Jump to content

[FM22] C.D. Guadalajara: El Rebaño Sagrado!

Daniell
 Share

Recommended Posts

ElRebanoSagrado!.png.6bcbe990d9f1c0bc444afc5f486573af.png

20. Perspectiva y Campeones!

In deze update trekken we even de rest van het seizoen er doorheen. Waarom? Omdat ik al in het volgende seizoen bezig ben en voordat we daar aan gaan beginnen in dit topic, heb ik nog enkele updates in petto. Alvast mijn excuses als deze update aan het einde iets te lang blijkt te zijn geworden. In mijn vorige post stond onze eerste youth intake van deze save centraal en mochten we een heuse 'gouden generatie' verwelkomen. Ik heb vaker goede intakes in mijn eerste seizoenen en iemand (ik zal je niet bij naam noemen, Willem) noemde me al gekscherend 'Mister Intake'. Ik zal die naam met trots dragen maar toch wil ik de boel even in perspectief plaatsen. 

Hoewel er wel degelijk bruikbaar materiaal tussen zit, gaat het vergelijk met bijvoorbeeld een Bart Storm totaal niet op. Dat sommige jeugdspelers vijf sterren potentieel toebedeeld krijgen wil niet zeggen dat het absolute wereldtoppers gaan worden. Deze sterren zijn relatief en gebaseerd op onze huidige kern en de spelers in de competitie. Die vijf sterren zeggen dus alleen het volgende; deze speler heeft de potentie om net zo goed of iets beter te worden dan jouw huidige beste spelers

Voordat ik aan deze save begon heb ik natuurlijk mijn huiswerk gedaan. Eén van de dingen die ik altijd even vluchtig bekijk, is het potentiele niveau van spelers in de competitie. En nee, ik ben dan niet zo flauw om namen in combinatie met hun potentie te gaan noteren zodat ik daar later misbruik van kan maken maar ik wil wel een beetje een idee krijgen van waar de grens ligt en op basis daarvan kan ik betere inschattingen maken van de daadwerkelijke potentie die een speler mogelijk heeft. 

Bij Mexicaanse spelers ligt de potentie over het algemeen niet extreem hoog. De allergrootste Mexicaanse talenten, denk hierbij aan Jesús Corona, Carlos Vela, Hirving Lozano, Edson Álvarez en Héctor Herrera, komen niet verder dan een score van 160 voor hun potentieel. In de vaderlandse competitie hebben de meest talentvolle spelers een maximale potentie van ongeveer 150 en dan spreken we over de exceptionele talenten. Een gemiddelde voetballer in de Liga MX zal zo rond de 120/130 zitten. 

Op basis van de bovenstaande informatie heb ik voor de doorgestroomde spelers een inschatting gemaakt van hun daadwerkelijke potentie. Daarbij neem ik even de zes spelers mee die als 'Elite' of 'Top' werden bestempeld:

• Juan Alberto Román | 140-170
  • Luis Pérez | 130-150
  • Héctor de la Torre | 130-150
  • Miguel Trejo | 110-130
  • Jesus Rubio | 110-130
  • Fransisco Pérez | 110-130

Met een beetje geluk hebben we dus drie spelers in handen die voor Mexicaanse begrippen absolute top zijn. Een vergelijk met Bart Storm gaat niet op omdat onze geliefde Nederlandse spits een zogeheten 'freak newgen' was (ik heb het niet bedacht, bij SI worden ze zo genoemd). Dit zijn spelers die bij doorstroom meteen mee zouden kunnen in het eerste elftal en over het algemeen ligt hun potentieel een stuk hoger dan bij de normale newgens. Zo had Bart Storm een potentieel niveau van 195, die ik tegen het einde van de save had opgezocht. Sowieso is het zeldzaam om zo'n speler door je intake te krijgen. 

Momenteel is centrale verdediger Sepúlveda één van onze beste spelers én één van de betere spelers in de Liga MX en door hem te bekijken weet ik hoe goed de doorgekomen spelers ongeveer kunnen worden. Ik heb het idee dat Román nog wat meer in zijn mars heeft maar de andere vijf spelers kunnen Sepúlveda als voorbeeld nemen:

sepulveda.PNG.ba40eefdccd74ac45ce78131e9846f62.PNG
Let niet op de rode pijltjes, hij komt net terug van vakantie! 

