Jump to content

FM Café

Fantasy

Recommended Posts

Zojuist zei Nummerke10:

Heerlijk einde hoor @Kyrill! Nu een rustige transferzomer en je bent volgend jaar kanshebber op de titel!

Is spoiler maar voor jou maak ik graag uitzondering Willem :) Ja idd heerlijk einde. Probleem is dat ik maar 20% van de ontvangen transfer inkomsten mag herinvesteren....

Dat is mooi zuur. Ik heb bijvoorbeeld MIke Vale voor 29 miljoen(is een verlies maar nog steeds veel geld) aan Aston Villa en ik kreeg maar 5.5 miljoen voor terug om te besteden. Er is heel veel interesse voor Tiago Magalhaes, Bob Martinez, Oshimen en Gabriel Martinelli oa maar zolang ik niet minstens 50-60% van de opbrengst mag houden zie ik geen reden om ze deze zomer al te verkopen...

@Kyrill Daarom, je hoeft waarschijnlijk niet te verkopen, hebt dadelijk lekker de CL-inkomsten en verkoop levert weinig op om zelf te investeren. Teampje bijeen houden en rustig aan die zomer overleven. Dan knallen in de PL en Europa met een team dat op elkaar is ingespeeld :D

2 minuten geleden zei MisterX:

Sinds wanneer is de waarde van een speler geen vast getal meer, maar een range met een boven- en ondergrens?! 

Sinds FM 22 al uit is ;)

Dat is al vanaf seconde een met deze versie ;) 

6 uur geleden zei sennid:

FM22 gekocht, wat logo's gedownload en toen kwam keuzestress. Uiteindelijk voor Sheffield FC gekozen. Maar zit nu al te denken om met Hereford FC te spelen ;c

Speel FM20 en ben net begonnen bij Sheffield FC, zit alleen al wel ~35 jaar in de toekomst :cab:

Hebben ze 2e teams en jeugdteams ook allemaal op de schop gegooid?

Wat ik vaak deed, als ik nieuw bij een club startte, was alle spelers naar het eerste doen. Vervolgens maakte ik per positie een selectie. Nuttige spelers blijven in het eerste, spelers die weg mogen gaan naar het tweede, en de talenten voor de toekomst gaan naar het jeugdteam.

Nu lukt het al niet om spelers vanuit het tweede over te zetten naar het eerste... En overbodige spelers vanuit het eerste kan ik niet naar het tweede zetten. En ook jonge spelers terug zetten naar het jeugdteam gaat vreemd. Soms lijkt dat wel te lukken, soms niet.

Enige optie die ik altijd te zien krijg, is het beschikbaar stellen van de speler voor bijvoorbeeld het jeugd team. Voor bijvoorbeeld 'tot wedstrijdfit' en dan opties voor 45 min, 60 min, 90 min... 

Normaal gesproken was dit allemaal heel duidelijk. Maar in deze FM totaal niet meer?! 

Edited by MisterX

56 minuten geleden zei MisterX:

Ik vind het maar verwarrend. 

Mwah, het geeft je ruimte om te onderhandelen. Binnen een week weet je niet beter.

11 minuten geleden zei MisterX:

Hebben ze 2e teams en jeugdteams ook allemaal op de schop gegooid?

Nee.

11 minuten geleden zei MisterX:

Nu lukt het al niet om spelers vanuit het tweede over te zetten naar het eerste... En overbodige spelers vanuit het eerste kan ik niet naar het tweede zetten. En ook jonge spelers terug zetten naar het jeugdteam gaat vreemd. Soms lijkt dat wel te lukken, soms niet.

Rechtermuisknop.

Squad.

Move to...

Letterlijk het knopje boven Make available for.

5e0a6bdea880d280e05eccdd2f0c37e7.png

Sommige clubs hebben geen reserveteam, dan kan het uiteraard niet.

14 minuten geleden zei Nom de Guerre:

Rechtermuisknop.

Squad.

Move to...

Letterlijk het knopje boven Make available for.

5e0a6bdea880d280e05eccdd2f0c37e7.png

Sommige clubs hebben geen reserveteam, dan kan het uiteraard niet.

Zo werkte het in oudere versies, maar niet in FM22 lijkt het...

Zoals ik zei: Ik gebruik deze optie in oudere versies heel vaak. Maar in FM22 lijkt dit spoorloos te zijn... 

Onderstaande komt vanuit FM20, daar weet ik precies hoe het zit.

image.png.7f6f5e417b64e5a05ca6195afd2f409b.png

In FM 22 lijkt deze optie opeens verdwenen te zijn... 

image.png.afabef9a43dc5097cf9a25c21bb8e9dd.png

Ja, ik heb een 2e team, zoals je kunt zien in FM22... 

image.png.7a11226b4a26eb77ca8510f83d9c1b75.png

Dit is een speler uit mijn tweede team. Om een of andere reden kan ik hem niet overhevelen naar andere teams. Ik kan ze alleen beschikbaar stellen voor andere teams.

