Jump to content

FM21 - In Youth We Trust 2.0

Recommended Posts

image.png.61eae0ed9adb208bf0b0d040d57b7ce9.png

Ruim 30 jaar geleden betrad ik als ukkepuk van vier jaar voor de eerste keer het toenmalig Constant Vanden Stockstadion aan de Théo Verbeecklaan in Anderlecht. Sinds die dag stroomt er paars-wit bloed door mijn aderen. Ik denk dat het tijdens het seizoen 1990/1991 was… Dat jaar werd RSCA onder leiding van Aad De Mos kampioen met spelers als Luc Nilis, Luis Oliveira, Marc Degryse, Filip De Wilde, Graeme Rutjes, Charly Musonda Sr,… Op onderstaande foto herkennen we bovenaan ook Bertrand Crasson en Pär Zetterberg. Op de middelste rij zien we zowaar het later Club Brugge icoon Gert Verheyen. Daarnaast valt vooral het fancy trainerspak van Jean Dockx en Aad De Mos op.

981558955_1.RSCA1990.jpeg.ce4f87b58dd3a16e8f0530e8d1d2cc32.jpeg

De afgelopen drie decennia hebben mij veel plezier gebracht, met sindsdien 13 landstitels, 2 bekers en 10 supercups. Dat waren de tijden dat je trots kon zijn om supporter te zijn van les mauves et blancs. Het was een waar genot om spelers als Pär Zetterberg, Mbark Boussoufa, Matias Suarez, Lucas Biglia of Aruna Dindane te mogen aanschouwen en jongeren zoals Vincent Kompany, Romelu Lukaku en Youri Tielemans zich te zien opwerpen als dragende spelers…

Er waren ook enkele memorabele Europese campagnes. Zo herinner ik me nog levendig deze van de jaargang 2000/2001. In de voorrondes van de Champions League schakelde paars-wit Anorthosis Famagusta en FC Porto uit. In de eerste groepsfase werden ze vervolgens groepswinnaar in een poule met Dynamo Kiev, PSV en Manchester United, waarbij vier zeges werden geboekt (oa 2-1 tegen de Mancunians). In de tweede groepsfase werden ze wel uitgeschakeld, maar boekten Radzinski, Koller en co wel nog thuiszege tegen Lazio Roma en Real Madrid. 

Anderlecht is met voorsprong de meest succesvolle ploeg in de Belgische voetbalgeschiedenis met 34 landstitels op het palmares.

Sinds de overname door Marc Coucke eind 2017 is de glans echter een heel stuk verdwenen en heeft grote rivaal Club Brugge zowaar de leidende rol overgenomen met enkele titels op rij en knappe Europese prestaties. Dit in schril contrast met de matige resultaten in de hoofdstad, waar voor het eerst in decennia geen Europees voetbal te zien was. 

In Youth We Trust. Zo noemt het project waarvoor Vincent Kompany in 2019 terug werd gehaald naar het Park.

Wie het filmpje nog eens wil zien waarin zijn terugkeer werd aangekondigd: zie spoiler 

Spoiler

Alle respect voor het project waar Vincent Kompany zich achter heeft gezet. Het is de afgelopen jaren een leerproces geweest met vallen en opstaan. Ik kan zijn visie helemaal volgen: ik ben ook enorme fan van het inzetten op de jeugd en zoveel mogelijk te spelen met jongens van eigen kweek. Dit moet echter ook gepaard gaan met resultaten en daar schiet Vinnie momenteel te kort. Daar kom ik als nieuwe manager nu dus in beeld. We gaan werken aan soortgelijke doelen, maar dit in combinatie met bekers, titels en Europese successen. Ik ga inzetten op aanvallend voetbal met opkomende vleugelbacks, zoveel mogelijk jongens uit de eigen jeugdopleiding in Neerpede en sowieso geen aankopen boven de 25 jaar. België blijft een land waarin jongeren zich kunnen tonen aan Europa om vervolgens een stapje hoger te zetten richting één van de grote competities.

Dat is mijn gedachtengang achter IN YOUTH WE TRUST 2.0 !

