Jump to content

[FM21] PSV - the Brainport Academy.

Rob1981
 Share

Recommended Posts

Banner.png.c63caec52d870dc6d1e406f7f5bd30b5.png

Het telefoontje.

"Oké Roger": zei ik, en ik hoorde de trilling in mijn stem. "Ik zal er zijn, tot morgen!".

Enkele minuten eerder ging mijn telefoon. Het was een kort gesprek. Of ik interesse had? Ja, natuurlijk. PSV is al vanaf mijn jongste jaren mijn club, ik ben geboren op een steenworp afstand van Eindhoven en ben na al die jaren nog steeds een trouwe bezoeker. Moet ik me voorbereiden? Hij wist al veel meer over mij dan ik zelf ooit aan iemand zou kunnen vertellen. Ik ga gewoon, dit moet goed komen! Dit is mijn kans!

Gepost (edited)

712531888_BannerPSV.png.12ccf6933ada00fff2de0e6e21023f4d.png

Het gesprek.

Het was ruim vierentwintig uur later toen ik de bestuurskamer van PSV binnenstapte. Ik begroette de zes mannen tegenover me. Stuk voor stuk kende ik ze van gezicht: van links naar rechts zaten daar Peter Wennink (ASML), John de Jong, Toon Gerbrands, Roger Schmidt, Peter Fossen (Chief Operating Officer van PSV) en Wim van der Leegte (VDL). De enige die ik persoonlijk ooit gesproken had was Roger Schmidt. Tijdens mijn UEFA PRO-opleiding had ik een stage van een maand bij PSV, waar ik met hem in gesprek raakte en omdat het klikte en we veel ideeën over voetbal deelden betrok hij me regelmatig bij het eerste elftal. Ik mocht zelf bedachte oefeningen delen en op die manier kon ik mij presenteren aan de groep. Het was een leuke stage en inmiddels had ik mijn diploma binnen. Een doel met het diploma had ik niet, ik wilde vooral mijn kennis van voetbal verrijken. Ambities als coach had ik niet. Zeg nou zelf, iemand met vijf wedstrijden ervaring in de eerste klasse, alleen ervaring van het trainen van een jeugdelftal en een leeftijd van 38 jaar...daar zit niemand op te wachten. Ik had niet de illusie dat ik ooit een professionele voetbalclub zou mogen trainen. Tot gisteren...

Spoiler

@delichrisnice, ik heb op FM21 al eens eerder PSV groot gemaakt, zelfs Neymar kunnen halen. De mogelijkheden zijn er dus wel!

@MNie Dankjewel! 

@mattihamstra Dat zou zo maar kunnen...maar we houden het nog eventjes spannend ;-)

Edited by Rob1981

Gepost (edited)

1308658253_BannerPSV.png.438e89a7219f24c74c77ab4993b2bfee.png

Het gesprek - deel 2.

Na een hartelijke begroeting van de heren stak Gerbrands direct van wal. "Rob, zoals Roger gisteren al heeft verteld gaat hij niet verder in de rol als hoofdcoach van de club. Hij zal toetreden tot de Raad van Commissarissen, waar ook Peter Wennink en  Wim van der Leegte al deel van uitmaken. En Roger heeft jou naar voor geschoven om zijn baan als coach op je te nemen. Hoe sta jij hier tegenover?"  Vervolgens zag ik zes paar ogen op mij gericht.

Ik zuchtte diep en begon wat aarzelend: "Natuurlijk ben ik vereerd, het is een groot compliment om door zo'n vakman gezien te worden als opvolger en dan ook nog bij de club die ik zelf supporter. Maar ik heb wel twee vragen: 1. Waarom kiezen jullie voor mij? En vraag 2: Ik ben onervaren, met John (de Jong) naast me is er sprake van een onervaren duo. Is dat wel zo slim? Recent is dat met Mark (van Bommel) ook niet goed gegaan. "

De heren knikten begrijpelijk en wederom was het Gerbrands die het woord nam: "Er is voor jou gekozen op basis van twee belangrijke zaken. Allereerst ben jij volgens Roger op voetbaltechnisch gebied dé persoon die zijn lijn voort kan zetten. Daarnaast was het voor de heren Wennink en Van der Leegte een pré dat het een jong persoon betrof met binding met deze regio. Alle veranderingen in de structuur van de club hebben namelijk te maken met het nieuwe plan: 'Brainport Academy'. Hierover vertellen we je zo meer. En misschien kan John nog even vertellen hoe hij over de tweede vraag denkt. "

Gerbrands knipoogde naar De Jong en die vertelde: "Ik doe een stapje naar de zijkant en word de coördinator van het plan 'Brainport Academy'. Je krijgt hierdoor de vrije hand een ervaren persoon te zoeken die je zal helpen met de voetbaltechnische zaken. Omdat ook Ernest Faber toe treedt tot het technisch hart van 'Brainport Academy' mag je ook jouw veto geven om zijn opvolger te vinden."

