Jump to content

[FM22] C.D. Guadalajara: El Rebaño Sagrado!

Daniell
 Share

Recommended Posts

ElRebanoSagrado!.png.ac3291d881fb409f11fc0047eeede271.png

1. INITIËLE IDEEËN 

Ik ben me ervan bewust dat het nog heel vroeg is om een FM22 verhaal te starten. Echter kan ik me niet langer inhouden en wil ik alvast mijn plannen met jullie delen. De afgelopen week ben ik me steeds meer gaan voorbereiden op de nieuwe iteratie, waarvan waarschijnlijk over een kleine vier weken de bèta vrijgegeven wordt. Hierdoor ben ik mijzelf steeds meer gaan enthousiasmeren over de nieuwe game én mijn daarbij horende plannen. Ik dwing mezelf aankomend jaar dan ook eens iets anders te doen dan ik gewend ben. Niet zozeer de manier waarop ik het spel speel maar wel welke club(s) ik onder mijn hoede neem. Normaliter ben ik enkel te vinden in Europa maar ditmaal trekken we naar het westen van de wereldkaart.

Doorgaans ben ik ook een 'One-Club-Man' - zie onder andere mijn FC Twente verhaal - en probeer ik een club op te bouwen tot een absoluut topniveau. Daarbij maak ik intensief gebruik van diens jeugdopleiding. Spelers opleiden zal altijd één van de speerpunten van mijn savegames blijven. Hoewel ik al wel een eerste club heb uitgekozen, zal ik dit jaar niet aan één club gebonden zijn. Er zijn namelijk meerdere competities die ik wil aandoen in Football Manager 2022, te beginnen in Mexico. Intussen verwacht ik daar wel met een seizoen of vijf klaar te zijn en vervolgens mijn heil in Argentinië of Brazilië te gaan zoeken. Mocht het lukken om in die eerste vijf seizoenen de CONCACAF Champions League te winnen en later in Argentinië of Brazilië de Copa Libertadores, dan ben ik van plan het spel uit te breiden naar een Pentagon Challenge. 

Maar dat is iets voor later. Laten we beginnen bij het begin; Club Deportivo Guadalajara S.A. de C.V. beter bekend als Guadalajara of genoemd bij nickname 'Chivas', verwijzend naar hun mascotte; een geit. De titel van dit verhaal, El Rebaño Sagrado, is een andere bijnaam van de club en betekent vrij vertaald 'De heilige kudde'. Chivas is de oudste club in de hoogste Mexicaanse afdeling en de club met de grootste aanhang in het land. Het meest bijzondere aan deze club is dat er alleen spelers geboren in Mexico voor de club mogen uitkomen. Een vergelijkbaar beleid als Atletic Bilbao in Spanje en Altinordu in Turkije. 

Chivas staat verder bekend om het opleiden en exporteren van Mexicaanse spelers naar Europa. Carlos Vela en Javier 'Chicharito' Hernandez zijn wellicht de meest bekende namen maar wij FM-ers kennen natuurlijk ook spelers als Carlos Fierro, Julio Gomez en Jose Juan Macías die uit hun opleiding zijn voort gekomen. Tevens zijn De Geiten ook één van de meest gedecoreerde teams uit Mexico maar is hun laatste titel alweer van 2017 en komt die van daarvoor alweer uit 2006.

De laatste tijd gaat het ook met het opleiden van spelers wat minder. Victor Guzman - aangetrokken van Pachuca - werd geschorst wegens het gebruik van cocaïne, twee van Chivas' spelers werden verbannen bij het nationale elftal vanwege een corona-party en werden er nog eens vier jeugdspelers geschorst en aangeklaagd vanwege beschuldigingen van verkrachting. Ondanks dat Chivas een historisch grote club is, valt er dus nog genoeg te verbeteren. Daarnaast is de Liga MX een zeer sterke competitie met clubs als América, Pumas, Cruz Azul, Tigres en Monterrey. 

In de komende updates zal ik verder uitweiden over de club, enkele spelers en natuurlijk de competitie opzet. De Mexicaanse piramide is een ingewikkelde dus daar valt genoeg over te vertellen!

