Jump to content

[FM22] C.D. Guadalajara: El Rebaño Sagrado!

Daniell
 Share

Recommended Posts

Noot: Excuses voor de dubbele update vandaag! In deze update bekijken we de teamtrainingen, in de volgende haal ik er enkele spelers bij om hun individuele programma en ontwikkeling te bespreken! 

teno.png.e6989bea75d5a0d3f6763a2fc1b9342b.png

22. Training & Ontwikkeling (S1.E1)

Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Volgens mij had ik al enkele keren aangegeven dat dit - zoals ik het graag noem - een 'mixed novelle' zou worden. Daarmee doel ik op het type updates dat ik wil plaatsen en naar mijn idee begin ik aardig te slagen in die opzet. Meestal vertel ik gewoon over de voortgang van de prestaties die we behalen en enkele keren voeg ik daar een grafische update aan toe. Tevens probeer ik te beschrijven hoe ik het spelletje speel en hoe ik tegen bepaalde zaken aan kijk. Zo beschreef ik het proces van het opstarten van een nieuwe save en liet ik onlangs blijken hoe ik de youth intakes bekijk en wat de sterren voor mij betekenen. Ik hoop dan ook dat de afwisseling een extra prikkel en waarde aan dit topic geven. 

De titel van deze tweeëntwintigste update verraadt al waar ik het vandaag over wil hebben; training en ontwikkeling! Voor mij persoonlijk is dit namelijk het paradepaardje van Football Manager. Als je eenmaal begrijpt hoe het spel tactisch in elkaar steekt, hoe je wedstrijden kunt lezen, analyseren en je daarop aanpassen, wordt het al snel vrij 'gemakkelijk' om resultaten te behalen. Rond FM15/FM16 kreeg ik dit zelf in de gaten en zocht ik naar nieuwe manieren om voldoening uit het spel te halen. Tegenwoordig haal ik met name plezier uit het opleiden en ontwikkelen van een toekomstig Ballon d'Or winnaar. Elk seizoen komen er nieuwe talenten door, waardoor het ontwikkelingsproces vrijwel nooit ten einde komt. Er kan niets tegenop wanneer ik mij ontferm over een 15-jarig talent en hem door de jaren heen zie ontpoppen tot volwaardig international van zijn land. Het winnen van prijzen op zich is voor mij al lang geen doel meer! 

Trainingsschema's
In principe gebruik ik slechts drie schema's in een seizoen. In een eerdere update deelde ik al eens het trainingsschema dat ik gebruik voor de eerste week van de voorbereiding. Tijdens vakanties - en periodes waarin spelers niet trainen en/of spelen - lopen met name hun fysieke attributen wat terug. De daling in waarde is vaak miniem (0,2/0,4) en zijn in zeer korte tijd terug te winnen. Het doel van die eerste week is dan ook om de opgelopen schade terug te winnen of deze in ieder geval te beperken.

pre-season.PNG.2751e727144aa7421a5a026363856d5b.png.0ae5dfcc0f45c5b6dd5188648d8f68c6.png

Het tweede schema is optioneel maar wordt toch vrij vaak ingezet. Deze richt zich met name op de tactische bedrevenheid van de spelers. Vaak gebruik ik deze na de eerste week om de spelers een wat lichtere intensiteit te gunnen en om automatismen in te slijpen. Zeker wanneer de selectie op meerdere plaatsen gewijzigd is, maak ik gebruik van onderstaand schema. Als we twee seizoenen achter elkaar met dezelfde spelersgroep werken is het mogelijk om deze fase over te slaan en meteen te gaan werken aan de attributen van de spelers. In mijn ervaring gebeurd dit echter zelden omdat het schema ook helpt bij het verder opwerken van de conditie van de spelers.