358723950_Schermafbeelding2021-05-08om09_11_17.png.08c8c6f850e6b11c5bea0e34fac4d61b.png

1803950186_Schermafbeelding2021-05-08om09_13_01.png.5678a4457c4b1908ca4eacbca2acded7.png

• Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ruim 30 jaar geleden betrad ik als ukkepuk van vier jaar voor de eerste keer het toenmalig Constant Vanden Stockstadion aan de Théo Verbeecklaan in Anderlecht. Sinds die dag stroomt er paars-wit bloed

OK zal je vanaf nu taggen! Geen screen van toen.. Ik zit nu namelijk al twee jaar verder in het spel, dit is een screen op dit moment. Vanaf volgend seizoen maakt hij zijn opwachting in de A-kern

Ik begin met een korte samenvatting van de laatste vijf speeldagen van de reguliere competitie. We boeken vier zeges waaronder een knappe overwinning tegen RC Genk. Enkel spijtig van de nederlaag op O

Posted Images

Mooie introductie en persoonlijke touch! Of Kompany te kort schiet zou ik in twijfel durven trekken, maar dat doet eigenlijk niet ter zake ... dat je zijn filosofie overneemt is alvast een mooi uitgangspunt voor dit verhaal. Succes!

image.png.bac2386324165e253d313f9a2060661d.png

Bij de start van mijn carrière is de kern één grote warboel: er zijn maar liefst 16 spelers die op uitleenbasis elders aan de slag zijn. Daar staat tegenover dat we zelf ook zes spelers huren van andere ploegen. Er is amper budget (4 miljoen euro), dus het eerste jaar zullen we moeten roeien met de riemen die we hebben, maar het moge nu al duidelijk zijn dat de zomermercato van 2021 ene wordt om U tegen te zeggen… Over 12 maanden zal de spelersgroep een volledige make-over ondergaan.

Het financiële plaatje oogt bovendien in één woord RAMPZALIG. Ik wist dat Marc Coucke, Luc Devroe en co er de afgelopen jaren een knoeiboel van gemaakt hadden, maar het is eerlijk gezegd nog erger dan ik had gedacht. Bij aanvang is er een positief saldo van zo'n 25 miljoen beschikbaar, maar we moeten de komende periode maandelijks een woekerbedrag van 4,9 miljoen aan schulden afbetalen. We gaan dus sowieso dik in het rood gaan, tenzij we enkele van onze toptalenten verpatsen, maar daar heb ik ook geen zin in. Nu begrijp ik wel waarom het bestuur afgelopen zomer genoodzaakt was om een jongen als Jeremy Doku te verkopen...

614598989_4.Financieelplaatje.thumb.png.c384961c461aa01e8351e23a2774e631.png

Ik focus me dan maar volledig op het sportieve. Eens we van Anderlecht terug een topteam kunnen maken, zullen de centen ook wel terug binnen komen. Ik zal beginnen met jullie mijn spelerskern voor te stellen waarmee ik het spel aanvat (data-update van eind april).

We beginnen in doel: daar wordt Belgisch international Hendrik Van Crombrugge eerste keus, met de Duitser Timon Wellenreuther als back-up. Warner Hahn is derde goalie, al mag hij zeker vertrekken bij interesse. Bij de jeugd lopen voldoende talentjes rond die als derde doelman kunnen fungeren.

1601895549_2.A-kernDM.thumb.png.f5fd5347cddf4a15bddfdad6253adfd9.png

De verdediging is op alle posities netjes dubbel bezet, met enkele jonge Belgen met groeipotentieel. Elias Cobbaut is wel nog 6 maanden out met een gebroken enkel. Daarom wordt voorlopig Lucas Lissens bij de A-kern gehaald.

241884177_2.A-kernVR.thumb.png.9f581b82a6aa7b43e4c4c2f351ccdd42.png

1688647310_2.A-kernVC1.thumb.png.f5bc9b055bd7b7222c41b4304ff0dcac.png

1076761621_2.A-kernVC2.thumb.png.cb6a9660357acf457d1462640dc008f6.png

2013485049_2.A-kernVL.thumb.png.fdd7dcad3b98786314d0a01b2831fddb.png

Afhankelijk van de tegenstander speel ik met 2 of 3 centrale middenvelders, dus zijn vijf spelers zeker geen overbodige luxe. Gezien het krappe budget is een extra aankoop geen optie, dus gaat ook de 16-jarige Kristian Arnstad dit seizoen ongetwijfeld speelkansen krijgen. Ashimeru wordt gehuurd van RB Salzburg, hij heeft een aankoopoptie van 2,5 miljoen. Afwachten hoe hij zich ontwikkelt gedurende het seizoen.

