Jump to content

Miraga

mattihamstra
 Share

Recommended Posts

Miraga.png.96c5c1823b9a1dedbeb259f345907568.png.049237d7d762d71f3b52a715dfac7e05.png

De nummer 1 van de competitie het is iets waar het hele dorp trots op is maar binnen het team merk ik toch dat het niet goed voelt. Ineens ligt de druk bij ons wat natuurlijk logisch is. Wij zijn de te kloppen ploeg op dit moment en hoewel ik dat altijd onzin vond als het werd geroepen zorgt dat inderdaad voor een ander soort druk. Het is druk waar Fendrich niet mee om kan gaan. Hij kreeg al een rode kaart in onze vorige wedstrijd maar deze werd kwijtgescholden maar het is opnieuw inpakken en wegwezen voor hem in de thuiswedstrijd tegen Ljungskile en dat al na 9 minuten. Het gaat een zware avond worden is wat ik op dat moment denk. Ik werk mezelf het snot voor de ogen en ben na 70 minuten doodop. Gelukkig staan we dan al op een 2-0 voorsprong die echt tot stand komen uit standaardsituaties. We geven nog wel een doelpunt weg maar wie maalt daar om als je ruim 85 minuten lang met een man minder op het veld hebt gestaan? Dan is toch elk resultaat wat punten oplevert een goede prestatie in mijn ogen.

In de thuiswedstrijd tegen GAIS word de druk ons dan toch te veel. Simpele dingen gaan fout maar desondanks geven we ook nauwelijks iets weg. In de rust probeert de trainer ons op scherp te zetten maar het is tegen beter weten in. Een groot aantal spelers lijkt met lood in de schoenen te spelen. Ik speel zelf ook niet mijn beste wedstrijd maar ik kom ook nauwelijks in het stuk voor. 10 minuten na de rust klopt de buitenspelval bij ons niet en dat word ons fataal. GAIS komt op 0-1 en geeft dat niet meer uit handen. Door dit resultaat raken we de koppositie kwijt en staan we op een 2e plek. Een plek die ons aan het einde van de rit ook directe promotie op kan leveren.

Ondertussen krijg ik van Elize de vraag wat ik wil gaan doen. Blijf ik als het seizoen er hier op zit of ga ik ergens anders mijn geluk beproeven? Ik heb er eigenlijk nog niet zo heel erg bij stil gestaan als ik heel eerlijk ben. "Als je blijft is het misschien dan niet het moment om het toch maar eens te proberen als koppel?" Ook die vraag zag ik niet aankomen. Ja ik vond of beter gezegd vind Elize leuk maar aan de andere kant de band die we nu hebben is zo goed en ook de band die ik met haar ouders heb voelt goed. Het is alsof ik bonusouders heb gekregen moet ik dat risico nemen en het straks verpesten? Ondanks dat ik het nu naar me zin heb zie ik mijzelf hier niet over 10 jaar nog spelen. Ik wil er best over nadenken maar op dit moment gaat mijn doel om met de club te promoveren toch nog even voor.

We moeten ons zien te herpakken in de uitwedstrijd tegen AFC Eskilstuna. Dat blijft voor mij toch ook altijd een club die me bij zal blijven. Ik maakte mijn debuut tegen hun en wist toen ook tot scoren te komen. Het is een wat vlakke wedstrijd met weinig hoogtepunten in de 1e helft. Het is stil in de kleedkamer. We zullen het toch niet in een paar wedstrijden tijd uit onze vingers laten glippen? Het antwoord is nee want 10 minuten na de rust open ik de scoren. Het is een goed aangesneden vrije trap van Zeidan. Ik ben op zoek naar een beetje ruimte en kom net genoeg los om de bal tegendraads tegen de touwen aan te koppen en deze treffer werkt bevrijdend voor het team. De aangever van de 0-1 beslist niet veel later de wedstrijd door de eindstand op het scorebord te zetten 0-2 en weer een stapje dichterbij promotie.

De mensen in Jönköping beginnen er ook steeds meer in te geloven dat wij volgend seizoen in de Allsvenskan uit gaan komen. Västeras SK komt op bezoek en de aanwezige toeschouwers zijn duidelijk het steuntje in de rug die wij goed kunnen gebruiken. Opnieuw gaan we rusten met een gelijke stand 1-1. We kwamen op voorsprong via Omondi maar helaas kwam de tegenstander terug in de wedstrijd. Na die gelijkmaker is het bij ons toch allemaal wat onzeker. Een strafschop in de 56e minuut geeft ons de mogelijkheid om weer op voorsprong te komen. Ik pak de bal en leg deze op de stip. Ik mag het absoluut niet verkloten op dit moment. Dit is de kans om ons over het dode punt te helpen en ons weer op voorsprong te zetten. De doelman kiest echter al vroeg een hoek waardoor ik de bal hard door het midden binnen kan schieten. De schreeuw die bij mij los komt is er meer 1 van opluchting. Een kwartier voor tijd schiet Svensson de 3-1 binnen en hebben we het met nog 2 wedstrijden te gaan helemaal in eigen hand. 

Met zoveel vertrouwen afgereisd voor de uitwedstrijd tegen Dalkurd FF. Op bezoek bij de nummer 15 dat mag toch geen probleem zijn? Hoe hard komt de klap dan aan als je juist hier punten laat liggen. Onze concurrenten komen later nog in actie en voorlopig staan we op de 1e plek maar het moet heel raar lopen als we na dit weekend niet op een 3e plek staan. Het is stil na afloop. Het leek no zo mooi toen ik ons weer op voorsprong schoot maar uiteindelijk moeten we nog blij zijn met een punt. Het is hopen op fouten van de directe concurrenten maar ik ben er bang voor dat wij ons moeten gaan opmaken voor play off voetbal.

