Jump to content

[IDS] [FM21] Taking the World by Storm: A Newgen Story

Recommended Posts

• Replies 238
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

#2 Introductie (Deel 2)   WAAROM FC TWENTE?! Na in de bèta versie van FM21 gespeeld te hebben met Ajax, koos ik voor FC Twente bij full release. Oorspronkelijk had ik bij deze save een

#3 Twente's opleidings- en scoutingsvisie implementeren in Football Manager (Deel 1)   De vorige keer legde ik uit waarom ik voor FC Twente had gekozen, vertelde iets over hun historie en de

#17 Counterstrike   In de update van vandaag wil ik het graag even hebben over mijn speelwijze. Waarom? Omdat deze tactiek ons ver boven verwachtingen heeft laten presteren in de eerste twee

Posted Images

Stormbanner.png.8f6ed689a19fb0cb3507e3ae5e6a2999.png

#10 Stormachtig (Deel 2)

Met nog vijf competitiewedstrijden te gaan hebben we onze tweede plaats op de ranglijst veiliggesteld. Koploper Ajax gaat het kampioenschap niet meer uit handen geven, zo realistisch moeten we gewoonweg zijn. Het programma dat hun nog te wachten staat is dusdanig 'simpel' dat we niet naast onze schoenen moeten gaan lopen en over een eventueel kampioenschap mogen praten. Wel hebben we ver boven verwachting gepresteerd in mijn eerste jaar als hoofdcoach van FC Twente. (Ook de bekerfinale tegen PEC Zwolle staat nog op het programma) We mogen trots zijn op wat we bereikt hebben dit jaar en zullen moeten verder bouwen op dit succes. Dat gaat nog een lastige klus worden aangezien een aantal sterkhouders zal terugkeren naar hun eigen club. Ik kijk alvast uit naar de zomer, samen met Jan heb ik een mooi lijstje klaarliggen met potentiële targets.

Het aanstaande vertrek van Ebuehi hebben we afgelopen winter kunnen opvangen met het aantrekken van Bart van Rooij. Bart heeft zich uitstekend weten te settelen in de groep en kon dankzij de langdurige blessure van Ebuehi ook alvast een flink aantal minuten maken. Kik Pierie is ook een belangrijke pion geweest in dit seizoen en dankzij zijn uitstekende prestaties wil Ajax zijn verhuurcontract niet verlengen. We zagen dit afgelopen zomer al aankomen en besloten daardoor de talentvolle Williamsen op te halen bij Kristiansund. Ook hij heeft al wat ervaring op kunnen doen en de verwachting is dat hij de plek van Pierie probleemloos over zal nemen. Wel zie ik graag een nieuwe back-up voor deze positie aangetrokken worden. 

Onze grootste uitdaging ligt op het middenveld. Luka Ilic zal ongetwijfeld terugkeren naar Manchester City. Verlengen was een mogelijkheid, alleen konden we zijn verhoogde salaris niet meer ophoesten. Wout Brama wordt ook een dagje ouder en kan niet meer in alle wedstrijden meekomen of de negentig minuten vol maken. 'Talenten' zoals Zerrouki, Selahi, Bosch en De Lange hebben me nog niet kunnen overtuigen. Deze spelers zijn prima voor een invalbeurt maar zullen niet uitgroeien tot dragende krachten. Sigurd Gronli heeft helaas ook nog geen onuitwisbare indruk kunnen maken en lijkt wat moeite te hebben om zich te aarden in Nederland. We kunnen dus wel twee of drie centrale middenvelders extra gebruiken, zeker met het oog op het Europese voetbal volgend seizoen. 

Op de flanken ontstaat het volgende probleem. Václav Černý en Halil Dervişoğlu speelden samen 66 wedstrijden en waren direct betrokken bij 27 doelpunten. Zij zullen terugkeren naar respectievelijk FC Utrecht en Brentford. Halil Dervişoğlu had nog een jaar langer kunnen blijven maar net als Ajax vraagt Brentford een hogere vergoeding. Utrecht wil Černý aankomend seizoen de kans geven om zich in de basis te werken in de Domstad. Op deze posities zie ik ook graag een aantal nieuwe spelers. Momenteel wordt onderzocht of we Danilo Pereira in Enschede kunnen houden maar ook dit lijkt een lastig verhaal te gaan worden. Menig, Rots en Van Leeuwen zijn prima back-ups gebleken voor deze posities maar ik kan van hen niet verwachten dat ze dezelfde prestaties gaan leveren als Černý en Dervişoğlu.