Hoewel we dus te maken hebben met een 'gouden generatie' voor de club en misschien ook wel Mexicaanse begrippen, zullen ze niet allemaal bepalende spelers worden bij Europese grootmachten. Zo, dan hebben we dat in ieder geval duidelijk! :) De competitie dan, hoe is die verder verlopen?

Prima! We draaiden een vergelijkbaar toernooi als in de eerste seizoenshelft waarin we kampioen werden van de Torneo Apertura. Tijdens de openingsronde wonnen we vijftien wedstrijden en speelden we er twee gelijk. We scoorden 37 doelpunten en kregen er negen tegen. In de Torneo Clausura speelden we één keer vaker gelijk en wonnen we de rest van onze partijen. We wisten twee doelpunten meer te maken maar kregen er ook één meer tegen (39/10). We eindigden het reguliere seizoen dan ook als koploper en de voorsprong werd uiteindelijk nog vrij riant ook, nadat Santos Laguna in april verloor van Monterrey en ons en daarna ook nog eens gelijkspeelde tegen Xolos Tijuana.

wedstr1.png.0eb158f9dbca86a8c72e11caeec1cac5.png

stand.PNG.6459673e2ed594a441919bfdf6a613de.PNG

Pachuca, Monterrey, Santos Laguna en wij plaatsten ons rechtstreeks voor de kwarfinale van de play-offs. Toluca, Pumas, Tigres, América, Atlas, Tijuana en Juárez speelden de voorrondes van La Liguilla. In de kwartfinale mochten wij het opnemen tegen Juárez, die wij over twee wedstrijden met 2-1 versloegen. Daarna namen wij het op tegen onze concurrenten Santos Laguna in de halve finale. Thuis wonnen we vrij comfortabel met 2-0 maar in de terugwedstrijd kwamen we in de eerste helft op een 2-0 achterstand en duurde het tot in de 85ste minuut voordat het verlossende doelpunt gescoord werd. In de finale namen we het vervolgens op tegen Monterrey. De uitwedstrijd werd met 3-2 gewonnen, thuis werd vervolgens de beker in ontvangst genomen nadat we met 1-0 wisten af te rekenen met de rijkste club van Mexico! Daarmee pakten we onze tweede prijs in het eerste jaar!! 

wedstr.PNG.00597cec23fe58659f6d05026ddd040f.PNG

Aan de statistieken kunnen jullie zien dat ik ervan houd om vrij veel te rouleren. Dit heeft met name te maken met de ontwikkeling van de spelers. Ik probeer er eigenlijk altijd voor te zorgen dat spelers, waarvan ik denk dat ze nog kunnen groeien, minimaal zo'n vijftien wedstrijden per jaar spelen. Met doelman Gudiño, middenvelders Beltrán en Pérez, het centrale verdedigingsduo Sepúlveda en Briseño en aanvaller Vega hebben we een vaste kern. Daar omheen komt vrijwel bijna iedereen aan spelen toe. 

Alexis Vega maakte de meeste doelpunten dit jaar maar ook Pérez, Torres en Antuna wisten aardig het net te vinden. Fernando Beltrán schreef de meeste assists op zijn naam en met de assists van Pérez en Torres is wel duidelijk dat de meeste goals centraal op het middenveld worden voorbereid. De backs zetten het vaakst een tackel in, terwijl de flankspelers onze dribbelkonten zijn. Onze centrale verdedigers haalden de hoogste cijfers. 

stats.PNG.270b82fd39a692228951f397f25f3c6a.PNG

----------------------------------------------------

Spoiler

TAGLIJST

@Mordurette @rich ruzzian @MNie @Fantasy @Michaelinho* @19CH98 @delichris @ElMarcos @Marius @DGremlin @Vis @Nummerke10 @FMNOOB @JordiW. @KayDeManaager  @FlyD @Kyrill @jefri @mattihamstra  @kossimos @xJordinosaur @Titan @Glenn08 @Rossi @kmk @roeliho @Jotew @RubenS2

Wil je hieraan toegevoegd worden of juist worden weggehaald? Laat het me gerust weten!

Ik neem hier iedereen mee die heeft gereageerd of een like heeft achtergelaten.

