Jump to content

[IDS] [FM21] Taking the World by Storm: A Newgen Story

Daniell
 Share

Recommended Posts

Stormbanner.png.8f6ed689a19fb0cb3507e3ae5e6a2999.png

#37 'CONCURRENTIE' (Deel 4/4)

Als laatste kijken we even naar AZ. De Alkmaarders werden in het eerste seizoen derde en deden dat het jaar erna dunnetjes over. In het derde seizoen wist AZ te profiteren van de slappe hap die Ajax, PSV en Feyenoord lieten zien. AZ eindigde dit seizoen als tweede met Willem II als verrassende nummer drie. In het vierde jaargang werd AZ opnieuw derde. In het seizoen 2024/25 moesten de Alkmaarders genoegen nemen met een vierde plaats. Vorig jaar werden ze zelfs vijfde en daarmee lijkt ook de laatste 'concurrent' alleen maar verder af te glijden. 

Qua managers valt er dit keer weinig te vertellen. Net als Jeroen Heubach bij FC Twente, is Arne Slot nog steeds de trainer van AZ. Inmiddels maakt hij alweer zeven jaar de dienst uit in Alkmaar maar wist hij met zijn club nog geen enkele prijs te pakken. 

mr.PNG.95f3dd5adeb49f0fcdb371e7fb4f6e7a.PNG

Wellicht vallen er opvallende transfer plaats in Alkmaar. Na het eerste seizoen worden Riechedly Bazoer (Vitesse, 4,8M) en Sam Lammers (Atalanta, 4M) aangetrokken. In diezelfde zomer worden Ruud Vormer (Club Brugge, 3M), Hidde ter Avest (Udinese, 2,6M) en Tyrell Malacia (Feyenoord, 8,25M) aangetrokken. In de winterwindow van 2022 is AZ opvallend actief. Zo worden Alessandro Schöpf (Fiorentina, 2,2M), Trent Sainsbury (Kortrijk, 3M), Ivan Oblyakov (CSKA, 5,5M), Jerry St. Juste (Mainz, 2,7M) en Olivier Boscagli (PSV, 15,75M) naar Alkmaar gehaald. In de zomer van 2022 gaat AZ door met het aantrekken van spelers en komen onder andere Sergio Padt (Groningen, 3,7M), Fran Villalba (Birmingham, 6,25M), Tomás Belmonte (Chelsea, 3,3M) en Zlatan Sehovic (Leipzig, 1,2M) gehaald. 

Daarna blijft het even rustig maar in de maand januari van het jaar 2024 wordt er weer geld uitgegeven, zo komen Álvaro Montero (Stuttgart, 5M), Alexey Miranchuk (Napoli, 10,75M), Yukhym Konoplya (Shaktar, 11M) en Lucas Olaza (Valencia, 7M) aangetrokken. In de zomer daarop komt Pedro Porro gratis over van City en kopen ze Bruno Viana van Leicester voor 5,25M. In 2025 lijken de Alkmaarders goede zaken te doen door Mohammed Diomandé (Nordsjaelland, gratis), Gerald Távara (Chicago, 4,4M), Daley Blind (Roma, 1,3M), Lucas Paquetá (Lyon, gratis), Mujaid Sadick (Bremen, 7M) en Morits Nicolas (gratis) aan te trekken. In 2026 komen Robbie Gotts (Newcastle, 5,5M), Timothy Weah (Saint-Étienne, 7M) en Florian Kastenmeier (Leipzig, 230k) de club versterken. 

Aan uitgaande kant doet AZ het ook goed. Aan het eind van het eerste seizoen worden Owen Wijndal (Atalanta, 16,25M) en Fredrik Midsjo (Newcastle, 18,75M) verkocht. In de winter daarna vertrekt Teun Koopmeiners (PSG, 41M). Hoewel er meer spelers vertrekken voor redelijke bedragen, komt de volgende klapper pas in januari 2024 wanneer Hakon Evjen voor 30M naar Arsenal vertrekt. In de zomer van 2025 vertrekt Olivier Boscagli voor 17,5M naar Crystal Palace en in januari van het jaar daarop vertrekt Sam Lammers voor 37M naar Monaco. Sindsdien zijn er geen grote transfers meer gedaan. 