In de spits komen we ook tekort. Streli Mamba heeft een uitstekend seizoen gedraaid en zal ook volgend jaar deel uitmaken van de selectie. Zijn 27 doelpunten hebben zeer zeker bijgedragen aan ons succes dit seizoen. Niemand had verwacht dat hij het verschil zou gaan maken. Een prijskaartje van slechts 55.000 Euro schept dan ook niet echt hoge verwachtingen. Invaller Jeremejeff kwam toch ook nog tot vijftien wedstrijden en wist daarin vijf doelpunten te produceren. Hij zal terugkeren naar Duitsland en volgend seizoen weer voor Dresden spelen in de 3.Liga. Één - of twee - extra aanvallers kunnen we dus wel gebruiken. 

Het wensenlijstje dat ik zojuist aan Streuer heb gegeven ziet er dan ook als volgt uit:

• Centrale Verdediger (Back-up)
  • Centrale Middenvelder (Spelverdeler, loper & all-round)
  • Rechts- en linksbuiten (Directe versterkingen)
  • Spits (Back-up)

De spitspositie is deels ingevuld. In december kwam Dominique naar me toe met het nieuws dat er een goede talentvolle spits zou doorkomen vanuit de jeugdopleiding. In maart werd de laatste selectiewedstrijd gespeeld en ik wist niet wat ik zag. Deze jongen heeft zoveel talent! Ik heb een aantal jaren in de opleiding gewerkt maar ik heb nog nooit een speler op deze leeftijd al zo goed gezien. De eerste dag na de selectiewedstrijd heb ik me dan ook gemeld bij zijn jeugdtrainer en hem medegedeeld dat ik Bart Storm de rest van het seizoen bij het eerste wilde hebben. Het is duidelijk dat hij voorloopt op zijn leeftijdsgenoten maar ik wilde zien hoe hij zich staande zou houden tussen de grote kerels en hoe hoog zijn niveau daadwerkelijk ligt. 

In de maand dat hij bij ons is geweest ben ik overtuigd geraakt van zijn kunnen. Tegen Heerenveen gooide ik hem voor de leeuwen en hoewel hij nog niet negentig minuten meekan op het hoogste niveau, liet hij wel zien uit het juiste hout gesneden te zijn. Een hattrick maken bij je debuut is niet iedereen gegund. Na zijn debuut besloot ik de jonge Storm er bij te houden. Vervolgens speelde hij de bekerfinale en de competitiewedstrijden tegen RKC en VVV. Tegen PEC Zwolle en RKC kon hij geen potten breken maar dat verwacht ik dan ook niet van iemand die net komt kijken. In de afsluitende partij tegen VVV schoot hij echter wel weer twee ballen tegen de touwen. Vijf doelpunten in vier gespeelde wedstrijden als 17-jarige. Dat mogen we gerust een stormachtig begin van een carrière noemen! 

image.thumb.png.4cd05a68f5fef13db30da97a13dcffc5.png

Reacties

Spoiler

@Michael_RAFC @ElMarcos @MNie @Marius @RubenS2 @Fantasy @Nummerke10 @boydjoman @Glenn08 @Mordurette @JordiW. @delichris @KayDeManaager @Goatruida @xPeejay @19CH98 @kmk @Kyrill

Geen hele lastige cliffhanger, iedereen had al wel in de gaten dat Storm zou gaan aansluiten bij het eerste elftal. Zijn prestaties in de eerste vier wedstrijden zijn veelbelovend. Ik ben heel benieuwd wat hij in ons tweede seizoen kan gaan laten zien. Vandaag keken we dus mee met de gedachten van Jeroen Heubach. In de volgende update gaan we kijken naar welke versterkingen we hebben aangetrokken voor het nieuwe seizoen.

Die gehuurde spelers waren een uitstekende oplossing op korte termijn maar richting volgend seizoen ligt er natuurlijk opnieuw werk op de plank. Misschien kan je opnieuw gebruik maken van dat soort constructies aangezien het financieel toch nog steeds roeien zal zijn met de riemen die je hebt. Met Storm erbij beschik je natuurlijk al over een extra wapen.

