Jump to content

[FM22] Nieuwe features en nieuws

Fantasy
 Share

Recommended Posts

Zo langzaam maar zeker kunnen we ons richting het eind van het jaar opmaken voor FM 2022. Onlangs werd bekend dat het vrouwenvoetbal ‘binnenkort’ in FM verwerk gaat worden - nog niet in FM22 red. - en vandaag kwam het heugelijke nieuws naar buiten dat Man Utd gewoon weer Manchester United gaat heten, incl. het gebruik van het logo et cetera in FM!

Prima dat het geregeld is tussen Sega en Manchester United, maar het boeit me verder niet zoveel, met een Name Fix was het toch gelijk weer goed gezet. 

Ben wel erg benieuwd wat voor veranderingen ze gaan toepassen, ik kan zo snel niks verzinnen dat echt een nieuwe toevoeging kan zijn.

Ik zat ook al te denken. Er zijn wel een paar kleine dingetjes waar ze wat aan kunnen doen zoals:

• Geruchten overname x80 
  • VAR Check buitenspel is altijd afgekeurd
  • Realistischere jeugdinstroom, met name qua nationaliteiten

Ik zou het leuk vinden om in de huid van een bestaande manager te kunnen kruipen of om als je je eigen manager maakt je die manager een hele geschiedenis kan geven. Ik heb bijvoorbeeld een game lopen waar ik mezelf Patrick Paauwe genoemd heb, dan vind iets in mij het toch leuk om dan ook zijn spelersloopbaan, aantal interlands etc aan het profiel toe te kunnen voegen.

Verder heb ik in het verleden een aantal keer gezegd dat ik het leuk zou vinden om spelers géén positie mee te geven, maar dat jij als manager op basis van zijn kwaliteiten kan bepalen waar je hem het best tot zijn recht vindt komen. Geen positie meegeven is dan misschien weer wat overdreven, maar ik heb wel het gevoel dat momenteel de "straf" voor het opstellen van een speler op een andere positie te groot is. Bijvoorbeeld een centrumverdediger die goed kan koppen als targetman in de spits opstellen om een achterstand om te draaien heeft eigenlijk nooit zin, terwijl je in het echt vaak ziet dat zo iemand best wat onrust kan stoken.

Ten slotte mag de transfermarkt voor mij wel wat realistischer. Bij mij zit Ajax bijvoorbeeld vol oude, aftakelende supersterren als Edison Cavani, Xherdan Shaqiri etc die op hun 35+ nog even naar Amsterdam komen. Dat zou in het echt natuurlijk nooit gebeuren. En natuurlijk de veelgehoorde klacht dat jij véél meer lijkt te moeten betalen voor een speler dan een andere AI-club, maar ik heb wel het idee dat dat de laatste jaren een stuk verbeterd is.

Zou mij een mooie toevoeging lijken dat je de faciliteiten van de satellietclub kan upgraden, iets waar ik al meerdere FM's tegen aanloop. Op een gegeven moment had ik met Dinamo Zagreb een goede €1.000.000.000 op de bank staan met maximale faciliteiten en super veel goede spelers die je wilt uitlenen voor ervaring. Maar dan heb je zo'n satellietclub waar je eigenlijk helemaal niks mee kan ;c

Naast een aantal van de hierboven genoemde voorstellen (bestaande manager, realistische transfermarkt, upgraden faciliteiten satelietclub) lijkt het me ook wel leuk als je scenario's kan 'inladen' zodat je bijvoorbeeld de situatie uit het echte leven (tussentijdse ranglijst) kan inladen in FM.

Een citaat uit 'Hoe speel jij FM?':

1. Dat de contracten van bondscoaches en hun staf hetzelfde wordt als die van clubcoaches. Als bondscoach moet je meteen een klus aannemen, terwijl het vaak normaal is dat je na een toernooi een nieuwe baan hebt.

