Jump to content

[FM21] The Ultimate Nearly Men

Recommended Posts

Onlangs kwam ik via Twitter een FM blog van TheLutterworthFox tegen. Zijn uitdaging sprak mij enorm aan en hoewel ik me besef dat het een schier onmogelijke uitdaging is, leek het me ontzettend leuk om te starten en te werken aan een enorm lange save.

#1: The Ultimate Nearly Men

Wellicht hebben enkelen al van ‘The Nearly Men’ challenge gehoord. Deze houdt in dat je probeert om de Champions League te winnen met ploegen die de finale al eens hebben bereikt, maar nog nooit gewonnen hebben. Nu was het idee van TheLutterworthFox om deze nog iets uit te breiden.  Hij voegt hier alle ploegen die de Europa League (of Uefa Cup) finale hebben gehaald aan toe.

Nu heb ik in het verleden al eens het WK gewonnen met San Marino, maar is dit een compleet andere uitdaging. Hoewel ik me zeer zeker besef dat dit bijna onmogelijk is, ga ik het toch proberen. We zien wel waar het schip strandt.

Mijn doel is dus om de Champions League te winnen met clubs die een Europese finale hebben bereikt, maar nog nooit één van beide hebben gewonnen. Hier een lijstje met deze clubs:

Club

Land

CL

EL

Club Brugge

Belgie

1978

1976

Köln

Duitsland

1986

Stuttgart

Duitsland

1989

Werder Bremen

Duitsland

2009

Arsenal

Engeland

2006

2000, 2019

Fulham

Engeland

2010

Leeds United

Engeland

1975

Middlesbrough

Engeland

2006

Wolves

Engeland

1972

Bastia

Frankrijk

1978

Bordeaux

Frankrijk

1996

Monaco

Frankrijk

2004

Paris Saint-Germain

Frankrijk

2020

Reims

Frankrijk

1956, 1959

Saint-Etienne

Frankrijk

1976

Panathinaikos

Griekenland

1971

Fehervar

Hongarije

1985

Fiorentina

Italie

1990

Lazio

Italie

1998

Roma

Italie

1984

1991

Sampdoria

Italie

1992

Torino

Italie

1992

AZ

Nederland

1981

FC Twente

Nederland

1975

Dnipro

Oekraine

2015

Red Bull Salzburg

Oostenrijk

1994

Sporting CP

Portugal

2005

Braga

Portugal

2011

Dundee United

Schotland

1987

Rangers

Schotland

2008

Partizan

Servië

1966

Alaves

Spanje

2001

Espanyol

Spanje

1988, 2007

Athletic Bilbao

Spanje

1977, 2012

Malmö FF

Zweden

1979

Maar liefst 35 clubs uit 15 landen hebben nog nooit een Europese beker gewonnen terwijl ze de finale haalden. Arsenal haalde zelfs drie finales, maar wist nog nooit te winnen.

Om het nog wat leuker te maken zal deze lijst continue veranderd worden. Wanneer één van deze clubs door de AI de Champions League of Europa League weet te winnen, verdwijnt deze uit de lijst. Maar: wanneer een nieuwe club een Europese finale verliest, zonder ooit te hebben gewonnen, zal deze worden toegevoegd. Zo blijft de lijst continu veranderen.

Doordat ik niet alle landen tegelijk kan inladen besloot ik om dit willekeurig te doen. De volgende landen kwamen uit de koker rollen:

-       Engeland (Arsenal, Fulham, Leeds United, Middlesbrough, Wolves)

-       Hongarije (Fehervar)

-       Nederland (AZ, FC Twente)

-       Oekraine (Dnipro)

-       Spanje (Alaves, Espanyol, Athletic Bilbao)

-       Zweden (Malmö FF)

Wanneer een land uitgespeeld is, zal ik deze verwijderen en een nieuw land toevoegen.

Vervolgens opnieuw willekeurig de volgende ploeg gekozen. De gelukkige ploeg om als eerst onder mijn leiding de Champions League te mogen winnen is AZ!

• Replies 254
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

#9 – AZ – 2022/23 – TWEEDE SEIZOENSHELFT   EREDIVISIE Door het WK kenden we een vroege winterstop. Het WK werd overigens gewonnen door Duitsland, dat in de finale met 5-1 te sterk was v

#4 – AZ – 2020/21 – EINDE SEIZOEN   Transfers In de winterstop was er vooral uit Engeland verregaande interesse voor enkele van onze spelers. Gelukkig wisten we al onze grote talenten b

#11 – 2023/24 – TWEEDE SEIZOENSHELFT   TRANSFERS Onze spelers waren opnieuw in trek. Vooral vanuit China was er interesse voor Stengs, Eustaquio en Akpa Akpro. Een bod op laats

Een enorm lastige challenge die wel een tijdje gaat duren. Zeker aangezien er binnenkort 3 Europese toernooien zijn dus ook 3 verliezend finalisten elk jaar. Heel veel succes!

