Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Pro Cycling Manager


chrisje1993

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Gnolfdolf:

@Kelvin Des te frustrerender wanneer het ergens in de maanden na de tour voorkomt, dan kan je alles van het begin af aan beginnen herslepen voor die renner.. 

 

Effe een kort vraagje, worden er op dit forum ook novelles geschreven over Pro Cycling Manager of enkel FM? Is er hier maw genoeg interesse voor het lezen van PCM novelles?

Zijn wel PCM novelles, dus gewoon eentje starten! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 26-7-2023 om 11:22 zei rich ruzzian:

bolletje 65-75 doe ik meestal. Gewoon eigen tempo rijden met bolletje, zeker op de lange klimmen. Niet reageren op de AI. Die rijdt zich toch vaak hartstikke dood. 

En zo lang mogelijk proberen op positie behouden te blijven rijden. 

Hmm, met die inspanning zak ik vaak al te ver naar achteren nog voordat de favorieten koers maken. En dan praat ik over een renner met 79/80 klimstat..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Elano:

Hmm, met die inspanning zak ik vaak al te ver naar achteren nog voordat de favorieten koers maken. En dan praat ik over een renner met 79/80 klimstat..

Ik herken dit wel hoor. Maar de eerdere tip eigen tempo rijden is wel een goede. Je moet een beetje leren aanvoelen hoe diep je kan gaan. In PCM23 rijdt de AI zich vaak ook stuk en haal je ze vaak wel weer bij. En er ook op vertrouwen dat je met eigen tempo weer terug komt. Je dus niet gek laten maken. Mij valt op dat ze de start van de klim vaak idioot hard op vliegen. Om op 1/3 vask wat af te zwakken. Ik zet mijn renners dan vaak in een treintje van 4-5 met de zwakste klimmer voorop etc. Afhankelijk van de lengte van de klim laat ik die dan positie behouden (85%) of bolletje tussen de 70-85 rijden. Een voor een doen ze dan hun werk, waardoor je kopman nog redelijk oke zit tegen het einde. Percentages moet je uiteraard mee spelen. 
 

Overigens is 79/80 klimstat weinig waard als hij op uithouding (gele balk), weerstand (rode balk) en recuperatie (meerdere beklimmingen in 1 etappe) slecht scoort. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na het overlijden van mijn moeder, in maart, hier al niet meer actief en alle games aan de kant geschoven omdat ik er geen plezier meer uithaalde. Na enkele uren in F1 Manager gestopt te hebben, kwam ik PCM weer eens tegen...

 

In het verleden enkele versies oppervlakkig gespeeld en na het kijken van een paar YT video's werd ik verleidt om er toch eens wat dieper in te duiken. Ben in eerste instantie vooral geïnteresseerd in de Pro Cyclist modus. 

 

Heb al verschillende renners aangemaakt om wat dingen te proberen en ben er denk ik klaar voor om een serieuze carrière te gaan spelen. Wellicht zelfs een novelle maar daar denken we nog even goed over na..

 

Gisteren dit hele topic doorgelezen en baal er gewoon van dat ik het laatste bericht heb bereikt! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei Daniell:

Na het overlijden van mijn moeder, in maart, hier al niet meer actief en alle games aan de kant geschoven omdat ik er geen plezier meer uithaalde. Na enkele uren in F1 Manager gestopt te hebben, kwam ik PCM weer eens tegen...

 

In het verleden enkele versies oppervlakkig gespeeld en na het kijken van een paar YT video's werd ik verleidt om er toch eens wat dieper in te duiken. Ben in eerste instantie vooral geïnteresseerd in de Pro Cyclist modus. 

 

Heb al verschillende renners aangemaakt om wat dingen te proberen en ben er denk ik klaar voor om een serieuze carrière te gaan spelen. Wellicht zelfs een novelle maar daar denken we nog even goed over na..

 

Gisteren dit hele topic doorgelezen en baal er gewoon van dat ik het laatste bericht heb bereikt! 

Gecondoleerd! Hopelijk hebben we met de activiteit in dit topic gezorgd voor wat welkome afleiding. 
 

Veel plezier met het ontdekken van PCM :classic_smile:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei Daniell:

Na het overlijden van mijn moeder, in maart, hier al niet meer actief en alle games aan de kant geschoven omdat ik er geen plezier meer uithaalde. Na enkele uren in F1 Manager gestopt te hebben, kwam ik PCM weer eens tegen...

