Jump to content

[FM22] C.D. Guadalajara: El Rebaño Sagrado!

Daniell
 Share

Recommended Posts

Het was al niet simpel en ze hebben het nog ingewikkelder gemaakt :D

Het degradatie-verhaal lijkt me trouwens ook wat op het eigenbelang van de teams die reeds in de topdivisie zitten..

Volgens mij heeft Argentinië ook zo'n systeem waarbij men naar de laatste 3 seizoen kijkt voor degradatie.

ElRebanoSagrado!.png.9e087668330595efbc3cbb8212fb550d.png

4. Expansion League

Oud VS. Nieuw

In de eerdere updates haalde ik het al even aan; de 'Expansion League'. In augustus van het jaar 2020 werd deze nieuwe competitie opgezet als tweede divisie in Mexico. De Mexicaanse voetbalbond heeft toen besloten het promotie en degradatie systeem op de schop te nemen aangezien met name gepromoveerde clubs problemen ondervonden vanwege het oude systeem. Voordat het nieuwe systeem van kracht werd - uitgelegd onder het kopje 'Degradatie' in de vorige update - zou het team dat na een volledig jaar (Apertura en Clausura) onderaan de Quotiënt Tabel stond degraderen uit de Liga MX. Tenzij deze club een bedrag van zes miljoen Dollar op tafel legde of een licentie van een bestaande club kocht op het hoogste niveau. 

De tweede divisie hanteerde ook twee play-offs per jaar en de kampioenen van beide Korte Toernooien speelden een promotie-finale om te bepalen welke club daadwerkelijk de kans zou krijgen om te promoveren. Wellicht een wat vreemde verwoording van de gang van zaken maar hier komt de uitleg: Als de hoogste divisie uit minder dan twintig teams bestond, zou de club zonder tegenwerkingen promoveren naar de Liga MX. Echter, als er al twintig teams actief waren in de hoogste afdeling, zou het "virtueel gedegradeerde" team zes miljoen Dollar aan de promovendus over kunnen maken, waardoor de eigenlijke degradant op het hoogste niveau zou blijven en de promotie geannuleerd zou worden. Een zeer vreemde gang van zaken die veelal gelinkt wordt aan de corruptie in het Latijns-Amerikaanse land. 

Door de opkomst van Covid-19 - sorry dat ik jullie hieraan moet herinneren - belandde de 'Ascenso MX' in een economische crisis, waarbij zeven(!) clubs uiteindelijk niet langer het hoofd boven water konden houden en dus failliet gingen. Hierdoor bleven er slechts elf clubs over op het tweede niveau van Mexico. Om de competitie te redden bedacht de Mexicaanse federatie een expansie plan, waarbij de teams op het hoogste niveau elk jaar een X-bedrag betalen aan de clubs in de tweede divisie om ze economisch stabiel te houden en ze een kans te geven door te groeien. Echter zaten hier wel enkele haken en ogen aan. Als de clubs in de te vormen Expansion League economische hulp wilden ontvangen, moesten ze instemmen met het opzetten van de Expansion League. Na een hoop controverse - en drie teams die de Mexicaanse bond aanklaagden bij de CAS - werd de Expansion League daadwerkelijk geboren. 

Teams

De competitie begon aanvankelijk met zestien teams maar met de ambitie om na zes toernooien uit twintig teams te bestaan. Van deze zestien teams, kwamen tien teams uit de voormalige Ascenso MX. Eén andere club is Cancún FC, die nieuw opgericht zijn na het kopen van de licentie van Cafetaleros. Een ander is Atlético Morelia, waarvan hun Liga MX-licentie verkocht werd aan Mazatlan, waardoor zij een licentie voor op het tweede niveau moesten kopen van Atletico Zacatepec. Twee teams zijn de B-elftallen van Chivas en Pumas (Tapatío en Pumas Tabasco) en de laatste twee teams werden overgeheveld vanuit de derde divisie (Tepatitlán en Tlaxcala). In FM22 zal de competitie hoogstwaarschijnlijk uit zeventien teams bestaan zoals inmiddels ook in het echte leven het geval is. 

image.png.60b249c5b4a083fa627825a002f0a468.png

Het systeem
Het systeem dat de Expansion League hanteert is exact hetzelfde als de Liga MX. Daarom zal ik daarover niet opnieuw schrijven maar kun je eventueel teruglezen in de eerdere updates. Het enige verschil met de Liga MX is dat er geen Quotiënt Tabel bijgehouden wordt en dat het team dat onderaan eindigt niet gestraft wordt met een geldboete. 