167772136_2.A-kernMC.thumb.png.856efdb17bd12eec6ebadaa826960d61.png

Het aanvallend middenveld bestaat uit zes jongens waarvan de oudste amper 22 jaar is. Van het Belgische trio verwacht ik wel wat, al zie ik ook zeker mogelijkheden in de jonge Nigeriaan Paul Mukairu. We beschikken over een aankoopoptie van amper 2,5 miljoen bij zijn Turkse moederclub Antalyaspor, dus de kans lijkt groot dat hij na dit seizoen definitief zal overkomen naar paars-wit. Jacob Bruun Larsen daarentegen wordt gehuurd bij Hoffenheim zonder aankoopclausule, zijn passage zal dus hoogstwaarschijnlijk beperkt blijven tot één seizoen. Mohammed Dauda is de zwakste schakel, maar bij gebrek aan beter houden we hem voorlopig aan boord.

1570485993_2.A-kernAM.thumb.png.a8001c7511ca26d369859dd3b1b84720.png

Voorin hebben we twee huurlingen lopen. Diaby is al 29 jaar, ex-Club Brugge en nu onder contract bij Sporting Lissabon. In hem heb ik niet al te veel vertrouwen. Hij zal vooral als wissel fungeren, Lukas Nmecha wordt ons speerpunt voorin. De Duitser wordt geleend van Manchester City en krijgt de kans om zich in de kijker te spelen na middelmatige uitleenbeurten aan Wolfsburg en Middlesbrough.

2034128502_2.A-kernS.thumb.png.941063af8dda308a3bd5caafeba20fe4.png

Tijdens de voorbereiding werd al snel duidelijk dat Lucas Lissens nog iets te groen achter zijn oren was, er moest zeker versterking komen centraal achterin. Stel dat er iets gebeurt met Matt Miazga of Marco Kana, stort alles als een kaartenhuisje in elkaar. Ik kwam al snel op het spoor van een 18-jarige Italiaan: voor amper 1,5 miljoen euro plukken we Andrea Papetti weg bij Brescia. Hij wordt onze enige aanwinst van de transferperiode.

Spoiler

2142450494_3.AndreaPapetti.thumb.png.f39e89439e3629d43bea0c7b0e97a257.png

Op uitgaand vlak was het eveneens kalm: we hebben de overbodige Warner Hahn verkocht aan MLS-team Real Salt Lake voor 475.000 EUR. Ook jeugdspeler Loïc Masscho is vertrokken, hij voldeed niet en trekt voor 75.000 naar de Belgische kust om bij KVO te gaan spelen. 

Onze voorbereiding bestaat uit vijf wedstrijden. Na een onderling oefenpartijtje waarin vooral Mukairu opviel met een hattrick voor het B-elftal en een match tegen een Oostenrijks amateurteam, spelen we tegen Celtic onze eerste echte oefenwedstrijd. Die doet direct het beste verhopen, want we spelen een erg degelijke pot voetbal en winnen met 3-1. Man van de match is Jacob Bruun Larsen met een goal en een assist. Enkele dagen later spelen we in Rusland tegen Sochi (wie heeft in godsnaam deze wedstrijd geregeld, voor één partij zo’n reis ondernemen)… We zijn de betere ploeg maar scoren niet. Zij krijgen één kans en winnen met 1-0. Wedstrijd om snel te vergeten.
De afsluiter van de voorbereiding is een thuiswedstrijd in het Lotto Park tegen Zenit. We spelen een dijk van een wedstrijd en sturen de Russen met 5-1 huiswaarts.

786878591_5.Oefenprogramma.png.fa04ccb5508576a9bdc836dd8c21d05a.png

We lijken klaar voor de start van de competitie, ik sta te popelen om mijn eerste wedstrijd aan te vatten!

Bedankt voor de leuke reacties! :classic_happy:

@FlyD@Kyrill@Vlonkie@MNie@Emmerich.@Marius@delichris@19CH98

Het financiële plaatje oogt inderdaad niet best, en dat is nog zacht uitgedrukt, maar de kern bevat gelukkig wel genoeg potentieel om iets mooi's neer te zetten.