Tevens wordt dit schema ingezet na een winterstop of een drukke winterse transferperiode. 

early.PNG.5603f3294216659267be0dff84c271db.PNG

Het derde en tevens laatste schema richt zich voornamelijk op het verbeteren van de spelersattributen en verzorgt tevens een lichte wedstrijdvoorbereiding. Hiermee kan ik in principe de rest van het seizoen volplannen. Het schema is zo opgebouwd dat de intensiteit aan het begin van de week rustig wordt opgebouwd en achter in de week weer afneemt zodat onze spelers fit zijn voor de wedstrijden. Verschillende sessies worden gebruikt om spelers aan hun individuele regime te laten werken, zoals Kansen Afronden, Kansen Creëren, Verdedigen Hoge Ballen, Wedstrijdvoorbereiding, Verdedigende Opstelling en Aanvallende Beweging. Tijdens deze sessies werkt dus een deel van of de gehele groep aan hun individuele training. 

att.PNG.130ab43db1d579abff61cecc38f244cd.PNG

In sommige situaties, zoals tijdens het WK voor clubteams, gebruik ik de standaard schema's die al in het spel zitten. Voor het WK, waarin we sterke tegenstanders treffen, gebruikte ik het schema 'Voorbereiding op grote wedstrijd'. 

----------------------------------------------------

Spoiler

TAGLIJST

@Mordurette @rich ruzzian @MNie @Fantasy @Michaelinho* @19CH98 @delichris @ElMarcos @Marius @DGremlin @Vis @Nummerke10 @FMNOOB @JordiW. @KayDeManaager  @FlyD @Kyrill @jefri @mattihamstra  @kossimos @xJordinosaur @Titan @Glenn08 @Rossi @kmk @roeliho @Jotew @RubenS2 @r4vje

Wil je hieraan toegevoegd worden of juist worden weggehaald? Laat het me gerust weten!

Ik neem hier iedereen mee die heeft gereageerd of een like heeft achtergelaten.

Edited by Daniell

Ik sluit me aan bij @Marius. Ik vertrouw op mijn assistent en de marginale verbeteringen die in mijn ogen mogelijk zijn ten opzichte van een flinke hoeveelheid extra moeite maken het voor mij niet waard. Misschien een misvatting want ik kan stiekem ook genieten van een talent dat een heel traject doorloopt en uiteindelijk tot grote hoogtes stijgt. Zo'n update zorgt er in ieder geval wel voor dat ik erover na ga denken.

Ik sluit me aan bij @Marius en @Nummerke10 vind geweldig Daniell zelf doet. Ook ik laat aan assistent over. Staat soms wel onder mijn controle maar 98/100x hoor ik dan elke keer spelers klagen workload te veel of te weinig is, gaat als nog naar assistent. Wel complimenteer ik deze FM22 regelmatig spelers die tussen 8,5-10 scoren op de training, helemaal als ze dit consequent blijven doen. Heel soms geef ik kritiek op spelers die 5 of lage scoren op de training. 

Interessant om eens naar die schema's te kijken. Ik laat ze net als anderen hier normaal gesproken over aan de assistent. Ik bemoei me alleen met de individuele trainingen. Complimenteren na een trainingsweek doe ik wel, of het effect heb weet ik niet, maar naar mijn idee zorgt het ervoor dat er meer én hogere cijfers/prestaties gehaald worden tijdens het trainen.

Proficiat met die WK titel, een enorme verrassing dat je mocht deelnemen en een nog grotere verrassing dat je hem ook gelijk wint!

Met betrekking tot je trainingsschema kan ik niet meer dan lovend zijn. Ik gebruik ze nu twee seizoenen (nog wel in FM21) maar kan echt zeggen dat het wel degelijk een verschil is dan die van de assistent. Wil dan ook iedereen stimuleren om er eens dieper op in te gaan en het verschil omarmen 😉

Voor het opstellen van trainingsschema's ben ik altijd veel te lui in FM, dus de assistent mag het allemaal uitzoeken :D Als ik dit dan weer lees, krijg ik toch de neiging om er eens een keertje beter voor te gaan zitten! Nog gefeliciteerd met het winnen van het WK voor clubteams, een prestatie van jewelste! Knap ook dat de verdediging zich zo goed stand heeft weten te houden tegen de topclubs.