Het "Expansie Plan"
Laten we eens kijken naar het meest interessante van deze nieuwe league. Zoals eerder genoemd, is de Expansion League opgezet om de clubs op het tweede niveau te beschermen en stabiliseren. Het grootste probleem van de voormalige tweede divisie was dat negen van de tien keer wanneer een club promoveerde een faillissement aangevraagd moest worden of dat ze na een jaar meteen weer degradeerden. De oorzaak daarvan werd gelinkt aan de slechte economische structuur van de clubs, de te kleine stadions - vergeleken met de clubs in Liga MX - en het feit dat de clubs geen geld kregen van de deals omtrent uitzendrechten (die toch best flink zijn in Mexico). 

Het idee is dus om promotie en degradatie voorlopig af te schaffen (waarschijnlijk tot 2026/27), waardoor clubs uit de Expansion League niet kunnen promoveren en dus niet langer failliet zouden gaan. In de jaren dat er geen promotie plaatsvindt heeft de federatie - samen met de clubs - een plan opgesteld om de clubs in de Expansion League te ondersteunen en stabiliseren. Dit plan gaat als volgt:

• Economische hulp
    Het eerste aspect dat aangepakt wordt, en wellicht de meest belangrijke, is het economische probleem. Om de tweede divisie teams te helpen zal de federatie één miljoen Dollar per team per jaar uitkeren totdat het project voltooid is. Verder zullen de drie teams die onderaan de Quotiënt Tabel uit de Liga MX staan een bedrag van bijna tien miljoen Dollar betalen aan de federatie, die deze bedragen weer verdeeld onder de clubs op het tweede niveau op basis van hun eindstand in de competitie. Dit zal een extra één tot drie miljoen Dollar per jaar per team opleveren. In Mexico is dit een hele klap geld. Helemaal nu de federatie de clubs heeft gedwongen om de salarissen te verlagen, waarop ik dadelijk terug kom.

• Ontwikkeling van de jeugd

Een andere regel - en deze vind ik zelf heel interessant - bepaalt dat de Expansion League niet langer een 'pensioen competitie' zal zijn. Eerder waren onder andere Hugo Sanchez, Emilio Butrageño en Michel (Legendes die voor Real Madrid speelden) actief voor Celaya in de nadagen van hun carrière. Pep Guardiola, Sebastian Abrue en Cuauthemoc Blanco sloten hun loopbaan af bij Dorados de Sinaloa en zo zijn er nog meer te noemen. Om dit tegen te gaan heeft de Mexicaanse bond besloten dat er per team maximaal vijf spelers ouder dan 23 mogen zijn. Er komt ook een restrictie op het aantal buitenlanders dat het team in de selectie mag hebben. 

Hierdoor wil de competitie een zogenaamde 'opleidingsleague' worden. Spelers die niet kunnen doorbreken in de Liga MX krijgen hierdoor de kans om voor een plekje in de Expansion League te vechten, waar Mexicaans talent de voorkeur geniet. Eerder vertrouwden de teams op oudere buitenlandse spelers, waardoor de salarissen enorm omhoog gingen wat resulteerde in onstabiele situaties. Met deze twee simpele regels wil de federatie binnenlands talent de kans geven en clubs zo dwingen om hun salarislasten te verlagen.

Wanneer teams eenmaal weer kunnen promoveren, staan daar enkele voorwaarden tegenover om ervoor te zorgen dat ze niet alsnog omvallen. Zo moeten ze kunnen bewijzen dat ze financieel stabiel zijn, een vrouwenteam hebben en moeten ze voor beide geslachten op z'n minst over een O-13, O-15, O-17 en O-20 team beschikken.

• Stadions
    Deze is vrij simpel. Wanneer er weer gepromoveerd gaat worden, moeten teams over een stadion met minstens 20.000 plaatsen beschikken. Deze stadions moeten verder goede verlichting, stallingen, doping controle en media ruimtes hebben. Daarnaast moeten er onder of in de buurt van de stadions trainingsfaciliteiten zijn.

• TV Rechten
    Om te voorkomen dat teams promoveren die economisch niet kunnen concurreren is er ook gekeken naar de TV rechten. De rechten van de Expansion League zijn daarom als bundel verkocht en het inkomen dat daaruit voortkomt wordt evenredig over de competitie verdeeld. Wanneer een club promoveert is het de huidige eigenaar van de rechten toegestaan als eerst op individuele wijze met de club te onderhandelen over diens rechten. Er moet een eerlijk contract aangeboden worden die vergelijkbaar met andere clubs op het hoogste niveau is. 

