Jump to content

FM Café

Fantasy

Recommended Posts

16 uur geleden zei Sanel:

@Elsjorro1990 Gewoon een terecht punt hoor, de game is altijd al dynamisch geweest. De term Dynamic Youth Rating is voor marketing. Ik zou minder op dat SI forum loeren, dat is hetzelfde forum waar mensen zeiken dat hun AMC procentueel 10% hogere passingcijfers dan de echte PL cijfers. En dat is niet overdrijven. Overigens simmen brengt geen realistische cijfers omdat je als user input veel betere resultaten haalt. Maar dat jeugdinstroom zwak is, daar zeiken we hier al 15 jaar over. Als je een club pakt met een standaard hoge youth rating krijg je nooit goede regens, terwijl diezelfde club altijd goede regens produceert in je andere games. Probeer maar met Ajax. Wat een trieste discussie overigens. :cab:

Ik vind het alleen geinig dat je na 22 seizoenen al te veel verwacht. Iets met snel resultaat boeken enzo. Ook niet gek dat je opeens nu een game start met Newcastle. Nuff said.

Het probleem is een beetje dat je in 10 jaar tijd wel veranderingetjes wil zien. Ik heb het niet over +10 of meer bij de DYR, maar +1 of -1 is niet onrealistisch. Ik heb het zelf voor Oekraïne en Indonesië bijgehouden, maar er gebeurt geen kut, helemaal niks. In beide landen is de lokale competitie dramatisch verbeterd en het nationale team een pak sterker geworden, maar er verandert niks. Dat strookt dan niet met het dynamische aspect. Ik verwacht niet dat deze landen ineens topnewgens gaan spawnen, maar wel dat de rating +1 ofzo doet op basis van een decennium vol successen.

15 uur geleden zei neva:

Ik ga m'n allerlaatste wedstrijd bij Real in. Heb de CL gewonnen in m'n eerste seizoen en in m'n tweede seizoen verloor ik de finale. Dit jaar ging ik er al in de halve finale uit. Dit jaar ook voor het eerst een competitieduel verloren. Wel de titel en de beker uiteraard gepakt, evenals de supercup. Maar ik vind het saai. 

Heb de eredivisie maar eens toegevoegd aan m'n game, maar moet voor de Pentagon ook de CL in Afrika en Z-Amerika nog halen. Hoop eigenlijk dat er iets van Boca of River vrij komt, maar misschien ga ik wel even totaal wat anders doen en hou ik m'n ogen open voor een baan als bondscoach. Inmiddels dus de aangekomen op het eind van het seizoen 38-39. 

Inmiddels heb ik 3248 hall of fame punten, Guardiola staat op 6661. Misschien kan ik hem wel dwars zitten, hij zit bij Bayern. Hopelijk komt Dortmund vrij.

Champions Leagues afgestreept: 3 / 5.

Ah, nog met een 1-5 bij Valencia afgesloten. 108 punten. Laatste 2 jaar 105. Lekker hoor.

Even een ode aan José María Santos, mijn nummer 10 (meest vooruitgeschoven speler).

image.thumb.png.dbf05b64a4045082e478179918d91a0d.png

image.png.a5c291179f794ea179c337c7ff72760f.png

Het waren drie mooie jaren.

Lekker bezig!

14 uur geleden zei Steels:

Een tussendoor tweetje van Miles Jacobsen waarin hij enkel zij dat youth ratings dynamisch zijn geworden zonder meer uitleg te geven, noem jij met veel bombarie?

Aangezien hij de chef van het bedrijf is; ja. Miles heeft vaker dit soort features casual gedropt, voor het main account van SI of FM het deed. Ik denk hooguit dat SI onderschat welke impact het zou hebben.

13 uur geleden zei Jonkmania038:

Ik heb iets vaags. Begonnen met Telstar. Maar ik heb echt een man of 50 in de selectie zitren, omdat Telstar geen Jong Telstar of onder 18/19 heeft. Meer mensen wel eens gehad? Is dat op te lossen?

Bij de start van een nieuw seizoen krijg je vaak door het bestuur de mogelijkheid aangereikt om een B-team op te richten.

13 uur geleden zei AntiChrist7:

Normaal kan je toch je bestuur vragen zo'n b team op poten te zetten uiteindelijk?