teno.png.e6989bea75d5a0d3f6763a2fc1b9342b.png.e0ddce1428cdef05619f7340c1eef7cc.png

23. Training & Ontwikkeling (S1.E2)

Aan het begin van een nieuw spel is het vaak lastig om meteen jouw stempel op de ontwikkeling van spelers te drukken. Vaak is de technische staf nog niet op het gewenste niveau, moeten faciliteiten nog uitgebreid worden en staan de jeugdelftallen nog niet bol van het talent. Om die redenen kies ik vaak enkele talenten uit waarin ik daadwerkelijk tijd en moeite stop, terwijl de rest maar een beetje aanmoddert en geduldig wacht op een eventueel vertrek. Naarmate de save vordert, komen er nieuwe spelers door vanuit de intake en worden er eventueel extra talenten aangetrokken. Hoe verder we in het spel komen, hoe meer spelers er intensief begeleidt zullen worden. 

In het eerste seizoen kies ik dus zorgvuldig spelers uit waarvan ik geloof dat zij nog aanzienlijk kunnen verbeteren en waarvan ik denk dat ik hun ontwikkeling nog een bepaalde kant op kan sturen. Meestal zijn dit gewoon de grootste talenten bij de club, die nog jonger dan twintig jaar zijn. Spelers die al ouder zijn zitten vaak al dicht bij hun top, kunnen nog wel verbeteren maar zullen geen ander type spelers kunnen worden. Dat wil niet zeggen dat ik niets aan hen probeer te doen maar wel dat ik daar stukken minder tijd en aandacht aan besteed. Negen van de tien keer probeer ik de sterkste aspecten uit hun spel verder te verbeteren. Dit is in tegenstelling tot de jongere talenten waarbij nog heel veel groei mogelijk is, waar ik ze probeer te vormen tot het type speler dat ik nodig denk te hebben. Tevens probeer ik al op jonge leeftijd de zwaktes van zo'n speler te verbergen. 

César Huerta

We beginnen de voorbeelden met de jongste speler uit dit rijtje. De inmiddels 21-jarige César Huerta werd bij mijn aankomst meteen als één van de grootste talenten gemarkeerd en het is dan ook logisch dat ik geprobeerd heb om hem verder te ontwikkelen. In 2016 kwam de jonge aanvaller door vanuit de jeugdopleiding en de seizoenen daarop speelde hij voornamelijk in de jeugdelftallen van Chivas of werd hij verhuurd aan andere teams in de Liga MX. In 2018 maakte hij al wel zijn debuut voor de club en een jaar later wist hij zijn eerste doelpunt op het hoogste niveau te maken. Het is pas sinds de aanstelling van Carlos Salcido dat hij geldt als vaste waarde voor Deportivo Guadalajara

huertastats.PNG.98f9d1570b51a11893d857f650ec1181.PNG

Het afgelopen jaar kwam Huerta tot 22 basisplaatsen en mocht hij nog eens achttien keren zijn opwachting maken vanaf de bank. Huerta was betrokken bij zestien doelpunten, waarvan hij zelf acht keer het net deed bollen. Drie keer werd hij uitgeroepen tot matchwinner en met een gemiddeld rapportcijfer van 7,02 kunnen we wel stellen dat hij een goed seizoen heeft gehad. Ten tijde van de Apertura speelde Huerta voornamelijk als Naar binnen komende vleugelspeler, in de Clausura werd hij voornamelijk als Schaduwspits opgesteld maar van nature is César een spits

