Jump to content

[FM13] Terug in de tijd: Begin van een Belgische topgeneratie

rich ruzzian
 Share

Recommended Posts

#1 Intro

banner-intro-post.png

Het ons allen zo geliefde Football Manager hield me tot  2013 dagen, maanden van de straat. Met de jaren kwam de klad er steeds meer in. Ik kocht de nieuwe versies niet meer, raakte de oude versies niet meer aan. Tot recentelijk het toch weer begon te kriebelen na aanschaf van een nieuwe laptop. Ja i know het betreft een relikwie van een game: Football Manager 2013 maar toch heb ik er op dit moment veel plezier mee en wil ik mijn game met jullie delen. 

De titel en de afbeelding bovenin verklappen het wellicht al een beetje maar in deze game/novelle neem ik het Belgische nationale elftal onder mijn hoede. Iedereen kent inmiddels de generatie spelers met o.a. Kevin de Bruyne, Eden Hazard en Thibaut Courtois. In deze novelle neem ik jullie mee op een reis die direct na het EK 2012 begint. België is al sinds 2002 niet meer op een groot toernooi aanwezig geweest. Aan mij de virtuele taak om de successen van de echte wereld te evenaren en hopelijk te verbeteren. Heel eerlijk heeft de generatie spelers met o.a. Axel Witsel behalve de 3de plek op de Wereldbeker 2018 toch licht teleur gesteld. 

De eerste taak die mij wacht is om het Belgische team naar het WK 2014 te brengen, al hoopt het bestuurd van de Belgische voetbalbond vooral dat de ploeg goed voor de dag komt in de wedstrijden, plaatsing voor het WK is niet een harde eis. Naar mijn bescheiden mening, zeker gezien het potentieel dat de spelers hebben ga ik voor plaatsing, zodat we tickets naar Brazilië kunnen bestellen via cheaptickets voor de virtuele zomer van 2014. 

Belgie-kwalificatie.png

In deze poule moet het toch lukken om in ieder geval de Play-off te halen. Al ga ik stiekem toch gewoon voor de 1ste plek in de poule. Ben toch een Hollander die het Belgische voetbal weer op de kaart gaat zetten.  

Tot de volgende keer waar ik mijn selectiebeleid en tactiek uit de doeken zal doen. 

#2 De tactiek die tot succes moet leiden

banner-tactiek-post.png

Het spelerspotentieel bij de Belgen is fantastisch. In elke linie zitten spelers die tot de besten van de wereld kunnen gaan behoren. Laat ik eerst de de mogelijkheden eens uiteen zetten voor we tot het spelplan komen dat succes moet gaan brengen. 

Doelmannen

In het doel is het direct al raak qua potentie. Thibaut Courtois behoort in 2012 al tot de betere keepers van de wereld. Tot in de lengte der dagen is de plek onder del at voorzien. De jongen is namelijk nog maar 21. Mocht onze topper nu geblesseerd raken, dan staat Simon Mignolet klaar om de taak als sluitpost over te nemen. Deze doelman staat onder contract bij Sunderland. 
Landenteams zijn verplicht om 3 doelmannen te selecteren elke interland. Deze plek zal wisselend zijn voor hopelijk goed presterende jonge doelmannen zoals Koen Casteels. 

Verdediging
De absolute leider en ook wel vedette van de ploeg kun je achterin vinden: Vincent Kompany. Deze topverdediger is de aanvoerder van het team. Naast Kompany is er genoeg te kiezen centraal achterin met Thomas Vermaelen, Vincent Lombaerts, Toby Alderweireld en Jan Vertonghen. Helaas is er slecht nieuws voor Daniel Van Buyten, hem heb ik vriendelijk bedankt voor zijn jaren als Rode Duivel. 
Helaas zijn de backposities niet zo fantastisch voorzien van talent. Vertonghen en Vermaelen kunnen beide linksback spelen. Helaas is er zo op het oog geen natuurlijke linksback van het niveau dat we centraal wel kunnen vinden. Hopelijk verrassen andere spelers mij in de komende jaren. 
Op rechts is het niet veel beter, al zie ik potentie in Guillaume Gillet van Anderlecht. Helaas is de beste man al 29.  Voorlopig zal waarschijnlijk Alderweireld op rechtsback zijn plek vinden of halen we de bad boy en voormalige boy wonden Anthony vandenBorre bij de selectie. 

