Jump to content

[IDS] [FM21] Taking the World by Storm: A Newgen Story

Recommended Posts

• Replies 238
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

#2 Introductie (Deel 2)   WAAROM FC TWENTE?! Na in de bèta versie van FM21 gespeeld te hebben met Ajax, koos ik voor FC Twente bij full release. Oorspronkelijk had ik bij deze save een

#3 Twente's opleidings- en scoutingsvisie implementeren in Football Manager (Deel 1)   De vorige keer legde ik uit waarom ik voor FC Twente had gekozen, vertelde iets over hun historie en de

#17 Counterstrike   In de update van vandaag wil ik het graag even hebben over mijn speelwijze. Waarom? Omdat deze tactiek ons ver boven verwachtingen heeft laten presteren in de eerste twee

Posted Images

Stormbanner.png.8f6ed689a19fb0cb3507e3ae5e6a2999.png

#12 Interview Jeroen Heubach

Vandaag spreken we met een rasechte Tukker en de huidig Manager van het Jaar in de Eredivisie. Zijn FC Twente eindigde onder leiding van de geboren Enschedeër afgelopen seizoen als tweede op de ranglijst en wist de KNVB beker te winnen. De verwachtingen werden ruimschoots overtroffen maar dit heeft enkel de honger naar meer aangewakkerd. Samen met Streuer had Heubach de enorme uitdaging om de selectie weer op pijl te brengen afgelopen zomer, nadat verschillende huurcontracten afliepen en deze spelers vertrokken naar hun respectievelijke eigenaar. De twee beleidsbepalers - want ook Heubach mogen we zo wel noemen - lijken te zijn geslaagd in die opzet.

Inmiddels heeft Heubach zijn tweede prijs alweer binnen en lijkt zijn 'nieuwe' ploeg meer dan klaar voor het komende seizoen. Afgelopen week werd Ajax met 2-1 opzij gezet in de strijd om de Johan Cruijff Schaal, temidden van een uitstekende voorbereiding. Danilo Pereira nam wraak op Ajax nadat ze hem twintig dagen voor de wedstrijd zijn Ajax-droom in duigen lieten vallen. Heubach en Streuer zagen een hernieuwde en permanente samenwerking met de Braziliaan wel zitten en in zijn eerste officiële wedstrijd betaalde hij dat vertrouwen meteen terug. Hij maakte beide doelpunten aan de zijde van Twente die daardoor de Schaal mee naar Enschede konden nemen. 

We spraken met Heubach over de verdere verwachtingen van dit seizoen én over zijn goede samenwerking met Streuer. Daarnaast vragen we 'Heubach Hooligan' wat nou eigenlijk zijn geheim is waardoor de FC zich ineens kan meten met de (sub)top van Nederland.

JCSchaal.PNG.d9b11b04ef7f7c35f24cf4a1867d805b.PNG

Meneer Heubach, allereerst bedankt dat u tijd heeft willen vrijmaken voor ons om dit interview met u af te nemen. Afgelopen seizoen hebben jullie ver boven verwachting gepresteerd, hoe heeft u het eerste jaar als manager van FC Twente ervaren?
Zeg alsjeblieft 'jij' en noem me maar gewoon Jeroen, vind ik wat prettiger. Het was natuurlijk een geweldig debuutjaar voor mij persoonlijk, zeker gezien de mate waarin ik meteen de vrijheid heb gekregen om mijn werk te doen binnen de kaders van het beleidsplan dat er ligt. De eis was om in het linkerrijtje te eindigen en als je uiteindelijk tweede wordt is dat fantastisch. Ik moet hiervoor wel de credits geven aan iedereen die hier vorig jaar actief was. Het is werkelijk indrukwekkend wat iedereen gegeven heeft voor FC Twente, ondanks dat velen wisten er dit seizoen niet bij te zijn. 

Sommigen denken weleens dat het allemaal door mij komt maar we hadden gewoon een heel sterk elftal waarop ik onze speelwijze heb toegespitst. Als het dan eenmaal gaat lopen en de puzzelstukjes vallen in elkaar, dan kunnen er mooie dingen gebeuren, zoals iedereen heeft kunnen zien. Het is geen hogere wiskunde zoals sommige mensen denken. "Doe maar gewoon normaal, dan doe je al gek genoeg" is een bekende uitspraak in Twente. Je moet het allemaal niet te moeilijk maken. Voor jezelf niet maar ook voor de mensen met wie je werkt niet. Zo staan we er allemaal een beetje in hier in Enschede en ik kan beamen dat werken met die instelling zeer prettig is. We kunnen allemaal gewoon tegen elkaar zeggen wat we ergens van vinden en hakken daarna gezamenlijk de knopen door. Dus ja, mijn eerste jaar als manager van FC Twente heb ik als zeer prettig ervaren. 