1147677533_resultatennovember2020.thumb.PNG.37fc5033003d03c48189da41f9e95be8.PNG

684747033_standnovember2020.PNG.f70312b649ee2a6703b11ac770ed6495.PNG

---

@delichris Het blijft spannend tot het einde maar het lijkt er op dat we net mis gaan grijpen

@MNie ER is inderdaad goed uit de slof geschoten als het om doelpunten gaat

@19CH98 Het gaat het goed alleen lijkt de club net naast directe promotie te grijpen. wat jammer is maar zeker geen schande

@Vlonkie @komodo25 @Marius

Miraga.png.96c5c1823b9a1dedbeb259f345907568.png.37dd53d704afa71ae64d16912c4807ec.png

Waar iedereen rekening mee hield is gebeurd. We hebben directe promotie niet meer in eigen hand. Al met al kunnen we toch ook ergens wel trots zijn als is het jammer dat we niet direct promoveren. Bij winst in de laatste competitie wedstrijd volgt er nog een mooi toetje in de vorm van de play offs en daar moeten we ons dan maar op richten. De supporters gaan er in die laatste thuiswedstrijd tegen Degerfors nog maar eens achter staan. De boodschap is duidelijk zelfs zorgen dat er gewonnen word en dan hopen dat er nog iets gebeurd in de andere wedstrijden. Het helpt dan als we al heel snel een strafschop krijgen die ik benut. De doelman zit er nog dichtbij maar de penalty is goed ingeschoten en er is geen houden aan 1-0. 7 minuten later maak ik mijn 2e als Zeidan de loopactie goed beoordeeld en de bal net op tijd weet te geven. De aanname laat wat de wensen over maar hierdoor komt de doelman uit en ben ik net iets eerder om de bal nog langs hem te tikken voor de 2-0. Zeidan maakt zelf met een heerlijke pegel de 3-0 en dat is dan ook de stand als we de thee op zoeken. Na rust mag ik voor de 2e keer aanleggen vanaf 11 meter en ook deze keer is het raak en is de hattrick een feit 4-0. We lijken de wedstrijd rustig uit te spelen maar in de blessuretijd krijgen we toch nog een tegentreffer te verwerken en dus word het 4-1. Al met al is het dus een mooi seizoen geweest. Er zijn helaas voor ons in die laatste ronde geen verassingen en dus moeten we ons melden voor de play offs. Daarin zal Sirius de tegenstander zijn. Het lijkt me duidelijk dat de druk bij Sirius zal liggen al zal het voor ons ook een situatie zijn waar we nog niet mee te maken hebben gehad.

De stad is er klaar voor. Iedereen wenst me succes. Of dat nu bij de bakker is of in de supermarkt iedereen heeft het toch even snel over de wedstrijden tegen Sirius. Meer dan je best kan je niet doen. De mensen zijn er trots op dat de club dichtbij promotie is en gebeurd het nu niet dan vast wel ergens in de nabije toekomst. Het zorgt voor leven in de brouwerij en dat kan de stad goed gebruiken. Wij kunnen vrijuit gaan voetballen want wij mogen en Sirius moet. De trainer is duidelijk. Vanaf het begin er bovenop klappen om zo nog onzekerder te maken dan ze waarschijnlijk al zijn. De trainer heeft gelijk vanaf de 1e minuut merk je dat de tegenstander terughoudend is. Al gelijk heb ik het gevoel dat ze absoluut niet willen verliezen en daar zouden onze kansen kunnen liggen. We krijgen kansjes al in de 1e 10 minuten en geven een signaal af naar de supporters. Het kan er vandaag zomaar eens in zitten. in de 12e minuut is het bij een hoekschop raak. De hoekschop is goed en komt bij de 2e paal waar Nikolic binnen kopt en ons op voorsprong zet. In die 1e helft moeten we eigenlijk uitlopen maar dat laten we na. Vlak na de rust word de score wel verdubbeld. Affane legt de bal over de verdediging heen en ondanks dat ik aan mijn shirt word getrokken ben ik weg. Iets uit balans maar nog steeds genoeg controle. Ik kan door op de doelman en ga langs hem heen om de bal in een leeg doel te schuiven 2-0 en wat is er dan nog meer mogelijk? We krijgen echter nog een tik te verwerken in de 73e minuut als de eerste en enige kans die Sirius krijgt raak is. Even is er vertwijfeling zeker ook omdat Sirius ineens wel gaat voetballen. Dat offensief duurt slechts 5 minuten al de bal blind naar voren word geschoten en ik het duel aan kan gaan. Ik kan de bal door koppen en Nikolic weet het oog in oog met de doelman af te maken. Er word met 3-1 gewonnen en hierdoor staan we natuurlijk op matchpoint als het gaat om promotie.