• Eigenaar filters
    Als laatste zijn er regulaties opgelegd wat betreft de eigenaren van de clubs (deze zijn helaas niet openbaar). Hiermee proberen ze kwaadaardige eigenaren uit te filteren. Eén van de grootste problemen werd veroorzaakt door eigenaren die clubs gebruikten om politieke macht te verkrijgen, geld wit te wassen, andere projecten te financieren of andere kwaadaardige bedrijvigheid. Dit hield de groei van enkele clubs tegen en was de grootste reden van het faillissement van veel clubs. De filters (waarover veel twijfel bestaat, want Mexico) zouden deze malafide praktijken tegen moeten gaan.

----------------------------------------------------------

Spoiler

@rich ruzzian - Zoals aangegeven in een eerdere reactie heb ik inderdaad even gedacht aan een club&country save maar omdat ik later nog naar Zuid-Amerika wil, heb ik daar vanaf gezien.

@Marius - Hopelijk brengt deze update iets meer inzicht over waarom de Expansion League is opgezet en waarom degradatie en promotie voorlopig even uitblijft. De continentale competitie zou inderdaad niet echt een probleem mogen worden, wanneer we ons daar eenmaal voor kwalificeren. Het zou leuk zijn geweest als we mochten strijden om de Libertadores en hoewel er weer over gesproken wordt, zal dit nog niet in FM22 zitten.

@delichris - Bedankt voor je reactie!

@DGremlin - Een complexe opzet en misschien maakt deze update het één en ander duidelijker voor je :) Het is dus - in eerste instantie - niet opgezet om de clubs op het hoogste niveau te beschermen maar juist van onderuit zorgen voor een betere economische situatie bij de clubs. 

@JordiW. - Het is zeer complex allemaal maar dat maakt het juist interessant, denk ik. Wellicht dat deze update nog wat meer duidelijkheid geeft ;) 

@ElMarcos - Toch fijn om te lezen dat jullie deze updates interessant vinden aangezien er aardig wat werk gaat zitten in de research, doe ik dat in elk geval niet voor niets! :D

TAGLIJST

@Mordurette @rich ruzzian @MNie @Fantasy @Michaelinho* @19CH98 @delichris @ElMarcos @Marius @DGremlin @Vis @Nummerke10 @FMNOOB @JordiW.

Wil je hieraan toegevoegd worden of juist worden weggehaald? Laat het me gerust weten!

Ik neem hier iedereen mee die heeft gereageerd of een like heeft achtergelaten.

Aan dat systeem zit in ieder geval een flink geurtje, en de clubs lijken me ook serieus onder druk gezet om het systeem te aanvaarden. Best wel benieuwd hoe dit ook in FM verwerkt is. Best nog wel interessant om een paar jaar in de anonimiteit te werken met de jeugd en pas op een bepaald moment de stap naar het hoogste niveau te mogen zetten.

17 minuten geleden zei Marius:

Aan dat systeem zit in ieder geval een flink geurtje, en de clubs lijken me ook serieus onder druk gezet om het systeem te aanvaarden. Best wel benieuwd hoe dit ook in FM verwerkt is. Best nog wel interessant om een paar jaar in de anonimiteit te werken met de jeugd en pas op een bepaald moment de stap naar het hoogste niveau te mogen zetten.

Heb een Engels artikel gelezen waarom dit plan uitgevoerd wordt. En dan wordt het wel duidelijk. https://fmmvibe.com/forums/topic/45485-mexican-league-for-dummies-fmm21/

quatro.png.1828848b7b916775cdad8be41a0de316.png

5. Los Quatro Grandes

In Nederland kennen we met Ajax, PSV en Feyenoord de 'traditionele top drie'. In Mexico spreken ze van 'Los Quatro Grandes'. Het verschil met Nederland is echter groot. Waar Ajax en PSV tegenwoordig nog elk jaar strijden om de titel, is er in Mexico maar één van de historische topclubs die dat predicaat met recht nog mag dragen. De Los Quatro Grandes is dan ook meer een verzameling van clubs  die door hun historie, enorme achterban, tradities en spelers een grote club genoemd mogen worden. De prestaties van deze clubs - buiten die van Club America - zijn de laatste jaren aanzienlijk achteruit gegaan. 

