Jump to content

Nico Haak herschrijft geschiedenis

NicoHaak
 Share

Recommended Posts

Het is wel tijd voor een korte bondige update. Ik ben nog steeds actief met RBC in CM 97/98 en heb zojuist seizoen 2004/2005 afgerond. De afgelopen seizoenen is RBC doorgegroeid tot een club die momenteel zich kan meten met de traditionele top 3 van Nederland. 

Mijn vorige update ging over het derde seizoen. Daarin werden we 4e in de PTT Telecompetitie. In de seizoenen die volgden werd nog voldoende 'silverware' gewonnen:

PTT Telecompetitie: Hier werden we na het al genoemde succesvolle jaar met een 4e plek het seizoen erop 5e. Hierna volgde nog een 4e plek. We deden steeds leuk mee, maar verloren toch meestal wel van de grote clubs Ajax, Feyenoord en PSV. En hadden ook angstgegners met NAC en AZ. Maar er kwam meer stabiliteit en kwaliteit in de ploeg. De laatste 3 seizoenen werden we twee maal kampioen en een keer tweede. We zijn PSV en Feyenoord wel voorbij gegaan en strijden tegenwoordig met Ajax om de titel. 

Amstelcup: Hier hadden we een periode minder veel succes. We kwamen drie maal niet verder dan de kwartfinale, maar de afgelopen twee seizoenen wisten we te winnen!

Europees: Beker der Bekerwinnaars wisten we al te winnen. Daar heb ik al eerder over vertelt. In de daaropvolgende jaren kwam RBC uit in de UEFA Cup en in de Champions League. De UEFA Cup werden we een keer al vroeg in de derde ronde uitgeschakeld. Maar in 2002/2003 wisten we te winnen. Vervolgens kwamen we erna twee jaar uit in de Champions League, waar de zonder al te veel moeite door de groepfase geraakten, maar beiden seizoenen in de kwart finale werden uitgeschakeld door PSG en Juventus.

Momenteel zijn dit de club records:

cm2e16_123.png.37fb210e4fe3123a9bbac7ece2693342.png

We zijn financieel erg gezond. Mede door de recordtransfer van ons talent Fabien Veenhof, die vervolgens de bank warm mag houden bij Ajax..

We zijn vooral succesvol dankzij ons sterke aanvallende blok. De hoofdsrolspelers wil ik graag met jullie delen:

cm2e16_124.png.8318a58379406cd750969a72252cf424.png

Oranje International Floor Heesen werd me aangeboden in een deal die Twente wilde maken, waarbij ze een speler van me wilden kopen. Daar hebben ze nu vast spijt van.

cm2e16_125.png.6db173054d7a90ade79a7acd8ef4fbbb.png

Onze Ierse doelpunten machine is niet weg te denken in de RBC 11.

cm2e16_126.png.538a8980d8078874c09836bc326989dd.png

En vorig seizoen wisten we deze Argentijn te strikken. Een gouden zet, want hij is onze belangrijkste aanvoer naar onze spitsen.

Voorlopig blijf ik nog wel even spelen met deze save. Ik hoop namelijk nog een stap te kunnen maken naar de Europese top.

Edited by NicoHaak

@Daniell @ElMarcos @Arezo @neva @La Pulga @19CH98 @MNie @rich ruzzian @DGremlin @Michaelinho* @Marius @Elsjorro1990 

Ennnn ik ben alweer een seizoen verder. Het seizoen 2005/2006 zit erop. Het is nu de zomer van 2006 en Nederland is zojuist uitgeschakeld in de groepsfase van het WK. Als je dan ziet hoe het team er momenteel uitziet, dan snap je wellicht wel waarom:

cm2e16_135.png.b6afac490ca071ff657a2d8d46b86e86.png

Als je namen zoals Kofi Mensah, Melvin Plet, Dennis (de nieuwe Bergkamp) Schulp en Arno Splinter ziet staan, dan weet je dat dit niet een heel succesvolle lichting is. De gele namen zijn spelers van RBC. Veel regens en Dave Van den Bergh :cab:

Laten we meteen maar even doorgaan naar RBC. Daar ziet de selectie er als volgt uit:

cm2e16_132.png.29adbd9dbc0e4ab3abce81711fb65d29.png

We hebben een heerlijk team met weinig bekende namen, omdat er voor een groot deel regens inzitten. Maar ene Totti zal bij jullie wel bekend zijn. Op Campbell, Thijssens, Simons, Zegers en De Witt na zijn het allemaal internationals. RBC is onder leiding van Nico Haak namelijk de afgelopen jaren flink gegroeid qua reputatie en jongens die hier voetballen worden gemakkelijk opgeroepen voor hun geboorteland.