Natuurlijk kunnen we vertrouwen putten uit de thuiswedstrijd maar bieden die garanties voor de return? Absoluut niet. Het is vanaf het begin een vrij open wedstrijd. De trainer heeft er bewust voor gekozen om niet alleen maar te gaan verdedigen en daar valt wel iets voor te zeggen. Desondanks kijken we al vroeg tegen een achterstand aan. Heel even spookt het door mijn hoofd dat we het dan toch weer weg gaan geven op een beslissend moment maar die knop gaat al snel weer om. Slechts 5 minuten na de 1-0 achterstand maakt Zeidan een wereldgoal. Uitgerekend op dit moment schiet hij de bal van een meter of 25 stijf in de kruising en hebben we de uit goal van de heenwedstrijd teniet gedaan. Toch komen we snel na de gelijkmaker al weer op achterstand en heeft Sirius dus nog maar 1 treffer nodig om een eventuele verlenging af te dwingen. Toch blijven wij ook gewoon de aanval zoeken en dat loont. Net na het half uur word een schot van Nikolic geblokt maar deze valt voor de voeten van Omondi en deze laat de doelman kansloos 2-2. Dit moet toch wel heel raar gaan lopen willen wij dit nog weggeven. Sirius heeft tenminste 3 doelpunten nodig nu en dat lijkt me vrij sterk. Vlak voor rust komen we zelfs op voorsprong en lijk ik ons op zeker naar de Allsvenskan te schieten. Een steekballetje tussendoor en ik blijf oog in oog met de doelman koelbloedig. Ik krul de bal ineens de verre hoek in en de ontlading is gigantisch. Ik wil het feestje bij de bank vieren maar word bedolven onder teamgenoten. Tijdens de rust is de sfeer in de kleedkamer al uitgelaten. We gaan promoveren dat is wel zeker. Nu alleen nog de wedstrijd uitspelen. Als we na rust ook nog op 2-4 komen lijkt het feest al deels te beginnen. Hierdoor is de focus bij ons wat minder en weet Sirius in de slotfase nog terug te komen tot 4-4. Niemand bij ons die het ook maar wat kan schelen. Als de scheidsrechter fluit voor het eindsignaal barst het feest los. Sinds mijn keuze om te vragen of ik misschien mee kon trainen leef ik op een soort roze wolk met als resultaat dat we volgend jaar gaan uitkomen in de hoogste Zweedse Divisie. Voor nu is het tijd om terug naar Nederland te gaan en de feestdagen te gaan vieren met mijn opa en oma. Ik heb die mensen ontzettend gemist maar ik had dit avontuur voor geen goud willen missen.

66833614_resultatendecember2020.thumb.PNG.2e2d64057671761c8d338b40d86efb1e.PNG

---

@19CH98 Al was het met een kleine omweg de promotie is een feit

@delichris spannend was het zeker en ook in de laatste wedstrijd was het een spektakel uiteindelijk wel met het gewenste resultaat

@MNie @Vlonkie @komodo25 @Marius

Miraga.png.96c5c1823b9a1dedbeb259f345907568.png.7cb73d2da61098fc4447e12e8a268066.png

Nederlandse profvoetballers zijn in alle uithoeken van de wereld te vinden , Van de spotlights van de grote Europese competities tot de meer avontuurlijke competitie in de kleinere voetballanden. In de rubriek `Over de grens´ spreekt Voetbalzone wekelijks een speler die buiten de landsgrenzen actief is. Met deze keer aandacht voor Mirage Hamstra. De 19 jarige aanvaller mag zich sinds kort profvoetballer noemen en heeft zijn eerste hoogtepunt al te pakken.

´Het is fijn om eindelijk weer even in Nederland te zijn en even tot rust te komen. De afgelopen maanden zijn een rollercoaster geweest maar het was geweldig. In Zweden is de competitie net afgelopen en dus kan ik hier wat wedstrijdjes meepakken.´

Neem ons even mee naar hoe het allemaal begon.

Ik ging eigenlijk op vakantie om daar een oud klasgenoot te ontmoeten om mijn tijd daar mee door te brengen. Ik neem eigenlijk altijd wel voetbalschoenen mee om voor mezelf te trainen. Tijdens de vakantie gewoon lekker het balgevoel houden en voor mezelf bezig zijn kan nooit kwaad. Ik kreeg de tip om mee te gaan trainen bij de plaatselijke voetbalclub Jönköpings Södra IF. Ik had natuurlijk nog nooit van die club gehoord en dacht bij mezelf van ach het kan nooit kwaad. Ik mocht eerst meetrainen met een jeugdteam en dacht dat het een grap was. Aan het einde van de training mocht ik blijven en gelijk aansluiten bij de training van het 1e. Niet veel later kon ik een contractje tekenen en ben ik min of meer in het diepe gesprongen.

Is er een moment geweest dat je er toch spijt van had?

Spijt niet maar ik heb zeker wel lastige momenten had. In het begin is het allemaal leuk natuurlijk en komen er allemaal nieuwe dingen op je af maar na een tijdje ga je toch gewoon bepaalde dingen missen. Opa en Oma bijvoorbeeld maar ook vrienden hier. De club waar ik voetbalde en zelfs mijn werk. Achteraf is het natuurlijk makkelijk praten maar het was het allemaal waard.

Je wist jezelf razendsnel in de basis te spelen en lijkt bij de supporters niet meer stuk te kunnen.

Dat moeten we wel even in perspectief plaatsen natuurlijk. Het is niet dat er vijftigduizend mijn naam aan het scanderen zijn. Er zitten daar maximaal tweeduizend man op de tribune. In het begin hadden die supporters ook wel zoiets van wie is die jongen maar ik scoorde al snel regelmatig en dat maakt het leven dan ook gelijk een stuk makkelijker.

