Jump to content

[FM21] Valencia C.F. - Los Che

DGremlin
 Share

Recommended Posts

los che.png

01. Intro

Valencia CF, één van mijn favoriete teams. Ook een van mijn favoriete teams om aan de slag mee te gaan in FM. Getuige hiervan mijn verhaal in FM19 met Los Che. En dat doe ik in FM21 nu opnieuw.
Valencia CF, één van de succesvolste teams van begin de jaren 2000. Los Che wordt Spaans kampioen in 2002 en 2004. 

In 2004 wordt er ook een UEFA-cup aan het palmares toegevoegd, nadat Marseille met 2-0 verslagen wordt in de finale. Datzelfde Valencia stond zowel in 2000 als in 2001 ook in de finale van de Champions League. Maar zowel Real Madrid als Bayern München bleken in die finale te sterk.

En toen ging het bergaf.. Zeer steil bergaf. Door mismanagement kwam de club in financiële problemen, zware financiële problemen. Het onafgewerkte Nuovo Mestalla is ook vandaag nog een gevolg hiervan. 

In 2014 kwam er echter nieuwe hoop. De Singaporese miljardair Peter Lim wordt eigenaar van Valencia. Er wordt gehoopt op een stevige investering én het voltooien van Nuovo Mestalla tegen 2019; wanneer de club zijn 100-jarig bestaand viert.

Niks is echter minder waar.
Op vandaag is Valencia niks meer of minder dan een handelshuis van supermakelaar Jorge Mendes en de fans vragen al jaren dat Peter Lim de club opnieuw verkoopt.

Naar Football Manager nu.

Valencia eindigde in het seizoen 2019/2020 op een trieste 8e plek en wist zich op die manier niet te kwalificeren voor Europees voetbal.

Financieel is de club ook andermaal een puinhoop. Dit heeft zware gevolgen gehad voor de de spelerskern waarmee we aan het seizoen 2020/2021 kunnen beginnen.

Een overzicht van de spelers die de club verlieten in het tussenseizoen:

- Geoffrey Kondogbia vertrok voor 11 miljoen naar Atlético Madrid ( de speler werd in 2018 aangekocht voor 22 miljoen).

- Francis Coquelin vertrok voor 6,5 miljoen naar Villareal ( de speler werd in 2017 aangekocht voor 14 miljoen).

- Ferran Torres vertrok voor amper 23 miljoen naar Manchester City. (De speler had toen een marktwaarde van 45 miljoen).

- Dani Parejo vertrok transfervrij naar Villareal. (Parejo was kapitein en een echt clubicoon met 282 wedstrijden op zijn actief bij Valencia)

Spoiler

image.png.36c5109b71867c643c2b653c9669958d.png

En wat kwam er in de plaats? Helemaal niks.

Je leest het juist, zo ongeveer het volledige middenveld werd voor een appel en een ei verkocht en er kwam niks of niemand in de plaats. Geen enkele inkomende transfer.

Uiteindelijk werden er wel nog 2 spelers gehuurd, nl. Christian Oliva van Cagliari en Patrick Cutrone van Wolves.

Maar deze hebben belange niet de kwaliteit van de vertrokken spelers.

Spoiler

image.png.2b4a9e481e68f36157f38e7a8e05c307.png

Het eerste transferwindow staat uit; dus we moeten het doen met de kern die we ter beschikking hebben (en de financiële toestand zorgt er sowieso ook voor dat er geen transferbudget zou zijn, dus veel verschil zou dat toch niet gemaakt).

De enige 'transfer' die we wel doen is de toevoeging van jeugdspeler Hugo Guillamon. Deze zat in de kern van Valencia B, maar zal onder mijn hoede nu dus uitkomen in de A-kern.

image.thumb.png.3f1fffc96e02d2a577c0ed79329bed30.png

Het eerste wat mij opviel is dat er weinig spelers van midden de 20. Onze kern bestaat dus voornamelijk uit jonge jongens en spelers die slechts nog een paar jaar op het hoogste niveau te gaan hebben.

Ik zoom graag even in op een vijftal spelers.

De eerste speler die we van dichterbij bekijken is de huidige kapitein, José Gaya.

De 25-jarige linksachter is een rasecht jeugdproduct, die ondertussen tot Europese topkwaliteit uitgegroeid is. 
Valencia heeft ondertussen een stevige reputatie opgebouwd que linksachters, want Gaya is de opvolger van Jordi Alba en Juan Bernat. En in de jeugdelftallen lijkt de opvolging voor Gaya ook verzekerd. José Gaya schopte het ook al tot Spaans international.. Maar ene Jordi Alba zorgt ervoor dat hij nog maar 7 caps kon verzamelen.

Spoiler

image.thumb.png.5d0792d0bb3ff9f885da631e34f1716f.png

Ook Carlos Soler komt uit de eigen jeugdopleiding en moet komend seizoen een belangrijke rol gaan spelen op ons middenveld.
Met Soler hebben we een zeer polyvalente speler aan boord, die zowel aanvallend als verdedigend zijn bijdrage kan leveren.

