Jump to content

[IDS] [FM21] Taking the World by Storm: A Newgen Story

Daniell
 Share

Recommended Posts

Alleen maar overwinningen is één ding ... het doelpuntensaldo een ander. Zeer indrukwekkend welke scores je zoal neerzet. Het verschil in de eigen Eredivisie is indrukwekkend maar ook in de CL liet je een paar zeer knappe resultaten optekenen. Klasse met een grote "K", al begrijp ik tegelijkertijd dat dit het spelplezier op termijn ook niet ten goede komt. 

Stormbanner.png.8f6ed689a19fb0cb3507e3ae5e6a2999.png

#40 TRANSITIEPLAN

Ik heb de vaart er lekker in de laatste tijd omdat ik enthousiast ben geworden over het feit dat we de club gaan omzetten naar 'opleidingsclub'. Afgelopen seizoen werd er al een hele rits aan spelers verkocht, waarbij Tony McMaster, Joe Jennings, Nicolás Fonseca en Vinicius Augusto onze grootste 'verliezen' waren. Momenteel ben ik in de zomer van 2027 aanbelandt en gaan we nog een stapje verder wat betreft het afscheid nemen van sterkhouders. Ik kan alvast verklappen dat we op moment van schrijven - 21 juli 2027 - al vier echte basisspelers hebben laten gaan en daarnaast nog eens drie spelers die meegingen in het roulatiesysteem. Voordat ik de transfers ga bespreken - want er staat nog veel meer te gebeuren - wil ik graag even het transitieplan bespreken.

Vorig jaar namen we afscheid van 21 spelers en voor dit jaar staat de teller alweer op tien. Tevens is de verwachting dat er nog een stuk of vijf spelers zullen vertrekken, om maar even aan te geven hoe groot en sterk de selectie geworden was. Op het hoogtepunt had ik 63 spelers in de selectie, die allemaal minimaal Eredivisie-waardig waren. In het huidige en vorige seizoen probeer ik dit af te schalen naar zo'n 25 spelers. 

Aankomend seizoen (seizoen 8) hebben we in ieder geval negen spelers in de selectie die uit onze eigen opleiding komen. Deze zullen in het komende seizoen ook allen aan spelen toe komen. Hieronder volgt een kleine overzicht van deze spelers:

* alleen competitieduels / klik op namen voor screenshot
1. Bart Storm | 23 jaar | Spits | €777k p/m tot 2032 | 172 apps - 165 doelpunten - 42 assists

2. Ricardo Looms | 22 jaar | Doelman | €109k p/m tot 2031 | 78 apps - 49 clean sheets

3. Elikia Lubbers | 21 jaar | Cent. Verdediger | €57k p/m tot 2030 | 31 apps - 7,15 gemiddeld
Speelde op huurbasis voor Oostende

4. Wolfgang Wolff | 20 jaar | Rechtsbuiten | €13k p/m tot 2029 | 26 apps - 2 doelpunten - 8 assists
Speelde op huurbasis voor Strasbourg, Köln en Schalke

5. Sorencio Augustin | 18 jaar | Doelman | €31,5k p/m tot 2032 | 14 apps - 8 clean sheets

6. Craig Daniels | 18 jaar | Linksbuiten | €56,5k p/m tot 2032 | 0 apps
Speelde op huurbasis voor Sparta

7. Dennis Schuurman | 18 jaar | Spits | €4,5k p/m tot 2029 | 2 apps - 6,50 gemiddeld

8. Vladimir Mestrovic | 17 jaar | Linksback | €21,5k p/m tot 2029 | 1 app - 7,00 gemiddeld

9. Jeffrey Marengo | 20 jaar | Cent. Verdediger | €30k p/m tot 2029 | 5 apps - 6,70 gemiddeld
Speelde op huurbasis voor Saint-Étienne en Oostende

In de reserves staan zo'n acht spelers klaar om binnen nu en twee seizoenen de stap naar het eerste elftal te zetten. Screenshots van hen kunnen jullie in de spoiler hieronder vinden:

Spoiler

resblank.PNG.e56546458432711d8f95bf35f4c06542.PNG

resdiallo.PNG.3f186e55dbc64da13d62a5caf3c4b8d1.PNG

resfeller.PNG.f608ecea2b54b9667f1deb16e3922289.PNG

reshassel.PNG.f11c20669de4cd879063e73c435772a3.PNG

reshouten.PNG.0997fd1336b832bce3467c3422f9acf7.PNG

resklinker.PNG.40cfdbc40a68310086398f8f7e3f47e5.PNG

resphilips.PNG.dd8d5f8a5f702dbcf601ac8008a7f788.PNG

resthomas.PNG.bc25089c9e9cfb6a84c47d4b492e1d83.PNG

In de O18 zitten nog eens zes spelers waar ik vrij veel van verwacht. Sommige van hen zullen aankomen seizoen al wat minuten meepakken en zullen naar verwachting met twee tot vier seizoenen aansluiting vinden bij het eerste. Opnieuw kunnen jullie de screenshots van de spelers in de spoiler hieronder vinden:

Spoiler

o18hielen.PNG.4eed8be75f15f7ea37ecb2c8246b5ce0.PNG

o18homoet.PNG.b5fcf0faaa7c7bd97a00571f026a3c0c.PNG

o18musiol.PNG.9fb386508dd558fb7a086f3440621803.PNG

o18platvoet.PNG.5093657e0ed53693ff2bc5f38f4e4a51.PNG

o18schmidt.PNG.c2b4a526723d6c50b9a268988c89ec0c.PNG

o18zass.PNG.537eec0e9487adac12c19d8e8b2be2b9.PNG

Het plan is dan ook als volgt:

• Seizoen 8: 9 zelf opgeleide spelers
  • Seizoen 9: 15 zelf opgeleide spelers
  • Seizoen 10: 21 zelf opgeleide spelers

We hopen tijdens de komende drie seizoenen nog enkele grote talenten door te laten stromen waardoor we uiteindelijk op een selectie van 25 man zullen komen. Daarmee gaan we strijden om de cup met de grote oren, het nieuwe ultieme doel van deze save. 

@Michael_RAFC @ElMarcos @MNie @Marius @RubenS2 @Fantasy @Nummerke10 @boydjoman @Glenn08 @Mordurette @JordiW. @delichris @KayDeManaager @Goatruida @xPeejay @19CH98 @kmk @Kyrill @Rob1981 @SNDR @DGremlin @Thymen @rich ruzzian @timpy00 @FlyD @Michaelinho* @Jotew

Bedankt voor de reacties!

Zeer interessante ontwikkelingen. Wanneer beschouw je trouwens een speler als zelf opgeleid? Wanneer hij werkelijk rechtstreeks uit de jeugdopleiding instroomt? Of wanneer hij voor een bepaalde leeftijd (16, 18, 20, ...) aangetrokken werd?

2 minuten geleden zei Marius:

Zeer interessante ontwikkelingen. Wanneer beschouw je trouwens een speler als zelf opgeleid? Wanneer hij werkelijk rechtstreeks uit de jeugdopleiding instroomt? Of wanneer hij voor een bepaalde leeftijd (16, 18, 20, ...) aangetrokken werd?

Eigen intakes! ;) 

Wat een ontzettend mooi idee om in deze werkwijze dit succes te mogen gaan vieren. Dit vind ik een zeer interessant idee om het alleen maar met spelers doen die uit je eigen jeugdopleiding komen. Veel leuker dan alleen maar spelers kopen om het kopen. Het idee was al vanaf het begin om het zo te gaan doen en nu ga je het toch proberen om het zo te gaan doen. Een ontzettend mooi plan. Wens je er veel succes mee en hoop dat het je lukt waar ik uiteraard ook niet over twijfel dat dat ook gaat gebeuren.

Even de stemming peilen: Ik ben zelf nog even in dubio of het geoorloofd is om spelers als Oosterwolde, Roemeratoe en andere spelers uit de opleiding van Twente terug te halen. In principe zijn dat natuurlijk gewoon zelf opgeleide spelers maar heb ik ze zelf niet in een intake gehad(sommige wel). Hoe denken jullie daar over? 

@Michael_RAFC @ElMarcos @MNie @Marius @RubenS2 @Fantasy @Nummerke10 @boydjoman @Glenn08 @Mordurette @JordiW. @delichris @KayDeManaager @Goatruida @xPeejay @19CH98 @kmk @Kyrill @Rob1981 @SNDR @DGremlin @Thymen @rich ruzzian @timpy00 @FlyD @Michaelinho* @Jotew

Gewoon doen waar je jezelf het beste bij voelt. Jezelf regels/richtlijnen opleggen is één ding, maar je moet jezelf ook een bepaalde flexibiliteit gunnen, mede in functie van het spelplezier. Ex-spelers terug halen naar een club is bovendien altijd een leuk gegeven als je 't mij vraagt.