Wat heet! In 21 wedstrijden heb je 21 keer weten te scoren dat zijn geen misselijke cijfers.

Ja daar mag ik zeker niet over klagen maar het niveau van de meeste teams was ook niet heel best als ik heel eerlijk ben. Ik denk dat het 2e niveau van Zweden ongeveer de top van het amateurniveau hier is.

Toch zijn het cijfers waarmee clubs zich vast zullen melden of interesse zullen tonen.

Ik ga niet weg. Ik heb een aantal mensen beloofd dat ik nog minstens 1 seizoen blijf om met de club in de Allsvenskan te gaan spelen. Er zal binnenkort ook een nieuw contract getekend gaan worden en daarna zien we dan wel weer verder. Die belofte ga ik in ieder geval niet breken.

Je hebt een groot aandeel gehad in de promotie van de club. Dat moet vast een mooi feest zijn geweest?

Dat viel wel mee. De mensen daar zijn vrij nuchter. Ik had een heel groot feest verwacht maar het is klein gehouden door de club. Toch is het wel geweldig om die promotie mee te maken.

Waar zie jij jezelf over pak hem beet 10 jaar?

Barcelona zou natuurlijk leuk zijn. Of dat realistisch is? Ik denk dat als je 100 mensen spreekt er 100 zullen zeggen dat het onmogelijk is. Maar 6 maanden geleden nog maar was profvoetballer worden ook niet bepaald realistisch en kijk waar ik nu ben.

Wat zijn je verwachtingen van de Allsvenskan?

Dat hangt er van af wat de club allemaal kan doen. Wat ik begreep is dat er heel veel mensen klaar staan om de club financieel bij te staan. Het moet een soort project worden waarbij we langzaam de weg omhoog gaan vinden. Ik denk dat als we er rechtstreeks in kunnen blijven we het al heel goed doen. 

------------------------------

Een klein interviewtje tussendoor

@19CH98 @delichris @MNie @Vlonkie @komodo25 @Marius

Miraga.png.96c5c1823b9a1dedbeb259f345907568.png.1e5c896a0b97aa7de8e1ef64508bf69a.png

Ik ga de uitdaging aan met Jönköpings Södra IF in de Allsvenskan. Ondanks wat lichte interesse van wat andere club trekt het gevoel bij deze club me toch over de streep. Een nieuw contract is in de maak maar dat is voor mij van latere zorg. Elize is blij dat ik dit seizoen in ieder geval lijk te blijven. Wel heb ik haar laten weten dat ik voorlopig nog niet aan een relatie denk. We hebben het leuk en dat is prima maar straks komt er een kans die ik misschien niet kan weigeren en moeten we afscheid van elkaar leven. Misschien dat ik op een later moment er anders over denk maar het leek me beter om eerlijk te zijn zodat ze misschien ook verder kan. 

De club heeft voor een enorme stunt gezorgd op de transfermarkt. Ola Toivonen komt de club versterken. Hoe de club het heeft gedaan weet ik niet maar het is voor mij natuurlijk een prachtige kans om te leren van een aanvaller die het klappen van de zweep wel kent. Ik zie het totaal niet als concurrentie en kijk er naar uit om samen met hem voorin te staan. 

Vorig seizoen wisten wij ons te plaatsen voor de groepsfase van het bekertoernooi. In die groepsfase gaan we het nu opnemen tegen topclub Malmö FF , Varbergs BOIS en Akropolis. Er gaat maar 1 club door en dus hangt voor ons alles af van een goed resultaat in de 1e wedstrijd tegen Malmö FF. Natuurlijk zijn hun de grote favoriet maar voor ons is dit een mooie kans om te zien waar we staan. Er word rekening gehouden met een walk over maar met het nodige kunst en vliegwerk komen we de 1e helft ongeschonden door. Op weg naar de kleedkamer voel ik de irritatie bij de tegenstander en heb ik stiekem de hoop dat er toch wat mogelijk is. Er hoeft maar 1 bal goed te vallen en dan moeten Ola en ik scherp zijn. In de 2e helft krijgen we zelfs wat kleine mogelijkheden om gevaarlijk te worden maar die laatste pass is steeds niet goed. Uiteindelijk word de ban toch gebroken in de 81e minuut als het bij een hoekschop raak is 1-0. Er word hier met een minimaal verschil verloren. Verliezen is nooit leuk maar de manier waarop daar mogen we trots op zijn. We kunnen het de top van Zweden dus wel degelijk moeilijk maken.

Thuis tegen Varbergs Bios moet er toch wel iets mogelijk zijn. De tegenstander is als 12e geëindigd in de Allsvenskan en dat is een plek waar wij om mee willen spelen want dat is gewoon directe handhaving. Het is dus een mooie test om te zien of dat mogelijk is. Gesteund door onze eigen supporters schieten we uit de startblokken. Nikolic zet ons na 2 minuten al op voorsprong met een inzet van net binnen het strafschopgebied. We moeten verder uitlopen maar laten dat na. Pas na de rust maakt Jansson er 2-0 van. Het is feest op de tribune want dit geeft de supporters hoop op een mooi seizoen. Toch krijgen we ook nog een doelpunt tegen in de blessuretijd en dat is natuurlijk jammer want hoe mooi was het geweest om ook de nul te houden.