14 minuten geleden zei 19CH98:

Het doelpuntengemiddelde per minuut van Bart Storm is niet normaal, 5 goals in 216 minuten

Elke 43 minuten een doelpunt, Haalandesque. 

Wat leest dit makkelijk weg zeg, complimenten! Dat mag tussendoor ook weleens gezegd worden toch? Hele leuke insteek en wordt meegezogen in het verhaal. Ditmaal een blik vanuit de trainer, helemaal leuk! Er zal wel wat geïnvesteerd moeten worden willen de prestaties hetzelfde zijn, maar voor doelpunten hoeven we niet bang te zijn. Hopen dat deze Storm niet snel uitgeraasd is.

Die stem voor jou voor de IDS stelt me tot nu toe nog niet teleur. Wat een heerlijke stukjes schrijf je over Twente. Het is inderdaad een veelbelovend begin voor Storm. Benieuwd naar de transfers van de FC.

Leest heerlijk weg, complimenten ook van mij! Ben benieuwd met welke spelers Heubach op de proppen zal komen en natuurlijk een geweldig begin van Bart Storm zijn carrière. 

Noot: Een - toch wel - bijzondere mijlpaal. Aanstaande vrijdag (7 mei) is dit verhaal slechts twee weken onderweg maar met deze update gaat het topic de duizend weergaven passeren! Er zijn enkele verhalen die meer dan 10k views hebben maar die lopen dan ook al vanaf december. Ik heb mezelf als doel gesteld om ook minstens 10k weergaven op dit topic te krijgen alvorens ik denk aan afronden/stoppen. Op die manier heb ik weer een extra reden om dit verhaal langdurig te blijven updaten! Als je nog niet bekent bent met mijn struggles omtrent het schrijven over FM, raad ik je aan om de openingspost van dit topic nog eens door te lezen ;)

Enfin, allemaal hartstikke bedankt voor het lezen van mijn verhaal - ook als je niet reageert!

Stormbanner.png.8f6ed689a19fb0cb3507e3ae5e6a2999.png

#11 Transferzomer 2021

Zoals te lezen in de vorige update was er werk aan de winkel voor Jeroen Heubach en Jan Streuer. Doordat er huurlingen in groten getalen aanwezig waren in het eerste seizoen, ontstonden er zo'n acht vacatures in de eerste selectie van FC Twente. Ik kan alvest verklappen dat de twee heren zijn geslaagd in de opzet, welke spelers er getekend hebben in Enschede zien we zo dadelijk. Graag herrinner ik jullie nog even aan het lijstje met posities waarop we ons zouden richten:

• Centrale Verdediger (Back-up)
  • Centrale Middenvelder (Spelverdeler, loper & all-round)
  • Rechts- en linksbuiten (Directe versterkingen)
  • Spits (Back-up)

Tijdens deze - en de voorgaande - transferperiode(s) heb ik zoveel mogelijk de scoutingsvisie in acht genomen. Natuurlijk zit er hier en daar weleens een speler tussen die niet uit de genoemde gebieden komt, het is immers geen keiharde eis maar wél een voorkeur. Streli Mamba - een Duitser/Congolees die we in het eerste seizoen kochten - kwam ook niet uit één van de landen die genoemd zijn in deze post. 

We beginnen het transfergeweld echter gewoon in Nederland. Het aankopen en opleiden van spelers uit de Keuken Kampioen Divisie is namelijk ook een doel op zich. In januarie haalden we rechtsback Bart van Rooij al van N.E.C., als vervanger van Ebuehi. Opnieuw konden we zaken doen met de club uit Nijmegen die op een teleurstellende elfde plaats eindigden in de K.K.D.. Syb van Ottele trokken we gratis aan doordat deze jonge centrale verdediger uit zijn contract liep. Hij zal in zijn eerste seizoen in Enschede fungeren als back-up. Van hem wordt ook niet verwacht dat hij zal uitgroeien tot een basisspeler.

Naast Van Ottele komt N.E.C.'s grootste talent Dirk Proper naar Enschede. Voor de aanvallende middenvelder wordt er 1,9 miljoen Euro betaald. De Nijmegenaren wilden Proper wel graag nog een seizoen behouden en omdat wij ook al met andere middenvelders in gesprek waren, werd besloten akkoord te gaan met de terugverhuur clausule. Dirk Proper zal dus eerst nog wat kilometers gaan maken in Nijmegen alvorens te verhuizen naar Enschede. De 19-jarige rechtspoot is zeker een kandidaat om in de toekomst een belangrijke speler te worden voor Heubach. 