#2 – AZ – 2020/21 – PRE-SEASON

AZ verloor in 1981 de UEFA Cup finale van Ipswich Town. Nadat er uit met 3-0 verloren werd, was een 4-2 overwinning in de terugwedstrijd onvoldoende voor de titel. Tijd om dit recht te zetten.

Na de tweede plaats in het afgebroken seizoen wordt er in de tweede kwalificatieronde ingestroomd. Theoretisch gezien kan deze uitdaging dus al na één seizoen gehaald worden. Hoewel de club er ontzettend goed voor staat, zal dat echter niet zo gemakkelijk gaan.

In Nederland zullen we vooral concurrentie krijgen van Ajax en PSV. Door de fantastische faciliteiten zal het niet extreem lastig moeten zijn om ons te ontwikkelen en structureel mee te doen aan de Champions League, om zo de club nog verder door te ontwikkelen.

Transfers

Doordat onze selectie vele talenten herbergt was er de nodige belangstelling van Europese topclubs. Helaas wisten we ze niet allemaal binnenboord te houden. Zo vertrok Aboukhlal voor een bedrag dat kan oplopen tot €10,75 miljoen naar Spurs. In een eerder stadium werd al afscheid genomen van Reijnders (Heracles, €850K) en Helmer (Twente, 1,3M). Op de voorlaatste dag van de transferperiode werd Jonas Svensson voor €5,5M verkocht aan Alaves. Hij zou aan het einde van het seizoen uit zijn contract lopen en dus werd besloten hem te verkopen om nog een transfersom te kunnen ontvangen.

Er werden een vijftal nieuwe spelers begroet. Voor €775K kwam Anderson Plata over van Tolina. De 29-jarige Colombiaanse spits zal samen met de nieuwe huurling Eddie Nketiah gaan vechten om de tweede spits positie, naast Myron Boadu. Na het vertrek van Svensson werd de 25-jarige Connor Roberts overgenomen van Swansea als zijn vervanger. Dit kost de club zo’n €5,5M. Op de slotdag van de transferperiode werden ook nog twee Scandinavische middenvelders vastgelegd. Simon Olsson, een multifunctionele middenvelder, werd voor €1,4M overgenomen van Elfsborg. Voor Jesper Lindstrom werd maar liefst €8,5M neergelegd om hem los te weken van Brondby.

De selectie voor het seizoen 2020/21:

608d92660f380-02_-_selectie.PNG

Champions League Kwalificatie

Na de tweede plaats van het afgelopen seizoen stroomden we in de tweede kwalificatieronde in. Hier troffen we het Tsjechische Viktoria Plzen. In de uitwedstrijd waren we de bovenliggende partij en door doelpunten van Boadu en Evjen leidden we comfortabel met 0-2. Tien minuten voor tijd deed Plzen nog iets terug, maar in de problemen kwamen we niet meer.

Besiktas kwam uit de koker als tegenstander in de derde ronde en de winnaar tussen Dinamo Kiev en Rapid Wien zou de tegenstander zijn in een eventuele finale. Gunstige loting, we hadden hoop. Die hoop werd alleen maar groter toen Myron Boadu ons al na 33 minuten op 3-0 had geschoten in de thuiswedstrijd tegen Besiktas. Vlak voor rust incasseerden we een tegengoal. In de tweede helft draaide de wedstrijd compleet om. Waar we in de eerste helft de tegenstander van het kastje naar de muur stuurden, was dat in de tweede helft andersom. Na 79 minuten stond het 3-3. Toen Boadu twee minuten later de 4-3 binnenschoot, dacht ik dat het niet meer mis kon gaan. Niets was minder waar. Weer een minuut later stond het alweer 4-4 en konden we ons gaan opmaken voor de verlenging.

In de verlenging scoorde Besiktas al snel en stonden we op 4-5 achterstand in deze knotsgekke wedstrijd. Dichterbij dan een schot op de paal kwamen we niet meer en zo verloren we – na een 3-0 voorsprong – in de derde kwalificatieronde van Besiktas. Weg droom.