"Dat klinkt goed!" Ik deed geen moeite mijn enthousiasme te verbergen. "Maar wat is nu die Brainport Academy?"

Spoiler

@delichris 

@MNie  dank voor de oplettendheid, tag vergeten in mijn enthousiasme ;-)

@mattihamstra 

@Marius  Dankjewel! 

@Basjvw

Edited by Rob1981

Benieuwd hoe je het gaat doen bij PSV en naar de wendingen. Je mag me in alle updates taggen, anders ga ik ze missen. Wellicht ook de andere mensen die reageren taggen.

Gepost (edited)

384608161_BannerPSV.png.1df3f9fbf372ef1c1872b6932234560b.png

Het gesprek - deel 3: The Brainport Academy.

Nu stond Wim van der Leegte op en hij drukte op de afstandsbediening om de beamer aan te zetten. "Zoals je weet Rob, is PSV financieel achterop aan het geraken op Ajax, om nog maar niet te spreken over de top van Europa. Afgelopen maand heeft PSV met haar Brainport-partners de koppen bij elkaar gestoken en hebben we een plan opgesteld om binnen vijf jaar een inhaalslag te maken en aan haken aan de top van Europa. Dit plan is "The Brainport Academy". 

"Zoals je weet zijn de Brainport-partners van PSV regionale bedrijven die wereldwijd aan de top staan. Zij zijn hier gekomen door duidelijk beleid te voeren en door een visie te hebben waar men aan vasthoudt, ook al gaat het even niet goed. Eenzelfde plan hebben we uitgeschreven voor PSV. Her heb je een overzicht van de belangrijkste punten van het plan." Hij klikte op de afstandsbediening en daar stond het: 

The Brainport Academy: Jeugdopleiding 2.0

Missie: Onverslaanbaar worden door innovatie en talent .

Visie: Binnen 5 jaar de beste jeugdopleiding ter wereld zijn.

Doelen: 

Korte termijn (binnen een jaar):

* Jeugdopleiding, jeugdscouting en jeugd-accommodatie binnen een jaar naar uitzonderlijk niveau. 

* Totale staf upgraden naar internationaal niveau.

Middellange termijn (binnen drie jaar):

* Jaarlijks minimaal twee talenten naar het eerste elftal.

* Minimaal 4 basisspelers uit eigen jeugd.

* Overwinteren in de Champions League

Lange termijn (binnen 5 jaar):

* Minimaal 6 basisspelers uit eigen jeugd.

* Minimaal 3 basisspelers in het Nederlands elftal.

* Halve finale bereiken van een Europees toernooi.

Beleid: 

* Focus op begeleiden jonge talenten uit eigen jeugd. "Gakpo-route".

* Focus op vroeg halen buitenlands talent en opleiden tot toppers. "Madueke-route".

* Geen breedte-aankopen.

* Behouden beste spelers.

Ik las het en toverde een glimlach op mijn gezicht. Ik keek naar Roger en hij knipoogde en stond op. "Hier hebben we het over gehad, Rob, dit is hetgeen waar wij samen over gesproken hebben en wat volgens ons dé manier is om aansluiting te vinden. Het plan wordt breed gesteund. Ik heb wel aangehaald dat de ploeg eerst verstrekt dient te worden om de jeugd te kunnen laten excelleren. Om dat te onderstrepen hebben de Brainportpartners al een vijftal spelers extra binnengehaald: Van Ginkel, Pröpper, Ramalho, Mwene en Drommel zijn allen al vastgelegd. Maar mocht je nog investeringen willen doen, dan kan dat, als je maar spelers verkoopt. Nou, wat vind je ervan? Ga je het doen?"

Ik stond op en stak mijn hand uit: "Natuurlijk, we hebben een deal!".

De heren klapten. "Welkom bij de club": zei Toon Gerbrands, en de Champagne werd ontkurkt!

Edited by Rob1981

Mooie filosofie natuurlijk met de focus op de jeugd. Bepaalde doelen lijken me gezond ambitieus maar niet onhaalbaar, al is het hebben van de beste jeugdopleiding ter wereld over 5 jaar natuurlijk best pittig, en bovendien ook moeilijk meetbaar.

Gepost (edited)

Banner.png.b1956db466fddd47364a8410b36e48bb.png

De voorbereiding.