Zoals ik eerder al eens aanhaalde, is het bij dergelijke spelers lastig om er een heel ander type voetballer van te maken. Zo zou César nooit echt een creatieve speler worden. Zijn sterke punten zijn z'n snelheid, beweeglijkheid en basistechniek. Zijn zwakke punten liggen voornamelijk op het mentale vlak waarbij zijn Kalmte eruit springt. Trainen op zijn mentale eigenschappen vond ik op deze leeftijd nog niet nodig, aangezien die vaak pas op latere leeftijd pieken op leveren. De leeftijd van grote stappen zetten op fysiek vlak was hij al voorbij, waardoor ik zijn training vooral op de technische eigenschappen wilde richten. Om die reden trainde Huerta het gehele jaar als Diepe Spits. Ik wilde dan ook met name een groei op zijn sterke punten zien omdat ik verwachtte dat ik zijn zwakke punten niet meer zou kunnen maskeren. 

huertaeigens.PNG.5a0ea3f0c80e7f7db837af8fe7cf5267.PNG

Op verschillende eigenschappen ging César Huerta dan ook met een punt vooruit. Opvallend is echter dat de meeste groei toch op het mentale vlak plaatsvond. Ik wijd deze groei aan het grote aantal wedstrijden die hij opeens op een hoger niveau speelt, waardoor hij meer ervaring krijgt en een steeds volwassenere speler wordt. Zo gingen zijn Anticiperen, Kalmte, Beslissingen, Vastberadenheid, Zonder bal, Inzicht en Inzet omhoog. Qua technische eigenschappen bleef zijn groei wat achter, alleen Eerste balcontact en Afstandsschoten gingen met een volle punt omhoog. Echter groeide hij ook wat in Voorzetten, Dribbelen, Afwerken, Passing en Tackelen. Zijn fysieke gesteldheid verbeterde ook. Evenwicht, Snelheid, Uithoudingsvermogen en Kracht gingen allen met een punt omhoog, terwijl hij ook iets groeide in zijn Versnelling, Behendigheid en Natuurlijke fitheid

Voor nu laat ik zijn individuele training op Diepe spits staan maar voeg ik Kalmte als additionele focus toe aan zijn regime. Dit doe ik naar aanleiding van zijn mentale ontwikkeling, aangezien daar de meeste groei plaatsvond. Op deze manier probeer ik om zijn Kalmte aanzienlijk te verbeteren, aangezien zijn natuurlijke ontwikkeling toch al die kant op neigt. 

1805703067_ezgif.com-gif-maker(1).gif.498811999b0321588c91e20057b686d2.gif

Gilberto Sepúlveda

De 23-jarige Gilberto Sepúlveda sprong mij aan het begin van deze save niet meteen in het oog maar kreeg naarmate het seizoen vorderde steeds meer aandacht. Deze centrale verdediger kwam uit de opleiding van Guasave en werd binnen een jaar naar Chivas gehaald. De eerste seizoenen moest hij het doen met een plekje in het jeugdteam maar vanaf het seizoen 2019/20 ging hij steeds meer spelen. In het jaar daarna kwam de rechtspoot in de basis terecht en ook in het eerste jaar onder Carlos Salcido was Sepúlveda één van de spelers met de meeste wedstrijden op zijn naam. 

sepstats.PNG.20e17ceee339eb0fff5edbce8275956a.PNG

Gilberto stond maar liefst 44 keer aan de aftrap en kwam in al die wedstrijden één keer tot scoren. Dat ene doelpunt was overigens zijn eerste als professional, aangezien hij nog nooit eerder doel getroffen had. De centrale verdediger wist tevens vier doelpunten voor te bereiden en werd even vaak uitgeroepen tot man van de wedstrijd. Met een rapportcijfer van 7,41 was Sepúlveda het afgelopen seizoen één van de best presterende spelers. Het afgelopen jaar speelde Gilberto voornamelijk als Wijde centrale verdediger