Mijn favoriete club uit Mexico, en voor mij ook sowieso één van de leukste competities in FM! Ik heb dan ook zelf zeer goede herinneringen aan een save daarginder ettelijke edities van FM geleden. Jouw verhalen trekken sowieso mijn aandacht, maar deze triggert me misschien nog wel iets meer!

2. La Primera División de México (Liga MX) (Deel 1)

Wanneer je alleen de Europese competities gewend bent in Football Manager, zoals ikzelf, dan is de Liga MX nogal ingewikkeld. Officieel heet de hoogste afdeling van Mexico trouwens 'La Primera División de México' al wordt ze vanwege sponsoren ook wel de 'Liga MX' genoemd. Als we daar weer de officiële benaming van moeten geven is het eigenlijk 'Liga BBVA MX' maar dat terzijde. Ik zal de competitie in het vervolg aanhalen als Liga MX. Er zijn momenteel 18 teams actief op het hoogste niveau maar er wordt gewerkt aan een plan om de competitie uit te breiden naar 20 elftallen. Ik zie dit overigens in FM22 nog niet geïmplementeerd worden. Enfin, laten we even een kort overzichtje bekijken van waar ik het over wil hebben in deze update:

• Korte seizoensindeling (Deel 1)
  • La Liguilla (play-offs) (Deel 1)
  • Continentale kwalificatie (Deel 2)
  • Degradatie (Deel 2)
  • Promotie (Deel 2)

In één van de volgende updates wil ik ook nog even de nieuw gevormde 'Expansion League' aanhalen, het tweede niveau van Mexico. Voor vandaag houd ik het even bij de divisie waarin we zelf actief zullen zijn; Liga MX

Korte seizoensindeling
Het is in meerdere (Zuid) Amerikaanse landen gebruikelijk om een gespleten competitie te spelen. Dit houdt in - in tegenstelling tot de meeste Europese competities - dat er twee verschillende competities georganiseerd worden in één jaar tijd. Ik ben gewend om (meestal) vanaf eind augustus tot eind mei één competitie af te werken. In Mexico wordt van juli tot december de 'Apertura' (Openingsronde) gespeeld en van januari tot mei wordt er gestreden om de 'Clausura' (Sluitingsronde). In Mexico noemen ze dit een 'Torneo Corto' (vrij vertaald: Kort Toernooi) en elk heeft een eigen kampioen. Hierdoor zal er in Mexico ongeveer elke zes maanden een nieuwe kampioen zijn. 

Liga_MX.png.7032908ff37ef7756ce359df45749f83.png

Liga MX trofee

In totaal zijn er achttien elftallen in de Liga MX. In elke competitieronde speelt elk team één keer tegen alle andere teams. Het puntensysteem is normaal; drie punten voor een overwinning en één punt voor een gelijkspel. Na zeventien wedstrijden kwalificeren de bovenste twaalf teams zich voor 'La Liguilla', waar ik later op terug zal komen. 

De kampioenen van de Apertura en Clausura spelen aan het eind van het jaar om de recentelijk opgerichte 'Campeón de Campeones'. In onze moedertaal zouden we dit de 'Kampioen der Kampioenen' noemen. Deze trofee bestaat al veel langer maar heeft verschillende formats gekend en is ook vele jaren niet georganiseerd. De winnaar van deze wedstrijd bepaald in wijze de landskampioen van het afgelopen jaar. Dat niet alleen, de winnaar van deze wedstrijd neemt het op tegen de winnaar van de Amerikaanse MLS in de Noord-Amerikaanse 'Campeones Cup'. De Campeón de Campeiones wordt elk jaar op neutraal terrein in Amerika georganiseerd en wordt in één wedstrijd beslist. 

Vanaf het seizoen 2019/20 wordt de 'Copa MX' georganiseerd over het gehele voetbaljaar, tegenwoordig is dit dus geen Kort Toernooi meer. Aan de Mexicaanse beker doen in totaal 27 teams mee. Vijftien van die clubs komen uit de Liga MX, waarbij de clubs die zich gekwalificeerd hebben voor continentaal voetbal niet mee mogen doen. De andere twaalf clubs zijn de hoogst geplaatste teams uit de Expansion League. De clubs worden over negen groepen van drie verdeeld. De groepswedstrijden worden tussen juli en december afgewerkt, waarna van januari tot en met april de finales worden gespeeld. 