Zojuist zei Marius:

Gewoon doen waar je jezelf het beste bij voelt. Jezelf regels/richtlijnen opleggen is één ding, maar je moet jezelf ook een bepaalde flexibiliteit gunnen, mede in functie van het spelplezier. Ex-spelers terug halen naar een club is bovendien altijd een leuk gegeven als je 't mij vraagt.

Hier sluit ik me bij aan!

14 minuten geleden zei Marius:

13 minuten geleden zei Michaelinho*:

Hier sluit ik me bij aan!

Idem!

Stormbanner.png.8f6ed689a19fb0cb3507e3ae5e6a2999.png

#41 TRANSFERZOMER 2027

Vorig seizoen startte ik met het opruimen van de selectie. In totaal vertrokken er 21 spelers, waaronder enkele sterkhouders zoals McMaster, Essahel, Vinicius Augusto, Fonseca en Jennings. Desondanks wonnen we elke wedstrijd die we speelden. Op dat punt had ik al besloten dat ik terug moest naar de kern van mijn save idee en dat was de jeugd de kans geven. Nadat ik vorig seizoen alles met FC Twente won, konden de prijzen me niet meer zoveel schelen en besloot ik dat de uitloop van spelers die niet door onze opleiding waren gekomen maar wat versneld moest worden. 

Om die reden verkocht ik in de zomer van 2027 nog eens zestien spelers. Dat betekent dat we in twee jaar tijd afscheid hebben genomen van 37 spelers in totaal en daarmee zijn we nog niet klaar want in de zomer van 2028 zouden er nog eens zestien spelers de deur gewezen worden. Daarover later meer, in deze update bekijken we de uitgaande transfers voorafgaand aan het achtste seizoen (2027/28). Laten we beginnen met een opsomming van spelers die jullie niet zo heel veel zouden moeten zeggen. Deze spelers waren bijvoorbeeld reserve of onderdeel van het huurlingen leger. De transfers boven de €25M zal ik even apart behandelen en krijgen jullie netjes een screenshot bij.

• Mikki van Sas --> Lyon | €155k [Doelman, gratis]
  • Dimitar Ivanov --> Young Boys | €6M [Centrale verdediger, gratis]
  • Luis Carlos Fernández --> Young Boys | €10M [Linksback, €4,5M]
  • Petr Minarik --> Slavia Praag | €11,25M [Rechtsback, €62k]
  • Tsukasa Kodama --> Sampdoria | €11,5M [AMC, gratis]
  • Abdelkabir El Amrani --> Club Brugge | 16,5M [Spits, gratis]
  • Salvador Riveros --> Marseille | €18,5M [Centr.Verdediger, €9,25M]

Fábio José is de volgende speler die vertrekt. We pikten de Braziliaanse linksback gratis op in het seizoen 2022/23 omdat hij zonder club was komen te zitten. Ik zag zijn potentie wel en besloot toe te slaan. In dat seizoen speelde hij twee wedstrijden voor ons. Het jaar daarop kwam het talent tot vijf wedstrijden. Nog een seizoen later begon ik hem wat vaker op te stellen maar na drie wedstrijden kwam Ascoli met een huuraanbod dat ik besloot te accepteren. De seizoenen daarna speelde José op huurbasis voor Düsseldorf en Stuttgart. In totaal speelde José dus maar tien wedstrijden voor ons en nu vertrekt hij voor €29M naar Benfica.

Citaat

jose.PNG.16631d1dafceef7e94e59472039a54b8.PNG

Alfredo García kochten wij in het seizoen 2023/24 voor €1,1M van Águillas Doradas. In dat seizoen kwam hij niet aan spelen toe en besloot ik hem in het tweede deel van dat seizoen te verhuren aan Heerenveen. Een seizoen later kreeg hij bij ons twee invalbeurten voordat Espanyol met een verhuurovereenkomst op de proppen kwam. In het seizoen 2025/26 speelde hij op huurbsais voor Hoffenheim. Afgelopen seizoen bleef hij bij ons en kwam hij tot achttien wedstrijden, waarin hij tien keer scoorde. De 22-jarige Colombiaanse spits vertrekt nu naar Leeds, wat ons €39,5M oplevert. 