We kunnen al niet meer door in de beker. Malmö blijft ongeacht het resultaat op de 1e plek staan en dus is de wedstrijd tegen Akropolis er 1 voor de eer. Ik begin op de bank. Omdat het een wedstrijd die nergens meer om gaat gebruikt de trainer deze wedstrijd om te kijken of er een aantal jeugdspelers klaar is om hun kans te grijpen in de aanloop naar de competitiestart. Het is allemaal wat onwennig zie ik vanaf de bank en na een uur spelen mag ik die jongens gaan helpen om toch aan een overwinning te komen. Dat zal alleen al lekker zijn voor hun zelfvertrouwen. 7 minuten nadat ik binnen de lijnen ben gekomen zorg ik voor de enige treffer in deze wedstrijd. Een voorzet vanaf rechts waar ik tegenaan kan lopen. Ik stuur de bal de verre hoek in en laat de doelman kansloos. We worden 2e achter Malmö en dat werd vooraf gezien als het maximaal haalbare. als we de balans opmaken was het natuurlijk allemaal niet heel sprankelend maar dat is ook wel de verwachting voor in de competitie. Wij zullen echt niet even teams gaan oprollen met grote cijfers. Als we al winnen zal dat vaak minimaal gebeuren is de verwachting. Toch mikken we allemaal op directe handhaving en dat moet in mijn ogen haalbaar zijn.

------------------------

@MNie @delichris @19CH98 nog even een kleine tussenupdate. in de volgende gaat het geweld in de allsvenskan beginnen

Miraga.png.96c5c1823b9a1dedbeb259f345907568.png.7a286a5a0e0f40364a449fa02cbeb618.png

De rugnummers worden vlak voor de start van het nieuwe seizoen bekend gemaakt. Ola Toivonen is naar me toe gekomen om te vragen of hij misschien met nummer 10 mag gaan spelen. Het schijnt voor hem belangrijk te zijn en ik ben het er al snel mee eens. Ik heb ooit ongevraagd nummer 10 gekregen en als hij er blij van word om met nummer 10 te spelen dan is dat toch prima? Ik krijg een nieuw rugnummer en mag dit keer zelf kiezen. Ik ga voor 19. Ik heb altijd al iets met een dubbel rugnummer gehad en aangezien 10 en 11 nu al bezet waren kies ik dus voor nummer 19.

De eerste wedstrijd in de Allsvenskan spelen we uit bij Varbergs BOIS. Een tegenstander die we ook in de beker troffen en toen wisten we te winnen. Er is dus kans dat we kunnen beginnen met een overwinning en dat word ons duidelijk gemaakt. De 42 meegereisde supporters steken als wij het veld betreden voor de warming up fakkels af om ons een steuntje in de rug te geven. We starten ook sterker aan de wedstrijd maar het levert niet echt kansen op. Bij de rust is het een beetje ontmoedigend. Als je voelt dat je beter bent maar dat je het ook niet om kan zetten in kansen. De trainer is fel. Er moet in een hoger tempo gespeeld worden om sneller vrij en voor de goal te komen. Vlak na rust krijgt de tegenstander rood en dus zoeken wij wat meer de aanval. We blijven op die deur rammen maar hij lijkt maar niet open te gaan. Maar dan word in de 72e minuut het slot toch open gebroken en ben ik de gevierde man. Een vroege voorzet valt tussen de verdediging en de doelman in en ik heb de ruimte. De bal stuitert nog een keer op en dan zet ik mijn voet er tegen aan en stuur ik deze de rechter hoek in. De doelman kan er niks meer aan doen en het is juichen geblazen. Dit gaan we met een man minder niet meer weg geven en inderdaad het verzet is na deze treffer gebroken. Wij hebben toch ook al behoorlijk veel energie gestopt om die voorsprong te krijgen en komen ook niet verder. 0-1 overwinning , matchwinner, ik heb niks te klagen.

Tijd om te genieten is er niet want een paar dagen later spelen we opnieuw een uitwedstrijd. Dit keer tegen AIK in de Friends Arena. Bij aankomst ben ik toch wel wat onder de indruk moet ik zeggen maar dat is al snel voorbij als ik me focus op de wedstrijd. Na 9 minuten spelen krijgen we het stadion stil als ik de bal door de verdediging heen weet te snijden en Toivonen een niet te missen kans geef. Met al zijn ervaring is dit voor Ola natuurlijk een koud kunstje 0-1. Een echte stunt lijkt er in de maak als we niet heel veel later ook op 0-2 komen en dat had toch helemaal niemand verwacht. Maar vlak na de 0-2 verslappen we en geven we een doelpunt weg 1-2. In de rust krijgen we vooral dat te horen van de trainer. Je kan nog zo goed spelen maar als je denkt dat je het op halve kracht kan doen dan ben je hier niet op de juiste plek. De woorden lijken effect te hebben. Er staat in de 2e helft een team op het veld dat voor elke centimeter vecht en dat eist bij mij zijn tol na 70 minuten. Ik ben leeg gespeeld en word naar de kant gehaald. We zijn even daarvoor al op een 1-4 voorsprong gekomen en dus kan ik ook makkelijker naar de kant gehaald worden.