Op het veld ging het in de PTT Telecompetitie uitstekend. Ajax had een matig seizoen, waardoor het ons de rode loper uitrolde naar een vroeg kampioenschap:

cm2e16_131.png.1c0e892fd47b735f4044edea20bdf802.png

Crisis in Amsterdam. Het stadion was vaak maar voor 2/3 deel gevuld. Over stadions gesproken. Wij spelen nog steeds in ons oorspronkelijke stadion De Luiten met 7000 plekken (waarvan 3000 zitplaatsen). Hierdoor lopen we natuurlijk enorm veel inkomsten mis als topploeg. Hopelijk gaat dat nog eens worden uitgebreid, al vraag ik me af of die optie aanwezig is in CM9798.

Ik kreeg overigens een mooi aanbod dit seizoen:

cm2e16_128.png.0e5e1b6cec07928f4e746b43b46cdf5e.png

Als fan van deze club was het lastig te weigeren, maar toch bleef ik RBC trouw. Plan B was ook wel opvallend:

cm2e16_129.png.eff259b801ca07f9b188877a1e52b6d0.png

De komende jaren zijn we nog niet van Ajax af. De ploeg blijft maar smijten met geld. Haalde 1,5 jaar geleden doodleuk voor 34.5 miljoen gulden een talent op bij ons, die vervolgens de bank warm mocht houden. En zo zullen ze ook de komende jaren nog voldoende partij bieden. Dus nog wel genoeg uitdagingen in de competitie.

De beker ging overigens niet naar ons. In de halve finale werden we uitgeschakeld door FC Twente. Waar in de finale vervolgens PSV aan het langste einde trok.

Nog een laatste opvallende screenshot:

cm2e16_134.png.a2848a67899aa4ba0b7b6ae545bde281.png

NAC en Heerenveen doen het erg sterk in mijn savegame en we hebben het dan ook vaak lastig tegen NAC. Dit jaar wist NAC erg knap de UEFA cup te winnen. Zelf geraakten we met RBC tot de kwartfinale, waar Rangers een maatje te groot bleek. Rangers is een topteam, dat vorig jaar de CL wist te winnen. Dus dit was te overzien.

Het Nederlands elftal mag dan een lachertje zijn in Europa, maar de Nederlandse ploegen zijn dat niet ;)

@Daniell @ElMarcos @Arezo @neva @La Pulga @19CH98 @MNie @rich ruzzian @DGremlin @Michaelinho* @Marius @Elsjorro1990 

RBC Roosendaal 2005/2006

Net als de plaatselijke jeugd afgelopen weekend zit ook ik niet stil in Roosendaal. 

En ik val maar meteen met de deur in huis, want WE HEBBEN DE CHAMPIONS LEAGUE GEWONNEN!

In  2021 zou met gereageerd hebben met #hoedan???? In 2006 was het denk ik met Goeie moggel zeg dat is niet mis.

Waar we de afgelopen seizoenen steeds tot de kwart finale kwamen, daar haalden we nu de finale waar we Juventus wisten te kloppen:

cm2e16_143.png.fcc9c6fb3c90f960702c2fdfda9f6779.png

In de kwart finale moesten we weer tegen Rangers. Een bijna niet te kloppen team, waar we dit seizoen dan toch een antwoord op hadden. Daarna waren we een maatje te groot voor Barcelona. Wat nu het grote verschil maakte in Europa? Om eerlijk te zijn denk ik dat dit komt door het transfervrij aantrekken van twee spelers: Totti en Henry. Vorig seizoen kwam Totti al als luxe sub. Want ik was al tevreden over mijn team, maar wilde deze kans niet laten liggen. Maar uiteindelijk bleek Totti van de buitencategorie en werd hij onze meest belangrijke speler. Deze zomer kwam Henry en qua gemiddelde beoordeling was het niet zo best. Maar hij leverde wel een bak aan assists en goals en zo was dit duo waarschijnlijk de sleutel naar ons Europese succes:

cm2e16_144.png.1e55cb1fa849d3ab23eebd85c37f36fa.png

En nationaal waren we ook de beste. In de competitie haakt de traditionele top 3 pijnlijk af. Ze hebben nog wel prima spelers, maar krijgen het niet meer voor elkaar om te winnen van ploegen zoals NAC en AZ:

cm2e16_142.png.c4ce4133e35ce9d10ae541fdc341ceae.png

In de bekerfinale werd het nog onnodig spannend:

cm2e16_141.png.8904df640fc4543de73842c87d99e5ea.png

Dit was drie dagen voor de Champions League finale. Dus deze verlenging was erg vervelend.