Het zijn dus niet perse de topclubs in de competitie maar wel van historisch belang. In deze update lopen we deze vier clubs even langs, waar er nog andere clubs op ons wachten in een volgende post. Ik gaf eerder in dit topic al aan dat de Liga MX een zeer competitieve league lijkt te zijn en daarom kan ik niet wachten om hiermee aan de slag te gaan! Het is niet voor niks dat afgelopen seizoen Club León en Cruz Azúl kampioen werden, terwijl de laatste kampioenschappen van daarvoor dateren uit 2014 (León) en 1997 (Cruz Azúl). 

america.png.38196ba44a67a4921f4765cb42a7c261.png

Club America is één van de rijkste teams in Mexico. Niet alleen in financieel opzicht maar ook als we kijken naar de grootte van de prijzenkast. Club America zal mijn grootste rivaal zijn want samen met Chivas zijn het de enige clubs die er vanaf de start bij zijn en nog nooit op een niveau lager gespeeld hebben. Club America is recordhouder wat betreft het aantal titels. In totaal werden ze dertien keer kampioen en dateert de laatste titel uit 2018. 

Het grootste media bedrijf in Mexico, Televisa, is de eigenaar van de club. Het team uit de Mexicaanse hoofdstad staat erom bekend dat ze spelers met een grote reputatie aantrekken. Echter hebben ze zich de laatste jaren ook gericht op het exporteren van talent. Diego Lainez (Betis), Edson Alvarez (Ajax) en Raul Jimenez (Wolves) zijn daarvan de beste voorbeelden. Ze hebben één van de grootste supportersscharen in het Mexicaanse voetbal en spelen Mexico's belangrijkste 'Clasico' tegen Chivas.

Opgericht: 1916
Mascotte: Adelaar
Kleuren: Geel (rood en blauw)
Stad: Mexico City 
Stadion: Estadio Azteca (87.000)
Titels: 13 (laatste in 2018) 
Rivalen: Chivas Guadalajara, PUMAS en Cruz Azul
Beste spelers: Guillermo Ochoa, Bruno Valdez en Richard Sánchez
Grootste talenten: Karel Campos, Santiago Naveda en Frederico Viñas

pumas.png.fb6ab347f89a2cf92830f561170ec878.png

Pumas UNAM is het vierde meest populaire team in Mexico. UNAM is het team van de nationale universiteit. Oorspronkelijk speelden er alleen studenten, waar de verschillende opleidingen van de campus allemaal hun beste speler afstonden aan het team. De 'Cantera', ofwel opleiding, is één van de beste in Mexico en heeft spelers voortgebracht als Hugo Sanchez en Luis García. De Cantera is vernoemd naar de vulkanische steen waarop het gebouwd is en was zo vruchtbaar in het laatste decennium dat clubs als Real Madrid hun opleiding nu ook 'Cantera' noemen in plaats van het gebruikelijke 'Fabrica'

Door een slecht financieel beleid en daaropvolgende bezuinigingsmaatregelen is de club afgegleden naar de middenmoot met hier en daar een succesvolle uitschieter. In 2020 werden ze zo nog tweede. Pumas is overigens het enige team dat zonder logo op het shirt speelt, in plaats daarvan maakt het embleem deel uit van het ontwerp van het shirt. 

Opgericht: 1954
Mascotte: Poema
Kleuren: Blauw, geel en wit
Stadion: Ciudad Universitaria (52.000)
Titels: 7 (laatste in 2011) 
Rivalen: Club America en Tigres UANL
Beste spelers: Juan Dinenno, Alfredo Talavera en Nicolás Freire
Grootste talenten: Jesús Rivas, Emanuel Montejano en Amaury García

cruz.png.f28b71048b88086ea2ea04c5f81e7d5d.png

De op twee na grootste fanbase hoort bij Cruz Azul. Tevens is het misschien wel de meest loyale supportersschare. Waarom? Omdat hun laatste titel alweer uit 1997 komt en sindsdien zijn er 24 Korte Toernooien gespeeld. Ze zijn het symbool van ongeluk in Mexico. De 'Mexican Language Academy' heeft zelfs het woord "cruz-azulear" erkend als begrip voor het verliezen van iets terwijl het een zekere overwinning leek. Ze hebben zoveel pech, dat ze al elf play-off finales hebben verloren. 

