Geplaatst 10 mei 20214 jr. Wie van jullie maakt veel gebruik van OI’s? Opposition instructions? Tegenstander instructies is de Nederlandse vertaling gok ik? Ik speel nooit in het NL. Ik probeer het eea via YouTube tot me te nemen maar ben benieuwd wie er goede tips heeft op dit forum. Zelf speel ik met een 4231 Gegenpress tactiek. 10 mei 20214 jr. bewerkt door JC14
Geplaatst 11 mei 20214 jr. In tegenstelling tot vorige FM's, doe ik er sinds FM21 wel iets mee. Eerst zorg ik ervoor dat ik zelf in charge ben voor de OI's (via staff verantwoordelijkheden) en vervolgens dat er een goed staff-lid is die me OI's kan adviseren. Voor elke wedstrijd beslis ik dan wel ik volg en welke niet. Als je dit op automatisch zet dan worden dus constant alle OI's die voorgesteld worden toegepast en dit wil ik niet, omdat het - vind ik - ook wel eens ten koste gaat van mijn tactische benadering. Advies van mijn assistent tijdens de wedstrijd volg ik bijna altijd op, als het gaat om speler X kort te dekken of te pressen. Advies om iemand mandekking te geven, volg ik niet op.
Geplaatst 11 mei 20214 jr. Ik denk dat het net zoals bij bijna alles bij FM is: don't overdo it. Teveel OI en je defensive shape gaat verloren en spelers gaan uit positie. Als je vertrouwt op je assistent, zorg ervoor dat hij goed is in Tactical en Judging Ability. Ik heb er een beetje wisselende resultaten mee. Soms doe ik het, soms laat ik het zo. Het enige wat ik wel consistent doe is spelers met long shots op hun mindere voet zetten. Wat er wel standaard in mijn tactiek is dat mijn 2 spitsen de fullbacks dekken
Geplaatst 11 mei 20214 jr. Ik gebruik het zo nu en dan, vooral om de spelmaker van de tegenstander uit de wedstrijd te halen. Verder laat ik ze ook soms harder tackelen op lichtgeblesseerde of blessuregevoelige spelers (bv Robben of Kishna ) en kies ik er soms voor om backs op hun verkeerde been te dwingen. Bij de adviezen van je assistent moet je wel goed opletten. Mandekking kan je tactiek behoorlijk uit elkaar trekken en soms interpreteert de assistent de data verkeerd. Zo geeft hij regelmatig aan dat je een speler onder druk moet zetten of kort dekken omdat hij veel kansen creëerde, maar dat is dan vaak de spelers die de corners neemt.
Geplaatst 12 mei 20214 jr. Auteur 23 uur geleden zei AntiChrist7: Ik denk dat het net zoals bij bijna alles bij FM is: don't overdo it. Teveel OI en je defensive shape gaat verloren en spelers gaan uit positie. Als je vertrouwt op je assistent, zorg ervoor dat hij goed is in Tactical en Judging Ability. Ik heb er een beetje wisselende resultaten mee. Soms doe ik het, soms laat ik het zo. Het enige wat ik wel consistent doe is spelers met long shots op hun mindere voet zetten. Wat er wel standaard in mijn tactiek is dat mijn 2 spitsen de fullbacks dekken Ik vroeg me af, als je maar met 1 spits speelt, hoe je dan de fullbacks dekt?
Geplaatst 12 mei 20214 jr. 35 minuten geleden zei JC14: Ik vroeg me af, als je maar met 1 spits speelt, hoe je dan de fullbacks dekt? Dat zullen de buitenspelers dan doen (als je die hebt) vermoed ik