Het is na 2 wedstrijden lekker om de 3e eindelijk in eigen huis te spelen. Dat het tegen een andere promovendus is maakt het eigenlijk alleen maar mooier. Het zijn de 2 grote verassingen in de competitie. Wij zijn de verassende nummer 1 en Halmstad de verassende nummer 2 al kan je daar na 2 wedstrijden spelen nog niet te veel van zeggen. Al binnen een minuut is het raak voor ons. Ik word de diepte in gestuurd en ben niet zelfzuchtig. Toivonen staat er beter voor en het balletje breed speelt de doelman uit positie. Ola schuift de bal binnen en dit is een heerlijke start 56 seconden op de klok en al met 1-0 voor. We zijn heer en meester in de 1e helft en nemen een 4-1 voorsprong mee de rust in. Ik word opnieuw naar de kant gehaald en ik vind het prima. Toivonen is natuurlijk als topspeler gehaald en het is raar om hem al zo vroeg naar de kant te halen. Vind ik het jammer dat ik zo vroeg word gewisseld? ja natuurlijk maar ik word liever bij een 4-1 voorsprong gewisseld dan bij een 1-0 waar er dan nog wat op het spel staat. Het word uiteindelijk 6-1. 9 punten uit de eerste 3 wedstrijden. Wat is het toch een heerlijke start.

De wittebroodsweken in de Allsvenskan duren nog even voort. Djurgarden word aan de kant gezet met 3-1. Het spelplan werkt perfect. Het is afwachten en loeren. Het moet in de omschakeling gebeuren en daarin is Toivonen goud waar vandaag. Met een hattrick zorgt hij er persoonlijk voor dat wij hier winnen. In de 83e minuut ben ik weer belangrijk met de assist voor de 3-1. Het steekballetje is goed en Ola kan zonder nadenken de vrije hoek zoeken.

Het is aanpoten in die openingsweken maar als je wint voel je de vermoeidheid en lichte pijntjes gewoon iets minder. Tijd om bij vermoeidheid of pijntjes is er eigenlijk ook gewoon niet. Brage is de volgende tegenstander en na die geweldige start word er nu zeker verwacht dat we ook even van deze promovendus winnen. Er komt dus een beetje druk op te staan. Brage weet ook dat er iets word verwacht van ons en dus willen ze de boel dichthouden en op de counter toeslaan als dat kan. Maar na 12 minuten is het voor ons toch raak. Wij raken de bal kwijt en Brage wil dus toeslaan. Ze raken echter snel de bal kwijt en de lange bal richting mij is goed. De doelman twijfelt en staat in niemandsland. De lob van een meter of 25 is perfect en valt binnen 1-0. Als Grage 7 minuten later ook nog eens rood krijgt lijkt een nieuwe overwinning in de maak. Maat niets is minder waar. Net binnen het uur ligt de gelijkmaker er ineens in en word het een zware opdracht voor ons. Maar een kwartier voor tijd is het uit het niets toch raak. Een schot van mij word geblokt en valt voor de voeten van Nikolic die de voor ons bevrijdende 1-2 weet te maken. We nemen hier ook genoegen mee en spelen de wedstrijd rustig uit. Weer een overwinning waar stopt dit?

Nog maar eens een uitwedstrijd. van de 6 wedstrijden deze maand spelen we er 4 uit en het gaat in een moordend tempo. BK Häcken is de gastheer en die komen al na 7 minuten op voorsprong. Deze situatie is voor ons nieuw. We hebben in al die wedstrijden nog niet op achterstand gestaan en dus moeten we voor het eerst in de Allsvenskan in de achtervolging. In de rust is het voor de verandering een keer rustig. De trainer weet ook dat de wedstrijden en het reizen ons kracht kosten en hij heeft het toch met een vaste basis gedaan. Die goal moet voor mijn gevoel snel vallen anders gaan we tegen onszelf spelen en gelukkig valt die goal ook snel. In de 52e minuut is het raak. De afgemeten pass is van Zeidan en ik kan mijn grote teen er nog net tegenaan zetten om de doelman kansloos te laten 1-1. Even willen we nog voor de winst gaan maar we hebben al vrij snel in de gaten dat het er vandaag niet in zit om te winnen. Het komt de wedstrijd niet ten goede maar wij nemen hier vandaag genoegen met een gelijkspel 1-1. Na 6 wedstrijden bovenaan in de Allsvenskan het is op dit moment heerlijk om speler van Jönköping Södra te zijn.

1888187389_resultatenapril2021.thumb.PNG.609ea0b9567d18eb6c9b991c935ba6c7.PNG

287439496_standapril2021.PNG.1e05ac67e7ee51520e2252444e8def3a.PNG

-----

@MNie @delichris @19CH98 Met toivonen komt er een bak aan ervaring binnen waar Mirage geweldig veel van kan leren

Wat een supporters aantallen zeg, 42 mee naar een wedstrijd pfff.. Rugnummer 19 is trouwens ook prima. Toivonen laat zich gelden ook en hopelijk steek je daar veel van op. Een hele mooie reeks.

Miraga.png.96c5c1823b9a1dedbeb259f345907568.png.33318f84f078dba40e05ab512300857e.png

Wat een heerlijke eerste weken zijn het geweest in de Allsvenskan maar het werk is natuurlijk nog niet gedaan. Tuurlijk mogen we genieten maar we moeten blijven werken en kunnen niet tevreden zijn. Echter is het voor mij nu alleen maar genieten geblazen. De club en ik waren al even in gesprek over een nieuw contract en vlak voor de wedstrijd tegen Örebro word er bekend gemaakt dat ik mijn contract verleng. Ik teken een contract voor 4 jaar en ga 9000 Euro per maand verdienen. Die salarisverhoging is een mooie bonus maar het feit dat ik hier voor 4 jaar kan tekenen is in mijn ogen veel mooier. De club heeft vertrouwen in mij en hoewel er clubs zijn die lichte interesse tonen vond ik het belangrijk een langlopend contract te tekenen zodat de club ook nog een behoorlijk bedrag voor mij kan vangen bij een eventuele transfer.