Centrale Middenveld
Hebben we een gebrek aan natuurlijke backs, het middenveld stroomt bijna over van het talent. Axel Witsel, Steven Defour, Fellaini, Radja Nainggolan, Mousa Dembélé kunnen allemaal uit de voeten als centrale middenvelder of verdedigende middenvelder. Alsof dat nog niet genoeg is staat er ook nog talent zoals Kevin de Bruyne, Dennis Praet en Vadis Odjidja te trappelen om voor de Rode Duivels te spelen. 

Flanken
Aan de linkerkant speelt de wereldster in wording: Eden Hazard. Deze ouderwetse dribbelaar heeft alles om uit te groeien tot 1 van de allerbeste spelers in het Belgische shirt ooit. Houdt helaas wel in dat Dries Mertens van PSV pech heeft. Bij veel landen zou deze kleine man basisklant zijn. Nacer Chadli kan op beide flanken uit de voeten en mag samen met Kevin Mirallas uitvechten wie die plek inneemt. 

Spits
Voorin in de spits zijn er 2 opties zo op het eerste oog: Romelu Lukaku en Christian Benteke. Verder zijn de opties nogal karig, al lijkt Jelle Vossen een mogelijkheid om als derde spits opgeroepen te worden. 

Al de mogelijkheden hierboven genoemd hebben geleid tot het volgende speelplan
line-up.png

De links en rechtsback hebben de taak om als soort van zoals dat in de nieuwere FM versies heet, inverted wingbacks te spelen. Afhankelijk van hoe de buitenspeler voor hen de keuze maakt om het breed te houden of naar binnen te komen zullen zij het breed houden of schuin richting de rand van de 16 meter trekken. 

De controlekamer bestaat uit een verdedigende middenvelder die mag inschuiven, voor hem staan 2 middenvelders die opereren als box-to-box spelers. Fellaini is echt het type speler dat ik verwacht in deze rol uit te blinken. 

Op de linkerflank speelt geen echte winger maar meer een nummer 10 die aan de zijkant plaats mag nemen. Alles er op gericht om Eden Hazard te laten shinen. Mocht hij niet beschikbaar zijn dan verandert de rol ook in een meer traditionele rol. 

Aan de rechterkant speelt een iets meer traditionele winger zonder al teveel poes pas. 

De spits heeft als taak te combineren met de 2 centrale middenvelders als die diep gaan. Beetje de rol die Depay heeft in het huidige Nederlands Elftal. 

Next time: Werkt de uitgedachte tactiek eigenlijk wel? 

Tot slot wil de reageerders danken voor hun mooie woorden: @ElMarcos
 @JordiW. @Marius @DGremlin @19CH98 @MNie  @RicoV1989

Edited by rich ruzzian

#Part 3 De eerste resultaten 
banner-intro-post.png 

Na de zomer van 2012 begon ik met mijn Duivels aan de kwalificatie voor het Wereldkampioenschap in Brazilië 
De bond verwacht van de ploeg dat we goed voor de dag komen, plaatsing is niet noodzakelijk. Ik mik natuurlijk hoger en verwacht dat we ons plaatsen als nummer 1.

De wedstrijden 

wedstrijden-2012.png  

Met name over het resultaat tegen Servië ben ik meer dan tevreden. Vooraf had ik verwacht dat zij wel meer tegenstand zouden bieden. Goed om te zien dat de ploeg al zo ver is dat het dit soort subtop landen toch eenvoudig aan de kant worden gezet. 
In de wedstrijd tegen Griekenland probeerde ik een andere tactiek: Een 4-2-3-1 met veel vrijheid voor de 3 spelers in de 
AM posities. Helaas besloot Witsel al snel een rode kaart te pakken dus viel het experiment min of meer in het water. 

Stand kwalificatie poule  

op-naar-het-wk.jpg 

Al met al gaan we fier aan kop, plaatsing kan na 4 wedstrijden al bijna niet meer mislopen. Al hebben we nog niet tegen Kroatië gespeeld. De magiërs van de Balkan zag ik vooraf toch als concurrent voor de eerste plek maar zij hebben al 5 verliespunten te pakken na amper 4 wedstrijden.  

progessie.jpg 

Langzaam aan klimmen we op de landen ranglijst.