"Je moet het allemaal niet te moeilijk maken. Voor jezelf niet maar ook voor de mensen met wie je werkt niet."

Vorig jaar was het een enorme uitdaging om een voltallige selectie op de been te krijgen en eigenlijk was dat afgelopen zomer weer het geval. Toch lijkt het weer gelukt te zijn. De samenwerking met Jan Streuer is een interessante en eerder liet je al eens vallen dat jullie soms een tandem lijken te zijn. Vanwaar klikt het zo tussen jullie en hoe verloopt het proces bij een transfer naar Enschede?
Zoals ik al zei; we zijn allemaal heel direct en zeggen áltijd de waarheid ook als je die eigenlijk niet wilt horen. Jan en ik zijn misschien wel de grootste voorbeelden van je hart op de tong hebben. Ik kan dat van hem zeer waarderen en ik weet dat hij het van mij ook op prijs steld. In mijn optiek is dát hetgeen wat ons zo met elkaar verbindt. Daarnaast hebben we vergelijkbare ideeën over voetbal, dat helpt natuurlijk altijd wel mee. Het wordt lastig als je beiden een andere visie hebt en dan hecht moet samenwerken. Wij hebben dezelfde ideeën over hoe voetbal gespeeld moet worden en wat spelers moeten brengen om dat soort voetbal te kunnen spelen. Daarnaast hebben we een beleidsplan opgesteld waarbinnen we beiden vrij kunnen bewegen en ons werk kunnen doen. Alles verloopt op een heel natuurlijke wijze en dat is prettig. 

Net als met de rest verloopt een transfer bij ons vrij gemakkelijk. Ik geef door op welke plekken ik mankracht nodig heb en wat voor een type speler het moet zijn. Zo houd ik bijvoorbeeld enorm van snelle spitsen maar hadden we ook echt een kopsterke spits nodig voor dit seizoen. Vervolgens kijken we dan naar de lijstjes die de scouts hebben samengesteld aan de hand van mijn opdracht. Als die niet toereikend zijn kijken we of er opties zijn binnen onze eigen netwerken. De speler die het beste in het profiel past wordt vervolgens door Streuer benaderd om te kijken of deze interesse heeft, vervolgens beginnen de onderhandelingen met diens club. We werken hierbij wel echt nauw samen omdat ik uiteindelijk degene ben die beslist welke speler naar Enschede mag of moet komen. 

Na een tweede plaats in de Eredivisie en het winnen van de KNVB beker en de Johan Cruijff Schaal zou je denken dat de verwachtingen voor dit seizoen wat hoger ingeschat worden. Wat wil het bestuur bereiken dit jaar en zijn deze in lijn met je eigen doelstellingen?
Zo'n nationale supercup staat natuurlijk hartstikke mooi op je CV maar de club hecht er niet heel veel waarde aan. Het is uiteindelijk ook maar één wedstrijd die de winnaar bepaald. Als je die wedstrijd mag spelen betekent het dat je het vorig seizoen goed hebt gedaan. Daar zijn we het ook allemaal over eens maar dat we één wedstrijd tijdens de voorbereiding winnen van Ajax, wil niet zeggen dat we ineens bij de Nederlandse top horen. Laat ons eerst maar eens een paar jaar achter elkaar de top drie halen, dan kunnen we het hebben over nestelen tussen de Nederlandse top. 

Vanuit het bestuur zijn de verwachtingen onveranderd gebleven. Linkerrijtje Eredivisie, kwartfinale KNVB beker en niet overlopen worden in de Champions League. Hartstikke mooi dat we Champions League mogen spelen maar we kunnen daar niet van onze spelers eisen dat ze de groepsronde gaan halen. Over een paar dagen spelen we de eerste wedstrijd tegen het Portugese Benfica, dat wordt een hele mooie pot denk ik. Echter, wanneer je Twente tegenover Benfica zet, zijn normaal gesproken de Portugezen de favoriet. Als we die tweestrijd al overleven, moeten we nog een club over twee wedstrijden verslaan. We moeten altijd voor de winst gaan maar we zijn zeer zeker de underdog.

