Jump to content

(CM01-02/ FM21) 4-4-2 legende tactiek

Recommended Posts

1940386087_Vanamateurtotlegende.png.731774d7d525853e1ec56046f2b9520c.png.f5428b7639f46f3f5eddccce5cddad3e.png

* De oorsprong van de 4-4-2 legende tactiek

In 2001 kwam ik per toeval het spel Championship Manager 01/02 tegen, was gelijk verslaafd aan het spelletje! Ik begon zoals ik de jaren erna altijd begon bij FC Utrecht. Maar dan komt het: "Welke tactiek kan je beste nemen?" Ik hou zelf niet van kant en klare download tactieken, hoewel ik wel vaak tactieken download. Ik tweak tactieken altijd naar eigen visie. Alleen deze tactiek is de enige tactiek die ik vanaf de grond zelf heb gemaakt. 

* De basis

Ik heb voor een 4-4-2 gekozen omdat je deze zowel verdedigend als aanvallend kan zien. Zonder balbezit is het een gewone platte 4-4-2 waarbij de vleugelspitsen ook meeverdedigen. In balbezit is het eigenlijk een 4-2-4. Daarbij speel je met 2 spitsen, met als voordeel als er 1 uit vorm is hoef je niet perse gelijk te wisselen want je heb nog een spits. Dit in tegenstelling met een systeem met 1 spits, want als die uit vorm is heb je echt een probleem! Daarbij hou ik van aanvallend voetbal over de vleugels met hoog en vroeg druk zetten in een directe speelstijl met een hoog tempo. Er is ook goed nagedacht over de rolverdeling in het veld. Het kost wel even tijd tot iedereen in dit systeem is ingespeeld, maar eenmaal dat zover is is het een garantie voor veel goals en veel balbezit en voornamelijk veel kansen. 

* De formatie

formatie.png.c2946a63bdf876db69e195a742e65a4f.png

* De teaminstructies

yac.png.7bb62881a74e718ed6c94eb7eff44e55.png

omschakeling.png.bbbe9cb9800defce6e48ea6935ba20be.png

zonder-bal.png.d99271cc4abb2fa9aa2f603e3d8cb052.png

* Tips voor tijdens de wedstrijd

Als je in de wedstrijd teveel kansen mist of teveel schoten niet op doel, zet dan geduld opbrengen aan!

Als je in de wedstrijd ziet dat veel voorzetten aankomen (min 30%) zet dan vroeg voorzetten aan.

Als je in de wedstrijd weinig balbezit hebt zet dan geduld opbrengen aan.

En als laatste als je snel een goal nodig hebt zet dan vroege voorzetten en elke schietkans benutten aan.

De spelersrollen en gedachten erachter

verdediging.png.fe3e933333315c1613457a2d367fe205.png

In een 4-4-2 systeem wordt er uiteraard gespeeld met 4 verdedigers, ik heb het hierbij zo stabiel mogelijk gehouden. De backs zijn vleugelverdedigers ondersteund/ Aanvallende ingestelde vleugelverdedigers ondersteund. Ik ben begonnen met de Vleugelverdedigers in seizoen 1, maar in seizoen 2 na de winterstop overgeschakeld naar Aanvallende ingestelde vleugelverdedigers. De reden was dat er in het 2e seizoen niet veel werd gescoord terwijl we wel het meeste balbezit en kansen/schoten hadden. Zo heb ik ervoor gezorgd dat de aansluiting met de vleugelspitsen beter was. En deze verandering was enorm succesvol maar daarover later meer. De backs moeten mee opkomen en zal meer voorzetten geven vanaf diep, zo lopen ze de vleugelspitsen niet in de weg. Ook moeten ze hun directe tegenstander kort dekken en hebben ze een gemende passing stijl. De backs moeten dan wel voldoende kwaliteit hebben en het liefst een goede voorzet in huis hebben. De centrale verdedigers hebben maar één taak en dat is het achterin dicht houden en zo min mogelijk risico's nemen. Ze zullen dus ook niet steekballen of lange ballen geven. 

middenveld.png.a2475f1655997830aea531a5bdabd533.png

Het middenveld

Dan de middenvelders 4 op een lijn bij balverlies maar als ze de bal hebben zullen de vleugelspelers verder naar voren staan, eigenlijk heb je dan een 4-2-4 systeem in balbezit. De vleugelspitsen hebben de taak aanvallen, die zullen dus de achterlijn opzoeken en een voorzet geven, ze krijgen ook de ruimte om een actie te maken en zullen vroeg druk zetten op de backs van de tegenpartij. De SVD verdedigend is een spelmaker die zich laat terugzakken om de verdediging te helpen.  Hij moet zijn tegenstander kort dekken en zal ook feller tackelen. Daarnaast als hij de bal heeft zal hij met een directe pass meehelpen een aanval op te bouwen en zal ook zo nu en dan strooien met steekballen. Let wel met opbouwen bedoel ik een directe pass geven maar hij zal altijd op positie blijven staan en zal dus nooit mee naar voren gaan. De dynamische speler is in mijn optiek één van de belangrijkste spelers in dit syteem. Het is een veelzijdige speler die zowel verdedigend als aanvallend zijn bijdrage levert. Verdedigend zal hij zijn mijn dekken en de bal proberen te veroveren maar in aanval opzicht zal hij het spel verleggen, steekballen geven en van afstand schieten. Deze type speler moet dan ook een goed pass, inzicht en een goede afstandsschot en dribbel moeten hebben. 