Spelers statistieken 

opstelling-2012.png 

In deze beste 11 staat Fellaini gepositioneerd als verdedigende middenvelder, daar speelt hij echter. Als centrale box-to-box middenvelder echter wel en was de beste speler van België in mijn ogen de afgelopen periode.  Opvallende naam is wellicht Laurens de Bock. Deze jonge linksback maakte onder mijn leiding zijn debuut en scoorde zelfs al een goal.   

Verder opvallende zaken
Toby Alderweireld heeft een transfer gemaakt naar PSG, Fellaini liet Everton achter zich en vertrok naar Man City, waar hij ook bij de beteren behoort. Jelle Vossen was erg op schot in de Belgische competitie, scoorde bij ons ook, op het moment dat hij zijn kans kreeg. Sevilla durft het met hem aan en per 1 januari 2013 zal hij daar spelen.

@ElMarcos @JordiW. @Marius @DGremlin @19CH98 @MNie  @RicoV1989
Het is inderdaad een heerlijke ploeg die tot nu toe goede resultaten laat zien.  

Edited by rich ruzzian

# We gaan de Samba dansen! 

Going-to-Brazil.png

Welkom bij een nieuwe update over de Rode Duivels. 
In het jaar 2012 hebben we een eerste stap gezet richting het WK en ik heb goed nieuws: In 2013 hebben we verder stappen gezet om tot de top van de wereld te behoren

Wedstrijden 2013

wedstrijden-2013.jpg

We begonnen het jaar met een gelijkspel tegen Polen. Niets om ons zorgen over te maken, blijkt wel uit de resultaten die volgden.  We sloten jaar af tegen een echt topland en voor mij 1 van de favorieten voor de wereldtitel. We hielden goed stand en hadden zelfs kans op de overwinning. Dit biedt perspectief voor het WK!

einde-kwalificatie.png

Spelersstatistieken

opstelling-cijfers-wk-kwalificatie-cyclu

Qua spelers is er weinig verandert in een jaar tijd. Op linksback heeft Laurens de Bock zich toch wel vast in de basis gespeeld. Voorin wisselen Benteke en Lukaku elkaar af, een echte keuze heb ik wat dat betreft niet gemaakt. Op de rechterflank heeft het jonge talent van Anderlecht, Massimo Bruno zijn doorbraak gemaakt en speelt al regelmatig zijn wedstrijdjes voor de Rode Duivels. 

We gaan dus naar het WK, na een redelijk eenvoudige kwalificatie. De loting heeft inmiddels plaats gevonden:
loting-wk-groep.jpg

De poule had slechter gekund naar mijn mening. Frankrijk is gezien het spelerspotentieel een favoriet voor de titel, maar de andere 2 ploegen vind ik toch wel zeer minder sterk dan mijn Rode Duivels. Al werd Paraguay wel verrassend 2de in de cyclus in Zuid-Amerika. 

Dot was het weer, volgende keer duiken we dieper in de selectie voor Brazilie 2014 en kijken we naar de carriers van deze mogelijk Gouden Generatie. 

@Marius @Fantasy @Daniell @JordiW. @19CH98 @ElMarcos @MNie @DGremlin

Van Buyten speelt echt amper nog bij Bayern in 2013. Aan het begin van het seizoen 2012 is hij ook geblesseerd geraakt en daardoor is hij echt heel traag geworden, met een aardig hoge defensieve lijn past hij simpelweg niet meer in de ploeg. 

12 minuten geleden zei ElMarcos:

Zeer goede reeks zeg! Opvallend hoe vaak Fellaini scoort trouwens! Veel goals uit kopballen bij de eerste paal na een corner? 

Ja scoort er best wat inderdaad uit corners. Daarnaast speelt hij als middenvelder met runs forward en gaat hij over de spit heen in de 16 meter waardoor hij ook altijd bij voorzetten kan afwerken. 

Je hebt het goed gedaan in de kwalificatiereeks. Daarnaast ook een mooi gelijkspel tegen Brazilië. Mede hierdoor heb ik het vermoeden dat jij wel eens meer uit deze generatie kan halen dan dat er in werkelijkheid gelukt is. 

30 op 30 is toch zeer indrukwekkend te noemen, zeker als je dan ook nog eens kijkt naar de resultaten in de vriendschappelijke wedstrijden. 2014 is misschien wat vroeg om een dark horse te zijn voor de wereldtitel, maar een eerste keer pieken lijkt alvast niet onmogelijk. Zeker de groepsfase mag geen problemen opleveren.