 

In het verleden enkele versies oppervlakkig gespeeld en na het kijken van een paar YT video's werd ik verleidt om er toch eens wat dieper in te duiken. Ben in eerste instantie vooral geïnteresseerd in de Pro Cyclist modus. 

 

Heb al verschillende renners aangemaakt om wat dingen te proberen en ben er denk ik klaar voor om een serieuze carrière te gaan spelen. Wellicht zelfs een novelle maar daar denken we nog even goed over na..

 

Gisteren dit hele topic doorgelezen en baal er gewoon van dat ik het laatste bericht heb bereikt! 

De Pro Cyclist mode is ook tof. Speel ik ook regelmatig. Heb je de nieuwste versie van PCM? Daarin zijn er wel enkele wijzigingen ondergaan namelijk in de laatste versie van dit spel. 

Wat voor renner wil je gaan creëren? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Michaelinho*:

Gecondoleerd! Hopelijk hebben we met de activiteit in dit topic gezorgd voor wat welkome afleiding. 
 

Veel plezier met het ontdekken van PCM 

Bedankt, gaat goed komen!

 

3 minuten geleden zei rich ruzzian:

De Pro Cyclist mode is ook tof. Speel ik ook regelmatig. Heb je de nieuwste versie van PCM? Daarin zijn er wel enkele wijzigingen ondergaan namelijk in de laatste versie van dit spel. 

Wat voor renner wil je gaan creëren? 

PCM23 inderdaad, welke wijzigingen doel je op? Laatste die ik gespeeld had was PCM18 dus er zijn sowieso dingen anders, denk ik.

 

Ben over de renner nog een beetje aan het twijfelen of ik een oud-renner wil 'kopiëren' of dat ik voor iets compleet fictief ga. Sowieso wil ik op termijn mee gaan doen in de grote rondes, die vind ik het leukst om te rijden.

 

Ideeën zijn dus welkom!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 minuten geleden zei Daniell:

Bedankt, gaat goed komen!

 

PCM23 inderdaad, welke wijzigingen doel je op? Laatste die ik gespeeld had was PCM18 dus er zijn sowieso dingen anders, denk ik.

 

Ben over de renner nog een beetje aan het twijfelen of ik een oud-renner wil 'kopiëren' of dat ik voor iets compleet fictief ga. Sowieso wil ik op termijn mee gaan doen in de grote rondes, die vind ik het leukst om te rijden.

 

Ideeën zijn dus welkom!

 

Je moet even opzoeken welke archetypes je dan moet kiezen bij ontwikkeling van je renner. Ik weet namelijk dat als je etappekoersen kiest of klimmen je niet verbeterd op uithouding, weerstand en recuperatie. Dan heb je dus wel een mega klimstat, maar kan je er niks mee. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

50 minuten geleden zei Daniell:

Bedankt, gaat goed komen!

 

PCM23 inderdaad, welke wijzigingen doel je op? Laatste die ik gespeeld had was PCM18 dus er zijn sowieso dingen anders, denk ik.

 

Ben over de renner nog een beetje aan het twijfelen of ik een oud-renner wil 'kopiëren' of dat ik voor iets compleet fictief ga. Sowieso wil ik op termijn mee gaan doen in de grote rondes, die vind ik het leukst om te rijden.

 

Ideeën zijn dus welkom!

Belangrijkste wijziging waar ik op doelde is dat je nadat je de keuze gemaakt hebt voor archetype je alleen daar in kan verbeteren. De rest van de stats kun je doormiddel van de trainingsmodule verbeteren. Maar dit is een wijziging die enkel groot is als je hiervoor 21 en 22 gespeeld hebt. Als je van PCM18 komt, dan zal dit niet wennen zijn omdat je de Pro Cyclist mode van 22 niet kent. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Michaelinho*:

 

Je moet even opzoeken welke archetypes je dan moet kiezen bij ontwikkeling van je renner. Ik weet namelijk dat als je etappekoersen kiest of klimmen je niet verbeterd op uithouding, weerstand en recuperatie. Dan heb je dus wel een mega klimstat, maar kan je er niks mee. 

De stage-racer groeit wel degelijk op REC maar blijft inderdaad achter op STA en RES. Ik denk dan ook dat ik ga voor de combinatie stage-racer/puncher of stage-racer/barodeur.