Selectie heeft veel talent in zich, financieel heb je nog een aardige uitdaging voor je maar dat maakt het juist leuk. Slinger mij maar bij de mentions in de volgende updates :D

Succes bij de mooiste club van België! :D 

Je zal wel het nodige werk hebben om de financiën op orde te krijgen.. 
Al werd het bij mij in seizoen 2 een pak makkelijker door een gigantische lening die het bestuur afgesloten heeft :D 

image.png.fc303ed6df637eec7b479fc7d083d33b.png

Door de magere resultaten van vorig seizoen treden we dit jaar niet aan in Europa. Dat wil dus zeggen dat ons programma beperkt blijft tot de Jupiler Pro League en de Croky Cup. We zullen regelmatig moeten roteren om de ganse kern scherp en tevreden te houden.

Onze start verloopt niet helemaal zoals gehoopt. Zowel tegen Cercle als Antwerp laten we onnodig punten liggen. We zien wel enkele knappe prestaties: op de vijfde speeldag bv. draait alles rondom Yari Verschaeren. Hij is alomtegenwoordig en strooit met de assists. We winnen uiteindelijk met 3-0 tegen Les Hurlus, drie keer komt de beslissende pass van onze nummer 51. 

Met 14 op 18 op het rapport staat op speeldag 7 de Belgische 'Classico' op het programma. Na amper 12 minuten moeten we verder met een man minder, na een domme elleboogstoot van Hannes Delcroix. Vijf minuten later profiteert Standard al van de numerieke meerderheid, 0-1 via Gavory. Standard houdt de rest van de wedstrijd controle en behoudt de voorsprong, al hadden we in de slotfase via Verschaeren en Amuzu zeker nog aanspraak kunnen maken op een doelpunt.

Na simpele zeges tegen OHL en STVV trekken we met vertrouwen en als leider in het klassement naar Jan Breydel waar we eeuwige rivaal Club Brugge ontmoeten. Op het halfuur brengt Nmecha ons aan de leiding na een assist van Mukairu, enkele minuten later hangt Noa Lang de bordjes weer in evenwicht. We gaan rusten met 1-1, al zijn we de dominante ploeg met 60% balbezit en 13 schoten op doel tegenover 3 voor de thuisploeg. Helaas ontbreekt de efficiëntie. Twintig minuten voor tijd komen we dan toch verdiend op voorsprong, Bruun Larsen schiet een voorzet in één tijd voorbij Mignolet. We krijgen het nadien nog lastig en in het absolute slot wordt een gelijkmaker van Okereke nog afgekeurd voor buitenspel… Al bij al een meer dan verdiende zege!

1668817388_6.FCBRSCA.png.165428ca1a408472d2480074f8db5154.png

Na tien speeldagen hebben we een degelijke 23 op 30 behaald. Vooral Mukairu en Nmecha weten vlot de weg naar de netten te vinden, met elk 7 treffers. We proberen zoveel mogelijk roteren, ook jongens als Amuzu en Aït El Hadj krijgen regelmatig wat speelminuten. De enige die totaal niet aan spelen toe komt, is Matt Miazga. Ik geef de voorkeur aan jongens als Hannes Delcroix en Marco Kana, die voorlopig zelden teleurgesteld hebben.

934315556_7.Speeldag1tot10.png.8a70d8686f47ef42406e6eef05046d61.png

Met 7 zeges uit 10 wedstrijden staan we verrassend genoeg al afgetekend aan de leiding, eerste achtervolger Genk volgt al op vijf punten. Het is uiteraard nog vroeg in het seizoen én de punten worden gehalveerd voor de playoffs, maar ik had hier op voorhand sowieso voor getekend! Wat mij opvalt in het klassement is het doelsaldo van OHL op 10 wedstrijden tijd hebben ze amper 5 keer gescoord en ook slechts 5 goals geïncasseerd. Daarmee hebben ze de beste verdediging én de slechtste aanval…

225768811_8.Standna10speeldagen.thumb.png.786a19bb9965d2c3d83de144534a2342.png

@FlyD@Kyrill@Vlonkie@MNie@Emmerich.@Marius@delichris@19CH98@kmk@DGremlin

Slechts één keer verloren en 23 op 30 zijn mooie cijfers maar de voorsprong lijkt me vooral te wijten aan het feit dat de concurrentie enorm veel punten verliest. 