Nog even een opvallende screenshot. Vorig seizoen werd ik gevraagd om Ajax te trainen, maar werd het Edwin van der Sar. Dit seizoen moest hij weg en werd hij opgevolgd door:

cm2e16_140.png.13cf7db469dc9453944aeec4876fd480.png

Dan ten slotte eens een keer in kijkje naar mijn tactiek. Ik heb seizoenen met verschillende tactieken geprobeerd succes te boeken. Na veel speuren op internet ben ik tot deze twee tactieken gekomen. De eerste start en eindig ik altijd mee. Mocht het in de tweede helft slecht lopen en ik moet wat forceren, dan switch ik soms nog versie twee:

cm2e16_137.png.a07111e9a235207fa20482382697f51a.png

cm2e16_138.png.9704e8680866c51c712e8075064f72a4.png

Wel leuk die eerste tactiek nog met een ouderwetse sweeper. Nu is het zomer en ga ik kijken hoe mijn jonge garde doorgroeit en of de Champions Leage een toevalstreffer was of dat we ons stabiel kunnen nestelen als de beste van Europa. Het is in ieder geval leuk om voor het eerst de Wereldbeker te gaan spelen. En de Europese supercup. 

Championship Manager 9798:

Notts County FC 1997/1998

Eerlijk is eerlijk: Ik was het even zat bij RBC. Seizoenen begonnen op elkaar te lijken en er zaten nog weinig oorspronkelijke namen in het spel. Het leek me tijd voor een andere savegame en mijn keuze viel op een LLM game met de oudste club van Engeland: Notts County. De club uit Nottingham speelt in Divisie 3 en beschikt over weinig financiële middelen. Maar wel over een stadion ruim 20.000 zitplaatsen. Dus daar zag ik wel potentie in zitten.

Er liepen enkele talentvolle aanvallers rond, maar defensief was het echt kaas. Dus besloot ik veel transfervrije jongens aan te trekken:

cm2e16_186.png.69b00a012cd2e95d2907177a06d38614.png

Er was al wel na enkele weken geld beschikbaar voor aankopen in een hogere prijsklasse. Maar dat vond ik niet nodig. Tevens is onze reputatie nog niet zo, dat iedereen staat te springen om hier te komen ballen.

Qua uitgaande transfers was het een gekkenhuis. Mede door onze resultaten verschenen er steeds meer scouts tijdens onze thuiswedstrijden. En dit resulteerde tot enkele financiële klappers:

cm2e16_187.png.c4eb162c1bdf4d14084232c9664698e4.png

Bedragen die we simpelweg niet konden weigeren. Mede door de clausules, waarbij veel spelers recht hadden om nara een grote club te mogen. En zo kwam het dat in de finale weken van het seizoen er ineens vier sterkhouders vertrokken. Maar dat de voorzitter wel een hele leuke vakantie kon gaan plannen:

cm2e16_178.png.693fe6af47b0d132613aa8832287b056.png

Bijna 35 miljoen gulden op de bank. En dat voor een LLM team. 

De resultaten waren meer dan goed. We worden kampioen. Niet met overmacht, maar wisten wel vaak met grote cijfers te winnen. Het publiek was hier duidelijk de grote winnaar:

cm2e16_184.png.d0143d717cf72f0b40626e815160ae8e.png

Maar daar bleef het niet bij, want we wonnen ook de W/Scr Shield. Met zo'n kleine club op Wembley spelen is natuurlijk geniaal. De weg naar de finale was even magisch. We wisten uiteindelijk drie keer een Divisie 2 team uit te schakelen. 

cm2e16_181.png.bbe363eb0e68c50d41de7f63acabf3fd.png

De andere bekers waren we minder succesvol. Sterker nog in de League Cup, tegen het paar divisies hoger spelende QPR, liep het helemaal uit de klauwen:

cm2e16_173.png.8236654ad4acbfe04b2dddc3837bed61.png

Er komt nu een zomer aan waar we dus moeten gaan investeren in een nieuwe selectie. De grote spelers zijn vertrokken en de basisspelers die achterbleven zullen mogen blijven. Maar alles daarnaast zal vervangen moeten worden door directe versterkingen. Door selecteren en echt tijd voor een kwaliteitsinjectie. Anders worden we het lachertje van Divisie 2. Een drukke transferzomer voor de boeg dus. 

Edited by NicoHaak