Dit dus.

13 uur geleden zei neva:

Het is vooral met veel bombarie ontvangen. Het is jammer dat het niet werkt zoals het publiek voor ogen heeft. Ben er zelf ook enigszins teleurgesteld in. Het is niet anders. Het moet ook niet doorslaan dat je binnen 20 jaar van Malta een grootmacht kan maken.

Maar ietsjes verloop zou er wel in moeten zitten.

Precies, +1 in 10 jaar tijd moet kunnen.

12 uur geleden zei Elsjorro1990:

Op het forum van SI is daar natuurlijk wel redelijk uitvoerig op in gegaan ja op voorhand. Het is niet alsof ze dit even zijdelings hebben laten droppen.

Het is ook geen gamebreaker ofzo. Maar kom dan niet, als SI zijnde, dat het prima werkt, als meerdere mensen aan hebben getoond dat het niet werkt. Daar irriteer ik me aan. Dat mag toch? 

Ik was bezig met een artikeltje over dit onderwerp, inclusief gesprekken met één van de developers. Toen kwam die video van Zealand. Nu moet het verplicht de ijskast in. :moop: Ik was bezig met gesprekken over de mechanismes die DYR aansturen, zonder dat ik de precieze data krijg/kreeg. Lastig om cijfers in woorden te vangen zonder concreet te worden.

3 uur geleden zei Kyrill:

Wat een flut discussie.  Ik zie al jaren mensen hier de CL winnen op dit forum  met de meest belachelijke niets zeggende teams. Van LLM teams tot clubs uit landen als Moldavie,Letland whatever.Waarvan ik veelal denk realisme is ver te zoeken...Ik ben zelf in 2028 en vindt de jeugd wel meevallen tot dusver en prima. 

Het verschil is dat mensen die in dergelijke landen een CL pakken, dat veelal doen ZONDER lokale inbreng. Kijk even naar onze Dinamo Tblisi save. Het aantal Georgiërs in de basisopstelling kun je tellen op de vingers van de hand van een vuurwerkslachtoffer. DYR zou het mogelijk moeten maken om op de lange(re) termijn een zekere goût de terroir aan te brengen in dat soort teams. Dat in 10 á 20 jaar er helemaal niks verandert, strookt dan niet helemaal met het dynamische aspect van DYR. Nogmaals, ik verwacht geen +10 of meer qua wijzigingen, maar +1 of -1 is toch niet te veel gevraagd?

Hopelijk titelstrijd beslist :D 1e van 3 ontmoetingen in 4 wedstrijden met Liverpool, next up halve finale CH.

20220205153848_1.jpg

EDIT: Onverslaanbaar thuis :D tot de 20e min hard ik er een hard hoofd en hadden we niks te vertellen.

20220205155218_1.jpg

EDIT2: Naar de finale :D Liverpool vergooit het helemaal, waar ik met mijn reserves in de competitie tegen A.Villa heb gewonnen speelde Liverpool met zijn basis tegen manutd en verloor ook nog eens 3-0. Kan een heeeeeeeel mooi seizoen worden zo :D (dat ik de hele wedstrijd zwaar verdedigend gespeeld heb kan mij dit keertje niet boeien)

20220205160634_1.jpg

EDIT:2 WAT EEN WISSEL!! mn goudhaantje eruit omdat hij totaal niet in de wedstrijd zat. Barbosa letterlijk 30seconden op het veld voordat hij de winnende maakt :D

20220205181344_1.jpg

Edited by DutchDoofus

Op 4-2-2022 om 11:49 zei Nom de Guerre:

Ik ben benieuwd hoe je er aan het einde van het seizoen over denkt :D Als je in dit soort situaties crasht, dan gaat het ook hard.

Seizoen voorbij en op een of andere manier 3de geworden. Ik had wel geluk met de kalender door de Qatar WC. De match tegen PSG werd steeds verschoven, dus de eerste keer tegen hen was voor de beker in februari, en de eerste competitiematch pas in maart.  De seizoensopener tegen bordeaux was een onverwachts geschenk, hun seizoen was zo rampzalig dat ze nu naar de playoffs moeten. Paar keren goed weggekomen (oa Monaco en marseille), maar als je ziet waar OL is geindigd, kan je wel concluderen dat het een raar jaar is geweest. Neymar was overheersend, terwijl hij een heel jaar op de transferlijst heeft gestaan.