Toch is Cruz Azul één van de historische topclubs en horen ze bij de meest gedecoreerde teams in de geschiedenis van het Mexicaanse voetbal. Ze staan daarnaast bekend om het feit dat spelers loyaal blijven aan de club en hun gehele carrière spenderen bij Cruz Azul

Opgericht: 1927
Mascotte: Konijn
Kleuren: Blauw en wit
Stadion: Estadio Azteca (87.000) Tijdelijk
Titels: 8 (laatste in 1997) 
Rivalen: Club America
Beste spelers: Luis Romo, Jonathan Rodriguez en Orbelín Pineda
Grootste talenten: Roberto Alvarado, Santiago Giménez en Alexis Gutiérrez

chivas.png.5f382a83602fc3f1ccc8d9dec3382592.png

Last but not least, Chivas Guadalajara. Deze club speelt alleen met Mexicanen in de selectie - een beetje zoals Athletic Bilbao - en is het team met de meeste fans in Mexico. Dit komt doordat veel Mexicanen zich kunnen identificeren met het team. Om die reden heeft de club ook de meeste fans in het buiteland. De prestaties zijn de laatste jaren belabberd en ze hebben zelfs even moeten vrezen voor degradatie. De club staat bekend om het exporteren van grote talenten naar Europa, zoals Carlos Vela en Chicharito. Echter, in de laatste jaren hebben ze door mismanagement een aantal talenten verpest, zoals Carlos Fierro en Julio Gomez. Een jaar geleden werd er flink geïnvesteerd in de selectie om de weg terug omhoog te vinden.

Toch blijven de tegenslagen zich opstapelen en lijken talenten vervloekt te worden bij Chivas. In de laaste twee jaar is één van hun spelers geschorst voor het gebruik van cocaïne (Victor Guzman van Pachuca), zijn twee van hun spelers uit het nationale elftal geknikkerd vanwege een Corona-party en zijn er vier talenten aangeklaagd vanwege een vermeende verkrachtingszaak. Chivas is een historisch team, geruïneerd door onvolwassenheid en een zakelijk gedreven mentaliteit. 

Opgericht: 1906
Mascotte: Geit
Kleuren: Rood en wit
Stad: Guadalajara
Stadion: Estadio Akron (49.000)
Titels: 12 (laatste in 2017) 
Rivalen: Club America en Club Atlas
Beste spelers: Jesus Molina, Cristian Calderón en Alexis Vega
Grootste talenten: Luis Puente, Sebastián Pérez Bouquet en Diego Campillo

Spoiler

@Fantasy - Het is een hele opzet inderdaad. Gelukkig zijn er genoeg bestaande artikelen om als bron te gebruiken!

@Marius - De clubs - met name op het tweede niveau - zijn inderdaad aardig onder druk gezet om dit systeem te accepteren. Gelukkig is het maar tijdelijk en met een goed doel!

@Kyrill - Haha, vroeger wel eens gedacht om leraar te worden inderdaad maar is er nooit van gekomen. Ik ben nog niet begonnen aan de save maar wel even gespiekt al in de beta. Kan eigenlijk niet meer wachten om te beginnen!

@rich ruzzian - Dat artikel heb ik inderdaad veel gebruikt als bron voor mijn updates. Echter zijn enkele dingen in die posts alweer achterhaald dus ik heb ook zeer zeker andere bronnen gebruikt! Wel heel goed artikel trouwens...

@delichris - Een complexe opzet, inderdaad.

@DGremlin - België is ook best complex maar dit spant wel de kroon!

@ElMarcos - Het is even wat werk om je research goed te doen maar het is het wel waard. Een goed begin is het halve werk, zullen we maar zeggen. 

TAGLIJST

@Mordurette @rich ruzzian @MNie @Fantasy @Michaelinho* @19CH98 @delichris @ElMarcos @Marius @DGremlin @Vis @Nummerke10 @FMNOOB @JordiW. @KayDeManaager

Wil je hieraan toegevoegd worden of juist worden weggehaald? Laat het me gerust weten!

Helaas heb ik je FM21-novelle niet gevolgd (afgelopen week wel even doorgenomen, nog mijn complimenten voor de opbouw van dat verhaal!). Gelukkig ben je weer een nieuwe gestart en dit belooft veel moois. De achtergrondinformatie over het Mexicaanse voetbal is zeer interessant om te lezen; zo leren we hier nog iets bij!

slagkracht.png.4be3d541d8bca79713bbf785fa7e733a.png

6. $lagkracht uit het Noorden en overige clubs

Wie dacht dat we met de vier clubs uit de vorige update alle topclubs hadden gehad, heeft het mis. Mexico City is de hoofdstad van Mexico en deze stad ligt centraal in het land. Toch vinden de echte industriële ontwikkelingen in het Noorden van het land plaats en daar vinden we dan ook de economische hoofdstad: Monterrey. De rijkdom uit de stad vertaald zich ook naar het voetbal en in de laatste jaren hebben beide clubs uit Monterrey hun voordeel gehaald uit deze ontwikkelingen.