az.PNG.5ba484c4b41ece01e4e6280585673c3a.PNG

In het eerste seizoen speelt AZ Champions League voetbal maar een groep met Real Madrid, Man City en Inter kunnen ze niet overleven. Het jaar daarop worden de Alkmaarders door Shaktar uitgeschakeld in de eerste K.O. ronde van de Europa League. Een jaar later komen ze een ronde verder maar blijkt Leeds een maatje te groot. In het seizoen 2023/24 neemt AZ opnieuw deel aan de Champions League maar komt het opnieuw niet uit de groepsfase door toedoen van Barcelona, Roma en Liverpool. Het jaar erop komt AZ opnieuw tot de tweede K.O. ronde van de Europa League maar ditmaal is Leverkussen te sterk. Afgelopen seizoen herhaalde AZ het nog maar eens maar maakten ze geen schijn van kans tegen grootmacht Real Madrid. 

@Michael_RAFC @ElMarcos @MNie @Marius @RubenS2 @Fantasy @Nummerke10 @boydjoman @Glenn08 @Mordurette @JordiW. @delichris @KayDeManaager @Goatruida @xPeejay @19CH98 @kmk @Kyrill @Rob1981 @SNDR @DGremlin @Thymen @rich ruzzian @timpy00 @FlyD @Michaelinho* @Jotew

Bedankt voor de reacties!

Dit waas de laatste gelukkig, volgens mij vonden jullie ze niet zo heel interessant. We gaan dan ook gauw weer over op waar dit verhaal om draait; FC Twente en Bart Storm!

#38 TRANSFERS SEIZOEN 2026/27

En van de concurrentie, waarvan we niet echt meer kunnen spreken, gaan we terug naar FC Twente. Een echte uitdaging wat betreft het winnen van prijzen is er inmiddels ook niet echt meer maar dat wil niet zeggen dat we stoppen, in tegendeel. Voor mijn gevoel wordt deze save alleen maar leuker en leuker. Wellicht omdat ik mezelf een nieuwe doel heb gesteld en daar inmiddels druk mee bezig ben. Ik heb in een eerdere update al eens gezegd dat ik de transitie naar 'opleidingsclub' aan wil gaan. Eigenlijk is dat altijd een doelstelling geweest (Lange termijn: Negen jeugdproducten (newgens) in de eerste selectie) en deze hebben we nog niet behaald. Ik denk echter dat ik nog een stapje verder wil en - in de resterende tijd die we nog hebben tot FM22 - proberen de Champions League te winnen met een voltallig zelf-opgeleid elftal. 

Sommigen hebben in het United deel van dit forum ook al kunnen zien dat ik in aanloop naar het zevende seizoen was begonnen met het opruimen van de selectie. Inmiddels ben ik aangekomen in de zomer van het seizoen daarop, wat betekent dat ik jullie weer kan updaten over een seizoen vol gebeurtenissen en wereldse prestaties. In deze update wil ik graag de gedane transfers bespreken. Over het gehele seizoen 2026/27 - dus inclusief de winterstop - werd er voor maar liefst €580M aan spelers verkocht. Daartegenover stond een investering van €1,5M terwijl ik toen nog niet besloten had om voor de eigen jeugd te gaan. Laten we gauw even kijken naar de opsomming van transfers, voordat ik in de volgende update de huidige selectie zal voorstellen. (Ook die zal nog op de schop gaan)

We trappen af met de verkoop van Tony McMaster. De Duitse doelman werd vorig jaar gratis overgenomen van Borussia Dortmund, nadat hij daar zijn contract niet wilde verlengen. Logisch ook, want kansen op speeltijd kreeg hij daar niet. Bij ons was hij afgelopen seizoen de nummer één onder de lat en hij keepte in totaal 44 wedstrijden. Dit deed hij dan ook naar behoren waardoor Leicester het wel zag zitten om de clausule van €60M in zijn contract te lichten. Auf wiedersehen, Tony!