608d92812764d-03_-_cl_kwal.PNG

Toch moeten we ons gaan opmaken voor een seizoen in de Europa League, want ook daar kunnen we leuke inkomsten genereren. De loting lijkt op het oog gunstig, met Napoli, Desna en Karabagh als tegenstanders. Maar je hebt kunnen zien waar een gunstige loting toe kan leiden.

---

@19CH98 Dank voor je reactie. Zeker een lastige challenge en verwacht ook niet dat ik hem ga voltooien. Zal ongelofelijk lang gaan duren, maar wie weet.. De Conference League zal ik er niet direct bij betrekken. Wellicht later.

Dit klinkt toch wel als een hele leuke uitdaging zeg! Met AZ meteen een interessante ploeg om te starten maar doodzonde dat het natuurlijk dan zo moet lopen in de voorronde.

#3 – AZ – 2020/21 – HALVERWEGE

608e89bca88cf-04_-_1e_seizoenshelft.PNG

Er springen direct een aantal wedstrijden in het oog, maar laten we beginnen met de Eredivisie.  Twaalf winstpartijen en één nederlaag leveren ons de koppositie op in de winterstop. Heracles Almelo bezorgde ons in de derde speelronde – naar later bleek – de enige nederlaag tot nu toe. De topwedstrijden leverden allemaal mooie (en grote) overwinningen op. Vooral de 6-1 tegen PSV springt er natuurlijk uit.

608e89c882902-05_-_stand.PNG

De Europa League werd gestart met een keurige 3-0 uitoverwinning op Karabagh. Vervolgens gingen we keihard (!!) onderuit tegen Napoli. Toen we in de 73e minuut rood kregen stond het al 0-4. Het laatste kwartier ging het hard en voordat Dani de Wit iets terugdeed stond het al 0-6. Uit tegen Desna leek het Europese debacle zijn vervolg te kregen, want halverwege keken we tegen een 3-0 achterstand aan. Toch wisten we ons hier terug te knokken tot een gelijkspel. In de thuiswedstrijd lieten we zien dat we toch echt een maatje te groot waren voor de gasten. Door de 2-1 thuiszege op Karabagh waren we verzekerd van de volgende ronde en deed de wedstrijd tegen Napoli er niet meer toe. Toch maakten beide ploegen er een spektakel van en trokken de Italianen opnieuw aan het langste eind.  In de volgende ronde zijn we gekoppeld aan Ludogorets, geen slechte loting.

608e89d222aae-06_-_el.PNG

Na de tweede wedstrijd tegen Napoli heb ik wel een kleine aanpassing gemaakt aan mijn tactiek. Niet hyper aanvallend, maar iets meer controle heb ik proberen toe te voegen. Dat leek te werken, want in de laatste drie wedstrijden tot de winterstop incasseerden we geen enkele tegengoal. Laten we hopen dat we dit in de competitie – maar ook in Europa – een passend vervolg kunnen geven.

--

@19CH98; @MNie; @Marius

Dank voor de reacties!

Prima start van het seizoen, door in Europa en bovenaan in de eredivisie. Is een EL zege ook al genoeg voor een volgend avontuur of moet je de CL winnen?

Loopt op zich erg goed, al ben je in Europa ook al eens op je limieten gebotst. Hopelijk kan je daar de juiste lessen uit trekken.

Dat is een flinke lijst! Heb het zelf al op me genomen om met Reims de CL te pakken maar jij pakt het wat breder aan haha! Begin met AZ is in ieder geval veelbelovend.

#4 – AZ – 2020/21 – EINDE SEIZOEN

Transfers

In de winterstop was er vooral uit Engeland verregaande interesse voor enkele van onze spelers. Gelukkig wisten we al onze grote talenten binnenboord te houden. Toch vertrokken er enkele spelers. Jordy Clasie zou uit zijn contract lopen en nu vingen we nog een kleine €2M voor zijn transfer naar Olympiakos. Kenzo Goudmijn vertrok voor zo’n €6M naar Porto.

Als vervanger voor de naar Griekenland vertrokken Clasie werd Lubomir Satka voor €1M overgenomen van Lech.

Eredivisie

608fe642db952-07_-_ered.PNG

Ondanks dat we ook na de winterstop veel wedstrijden bleven winnen konden we maar geen gaatje slaan met PSV. Zij verloren na de winter slechts eenmaal (van ons) en speelden ook één keer gelijk.  Doordat wij nederlagen leden tegen Feyenoord en Heerenveen en tussendoor ook nog gelijkspeelden tegen ADO Den Haag, FC Groningen en Ajax kwamen we uiteindelijk drie punten tekort voor het kampioenschap.