Naast de twee rijkste clubs uit het Midden-Amerikaanse land, kijken we ook nog even vluchtig naar de overige twaalf teams uit de Liga MX. Want ook daar zitten nog enkele interessante clubs tussen, die zomaar voor een stunt zouden kunnen gaan zorgen. Ik schreef al in eerdere updates dat de Mexicaanse hoogste divisie zeer competitief is en dat blijkt wel uit deze en de voorlaatste update.

monterrey.png.9c145d151d9ab18fb265745a47a74564.png

Aan de ene kant van de stad vinden we het meest bekende team, althans, in Nederland. Monterrey Futbol Club is namelijk de club van Vincent Jansen, de voormalig spits van AZ. De grootste keten van frisdrank en gemak winkels - FEMSA - is eigenaar van de club. Monterrey is altijd één van de rijkste clubs in niet alleen Mexico maar heel Amerika geweest.

Hun recente uitbreidingsproject zag de club faciliteiten van wereldklasse realiseren, één van 's werelds mooiste stadions werd gebouwd en er werd continentaal succes behaald. Monterrey is ook het enige team dat met gemak spelers terug haalt uit Europa. Zo werden recentelijk Funes Mori, Dorlan Pabón, José Basalta, Miguel Layún, Leonel Vangioni en dus Vincent Jansen aangetrokken. Daarnaast is Monterrey enorm slagkrachtig binnen eigen land en geeft het veel geld uit aan binnenlands talent. 

Opgericht: 1945
Mascotte: Bulldog
Kleuren: Blauw en wit
Stad: Monterrey
Stadion: Estadio BBVA (53.000)
Titels: 5 (laatste in 2019)
Rivalen: Tigres UANL
Beste spelers: Héctor Moreno, Esteban Andrada en Stefan Medina
Grootste talenten: Ali Ávila, Erik Montañéz en Jonathan Gonzalez

tigres.png.5e01ff1d0b5e175dc87d7f8281a3b603.png

Aan de andere kant van Monterrey vinden we opnieuw een club die van oorsprong bij een universiteit hoorde. Enorme investeringen hebben de ploeg tot één van de meest dominante gemaakt binnen het Mexicaanse voetbal. Met vijf titels - en twee tweede plaatsen - in de laatste negen jaar, klopt Tigres stevig op de deur van Los Quatro Grandes. Echter, hun historie met twee degradaties en het gebrek aan Mexicaans talent leiden ertoe dat ze door het volk nog niet als vijfde grote team erkend worden. 

In de laatste jaren hebben ze verschillende grote namen uit Europa weggeplukt. Deze spelers kwamen tijdens hun hoogtijdagen naar Mexico en hebben de club geholpen aan een internationale status. Onder andere Andre-Pierre Gignac, Enner Valencia, Eduardo Vargas, Guido Pizarro, Carlos Salcedo en Javier Aquino hebben hier aan bijgedragen. Tigres speelde zelfs een Copa Libertadores finale tegen River Plate, waarin ze sterker waren maar uiteindelijk toch in de Argentijnen hun meerdere moesten erkennen. 

Opgericht: 1960
Mascotte: Tijger
Kleuren: Blauw en geel
Stad: Monterrey
Stadion: Estadio Universitario (42.000)
Titels: 7 (laatste in 2019)
Rivalen: Monterrey FC en Pumas UNAM
Beste spelers: Andre-Pierre Gignac, Florian Thauvin en Guido Pizarro
Grootste talenten: Leonardo Fernández 
---

116204.png.3814dfdce643bf1b3bae8a0f1c409071.png - Pachuca FC
Pachuca is in Nederland een vrij bekende club geworden sinds de transfer van Chucky Lozano naar PSV. De club staat bekend om haar jeugdopleiding en heeft vrij recent flink geïnvesteerd in haar faciliteiten. Sindsdien zijn er zeer goede talenten gepromoveerd naar het eerste elftal. Hoewel de club een enorme potentie heeft, kunnen ze de status als middenmoter nog niet van zich afspelen.

Beste spelers: Victor Guzmán, Yairo Moreno en Jorge Hernández
Grootste talenten: Eduardo Mustre, Roberto de la Rosa en José Eulogio
---

106029.png.1744164ca40d392b54c8d652bcc60d4f.png - Santos Laguna
Net als Pachuca is Santos Laguna een middenmoter dat soms een oprisping beleeft en zo nu en dan meedoet om de titel. Deze club staat ook bekend om haar jeugdopleiding en momenteel is er een heuse gouden generatie op de club, die met een jaar of drie moeten gaan doorbreken.