Alweer 'n mooi seizoen afgewerkt! In de play-offs kreeg je al een finale avant la lettre met Santos Laguna als tegenstander, en die lieten je dan ook even bibberen, maar uiteindelijk toch mooi om opnieuw de hoofdprijs te pakken.

Mbt de jeugdlichting begrijp ik dat het relatief is, maar het potentieel tov jouw huidige selectie of de Mexicaanse competitie lijkt me sowieso zeker sterk. En of deze spelers dan niet uitgroeien tot toppers binnen Europa is minder relevant. Het is misschien zelfs eerder handig dat het niet zo is omdat het dan eenvoudiger zal zijn om ze langer aan jouw club te binden.

Alles is relatief natuurlijk, zelfs tijd als we Einstein mogen geloven. Toch is het wel lekker om zo'n lichting binnen te krijgen want het sluit zeker aan bij wat je voor ogen hebt. Je hebt veel verschillende doelpuntenmakers rondlopen, dat lijkt me ook wel lekker. Mooi dat je Monterrey wist te verslaan, altijd lekker om van de rijkste club van het land te winnen.

Een hele mooie uiteenzetting over de jeugd. Mooi hoe  je dat in het grotere perspectief plaatst. Toch zul je nationaal best van deze mooie lichting voor Mexicaanse begrippen gaan profiteren. De vraag is meer hoe lang ze goed genoeg gaan zijn. Daarnaast zijn de resultaten ook weer gewoon goed. Helemaal door de finale van de Clausura te winnen van Monterrey.

Een duidelijke uiteenzetting over de intake; vanuit de jeugdchallenge is het inderdaad een bekend gegeven dat de sterren een indicatie geven ten opzichte van de huidige selectie. Blijken het echte toppers te zijn, dan zie je dit een seizoen later ook terug wanneer zo'n talent in de selectie zit: zijn potentieelsterren liggen dan hoger dat dat van de rest. 

De resultaten blijven er niet om liegen overigens! Proficiat met opnieuw een prijs in deze nog prille game. 

ElRebanoSagrado!.png.980e6ebf66d2852e1e5c202b90c8418c.png

21. Campeones del mundo!

campeonesdelmundo.png.b15be6b2dc487a1b8039c1ee05e03d55.png

Begin juni 2022 werd ik verrast door een nieuwsbericht aangaande een loting voor de groepsronde van het WK voor clubs. Waarom Deportivo Guadalajara aan dit toernooi mag deelnemen is en blijft voor mij een raadsel maar dat neemt niet weg dat we de uitdaging gewoon zijn aangegaan! De finale van de Torneo Clausura de Liga MX speelden wij op 27 mei waarna ik had verwacht dat onze spelers op vakantie zouden gaan. Ik vond het al vreemd dat de spelers in training bleven. Echter werd een kleine week later duidelijk waarom. 

Ik denk ook dat het ons enorm geholpen heeft om dit toernooi te kunnen winnen want onze spelers waren topfit, terwijl de andere teams kampten met blessures en vermoeide spelers. Ik geloof dan ook dat we anders op de pijnbank gelegd zouden worden. Echter mogen we een gegeven paard niet in de bek kijken en zijn we het eerste Mexicaanse team in de geschiedenis die het Wereldkampioenschap voor Clubs wint! 

----------------------------------------------------

Spoiler

TAGLIJST

@Mordurette @rich ruzzian @MNie @Fantasy @Michaelinho* @19CH98 @delichris @ElMarcos @Marius @DGremlin @Vis @Nummerke10 @FMNOOB @JordiW. @KayDeManaager  @FlyD @Kyrill @jefri @mattihamstra  @kossimos @xJordinosaur @Titan @Glenn08 @Rossi @kmk @roeliho @Jotew @RubenS2 @r4vje

Wil je hieraan toegevoegd worden of juist worden weggehaald? Laat het me gerust weten!

Ik neem hier iedereen mee die heeft gereageerd of een like heeft achtergelaten.

Dat tornooi blijft toch een vreemde eend in de bijt. De reden waarom je mag deelnemen is mij ook niet duidelijk, maar het is natuurlijk wel erg fijn om dit tornooi te winnen en jezelf de "beste club van de wereld" te mogen noemen. De vermoeidheid en fitheid is vaak het grootste probleem ook tijdens zo'n WK en als je dan een voordeel hebt ten opzichte van de tegenstand is dat zeker niet te onderschatten.