Citaat

master.PNG.9c1c5b8b55e1d8e7a5a430b38da2d0c1.PNG

Zijn er volgers van dit verhaal die zich Andrija Radulovic nog kunnen herrinneren? In aanloop naar het tweede seizoen kochten we hem voor €2M van Crvena zvezda. De rechtsbuiten is op momenten zeer belangrijk voor ons geweest maar had het altijd moeilijk met de concurrentie op zijn positie. Een echte 'Key Player' is hij nooit voor ons geworden en ik probeerde al een seizoen of twee van hem af te komen. Uiteindelijk was het deze zomer raak toen Lyon met een bod van €20M kwam. Wellicht had hij wat meer op kunnen leveren maar we hebben het geld al lang niet meer nodig en ik was blij om 20M te vangen voor - in principe - een reserve speler. 

Citaat

radulovic.PNG.89e9dbf2878f5d30d7b3ae64b5eb350e.PNG

Na de bovenstaande twee transfers hakte ik defenitief de knoop door om voor eigen jeugd te gaan en ging het opeens hard met de transfers. In deze alinea maak ik even een opsomming van de reserves die ik tegen schappelijke prijzen heb laten gaan: Tyrell Malacia (Feyenoord, 4,3M), Loïc Castry (Metz, 1M), Sigurd Gronli (Zorya, 6,25M), Jurriën Timber (Preston, 475k), Gabriel Schreiber (Toulouse, 4,8M), Moise Kean (PSV, 10M), Layton Stewart (Bordeaux, 4,4M), Lamine Diawara (Inter, 7,5M), Aurélien Tchouameni (Sampdoria, 9M), Kris Kohler (Burnley, 13,5M), Monchu (West Brom, 21,5M), Albert Braut Tjaland (Volendam, 4,4M) en Gonzalo Plata (Young Boys, 11,5M). Op alle spelers werd een kleine winst gemaakt! 

Daarnaast wisten we nog enkele spelers tegen hogere bedragen te verkopen. Amine Essahel haalden wij ooit gratis op uit Marokko, waarna hij vijf volledige seizoenen voor ons zou spelen. Op een gegeven moment had ik hem goed kunnen verkopen maar toen wilde ik er nog niet aan. De laatste seizoenen ging het niveau in het team hard omhoog en werd Essahel één van de roulatiespelers. Dit was een goed moment om te verkopen en Norwich was de club die de strijd om zijn handtekening won. De middenvelder leverde ons €32M op. Essahel kwam in totaal tot 170 officiële wedstrijden in vijf seizoenen.

Citaat

essahel.PNG.ca4ee8108543c70da0969a9af4ab4f3c.PNG

De volgende op de lijst is Heleninho en als deze naam je niets zegt, is dat niet zo vreemd. Heleninho werd in het seizoen 2023/24 gratis overgenomen van Botafogo. Vrijwel meteen werd hij verhuurd aan Bahia in Brazilië. Het seizoen daarna speelde hij op huurbasis bij PSV. In het seizoen 2025/26 speelde hij één wedstrijd voor Twente voordat hij opnieuw op huurbasis naar Saint-Étienne vertrok. Dit seizoen begon hij al in drie wedstrijden (voordat ik de knoop doorhakte betreft jeugdspelers) en kwam uiteindelijk Arsenal met een mooi bod. Heleninho leverde ons €50M op, terwijl hij maar drie wedstrijden voor ons uitkwam. 

Citaat

heleninho.PNG.15a39f813f12ed4216161bb477b5ab37.PNG

Vinivius Augusto is wellicht een bekendere naam voor jullie, aangezien hij de afgelopen vier jaar onze vaste rechtsback was. Voorafgaand het derde seizoen telden we €12M neer voor de speler van Internacional. Wanneer je in vier jaar tijd 166 wedstrijden speelt mag je met recht sterkhouder genoemd worden. Tevens leverde hij - op één seizoen na - elk jaar 10+ assists. Met name afgelopen seizoen was hij uitblinker met 17 assists over alle competities. Nu maakt Augusto de stap naar Italië, nadat Inter €54M voor hem over had. 