Beste spelers: Fernando Gorriarán, Dória en Brian Lozano
Grootste talenten: Omar Campos, Santiago Muñoz en Joshua Mancha
---

106027.png.719df3dc4bd36ddaa7b94c2108fb2390.png - Atlas Guadalajara
Aan opleidingsclubs geen gebrek in Mexico want ook Atlas staat bekend om haar jeugdopleiding. Deze club zal overigens onze grootste rivaal zijn. Atlas heeft echter al meer dan 70 jaar geen titel meer gewonnen. Echter, op het moment hebben ze het sterkste team sinds jaren, vol met eigen jeugd!

Beste spelers: Julio Furch, Martin Nervo (gehuurd van Santos Laguna) en Anderson Santamaría
Grootste talenten: Ángel Márquez, Alan Reyes en Kevin Madrigal
---

2000017276.png.476214b21465e9fd2d9b8e8df2ef517e.png - Mazatlán FC
Eén van de jongste clubs in Mexico is Mazatlán, opgericht in 2020. Toch is de club nu al één van de meest gehate in Mexico. Dit komt doordat de club is opgericht doormiddel van geld afkomstig van de overheid, die de licentie van één van Mexico's historische clubs heeft gekocht. Ze startten een online campagne, #Arrebatando, wat letterlijk vertaald naar 'wegrukken'. Deze campagne was gericht aan de fans van de vorige licentiehouder; Morelia FC. Hoewel ze een grote mond hebben op internet, vallen de resultaten enorm tegen waardoor ze één grote grap zijn geworden.

Beste spelers: Michael Rangel (gehuurd van Junior FC), Sebastián Vegas en Camilo Sanvezzo
Grootste talenten: Isaac Partida Robles, Nicolás Diaz en Sagir Arce
---

1258.png.b1f5e9f6ff70d6f332c170a704afd47f.png - Club Necaxa
Necaxa had geweldige elftallen in de jaren '70 en '80 en staan bekend om hun aanvallende voetbal. Soms gaan ze door lange periodes van tegenvallende resultaten maar ze komen altijd weer sterk terug. Necaxa heeft de scouting goed op orde en komt elk seizoen met een aantal onbekende talenten aanzetten, die na een tijdje met enorme winst worden doorverkocht.

Beste spelers: Claudio Baeza (verhuurd aan Toluca), Agustín Oliveros en Rodrigo Aguirre (gehuurd van Liga de Quito)
Grootste talenten: Maximiliano Salas, Bryan Casas en Sergio Bareiro
---

102355.png.baf52760943d5cee4d0fec5a6e3ac6f5.png - Club Toluca
Door velen gezien als het vijfde team na Los Quatro Grandes. Toluca behaalde enorme successen aan het begin van de 21e eeuw. Momenteel gaan ze door een mindere periode. Toluca is zo'n vriendelijke club, waar eigenlijk niemand een hekel aan heeft.

Beste spelers: Michael Estrada, Felipe Pardo en Claudio Baeza (gehuurd van Necaxa)
Grootste talenten: Everardo López, Kevin Castañeda en Haret Ortega
---

136021.png.b463110db6889539a64a30728bba7064.png - Xolos Tijuana
Eén van de jongste clubs op het hoogste niveau, Tijuan is nu bijna vijftien jaar oud. In hun eerste jaren waren ze meteen gevaarlijk en wonnen ze hun eerste titel toen ze ongeveer vijf jaar oud waren. Ze konden de teleurgang naar middelmaat niet tegenhouden en zijn nu steevast in de middenmoot te vinden. 

Beste spelers: David Barbona, Jonathan Orozco en Mauro Manotas
Grootste talenten: Victor Guzmán, Marcel Ruiz en Vladimir Loroña
---

136007.png.e2bd76e6bf48355e30eabbd512172808.png - Club Puebla
Over dit team valt niet zo heel veel te zeggen. Een echte degradatiekandidaat en dat zijn ze al jaren. Ze hebben een heel mooi stadion maar hun slechte resultaten en mismanagement zorgen ervoor dat ze maar net hun hoofd boven water kunnen houden.

Beste spelers: Alejandro Tabó, Antony Silva en Fernando Aristeguieta
Grootste talenten: Emiliano García (verhuurd aan Villareal C), Maximiliano Araújo en Emilio Tame
---

136014.png.db543edbc006802fc80d9d4cc37cd1b3.png - Club Queretaro
Een middenmoter die af en toe iedereen verbaasd achter laat. Soms beleven ze een geweldig seizoen en halen ze zomaar de halve finales van de play-offs. Tevens het laatste team waar Ronaldinho speelde, voordat hij zijn carrière afsloot bij Flumimense. Sinds kort zitten er nieuwe eigenaren op de club en helaas voor de supporters hebben die een korte-termijn visie waardoor hun grootste talenten werden verkocht. 