Waar is dus de optie uit oudere FM versies gebleven?! 

Edited by MisterX

Ik vind dat zelf ook op z'n zachts gezegd opvallend en daarom vraag ik het. Als ik de gebruikelijke optie (zoals bij jou wel te zien is) zag staan, dan had ik er hier natuurlijk niet om gevraagd... 

Ik ben benieuwd met welke handleiding van @Karlo mijn probleem opgelost kan worden... 

43 minuten geleden zei Fantasy:

Het zou me niets verbazen als je een zelfde type gids op de frontpage kunt vinden van zo'n 10 jaar terug, maar dan met mij als schrijver :mrgy:

Ik denk trouwen dat ik het lek boven op:

In Oostenrijk lijken de tweede teams geen echte tweede teams te zijn, maar aparte clubs waarmee je een samenwerkingsverband heb. Een van de opties is vrij verkeer van spelers.

Wat dat betekent:

1. Spelers vanuit de andere club zijn voor mij altijd beschikbaar voor het eerste of jeugdteam onder de optie 'beschikbaar voor ...' feature.

2. Spelers het eerste of jeugdteam kan ik beschikbaar stellen voor het tweede elftal via de 'beschikbaar voor ...' feature.

3. Ik kan ook spelers van het eerste of jeugdteam naar het tweede elftal sturen. In dat geval veranderen ze van club en worden ze onderdeel van de andere club.

4. Ik zou verwachten dat ik ook spelers vanuit het tweede definitief naar het eerste of jeugdteam zou kunnen overhevelen. Deze optie zie ik tot nu toe eigenlijk nergen. 

De 'Spelers kunnen vrij tussen club a en club b overgeplaatst worden'-clausule in het samenwerkingsverband lijkt tot nu toe dus nog maar 1 kant op te werken. Ik zie het al voor me dat ik per ongeluk een speler naar het tweede overzet die ik niet kwijt wil, maar daardoor toch een soort van kwijt ben... Iemand enig idee hoe deze feature werkt? 

Ondanks dat ik zo'n 15 jaar FM speel, ben ik eigenlijk nog nooit met deze optie van een tweede team in aanraking gekomen... Als ik kijk naar andere teams in Oostenrijk, dan lijken ze dezelfde constructie te hebben. Deze constructie is dus iets typisch Oostenrijks, lijkt het... 

Edit: Blijkbaar kan ik wel altijd spelers 'definitief' naar het tweede sturen. Maar ik kan ze alleen 'definitief' over hevelen naar het eerste/jeugdteam op het moment dat de transferperiode open is. Daarmee lijk ik de aparte Oostenrijkse constructie eindelijk te begrijpen. 

Edited by MisterX

@MisterXbetreft spelers marktwaarde. Als je iemand wil hebben klik gewoon op "Ask Agent About Availability" of in Nederlands vraag zaakwaarnemer naar beschikbaarheid van de speler. Wat daar staat klopt 9/10x of vaker. Vroeger had je scout verslagen en daar stond verwachte vraag prijs klopte juist 9/10x niet. Hier wat agent zegt juist wel. 

Edited by Kyrill

Wat is dat in één keer dat bijna elke niet-EU-speler een salaris van +/- 40k per maand verwacht? Zelfs een no-body uit Noord-Korea Ik speel met Roda trouwens. Eerst dacht ik dat het met regelgeving te maken had, maar dan zie die nu 1,1k per maand pakt. ik dat NAC een Irakees heeft gehaald en nog onder de 10k per maand betaalt. Die speler heeft geen dubbele nationaliteit trouwens.

Op 21-3-2022 om 10:03 zei NicoHaak:

Ik vermaak me de laatste dagen weer kostelijk met 1 van mijn eerste managementgames die ook grijs heb gespeeld: PM2. Meer mensen die deze game hebben gespeeld?

pm2_000.png.f9a3fa5e5a0c30bef5fde32eb1d52942.png

Ik heb toch weer zin in competitiemanager gekregen. Met goede analyses van Kieft en Kraay SR. ;c

47 minuten geleden zei Titan:

Wat is dat in één keer dat bijna elke niet-EU-speler een salaris van +/- 40k per maand verwacht? Zelfs een no-body uit Noord-Korea Ik speel met Roda trouwens. Eerst dacht ik dat het met regelgeving te maken had, maar dan zie die nu 1,1k per maand pakt. ik dat NAC een Irakees heeft gehaald en nog onder de 10k per maand betaalt. Die speler heeft geen dubbele nationaliteit trouwens.

Speel je met of zonder files van Daveincid?