608fe657e9661-08_-_stand.PNG

Beker

De weg naar de finale was relatief eenvoudig. In de kwart finale klopten we Feyenoord in de Kuip met liefst 0-3. In de finale was PSV opnieuw een maatje te groot. Zij wonnen verdiend dankzij twee doelpunten van Donyell Malen.

608fe669d655d-09_-_beker.PNG

Europa Leauge

Ook in de EL deden we ontzettend goed mee. Ludogorets werd thuis overtuigend verslagen en de nederlaag in Bulgarije deerde ons niet. Tegen het Duitse Mönchengladbach hadden we echter een mirakel nodig en die kwam toen Boadu in de blessuretijd ons naar de kwart finale schoot en we een 5-2 uitnederlaag goed maakten.  In de kwart finale troffen we in Lazio een geduchte tegenstander, maar in een uitstekende eerste helft in de heenwedstrijd legden we de basis voor de overwinning. Uit wisten we er een gelijkspel uit te slepen. Op naar de halve finale tegen Milan.

Bij rust keken we tegen een kansloze 0-2 achterstand aan en kwamen de gedachten aan de Europese confrontaties tegen Napoli weer boven drijven. Toch toonden we veerkracht en door doelpunten van Boadu en Stengs kwamen terug tot 2-2 en waren we nog vol in de race voor een finaleplaats. Een snelle 0-1 in San Siro zette ons virtueel in de finale en daar stonden we ontzettend lang. Tien minuten voor tijd schoot Sandro Tonali onze droom aan duigen toen hij voor de 1-1 zorgde. Hoewel dit een enorme domper was en de uitslagen deden vermoeden dat het twee spannende wedstrijden waren, was Milan de dik verdiende finalist. Maar als je zo dichtbij was..

608fe674a425b-010_-_el.PNG

Europese finales

Man City – Juventus

Juventus wist de Champions League na strafschoppen te winnen van Manchester City. Doordat Manchester City nu ook een ploeg is die in een Europese finale heeft gestaan zonder te winnen, worden ze toegevoegd aan de lijst.

Milan – Arsenal

Arsenal won de Europa League door met 2-1 te winnen van Milan. Doordat zij nu in het bezit van een Europese beker verdwijnen ze uit de lijst met uitdagingen voor mij!

De komende zomer

Veel van onze talenten zijn gewild en het wordt ontzettend lastig om deze bij de club te houden. We kunnen echter forse transfersommen verwachten en hopen op die manier onze selectie toch te gaan versterken. Afgelopen seizoen bleken onze beste 11 spelers van een behoorlijk niveau, maar door het bomvolle programma ontkwamen we niet aan het opstellen van de B-garnituur. Die zijn echter nog niet van het niveau van onze eerste elf en daar zat ook het probleem. Al met al een fantastisch seizoen, al staan we zonder zilverwerk. Tweede in de competitie, tweede in de beker en halve finalist in de Europa League. We move!

----

Dank voor de reacties!

@19CH98; @MNie; @Marius; @delichris; @Nummerke10

Een overwinning van de AI in de EL is genoeg. Ik moet zelf de CL winnen. @19CH98

Jammer dat je geen kampioen wordt maar dat maakt voor je uitdaging gelukkig weinig uit. Over die uitdaging gesproken, Man City ipv Arsenal maakt het wel een klein beetje makkelijker dus ben je er per saldo toch nog op vooruit gegaan dit seizoen

Met 87 punten geen titel pakken is wel zuur zeg! PSV ook een topjaar gedraaid. Die pakken even de dubbel, ook weer ten koste van jouw ploeg. En dan mis je de finale van de Europa League op basis van uit doelpunten. Toch denk ik dat je tevreden moet zijn met hoe je dit voor elkaar hebt gekregen. Erg goed prestatie al is het wel zuur natuurlijk.

Heel erg leuke uitdaging! Wil dit verhaal zeker volgen, tag mij ook maar voortaan :D. Goed seizoen alleen jammer dat het op het einde allemaal net niet was..

Een erg knappe tweede competitiehelft toch wel. Als je 87 puten haalt zegt dat genoeg. Vaak is dat genoeg voor een titel. Ook in Europa heb je meer dan je mannetje gestaan.