Beste spelers: Pablo Barrera, Jefferson Orejuela (verhuurd aan Emelec) en Jonathan Dos Santos (gehuurd van Cerro Largo)
Grootste talenten: Marco González, José Varela en Jesús Hernández

---

1259.png.63e45d074cc88c2111a0f8400d55da22.png - Club Léon
Na tien jaar op het tweede niveau gespeeld te hebben, keerden ze in 2012 terug naar de hoogste divisie. Sindsdien zit de club in een opwaartse spiraal. Afgelopen seizoen werden ze zelfs kampioen van de openingsfase en de laatste jaren werden ze enkele keren tweede. Ze staan erom bekend om spelers goedkoop aan te trekken en met winst door te verkopen. Deze club heeft dezelfde eigenaren als Pachuca. Het spel dat ze momenteel spelen is het meest dominante voetbal wat we de laatste jaren in Mexico hebben gezien. 

Beste spelers: Ángel Mena, Luis Montes en Joel Campbell (verhuurd aan Monterrey)
Grootste talenten: Fidel Ambriz en Saúl Zamora
---

5661074.png.975dd3bc0508ed301d739a5c001b481e.png - Atlético San Luis
Deze club promoveerde recent naar het hoogste niveau en is onderdeel van Atletico Madrid. Hierdoor kunnen ze flink investeren in goede jonge spelers, hun faciliteiten upgraden en hebben ze de beschikking over gekwalificeerd personeel. Soms worden talenten van Atletico naar Mexico gestuurd om ervaring op te doen of om de Mexicaanse club te helpen. San Luis is een veelbelovend team!

Beste spelers: Damián Batallini, Germán Berterame en Marcelo Barovero
Grootste talenten: Germán Berterame, Zahid Muñoz (gehuurd van Chivas) en Jair Díaz (gehuurd van Tigres)

---

51051219.png.af5b0d2d6d3587ef53d75af11785ce5e.png - FC Juarez
Een verrassing de laatste seizoenen. Eerst haalden ze de finale van de Copa MX, welke ze verloren. Daarna kochten ze een licentie van een club op het hoogste niveau, en hoewel niemand wat van ze verwachtte, hadden ze een uitstekend begin van het seizoen en vochten ze tot de laatste speeldag om de play-offs te bereiken.

Beste spelers: Darío Lezcano, Hugo González (gehuurd van Monterrey) en Jefferson Intriago (gehuurd van Tigres)
Grootste talenten: Geen noemenswaardige talenten

Spoiler

@jefri - Bedankt voor je reactie!

@Kyrill - Bedankt voor je reactie!

@mattihamstra - Hé, leuk dat je ook mijn novelle wil gaan volgen! Het kost wel heel wat research om jullie van de juiste informatie te voorzien maar het is inderdaad heel iets anders dan we hier gewend zijn.

@delichris - Club America is ook gewoon het meest bekende team uit Mexico in Europa!

@ElMarcos - Bedankt voor je reactie!

@JordiW. - Bedankt voor je reactie!

@Marius - Nee, ik denk niet dat dat het geval is. De topclubs zijn echt aan elkaar gewaagd en het play-off systeem zorgt ervoor dat zo'n tien clubs mee kunnen doen om het kampioenschap!

@DGremlin - Wellicht ook wel de meest bekende teams hier in Europa dus vind het niet heel raar dat je Pumas niet tussen die clubs geplaatst zou hebben ;)

@kossimos - Bedankt voor je reactie! Nee, ik heb de save nog niet opgestart. Al ben ik wel enorm geneigd om gewoon lekker te gaan beginnen!

@xJordinosaur - Bedankt voor je reactie, leuk dat je erbij bent!

@Titan - Ha, we hebben elkaar afgelopen jaar dus gemist. Bedankt voor de complimenten :D 

TAGLIJST

@Mordurette @rich ruzzian @MNie @Fantasy @Michaelinho* @19CH98 @delichris @ElMarcos @Marius @DGremlin @Vis @Nummerke10 @FMNOOB @JordiW. @KayDeManaager  @FlyD @Kyrill @jefri @mattihamstra  @kossimos @xJordinosaur @Titan

Edited by Daniell