Jump to content

Recommended Posts

Deze post komt uit mijn novelle, deze kun je hier bekijken! 

Stormbanner.png.8f6ed689a19fb0cb3507e3ae5e6a2999.png

#17 Counterstrike

In de update van vandaag wil ik het graag even hebben over mijn speelwijze. Waarom? Omdat deze tactiek ons ver boven verwachtingen heeft laten presteren in de eerste twee seizoenen én omdat ik binnenkort wil overstappen op iets nieuws. Zoals jullie weten hebben we een flink aantal talentvolle aanvallers in onze selectie en dus is het niet langer te verantwoorden om slechts één van hen op te stellen. Twee en een half jaar lang heb ik enkel deze tactiek gebruikt. Ik heb de tactiek ook in andere saves toegepast en daar was die al even succesvol. Deze formatie is vooral toegespitst (pun intended) op een vlugge aanvaller. Het is dan ook niet voor niets dat ik Streli Mamba in het eerste seizoen aan de selectie toevoegde. 

Sowieso zijn de wat snellere spitsen het meest succesvol in deze Football Manager. Maak aan het einde van het seizoen maar eens een rondje langs de competities en je zult over het algemeen de Fast Strikers bovenaan de topscorerslijstjes zien staan. Malen, Boadu, Rashford, Salah, Haaland, Mbappé, Belotti, Immobile, etc. zijn toch vaak de namen die je bovenaan ziet staan in FM21. Natuurlijk kunnen ze meer dan alleen hard rennen maar je snapt het idee. Om die reden maakte ik deze tactiek al in de beta versie van FM21 en heeft hij alle patches overleefd. Ik zal hem dan ook blijven gebruiken tegen de grotere clubs, aangezien hij uitstekend fungeert als countersysteem. 

Ongeslagen kampioen worden in het tweede seizoen met FC Twente is niet niks. Teams als Ajax, Benfica, Real Madrid en Bayern opzij zetten evenmin. Naast het feit dat je uitstekend kunt counteren met dit systeem, heeft het bewezen extreem flexibel te zijn. Kleine wijzigingen kunnen een wedstrijd doen kantelen terwijl een aanpassing van de mentaliteit de intentie compleet kan wijzigen. Vandaar dat jullie een klein inkijkje krijgen in hoe ik dit aangepakt heb. 

DE FORMATIE & BIJBEHORENDE SPELERSROLLEN
We spelen in een 4-3-3 met de punt naar achteren. Ik koos voor deze formatie omdat ik deze vrij goed ken én omdat we in Nederland veelal de welbekende 4-2-3-1 tegenkomen. Onze '6' kan dan mooi de nummer 10 van de tegenstander bespelen, die toch ook vaak de spelbepaler van onze tegenstanders is. Daarnaast is deze formatie superflexibel. Met naar binnentrekkende spelers kun je het centrum overladen maar je kunt er ook voor kiezen extreem breed te spelen. De '6' kan naar de '10' verplaatst worden om een extra pion in de aanval te krijgen of één van de centrale middenvelders kan naast de '6' gaan spelen voor wat extra defensieve zekerheid. Je kunt er mee counteren maar ook het spel bepalen door de verschillende afspeelmogelijkheden. Ofwel, voor elk wat wils!

De defensie bestaat uit vijf man. In goal hebben we een gewone doelman, hij staat er enkel en alleen om de ballen uit het doel te houden. Daarvoor hebben we twee voetballende verdedigers met aan de rechterzijde een aanvallende vleugelverdediger en links een vleugelverdediger. Beide vleugelverdedigers hebben een ondersteunende taak, al wil ik de rechter weleens op aanvallen zetten om het veld breed te houden tijdens het aanvallen. Dit gebeurt vooral wanneer we de overhand hebben of een achterstand moeten wegwerken zoals tegen Feyenoord om de JC Schaal. De voetballende verdedigers zijn degenen die meestal onze counters opzetten, precies de reden waarom ik voor die rollen gekozen heb. De linker vleugelverdediger heeft een wat behoudenere rol omdat ik geen verdedigende taak gebruik op het middenveld en hierdoor houden we vrijwel altijd drie man achter de bal om eventuele counters in de kiem te smoren. 