SL_Apertura2014.png.17db45dfba6d3795acc1a89c9673f5c8.png

Copa MX trofee

La Liguilla (Play-offs)
Na elke Torneo Corto volgt er een play-off ronde, in Mexico noemen ze dit 'La Liguilla' wat we kunnen vertalen naar 'Kleine Competitie'. De nummers één tot en met twaalf uit de reguliere competitie plaatsen zich voor deze play-offs. De clubs die tussen de eerste en vierde plaats zijn geëindigd plaatsen zich meteen voor de kwartfinales, de overige clubs spelen een pre-play-off: 'La Repechaje'. Hierin speelt de nummer vijf tegen de nummer twaalf, de nummer zes tegen de nummer elf, enzovoorts. Deze strijd wordt over twee wedstrijden beslist. 

Na de Repechaje volgen de kwartfinales, hier zijn de bovenste vier teams dus al ingedeeld. De nummer één speelt tegen de winnaar van de wedstrijd tussen de nummer vijf en twaalf, de nummer twee speelt tegen de winnaar van de wedstrijd tussen de nummer zes en elf, enzovoorts. Ook de finales worden beslist doormiddel van twee wedstrijden. Het hoogst geplaatste team speelt de terugronde in het eigen stadion. 

Bij een gelijkspel wordt er eerst naar de uitdoelpunten gekeken, als beide teams evenveel uitdoelpunten hebben gemaakt, wordt er gekeken naar de positie op de ranglijst van het reguliere seizoen. Op dat moment zal het hoogst geplaatste team doorgaan. Er wordt dus geen verlenging gespeeld en er worden geen penaltyseries afgewerkt. 

In de grote finale worden er ook twee wedstrijden gespeeld. Blijft daar na 180 minuten de stand gelijk, dan wordt er wel verlengd en zo nodig penalty's geschoten. Volgens mij is het zelfs zo dat in de finale uitdoelpunten niet zwaarder wegen. Bij een 1-1 en 2-2 wordt er dus gewoon verlengd in de finale. 

------------------------------------------------------------

Spoiler

@Mordurette - Mooi man! :D Ik kan ook eigenlijk niet meer wachten om hiermee aan de slag te gaan, terwijl ik een week of twee geleden nog helemaal niet met FM22 bezig was. Het is te hopen dat er geen baanbrekende bugs zitten in de eerste release, zodat we meteen kunnen knallen!

@rich ruzzian - Erick Torres inderdaad, hoe kan ik die nou vergeten?! 

@MNie - Mooi dat je er weer bij bent! De CCC wordt vrijwel altijd gedomineerd door Mexicaanse clubs maar de MLS staat ook niet stil. Ik verwacht zelf ook wel dat ik het binnen vijf seizoenen zou moeten kunnen redden maar het is altijd maar weer even afwachten of je meteen de juiste tactieken en dergelijke vindt in de nieuwe game. 

@Fantasy - We zijn er vroeg bij inderdaad maar ik heb dan ook redelijk wat te vertellen voordat we überhaupt aan de game kunnen beginnen. Ik wil ook proberen om af en toe een kijkje achter de schermen te geven dus updates over hoe ik het spelletje speel. Zo heb ik een update gepland over hoe ik mijn game op zet. Leuk dat je me gaat volgen!

@Michaelinho* - Ik ben ook zeer benieuwd waar dit me allemaal gaat brengen!

@19CH98 - Bedankt voor je reactie! Ik ben inderdaad wat vroeg maar heb redelijk wat te vertellen over de competitie opzet, de rivaliteiten, bijzondere clubs, spelers om naar uit te kijken, etc. Ik hoop dat jullie je niet gaan vervelen in de tussentijd, dat zou niet goed zijn :) 

@delichris - Tof dat je er weer bij bent! We gaan zien hoelang we er over gaan doen, heel veel doelstellingen ga ik mezelf niet opleggen dit jaar en er is geen tijd aan verbonden. Ik hoop het binnen vijf seizoenen te doen, alles daarvoor is mooi meegenomen. Echter wil ik wel een tijdje in Mexico blijven om te zien hoe die Expansion League in FM verwerkt is bijvoorbeeld. Promotie/degradatie zal bijvoorbeeld pas vanaf 2026/27 plaatsvinden geloof ik. 

