen fan van én een nummer 10 én 2 naar binnen komende vleugelspelers. Het wordt voor mij wat te druk in het centrum dan. Ik speel bijna altijd met echte vleugelspelers, een linksvoetige op links en een rechtsvoetige op rechts. Maximaal gebruik ik 1 van de 2 flankaanvallers als inverted winger. 

Geen idee of dat één van de 'problemen' is, of het gewoon een persoonlijk autistisch trekje van mij is. 

Iemand een idee hoe ik het beste James, Alexander-Arnold of Livramento weg kan pesten bij hun club? Vooral die eerste twee ben ik heel geïnteresseerd in. Zij ook in een overstap naar Tottenham maar de clubs hebben ze als niet te koop staan. Livramento zal vooral een klap duiten kosten maar daar zal Southampton wel mee willen werken denk ik.

19 minuten geleden zei Nummerke10:

Iemand een idee hoe ik het beste James, Alexander-Arnold of Livramento weg kan pesten bij hun club? Vooral die eerste twee ben ik heel geïnteresseerd in. Zij ook in een overstap naar Tottenham maar de clubs hebben ze als niet te koop staan. Livramento zal vooral een klap duiten kosten maar daar zal Southampton wel mee willen werken denk ik.

Wat bij mij soms werkt is bewust meerdere malen weinig redelijke boden doen op een speler, waardoor de club ze steeds afwijst. Mocht een speler echt naar jou toe willen, zullen ze op termijn wel een keer gaan klagen over het herhaaldelijke afwijzen van de boden. Transferverzoek --> Nummerke10 kan toeslaan ;) 

ih80MER.png

7cVEKym.png

Er gaat haast niets boven het transfervrij binnenhalen van dit soort talenten:P

1 uur geleden zei Michiel RAFC:

Persoonlijk ben ik geen fan van én een nummer 10 én 2 naar binnen komende vleugelspelers. Het wordt voor mij wat te druk in het centrum dan. Ik speel bijna altijd met echte vleugelspelers, een linksvoetige op links en een rechtsvoetige op rechts. Maximaal gebruik ik 1 van de 2 flankaanvallers als inverted winger. 

Geen idee of dat één van de 'problemen' is, of het gewoon een persoonlijk autistisch trekje van mij is. 

Ik heb je suggestie aangepast alleen de AML op Inside Forward en de AMR op Winger thnx amigo!

Op rechts met rechtsbenige gaat voor mij ''geen probleem'' worden. Alleen op links heb ik net voor heel veel geld Luis Diaz gehaald en die is rechts benig. En tot nu toe doet hij het daar erg goed. De enige ''linksboot'' die ik heb op links is Dybala die is daar ''maar'' 3 sterren terwijl Paulo  4 CA is op zowel AMR, AMC als Spits. Dus hem op AML doen is gewoon mezelf in de voet schieten. Ik heb wel CHO die ''either foot'' heeft maar zowel Diaz, Mount als Pulisic helaas dan idd rechts benig maar zijn allemaal gewoon veel beter op links..

Daarnaast heb je een bbm en een BWM. Daar ben ik ook niet zo fan van als dat je enige 2 middenvelders voor de verdediging zijn. Beide rollen zijn veel onderweg en volgens mij denk jij dat je met de BWM en verdedigende rol hebt, maar die is juist heel agressief op de bal en niet op het houden van positie voor de verdediging.  @Kyrill

Edited by rich ruzzian

2 minuten geleden zei rich ruzzian:

Daarnaast heb je een bbm en een BWM. Daar ben ik ook niet zo fan van als dat je enige 2 middenvelders voor de verdediging zijn. Beide rollen zijn veel onderweg en volgens mij denk jij dat je met de BWM en verdedigende ril hebt, maar die is juist heel agressief op de bal en niet op het houden van positie voor de verdediging.  @Kyrill

Wat voor rol wil je dat ik die ander dan wel geef vriend? Mezalla? Advanced Playmaker?

1 minuut geleden zei Kyrill:

Wat voor rol wil je dat ik die ander dan wel geef vriend? Mezalla? Advanced Playmaker?

Spelmaker voor defensie (d/v) of CM (v). Dan krijg je wel balans (ik haak in omdat dit ook is wat ik eerder bedoelde). op 10 zou ik dan geen spelmaker meer doen. Kanté is denk ik een prima CM (v)

Deze bedoelde @Nummerke10, ik vind het hele interessante theorie.

Edited by Arezo