 

1 uur geleden zei rich ruzzian:

Belangrijkste wijziging waar ik op doelde is dat je nadat je de keuze gemaakt hebt voor archetype je alleen daar in kan verbeteren. De rest van de stats kun je doormiddel van de trainingsmodule verbeteren. Maar dit is een wijziging die enkel groot is als je hiervoor 21 en 22 gespeeld hebt. Als je van PCM18 komt, dan zal dit niet wennen zijn omdat je de Pro Cyclist mode van 22 niet kent. 

Ah, die nieuwe trainingsmodule. Ik heb daar inderdaad mee lopen knoeien in enkele test saves dus heb dat redelijk onder de knie inmiddels.

 

Ik denk dat het wijs is om aan het begin van de save voornamelijk dan de stage-racer attributen te verhogen en daarna op de tweede spec te richten? 

 

Maakt het overigens veel verschil welke axis je als eerst neemt? Ofwel, is een stage-racer/puncher hetzelfde als een puncher/stage-racer of zit daar ook nog veel verschil in?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij zijn de stats bij de keuze van de eerste axis hoger omdat dat de primaire skill is. 

 

In de vorige versies van pcm was de secundaire skill niet hoger te krijgen dan de eerste axis. Van de nieuwe trainingsmodules weet ik niet of je de 2de axis meer kan groeien dan de eerste 

 

bewerkt door rich ruzzian
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 26-7-2023 om 10:28 zei Elano:

In het verleden had ik vaak moeite met het 'fris' houden van mijn klassementsrenner in een bergetappe. Hoe doen jullie dit? Als de concurrentie aanvalt zit mijn renner al 'piepedood' (ondanks bescherming van goede klimmers)

 

Voor het rijden van bergritten is er naar mijn mening niet per definitie een juiste manier van rijden. Het heeft met heel veel factoren te maken zoals parcours, concurrentie, vorm van de dag, je team en positionering. Dan heb je natuurlijk ook nog het verschil tussen een medium mountain stage en een mountain stage. Ik merk zelf grote verschillen in het rijgedrag van de concurrenten in dit soort etappes.

 

@Elano In wat voor soort etappes heb je de grootste problemen? Ritten waar je een vlakke aanloop hebt en met het hele peloton de berg oprijdt? Of de bergritten waarbij er al meerdere bergen zijn overwonnen en er plus minus 30 man aan de slotklim begint? Ik speel dit spel al jaren op extreem en denk dat ik de kennis heb om je op weg te helpen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Tim Windt:

@Elano In wat voor soort etappes heb je de grootste problemen? Ritten waar je een vlakke aanloop hebt en met het hele peloton de berg oprijdt? Of de bergritten waarbij er al meerdere bergen zijn overwonnen en er plus minus 30 man aan de slotklim begint? Ik speel dit spel al jaren op extreem en denk dat ik de kennis heb om je op weg te helpen. 

 

En gezien je naam ben jij iemand die vaak Windt, dus ook dat komt goed uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Tim Windt:

 

Voor het rijden van bergritten is er naar mijn mening niet per definitie een juiste manier van rijden. Het heeft met heel veel factoren te maken zoals parcours, concurrentie, vorm van de dag, je team en positionering. Dan heb je natuurlijk ook nog het verschil tussen een medium mountain stage en een mountain stage. Ik merk zelf grote verschillen in het rijgedrag van de concurrenten in dit soort etappes.

 

@Elano In wat voor soort etappes heb je de grootste problemen? Ritten waar je een vlakke aanloop hebt en met het hele peloton de berg oprijdt? Of de bergritten waarbij er al meerdere bergen zijn overwonnen en er plus minus 30 man aan de slotklim begint? Ik speel dit spel al jaren op extreem en denk dat ik de kennis heb om je op weg te helpen. 

Van die PRO tips profiteer ik ook graag mee. Ook nog wat elite tips voor de kasseikoersen? En bijv. verschil in aanpak voor RvV en Parijs-Roubaxi? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

PCM 22 maar eens afgestoft de laatste dagen en virtueel wraak genomen met Pogacar. AKA niveau op makkelijk gezet en koersen maar. Eerste paar etappes mijzelf nog verloren in te megalomane plannen, solo's van 100+ kilometer werken ook op dat niveau niet:D. Daarna iets "normaler" gereden. Gevolg, nummer 2 (Vingegaard) op 9.05 en de rest op 20 minuten of meer. 12 etappezeges, 5x 2e, 3x 3e en 1x 20e. Vanzelfsprekend gingen ook alle truien naar de Sloveen. 