#5 – AZ – 2021/22 – JULI EN AUGUSTUS

Nadat we in het debuut seizoen lieten zich mee te kunnen doen op alle fronten was het zaak om de selectie te versterken. Verwacht werd ook dat we een aantal sleutelspelers zouden verliezen, gezien de interesse van enkele Europese grootmachten.

Dat laatste bleek waar, maar omdat ze enkel pogingen waagden aan het begin van de transferperiode en niet de bedragen boden die we wensten lukte het ons om bijna alle smaakmakers binnenboord te houden. Wel werd er afscheid genomen van enkele spelers die als tweede garnituur werden gezien. Onder hen Gudmundsson (€3,9M naar West Brom) en Sugawara (€1,9M naar Porto).  De enige basisspeler die vertrok was doelman Bizot. Hij zou aan het einde van het seizoen uit zijn contract lopen en mocht dus uitkijken naar een nieuwe club. Na flinke onderhandelingen bood Ajax maar liefst €18,5M voor dit laatste contractjaar en we waren maar al te gretig om dit te accepteren.

Zeven spelers vonden hun weg naar Alkmaar. Een overzicht:

-       Ansgar Knauff, AMR, Borussia Dortmund, €9M

-       Santiago Rodriguez, AMC, Torque, €7,75M

-       Roman Yevgenjev, VC, Dinamo Moskou, €6,25M

-       Ondrej Kolar, DM, Slavia Praag, €5M

-       Aias Aosman, AMC, FC Hermannstadt, €215K

-       Sergino Dest, VR, Barcelona, Huur

-       Jean-Clair Todibo, VC, Barcelona, Huur

Met het behoud van onder meer Boadu, Koopmeiners en Stengs komen we tot de volgende selectie:

609142ef5f2ea-1_-_selectie.PNG

Vervolgens moesten we vroeg in het seizoen al enkele belangrijke wedstrijden spelen. In de tweede kwalificatieronde voor de Champions League troffen we FC Midtjylland. Na een daverende 1-5 overwinning in Denemarken volstond een 1-1 gelijkspel. Tussendoor pakte ik mijn eerste prijs als manager door af te rekenen met PSV in de strijd om de Super Cup: 4-1. Loting koppelde ons aan Spartak Moskou. Na een knappe uitoverwinning stuurden we de Russen thuis van het kastje naar de muur: 6-0! Slavia Praag was de opponent in de Play-Offs en ook deze leverde weinig problemen op. We mochten gaan zitten voor de loting!

We bleven als allerlaatste ploeg in de koker en daar waren we niet zo blij mee. Groep H bestond namelijk al uit de kampioen van Frankrijk Paris Saint-Germain, de nummer vier uit de Premier League Liverpool en oude bekende Lazio. Een pittige loting, maar doordat we ons serieus hebben versterkt ben ik ontzettend benieuwd hoe we het hier vanaf gaan brengen.

In de Eredivisie kenden we geen serieuze problemen en wisten we al onze wedstrijden tot nu toe te winnen. Samen met Vitesse gaan we aan kop.

60914318732c6-2_-_sstand.PNG

---

Dank voor alle reacties!

@19CH98; @MNie; @Marius; @delichris; @Nummerke10; @kmk; @FlyD; @ElMarcos; @Kyrill

Mocht er iemand geen tag willen, laat het even weten :). Dan haal ik je weg.

Erg sterke selectie. Goed dat je de smaakmakers hebt kunnen behouden. Voor dat bedrag zou ik Bizot nog op de fiets naar Amsterdam brengen. Je kan weer hoge ogen gooien dit seizoen.

Een extreem pittige poule geloot in de CL. Gelukkig is je team wel goed versterkt. In Nederland ben je heerlijk begonnen met de JCS en 5 overwinningen in de eerste 5 duels. 

Vruchtbare transferperiode lijkt me! En dat uit zich ook meteen in de eerste resultaten. Moeiteloos de kwalificaties voor de CL doorlopen, al wacht daar wel een ongelofelijk zware klus. Ook in eigen land gooi je meteen hoge ogen.

Heel erg lastige poule in de CL maar een mooie uitdaging. De competitie loopt op rolletjes met het goede begin. Verder ben ik verrast dat je deze twee zeer goede spelers hebt weten te huren van FC Barcelona. Al met al een mooi seizoen dat je tegemoet gaat!

Mooie selectie al hoor! Veel talent binnen de club. Ook in het tweede elftal zitten geloof ik behoorlijk wat pareltjes! 

En een prima start van het seizoen, zowel in de competitie als in de CL! Veel succes, hopelijk kun je snel wat clubs afstrepen binnen de challenge!