Ikzelf hoop dat we de groepsronde kunnen bereiken maar dan moeten we echt boven onszelf uitstijgen. In de Eredivisie ga ik voor een top vijf klassering. Ik denk dat dat mogelijk is, ja. We hebben veel nieuwe spelers maar die weten zich tot nog toe uitstekend aan te passen. Het is ook niet zo dat er een compleet ander elftal staat ineens, hè! Drommel, Dumic, Oosterwolde, Roemeratoe, Brama, Mamba en in zekere zin ook Van Rooij waren er vorig jaar bij als basisspeler en weten precies wat ik wil zien in het veld. Zij kunnen de nieuwe jongens uitstekend helpen en kunnen zich daaraan optrekken. Ik heb ook wat jongens gevraagd om de nieuwelingen bij de hand te nemen en vooralsnog werkt dat uitstekend. Ik zie nu al nieuwe vriendschappen ontstaan! 

banner.png.04c20371cab17ce0f286e5bb3cb0da0f.png

Jeroen Heubach (links) en Bart Storm (rechts) tijdens de oefenwedstrijd tegen Go Ahead Eagles (0-3 winst)

Als laatste willen we je graag een lezersvraag voorleggen. Peter W. (34) uit Haaksbergen reageerde als één van de eersten op onze oproep en vroeg zich af wat nou het geheim is van succes. 
Sorry, Peter. Maar ik denk dat er niet één geheime succesformule is binnen het voetbal. Er leiden meerdere wegen naar Rome. Ik kan wel proberen uit te leggen waar ik in geloof maar of dat tot successen gaat leiden, dat moeten we nog zien. Ik geloof wel dat je duidelijke doelen moet stellen. Als club zijnde maar ook als individu. Zo vraag ik sommige spelers om een bepaald onderdeel van hun spel te verbeteren. Bij middenvelders zou dat bijvoorbeeld het passingspercentage kunnen zijn of het aantal balveroveringen. Daarnaast denk ik dat je met zijn allen moet geloven in de uitgestippelde weg, van administratief medewerk(st)er tot aan wij als beleidsbepalers en alles daartussen. 

Zoals ik eerder al zei geloof ik ook heel erg in openheid en eerlijk zijn. Niemand heeft er wat aan als er iemand om de boel heen probeert te draaien. Zeg wat je wilt zeggen. De neuzen moeten dezelfde kant op en dat lukt niet als je niet zegt wat je van iemand nodig hebt om dezelfde kant op te kunnen kijken. Als de neuzen eenmaal dezelfde kant op staan, ontstaat ook de bereidheid om voor elkaar door het vuur te gaan. Dat heb je sowieso nodig om succes te behalen, om te winnen. Als er één speler verzaakt tijdens een wedstrijd heeft dat gevolgen voor de prestaties van de tien anderen omdat die hun post moeten verlaten om de nalatigheid van iemand anders op te vangen. Dat kan niet, iedereen moet zijn taken uitvoeren. 

En dan rest altijd nog de vraag; wat is succes? Dat is voor iedereen anders. De één wil de Champions League winnen, de ander is tevreden wanneer hij landskampioen wordt. Vorig jaar waren we succesvol omdat we de doelstellingen ruimschoots overtroffen. Dit jaar zou ik een vijfde plek in de Eredivisie ook een succes vinden, waar sommige fans roepen dat we dit jaar voor het kampioenschap moeten gaan. Die zullen niet tevreden zijn met een vijfde stek op de ranglijst maar hoe realistisch is dat? 

Met dit korte interview hebben we een klein inkijkje kunnen krijgen in de visie en gedachtegang van de succesmanager van FC Twente. "Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg" is een uitspraak waar de manager in zijn werk aan vast houdt. Heubach lijkt tevens een 'motivator' te zijn en werkt er hard aan om zijn spelers gelukkig en gemotiveerd te laten zijn. Volgens de Tukker is het van groot belang om de neuzen dezelfde kant op te krijgen om succes te kunnen boeken. In de aankomende weken zullen we zien of Heubach het huzarenstukje van vorig seizoen kan herhalen en opnieuw een hecht team kan smeden van een hele groep nieuwelingen. De voorbereiding was in elk geval alvast veelbelovend!

friendlies.PNG.19eaa91634b857d13841efa8c5f0843e.PNG

Reacties

Spoiler

@Michael_RAFC @ElMarcos @MNie @Marius @RubenS2 @Fantasy @Nummerke10 @boydjoman @Glenn08 @Mordurette @JordiW. @delichris @KayDeManaager @Goatruida @xPeejay @19CH98 @kmk @Kyrill

Bedankt weer voor de talrijke en motiverende reacties, wordt zeer gewaardeerd! :) 

Ik ben dan een "fan" die een vijfde plek komend seizoen teleurstellend zou vinden. Als je dit jaar er al zo dichtbij zat en vervolgens je team zwaar versterkt dan moet je gewoon durven uitspreken dat je voor CL groepsfase en een kampioenschap gaat. De JCS laat in ieder geval zien dat je het niveau al hebt. 