Nadat de deals met N.E.C. gesloten waren, was het tijd om de onderhandelingstafel van een andere Nederlandse club te bezetten. We hadden eerder al een poging gewaagd om Danilo Pereira langer aan ons te verbinden maar Ajax wilde hem niet langer verhuren. Om die reden liep Pereira uit zijn huurcontract en keerde terug naar Amsterdam. Ik was dan ook verbaasd om hem twee dagen later op de transferlijst terug te zien. De gevraagde 500.000 Euro werd naar de Amsterdammers overgemaakt en Pereira speelt vanaf nu definitief voor de Tukkers. 

Drie weken later konden we de hand van Marc Overmars opnieuw schudden. Jurgen Ekkelenkamp vertrekt in het kielzog van Danilo ook naar het Oosten van het land. Jurgen heeft 35 wedstrijden gespeeld afgelopen seizoen maar moest wel 32 keer op de bank beginnen. De nog jonge middenvelder speelt liever in de basis bij een wat mindere club dan dat hij het nog een seizoen met invalbeurten moet doen. Ajax ging akkoord met zijn transferwens en plaatste hem op de transferlijst. Uiteindelijk betalen we 2,8 miljoen Euro aan de kersverse landskampioen. 

Vervolgens gingen we wel op het vliegtuig omdat we binnen Nederland geen verdere gewenste versterkingen konden vinden. De eerste stop was in Servië (voorkeursgebied). Bij Rode Ster had het scoutingsteam een jonge aanvaller gevonden die in de Eredivisie al mee zou moeten kunnen. Andrija Radulovic kan op beide flanken uit de voeten en zou ook nog als centrale aanvallende middenvelder kunnen spelen. Hoewel hij nog niet definitief is doorgebroken bij Rode Ster, hebben wij vertrouwen in zijn kunnen en ook zijn potentieel. Er ging 2 miljoen Euro mee in de koffer naar Servië. 

Vanuit Servië vliegen we weer eens naar het hoge Noorden om onze derde Noorse speler op te halen (ook een voorkeursgebied). Met Bart Storm hebben we al een extra spits voor volgend seizoen maar aangezien Bart en Streli het beiden moeten hebben van hun snelheid, wilde ik graag een kopsterke spits voor als de situatie daarom vraagt. Het neefje van Haaland heeft onze scouts overtuigd en daarom ruilen we Albert Braut Tjaland tegen slechts 675.000 Euro. De 18-jarige spits zal bij ons zijn professionele debuut gaan maken aangezien hij voor Molde nog geen wedstrijd heeft gespeeld. Tjaland zal wel wat geduld moeten hebben omdat Storm en Mamba de voorkeur zullen krijgen. 

Voor de volgende aankoop hoefden we gelukkig minder ver te reizen. We blijven in Scandinavië en vertrekken naar Denemarken (geen voorkeursgebied) om onze derde middenvelder op te halen. Met FC Nordsjaelland kwamen we een bedrag van 775.000 Euro overheen voor de transfer van Tochi Chukwuani. De 19-jarige Deense Nigeriaan is een snelle, beweeglijke en technisch begaafde middenvelder (type Kudus) en zal zeer vermoedelijk de 'creatieve loper' op ons middenveld worden. 

Als laatste trekken we naar Noord-Afrika om een buitenkansje op te pikken, al zouden we Chukwuani ook in zo'n lijstje kunnen scharen. Marokko om precies te zijn en ja, dat is weer een voorkeursgebied. We hebben dus in lijn met onze wervingsvisie gehandeld tijdens deze window. Bij Académie Mohammed VI konden we gratis een veelbelovende middenvelder halen. Amine Essahel is een 19-jarige spelverdeler die in de Eredivisie gemakkelijk mee moet kunnen. Tevens heeft deze Marrokaan volgens de rapporten nog heel wat ruimte om door te groeien. Kan een zeer nuttige speler voor ons zijn en gaat misschien Ziyech wel achterna. 