Met dit nieuwe contract op zak wil ik natuurlijk ook iets laten zien tegen örebro. Nikolic zet ons al vroeg op voorsprong en die 1-0 nemen we mee de kleedkamer in. 8 minuten na de rust lijkt de wedstrijd beslist. Nadat ik de assist al heb gegeven op Toivonen is het niet veel later ook raak voor mij. Een hoekschop word verlengd en bij de 2e paal kan ik hem nog net over de lijn drukken 3-0 en er lijkt geen vuiltje aan de lucht. Echter moeten we na 95 minuten voetbal blij zijn dat we met een overwinning van het veld stappen. Het word 3-2 en dat toont maar eens aan dat we absoluut niet kunnen verslappen ongeacht de voorsprong.

Elize is dolblij met het nieuws dat ik voor 4 jaar teken. We blijven de komende tijd dus dicht bij elkaar. Echter vind ik wel dat ik nu op zoek moet naar een plek voor mezelf. Met 9000 Euro per maand moet er vast wel iets te vinden zijn. Echter zit de huizenmarkt hier niet bepaald mee. Ik besluit het gesprek met de ouders van Elize aan te gaan. Ik ga de huur betalen. Nadat ik door hun zo goed ben opgevallen is het tijd om niet wat terug te gaan doen. Zonder deze mensen had ik het niet vol kunnen houden hier en was ik al lang terug naar Nederland.

Het Nya Malmö Stadion is het terrein waar wij voor toch wel een stunt willen gaan zorgen. Wij hebben nog niet verloren. Dat willen we graag zo houden maar tegen topclub Malmö geeft niemand ook maar een cent voor onze kansen. We komen via Toivonen echter op voorsprong en Ola wil het weten. Hij had er voor kunnen kiezen om niet te juichen tegen zijn oude club maar hij vind de manier waarop hij hier is behandeld niet helemaal netjes en haalt zijn gram. Die 0-1 voorsprong geven we heel snel weer weg maar we zijn vandaag op zijn minst gelijkwaardig. In de 2e helft voetballen we ons toch telkens goed onder de druk van de tegenstander uit en dat resulteert in een nieuwe voorsprong. In de 63e minuut ben ik er vandoor en oog in oog met de doelman schiet ik de bal eerst nog op de paal maar ik heb geluk dat ik een rebound krijg en dan is het natuurlijk een koud kunstje 1-2. Een stunt lijkt in de maak maar in de slotfase krijgen we toch nog die gelijkmaker om de oren. Het is zonde dat we hier niet winnen maar ik denk dat we trots mogen zijn op wat we hebben laten zien en met dit resultaat laten we zien dat we meer kunnen doen dan alleen maar degradatie ontlopen. Daarvoor zullen we wel elke wedstrijd keihard moeten werken.

3 dagen later kunnen we alweer aan de bak. Dit keer is Elfsborg de tegenstander in het Stadsparksvallen. We kijken al vroeg tegen een achterstand aan en dan word het ploeteren. Toivonen weet in de 56e minuut de gelijkmaker te maken en slechts 2 minuten later keren we de wedstrijd totaal. We krijgen een strafschop en ik weet deze feilloos binnen te schieten. De wedstrijd loopt naar zijn einde en de punten lijken binnen maar in de 96e minuut krijgen we de gelijkmaker om onze oren. Deze tik komt even keihard aan. Een gelijkspel tegen Malmö was een soort van overwinning voor ons maar deze puntendeling voelt voor mij toch als een nederlaag. 

Tegen Mjallby moeten we de tik van het gelijke spel zien weg te spelen. De sfeer was op de trainingen toch een beetje bedrukt. Het is eigenlijk te gek voor woorden. Als je vooraf had gezegd dat we nu nog steeds geen wedstrijd hadden verloren dan hadden we daar natuurlijk voor getekend. Ook tegen Mjallby zijn we voetballen veel beter en staan we bij de rust al met 1-3 voor. Ik weet opnieuw een strafschop te benutten maar vlak voor rust krijgen we toch een doelpunt tegen en is het toch nog een wedstrijd. Als het 10 minuten voor tijd ook nog eens 2-3 word merk je toch dat de onzekerheid toeslaat. Aan die onzekerheid maakt Ola vrijwel gelijk korte metten door de marge weer op 2 te zetten door de 2-4 te maken. We mogen weer een overwinning toevoegen.

Het ging allemaal erg lekker maar de laatste 2 wedstrijden voor de zomer en EK stop moet ik missen wegen ziekte. De koorts slaat toe en die houd me 4 dagen in bed. In die 2 wedstrijden die ik moet missen word er met 2-0 gewonnen van Östersunds en met 1-1 gelijkgespeeld tegen IFK Göteborg. Ik feliciteer de jongens met een geweldige prestatie. 12 gespeeld en 28 punten. Degradatie hebben we denk ik al ontlopen maar wat is er allemaal nog meer mogelijk na een adempauze van bijna 2 maanden. Ik kan weer even terug naar Nederland en daar genieten van hopelijk een fantastisch EK.