De aanval

aanval.png.2a878ff9e48b77ff869878661fbd72e0.png

In de aanval heb ik gekozen voor een afmaker en complete spits omdat deze combinatie het best werkt in een 4-4-2, gezien mijn ervaring (mijn eerste was CM 01-02)

De afmaker heeft maar 1 taak en dat is de bal in het net schieten! Hij zal altijd in de punt van de aanval staan en zal dus nooit zwerven of tussen de linies spelen. De complete spits zal de afmaker ondersteunen maar kan ook voor eigen succes gaan. Hij laat zich terugzakken, speelt directe passes en schiet meer van afstand. 

Trainingen

Ik doe de team trainingen zelf en de individuele training doet mijn beste assistent die het beste is op alle onderdelen. Betreft de teamtraining gebruik ik meerdere schema's zoals aanvallen, verdedigen, techniek en schema's speciaal ontwikkeld voor het soort tactiek die ik gebruik. Dus in dit geval zijn dat gericht op counter voetbal en pressie. Ik train 2x per dag, soms 3x maar de 3e dagdeel zal een lichte training zijn zoals oefenen voor standaard situaties of ontspanning ( teambulding)/  Verder altijd 1 dag na de wedstrijd alleen herstel en de rest van de dag vrij. Dit omdat mijn spelers eerst moeten herstellen en conditie moeten bijtanken.  Merk je dat je spelers niet fit aan een wedstrijd beginnen, train dan een dag voor de wedstrijd max 2x.

De resultaten

20210815234429_1.thumb.jpg.91c8a366a34a8dac16beeb2e43714db3.jpg

20210815234503_1.thumb.jpg.332f0a3f6395ef9db426311f44bf0171.jpg

clfinale.thumb.png.1577fa3e2671bb51971174811606cc17.png

** De finale werd helaas met 3-2 na verlenging verloren van Barcelona, na 90 minuten stond het 1-1 

reeks.thumb.png.b2c919aa33765be2d8d3d9e8e07ed0cc.png

Download 

4-4-2 Legende 2039-40 CM.fmf  

Er komt binnenkort een V2 versie aan, meer info volgt.

Training

training.rar

** Je zou dan zelf kleine aanpassing moeten doen zoals na een wedstrijd alleen herstel en rust om te zorgen dat je spelers kunnen herstellen en voldoende rust krijgen.

Edited by Martin18071982
aanvulling van tactiek

Ik ben toevallig met een LLM save bezig in NL en inmiddels vanuit 4e klasse naar de 2e divisie gepromoveerd. Loop nu wel ertegenaan dat de tactiek die ik tot nu toe speelde erg veel punten begint te kosten en er iets moet veranderen. Dit is meer een 424. Ga daarom deze eens vanaf het begin seizoen uittesten en kijken of ik met name minder doelpunten tegenkrijg. 

4 uur geleden zei Cyberize7x:

Ik ben toevallig met een LLM save bezig in NL en inmiddels vanuit 4e klasse naar de 2e divisie gepromoveerd. Loop nu wel ertegenaan dat de tactiek die ik tot nu toe speelde erg veel punten begint te kosten en er iets moet veranderen. Dit is meer een 424. Ga daarom deze eens vanaf het begin seizoen uittesten en kijken of ik met name minder doelpunten tegenkrijg. 

Bij een LLM moet je het vooral simpel houden, een 4-4-2 werkt vaak het beste vind ik bij een LLM club. Alleen de fouten die managers vaak maken is om in een 4-4-2 korte combinatie voetbal te spelen. Dat gaat in mijn ogen niet werken vanwege de positionering van de spelers. In algemene zin speel je in een 4-4-2 breed dus de afstand van elkaar zijn wat groter.  Succes!

• 4 weeks later...
3 uur geleden zei decobarca:

Dit is toch gewoon een cheat tactiek van youtube? Heb deze ook 1 seizoen gebruikt maar was niets aan, alles met ruime cijfers winnen en de spits had er 60 gemaakt ofzo 

Omdat bepaalde dingen goed werken in de ME, lijken de meest succesvolle tactieken al gauw op elkaar. Kan het natuurlijk niet bevestigen maar ik neem aan dat Martin niet zoveel tijd en moeite steekt in het beschrijven van een tactiek als hij hem niet zelf gemaakt heeft ;) 

Ik vind jouw opmerking dan ook een beetje zinloos en niets toevoegen aan dit topic. Het enige wat je doet is een beschuldiging maken van 'plagiaat' en vervolgens aangeven dat je er niets aan vindt. Soms is het beter om gewoon niet te reageren.