Sepúlveda blinkt als centrale verdediger uit met zijn snelheid, het harde werken en spelintelligentie. Echte zwakke punten heeft deze speler niet, al zou zijn voorzet en balbehandeling tijdens een dribbel beter mogen als Wijde centrale verdediger. Echter verwacht ik niet van een 23-jarige speler dat hij zichzelf dit nog gaat aanleren en focussen we opnieuw op dat waar hij goed in is. Op 23-jarige leeftijd begint vaak de mentale ontwikkeling van spelers. Met die kennis in mijn achterhoofd besloot ik Sepúlveda te gaan trainen als Voetballende verdediger

sepulvedagrowth.PNG.8a6f9aef1f75c863b291bfe30ee65763.PNG

Zijn training als Voetballende verdediger heeft de gewenste resultaten opgeleverd. Net als Huerta gingen er bij Sepúlveda meerdere attributen omhoog. Ik moet toegeven dat ik zo'n wijd verspreide ontwikkeling niet had verwacht dus wat dat betreft werd ik positief verrast. Qua technische eigenschappen voegde de centrale verdediger en vol punt toe aan zijn Passing en Techniek. Koppen en Tackelen werden ook aanzienlijk verbeterd, al werd het net geen volle punt. Op mentaal vlak vonden de meeste verbeteringen plaats. Anticiperen, Concentratie, Beslissingen, Leiderschap en Inzicht gingen allen met een punt omhoog en ook op Kalmte, Zonder bal en Positie kiezen krijgen bijna een '1' achter het pijltje. De mentale ontwikkeling heeft dus zeker uitgepakt zoals ik het graag wilde zien. Op het fysieke vlak ging Sepúlveda ook vooruit maar wel in mindere mate. Behendigheid, Snelheid en Uithoudingsvermogen hadden de meeste ontwikkeling en kunnen bijna een vol punt noteren in de groei. 

Ik laat Sepúlveda lekker op zijn huidige programma staan omdat ik verwacht dat er niet veel meer uit te halen valt. De 23-jarige Mexicaans international zal zeer waarschijnlijk dicht aan zijn top zitten en dus zal ik er voorlopig niet meer heel veel aandacht aan besteden, het enige wat er nu moet gebeuren is zijn ontwikkeling onderhouden en ervoor zorgen dat hij niet achteruit gaat. Ik verwacht Sepúlveda binnen de kortste keren te gaan verkopen aan een Europese club. 

306743788_ezgif.com-gif-maker(2).gif.6999eb24f2682518c70396e7903344ad.gif

Pável Pérez

Pável Pérez is nog weer een jaar ouder dan Sepúlveda en dus inmiddels al 24-jaar oud. Ook Pérez werd niet meteen gezien als een belangrijke speler óf als groot talent maar zijn ontwikkeling kent bepaalde kenmerken die ik interessant vind om over te vertellen. Als we straks zijn ontwikkeling bekijken zal je zien waarom. De centrale middenvelder komt uit de jeugd van Escuela Chivas, een satellietclub van ons. Daar speelde hij drie seizoenen voordat hij naar C.D. Guadelajara kwam. Bij zijn huidige club moest hij het eerst nog doen met twee seizoenen in de jeugd voordat hij achtereenvolgens werd verhuurd aan Toledo en Alteños Tepa. Afgelopen seizoen maakte hij voor het eerst deel uit van de eerste selectie en onder Carlos Salcido kwam de tweebenige middenvelder tot heel wat wedstrijden. 

perezstats.PNG.b58f11237f1d2a3b6f3c2d12f2de353b.PNG

Veertig keer stond Pérez aan de aftrap en één keer mocht hij invallen. De middenvelder kende een uitstekend eerste jaar in het eerste elftal en leverde een flinke bijdrage aan het succes van de club. Met twaalf doelpunten en tien assists was Pérez erg belangrijk voor ons. Drie maal werd hij uitgeroepen tot man van de wedstrijd en zijn gemiddelde rapportcijfer van 7,23 geeft nog maar eens aan dat hij goed gepresteerd heeft. Pável speelde het gehele jaar voornamelijk als Mezalla

Pável's sterke punten liggen in zijn spelinzicht en het vermogen om een dribbel in te zetten. Tevens is hij mentaal zodanig ontwikkeld dat hij in een ondersteunende of aanvallende rol kan fungeren. Zijn Balaanname, Flair en Kracht zijn met name zwakkere aspecten uit zijn spel maar gelukkig weet hij dit te compenseren. Van origine wordt Pérez gezien als een Spelmaker maar ik wist al snel dat ik hem wilde gebruiken als Mezalla en dus wilde ik hem ook in die rol trainen. Zo gezegd, zo gedaan. 