image.png.825357b03238e2f392bfe100ba8a2c21.png

In de periode november-december spelen we in totaal 9 competitiewedstrijden, waarvan liefst 6 in het eigen Lotto Park. Tegen Zulte-Waregem komen we eerst op achterstand, maar met vier goals keert Lukas Nmecha de situatie helemaal om. Tijdens de 0-1 zege op Beerschot debuteert Wellenreuther onder de lat, gezien Van Crombrugge drie weken out is met een lichte knieblessure. Tegen Kortrijk laten we onverwachts twee punten liggen, maar die misstap wordt op het veld van Charleroi weer rechtgezet met een klinkende zege (met onder meer de eerste goal van Andrea Papetti, die zich op korte termijn tot een onmisbare pion heeft opgeworpen).
Tegen Oostende spelen we zowat de zwakste eerste helft die ik mijn ganse FM-carrière al heb meegemaakt, er worden zo goed als geen kansen gecreëerd. 

4940594_9.RSCAKVO.png.2fd3f0852b8ee360270ed41fc6e0af53.png

Ik probeer tijdens de koffiepauze m’n jongens wakker te schudden, maar het heeft een averechts effect. Een kwartier voor tijd kijken we zowaar tegen een 0-2 achterstand aan. Maar dan komt de kwaliteit van een topspits boven: Lukas Nmecha raakt 79 minuten lang geen bal goed, maar schiet er dan plots op vier minuten tijd twee tegen de touwen. Zo eindigt deze bizarre wedstrijd op een 2-2 gelijkspel.

Op de 16e speeldag trekken we naar de Luminus Arena voor de topper tegen nummer twee RC Genk. We zijn de betere ploeg, maar gaan wel met een 1-0 achterstand de rust in. Na rust gaan we voluit op zoek naar een treffer en die laat niet lang op zich wachten: Sambi zet voor en Nmecha knikt zijn 15e van het seizoen binnen. Daarna is het lang wachten maar vijf minuten voor tijd is het zover: Amuzu trapt een hoekschop en Hannes Delcroix kopt staalhard binnen.

We sluiten het jaar nadien af met drie thuiswedstrijden op zes dagen tijd. Tegen Malinois draagt Mukairu met zijn tiende doelpunt bij aan een makkelijke 3-1 zege. Vervolgens wordt hekkensluiter Waasland-Beveren makkelijk afgedroogd met 4-0, met onder andere een kopbal goal van Marco Kana. De laatste wedstrijd van 2020 is op Boxing Day tegen Cercle Brugge. De vermoeidheid begint serieus te wegen, maar uiteindelijk sleurt Lukas Nmecha ons opnieuw over de streep.

Zo eindigen we het jaar in schoonheid, veelal met dank aan Lukas Nmecha die in de laatste zes competitiewedstrijden telkens minstens één keer wist te scoren.

1522427866_11.Speeldag11tot19.png.e0e631d3f0dd2ddac564b867533d980f.png

In het klassement staan we logischerswijs nog steeds bovenaan. We hebben bovendien de beste aanval en de beste verdediging. Eerste achtervolger Club Brugge volgt op zes punten, dus het blijft sowieso spannend na nieuwjaar. Onderin lijken (net als in real life) Moeskroen en Waasland-Beveren onderling te gaan bepalen wie zal degraderen naar 1B.

159040183_12.Standna19speeldagen.thumb.png.3928eab2676868047f1edd762872a622.png

In de loop van december hebben we ook onze eerste wedstrijd voor de Beker van België gespeeld (beter bekend als de Croky Cup). Daarin troffen we de amateurs van Ninove. Ideaal moment om speelkansen te geven aan de jongens met weinig minuten op de teller. Bovendien maken drie jeugdproducten hun debuut: Zeno Debast, Alonzo Engwanda en Chris Kalulika. Daarnaast treedt ook de 17-jarige Noor Kristian Arnstad voor het eerst aan bij paars en wit. Die laatste zet bovendien met een fantastische knal de 0-5 eindstand op het bord.

1050817308_13.CrokyCup.png.4f646e8e3708310cf666d287655579b3.png

1031632130_10.KristianArnstad.thumb.png.8c3d9a1e111d1beabc923d8cd8ea919c.png

@FlyD@Kyrill@Vlonkie@MNie@Emmerich.@Marius@delichris@19CH98@kmk@DGremlin