Een voorbereiding die boekdelen spreekt. Op die laatste wedstrijd na meer dan goed bij schot én een prestigieuze overwinning tegen Ajax. Niets moet, alles mag moet zowat het moto nu zijn voor het komende seizoen maar het zou mij niet verbazen dat je weer een spraakmakende prestatie gaat neerzetten.

Noot: Excuses voor de dubbele update vandaag, kon het niet laten! In deze kijken we naar de eerste seizoenshelft van het tweede jaar. Ik ben inmiddels halverwege het derde seizoen dus het zou mooi zijn als ik de komende dagen deze novelle kan laten aansluiten bij mijn savegame.

Stormbanner.png.8f6ed689a19fb0cb3507e3ae5e6a2999.png

#13 Seizoen 2021/22 (Deel 1)

Een puike voorbereiding heeft ons klaargestoomd voor het nieuwe seizoen waarin de verwachtingen hooggespannen zijn. Alle oefenpotjes werden overtuigend gewonnen, behalve de wedstrijd tegen Vicenza. In deze wedstrijd werd dan ook de B-garnituur opgesteld omdat de sterkste elf het drie dagen eerder tegen Ajax opgenomen hadden en vier dagen na de oefenpartij zou de eerste wedstrijd in de Eredivisie gespeeld worden. Op de laatste dag van juli komt NAC Breda naar de Grolsch Veste. Nadat ze vorig jaar promoveerden vanuit de Keuken Kampioen Divisie, moeten ze het nu opnemen tegen de revelatie uit het vorige Eredivisie seizoen. FC Twente wint de wedstrijd overtuigend door een doelpunt van Ekkelenkamp en een hattrick van supertalent Bart Storm, die aan het einde van vorig seizoen ook al op schot was. NAC heeft niets te zoeken in Enschede en de Bredase club gaat dan ook met 4-0 onderuit.

juli.png.e7ec04502ab73351c88314d9857a71d8.png

AUGUSTUS
De maand augustus werd een drukke voor de Twentenaren. Op de vierde van de maand werd er opnieuw aangetreden in de Grolsch Veste. Dit keer is Benfica de tegenstander in de derde voorronde van de Champions League. De spannende wedstrijd eindigde in een 1-0 overwinning voor de thuisploeg. Vier dagen daarna reisden we voor de tweede keer dit seizoen af naar Amsterdam. Opnieuw waren wij de betere partij en verslagen we Ajax met 3-1. Meteen daarna vliegen we naar Portugal om Benfica uit te schakelen. Dit keer wordt het 2-0 voor ons. In de Eredivsie spelen we vervolgens thuis tegen Feyenoord, die we ook opzij zetten door twee doelpunten van Storm. In de laatste voorronde van de Champions League komen we Viktoria Plzeñ tegen. Thuis verslaan we hen met 4-1, onder andere door een hattrick van Mamba. Thuis tegen ADO maakt hij er nog twee, voordat we met een 1-1 gelijkspel doorstoten naar de groepsronde van de Champions League!

aug.png.bdb9aa8611ab486765857ff8a6b3fe13.png

SEPTEMBER
We lootten Lyon, Valencia en Bayern maar eerst komt er een 2-1 overwinning in en tegen Utrecht. In Frankrijk worden we vervolgens door Lyon met 1-0 opzij gezet. De wedstrijd biedt echter goede perspectieven voor onze verdere campagne in Europa aangezien we goed partij kunnen bieden. Die campagne wordt pas vervolgd wanneer eerst AZ en Willem II achtereenvolgens worden verslagen. In Alkmaar wordt het maar liefst 4-1, in Tilburg 2-1. De maand wordt afgesloten met onze eerste overwinning in de Europese groep, we verslaan ook Valencia met 2-1. Danilo Pereira (7 goals) en Streli Mamba (12 goals) hebben er klaarblijkelijk zin in dit seizoen. 