Citaat

garcia.PNG.798af10ab8e55084455f50ae486cd843.PNG

Wembley Balacov is waarschijnlijk een wat bekendere naam onder mijn trouwe volgers. Ook deze Braziliaan werd gratis opgepikt in het seizoen 2024/25. Balacov ging mee in het roulatiesysteem van Jeroen Heubach en kwam in de afgelopen drie seizoenen tot 91 wedstrijden voor FC Twente. Balacov werd zelfs international van Brazilië maar zal voortaan voor Sheffield United spelen, dat ons een bedrag van €44M betaald. 

Citaat

balacov.PNG.b6944e23ad1b269faa5e7938229e8672.PNG

Ik had wat moeite met het vertrek van Adrián Romero aangezien we hem goed konden gebruiken en hij gewoon een speler van werelklasse is. In het seizoen 2023/24 namen we de Paraguayaan over van Olimpia en betaalden €800k voor Romero. Hij kwam niet meteen aan spelen toe en keerde daarom tijdelijk terug naar Paraguay om voor Cerro Parteño te spelen. Het jaar daarop speelde hij voor Sochaux en in het seizoen 2025/26 kwam hij uit voor Malaga. Vorig seizoen veroverde hij eindelijk een plekje in ons elftal en kwam tot 37 wedstrijden voor ons. Real Madrid neemt deze geweldige speler van ons over voor een bedrag van €54M. 

Citaat

romero.PNG.e1ace236e306b8cb57c1325731cb03b0.PNG

De volgende speler die naar Real Madrid vertrekt is Dejan Asanovic. Asanovic was nog niet zo heel lang bij ons maar maakte wel enorme indruk. De Servische linksbuiten werd in de winter van 2025/26 voor €17M overgenomen van Partizan. In het resterende deel van dat seizoen kwam hij al tot achttien wedstrijden, acht doelpunten en acht assists. Vorig jaar speelde hij opnieuw overtuigend door achttien keer te scoren én achttien doelpunten voor te bereiden in 41 wedstrijden. Opnieuw was het pijnlijk om afscheid te nemen van zo'n goede speler maar de €70M die Real Madrid betaald verlicht de pijn iets. 

Citaat

ASANOVIC.PNG.385d34de7ca8313b4bd707cde47d23b6.PNG

Het volgende pijnlijke afscheid volgde bij het vertrek van Frederic Schmeling, die lange tijd mijn duurste aankoop was. In het seizoen 2022/23 namen we de Duitse linksback over van Werder Bremen voor een bedrag van €13,5M. Schmeling kwam tot 193 wedstrijden in vijf seizoenen. Daarin leverde hij onder andere 44 assists en won hij in 2024 de NXGN award. Voortaan zal Schmeling bij Manchester United spelen, dat €72M over had voor de back. 

Citaat

schmeling.PNG.e4eb6b1372b9074f5516b8422bca822f.PNG

In de zomer van 2022 haalde ik Joaquin Obispo naar Enschede. We betaalden €3,4M voor de Argentijnse middenvelder. In het eerste deel van dat seizoen kwam hij mede door een blessure tot negen wedstrijden. Om weer wedstrijdritme op te doen ging hij op huurbasis voor Guingamp spelen. Sindsdien was Obispo niet meer uit de basis weg te denken. In totaal kwam Obispo tot 157 wedstrijden voor De Tukkers. Voortaan zal de spelmaker zijn kunsten in Italië vertonen, aangezien Juventus €79M voor hem over had. 

Citaat

obispo.PNG.771aa97c4000bd7eb4e86fa226a006a1.PNG

Als laatste nemen we afscheid van Alex Bochietti. Het grote talent had zichzelf onmogelijk gemaakt, daardoor wilde hij zelf maar mocht hij ook vertrekken. Twee jaar geleden namen we hem over van River Plate voor een bedrag van €8,75M. Na 65 wedstrijden, 42 doelpunten en 13 assists mag hij zijn kunsten gaan vertonen bij West Brom in de Championship. Het vertrek van het enfant terrible levert ons maar liefst €82M op. 

Citaat

bocchietti.PNG.2662ec26cabcf92e2b103ed508b4eb2e.PNG

Bedankt voor de reacties en de input wat betreft het terughalen van spelers!