DEF.PNG.c9ff9df361a6ba84e1941e9e45a57217.PNG

Op het middenveld hebben we een spelmaker/bewaker, een loper/spelmaker en iemand die de hele boel aan elkaar verbindt. De spelmaker/bewaker is onze spelmaker voor de defensie. Hij heeft als taak om het spel te bepalen wanneer er geen counter opgezet kan worden. Tevens zorgt hij voor de balans wanneer we in ons aanvallende spel zitten. Omdat de rol vrij statisch is, is hij altijd beschikbaar voor een terugspeelbal, wanneer het te druk rond de vijandelijke zestien wordt. Om ons aanvalsspel in lagen te laten verlopen heb ik voor een Mezalla en een Dynamische Middenvelder gekozen. 

De Mezalla staat verder naar voren en maakt vroege loopacties om de verdediging van de tegenstander te ontwrichten. Naast het feit dat hij deze loopacties maakt is het ook een vrij creatieve rol en kan hij uitstekend kansen creëren wanneer hij aan de bal komt. Hij maakt dus ruimte voor onze spits en linksbuiten of zet onze aanvallers in kansrijke posities met uitgelezen passes. De Dynamische Middenvelder is degene die de boel met elkaar moet verbinden. Hij is de pendelaar, de verbinding tussen middenveld/verdediging en aanval. Wanneer hij in balbezit overgeslagen wordt, maakt hij late loopacties richting vijandelijk strafschopgebied. Dit zorgt ervoor dat onze aanval in lagen verloopt. 

MID.PNG.0123d3b381824ab67e01a42d59b71bb7.PNG

Als de spits geen kans krijgt op doel te schieten, kan hij hem afleggen op de Mezalla. Als hij op zijn beurt ook niet tot iets moois kan komen, komt de Dynamische Middenvelder opzetten. Als ook hij niet tot een kans kan komen wordt de bal weer teruggebracht naar de spelverdeler en wordt er een nieuwe aanval opgezet, die dan vaak over de flanken loopt. Meestal staan de twee centrale middenvelders dan nog vrij hoog op het veld en zijn onze vleugels al naar binnen geknepen. Hierdoor ontstaat er ruimte op de flanken voor onze backs om een vierde laag aan de aanval toe te voegen.

Op de flanken hebben we twee naar binnenkomende vleugelspelers staan. De linker hoort met zijn aanvallende taak tot onze eerste aanvalslaag, samen met de diepe spits. De rechter is iets minder agressief en behoort samen met de Mezalla tot de tweede aanvalslaag. Beide spelers zijn er verantwoordelijk voor om onze spits in stelling te brengen maar ook om ballen binnen te schieten als er een voorzet van één van de vleugelverdedigers komt. De diepe spits doet maar één ding en dat is de verdediging van de tegenstander continu op scherp zetten met diepgaande loopacties en achter misplaatste ballen aangaan. In het laatste geval brengt hij vervolgens de Mezalla en Inverted Winger in stelling. Echter zijn de teaminstructies zo opgesteld, dat hij vaak de ruimte achter de laatste linie kan zoeken en een steekbal in ontvangst kan nemen. Deze komen van onze centrale verdedigers, de spelmaker, de mezalla of van de vleugels. Je zult dan ook zien dat de assists over het gehele team verdeeld zijn, terwijl de spits veruit de meeste goals maakt.

ATT.PNG.dfa4045f77d777c97d49404159a330f4.PNG

TEAMINSTRUCTIES
Noot: Onderstaande screenshots zijn genomen met een 'Cautious' mentaliteit omdat we de meeste wedstrijden daarmee gestart zijn. 

We moeten het met name hebben van onze counters maar die mogelijkheden zijn er niet 90 minuten lang dus moeten we een alternatief hebben. In balbezit houden we het veld smal omdat ik zoveel mogelijk spelers centraal wil hebben, zodat we een overload kunnen creëren in het centrum en ruimte maken voor onze backs. Meer dieptepasses staat aan om de ruimte achter de laatste linie te bespelen en onze snelle spits te faciliteren. Voetballend uitverdedigen is aangevinkt om de voetballende verdedigers iets te temperen zodat ze kiezen voor een simpele oplossing als er geen mogelijkheid tot het opzetten van een counter is. Ik wil niet dat ze de bal blindelings naar voren trappen. 