Citaat

augusto.PNG.4db118bb728d463f04469c477a9211f7.PNG

Nicolás Fonseca is wellicht ook een naam die jullie niet heel veel belletjes zal doen laten rinkelen. In aanloop naar het vierde seizoen haalden we de Colombiaan voor €675k op bij Atlético Nacional. In zijn eerste jaar bij Twente kwam hij tot vijftien wedstrijden maar het seizoen erop werd hij onderdeel van het huurlingenleger. Hij speelde dat seizoen voor Marseille. Ook Fonseca begon dit seizoen in de basis voordat ik de keuze had gemaakt en kwam tot vijf wedstrijden voordat Hertha met een mooi bod over de brug kwam. De €78M is een kleine pleister op de wond, aangezien ik verwacht dat Fonseca de absolute wereldtop zal gaan halen. Zo goed, en altijd nog maar 20 jaar.

Citaat

fonseca.PNG.5bf3a519a8ba8f8adeaf32da29bdc9c6.PNG

Ik neem de transfers van januari ook gelijk even mee. Dirk Proper is namelijk de volgende speler op de lijst en die vertrok dus in januari 2027. In aanloop naar het tweede seizoen namen we hem over van N.E.C. voor een bedrag van €1,9M. Dat seizoen zou hij nog wel op huurbasis voor de club uit Nijmegen blijven spelen. De drie seizoenen daarna werd hij basisspeler bij Twente en domineerde hij samen met onder andere Essahel op het middenveld. In het zesde seizoen ging hij mee in het roulatiesysteem en tot januari van het zevende seizoen (waarover ik nog moet vertellen) belandde hij op het tweede plan. Wuhan kwam met een bod van €30M en we namen afscheid van Proper. Dirk kwam tot 120 officiële wedstrijden voor FC Twente. 

Citaat

proper.PNG.e0b5155acfe31f2f3f9943354a94f690.PNG

De echte klapper van dit seizoen kwam een paar dagen later. Joe Jennings vertrok voor een mooie €138M naar zijn geboorteland; Engeland. In het seizoen 2023/24 haalden we hem voor €700,- (ja, je leest het goed; zevenhonderd Euro!) op bij TNS uit Wales. Ik zag de Engelsman als een groot talent en in zijn eerste seizoen speelde hij al vijftien wedstrijden. Het jaar daarna mocht hij al 37 keer optreden, scoorde hij 21 doelpunten en leverde hij zeven assists. Afgelopen seizoen kwam hij opnieuw tot 37 wedstrijden, scoorde hij elf keer en bereidde hij nog eens dertien doelpunten voor. Dit seizoen was hij helemaal los en speelde hij als spits naast Strom in een 4-2-4 systeem, in plaats van rechtsbuiten in de seizoenen daarvoor. In 21 wedstrijden wist hij 26 het net te vinden en gaf hij zes assists. Manchester United kreeg hem op de korrel en betaalde dus €138M voor de aanvaller. Ik vond het moeilijk om hem te laten gaan maar met de transitie naar eigen jeugd in het achterhoofd had ik geen enkele keus. Totaal: 110 wedstrijden, 60 doelpunten en 26 assists. 

Citaat

jennings.PNG.168df84c1326cde1c79bf79e7755821f.PNG

Naast de genoemde transfers vertrokken weer enkele spelers op huurbasis:

huur.PNG.06898492364d51f503e411fe17a930ce.PNG

@Michael_RAFC @ElMarcos @MNie @Marius @RubenS2 @Fantasy @Nummerke10 @boydjoman @Glenn08 @Mordurette @JordiW. @delichris @KayDeManaager @Goatruida @xPeejay @19CH98 @kmk @Kyrill @Rob1981 @SNDR @DGremlin @Thymen @rich ruzzian @timpy00 @FlyD @Michaelinho* @Jotew

Sorry voor de dubbele update zo snel maar ik wil graag door! :D 

Wat een bedragen! Echt bizar dat je dit voor mekaar krijgt eigenlijk. Natuurlijk heb je al een bepaalde reputatie opgebouwd maar toch zijn sommige bedragen echt wel tenenkrullend, zoals 50 miljoen voor een speler die maar 3 wedstrijden voor de club speelde of bijna 140 miljoen voor een speler uit de Eredivisie.