Eindstand:

Spoiler

20220205201837_1.thumb.jpg.2533e96812799dc4244b6750db9db0ec.jpg

Kalender

Spoiler

20220205210431_1.thumb.jpg.38531a80172f839a325b6402440bd9b7.jpg20220205210440_1.thumb.jpg.338d53333c50fbed2d39e0d4b061c676.jpg

Vooral de keeper was een schot in de roos, 20 cleansheets en hoogste rating, met 84% savepercentage. Maar aanvallend hebben we ons ook niet laten kennen. Wat ik niet snap is hoe ik sommige monsterscores heb gehaald met een vrij conservatieve tactiek, met een team dat nog niet eens het loonbudget had van nr19. Vooral 4-0 en 7-1 tegen moederclub Nantes waren leuk.

Spoiler

20220205210357_1.thumb.jpg.6feb03fa75808e6c62c06656852c5c57.jpg20220205210408_1.thumb.jpg.0b61b94b11eb1543bcccfdc02343cffe.jpg

Mijn favoriete speler is wss Pereira, die ook na dit seizoen permanent blijft. Ik kan ook volgend seizoen (3de seizoen op rij dan) gebruik blijven maken van Deyonge

Spoiler

20220205211533_1.thumb.jpg.8602c4aab546593cbe205732510fc24c.jpg20220205211452_1.thumb.jpg.cfee35c6a7b0b3a963ed8948ba965bfb.jpg20220205210923_1.thumb.jpg.ba850d135824891317034838bb8d3640.jpg

Volgend seizoen gaan we door europees voetbal wss hard op onze bek, maar dit nemen ze ons toch niet meer af

image.png.dc17372ec9cb07c17f35add932a1009d.png

door een 1-0 overwinning op Liverpool op de laatste speeldag, weten we door een gelijkspel tussen Leeds en Everton toch nog CL voetbal binnen te halen. Standbeeld voor matchwinner Senesi kan alvast gebouwd worden. 

Ik moet er toch maar aan geloven. Nu ik de komende dagen toch thuis zit heb ik toch maar FM22 gekocht. Nu eens kijken wat ik ga doen. Denk dat ik maar gewoon met Go Ahead Eagles ga beginnen en kijken wat het me gaat brengen.

Heb nu toch tijd zat om te kijken hoe het werkt en wat er veranderd is.

Ik wil na het winnen van de CL met Braga een soort ´virgin Pentagon light' challenge doen (op elke continent de hoogste clubcompetitie winnen maar dan met een club die dit nog nooit gedaan heeft, kudo's voor het verzinnen van de naam zijn welkom). Hoe pakken ervaren Pentagonners dit aan? Switchen jullie midden in seizoen van club? Ben inmiddels alweer eind augustus met Braga maar merk dat ik er wel een beetje klaar mee ben. Probleem is dat er echt weinig tot niks vrij komt in Brazilië, Argentinië Mexico of Zuid- Afrika. Tips zijn welkom :) 

11 minuten geleden zei Arezo:

Ik wil na het winnen van de CL met Braga een soort ´virgin Pentagon light' challenge doen (op elke continent de hoogste clubcompetitie winnen maar dan met een club die dit nog nooit gedaan heeft, kudo's voor het verzinnen van de naam zijn welkom). Hoe pakken ervaren Pentagonners dit aan? Switchen jullie midden in seizoen van club? Ben inmiddels alweer eind augustus met Braga maar merk dat ik er wel een beetje klaar mee ben. Probleem is dat er echt weinig tot niks vrij komt in Brazilië, Argentinië Mexico of Zuid- Afrika. Tips zijn welkom :) 

Mijn ervaring is dat je het beste de kleine(re) continenten het eerst kunt afmaken, voordat je te duur wordt voor de clubs daar. Verder is het vooral een kwestie van hoeveel tijd wil je er in stoppen. Als tijd een dingetje is, dan moet je soms wachten op de juiste club. Als tijd geen issue is, dan kun je lekker clubhoppen to your hearts' content. 