Als we niet kunnen counteren, wil ik dat we verzorgd voetbal spelen. Om die reden hebben ik de passing wat korter gezet, wanneer we in een counter zitten wordt er geen rekening gehouden met deze instructie. Ik wil wel de intentie hebben om openingen te creëren, vandaar het wat hogere tempo

Er worden lage voorzetten gegeven omdat onze snelle spitsen niet zo goed kunnen koppen en de meeste luchtduels verliezen. Met deze instructie voorkomen we dat onze voorzetten niet aan kunnen komen. We kiezen voor vroege voorzetten, opnieuw om de snelheid van onze spitsen uit te buiten. Zeker tijdens de omschakeling is de defensie niet goed gepositioneerd om deze vroege voorzetten goed weg te werken, we scoren daar dan ook redelijk wat doelpunten uit. 

Om de voorzichtige mentaliteit wat te 'cancelen' heb ik 'Be More Expressive' aangevinkt. Ik wil namelijk wel dat onze creatieve middenvelders de kans krijgen om hun ding te doen. Op deze manier spelen we verzorgd maar onvoorspelbaar voetbal wanneer de kans op een counter verkeken is. 

instr.balbezit.PNG.5372dd254131c00f34ab49de6873c203.PNG

Wat misschien wel het meeste opvalt is dat we niet counter-pressen. Ik wil dat we onze defensieve vorm vasthouden totdat de tegenstander bijna op onze helft is. Op die manier verdedigen we in een soort 4-2-3-1 omdat de Mezalla als rol wel wat hoger druk zet. Hierdoor kan de tegenstander opkomen tot de middenlijn maar wordt het daar onmiddellijk door vier spelers onder druk gezet. Wanneer we de bal veroveren wil ik dat we eerst kijken of er countermogelijkheden zijn, vandaar dat 'Counter' wel aangevinkt staat. 

Onze doelman hoeft die counters niet op te zetten, dat doen met name onze centrale verdedigers, vandaar dat hij de bal bij hen mag inleveren.

transitie.PNG.d9adc96101aa52ff53a178494dca41d5.PNG

Om ruimte te maken voor die counters, hebben we onderstaande instellingen nodig. Zoals je ziet zakken onze aanvallers en middenvelders wat verder in maar hanteren we wel een vrij hoge defensieve lijn. Op deze manier zijn we defensief zeer compact en kunnen we als team druk zetten als de tegenstander te ver doorstoot. We zijn dan ook flink agressief wanneer het zover komt.

verded.PNG.fe8053c384c40a401225f5c6199c1bf2.PNG

AANPASSINGEN

• Tijdens de wedstrijden pas ik regelmatig enkele dingen aan. Als er weinig ruimte is in de as van het veld, gaan we wat breder spelen en veranderd één van onze naar binnenkomende wingers in een ouderwetse buitenspeler.
  • Wanneer onze tegenstander wat verder inzakt, zet ik Pass Into Space en Early Crosses uit.
  • Wanneer de tegenstander de bal gemakkelijk over onze laatste linie legt, gaat de defensieve lijn wat verder achteruit. 
  • Wanneer we veel sterker zijn dan onze tegenstander, gaat de Line Of Engagement wat omhoog en heel soms set ik dan de counter-pressing aan. 
  • Tegen grote clubs spelen we op een Positieve mentaliteit om het geheel nog wat directer te maken. Vaak spelen zij met een hoge lijn en hoge pressing dus is het gemakkelijker om de langere bal te spelen. 
  • Tegen kleine clubs spelen we op een Voorzichtige mentaliteit om het geheel wat rustiger te houden en effectiever met het hogere balbezit om te gaan.

ENKELE RESULTATEN

SEIZOEN 1 + KNVB Beker

image.thumb.png.71951280e4745e591a82b2fb6e54df5a.png

SEIZOEN 2 + KNVB Beker + JC Schaal

image.thumb.png.c95a3d2e380063d8c2936b10dd76d465.png

CL SEIZOEN 2

image.png.b1eb287942d1cbd009351c321b3323f1.png

DERDE SEIZOEN IS OOK AL GESPEELD MAAR DIE RESULTATEN DEEL IK NOG NIET I.V.M. MIJN VERHAAL

DOWNLOAD

4-3-3 Counterstrike.fmf

• 3 weeks later...

Zal dit eens proberen bij mijn Chelsea save, loop nog een beetje te prutsen met mijn taktiek na 5 wedstrijden.