2. Meer speelbare competities in Azië, Afrika en Noord-Amerika.

3. Instant Result!

Ook wil ik meer mogelijkheden om makkelijker een satellietclub of moederclub te vinden. Vooral als je zelf moet zoeken. Misschien een soort zoekoptie waarin je alleen clubs te zien krijgt die met je willen samenwerken

Met het oog op recente ontwikkelingen bij Barcelona, bijna de gehele Ligue 1 en Inter zou het financieel wel wat moeilijker mogen. Nu kan je eigenlijk elke club binnen een x aantal jaar in veilig vaarwater krijgen qua financiën. Denk dat als je in FM 22 met Barça, Lyon of Inter begint je binnen de kortste keren gewoon weer tientallen of honderden miljoenen neer kan leggen voor nieuwe spelers.

Een ander punt is het nieuwe contract voor een manager. Je hebt natuurlijk in principe niks aan een goed salaris als manager maar dat je van een openingsbod van 3,75 miljoen nog niet eens 4 miljoen kan maken is vrij beperkt vind ik. Maakt het ook lastig om een José Mourinho-achtige geldwolf-carrière te doen bijvoorbeeld.

Op 6-8-2021 om 14:29 zei RicoV1989:

Ik zou het leuk vinden om in de huid van een bestaande manager te kunnen kruipen of om als je je eigen manager maakt je die manager een hele geschiedenis kan geven. Ik heb bijvoorbeeld een game lopen waar ik mezelf Patrick Paauwe genoemd heb, dan vind iets in mij het toch leuk om dan ook zijn spelersloopbaan, aantal interlands etc aan het profiel toe te kunnen voegen.

Verder heb ik in het verleden een aantal keer gezegd dat ik het leuk zou vinden om spelers géén positie mee te geven, maar dat jij als manager op basis van zijn kwaliteiten kan bepalen waar je hem het best tot zijn recht vindt komen. Geen positie meegeven is dan misschien weer wat overdreven, maar ik heb wel het gevoel dat momenteel de "straf" voor het opstellen van een speler op een andere positie te groot is. Bijvoorbeeld een centrumverdediger die goed kan koppen als targetman in de spits opstellen om een achterstand om te draaien heeft eigenlijk nooit zin, terwijl je in het echt vaak ziet dat zo iemand best wat onrust kan stoken.

Ten slotte mag de transfermarkt voor mij wel wat realistischer. Bij mij zit Ajax bijvoorbeeld vol oude, aftakelende supersterren als Edison Cavani, Xherdan Shaqiri etc die op hun 35+ nog even naar Amsterdam komen. Dat zou in het echt natuurlijk nooit gebeuren. En natuurlijk de veelgehoorde klacht dat jij véél meer lijkt te moeten betalen voor een speler dan een andere AI-club, maar ik heb wel het idee dat dat de laatste jaren een stuk verbeterd is.

Geen supersterren, maar Stekelenburg en Pasveer waren wel 35+ toen zij naar naar Ajax gingen.

1 uur geleden zei Nummerke10:

Met het oog op recente ontwikkelingen bij Barcelona, bijna de gehele Ligue 1 en Inter zou het financieel wel wat moeilijker mogen. Nu kan je eigenlijk elke club binnen een x aantal jaar in veilig vaarwater krijgen qua financiën. Denk dat als je in FM 22 met Barça, Lyon of Inter begint je binnen de kortste keren gewoon weer tientallen of honderden miljoenen neer kan leggen voor nieuwe spelers.

Een ander punt is het nieuwe contract voor een manager. Je hebt natuurlijk in principe niks aan een goed salaris als manager maar dat je van een openingsbod van 3,75 miljoen nog niet eens 4 miljoen kan maken is vrij beperkt vind ik. Maakt het ook lastig om een José Mourinho-achtige geldwolf-carrière te doen bijvoorbeeld.

Om wat aan dat laatste punt toe te voegen, ergens zou dat salaris ook wel gebruikt moeten kunnen worden vind ik. Ik heb geen idee hoe, want zo'n privéleven als dat je vroeger in FIFA Manager had slaat natuurlijk nergens op, maar momenteel onderhandel ik altijd naar het allerlaagste salaris dat mogelijk is voor mezelf omdat ik dat geld wel voor betere dingen kan gebruiken. Dat lijkt me ook weer niet de bedoeling.. 

38 minuten geleden zei delichris:

Geen supersterren, maar Stekelenburg en Pasveer waren wel 35+ toen zij naar naar Ajax gingen.