Wederom vierentwintig uur later stapte ik voor de eerste keer mijn kantoor binnen. Samen met Roger Schmidt stelde ik een to-do-list samen. De eerste training zou binnen een week plaats vinden dus het zou fijn zijn als de technische staf in elk geval op dat moment zoveel mogelijk vorm zou hebben. 

De to-do-list zag er als volgt uit:

- Directeur Voetbalzaken aanstellen 

- Technisch directeur aanstellen

- Hoofd scouting aanstellen

- Assistent manager aanstellen

- Hoofd Jeugdopleiding aanstellen

- Overige trainingsstaf upgraden

Belangrijk in dit verhaal was om ervoor te zorgen dat in elk geval de Directeur Voetbalzaken, de Hoofd scouting en de assistent manager ervaren waren, zodat zij een klankbord kunnen vormen voor mij als onervaren coach.
Diezelfde dag om 22.00 uur hadden we de shortlist klaar en een week later hadden we de gewenste staf bijeen.

Luis Campos werd aangesteld als Directeur Voetbalzaken. Met ervaring in dezelfde rol bij clubs als Monaco en Lille is hij een zwaargewicht. Naast hem werd Lars de Laat technisch directeur, onervaren en puur op competenties binnen gehaald. 

Frank McParland is de nieuwe hoofd scouting. Met zijn 61 jaar en ervaring bij veel Britse clubs moet het voor hem geen probleem zijn om de scouting aan te sturen. Sven Pinas is per heden de Hoofd Jeugdopleiding. Hij kwam het beste uit een procedure en ondanks dat hij niet bekend is, zijn we vol vertrouwen dat hij de opleiding naar een hoger niveau kan tellen.

Daarnaast heb ik een nieuwe assistent gevonden, Raúl José deed in die positie ervaring op bij Benfica en Sporting en lijkt het ideale klankbord. 

Om jullie een indruk te geven staan hier de betreffende profielen opgesomd:

Spoiler

1942862770_DVLuisCampos.thumb.jpg.64abf5ec393d494622b279fa4e754abc.jpg513341584_TDLarsdeLaat.thumb.jpg.324408073f20ba6a0a3aa939661fd65a.jpg727355265_HoofdScoutMcParland.thumb.jpg.a68f0ef5712fecba494b9cb8976f4f83.jpg1459483464_SvenPinasHJO.thumb.jpg.038c37b5fbef780aeaa46eba7ec9bfdb.jpg1929145340_RaulJoseAssistenMan.thumb.jpg.6bd92527c6b6b330d34cf1cbd9124bdd.jpg

Ook de trainingsstaf is flink verbeterd, waardoor de trainingskwaliteit ook van een hoog niveau is:

Training.thumb.jpg.66c41e65a2b8ee96d1e0c1c833b755aa.jpg

Ook het bestuur liet zich niet onbetuigd en investeerde in een aantal belangrijke zaken:

Spoiler

Trainingscomplex.thumb.jpg.c23e605568df543d87f23bf8f3d8bb3d.jpgJeugdcomplex.thumb.jpg.83c568055edddefa15236798e09bfa48.jpgJeugdbudget.thumb.jpg.32e60b349b5d95297dfb90883c59e6d9.jpgJeugdscouting.thumb.jpg.18985eb1475f2860625b9e5bc58049ca.jpg

Door deze investeringen zijn de doelstellingen op korte termijn behaald en lijken alle randvoorwaarden aanwezig om vanuit eigen opleiding de ambities waar te gaan maken. Nu is het belangrijk met de selectie aan de slag te gaan en te kijken of daar nog verbeterpunten liggen. Bij de volgende update gaan we daar op in!

Spoiler

@delichris Laten we hopen dat het werkt. Het vergt vooral ook lef en discipline. 

@MNie  Thanks, de toekomst gaat het uitwijzen!

@mattihamstra Dank Matti, denk dat dat ook de enige manier is waarop Nederlandse clubs echt succes kunnen hebben.

@Basjvw

@Marius Thanks Marius, dat van die jeugdopleiding is moeilijk meetbaar inderdaad. Maar de CL winnen met 70% eigen jeugd zou bijvoorbeeld een goede indicatie kunnen zijn ;-)

@chrisje1993 Thanks!

@RicoV1989 Dank! 

@TheRedOne Thanks! 

Edited by Rob1981

Mooie profielen gehaald zeg. Daar gaat de kwaliteit van de sportieve omkadering in ieder geval meteen een stuk mee de hoogte in. Fijn dat ook het bestuur meteen investeringen wil gaan doen zonder dat je eerst sportieve successen moet boeken.

De staf is enorm goed versterkt. Wel toppers hoor. Ook de investeringen in de club zijn niet misselijk. Alles ziet ernaar uit dat je je doelstelling kunt gaan halen.