sep.png.8198f717098bde3e7da2408805acd393.png

OKTOBER
In oktober nemen we het als eerst op tegen Heerenveen en PEC Zwolle. In Enschede werden alle wedstrijden van dit seizoen tot nog toe winnend afgesloten en ook de eerder genoemde teams moeten genoegen nemen met een verlies in de Grolsch Veste. In de Champions League is het vervolgens de beurt aan Bayern München maar ook deze Europese topclub laat het afweten. Het is nota bene Bart Storm die met twee doelpunten een enorme bijdrage leverde aan de legendarische 2-0 overwinning! Het maakt duidelijk indruk want de twee wedstrijden die daarop volgen worden gelijkgespeeld tegen Vitesse (0-0) en Groningen (2-2).

okt.png.33d2d8235e35cdf3791429320d6d6b80.png

NOVEMBER
FC Twente moet nog langer wachten op een nieuwe overwinning als het dit maal wél overklast wordt door Bayern. Gelukkig staan deze maand wedstrijden gepland tegen De Graafschap, Fortuna Sittard en Cambuur in de Eredivisie. Al deze wedstrijden worden weer winnend afgesloten, al gaat het niet vanzelf. Albert Braut Tjaland maakt zijn eerste doelpunt voor Twente tegen De Graafschap. Daartussen wordt er 0-0 gelijkgespeeld tegen Lyon. 

nov.png.ace0ac17f34adaa127fbe832de687373.png

DECEMBER
In december staan er zeven wedstrijden op het programma. Eerst worden de punten verdeeld met Emmen, waarna een overwinning op Sparta volgt. Omdat we de laatste wedstrijd tegen Valencia winnen met 2-1 en Lyon Bayern verslaat, gaan wij als groepswinnaar door naar de volgende ronde. Met ons stoot Valencia door waardoor we dus Bayern en Lyon uit het toernooi knikkeren, geen slechte prestatie. Tevens blijven we ongeslagen in de Eredivisie omdat we PSV en Vitesse verslaan en gelijkspelen tegen PEC Zwolle. In de beker wordt ook nog FC Den Bosch opzij gezet. Bart Storm verkeerd in bloedvorm deze maand, hij scoort zes doelpunten in de laatste drie wedstrijden! Hij brengt zijn totaal daarmee op 15 doelpunten in 19 wedstrijden.

dec.png.3c3080cfcc74ce248bef9bac9736732f.png

Onze nieuwe Hoofd Opleidingen, Truls Jensen, brengt ons nog meer goed nieuws. Er staat ons weer een prima intake te wachten in maart, althans, als we de vooruitzichten mogen geloven. 

yi2.PNG.86249733cfd9916f5de59dad6f74b805.PNG

Stand Eredivisie

stand.PNG.73478bcd24fc3ceeaaa3333037266d0e.PNG

Groepsronde Champions League

CL.PNG.650f47560401a5bfce6d9346c4a65ff7.PNG

Spelerstats

stats.PNG.81b0ab5b8b5620afcb072c6555c0aa4a.PNG

Seizoensstats Bart Storm

statstorm.PNG.c6883b85a7528dd599d4330fa2590660.PNG

Reacties

Je blijft het geweldig doen! Ik had alleen in de groep een totaal andere volgorde eindstand verwacht gezien de tegenstanders. Daarom is het extra knap dat je de laatste 16 hebt bereikt. Hopelijk krijg je als groepswinnaar een beetje oke loting. 

Mamba is op dreef zeg. Storm neemt alleen genoegen met twee doelpunten als jij scoort. Z'n statistieken zijn wel heel goed hoor. Gaat voortreffelijk met twente.

"Geen slechte prestatie" Kuch :D Wat een heerlijke eerste seizoenshelft. De start was al uitermate knap met een dubbele zege tegen Benfica terwijl je tussendoor ook nog even Ajax en Feyenoord tussen je boterham wist te leggen. Maar wat je daarna weet te presteren tart eigenlijk alle verbeelding: je staat meer dan je mannetje in Europa en bovendien kegel je even Bayern en Lyon uit het tornooi. Zoals ik al zei vooraf was een spraakmakende prestatie niet uit te sluiten. 

Bij die uitslagen moest ik toch even met mijn ogen knipperen om zeker te zijn dat het echt was. Wat een prestaties! Ook de vooruitblik op de jeugdinstroom belooft veel goeds.

• Marius changed the title to [IDS] [FM21] Taking the World by Storm: A Newgen Story