#39 SEIZOEN 2026/27 "PERFECT"

Ik had mijn zevende seizoen als manager van FC Twente willen aftrappen met een voorstelling van de selectie. Inmiddels weet ik dat deze in aanloop naar het achtste seizoen weer op de schop zal gaan en daarom kies ik ervoor om maar meteen naar het gehele zevende seizoen te gaan kijken. Het zou een seizoen worden waaraan ik een dubbel gevoel aan over zou houden. Het is namelijk de eerste keer in mijn Football Manager geschiedenis dat ik een perfect seizoen heb gespeeld. Wat ik daarmee bedoel? Nou, gewoon, dat we alle wedstrijden die we gespeeld hebben, hebben gewonnen. Alléén maar groene bolletjes! 

Nou is dat hartstikke leuk om een keer mee te maken maar aangezien ik al zo veel heb gewonnen bij Twente, in zo'n korte tijd, begon het spelplezier weer een beetje te verdwijnen. Ik had dan al enkele héle goede spelers verkocht en nóg konden we alles domineren. Om deze save te redden moest er iets drastisch veranderen en dát ben ik dus in aanloop naar het achtste seizoen aan het doen maar daar kom ik in een volgende update op terug. Aan deze update wil ik dan ook niet teveel woorden vuil maken. Plaatjes zeggen immers meer dan duizend woorden!

EREDIVISIE

Eerste seizoenshelft

Citaat

1ste.PNG.706e2189e8a70e09f8bc21a537e9be81.PNG

Tweede seizoenshelft

Citaat

2de.PNG.8eface7fc3c7addb51d639eaceca77f7.PNG

stand.PNG.005f70c6e88baab9320b40fe7d2ec138.PNG

KNVB BEKER

beker.thumb.PNG.ceeb8117a398c6af2121f04a81e62537.PNG

CHAMPIONS LEAGUE

cl.thumb.PNG.5dd2d2ae7ea3f34bc86fdded9c0e0267.PNG

BART STORM

storm.PNG.48487294deb2f6b3eca81621a3972e85.PNG

stormstats.PNG.d883d718e91929a9a884ac4a0c45a5aa.PNG

SPELERSSTATISTIEKEN

players.PNG.aab65e9ccb6fad5e51c3a7effa45d709.PNG

best11.thumb.PNG.78163e510f35ce545650b50d5772b2f7.PNG

INDIVIDUELE PRIJZENREGEN!

Eindelijk de Ballon d'Or gepakt en dus weer een doelstelling minder over!

Ballondor.thumb.PNG.787d9244d27988c66ca3cc23ea9efd67.PNG

bestmen.thumb.PNG.173da8654911809494052a54039aeb52.PNG

playeroftheyear.thumb.PNG.fd2900e83449492fbfc94819eb5ff9c2.PNG

besteurope.thumb.PNG.dfa73b774b314297c97233ba2a888a3e.PNG

kopa.PNG.a095548f54c9ce425bdcd3dc3ddec3db.PNG

nxgn.thumb.PNG.4eb93a871f7f6193da6d0190713f2bcd.PNG

goldenboy.PNG.ec307297f0ac6252a51c437f23a3dd75.PNG

CHAMPIONS LEAGUE DOMINANTIE!

clkeeper.thumb.PNG.a1c5f244f27b385dd5000f166039683f.PNG

cldef.thumb.PNG.b2900dc85c119cf8f42706dcb55270d6.PNG

clatt.thumb.PNG.5eb8b68ca81c5f1cda02066f79225a22.PNG

cltopscorer.thumb.PNG.c732478f5c6ce4dec65679535e814d78.PNG

HOE NU VERDER?!

Ik ga nu zo snel mogelijk over op de eigen jeugd want dit seizoen ging veel te gemakkelijk! Dit betekent dat we zo veel mogelijk spelers van buitenaf gaan verkopen en de jonkies voor de leeuwen gaan gooien. In de volgende update zal ik wat uitgebreider uiteenzetten hoe ik dit wil gaan aanpakken en zal ik de selectie proberen voor te stellen. Ik begrijp dat het met al die wisselingen lastig te volgen is hoe de selectie er nu uitziet en welke kant ik op ga. Ik hoop dat dat in de volgende update duidelijker kan worden. 

Dit keer dus een simpelere update van mijn kant omdat ik snel verder wil met het 'nieuwe project'!