Transfers Uit

transferuit.png.60531bf5bf8c7afc1da5a53ce73ba72b.png

Reacties

Spoiler

@Michael_RAFC @ElMarcos @MNie @Marius @RubenS2 @Fantasy @Nummerke10 @boydjoman @Glenn08 @Mordurette @JordiW. @delichris @KayDeManaager @Goatruida @xPeejay @19CH98 @kmk @Kyrill

Heel erg bedankt voor de complimenten, zeer fijn om die mee te pakken! Bart Storm is inderdaad heerlijk begonnen, bij dezen zijn nieuwe teammaten. Ik ben benieuwd wat jullie van de aankopen vinden en wie volgens jullie het meest belangrijk voor ons gaat zijn!

Tjaland! Niets dan positieve ervaringen met hem dus kijk er naar uit om te zien hoe hij onder jouw vleugels gaat presteren. Verder nog een paar zeer beloftevolle transfers, al lijkt het er wel op dat je over een mooi budget mocht beschikken gezien de bedragen die je kon neerleggen.

1 minuut geleden zei Marius:

Tjaland! Niets dan positieve ervaringen met hem dus kijk er naar uit om te zien hoe hij onder jouw vleugels gaat presteren. Verder nog een paar zeer beloftevolle transfers, al lijkt het er wel op dat je over een mooi budget mocht beschikken gezien de bedragen die je kon neerleggen.

De financiële malaise is niet goed doorgewerkt in FM. Eerste seizoen was het TB zo'n 2,5 miljoen, het tweede seizoen 7,5 als ik het me goed herinner. 

Hele goede aankopen voor zover ik kan beoordelen. Zoals @Marius al zegt is die Tjaland echt een beest, als je eens in zijn novelle kijkt wat hij allemaal gedaan heeft dan zie je wel waarom ik denk dat zeg. Hopelijk staat hij de ontwikkeling van onze hoofdpersoon niet al teveel in de weg. 

Ben vooral onder de indruk van Radulovic , ziet erg goed uit! Ekkelenkamp vind ik toch best risicogeval en veel geld aangezien je zelf aangeeft, hij 32x als invaller erin kwam en maar 3x als basis speler...

22 minuten geleden zei Kyrill:

Ben vooral onder de indruk van Radulovic , ziet erg goed uit! Ekkelenkamp vind ik toch best risicogeval en veel geld aangezien je zelf aangeeft, hij 32x als invaller erin kwam en maar 3x als basis speler...

Radulovic is een fijne speler, ja! Ik vind persoonlijk dat er geen extra risico's kleven aan de transfer van Ekkelenkamp. Het middenveld van Ajax is vrij sterk, geen wonder dat hij er daar buiten valt. Die 32 invalbeurten kunnen ook betekenen dat hij er toch dicht tegenaan zat. Tevens is zijn marktwaarde de 10 miljoen al overstegen dus verlies gaan we sowieso niet lijden ;)

2 minuten geleden zei Daniell:

Radulovic is een fijne speler, ja! Ik vind persoonlijk dat er geen extra risico's kleven aan de transfer van Ekkelenkamp. Het middenveld van Ajax is vrij sterk, geen wonder dat hij er daar buiten valt. Die 32 invalbeurten kunnen ook betekenen dat hij er toch dicht tegenaan zat. Tevens is zijn marktwaarde de 10 miljoen al overstegen dus verlies gaan we sowieso niet lijden ;)

Ooh wacht vriend, dan begrijk ik je verkeerd! Ik dacht ie bij jouw Twente 32x als invaller erin kwam tijdens huurbeurt al. Maar dat was dus bij Ajax, dan heb ik niks gezegd ;) (y)

Gepost (edited)

Gezien het feit waar ik Ekkelenkamp voor heb kunnen verkopen (FM 20 eind seizoen 2 dus hetzelfde seizoen denk ik) heb je een geweldige zet gedaan. Bij mij is ie voor 6M + 750k na 50 duels naar AZ gegaan. Dan heb jij hem ruim 50% goedkoper.

Edited by 19CH98

Pfoe heerlijke transfers gedaan. De waarde van de spelers ligt ook bijna overal veel hoger dan het bedrag dat je voor ze hebt neergeteld, waardoor er ten opzichte van vorig seizoen al veel meer miljoenen op het veld staan. Top!

• Marius changed the title to [IDS] [FM21] Taking the World by Storm: A Newgen Story