Spoiler

image.thumb.png.e1b381a59aae60575d738503fccaa968.png

In de aanval rekenen we dan weer op Maxi Gomez

Dit keer geen speler uit de eigen opleiding. Gomez werd gevormd bij Defensor uit Uruguay. Daar plukte Celta Vigo de aanvaller weg voor bijna 4,5 miljoen.

Bij Calte was hij 2 seizoenen aan de slag, toen Valencia het voor 14,5 miljoen weghaalde. In zijn eerste seizoen was Maxi Gomez goed voor 10 doelpunten in 43 wedstrijden.
Benieuwd of we onze Uruguayaan dit seizoen wat vaker trefzeker kunnen zien.

Spoiler

image.thumb.png.b93f08ff7b20d2c34ded82bf25d9184b.png

Naast bovenstaande spelers, rekenen we ook Gabriel Paulista, Mouctar Diakhaby en Gonçalo Guedes tot onze sterkhouders.

Behalve gevestigde waarden, is er natuurlijk ook heel wat jong talent aanwezig.
Bij de U19 en Valencia Mestalla lopen er heel wat jongens rond waarvan we verwachten dat ze kunnen doorgroeien tot vaste waarden in de A-kern.

Met Yunus Musah en Lee Kang-In hebben we reeds 2 van die talenten in onze A-kern zitten.

Yunus Musah is bij het begin van het seizoen amper 17, maar blijkt toch al over de nodige kwaliteiten te beschikken.

De jonge Amerikaan werd opgeleid bij Arsenal en beschikt ook over de Engelse nationaliteit. Hij heeft zelfs verschillende duels gespeeld voor de jeugdelftallen, maar uiteindelijk toch beslist om uit te komen voor team USA. 
De Amerikaan mag na 1 seizoen bij Valencia Mestalla nu zijn talent tonen bij de grote jongens. 

Spoiler

image.thumb.png.64b710ecf7bf2ce1c027cbd8d4cdca01.png

Lee Kang-In is iets ouder dan Musah en zit al in de A-kern van Valencia sinds begin 2019. Bij aanvang van het seizoen heeft de Zuid-Koreaan al 24 wedstrijden met de hoofdmacht van Valencia op zijn conto staan. Lee Kang-In is afkomstig uit Incheon, maar wordt al sinds 2011 gevormd in onze eigen jeugdopleiding.
In 2019 maakte hij ook al zijn debuut voor de nationale ploeg van Zuid-Korea.

Spoiler

image.thumb.png.8fa0e0ae1e7cdb1b30905f616fb6773c.png

Naast Lee en Musah kijken we ook nog uit naar het ontluikende talent van Hugo Guillamon en Thierry Correia.

Tot zover de introductie, vanaf de volgende update gaan we echt aan de slag in FM.

Tot slot ook nog een bedankje naar @xPeejay voor de banner!

Edited by DGremlin

Een hele mooie uitdaging. Valencia heeft trouwens ook echt wel een goede jeugdopleiding, dus hopelijk kan je daar veel uit putten in de komende jaren. En de tijden van begin 2000 terugbrengen zou natuurlijk al helemaal mooi zijn! Veel succes. 

los che.png

02. Terugkeer naar een oude liefde.

De voorbije jaren speelde ik ik quasi altijd 4-3-3 of 4-2-3-1.
Zelfs 3-5-2 passeerde af en toe wel eens. Maar nog zelden of nooit 4-4-2.. Nochtans absoluut mijn favoriete opstelling in het begin van mijn CM/FM-jaren. Bij Valencia blijkt echter al snel dat 4-4-2 de meest logische keuze is.

Voor 4-3-3 of 4-2-3-1 heb ik absoluut niet voldoende kwaliteit op de vleugels. 

Blijft dus over 3-5-2, 4-4-1-1 of 4-4-2.  Bij gebrek aan deftige een deftige AMC valt 4-4-1-1 ook af.

3-5-2 was absoluut wél een mogelijkheid. Maar ik wil toch graag met Guédes van op links spelen. Dus wordt het 4-4-2.

Een ook voor het eerst sinds lang geen dominant, aanvallend voetbal dat op balbezit gebaseerd is.

We kiezen voor een compact blok en zeer direct voetbal. 

De voorbereiding verloopt ok.
Het belangrijkste is dat we wedstrijdritme opdoen én dat er niemand ernstig geblesseerd raakt.

De resultaten zijn niet meteen wat ik gehoopt had. 
Een gelijkspel tegen Alcoyano is gewoon veel te weinig en zowel tegen PSV als Anderlecht ontsnappen we aan de nederlaag dankzij een doelpunt in de extra tijd. Niet bepaald een vertrouwensboost richting competitie.