@ElMarcos - Ik ben ook zeer benieuwd naar deze game :D 

@Marius - Wat een complimenten Marius, bedankt! Leuk ook dat ik eindelijk een keer een juiste clubkeuze gemaakt heb :classic_biggrin: Ik meen me te herinneren dat je Vitoria de Guimaraes te hoog gegrepen vond in FM18 en FC Twente is natuurlijk ook niet heel bijzonder. De Liga MX lijkt me inderdaad een hele toffe competitie, zeer competitief ook. Dat blijkt ook wel als je de kampioenen van de afgelopen jaren ziet, daar wordt nog weleens wat afgewisseld mede dankzij het play-off systeem. Denk trouwens dat er best wat veranderd is in de opzet sinds de laatste keer dat je actief was in Mexico. Het is allemaal bijna niet te volgen met al die opgeheven toernooien, nieuwe kwalificatie regels, gereactiveerde cups en de nieuwe Expansion League. Ik hoop dan ook dat ik het allemaal juist uitleg en het in FM22 ook een beetje overeenkomt met de werkelijkheid. Het zou te gek zijn als SI dit allemaal goed weet te coderen! 

@DGremlin - Had jouw reactie even gemist. Bedankt, ben ook zeer benieuwd waar dit allemaal heen gaat. 

Edited by Daniell

Leuk al die achtergrondinformatie. Er lijkt me inderdaad zeker wat veranderd ten opzichte van de laatste keer dat ik actief was in Mexico, zeker ook op continentaal vlak - en voor mij ook de reden dat ik er ondertussen iets minder tot aangetrokken ben - maar daar kom je vast nog een keer op terug. Het feit dat er zo veel verschillende kampioenen zijn en de ploegen ook erg aan mekaar gewaagd zijn maakt deze competitie voor mij net één van de meest aantrekkelijke.

Leuk dat je dit gaat doen. Met veel nationale en internationale prijzen kan je je prijzenkast al aardig vullen aan het begin van je carrière. Ben wel benieuwd of er in FM22 die nieuwe CL-opzet komt. Volgens mij in 2024 komen er meer deelnemers in de CL. Dit gaat dan wel om de mindere goden, bijvoorbeeld de kampioen van Canada.  Voor Mexicaanse ploegen meestal geen probleem. 

3. La Primera División de México (Liga MX) (Deel 2)

In de vorige update was ik al vrij uitgebreid over de Liga MX, diens Torneo Cortos en de play-off die ook wel La Liguilla wordt genoemd. Tevens haalde ik het nationale bekertoernooi even aan en daarmee leek mijn uitleg vrij compleet. Echter is er nog veel meer te vertellen over het Mexicaanse voetbal en vandaag gaan we dan ook kijken naar het tweede deel van deze posts. Als je dacht dat we het meest ingewikkelde deel van de competitie opzet hadden gehad, heb je het mis! Wat ons rest in deze update is het volgende:

• Continentale kwalificatie
  • Degradatie
  • Promotie (ik neem deze mee in de update over de Expansion League)

Daarmee zijn we overigens nog lang niet klaar want in volgende updates wil ik het nog hebben over de Expansion League, enkele clubs en enkele spelers. Zoals jullie merken post ik hier lang niet elke dag. Met nog ruim 2,5 week te gaan tot de bèta komt, moet ik de updates over meerdere dagen uitsmeren. Wanneer de bèta er is kan ik daadwerkelijk in FM22 gaan kijken hoe het daar allemaal geregeld is.