perezgrowth.PNG.364024b1737c0255554585f87d3ba118.PNG

Pérez werd niet eens een heel veel betere voetballer. Ik verwachtte dan ook dat hij op 24-jarige leeftijd al dicht aan de top van zijn kunnen zit. Echter, omdat ik hem train als Aanvallende Mezalla en hij van oorsprong een spelmaker is, vinden er verschuivingen in zijn attributen plaats. Dit gebeurde met name op technisch gebied. Zijn Voorzetten, Vrije trappen, Afstandsschoten en Verre inworpen gingen wat achteruit maar we zagen dan wel weer groei in bijna alle andere attributen. Passing ging met een volle punt omhoog, terwijl Dribbelen, Eerste balcontact en Techniek bijna zover zijn. 

Qua mentale eigenschappen ging hij het meest vooruit, wat vrij logisch is op deze leeftijd. Flair en Inzicht gingen met een vol punt omhoog, op de voet gevolgd door Anticiperen, Kalmte, Beslissingen en Zonder bal. Tevens gingen Leiderschap, Positie kiezen en Inzet een klein beetje vooruit. Fysiek ging hij het minst vooruit, alleen Behendigheid ging met een vol punt vooruit maar ook zijn Versnelling, Evenwicht, Natuurlijke fitheid, Snelheid en Uithoudingsvermogen gingen er aardig op vooruit. 

Net als bij Sepúlveda ga ik iets minder aandacht aan deze speler besteden en laten we zijn training lekker zo staan. Omdat hij het ene attribuut inwisselt voor de ander, kan ik zien dat hij niet meer heel veel beter gaat worden en dus kan ik mijn tijd en aandacht beter besteden aan de nieuwe talenten die afgelopen februari zijn doorgestroomd vanuit de jeugd. 

ezgif.com-gif-maker.gif.d8f5d93db8ca1f80a5722fce9a6f3759.gif

----------------------------------------------------

Spoiler

TAGLIJST

@Mordurette @rich ruzzian @MNie @Fantasy @Michaelinho* @19CH98 @delichris @ElMarcos @Marius @DGremlin @Vis @Nummerke10 @FMNOOB @JordiW. @KayDeManaager  @FlyD @Kyrill @jefri @mattihamstra  @kossimos @xJordinosaur @Titan @Glenn08 @Rossi @kmk @roeliho @Jotew @RubenS2 @r4vje

Wil je hieraan toegevoegd worden of juist worden weggehaald? Laat het me gerust weten!

Ik neem hier iedereen mee die heeft gereageerd of een like heeft achtergelaten.

1 minuut geleden zei RubenS2:

Interessante inkijk! Heb jij een algemeen trainingsschema of laat je dit door je assistent bepalen? Naast de individuele training, uiteraard. Die doe je zelf bij de grote talenten.

Bedoel je de teamtraining? Als dat zo is, die heb ik in de vorige update uitgebreid behandeld ;) Ik begin altijd met enkele spelers in het eerste seizoen (individuele training, rest staat op 'speelpositie') maar na verloop van tijd, wanneer de staf en faciliteiten op orde zijn, neem ik alle trainingsaspecten van elke speler op mij. Want dan ga je echt resultaten zien!

Ik kan alleen maar de andere bijtreden dat dit een erg interessante update is alweer. Wat ik me wel afvraag: hoe marginaal is de winst die je boekt met het leggen van bepaalde trainingsaccenten? Ik ben zelf een enorme fan van het ontwikkelen van de jeugd maar voor mij is de grootste winst te boeken met het opdoen aan ervaring. Kan je dan nog echt een verschil maken door ook de training te gaan aanpassen? Of is die winst dan te verwaarlozen?