 

Nu maar eens een serieuze moeilijkheidsgraad gaan zoeken en wat realistischere uitslagen gaan rijden. Maar kan het zeker iedereen aanraden om een keer een ronde aan te kloten.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk dat er een nieuwe novelle onderweg is hoor, ik heb dat toch echt nodig om de tijd te nemen in het spel en het plezier te vergroten :classic_cool:...

 

Als ik niet schrijf over mijn spellen, wil ik er veel te snel doorheen en vergeet ik alle details in me op te nemen. Ik ga dan als een kip zonder kop spelen waardoor ik na enkele weken het plezier verlies. Heb inmiddels een heel achtergrond verhaal voor de renner in kwestie geschreven. Ik ga het nog even niet plaatsen, denk ik, om te kijken of ik dit vol kan houden maar hieronder alvast een kleine teaser. 

 

image.png.e76a701a7ea3d03f42c26d5c5956d5f7.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 28-7-2023 om 14:48 zei Tim Windt:

 

Voor het rijden van bergritten is er naar mijn mening niet per definitie een juiste manier van rijden. Het heeft met heel veel factoren te maken zoals parcours, concurrentie, vorm van de dag, je team en positionering. Dan heb je natuurlijk ook nog het verschil tussen een medium mountain stage en een mountain stage. Ik merk zelf grote verschillen in het rijgedrag van de concurrenten in dit soort etappes.

 

@Elano In wat voor soort etappes heb je de grootste problemen? Ritten waar je een vlakke aanloop hebt en met het hele peloton de berg oprijdt? Of de bergritten waarbij er al meerdere bergen zijn overwonnen en er plus minus 30 man aan de slotklim begint? Ik speel dit spel al jaren op extreem en denk dat ik de kennis heb om je op weg te helpen. 

Met name bij het tweede profiel, dan merk ik dat ik alle zeilen moet bijzetten om in goede positie te blijven maar daarbij teveel energie verspeel die ik dan tekort kom als de kleppers gaan versnellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 27-7-2023 om 18:10 zei rich ruzzian:

Achterin zitten in de bergen vind ik nooit zo erg. De AI renners willen zich nogal eens vaak al kapot rijden te vroeg voor de top

 

Wellicht hebben @Gert & @Michaelinho* nog tips

 

Vooral je koest houden en ervoor zorgen dat je renner aan de voet vd klim vooraan het peloton zit. En doe dan sowieso mijn kopman beschermen. En in het wiel van mijn kopman ook nog een renner, die dan later op de klim het beschermen kan overnemen. Dan vaak zoveel mogelijk sparen en sowieso niet op elke aanval reageren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nadat ik mijn vorige post nog even terug heb gelezen en de manier van reageren van een aantal forumleden kwam ik erachter dat ik mezelf een beetje te hoog heb neergezet dan ik zou willen. Dit is denk ik een beetje verkeerd overgekomen en hiervoor biedt ik mijn excuses aan. Wat ik met mijn post bedoel is dat ik graag wil discussiëren over de tactieken zodat we hier alleen beter van worden. Mijn ervaringen in het spel kunnen hier zeker bij helpen maar ik ben ook zeker nog niet uitgeleerd.

 

20 uur geleden zei Elano:

Met name bij het tweede profiel, dan merk ik dat ik alle zeilen moet bijzetten om in goede positie te blijven maar daarbij teveel energie verspeel die ik dan tekort kom als de kleppers gaan versnellen.

 

Heb je een voorbeeld van een etappe en je team + concurrentie? Op basis van deze drie factoren stel ik mijn tactiek vaak samen. 

 

Op 28-7-2023 om 19:43 zei Michaelinho*:

Van die PRO tips profiteer ik ook graag mee. Ook nog wat elite tips voor de kasseikoersen? En bijv. verschil in aanpak voor RvV en Parijs-Roubaxi? 

 

Voor jouw ook de vraag met welk team je deze koers rijdt. Met een Van Aert gok ik bijvoorbeeld op een sprint en maak ik de koers hardt met Jumbo. Met een Küng koers ik afwachtend. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   In plaats daarvan plakken als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...