Op zich eens, maar dat zijn keepers en bovendien uitzonderingen toch? Hoewel ze laatste tijd wel wat oudere spelers halen natuurlijk maar bij mij zitten ze vol 35+'ers uit allerlei windstreken. De ouderen die ze nu halen zijn in ieder geval Nederlands en/of hebben tenminste binding met de club. 

En het was gewoon ook een voorbeeld van iets dat volgens mij in het algemeen niet megagoed is uitgewerkt.. 

Op 8-8-2021 om 13:08 zei Nummerke10:

Met het oog op recente ontwikkelingen bij Barcelona, bijna de gehele Ligue 1 en Inter zou het financieel wel wat moeilijker mogen. Nu kan je eigenlijk elke club binnen een x aantal jaar in veilig vaarwater krijgen qua financiën. Denk dat als je in FM 22 met Barça, Lyon of Inter begint je binnen de kortste keren gewoon weer tientallen of honderden miljoenen neer kan leggen voor nieuwe spelers..

komt omdat de transfermarkt vooral gebaseerd is op het Engelse model en daardoor flink overpriced is. Het is te gemakkelijk om geld te verdienen in FM en daardoor is het te simpel om snel prijzen te winnen.

Jeroen Thijssen had al aangegeven dat er naar gekeken werd, maar de beloften instroom in de pyramide zou ik volgend seizoen waarderen. Dat jong-elftallen niet competitief spelen houdt me op de één of andere manier toch tegen in Nederland.

En wat hierboven al aangegeven werd, als een bestaande manager spelen zou ik heel lijp vinden. Ik wil volgend jaar het liefst gewoon als Arne Slot beginnen.

Verder hoop ik dat er wat meer data wordt toegevoegd. Zowel tijdens een pot, als na een pot. 

Het zou ook fijn zijn dat als je een speler scout je ook op de hoogte wordt gehouden van transferontwikkelingen rondom die speler. Ik was nu een speler aan het scouten waarvan ik weliswaar wist dat Leeds al een bod had uitgebracht. Krijg ik het scoutingverslag op het moment dat er staat dat hij in afwachting is van een werkvergunning. Als ik dan een bericht krijg dat een bod is geaccepteerd en dat snel handelen gewenst is dan loop ik zo'n speler niet op zo'n schlemielige wijze mis.

4 minuten geleden zei Nummerke10:

Het zou ook fijn zijn dat als je een speler scout je ook op de hoogte wordt gehouden van transferontwikkelingen rondom die speler. Ik was nu een speler aan het scouten waarvan ik weliswaar wist dat Leeds al een bod had uitgebracht. Krijg ik het scoutingverslag op het moment dat er staat dat hij in afwachting is van een werkvergunning. Als ik dan een bericht krijg dat een bod is geaccepteerd en dat snel handelen gewenst is dan loop ik zo'n speler niet op zo'n schlemielige wijze mis.

* zet spelers voortaan op shortlist *

Op 6-8-2021 om 14:23 zei nasje92:

Ik zat ook al te denken. Er zijn wel een paar kleine dingetjes waar ze wat aan kunnen doen zoals:

• Geruchten overname x80 

Dat is echt het enige wat voor mij een hele goede make-over nodig heeft, de VAR. Wat een drama is dat zeg. Ieder doelpunt dat gecheckt wordt, wordt standaard afgekeurd. Word je daar moe van dan.

22 minuten geleden zei MNie:

Dat is echt het enige wat voor mij een hele goede make-over nodig heeft, de VAR. Wat een drama is dat zeg. Ieder doelpunt dat gecheckt wordt, wordt standaard afgekeurd. Word je daar moe van dan.

En dat ze midden in de aanval gaan kijken zodat de aanval wordt onderbroken.

Op 6-8-2021 om 14:23 zei nasje92:

• Geruchten overname x80 

Over de VAR check, ik heb wel eens gehad dat het werd toegekend maar vind wel van de 100 gevallen is het 99 keer buitenspel. Dat mag wel wat realistischer. Een VAR check voor eventuele rode kaart mag ook wel vind ik.