771530814_resultatenmei2021.thumb.PNG.b3178bac97e1e528ca68586f7fa2f523.PNG

1828235141_standmei2021.PNG.bf8c4348f8ee4c9801dc8bc4aff62da6.PNG

---

@MNie met toivonen voorin is het heerlijk voetballen verdedigers zullen toch meer naar hem kijken 

@19CH98 Het was ook alles behalve wat ik er van verwacht had. en het blijft voortreffelijk gaan. of dit vol te houden is dat is de volgende vraag maar de punten die de club nu al heeft worden niet meer afgenomen

@delichris Veel beter kan het bijna niet. Mirage leeft op dit moment in een soort van sprookje

@Vlonkie @komodo25 @Marius @Rob1981

Miraga.png.96c5c1823b9a1dedbeb259f345907568.png.6295c1f19374b6d99b2263277d08913a.png

Het EK is voor het Nederlands Elftal rampzalig verlopen. Met een uitschakeling tegen Tsjechië viel het doek te vroeg. Het hele EK verliep eigenlijk niet zo heel lekker en dat begon al met foutjes van de Bondscoach in de voorbereiding. Naamsverwisselingen , verkeerde statistieken noem maar op. Bij 1 van de uitzendingen van De Oranjezomer ben ik te gast en word mij gevraagd wat ik van het EK vind. Engeland en Italië hebben inmiddels de finale gehaald. 

'Het was te verwachten natuurlijk dat we er uit zouden gaan tegen Tsjechië. In mijn ogen tenminste wel. Waar was die arrogantie van het hele land op gebaseerd dan? We worden 1e in de groep met Oekraïne , Oostenrijk en Noord Macedonië. En om nou te zeggen dat het allemaal overtuigend was. Zelfs met 5 achterop waren we defensief kwetsbaar tegen landen waarvan je wel mag verwachten dat we die winnen. Ik miste tegen Tsjechië de trots. Ik had echt het idee dat de spelers iets hadden van dit doen we wel even op ons talent of kwaliteit zo kwam het op mij over. Als het niet loopt dan moet je werken en niet doen alsof je op straat voetbalt. Die rode kaart van De Ligt is een heel goed voorbeeld. Sinds ik op een groot veld ben gaan voetballen hebben trainers altijd tegen verdedigers gezegd voor de stuit de bal hebben. Je geeft anders de tegenstander de kans om die bal onder meer druk aan te vallen. Tuurlijk moet Malen die kans af maken maar we hebben volgens mij niet 1 keer tussen de palen geschoten. Nou hebben wij niet echt een volkslied waar je tegenstanders mee kan intimideren maar zing het op zijn minst met trots en vol passie mee zoals de Italianen dat doen. Dan geef je al een signaal af van wat er ook gebeurd vandaag valt er niks te halen.  De Ligt traint bovendien samen met die 2 uitsmijters van Italië achterin maar daar is niks van te zien. Ik had niet verwacht dat we dit toernooi zouden winnen maar een kwartfinale was toch wel het minimale.'

'Jij zegt dit allemaal nou wel zo mooi beste vriend maar ga er maar eens staan.'

Graag zelfs.  Ik vind Depay echt een geweldige speler maar dat was in mijn ogen de minste speler dit toernooi. Vooral balverlies en alleen maar hakballetjes. het is geen speeltuin he. Misschien heb ik geen rechts van spreken volgens jullie omdat ik maar in de Zweedse Competitie speel en deze gasten allemaal bij Europese topclubs maar dat maakt voor mij geen verschil. Ik kan ook het Nederlands Elftal halen maar daar heb je ook wat geluk bij nodig.

'Je maakt jezelf nu volkomen belachelijk. Jij denkt toch niet dat je zomaar even bij het Nederlands Elftal komt?'

Waarom niet? Omdat ik niet helemaal de normale weg heb bewandeld en een laatbloeier ben? Volgens mij kan ik redelijke cijfers overleggen. Het is alleen zaak dat het gezien gaat worden. Zweden is nou niet bepaald een land waar de coaches van de KNVB snel naar kijken. 

Dus jij denkt dat je het niveau op den duur gaat halen. Dat betekend dus ook dat jij jezelf wel bij een topclub ziet spelen?

Klopt. Voorlopig zit ik goed hoor maar je moet als doel altijd het hoogst haalbare voor ogen hebben. Dat geeft mij motivatie en ik zie mezelf de top dus wel halen. Als ik na mijn loopbaan kan terug kijken en kan zeggen dat  ik er altijd alles aan heb gedaan is het goed. Maar elke voetballer droomt van een transfer naar United ,Liverpool , Milan , Juventus ,Barca en Real. Het is aan mij om dat te bereiken en dan komt het Nederlands Elftal vast vanzelf en dan kom ik graag nog eens hier aan tafel.

De fragmenten gaan over social media en ik word een beetje belachelijk gemaakt maar dat zal me een zorg zijn. Ik heb slechts mijn mening gegeven daar hoeft niet iedereen het mee eens te zijn. Laat mij die mensen maar verassen. Nu lachen ze maar iedereen kent het gezegde.

-------------

Weer even een kort intermezzo vanwege de EK stop in de zweedse competitie. Volgende update gaat het spektakel weer verder

@19CH98 Het seizoen is nog lang maar dat de club er goed voor staat lijkt me duidelijk

@MNie de doelstelling handhaven lijkt al zo goed als zeker. dat zorgt voor een goed gevoel

@delichris het verbaasd mij ook maar het seizoen is nog lang 

@Rob1981 thanks!!