Continentale kwalificatie

Van 1998 tot 2016 speelden enkele clubs in de Zuid-Amerikaanse Copa Libertadores en Copa Sudamericana. Mexicaanse teams werden hiervoor uitgenodigd vanwege het financiële gewin. De Mexicaanse teams hebben gigantische supportersscharen en de Liga MX is ook razend populair in Amerika vanwege de vele Mexicaanse immigranten. Er zijn verschillende manieren geweest waarop Mexicaanse teams zich konden kwalificeren voor de Copa Libertadores en Copa Sudamericana. Ik wil hier verder niet te diep op in gaan omdat er dus sinds 2016 geen Mexicaanse teams meer mee doen aan deze toernooien. Wel wordt er weer gesproken over nieuwe deelnames aan deze toernooien maar de bonden kunnen het nog niet eens worden over het speelschema, hetzelfde discussiepunt waardoor de Mexicaanse bond de clubs uit de Zuid-Amerikaanse competities haalde. 

Mexico is aangesloten bij de CONCACAF, de Noord-Amerikaanse equivalent van de UEFA. Deze confederatie organiseert elk jaar de CONCACAF Champions League (CCC) waaraan teams uit Mexico, Amerika, Canada, Costa Rica, Guatemala en andere Noord Amerikaanse en Caribische landen deelnemen. Sinds jaar en dag domineren de Mexicaanse clubs dit toernooi en sowieso het Noord-Amerikaanse voetbal. Als we kijken naar een tweetal overzichten zien we dat ook meteen terug. Mexico is met flinke afstand recordhouder van het aantal titels in de CCC en ook de clubs met de meeste titels zijn afkomstig uit Mexico. 

image.png.decdd19d0e50ea412c7b3f9201566aab.png

image.png.62ee0292bab0fccd268cb69052f2d8d2.png

De nummers één en twee van de Apertura en Clausura kwalificeren zich voor dit toernooi. In totaal nemen er dus vier Mexicaanse teams deel aan de Champions League. De clubs die zich kwalificeren voor het continentale toernooi verliezen hun deelname aan de Mexicaanse Copa MX. In FM22 zal het niet zo heel lastig zijn om de CCC te winnen. Echter, via de CCC kunnen de teams zich kwalificeren voor het Wereldkampioenschap voor clubteams. Mexicaanse clubs hebben daar vanzelfsprekend ontelbare keren aan meegedaan maar nog nooit heeft een Mexicaans team het WK gewonnen. Wellicht licht daar een mooie uitdaging!

Degradatie

Het is hier waar de competitie opzet zeer ingewikkeld wordt. In Mexico vinden er voorlopig geen degradaties plaats, in tegenstelling tot vele andere competities in de wereld. In augustus 2020 werd dit ingevoerd na het oprichten van de Expansion League, welke er op gericht is om de clubs op de twee hoogste niveaus te ontwikkelen voor vijf jaar. Het zou de clubs de tijd moeten geven om jonge spelers op te leiden en een sterke economische infrastructuur op te bouwen. Het team dat als laatst eindigt in de Liga MX zal dus niet degraderen maar hen wacht wel een straf...

Elke twaalf maanden, na één Apertura en één Clausura, moet het team dat onderaan de 'Quotiënt Tabel' staat $10M aan de Mexicaanse FA betalen. Maar wat is die Quotiënt Tabel? Deze tabel is een ranglijst gebaseerd op het 'punten per gespeelde wedstrijd' model en neemt daarbij het gemiddelde van de laatste drie jaar. In totaal wordt er dus gekeken naar zes Torneo Cortos. Dit houdt in dat het aantal punten dat een team behaald heeft over de laatste zes toernooien gedeeld wordt door het aantal gespeelde wedstrijden. Dit levert een quotiënt of ratio op, normaal gesproken tussen 0 en 2, waarop de teams gerangschikt worden. 

Het team onderaan deze ranglijst, deze wordt elk jaar opgemaakt, moet dus tien miljoen Dollar betalen aan de Mexicaanse bond. Wanneer degradatie/promotie weer gaat plaatsvinden zal het team onderaan deze lijst degraderen. Er zijn manieren om alsnog degradatie te voorkomen, het is alleen de vraag of dit ook in FM22 verwerkt zal worden. Gepromoveerde clubs hebben vaak een hoger gemiddelde omdat ze slechts twee of vier toernooien hebben gespeeld en hun totaal aantal punten door minder wedstrijden hoeven te delen. Echter kan dit ook tegen ze werken. 