14 minuten geleden zei Nom de Guerre:

Mijn ervaring is dat je het beste de kleine(re) continenten het eerst kunt afmaken, voordat je te duur wordt voor de clubs daar. Verder is het vooral een kwestie van hoeveel tijd wil je er in stoppen. Als tijd een dingetje is, dan moet je soms wachten op de juiste club. Als tijd geen issue is, dan kun je lekker clubhoppen to your hearts' content. 

Heb in principe wel de tijd hoor. Denk dat ik sowieso bij elke club wel een seizoen of 3-4 tijd nodig ga hebben omdat ik dus niet bij de absolute top wil en kan instappen.  San Lorenzo en Cruzeiro zijn nu vrij, maar allebei een Copa Libertadores gewonnen. Tis een beetje zoeken, maar wel lekker buiten mijn comfort zone. Heb Newell's old Boys of Lanus nu op het oog. Club Leon uit Mexico. Die kant op lijkt me het makkelijkst. Twijfel in Azië tussen Zuid Korea of China. Kort samengevat: ideeën genoeg :)  

Ik neem elke keer na het behalen van m'n doel aan het eind van het seizoen ontslag. Dan hoeven ze geen transfersom te betalen. Als je rep. hoog is kan je druk uitoefenen op bepaalde managers zodra hun positie enigszins wankel is. Dat wil de boel soms ook in stroomversnelling brengen.

Daarnaast zijn de jaren dat er EK/WKs zijn een mooi moment om je contract op te zeggen. Na zo'n toernooi sneuvelen er altijd veel coaches en dan komt er een hele carrousel op gang.

Even een persoonlijk gat in de lucht postje!

Ben met mijn eigen clubje begonnen, UNA. Sta eerste in de laatste speelronde met bijna alles in het rood qua moraal. Laatste 3 wedstrijden maar 1 puntje gescoord en de nummer 2 staat nog maar 1 punt onder mij. Moet zelf tegen de nummer 3, wat naar mijn mening eigen verhaal was dacht ik.

Gebeurt er dus dit :-D

image.png.838a8becb38da4c46a7ef6c1a3fff1c6.png

Tweede Divisie here we come!

image.png.9ab92d7100e06d3da0a8b86c5ce34846.png

Ik heb een vraagje, sorry als dit de verkeerde plaats is!

Ik heb in mijn game Arezo aan Everton verkocht, afin moeten verkopen..

Ik heb recht op 20% op de doorverkoop, en kan die clausule nu afkopen voor 5,25M!

Zou ik dit doen, of wordt Arezo in jullie games voor meer verkocht dan 25M?

Ik zit nu in 2026

Edited by DavyPeeters

4 minuten geleden zei DavyPeeters:

Ik heb een vraagje, sorry als dit de verkeerde plaats is!

Ik heb in mijn game Arezo aan Everton verkocht, afin moeten verkopen..

Ik heb recht op 20% op de doorverkoop, en kan die clausule nu afkopen voor 5,25M!

Zou ik dit doen, of wordt Arezo in jullie games voor meer verkocht dan 25M?

Ik zit nu in 2026

Ligt eraan met welke club je speelt en wat je financiële mogelijkheden zijn. Als je acuut geld nodig hebt zou je snel kunnen cashen, maar normaal gesproken moet die 20% wel meer opleveren dan ca 5 miljoen. 

Geld moet rollen:

20220207114957_1.thumb.jpg.e346968290cb9eaf5516fb71f136191a.jpg

20220207115000_1.thumb.jpg.ad2a36acf9b1c879e77e722e6d867948.jpg

Eerst kwam PSG voor Ruben Neves. 178 miljoen voor een 27-jarige middenvelder kon ik niet weigeren, zeker niet omdat ik voor 40 miljoen minder een 19-jarige Gavi er voor terug kon halen. Balen was wel toen Liverpool in de zomer kwam voor Ricci en zijn ontsnappingsclausule activeerde. Bijna 300 miljoen voor het centrale duo op ons middenveld.

Ik waagde voor een 2e keer een poging bij Bellingham, en die hapte deze keer wel toe. Voor 280 miljoen verkocht, voor 240 gekocht en er niet op achteruit gegaan. En Bellingham is Engels natuurlijk.

Het word zo langzamerhand een Galacticos 2.0