Voorbereiding.png

Gelukkig loopt het in de competitie toch net iets beter.
De 4-1 overwinning op de eerste speeldag is absoluut een opsteker.

Verliezen in Bernabéu is natuurlijk geen schande, maar de score valt toch wel heel erg hoog uit in het voordeel van Real Madrid.

In onze eerste thuiswedstrijd worden de supporters verwend met een heel knappe 4-0 overwinning tegen Sevilla.

In oktober zijn de tegenstanders iets minder groot van faam en worden onze pijnpunten blootgelegd.
We pakken weliswaar 9/12; maar we onze pragmatische aanpak zorgt toch dat we bij momenten te weinig gevaar kunnen creëren. Als je dan op achterstand komt, zoals tegen Celta Vigo, kom je in de problemen...

Wedstrijden.png

Na 7 wedstrijden parkeren we op een vijfde plek. Aangezien de doelstelling is om Europees voetbal te halen, liggen we voorlopig dus op koers. Tegelijk hoop ik om de verwachtingen/doelstellingen iets te overtreffen en Valencia richting kampioenenbal te loodsen. We zullen zien, de weg is nog lang..

De stadsgenoten en eeuwige rivalen van Levante zijn de opvallende leiders na zeven speeldagen.

Samen met Real Madrid bleven ze als enige ongeslagen in het begin van het seizoen.

De Basken van Sociedad en vooral Athletic de Bilbao kenden dan weer een moeilijke en teleurstellende start.

Benieuwd of ze zich kunnen herpakken..

Stand.png

Spoiler

Heel erg bedankt voor de reacties!

Hopelijk kan ik de vervlogen glorie van Valencia een beetje herstellen, maar gezien de beperkte middelen zal het sowieso wel een aantal seizoenen duren voor we terug kunnen meedingen naar de prijzen vrees ik.
Gelukkig is er voldoende talent aanwezig dat (hopelijk) op termijn een meerwaarde kan bieden.

@Reidar, @ElMarcos, @19CH98, @chrisje1993, @MNie, @Kyrill, @Marius, @Daniel, @JordiW., @RicoV1989, @Neel2210.

Liever geen mention? Geef gerust even een seintje.

Je lijkt wel behoorlijk vaak te wisselen van formatie, wat misschien ook verklaart waarom de voorbereiding niet altijd tot de gewenste resultaten leidde. In de competitie lijkt dat je echter niet te deren. Zeker een degelijke start!

Zojuist zei Marius:

Je lijkt wel behoorlijk vaak te wisselen van formatie, wat misschien ook verklaart waarom de voorbereiding niet altijd tot de gewenste resultaten leidde. In de competitie lijkt dat je echter niet te deren. Zeker een degelijke start!

Ik speel altijd 4-4-2 hoor.

Het is de formatie van de tegenstander die op de screens vermeld staat. Was vergeten om naar een andere lay-out te switchen bij het nemen van de screen :classic_ninja:

1 minuut geleden zei DGremlin:

Ik speel altijd 4-4-2 hoor.

Het is de formatie van de tegenstander die op de screens vermeld staat. Was vergeten om naar een andere lay-out te switchen bij het nemen van de screen :classic_ninja:

Dat verklaart :) Ik vroeg me al af waarom je eerst verklaarde voor 4-4-2 te kiezen en dan toch regelmatig een andere formaat te zien. My bad :D 

Gepost (edited)

los che.png

03. We blijven op koers

In november gaan we zeer sterk van start met 7 doelpunten tegen Alavés en Getafe.
Op bezoek in Sociedad kunnen we niet scoren en verliezen we met het kleinste verschil.

December was een drukke maand. 
We maken onze supporters alvast heel blij, want in de stadsderby wordt Levante met verslagen.
Daarna volgt een zege tegen Betis en in de bekercompetitie was het doelpuntenkermis tegen Palafrugell.

Atlético zet ons daarna weer met onze voeten op de grond en tegen Ossasuna blijven ook steken op een gelijkspel.
In de laatste wedstrijd van 2020 slepen we een gelijkspel tegen Barcelona uit de brand.

Wedstrijden.png

*De vermelde opstelling is telkens de opstelling van de tegenstander. Zelf hielden we vast aan onze 4-4-2.

Op het einde van het jaar liggen we nog steeds prima op koers om de doelstelling van Europees voetbal te halen.
Momenteel staan we zelfs op een CL-plaats, maar alles ligt uiteraard nog heel erg dicht bij mekaar en we zijn nog steeds niet halverwege de competitie.

Stand.png

Spoiler

Bedankt voor alle reacties.

@delichris, @Reidar, @ElMarcos, @19CH98, @chrisje1993, @MNie, @Kyrill, @Marius, @Daniel, @JordiW., @RicoV1989, @Neel2210.

Liever geen mention? Geef gerust even een seintje.

Edited by DGremlin

• DGremlin changed the title to [FM21] Valencia C.F. - Los Che