Promotie

Zoals ik eerder in deze update vertelde, zal er de komende seizoenen geen promotie plaatsvinden. Ik ga in de volgende update de nieuwe Expansion League bespreken en zal daarin het proces rondom promotie uitleggen. Het leek me passender in die update aangezien van daaruit gepromoveerd wordt. 

----------------------------------------------------------

Spoiler

@DGremlin - Grappig dat toch veel mensen wel in Mexico gespeeld hebben maar de opzet nu totaal anders is! 

@Marius - Volgens mij doelde je op de Copa Libertadores? Ik haal het in deze update inderdaad even aan maar er valt verder weinig over te zeggen omdat clubs zich gewoon niet meer kunnen kwalificeren. Momenteel wordt er wel weer over herintrede gesproken aangezien de Libertadores de Mexicaanse en Amerikaanse markt heel interessant vindt. 

@delichris - Dit is toch wel de tendens hier, hè. Veel mensen hebben jaren terug in Mexico een save gehad maar inmiddels is alles veranderd!

@FMNOOB - Ik denk dat de Mexicaanse ploegen vooral de concurrentie uit eigen land moeten hebben. Het is verreweg de sterkste competitie in Noord-Amerika dus de CCC mag geen problemen opleveren als we eenmaal zo ver zijn. Chivas is wel wat afgezakt natuurlijk. Ik hoop dat het nieuwe format in FM22 zit, normaal gesproken is SI hiermee vrij up-to-date, zeker gezien de laatste klap al gegeven is. 

@Mordurette - Dat is de juiste instelling, haha!

@ElMarcos - Leuk om te lezen dat je er wat van opsteekt! Hopelijk kun je ook van de volgende updates wat leren :D

@19CH98 - Bedankt voor jouw reactie!

@JordiW. - Tof dat je mijn verhaal weer gaat volgen!

TAGLIJST

@Mordurette @rich ruzzian @MNie @Fantasy @Michaelinho* @19CH98 @delichris @ElMarcos @Marius @DGremlin @Vis @Nummerke10 @FMNOOB @JordiW.

Wil je hieraan toegevoegd worden of juist worden weggehaald? Laat het me gerust weten!

Ik neem hier iedereen mee die heeft gereageerd of een like heeft achtergelaten.

Dat van die Expansion League is nieuw voor mij. Wel bizar, en tegelijkertijd ook een beetje flauw dat teams voorlopig niet meer kunnen degraderen. De continentale competitie brengt momenteel ook weinig meerwaarde voor de Mexicaanse clubs, omdat ze met voorsprong de beste zijn in vergelijking met de andere team uit midden-Amerika. De Copa Libertadores is inderdaad een pak aantrekkelijker, maar in het verleden ook bijna niet te combineren qua speelschema met de overige verplichtingen van de Mexicaanse clubs. 

3 minuten geleden zei rich ruzzian:

Niet overwogen om hier een club&country save van te maken? Dat je Mexico ook onder je hoede neemt. 

Wel overwogen inderdaad maar onderstaande besloten:

Op 1-10-2021 om 19:57 zei Daniell:

Doorgaans ben ik ook een 'One-Club-Man' - zie onder andere mijn FC Twente verhaal - en probeer ik een club op te bouwen tot een absoluut topniveau. Daarbij maak ik intensief gebruik van diens jeugdopleiding. Spelers opleiden zal altijd één van de speerpunten van mijn savegames blijven. Hoewel ik al wel een eerste club heb uitgekozen, zal ik dit jaar niet aan één club gebonden zijn. Er zijn namelijk meerdere competities die ik wil aandoen in Football Manager 2022, te beginnen in Mexico. Intussen verwacht ik daar wel met een seizoen of vijf klaar te zijn en vervolgens mijn heil in Argentinië of Brazilië te gaan zoeken. Mocht het lukken om in die eerste vijf seizoenen de CONCACAF Champions League te winnen en later in Argentinië of Brazilië de Copa Libertadores, dan ben ik van plan het spel uit te breiden naar een Pentagon Challenge.